Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
stämmer tyvärr inte. Ati 4670 drar 5 watt mer en Ati 3670 och blir varmare en gamla riggen....mer ström = mer värme, (enkel matte)

men tror inte du kommer få några problem ändå

ps.
kan verkligen råda folk att ta P-CPUn (den drar mindre ström och går kallare)

i7 då, som jag tagit?

Permalänk
Medlem

ja tog p8700 sedan så är ja medveten om att den kan bli lite varm det är ju en slimmad dator , så ja går inte och oror mig ..men trodde graffet drog mindre ström ..då har man lärt sig nått nytt

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem

funderar lite över priset, pendlar rabatterna mycket?

just nu ligger det på 3 800:- plus en rabattkod på 10% vilket ger ungefär 13 000:-
men det låter som dem flesta här i tråden fått sina datorer för priser däromkring

undrar också över i7orna som kommer. det är ingen panik när jag får min dator, kan det vara värt att vänta några veckor och förvänta sig en prissänkning?

-olof

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
funderar lite över priset, pendlar rabatterna mycket?

just nu ligger det på 3 800:- plus en rabattkod på 10% vilket ger ungefär 13 000:-
men det låter som dem flesta här i tråden fått sina datorer för priser däromkring

undrar också över i7orna som kommer. det är ingen panik när jag får min dator, kan det vara värt att vänta några veckor och förvänta sig en prissänkning?

-olof

Kan beställa med i7 per tel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Kan beställa med i7 per tel.

ursäktar mig lite, jobbat natt så är rätt seg i skallen när jag skriver.

men när i7 lanserats. tror du(ni) att dem vanliga dubbelkärniga modellerna blir billigare? eller tas dem bara bort ifrån valmöjligheterna kanske.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
ja tog p8700 sedan så är ja medveten om att den kan bli lite varm det är ju en slimmad dator , så ja går inte och oror mig ..men trodde graffet drog mindre ström ..då har man lärt sig nått nytt

av alla mobila core 2 duos jag använt, är P8700 den absolut bästa & "smartast" CPU jag använt....ett ohyggligt drag & strömsnål

mycket bra val

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem

Det finns en studio 17 med såg jag, lite större skärm.

Verkar just i skärmkvalitet vara förbaskat bra grejor får jag säga.

De flesta är ändå ännu LCD paneler, även om det duger för mig så har jag sett de där skärmarna och de är ytterligare ett snäpp så att säga, tror alla kommer att ha sånna framöver.

Sen är det jäkligt svårt att gå tillbaka med, det gäller allting egentligen.

Permalänk

det är en Studio........alltså ingen Studio Xps

skillanden mellan Studio och Studio xps är att........
Xpsen är av högre bygg kvalitet...d.v.s Aluminium, stål-botten, läder, etc.
Backlit Keyboard
bättre skärm (1080p RGBLED)
bättre grafikkort
Bättre support (Premium support)................plus en rad andra småsaker

allt är helt enkelt lite tajtare & bättre med Xps serien. (det är det som är det fina med kråk sången)

vill även påpeka att Studion 17" är en riktigt fin laptop, Ati 4650 är ett riktigt grymt laptop kort.

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
det är en Studio........alltså ingen Studio Xps

skillanden mellan Studio och Studio xps är att........
Xpsen är av högre bygg kvalitet...d.v.s Aluminium, stål-botten, läder, etc.
Backlit Keyboard
bättre skärm (1080p RGBLED)
bättre grafikkort
Bättre support (Premium support)................plus en rad andra småsaker

allt är helt enkelt lite tajtare & bättre med Xps serien. (det är det som är det fina med kråk sången)

vill även påpeka att Studion 17" är en riktigt fin laptop, Ati 4650 är ett riktigt grymt laptop kort.

Men har dom inte tagit bort det här med premiumsupport att dom kommer hem å fixar datorn är inte det ett tillägg nu .. för kollar ja på min beställning så står det standardsupport ...

eller har ja blandat ihop saker å ting

Micke
tack för ditt svar tidigare,,, då har ja gjort ett tryggt val när det gäller cpu då ... känns trevligt

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk

alla Xps datorer köpta i Sverige har Premium support (d.v.s. 48 tim).

ps. min är typ 2 mån gammal o jag har Premium....borde va så nu med tycker jag.

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
nej absolut inte. alla Xps datorer köpta i Sverige har Premium support (d.v.s. 48 tim).

Varför är det då 3 olika förslag i priskonfigurationens början? Jag valde bort en service, som skulle kosta 2300sek/3 år.

Permalänk

vet ej, har dom ändrat, har dom ändrat nu i dagarna.

tycker du/ni ska ringa DELL imorn och kolla upp det här. har du köpt en Xps ska du ha Premium support, (om inte, kräv det).
ni har ingen aning om hur mycket extra jag fått bara för att frågat !!!! (pratar om hårdvara/garantier för tusentals kronor, utan att överdriva)

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk

Står 1 års standard garanti på min ordersedel. Vad har du för säker källa till att Premium skall gälla Sverige, annat än att du fått det? Min beställning är från 4/11.

Edit: Ursäkta att jag är blind, såg din sedel först nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Står 1 års standard garanti på min ordersedel. Vad har du för säker källa till att Premium skall gälla Sverige, annat än att du fått det? Min beställning är från 4/11.

Edit: Ursäkta att jag är blind, såg din sedel först nu.

Till min ingick också 1års gratis premium support. och jag fick ju min nu i dagarna.

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiLlY
Till min ingick också 1års gratis premium support. och jag fick ju min nu i dagarna.

Ok, då skall jag på dem. När beställde du? Gissar att man flyttar runt med rabatter då och då.

Permalänk
Medlem

Ni som kör med i7, är den tyst? Hör man någon fläkt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
Ni som kör med i7, är den tyst? Hör man någon fläkt

När den idlar är den rätt tyst, lite surf osv. När du spelar eller något annat grafiskt låter den rätt mycket, ATI 4670 blir hyggligt varmt, jag kör med en kylplatta och det tystar ned riktigt bra. tyst och fint även vid spelande.

Men du kan räkna med en del fläktljud. Det är ingen macbook. (Det märker jag som kommer från macbook, men den är grym)

EDIT: Jag passar på och påminna mig själv och andra, vi MÅSTE komma ihåg och använda batteriet ibland, är det 100% laddat för jämnan dör det

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk
Medlem

Verkar som schenker har dragit i handbromsen

2009-11-12 06:22 DK - SCHENKER ORDER IN TRANSIT TO SORTING HUB
2009-11-12 06:21 - SCHENKER CALCULATE ETA
2009-11-12 06:09 DK - SCHENKER ORDER IN TRANSIT TO SORTING HUB
2009-11-12 05:00 DK - SCHENKER DEPARTURE FROM OVERSEAS LOCATION

Har stått still sedan i torsdags .. ingen större risk att man hinner å få den på utsatt datum eller hur ser chanserna ut från er som beställt å har erfarenhet av dessa transporter

ETA 2009-11-18

Micke

Edit: Nu har det ändrat sid lite nu verkar den vara i köpenhamn
samt så har mitt ETA Datum ändrat sig trodde den var i danmark redan så här ser det ut

2009-11-17 10:57 DK - COPENHAGEN CALCULATE ETA
2009-11-12 06:22 DK - SCHENKER ORDER IN TRANSIT TO SORTING HUB
2009-11-12 06:21 - SCHENKER CALCULATE ETA
2009-11-12 06:09 DK - SCHENKER ORDER IN TRANSIT TO SORTING HUB
2009-11-12 05:00 DK - SCHENKER DEPARTURE FROM OVERSEAS LOCATION

ETA 2009-11-19

hur var det för er andra som satt å kollade ändrades erat levernsdatum ETA

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem

Min stod också still ett par dagar som din, sen har det ju varit helg och så. Men min kom en dag efter utsatt datum och jag bor i luleå. Men jag tyckte också att de var lite sega.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag som har tänkt använda min (eventuella) Studio XPS 16 flitigt i hemmet har ett par funderingar.

Jag har mer eller mindre accepterat att bärbara datorer blir varma mest eftersom jag fortfarande har brännskador i knät från min gamla skol-Mitac, men ändå.

Jag undrar; Kan det underlätta att ta bort batteriet om man har sin dator, i stora drag, på en och samma plats i hemmet. Och om man då också skonar batteriet samtidigt som man gör det lättare för sin dator att svalka sig kanske t.o.m med en kylplatta, har man gjort två flugor på smällen så att säga?

Jag tror att jag tänker logiskt. Det blir (kanske) lite luftigare utan batteriet som kanske kan ta ner medeltempen med nån grad iaf?

Om man då också låter batteriet ligga åt sida och sova så länge man är hemma kanske livslängden påverkas åt det bättre? MEN, finns det några risker med det här? Jag kan knappast låtsas om att jag vet något om bärbara datorers strömförsörjning/fördelning så jag borde kanske inte uttala mig. Det kanske inte ens går med laptops idag?

Om jag bara får besvära er med en lite sak till. Den här -Asus G60VX- har fångat mitt intresse, jag spelar League of Legends och kommer spela Diablo 3 och Starcraft 2.

Bättre GPU men sämre CPU är väl det enda som slåt en sådär?

Jättetacksam för svar och grattis till alla nyblivna XPS ägare där ute.

(EDIT: Stavning)

Permalänk

att Jämföra en Asus G60VX med en Studio Xps 16 är som att jämföra en
en vrål trimmad Skoda mot en Aston Martin Vanquish...ungefär så stor är skillnaden i kvalite.

och nej, datorn blir inte speciellt kallare utan batteri.

varför just SXPS 16 blir något varmare, beror på att datorn enbart har 1 fläkt (istället för 2 som t ex Inspiron/Xps m1710 har)....därav fungerar botten plåten som en absorbator.

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
att Jämföra en Asus G60VX med en Studio Xps 16 är som att jämföra en
en vrål trimmad Skoda mot en Aston Martin Vanquish...ungefär så stor är skillnaden i kvalite.

och nej, datorn blir inte speciellt kallare utan batteri.

varför just SXPS 16 blir något varmare, beror på att datorn enbart har 1 fläkt (istället för 2 som t ex Inspiron/Xps m1710 har)....därav fungerar botten plåten som en absorbator.

Frågan är då om han vill köra snabbt eller köra länge, eller hur?
(förutsatt att skodan är snabbare än Aston:en hur det nu skulle gå till)

@ Robbart. Nejmen skämt o sido så tror jag i stort sett att du skulle bli nöjdare med en XPS än din Asus som du letat fram. Bättre grafik, men sämre kvalité, hårddisk, RAM-minnen, Skärm, tjockare dator och sämre processor. Det du tjänar i poäng i 3dmark 06 är 2500 på ett ungefär då 4670 får cirkus 7000 poäng. Du får själv bedöma om du tycker det är värt det

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Frågan är då om han vill köra snabbt eller köra länge, eller hur?
(förutsatt att skodan är snabbare än Aston:en hur det nu skulle gå till)

@ Robbart. Nejmen skämt o sido så tror jag i stort sett att du skulle bli nöjdare med en XPS än din Asus som du letat fram. Bättre grafik, men sämre kvalité, hårddisk, RAM-minnen, Skärm, tjockare dator och sämre processor. Det du tjänar i poäng i 3dmark 06 är 2500 på ett ungefär då 4670 får cirkus 7000 poäng. Du får själv bedöma om du tycker det är värt det

Allvarligt talat, klarar man av hur förbannat ful asusen är så har man ju en mycket bättre dator där.. men jag tycker den är ful som stryk. XPS 16 är riktigt riktigt snygg, själv har jag den röda som många dissat och stormtrivs med designen.

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiLlY
Allvarligt talat, klarar man av hur förbannat ful asusen är så har man ju en mycket bättre dator där.. men jag tycker den är ful som stryk. XPS 16 är riktigt riktigt snygg, själv har jag den röda som många dissat och stormtrivs med designen.

Jag frågar bara, hur många datorer klarar att bli överkörda av en bil? Min Inspiron 5100 klarade det. Är det bl.a. sånt som gör att man stannar kvar vid ett märke?

Permalänk

Tjena.

Kan börja med att berätta att jag var bland dom första i sverige med att få hem min XPS 16. Dock hade jag den bara i 10 dagar innan jag gjorde retur på den eftersom att den blev tokvarm. Specen jag hade i den då:

Intel® Core™ 2 Duo Processor T9400 (2.53Ghz, 6MB, 1066MHz)
Äkta Windows Vista® Ultimate SP1
3Yr XPS Premium Warranty Support - Priority Call In and Onsite Support
16" (inch) Truelife 1080p Full HD RGBLED Edge to Edge Display
4096MB 1067MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2x2048]
320GB Free Fall Sensor (7200RPM) Hard Drive
512MB ATI® Radeon™ HD 3670 graphics card

NU har jag efter många om å men funderat starkt på att ännu en gång lägga en order på denna maskin. Främst för att jag saknade kvalitén på bygget och speciellt smidigheten. Sedan har det ju hänt lite under året när det gäller maskinen. Nya GPU´s, CPU´s, Hd´s, minnen och skärm.

Därför fick jag idag en ny offert på en enligt mig ganska så vass maskin. med en i7 core 720. 256gb SSD. full HD skärm (vit) Det jag också märkte då var att minnes hastigheten gick upp iom. valet av i7.

Några idéer angående detta?

//Michael N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chalmeristen
Tjena.

Kan börja med att berätta att jag var bland dom första i sverige med att få hem min XPS 16. Dock hade jag den bara i 10 dagar innan jag gjorde retur på den eftersom att den blev tokvarm. Specen jag hade i den då:

Intel® Core™ 2 Duo Processor T9400 (2.53Ghz, 6MB, 1066MHz)
Äkta Windows Vista® Ultimate SP1
3Yr XPS Premium Warranty Support - Priority Call In and Onsite Support
16" (inch) Truelife 1080p Full HD RGBLED Edge to Edge Display
4096MB 1067MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2x2048]
320GB Free Fall Sensor (7200RPM) Hard Drive
512MB ATI® Radeon™ HD 3670 graphics card

NU har jag efter många om å men funderat starkt på att ännu en gång lägga en order på denna maskin. Främst för att jag saknade kvalitén på bygget och speciellt smidigheten. Sedan har det ju hänt lite under året när det gäller maskinen. Nya GPU´s, CPU´s, Hd´s, minnen och skärm.

Därför fick jag idag en ny offert på en enligt mig ganska så vass maskin. med en i7 core 720. 256gb SSD. full HD skärm (vit) Det jag också märkte då var att minnes hastigheten gick upp iom. valet av i7.

Några idéer angående detta?

//Michael N

Låter som om du kommer få ett smärre bärbart monster i XPS-skal underbart med andra ord! Gissar att skärmen är RGBLEDen? Om inte så kanske du ska överväga att välja den, om din budget klarar det!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

Är det inte lite tidigt för i7 ännu?

De kommer ju tappa i pris väldigt.

Men den där skärmen verkar kanoners, men det är en dyr burk du snackar om det förstår man.

Har man stålar så varför inte, men i landet antar jag att det kommer kosta skjortan med de grejorna givetvis lite beroende på grafikkortet med.

Är nog inget att ha i knät som vanligt:-)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Låter som om du kommer få ett smärre bärbart monster i XPS-skal underbart med andra ord! Gissar att skärmen är RGBLEDen? Om inte så kanske du ska överväga att välja den, om din budget klarar det!

Japp det är den bättre skärmen jag valt. Men jag undrar om det kanske är värt att välja den mindre SSD´n och sedan välja den större i7:an.

Sedan valde jag också till 3 års premium support....j**lar va mycket dyrare det har blivit. dock så ingår 3 års olycksskade försäkring, men ändå så tycker jag att det är lite väl magstarkt med nästan 4000:- i försäkring.

//Michael

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agentum
Är det inte lite tidigt för i7 ännu?

De kommer ju tappa i pris väldigt.

Men den där skärmen verkar kanoners, men det är en dyr burk du snackar om det förstår man.

Har man stålar så varför inte, men i landet antar jag att det kommer kosta skjortan med de grejorna givetvis lite beroende på grafikkortet med.

Är nog inget att ha i knät som vanligt:-)

Men, vilken elektronik tappar inte snabbt i pris?

Permalänk
Medlem

Nån som har fått fram något av Dell när det gäller detta med premiumsupport .. den försäljaren ja pratat med skulle kolla upp det till imorgon ... Han var inte säker ..på vad som gällde

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s