En vän har tvättat sin HDD i tvättmaskinen i 30 grader, är det helt kört?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Du missförstår mitt inlägg.
Jag har aldrig påstått att jag tror jag kan göra samma sak, jag undrade vad det är som gör att det är en så dyr tjänst.

Det är bara arbetstid, alla tjänster kostar i den storleksordningen när det handlar om seriösa företag. Ska jag klippa din gräsmatta och rensa dina rabatter, och ska betala skatt, pension, försäkringar så handlar det också om tusenlappar. Bolagen tar inte ens mycket mer för arbetet när de måste öppna upp och ersätta delar. Kostar alltid att påbörja ett jobb.

Skrivet av Dr.Mabuse:

"Vanliga kläder"? Jo, tjena.

http://www.dagensjuridik.se/sites/default/files/imagecache/in...

Något mer gripet ur luften?

Vart ser du LAF-bänken någonstans? Du griper något ur luften eftersom inget dataräddningsföretag jobbar i renrum med bunny-suites och enbart det som skydd när de skruvar upp diskar utan i bänkar med positivt lufttryck från t.ex. Sentry Air Systems eller några av de andra leverantörerna. Ibas/Kroll själva varnar för att lita på företag som visar folk i bunny-suites som sitter och återskapar diskar, för vad som är det viktiga är bänkarna (vid dem behöver du inte ansiktsmask och köret) och de själva arbetar självklart med diskarna i bänkarna, då de är mycket renare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du griper något ur luften eftersom inget dataräddningsföretag jobbar i renrum med bunny-suites och enbart det som skydd när de skruvar upp diskar [...]

Nej, jag ser inte någon LAF-bänk. Den kan helt enkelt vara utanför bild, det vet vi inte. Jag reagerade dock på ditt ursprungliga påstående att "Du har vanliga kläder i renrummet", vilket skulle motverka dess syfte.
Bilden föreställer en Ibas-tekniker i ett renrum med bunny-suit och det är inte taget ur luften, det är taget från en artikel i Dagens Jurudik. Sen om man alltid behöver jobba i renrum och bunny-suites när man räddar data är en annan historia.

Cheers

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vart ser du LAF-bänken någonstans?...

Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, jag ser inte någon LAF-bänk....

Vet inte om det som är framför honom är en så kallad LAF-bänk eller vad det nu är, men här verkar vara hela bilden!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ori:

Jag vidarefordrar detta till henne! Då hon studerar till arkitekt i Köpenhamn, anar jag att det finns risk att ovärderliga saker kan ligga på den >_<

Oavsett vad summan av kardemumman blir av detta så bör du påminna henne om att alltid göra en backup på all data varje dag för vilken hårddisk som helst kan gå sönder när som helst och inte bara i tvättmaskiner.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Vet inte om det som är framför honom är en så kallad LAF-bänk eller vad det nu är, men här verkar vara hela bilden!

Bra jobbat
Nej, en LAF-bänk har plexiskärmar over och på sidorna tillsammans med lite övertryck för att minimera antalet oönskade partiklar som annars kan trilla ned över vad-man-nu-håller-på-med.
Vad som ser ut att hända på bilden verkar vara momentet efter att skivorna monterats ur en hårddisk där teknikern försöker läsa ut innehållet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Om datan har ett visst värde lär hon ju ha backup ändå. Och hur sjutton lyckas man "missa" att man har en extern disk i några kläder när man tvättar?

Skolarbeten har jag själv på 3 st hdd som är inköpta olika år.

Missa saker i kläder kan ju hända, men själv skulle jag aldrig tvätta ngt som ligger i kläderna då jag är noga och alltid kollar alla fickor, dock har min mamma tvättat mina in-ear som låg i mina byxor. Hon hade plockat dem då jag tydligen lagt dem på golvet och då tvättade hon dem utan att kolla fickorna :/ Dock funkade dem

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, jag ser inte någon LAF-bänk. Den kan helt enkelt vara utanför bild, det vet vi inte. Jag reagerade dock på ditt ursprungliga påstående att "Du har vanliga kläder i renrummet", vilket skulle motverka dess syfte.
Bilden föreställer en Ibas-tekniker i ett renrum med bunny-suit och det är inte taget ur luften, det är taget från en artikel i Dagens Jurudik. Sen om man alltid behöver jobba i renrum och bunny-suites när man räddar data är en annan historia.

Cheers

I verkligheten jobbar du inte med disken i renrummet alltså på en vanlig yta i ett walk-in renrum och du läser inte av disken i renrummet om du inte har skäl till det, du jobbar med disken i LAF-bänken och det är det som är arbetsytan, läser av skivorna gör du i samma disk med delar bytta eller en ny disk. Du har helt enkelt inte bunny-suites i labbet hos vanliga anläggningar när du gör vanligt arbete. Bilden visar inte någon som jobbar på en öppen hårddisk. Du har en ESD-rock och handskar på dig inte mer. Just eftersom du har LAF-bänkar eller arbetsytor så behöver du inte mer. Det är i princip bara när du håller på med halvledare som bunny-suites behövs. Ska du göra på annat sett med andra metoder så är det helt annan anläggning du behöver.

Bilder är uppställda, det är reklambilder inte verksamhetsbeskrivelser och visar inte hur de arbetar. De kan göra grova fel på bilderna bara för att visa något på bild. Kroll-ontrack som Ibas ingår i jobbar inte med diskar (i dem) utanför bänkarna någonstans, andra ytor är inte rena nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Kan ju handla om allt från att helt enkelt byta kretskortet, vilket såklart kan göra själv om du får tag på en exakt likadan, till att ta ur hårddiskskivorna och plocka ur datan direkt från dem. Detta kan du inte göra själv då du dels behöver special utrustning för att få fram data från skivorna och du behöver ett helt rent rum utan damm och smuts för att inte förstöra skivorna.

Frågan om det inte sitter någon minneskrets på kretskortet.. minnet i den antar jag ska kopieras över till nya kretskortet för bästa resultat.
Sedan om det inte fungerar plocka ut plattorna i rennrum och läsa av i någon maskin är inget du kan göra hemma.

Skaffa minneskort och lagra på.. dom kan man ju både koka och tvätta utan att dom går sönder enligt vissa tester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I verkligheten jobbar du inte med disken i renrummet alltså på en vanlig yta i ett walk-in renrum och du läser inte av disken i renrummet om du inte har skäl till det, du jobbar med disken i LAF-bänken och det är det som är arbetsytan, läser av skivorna gör du i samma disk med delar bytta eller en ny disk. Du har helt enkelt inte bunny-suites i labbet hos vanliga anläggningar när du gör vanligt arbete. Bilden visar inte någon som jobbar på en öppen hårddisk. Du har en ESD-rock och handskar på dig inte mer. Just eftersom du har LAF-bänkar eller arbetsytor så behöver du inte mer. Det är i princip bara när du håller på med halvledare som bunny-suites behövs. Ska du göra på annat sett med andra metoder så är det helt annan anläggning du behöver.

Bilder är uppställda, det är reklambilder inte verksamhetsbeskrivelser och visar inte hur de arbetar. De kan göra grova fel på bilderna bara för att visa något på bild. Kroll-ontrack som Ibas ingår i jobbar inte med diskar (i dem) utanför bänkarna någonstans, andra ytor är inte rena nog.

I verkligheten är det felets art som avgör vilken metod som skall tillämpas för att extrahera data. En hårddisk med fysisk defekt på en eller flera skivor kan alltså behöva demonteras och läsas separat i en specialbyggd läsare - vilket illustreras i den större bilden som inte är beskuren. Läsare och skiva framträder till vänster i förgrunden.
Bilden är kanske arrangerad men behöver inte nödvändigtvis vara uppdiktad. Ibas vet nog bäst själva hur de arbetar och jag ser ingen rimlig anledning till att misstro dem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

I verkligheten är det felets art som avgör vilken metod som skall tillämpas för att extrahera data. En hårddisk med fysisk defekt på en eller flera skivor kan alltså behöva demonteras och läsas separat i en specialbyggd läsare - vilket illustreras i den större bilden som inte är beskuren. Läsare och skiva framträder till vänster i förgrunden.
Bilden är kanske arrangerad men behöver inte nödvändigtvis vara uppdiktad. Ibas vet nog bäst själva hur de arbetar och jag ser ingen rimlig anledning till att misstro dem.

Den är inte arrangerad för att visa deras typiska process, du läser vid en normal anläggning inte av skivorna separat. Bilder brukar visa öppna diskar lite var stans, vilket aldrig är fallet i verkligheten.

http://s3-media2.ak.yelpcdn.com/bphoto/nKCDxWoWJvWFHi-KGdiA4Q...
http://www.ontrackdatarecovery.it/images/camera_bianca_kroll_...
http://www.youtube.com/watch?v=clPzUOkzrq8

Osv är mer representativt. De kommer inte ta på sig bunnysuites om du skickar din disk till Ibas och betalar 8000kr. Så jag vet inte vad du vill säga, de flesta anläggningar kommer inte ens kunna läsa av skivorna utanför en disk och har inget renrum som är beroende av bunnysuites och munskydd. Du kan inte heller jobba med diskar på ett vanligt bord i ett renrum, du behöver LAF-bänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Frågan om det inte sitter någon minneskrets på kretskortet.. minnet i den antar jag ska kopieras över till nya kretskortet för bästa resultat.
Sedan om det inte fungerar plocka ut plattorna i rennrum och läsa av i någon maskin är inget du kan göra hemma.

Skaffa minneskort och lagra på.. dom kan man ju både koka och tvätta utan att dom går sönder enligt vissa tester

Ja det sitter ett chip som lagrar viktig data och man behöver troligtvis flytta över den, det är dock inte omöjligt att göra hemma. Självklart kan man inte öppna hårddisken själv hemma och jag har inte sagt något annat heller.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

[...]jag vet inte vad du vill säga[...]

Det beror kanske på att du inte läser vad jag skriver? Dina kommentarer skjuter över målet och jag antar att du läser in saker i mina inlägg som inte finns där?
Jag aldrig skrivit om "vanliga arbeten", "typisk process" eller "normal anläggning", det är du som håller fast vid det. Jag visade bara att det finns tillfällen - inte alltid - då bunny suiten åker på och skivorna monteras ur hårddisken. Men än så är det inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag bara måste få en sak klart för mig...
Jag trodde HDDs var helt slutna, men menar vissa verkligen att de har luftfilter? I så fall är det ju inte så jäkla konstigt att de skadas av partiklar ibland då.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag bara måste få en sak klart för mig...
Jag trodde HDDs var helt slutna, men menar vissa verkligen att de har luftfilter? I så fall är det ju inte så jäkla konstigt att de skadas av partiklar ibland då.

Eh va? det är väl ingen i tråden som har påstått att hårddiskar har luftfilter.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag bara måste få en sak klart för mig...
Jag trodde HDDs var helt slutna, men menar vissa verkligen att de har luftfilter? I så fall är det ju inte så jäkla konstigt att de skadas av partiklar ibland då.

De är inte helt slutna, det finns ett litet hål som har ett filter över sig. Brukar stå "Do Not cover" vid hålet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thompson:

Eh va? det är väl ingen i tråden som har påstått att hårddiskar har luftfilter.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6677545.stm

Air is required for the heads to function. While the disk's internal environment is separate from the outside air to keep it clean, air exchange is permitted between the outside and inside of the drive to allow the drive to adjust to changes in air pressure. A special "breather" filter is installed to prevent foreign matter from contaminating the drive.

http://www.instantfundas.com/2010/02/interesting-hard-drive-f...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ori:

Bakgrund:

"hej ori! allt bra? jag har en liten fråga till dig haha. vet inte om du kan sånt här. men du är den enda jag kan komma att tänka på. jag har lyckats tvätta min hårddisk i tvättmaskinen :((.. i 30 grader. och nu har den legat i några dagar helt uppskruvad och fått luftas och torka. så provade jag att starta den idag. och den lyser och man hör att det snurrar i den, alltså att den jobbar. men den dyker inte upp på datorn. vad tror du? finns det något hopp? nånting man kan göra? hare gott! kramar"

Ska hon lägga den i ris/torka den ännu mer?

Kan det vara simpel prioritering i bios som bör ändras?

Vill veta om det finns möjlighet att den går att rädda.

Rekommenderas Getdataback mjukvaran?

Tackar för svar!

Skulle inte vilja se hur trumman ser i ut i tvättmaskinen.

Skrivet av Ori:

Jag vidarefordrar detta till henne! Då hon studerar till arkitekt i Köpenhamn, anar jag att det finns risk att ovärderliga saker kan ligga på den >_<

Återkommer när hon h4xx4t lite... Bor tyvärr i Nyköping och hon i Malmö, därav ber jag eran utförliga hjälp här inne, så hon själv kan se detta och prova sig fram själv, tackar för all hjälp ni hittills bidragit med!

Bara för att vara säker.. Har du säkerhetskopierat något? Om så.. Kasta disken. Om inte.. Då kan datan räddas (via företag som tagits upp i tråden redan) och det kan bli värt det om det finns viktig information på disken. Detta är dock inte billigt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/hard_...

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6677545.stm

Air is required for the heads to function. While the disk's internal environment is separate from the outside air to keep it clean, air exchange is permitted between the outside and inside of the drive to allow the drive to adjust to changes in air pressure. A special "breather" filter is installed to prevent foreign matter from contaminating the drive.

http://www.instantfundas.com/2010/02/interesting-hard-drive-f...

Där ser man, det visste inte jag.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

inte nödvändigtvis, en avstängd HDD kan tåla många G. tappade min externa 2.5" kabinett (vanlig hårddisk i) 3 meter ner i ett betonggolv, plåtkabinett som fick sig en liten buckla, men mest studsade den...
fungerar fortfarande nu 2 år senare.

självklart, skillnad mellan en stor kabinett på 3,5" och typ 2,5 slimmat Passport
samt om den hamnade på kanten eller platt som en pankaka

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av d0b:

Bra att den inte är helt öppnad, då är det större chans att datan går att rädda.
En möjlighet som man kan prova själv är att montera ett kretskort från en exakt likadan HDD och sen prova att läsa den. (Se till så att den är riktigt torr först, risk finns dock att små partiklar letat sig in mellan skivorna (då ska man inte starta den))

Men om datan är viktig så rekommenderar jag att inte försöka rädda datan själv utan lämna istället in den (utan att starta upp den då det kan riskera att skriva över data som fortfarande går att rädda) till en firma som kan det där med att rädda data. Kostar ~8000:-.

Så räddade min brorsa data från en hårddisk, han bytte helt enkelt ut kretskortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Där ser man, det visste inte jag.

Inte jag heller, där lärde jag mig nåt nytt och det förklarar hur partiklar kan komma in.
Här är kommentaren jag reagerade på men sket i att citera

Skrivet av Commander:

Är väl snarare kretskortet som fick stryck från tvätten. Var den avstängd vilket den var så skadas nog inte armen heller då många diskar låser den i ett skyddat läge.

Vad jag kan tänka mig är att kretskortet fick stryk från tvättmedlet samt att lufthålen och luftfiltren måste tas en syn på. Men eftersom den inte syns så är det kreskortet..

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det beror kanske på att du inte läser vad jag skriver? Dina kommentarer skjuter över målet och jag antar att du läser in saker i mina inlägg som inte finns där?
Jag aldrig skrivit om "vanliga arbeten", "typisk process" eller "normal anläggning", det är du som håller fast vid det. Jag visade bara att det finns tillfällen - inte alltid - då bunny suiten åker på och skivorna monteras ur hårddisken. Men än så är det inte.

Säger bara att det inte är något de flesta företag kan göra, och att det inte är något som görs om hon som tvättade sin disk lämnar in den till Ibas. Det erbjuds inte privatkunder, att jag framhäver när vilka metoder kan användas är självfallet för att inte ljuga och för att förtydliga.

Jo tjena, något mer att vara nonchalant över?

Permalänk
Medlem

Hårddisk i tvättmaskin?
Snacka om G-kraft för att inte tala om att tvätt-trummans fjädrar lär ha gråtit blod.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hårddisk i tvättmaskin?
Snacka om G-kraft för att inte tala om att tvätt-trummans fjädrar lär ha gråtit blod.

Nu hade du nog lite otur när du tänkte..

Tror du hon slängde in bara disken i tvättmaskinen?
En disk väger pyttelite jämfört med en blöt handduk, fjädrarna märkte den nog inte ens.
Den låg mjukt instoppad i fickan på en jacka.
Där är inga större g-krafter i en tvättmaskin, den ska bara få ut vattnet ur tyg. räkna på det. 30cm radie, 1500 varv/min.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Nu hade du nog lite otur när du tänkte..

Tror du hon slängde in bara disken i tvättmaskinen?
En disk väger pyttelite jämfört med en blöt handduk, fjädrarna märkte den nog inte ens.
Den låg mjukt instoppad i fickan på en jacka.
Där är inga större g-krafter i en tvättmaskin, den ska bara få ut vattnet ur tyg. räkna på det. 30cm radie, 1500 varv/min.

Jo nu när du säger det så låter det rätt logiskt.
Nåväl nu var det min tur att ha otur när jag tänkte.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Till att börja med - En mekanisk hårddisk släpper in luft, annars skulle huvudena inte ha någon "kudde" att vila på när skivorna snurrar. Ganska självklart enligt fysiklagen.

När det gäller renligheten så är vi människor oerhört smutsiga jämfört med en hårddisk, då en hårddisk har max 3 partiklar / 250 m^3. Dvs alltså 100 kvadratmeter - 2,5 meter i takhöjd. Tror inte du städar så bra att du får 3 partiklar - eller mindre i ditt vardagsrum. 300 000 partiklar skulle ge dig en garanterad plats i Guinness Rekordbok för världens renaste vardagsrum. Kranvatten innehåller vanligen flera miljoner partiklar / liter.

Resultatet är alltså att så fort du öppnar en hårddisk så kan du råka sätta ett fingeravtryck på skivan som snurrar med tanke på avståndet mellan disken huvudet innebär det att fingeravtrycket motsvarar ett enormt högt berg eller en enorm skyskrapa, med tanke på hur snabbt skivan roterar så motsvarar det en hastighet på mellan 450 och 950 km / timme som läshuvudet far fram med. När det då slår i ditt fingeravtryck på skivan så skulle det motsvara att köra rakt in i en flera hundra våningar hög skyskrapa i New York med en sportbil, med en hastighet motsvarande en raket.

Om möjligt kan man byta kretskortet, på vissa diskar, men det förutsätter hur det är fastsatt och att man hittar EXAKT rätt kort, dvs märke, modell, firmware, serienummer, tillverkningsdatum, tillverkningsland och en del andra uppgifter som ska stämma överens. Regeln är att ju fler uppgifter som är lika, ju större chans att lyckas. Därför kan det vara bra att ha två exakt lika diskar, då kan dom nämligen byta kort med varandra.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Säger bara att det inte är något de flesta företag kan göra, och att det inte är något som görs om hon som tvättade sin disk lämnar in den till Ibas. Det erbjuds inte privatkunder, att jag framhäver när vilka metoder kan användas är självfallet för att inte ljuga och för att förtydliga.

Jo tjena, något mer att vara nonchalant över?

Självklart erbjuds alla tjänster även till privatkunder, om de kan betala för det. Hindret är inte tekniskt eller byråkratiskt, det är ekonomiskt.
Att demontera en disk är riktigt dyrt. Sist jag anlitade Ibas för just ett sådant uppdrag kostade det c:a 45.000kr exkl. moms för expressleverans. Inget en vanlig svensson gör direkt, nej.

Ja, jag tänker ignorera din sista onödiga kommentar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tldr: Centrifugerin kan ge 750 g-krafter. En 2,5 tums hårddisk kommer få en tvättmaskin att börja hoppa.

Skrivet av ZecretW:

Nu hade du nog lite otur när du tänkte..

Tror du hon slängde in bara disken i tvättmaskinen?
En disk väger pyttelite jämfört med en blöt handduk, fjädrarna märkte den nog inte ens.
Den låg mjukt instoppad i fickan på en jacka.
Där är inga större g-krafter i en tvättmaskin, den ska bara få ut vattnet ur tyg. räkna på det. 30cm radie, 1500 varv/min.

Skrivet av Lifooz:

Jo nu när du säger det så låter det rätt logiskt.
Nåväl nu var det min tur att ha otur när jag tänkte.:D

Jag tror inte att du har så otur
Jag är inge bra på tvättmaskiner men helt okej på fysik.

Om vi gör som ZecretW säger och räknar på det. Så ser vi att 1500 rpm och 30 centimeter radie blir ((1500rpm/60sek/min)*2*pi)^2*0.3meter = 7400m/s^2 eller ca 750 g. Enligt produktblad från random hårddisk så ser vi att en hårddisk kan klara stötar i upp till 1000g men då enbart som impulser microsekunder långa.

När det gäller fjädringen så får den jobba ganska hårt den med. Precis som ZecretW säger så klarar en tvättmaskin av 5kg tvätt plus + vatten. Skillnaden är att tyg och vatten är så mjukt att de vid 750 g klär insidan av trumman rätt så likformigt. En hårddisk ligger dock i en punkt och den vikt som spelar roll är hur mycket mer än det undanträngda vattnet som hårddisken väger. En hårddisk ser ut att ha densitet mellan 2 och 3 kg / liter vilket ger att vi behöver räkna med mellan 1/2 till 2/3 av hårddiskens vikt. Samma random lilla 2.5 tums hårddisk väger 115 gram. 2/3 av det är 77 gram. Det kanske inte låter så mycket men glöm inte de 750 g som tvättmaskinen hade. 77gram * 750 g = 57 kg. Dvs även en liten hårddisk skulle ha haft kraft nog att lyfta en tvättmaskin som väger mindre än 57 kg.

Inget av detta spelar någon roll i detta fall dock då hårddisken som tur är blev tvättad i 30 grader och antagligen utan centrifugering.

http://www.youtube.com/watch?v=cZNJ6s51950 tvättmaskin med en liten stålklump i.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Centripetalkraft källa Centrifugalkraft.
http://www.inet.se/files/pdf/4304624_0.pdf Random hårddisk

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Självklart erbjuds alla tjänster även till privatkunder, om de kan betala för det. Hindret är inte tekniskt eller byråkratiskt, det är ekonomiskt.
Att demontera en disk är riktigt dyrt. Sist jag anlitade Ibas för just ett sådant uppdrag kostade det c:a 45.000kr exkl. moms för expressleverans. Inget en vanlig svensson gör direkt, nej.

Ja, jag tänker ignorera din sista onödiga kommentar.

Tror du överlever 7-14 dagar. Ahlbergs data tar för övrigt max 10 000 om du är privatperson. Dessutom är Ahlbergs Data till skillnad från IBAS ett professionellt företag. - Kasta om bokstäverna, du har inte tänkt på varför SIBA har låga priser?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon