Hur håller man sig sval i datorrummet under sommaren?

Permalänk
Medlem

Köpte en bordsfläkt igår, helt klart värt inköp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Hej!

Har ett problem som säkert många av er lider av, det blir väldigt varmt väldigt snabbt i mitt datorrum under sommaren. Har 2 datorer som alltid står på här inne och min skärm genererar EXTREMT mycket värme när det är varmt i rummet. Här om kvällen var det säkert 50-60 grader varmt precis framför skärmen, och där sitter tyvärr jag och svettas.

Efter lite betänketid i hettan, så kom jag på att jag har flera datorfläktar som bara ligger och skräpar, så byggde ihop den här lösningen lite snabbt:

http://imgur.com/uUU0CD4.jpg

Är inte så duktig på elektronik men tog en 140mm fläkt och kopplade genom en fläkt adapter till en sockerbit till en USB kabel, en snabb bra lösning för att få lite luft att flytta sig, men tyvärr är det ju vara 5V och hade väldigt gärna haft den gående på kanske 12v? Men det går inte via USB va?

Har ni några andra knep till någon som har massa fläktar som bara ligger? Känns så onödigt att dem bara ska ligga där när jag sitter här och svettas ihjäl. Antar att jag kan ta en 12V apapter till vägguttag och köra in en eller 2 fläktar på va?

edit: felstavning

OBS. har öppna fönster, vinddrag, ingen AC, och har inte tillgång till att köpa en fläkt från en affär/online just nu.

Tycker du att det blåser för dåligt på 5 V? Själv hade jag haft flera fläktar på 5V blåsandes på olika delar av kroppen, gärna en eller två under bordet som blåser på fötter och i skrevet (om du nu har flertalet fläktar som du skrev). Tycker det är skönare med en jämn lätt bris än hårt forcerat blåsande om man ska sitta längre pass.

En takfläkt är finnemang annars men då krävs ju ett inköp...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För er som inte är så kräsna och bara vill kyla ansiktet eller mushanden så kan jag rekommendera denna: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Har själv en någonstans, fungerar rätt bra faktiskt, drivs via usb såklart.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Hej!

Har ett problem som säkert många av er lider av, det blir väldigt varmt väldigt snabbt i mitt datorrum under sommaren. Har 2 datorer som alltid står på här inne och min skärm genererar EXTREMT mycket värme när det är varmt i rummet. Här om kvällen var det säkert 50-60 grader varmt precis framför skärmen, och där sitter tyvärr jag och svettas.

Efter lite betänketid i hettan, så kom jag på att jag har flera datorfläktar som bara ligger och skräpar, så byggde ihop den här lösningen lite snabbt:

http://imgur.com/uUU0CD4.jpg

Är inte så duktig på elektronik men tog en 140mm fläkt och kopplade genom en fläkt adapter till en sockerbit till en USB kabel, en snabb bra lösning för att få lite luft att flytta sig, men tyvärr är det ju vara 5V och hade väldigt gärna haft den gående på kanske 12v? Men det går inte via USB va?

Har ni några andra knep till någon som har massa fläktar som bara ligger? Känns så onödigt att dem bara ska ligga där när jag sitter här och svettas ihjäl. Antar att jag kan ta en 12V apapter till vägguttag och köra in en eller 2 fläktar på va?

edit: felstavning

OBS. har öppna fönster, vinddrag, ingen AC, och har inte tillgång till att köpa en fläkt från en affär/online just nu.

Med en ställbar strömadapter så kan du själv välja lagom spänning för fläktarna. Den här klarar att driva ett par stycken beroende på hur mycket ström de specifika fläktarna drar. Bara skarva kabeln på motsvarande sätt som du gjorde med USB-kabeln. http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

Permalänk
Medlem

Det finns en bild på en just fläkt här.
http://ttf-lund.org/Video/ITgrundkurs.pps
Grundkurs.
Good luck.

Permalänk
Moderator
Moderator

Finns bara en acceptabel lösning för kylning.

Om man ska vara lite seriös så är det en rätt kul lösning om man inte kan få luftcirkulation med AC. Den enda lösningen om du vill köra på dina fläktar är väl att montera dem i fönstret. Inblås nertill med "kall luft" och utblås upptill med varmluft?

http://www.veskimo.com/microclimate-body-cooling-vests.html

Om man är en äkta MechWarrior spelare alltså.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Är också inne på att försöka kyla ner här hemma, skulle någon lösning i det här stuket fungera?

https://www.youtube.com/watch?v=ITtlxjvLQis

Tänker ifall man använder kylklampar som tenderar att hålla kylan bättre, jämfört med ett stort isblock.

Problemet med en sån lösning är att energin för att kyla ner isblocket från början är mer än den kyla du får ut av lösningen sen. Så skulle du ha både frysen och DIY "AC" i samma rum så skulle extra värmen från att kylen får jobba mer ge mera extra värme än den kyla du får ut av ACen.

Fast kan du ha solpanel för fläkten som i videon och kyla isen i grannens frys så har du ju gratis kyla.

Skrivet av El_Raspberry:

Det hjälper ju minimalt när det ofta i dessa lägen är varmare ute än inne, och är vindstilla.

Om du öppnar vid solnedgång så hjälper det. Lite jobbigt för norrlänningarna runt midsommar när solen är uppe dygnet runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Problemet med en sån lösning är att energin för att kyla ner isblocket från början är mer än den kyla du får ut av lösningen sen. Så skulle du ha både frysen och DIY "AC" i samma rum så skulle extra värmen från att kylen får jobba mer ge mera extra värme än den kyla du får ut av ACen.

Fast kan du ha solpanel för fläkten som i videon och kyla isen i grannens frys så har du ju gratis kyla.

Om du öppnar vid solnedgång så hjälper det. Lite jobbigt för norrlänningarna runt midsommar när solen är uppe dygnet runt.

Vi norrlänningar har inte det här problemet

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

AC / kyla ner som fan på natten om det blir svalt.
Öppna fan inga dörrar på dagen om det är varmare ute (bott med nå idiot som öppnade dörren för att svalka när det var 25c inne, 35c ute).

Har själv funderat på att göra en dörr av fläktar (ram och allt), bara hänga av den vanliga dörren och upp med en som är gjord av fläktar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Malawie:

USB är 5 volt, Men en gammal Sony Ericsson laddare klarar att driva en eller två fläktar.

Sen kan du ta valfri trafo på 12V, mer ampere = mer fläktar.
Tänk på att du inte ska slänga på för många fläktar på en för liten trafo, då kan det bli för varmt!

Om du menar att han ska koppla en trafo på laddaren, så kan man inte transformera upp en likström ..

Till TS: Du kan använda dig av en DC-DC converter, typ en sån här:

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Kanske gå ut några timmar dom dagar det är som varmast?

det är ju just dom dagarna när det är varmast som man helst sitter inne.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

Om du menar att han ska koppla en trafo på laddaren, så kan man inte transformera upp en likström ..

Till TS: Du kan använda dig av en DC-DC converter, typ en sån här:
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQj8wYWM...

Nej, jag menar att han kan ta en vanlig transformator på 12V.

Det går även att ha en bytta med vatten och ha fötterna i.

Fanns det inte en bra guide på detta förra sommaren?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

kallvatten från trädgårdsslangen > Hink > fötter i hink
inte hittat något som slår detta. Kallt som fan första sekunderna sen kyls hela kroppen ner på nån minut.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela forumdelen men det man kan göra är blaska ansiktet med vatten å sen låta en liten fläkt blåsa så håller du dig kall en stund

Visa signatur

CPU: A8-6600K MB: Asrock FM2A88X-ITX RAM: Kingston hyperX grey series 8 gb 1600Mhz NÄTAGG: BeQuite PurePower 350W SSD: Kingston HyperX 3K 120gb HDD: seagate 1Tb LJUDKORT: Asus Essence STX CHASSI: Lian Li PC-Q08B

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EyeNEye:

Det kan inte bli kondens ifall man kör "Kylklamps-DIY"-versionen då?

På kylklamparna, jo. Men de tål ju vatten ;).

Kondens uppstår när varm fuktig luft träffar en kall yta.

I detta fallet kylklamparna. Luften som blir utblåst från det systemet är torrare än luften runt om eftersom vätska fällts ut från denna luft vid kontakten mot kylklamparna.
Så man blåser ut svalare torrare luft och den lär ju inte kondensera igen eftersom denna luft inte kommer komma i kontakt med andra föremål som har lägre temperatur än den nyss nedkylda luften.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

På kylklamparna, jo. Men de tål ju vatten ;).

Kondens uppstår när varm fuktig luft träffar en kall yta.

I detta fallet kylklamparna. Luften som blir utblåst från det systemet är torrare än luften runt om eftersom vätska fällts ut från denna luft vid kontakten mot kylklamparna.
Så man blåser ut svalare torrare luft och den lär ju inte kondensera igen eftersom denna luft inte kommer komma i kontakt med andra föremål som har lägre temperatur än den nyss nedkylda luften.

Fick hjärnsläpp! Glömde bort att tråden handlade om kyla människor
Hade inte velat ha ett DIY-Balja-med-vatten nära datorn

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EyeNEye:

Fick hjärnsläpp! Glömde bort att tråden handlade om kyla människor
Hade inte velat ha ett DIY-Balja-med-vatten nära datorn

Hade fungerat lika bra att koppla utblåset till datorn ;). Om man bara tänker på kondensen iaf.
Luften som kommer ur lådan är både torkad och svalare än datorkomponenterna så det finns ingen risk till kondens där heller.
Fast det är klart. DIY-baljor nära datorn är ju en risk som du säger, haha.

Anordnade ett LAN för många herrans år sedan (90-talet) där en polare hade byggt sin egen vattenkylning med reservoaren i en öppen hink. Självfallet hamnade utflödesslangen utanför hinken efter några timmar så han pumpade ut 10 liter vatten kring förgreningsdosor, hubbar och allt som låg i mitten. Lesson learned ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på när man kör DIY versionen att inte köra med en elektrisk kylbox, bara idioter som tror att man kan kyla ett rum genom att öppna frys- eller kyl-skåpet.

Permalänk
Medlem

Smackade ihop en bordsfläkt till lödhörnan av en gammal 120mm-fläkt, en längd 4mm svetstråd, några M4-mutter, ett par M4-skruv, gallret som följde med fläkten + ett extra, samt en liten fläktcontroller, för ett par somrar sedan.

Bockade till svetstråden, gängade den i ändorna, och monterade fläkten. Kopplade ihop alltihopa, och matar det med en 12v-adapter.

Mycket enkelt och förvånansvärt välfungerande.

Men annars kan man ju köra en fuling jag gjorde under min studenttid: tog en bilkylare från nån småbil, med elektrisk fläkt, kopplade slang på vattenstosarna, och körde kallvatten från vattenkranen i pentryt genom den samtidigt som jag drev fläkten med en rätt stadig 12v-adapter. Bullrade som fan, men var väldigt effektivt. Vill dock till att man har nära mellan vattenkällan och där man sitter, vilket man har i ett litet studentrum

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Skulle det gå att tejpa fast ett par kylklampar bakom en stor golvfläkt?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Skulle det gå att tejpa fast ett par kylklampar bakom en stor golvfläkt?

Klart det går.

Fast det är inget jag rekommenderar. Eftersom det kommer bildas kondens/vatten som droppar så kommer det gissningsvist att sluta illa. Så länge inget droppar mot själva fläkten, dvs. de strömförande delarna.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

AC / kyla ner som fan på natten om det blir svalt.
Öppna fan inga dörrar/fönster på dagen om det är varmare ute (bott med nå idiot som öppnade dörren för att svalka när det var 25c inne, 35c ute).

Har själv funderat på att göra en dörr av fläktar (ram och allt), bara hänga av den vanliga dörren och upp med en som är gjord av fläktar.

THIS! Väldigt viktigt, speciellt när solen lyser på. När jag kommer hem efter jobbet och det är 30 grader i lägenheten knäpper jag på ACn i 2 timmar och sedan håller det sig på en ganska bekväm temperatur resten av kvällen/natten.

Dock har jag ett annat problem, när jag vill spela. Då går ACn under tiden. Men så som de har installerat ACn så blir vardagsrummet den nya frysen och sovrummet där datorn står inte mer än pissljummet. Är golvfläktar enda sättet att styra luftflödet på? Hela lägenheten är på 95m2, så det ska väl till rätt kraftiga fläktar för att flytta luften.

Eller sitter det någon på en finfin finurlig lösning?
Super bild ritad i paint på planlösningen:

Dold text
Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Jag köpte en portabel aircondition och lite extra rör. Koppla den till rummets frånluft eller tejpa fast utblåset i ett fönster.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=526#prodlista

Min modell finns inte längre kvar men jag köpte en i 2000 kr klassen, den är underbar, särskilt i vår gamla lägenhet där ventilationen var en hägring. I vår nuvarande lägenhet är ventilationen mycket bättre och det är lite väl kallt vintertid istället... haha, aldrig är det perfekt.

Men mitt tips köp en portabel luftkonditionering.
Den är värd kostnaden om du kan koppla in den i det tänkta rummet på ett smart sätt.

(PS. Du ska inte vara ljudkänslig om du vill ha en sådan maskin, de låter rätt mycket... ;P)

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

sätt en radiator ute i skuggen och vattenkyl allt med starka pumpar så orkar vattnet rulla. dock en ganska dyr och opraktiskt lösning och du bör använda glykol på vintern:D

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Persienner:

Öppna ett fönster.

Och drick mycket.. både bra och sen blir kroppen svalare också

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Flyttbar luftkonditionering är ovärderligt på sommaren.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Man kan ju även göra så här om man nu har fläktarna till det samt buntbanden.

16x Antec 120mm fläktar, drivs av 2x molex.
3st lägen osv.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Alla vet ju att vattenkylt is the way to go. Åk till RUSTA å tjacka ett badkar och ställ framför datorn så kan du sitta där vara coola killen, eller en riktig badkarl.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

THIS! Väldigt viktigt, speciellt när solen lyser på. När jag kommer hem efter jobbet och det är 30 grader i lägenheten knäpper jag på ACn i 2 timmar och sedan håller det sig på en ganska bekväm temperatur resten av kvällen/natten.

Dock har jag ett annat problem, när jag vill spela. Då går ACn under tiden. Men så som de har installerat ACn så blir vardagsrummet den nya frysen och sovrummet där datorn står inte mer än pissljummet. Är golvfläktar enda sättet att styra luftflödet på? Hela lägenheten är på 95m2, så det ska väl till rätt kraftiga fläktar för att flytta luften.

Eller sitter det någon på en finfin finurlig lösning?
Super bild ritad i paint på planlösningen:

http://www.clasohlson.com/se/b/El/V%C3%A4rme-kyla-ventilation... kanske?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

THIS! Väldigt viktigt, speciellt när solen lyser på. När jag kommer hem efter jobbet och det är 30 grader i lägenheten knäpper jag på ACn i 2 timmar och sedan håller det sig på en ganska bekväm temperatur resten av kvällen/natten.

Dock har jag ett annat problem, när jag vill spela. Då går ACn under tiden. Men så som de har installerat ACn så blir vardagsrummet den nya frysen och sovrummet där datorn står inte mer än pissljummet. Är golvfläktar enda sättet att styra luftflödet på? Hela lägenheten är på 95m2, så det ska väl till rätt kraftiga fläktar för att flytta luften.

Eller sitter det någon på en finfin finurlig lösning?
Super bild ritad i paint på planlösningen:

http://i.imgur.com/oxzH6eY.png?1

Dold text

Du får försöka putta vidare kallluften med en eller två golvfläktar
Typ såhär:

Just den länkade modellen ska tydligen föra en hel del oväsen, men det finns nog andra modeller.
Då kallluften bör samlas i botten på rummet så är det ju rimligt att en låg golvfläkt fungerar något bättre än en med "pinne".