Jag vägrar vara tortyrexpert i GTA 5

Permalänk
Medlem

kollade precis på scenen på youtube... det där är ju fan inte ett jävla skit jämfört med det som visas varje dag på våra bio dukar eller på tv:n!? det finns ett jätte bra spel för er som inte tycker om detta. Super Mario Galaxy! finns inga tortyr scener jag lovar!:)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av barreknarr:

http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1204729...
Kolla här TS. Jag tyckte också att scenen var obehaglig, men jag spelade mig igenom den. DET ÄR ETT SPEL. Sätter man gränser på vad som är okej där det är okej i andra medier förlorar vi spridning i spelen.

Så det är okej med våldtäktssimulator i GTA VI enligt "barreknarr".

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Blir förundrad över att det skrivs spaltmeter om Sexet i GTA 5 när spelet tvingar spelaren att tortera en människa för att komma vidare.

Det är ingen människa, det är en npc i ett spel.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Vart vill du komma med den här tråden? Finns bra mycket värre saker att se på andra håll.

Skrivet av Kripp666:

Spela inte spelet då? Köp sims istället.

Skrivet av Firkraag:

Jag antar att du inte spelar under pistolhot, därmed är det väl inte så svårt att bara skita i det om spelet inte passar dig?

Skrivet av zabera:

Sluta vara så jäkla fjantig, vad är problemet? lira igenom skiten och var glad istället...

(och många liknande inlägg)

Jag upplever det som att många glömmer att det är ett diskussionsforum och att TS faktiskt inte sagt att spelet inte borde få existera, att han inte vet vad han ska ta sig till, att alla andra måste tycka likadant eller något sådant.

Det är knappast så att man behöver förklara för denna person att man inte behöver fortsätta att spela (det skrev ju TS mer eller mindre i det ursprungliga inlägget).

Det känns inte heller som att man behöver försvara spelvåld i allmänhet för det är ingen som sagt att det inte borde få finnas.

Det rimliga tycker ju jag vore en diskussion kring själva ämnet, huruvida det är rimligt att det mycket debatt cirkulerar kring sex i spelet snarare än tortyr i spelet, om det är rimligt att man inte kan skippa den scenen, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Va? Det är väl klart som fan att ju mer realistiskt något ser ut ju mer påverkas man. Det har inget med dubbelmoral att göra. Vem tycker att något är svårt att kolla på om spelet är 8 bitars?
Hade det varit verklighet så hade varenda en av er varit traumatiserad för livet mer eller mindre. Ju närmare vi kommer verklighetstrogen grafik ju mer påverkas man helt klart.

Nu håller jag dock inte med trådskaparen och har inga problem med scenen, men din kommentar var bara löjlig.

Nej, man påverkas inte mer bara för att det är mer verklighetstrogen grafik.
Mentalt friska människor (till och med små barn) har lätt att hålla isär fiktion och verklighet.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Även Polygon tog upp detta i sin review och det verkar som att det drog ner betyget också.

http://youtu.be/h31mGESpn4E?t=5m30s

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Skrivet av Narcissisten:

Själv kan jag absolut tycka att det är skillnad på att skjuta fiender i krigsspel som COD och BF, och att tortera människor som i GTA.
I nästa GTA kanske vi får se ännu mer kreativa sätt att ta sig an våld och allt som hör till.

Ett uppdrag kanske innehåller en interaktiv våldtäkt medan huvudkaraktären är hög på kokain? Trycka på olika knappar för att välja vilket sätt man ska slå ner den ensamma tjejen, masha X när hon stretar emot och välja om man ska döda henne efteråt. Men men, det är ju trots allt ett "våldsspel", så varför inte.

Skrivet av GeT_a_BiKe:

Så det finns alltså inga gråzoner bara svart och vitt?
Fyfan hur tänker ni egentligen?

Tycker att nästa GTA ska innehålla brutala våldtäkts scener där man måste "bidra" för att kunna gå vidare. "Tryck X för att föra in glasflaskan". "Tryck sedan O för att slå glasflaskan mot huvudet och sedan föra in den trasiga flaskan bakvägen"

Nu får vi bara hoppas att vi inte gett Rockstar en idé inför GTA VI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

haha du måste trolla eller vara brutalt känslig människa kanske du borde gå till psykologen i spelet om nu en scen där ifrån skadar dig så mycket så lär han kunna hjälpa dig med. eller ?

Vem fan köper GTA om man är känslig för våld och annat fjoll ? inte så att scenerna är så verkliga...

hade varit värre om det var hemska skrik

han bara sa ahhhh det verkade som han inte ens hade ont

Permalänk
Medlem

ja, det är mycket humanare att skjuta ner folkmassor med alla sorters vapen

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Såg precis youtube klippet och måste säga att han knappast verkar vara en tortyrexpert, mera en amatör, fast jag har ju inte spelat spelet så jag vet inte om det kommer fram någon mer information tidigare eller senare.

Om Rockstar inte gör det valbart så kommer det nog komma någon mod när spelet kommer till PC som fixar det för dem som inte vill gå igenom den delen.

Personligen så har jag inget emot den scenen, var inte värst övertygande och hade enligt mig inte en så seriös 'ton'. Kan dock förstå att vissa personer inte gillar sådant men samtidigt så är det ju faktiskt GTA, känns som att man ska förvänta sig sådant här då. Skulle det inte gå att stänga av ljudet och spamma knapparna och bara titta till lite då och då? Kanske inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Antar att du står för och försvarar om man gör en våldtäktssimulator eller pedofilsimulator i GTA VI?

Jasså inte? du kan ju använda exakt samma argument, "det är ju verklighetstroget".

Alltså är dina (och många andras) argument kassa.

Vart ville du komma? Man får tycka precis vad man vill om det,
men gillar man inte det så ska man väl kanske inte ge sig in i det heller.

Försvarar det inte på något vis, läs nästa gång tack

PS: GTA V är ingen tortyr simulator, att jämföra med en "våldtäktssimulator" är ganska idiotiskt.
ETT uppdrag där du torterar någon gör det inte till en simulator.
Är det någons argument som är kasst är det ditt, att du sedan inte har läsförståelse gör inte saken bättre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Såg precis youtube klippet och måste säga att han knappast verkar vara en tortyrexpert, mera en amatör, fast jag har ju inte spelat spelet så jag vet inte om det kommer fram någon mer information tidigare eller senare.

Om Rockstar inte gör det valbart så kommer det nog komma någon mod när spelet kommer till PC som fixar det för dem som inte vill gå igenom den delen.

Personligen så har jag inget emot den scenen, var inte värst övertygande och hade enligt mig inte en så seriös 'ton'. Kan dock förstå att vissa personer inte gillar sådant men samtidigt så är det ju faktiskt GTA, känns som att man ska förvänta sig sådant här då. Skulle det inte gå att stänga av ljudet och spamma knapparna och bara titta till lite då och då? Kanske inte.

tror det var meningen att tonen skulle vara löjlig annars hade det varit för hemskt för alla

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Det är att själva scenen är grafisk vilket kan göra det obehagligt. Inte att man faktiskt gör det, vore annorlunda ifall det bara vore en cut scene och man bara hörde ljud från tortyren och blev visad bilder i något montage av personens liv.

Jo, men sen om man faktiskt förknippar spel med verklighet till den grad att man känner att det faktiskt är man själv som torterar en verklig person kanske man ska hålla sig ifrån spel som i princip cirkulerar runt grov kriminalitet och dödande.

När jag startar ett spel har jag alltid i huvudet att allt som händer är i en fantasivärld, visst kan man bli indragen i den, men jag känner inget obehag för att förstöra en människas liv eftersom jag vet att det varken handlar om en människa eller ett liv, utan en karaktär som för det mesta har samma personlighet som oändligt många likadana karaktärer i spelet, som dessutom återställs till "liv" med ett knapptryck.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

1. Det är ett spel.
2. Det är 18-års gräns, alltså får man räkna med råa scener och sexuella teman.
3. Om du tycker spelet är obehagligt, spela det inte då? Lämna tillbaks det.

Skrivet av Xenoz:

I call of duty får du inte den grafiska biten , om du faktiskt torterar någon och får se scenen så är det två helt olika grejer.

I call Of Duty-spelen så får man se tortyr, skenavrättningar samt faktiska avrättningar. Black Ops där man exempelvis trycker in glas i munnen på en man och sedan slår honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

tror det var meningen att tonen skulle vara löjlig annars hade det varit för hemskt för alla

Nja kanske inte alla, personligen så gillar jag när man blir chockad och äcklad i spel och filmer. Såg något exempel tidigare om Human Centipede, tyckte det inte direkt var en bra film men jag "gillade" att titta på den, var inte direkt någon höjdare i repris dock. Gillar förövrigt tvåan, tyckte huvudkaraktären var högst intressant i den.

Permalänk
Sötast

Umm.... TS och andra kanske inte har hört talas om GTA före denna versionen eller?

GTA är och har sen första utgåvan alltid varit en form av psykopat simulator, här är det fritt att massmörda, stympa och mer eller mindre göra som man själv vill.

Är detta inte något man uppskattar så bör man hålla sig borta från titeln.

Permalänk
Avstängd

tips till ts spela inte manhunt

Permalänk
Skrivet av plutoachilleus:

Fast det resonemanget håller ju inte då tortyr var en del av de föregående spelen, då både fysisk och psykiskt. Sen faller den ju också på att glasflaskor håller för hårdare slag än den större delen av människans kranium så det vore en väldigt overklig scen, men det kan jag ha överseende med.

Tortyr är en del av GTA och har länge vart det, lika så är det en del utav elder-scrolls-, cod- och crysisserien. Vill du ha den värsta tortyren man kan hitta dock så ska du läsa grekisk litteratur eller för den delen fornnordisk litteratur. Båda av dessa ansågs också vara lämpliga för barn.

Jag måste också påpeka att det är larvigt av dig att förlöjliga de som motsätter dig genom att medvetet felstava parafrasen, särskilt då du har både felstavningar och särskrivningar som en riktig tolvåring.

Goddag yxskaft! Påverkar föregående spel denna scen? Påverkar verklighetsgraden denna scen? Påverkar andra spel denna scen? Edit; för att förtydliga, påverkar dessa aspekter hur scenen upplevs?

Jaså är det så? Fast nu gjorde du ju exakt samma sak? Pinsamt. Syftar på "som en riktig tolvåring"

Ni behöver inte ens försvara att ni har brist på empati och inlevelse när det gäller dator spel(Och antagligen annat). Det är subjektivt och egentligen ganska meningslöst att diskutera. Iaf på ett nätforum. Jag har rätt, ni har fel. Tack för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Va? Det är väl klart som fan att ju mer realistiskt något ser ut ju mer påverkas man. Det har inget med dubbelmoral att göra. Vem tycker att något är svårt att kolla på om spelet är 8 bitars?
Hade det varit verklighet så hade varenda en av er varit traumatiserad för livet mer eller mindre. Ju närmare vi kommer verklighetstrogen grafik ju mer påverkas man helt klart.

Nu håller jag dock inte med trådskaparen och har inga problem med scenen, men din kommentar var bara löjlig.

Givetvis påverkas man mer, men är det negativt? Tror realistiskt våld skulle avskräcka fler än "Hollywoodvåldet" som bara förlöjligar hur pass allvarligt våld är. Hjältar som tål hur mycket stryk som helst, spark mot huvudet, et slag med en järnstång i bakhuvudet, hjälten klarar sig alltid. Unga tycker detta är kul, coolt och lite tuft och en del blir lite inspirerade av sånt.
Dessa lättpåverkade idioter tror sedan att spark i huvudet, slå med ett bollträ eller likn. är ganska ofarligt och blir förvånad när offret får hjärnskada, avlider eller blir gravt handikappad. Finns fan inget farligare än folk som inte vet när nog är nog, bättre att hamna i slagsmål med en tränad kampsportare som vet hur mycket skada han kan åstadkomma ifall han tar i.

Har numera sett klippet på youtube och kan inte riktigt se realismen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vart ville du komma? Man får tycka precis vad man vill om det,
men gillar man inte det så ska man väl kanske inte ge sig in i det heller.

Försvarar det inte på något vis, läs nästa gång tack

PS: GTA V är ingen tortyr simulator, att jämföra med en "våldtäktssimulator" är ganska idiotiskt.
ETT uppdrag där du torterar någon gör det inte till en simulator.
Är det någons argument som är kasst är det ditt, att du sedan inte har läsförståelse gör inte saken bättre

Kan se "Friterad" försvara en våldtäktssimulator nästa gång:

"ETT uppdrag där du våldtar någon gör det inte till en simulator."

Dvs dina "argument" är fortfarande kassa.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Nej, man påverkas inte mer bara för att det är mer verklighetstrogen grafik.
Mentalt friska människor (till och med små barn) har lätt att hålla isär fiktion och verklighet.

Jag önskar jag kunde hålla med dig men jag är tvungen att lämna ett ord till dig "religion". Och i religiösa skrifter finns det drösvis med våld(täckter), tortyr och vidrigheter, det verkar vara lite av åtminstone kristemdomens favoriter.
Däremot kan jag hålla med om att de flesta klarar av att hålla isär spel och irl.

Permalänk
Medlem

Jamen vafan det är ett spel. Om man tappar lustenatt spela gta borde man inte ha köpt spelet från första början

Permalänk
Medlem

Okej för det första, om man inte har "moraliska" invändningar mot att skjuta folk så ser jag inte varför någon kan ha så mycket problem med att tortera någon i ett spel. Då handlar det mer om sig själv, att man är okej med det så länge man slipper se det, vilket troligtvis var rockstars poäng. De flesta vill bara titta bort när länder som USA gör dessa saker på riktigt.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Medlem

vad är diskussionsämnet i denna tråden? att du köpte ett spel då en del av storyn sög?

sedan resten av all posts i denna tråd är offtopic som den ovan. ser ingen poäng med denna tråden eftersom när du handlar spelet så kan du bestämma precis hur du vill använda produkten. kasta frisbee med den eller torka dig i arslet eller spela. donera det.

btw offtopic" när du är så anti mot tortyr kanske du borde rikta dig till en hjälp organisation för att hjälpa folk som blivit torterad IRL, barn i syrien blir torterade medans detta inlägg skrivs. kanske ska bidra med hjälp ;)?

its your choise m8. do whatever makes you feel better, men komihåg att denna tråden förvandlas mest till en fanboy vs haters diskussion ang spel serien.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

vad är diskussionsämnet i denna tråden? att du köpte ett spel då en del av storyn sög?

sedan resten av all posts i denna tråd är offtopic som den ovan. ser ingen poäng med denna tråden eftersom när du handlar spelet så kan du bestämma precis hur du vill använda produkten. kasta frisbee med den eller torka dig i arslet eller spela. donera det.

btw offtopic" när du är så anti mot tortyr kanske du borde rikta dig till en hjälp organisation för att hjälpa folk som blivit torterad IRL, barn i syrien blir torterade medans detta inlägg skrivs. kanske ska bidra med hjälp ;)?

its your choise m8. do whatever makes you feel better, men komihåg att denna tråden förvandlas mest till en fanboy vs haters diskussion ang spel serien.

Den hade inget diskussionsvärde i början, men det hela har ju lett till en diskussion om huruvida våldsamma spel har börjat gå för långt eller ej.

Ont: Jag håller med ts, att pangpanga någon direkt i ett spel får man inte lika dåligt samvete av som att tortera någon, typ.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

1; Tortyr är inte samma sak som att skjuta folk. Kanske för kids i det här forumet men i verkligheten, nej.
Att medvetet tortera någon krävs att man är jävligt psykiskt instabil (vilket kan hända vem som helst beroende på omständigheterna). Att skjuta någon tränar vi ett x antal tusan att kunna göra varje år och de anses inte vara psykiskt instabila. Att hota någon med ett vapen på nära avstånd för att sedan döda går under tortyr.

Så länge det är en åldersgräns på att köpa spel som detta (vet inte hur det där fungerar) så ser jag inget problem med innehållet.
Mao så borde ingen under 18 få köpa spelet. Att föräldrarna köper är en annan sak men då är det föräldrarnas problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Blir förundrad över att det skrivs spaltmeter om Sexet i GTA 5 när spelet tvingar spelaren att tortera en människa för att komma vidare. Scenen är såpass verklighetstrogen att jag stängde av konsolen. Jag tycker att Rockstar gått för långt, det är inte roligt längre. Tappade lusten att spela vidare.

Det är olika hur vi reagerar. hur gammal är du?

Permalänk

Hur kan de ha gått för långt? Spel är konst och scenen är en del av av Rockstars konstverk. Du skulle inte be en konstnär att måla sina tavlor på ett annat sett än han vill bara för att DU inte gillar dem. Tycker du det förstör spelet? Fine, spela det inte.

Vem klagar på att filmer innehåller tortyr? Jämför detta med typ Reservoir Dogs som ändå är bra mycket våldsammare och verkligare. Varför klagar ingen där? Jo, för det är en film, då är det helt plötsligt konst vilket spel tydligen inte får vara. Ända skillnaden i GTA är ju att du trycker på A innan, i övrigt är det precis samma sak.

Och att säga att ingen utom sadister gillar sådant är ju ändå ett stort hyckleri. Varför gillar folk GTA överhuvudtaget i så fall? Jag tror faktiskt att folk älskar sådant. Jag menar, vem har aldrig spelat torture game eller varit inne på existenz?

Sen har spelet en 18-årsgräns så säg inte att du inte blivit varnad och föräldrar som klagar ska kanske hålla koll på sina barn istället för att välja skaparna som syndabock.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

Ser ut som att han vill komma fram till att han tycker att det är löjligt att det skrivs kritiskt om att det är mycket sex i spelet, när ingen nämner tortyren, som enligt honom var värre...?

Vem skulle inte välja sex framför tortyr liksom?

Dold text

Bland annat stämmer det. Trodde inte jag skulle uppröra folk när jag klagar på nöjet med att leka sadist (upplägget är att du ska tycka det är stimulerande och glädjefullt). Till och med fått PM. Inga hotfulla, mest lite ironiska pikar.

Tycker fortfarande att Rockstar gick för långt. Klarar inte ens av att faila tre gånger så jag kan gå vidare i storyn.

Observera att jag inte ropar på förbud. Tycker folk att det är ett nöje att leka torterare så får de det, men jag gillar det inte alls.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, men sen om man faktiskt förknippar spel med verklighet till den grad att man känner att det faktiskt är man själv som torterar en verklig person kanske man ska hålla sig ifrån spel som i princip cirkulerar runt grov kriminalitet och dödande.

När jag startar ett spel har jag alltid i huvudet att allt som händer är i en fantasivärld, visst kan man bli indragen i den, men jag känner inget obehag för att förstöra en människas liv eftersom jag vet att det varken handlar om en människa eller ett liv, utan en karaktär som för det mesta har samma personlighet som oändligt många likadana karaktärer i spelet, som dessutom återställs till "liv" med ett knapptryck.

Man behöver inte förknippa det med verklighet för att göra det obehagligt. Isåfall skulle skräckfilmer inte vara läskiga och actionfilmer skulle inte bli spännande, filmer blir spännande och läskiga även fast man vet att de inte är verkliga, likadant med spel. Därav kan tortyr i spel där man själv är den som torterar vara obehagliga och något man ogillar trots att man vet att det inte är på riktigt.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM