Permalänk
Medlem

Införskaffade efter många om och men en ul30vt från onoff igår (silver varianten). mycket nöjd än sålänge men vissa småsaker som jag undrar kring.

Ljusstyrkan på skärmen går jättebra att ändra, oftast.... ibland händer ingeting och man måste byta grafikkort fram och tillbaks för att det ska gå att justera :/.
sedan blinkar skärmen svart i nån sekund lite då och då, något som ni andra upplever eller har jag bara något glapp tro :(?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iceman71
Någon som har kört Linux på UL30VT?

Det verkar vara olika bud om vilka av grafikkretsarna som stöds. Jag vill ha fungerande HDMI ut i Linux och med tanke på att det verkar kräva Nvidea-grafik i Windows-världen så blir man ju lite orolig att detta inte stöds i Linux. Någon som har koll?

Tror Asus.David att den där kommande JT-modellen kommer att finnas i både svart och silver?

skulle tro att de blir fokus på silver men kanske några enstaka butiker kommer hellre köra svart.

Permalänk
Medlem

Finns det några uppgifter om hur bärbara datorer, Asus-datorer eller UL30VT klarar det kalla vinterklimatet i Sverige?

Funderade på det eftersom jag fraktar den genom minusgrader. Men det har inte varit några längre sträckor så jag har inte fått några negativa effekter.

Vad kan hända?

Permalänk

Fick precis detta ifrån Dustin:
Restnoterad Artikel: 5010372344 ASUS UL30VT C2D 1.3 4GB/500 NVIDIA G210M 13.3#W7HP

Artikeln är tyvärr restnoterad och vi kan i dagsläget ej meddela något preliminärt leveransbesked.
Asus får i dagsläget inte ut några av dessa maskiner från fabriken och samtliga inkommande leveranser är kraftigt försenade på hela marknaden.

Känns trist, 30JT/JC kanske hinner komma ut tills 30VT är i produktion igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ingulf

Ljusstyrkan på skärmen går jättebra att ändra, oftast.... ibland händer ingeting och man måste byta grafikkort fram och tillbaks för att det ska gå att justera :/.
Sedan blinkar skärmen svart i nån sekund lite då och då, något som ni andra upplever eller har jag bara något glapp tro :(?

Så gör den ibland. Jag har inte sett någon lösning än, men det är bara att växla grafikkort som du sade eller manuellt ändra i P4G-Hybrid.

Om du inte har något fel på just din maskin så ska den blinkar svart exakt 120 sekunder efter du växlat grafikkort från Nvidia till Intel. Har vad jag uppfattat med att göra hur Windows hanterar avstängningen av det diskreta grafikkortet.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalen
Så gör den ibland. Jag har inte sett någon lösning än, men det är bara att växla grafikkort som du sade eller manuellt ändra i P4G-Hybrid.

Om du inte har något fel på just din maskin så ska den blinkar svart exakt 120 sekunder efter du växlat grafikkort från Nvidia till Intel. Har vad jag uppfattat med att göra hur Windows hanterar avstängningen av det diskreta grafikkortet.

Misstänkte att fler hade detta fenomen. Inget problem vanligtvis men märkte av det ganska markant när jag satt och skrev på föreläsningen idag då plötsligt solen började skina på skärmen så jag var tvungen att öka ljusstyrka snabbt, men det gick ju inte

Och ja, det är alltid efter jag bytt till intel kretsen, betryggande att höra! Då skall jag fortsätta plugga och njuta av mina fina föreläsningsanteckningar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
prova manuella vägen: gå in i kontrollpanelen/ljud och kolla så vald källa är den Digitala HDMI utgången, tror du måste ha kabeln isatt innan den dyker upp där.

Hej igen.

Ok, jag får nog börja om från början.
OM jag ska koppla datorn till TVn med HDMI ska jag ställa om något, om jag vill se på både datorn och TVn.

Det finns ju anslut till en projektor i kontrollpanelen, ska jag göra det? Eller räcker det att ansluta HMDIkablen till TVn så ska det funka med både ljud och bild.

Som jag har det nu, med HDMIkabeln i både datorn och TV så står det HDMI-device "ej inkopplad".

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingalillo
Hej igen.

Ok, jag får nog börja om från början.
OM jag ska koppla datorn till TVn med HDMI ska jag ställa om något, om jag vill se på både datorn och TVn.

Det finns ju anslut till en projektor i kontrollpanelen, ska jag göra det? Eller räcker det att ansluta HMDIkablen till TVn så ska det funka med både ljud och bild.

Som jag har det nu, med HDMIkabeln i både datorn och TV så står det HDMI-device "ej inkopplad".

MVH

Du kan bara köra hdmi över grafikkortet så om du inte har det på kan det vara därför. I övrigt har jag bara behövt kört fn+f8 och det har fungerat utan problem varje gång och välja mellan dator, tv eller båda skärmarna.

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Medlem

Jag hade fått intrycket av att ASUS support brukar fungera bra. Förutom specen på så var det en bidragande orsak till att jag köpte en UL30VT. Sen min hårddisk började krånga är jag lite tveksam vad jag ska tycka...

Haft datorn i 2,5 månad, och trots begränsad användning har den fått spel (blåskärmat eller börjat låta) rätt så många gånger. Fick nog när den vid ca 6 timmars användning kört igång med högljutt klickande (tänk skördetröska) ca 5 gånger. Det som triggade klickandet var mindre "förändringar", t.ex. stängning av locket när den stod plant på soffbordet. Enda åtgärden som fungerade var att tvinga fram avstängning.

Felanmälde, väntade, kontaktade supporten och frågade om fraktsedel, fick höra att det som gäller är "inom 48 tim" och inte "inom 24 tim" som anges på bekräftelsen för felanmälan. Fick även påpekat att det här är en slags nya hårddiskar med olja och det är normalt att de låter när de hamnar i ett vertikalt läge. Kommenterade att det är en bärbar dator vi pratar om, om den inte tål något annat än ett horisontellt läge så ser jag vissa problem med produkten... påtalade även att ljudet inte var av den typ man kan förvänta sig från en normal hårddisk utan snarast från en som har något mekaniskt fel.

Efter att ha väntat ett tag ringde jag igen, fick höra att de haft en genomgång om "detta problem" och sen samma ramsa om den här nya typen av hårddiskar och att det är normalt att de låter. Erbjöd att komplettera ärendet med en ljudfil (gick ej att bifoga i formulär för felanmälan) för att påvisa att ljudet inte var normalt. Innan jag hunnit göra detta fick jag mail om att ärendet var avslaget med kommentaren "this is not a fault, this sound is due to th oilconfiguration on this HDD type".

Var vid det laget rätt så förbannad. Kontrollerade vilken hårddisk det var, tog ner tillverkarens diagnostikprogram, SeaTools, körde det och fick FAIL på Long DST. Kontrollerade testkoden med Seagates chatsupport och fick bekräftat att hårddisken var trasig.

Kontaktade ASUS support igen, hänvisade till det stängda ärendet och tog upp att jag ansåg att ärendet skötts oprofessionellt då man valt att helt ignorera vad kunden sa. Som plåster på såren fick jag höra samma historia igen om "den här typen av nya hårddiskar och ljud". Sen fick jag ett nytt serviceID och uppmaning om att lägga in ett nytt ärende. La in en ny beskrivning, hänvisade till testerna med SeaTools och uppgav testkoderna. Väntade en stund och ringde ASUS support för att be dem påskynda ärendet. Vad är det första jag fått höra? Jo, självklart "jag ser att det handlar om din hårddisk, det är så att den typen av ljud är normalt vid den här nya typen av hårddiskar". Tror att jag var rätt så kort i ton när jag avbröt med ett "snälla sluta, det räcker!"...

Sen verkar de ha tagit tag i det för jag fick registeringsmailet samma eftermiddag, fraktsedeln morgonen efter och nu väntar jag på att UPS ska hämta datorn och undrar hur länge jag kommer att behöva vänta på att få tillbaka den... och i vilket skick...

Permalänk
Medlem

Beställde ett Sleeve från Gearzone förra månaden, hur lång tid tar frakten egentligen?

Ont: Haft min UL30vt i över en månad nu, det enda jag kan klaga på är att jag har en springa vid lysdioderna, om man lägger handen hårt på palm-rest-vad det nu heter, knakar det lite, och tangentbordet flexar en aning. Annars är jag supernöjd, har använd min stationära 2 gånger sedan jag skaffe UL30'n! När jag ändå klagar kan jag nämna betraktningsvinkeln med, inte den bästa.

Permalänk
Medlem

För er som undrat om hur det fungerar att köra Linux på denna skapelse så hittade jag denna artikel http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ODAyMg . Stöd för att switcha mellan grafikkretsar är på gång.

Permalänk

Hehe, ja den stationära maskinen har fått vila en hel del sedan denna kom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafthekid
Fick precis detta ifrån Dustin:
Restnoterad Artikel: 5010372344 ASUS UL30VT C2D 1.3 4GB/500 NVIDIA G210M 13.3#W7HP

Artikeln är tyvärr restnoterad och vi kan i dagsläget ej meddela något preliminärt leveransbesked.
Asus får i dagsläget inte ut några av dessa maskiner från fabriken och samtliga inkommande leveranser är kraftigt försenade på hela marknaden.

Känns trist, 30JT/JC kanske hinner komma ut tills 30VT är i produktion igen.

Annars kan du ju köpa den på Alina systems, som har över 20st i lagret :).
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=UL30VT-QX03...

Permalänk

Jo men låter konstigt att de skulle ha +20st när ingen har någon. Måste vara fel kanske listar lager för UL30A?

Permalänk
Medlem

Sitter här med en Lenovo X60s som jämförelse där jag försöker få mig en uppfattning om hur snabb egentligen UL30VT är mot denna.

X60s: Intel Core Duo L2400 1.66GHz (1.2V)
UL30VT: Intel Core 2 Duo SU7300 1,3 GHz (1,73 GHz i "turbo-läge")

Är det någon större skillnad?
Eller kan man räkna med samma prestanda de 2?

UL30VT ska användas för att utveckla med (PHP, Apache, MySQL, Eclipse, Android SDK AVD).
Nu sitter jag faktiskt på en Asus M6Ne med Ubuntu (Asus M6000n) som oftast förutom den stationära: http://asia.cnet.com/reviews/notebooks/0,39050490,39019445p,0...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafthekid
Jo men låter konstigt att de skulle ha +20st när ingen har någon. Måste vara fel kanske listar lager för UL30A?

Igår beställde jag en UL30VT-QX030V från de. Fick bekräftelse samma dag att produkten är skickad till mig.
Vi får se om den kommer imorgon.

Permalänk
Medlem

Fick hem min från komplett tidigare i veckan och det är nu den enda burk som är igång hemma.

Använder den till primärt två saker; skola och visst spelande. Än så länge är jag fruktansvärt nöjd med hur den hanterar båda uppgifterna. Även tangentbordet faller i alla fall mig i smaken. Det är äntligen stort nog att faktiskt sitta och skriva vid en längre stund (hade en 10" innan, där gick inte detta).

Tog en stund att märka varför den inte alltid bytte grafikkort, men det har att göra med vilka program man kör i bakgrunden. Kör man sådant som streamad video eller liknande vill den inte byta (förståeligt, men tog en stund) men har man bara vanliga hemsidor/excel igång är det inga problem.

Ett av mina bästa köp på länge.

Visa signatur

Asus UL30VT
Server: core2duo E4400, 2GB RAM, 4x500GB raid 5 + 2x200GB HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
ja de ska gå fort hoppas jag...vi snittar på 7dagar dörr till dörr just nu.

Och i mitt fall ska det enligt uppgiften ta ca/lite drygt två veckor.

Riktigt illa för att byta en sketen hårddisk.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafthekid
Jo men låter konstigt att de skulle ha +20st när ingen har någon. Måste vara fel kanske listar lager för UL30A?

jo, Alina har lager. de har varit flitiga att beställa.

Permalänk
Medlem

Få Modern Warfare 2 att flyta?

Hur gör man egentligen för att få modern warfare 2 att flyta, som i recensionsfilmen? Har ställt in samma inställningar, men det kackar på rätt bra. Kör Maximum performence i Power4Gear, och Turbo-läget.

Det laggar irriterande nog till och med i menyerna när man är inne i ett uppdrag. Musen släpar efter (jag har inte smooth mouse på). I huvudmenyn, där är det inget problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asscollector
Igår beställde jag en UL30VT-QX030V från de. Fick bekräftelse samma dag att produkten är skickad till mig.
Vi får se om den kommer imorgon.

Fick datorn idag
Allt verkar fungera riktigt bra, förutom att recovery CD ingick inte i paketet.
Bara drivers & utility CD. Det roligaste är att när jag startade dator, fick jag ett meddelande att jag ska förbereda toma DVD skivor för att skapa recovery CD.
Hur ska jag skapa återställningsskivor om datorn saknar en optisk enhet ?
Jag ville ha recovery CD för att överföra iso till usb-minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoGi
Sitter här med en Lenovo X60s som jämförelse där jag försöker få mig en uppfattning om hur snabb egentligen UL30VT är mot denna.

X60s: Intel Core Duo L2400 1.66GHz (1.2V)
UL30VT: Intel Core 2 Duo SU7300 1,3 GHz (1,73 GHz i "turbo-läge")

Är det någon större skillnad?
Eller kan man räkna med samma prestanda de 2?

UL30VT ska användas för att utveckla med (PHP, Apache, MySQL, Eclipse, Android SDK AVD).
Nu sitter jag faktiskt på en Asus M6Ne med Ubuntu (Asus M6000n) som oftast förutom den stationära: http://asia.cnet.com/reviews/notebooks/0,39050490,39019445p,0...

Då har jag precis varit och köpt UL30VT-QX029V från Expert i Sollentuna.
Helt klart var att deras reklam om kunnig personal inte direkt är mycket att hänga i julgranen.
1 år garanti på datorn och inget eller kanske möjligtvis 6månader på batteriet tryckte säljaren på när jag inte ville ha hans egen garanti.
Fick tjata länge för att han skulle fatta att Asus har 2års garanti på datorn och 1 år på batteriet. Tillslut gav han sig...
Och var inte mycket annat han visste heller.

Nu har vi haft med den säljaren att göra (köpt spis och frågat om lite andra prylar av han) och vi har redan sedan tidigare koll på att den killen har 0 koll.

Åter till datorn, SVART! Tror att jag faktiskt föredrar svart mot silver.
Det första jag reagerar på är att styrplattan verkligen är trögstyrd. Har man lite svettiga fingrar som jag har just nu så är det riktigt segt att styra musen med.
Testar jag den grå rutan på min Asus M6000n så är den betydligt mindre frikton.
Musknapparna är styva och det är samma sak tröghet som M6000n så det är nog så Asus tycker det är bäst.

Jämförde mycket betraktningsvinklar på Expert mellan maskiner och det är som sagt tidigare. Ingen av de bättra som stod uppställda när jag jämförde.
Men tror inte det är några problem om man sitter själv framför datorn.
Skulle det vara ett problem så är det när flera personer sitter på sidorna och ska kolla in skärmen samtidigt. Och hur ofta händer det?

Tangentbordet har tangenterna på rätt ställen så jag skriver utan att missa så speciellt mycket mot när jag sätter mig på Lenovos X60s.

Det är första intrycket efter att Windows 7 äntligen blev klar med sin installation som tog en evighet.
Nu ska jag försöka lära mig Win 7 efter att jag både kör Ubuntu hemma och på jobbet....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marysia

Var vid det laget rätt så förbannad. Kontrollerade vilken hårddisk det var, tog ner tillverkarens diagnostikprogram, SeaTools, körde det och fick FAIL på Long DST. Kontrollerade testkoden med Seagates chatsupport och fick bekräftat att hårddisken var trasig.

Jag har lite klickljud ifrån min hdd men det är så pass svagt att det inte direkt stör mig. Jag blev ändå lite sugen på att testa att allt står rätt till med disken så jag drog ner SeaTools och jag får också FAIL på Long DST!? Är detta alltid ett bevis för att disken är trasig eller kan det i vissa fall bli FAIL iaf? Jag ska maila Seagate med testkoden jag också så får vi se vad dom säger.

Jag har inga problem med datorn utan den funkar som den ska men känns lite fel om man går och väntar på att disken ska krascha när som helst.

Permalänk
Inaktiv

flera som frågat om Hårddisken och jag har mer eller mindre fått bekräftat att de är nya hårddiskar med någon form av anti skak funktion. Så de är därför just när du lyfter eller tippar datorn du kan höra ett svagt tickande. Men de behöver alltså inte betyda att Hårddisken är trasig utan att den ska reagera så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoGi
Sitter här med en Lenovo X60s som jämförelse där jag försöker få mig en uppfattning om hur snabb egentligen UL30VT är mot denna.

X60s: Intel Core Duo L2400 1.66GHz (1.2V)
UL30VT: Intel Core 2 Duo SU7300 1,3 GHz (1,73 GHz i "turbo-läge")

Är det någon större skillnad?
Eller kan man räkna med samma prestanda de 2?

Jag har en X60 och läste lite tester med T2400 (som sitter i X60:n) mot SU7300 och de får ungefär lika i testpoäng (1.83 Ghz vs. 1.3Ghz) så i 1.73Ghz är nog SU7300 mycket snabbare än den som sitter i min X60.
Överlag så upplever jag UL30 som snabbare, mycket bättre skärm (både ljusstyrka och upplösning) och skönare tangentbord.
Dock är den sämre i kvalitetskänsla och lite större vilket inte är så konstigt.

Överlag är jag nöjd och ska sätta ut X60:n på annons.

Permalänk
Medlem

Hittade lite information för den som tänkt sig köra linux på den:
https://launchpad.net/~asus-ul30

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoGi

UL30VT ska användas för att utveckla med (PHP, Apache, MySQL, Eclipse, Android SDK AVD).

Använder främst min UL30VT för diverse programmering/utveckling och kan meddela att den fungerat utmärkt i de utvecklingsmiljöer jag använt mig av (Eclipse, Visual Studio, Flash Develop och Adobe Flex). Har t.o.m. kört lite 3ds Max på den, vilket flöt på förvånansvärt bra.
Tycker själv att det är fruktansvärt jobbigt med 1360x768 när man programmerar bara.

Permalänk
Medlem

Har haft min i nån månad nu, och jag är supernöjd!

Ett par frågor:

Har någon lyckats uppdatera drivrutinerna för grafikkorten? Asus är as-långsamma med att släppa något, och jag testade både Intels och Nvidia/laptopvideo2go.com utan att lyckas.

Är det någon mer som upptäckt att man inte kan byta grafikkort när java körs? Om jag har startat Netbeans eller loggat in på min netbank så är det kört, man måste först in i task managern och stänga av java.exe. Har ni hört om någon fix för detta?
Sen har jag bara testat sporadiskt, men grafikkorts-switch-knappen funkar sällan.

Permalänk

Finns en länk längre bak i tråden för hur man uppdaterar nvidia drivrutinen.

Jag kan knappt ha något program igång när jag ska byta grafikkort.
Klickar man på ikonen i tray och sedan på "öka prestanda" så visar den vilka program man måste stänga av för att kunna byta grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mel0dy
Finns en länk längre bak i tråden för hur man uppdaterar nvidia drivrutinen.

Jag kan knappt ha något program igång när jag ska byta grafikkort.
Klickar man på ikonen i tray och sedan på "öka prestanda" så visar den vilka program man måste stänga av för att kunna byta grafikkort.

Tack, ska kolla länken!

Jag ser inget "öka prestanda"-alternativ, kör iofs nvidia nu, får man bara det när man använder Intels kort? Har både höger/vänsterklickat på den...