Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan man lita på elgiganten? world of warcraft....

Permalänk
Medlem

Kan man lita på elgiganten? world of warcraft....

Enligt säljaren så är denna bättre http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat... än denna http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Tanken är att man ska spela wow på den och säljaren hävdar att den 1:a är mer framtidssäker än acern.

Amd köpte ju ati så jag blir lite förvirrad när jag googlar runt.

är verkligen en ATi Jet Pro R6 M255DX, 2GB bättre än en AMD Radeon R7 M265.

sen är ju wow mer cpu än gpu-krävande och kan knappt hantera 2 cores så cpun är väl mer en smaksak....

Permalänk
Skrivet av Metatagg:

Enligt säljaren så är denna bättre http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat... än denna http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Tanken är att man ska spela wow på den och säljaren hävdar att den 1:a är mer framtidssäker än acern.

Amd köpte ju ati så jag blir lite förvirrad när jag googlar runt.

är verkligen en ATi Jet Pro R6 M255DX, 2GB bättre än en AMD Radeon R7 M265.

sen är ju wow mer cpu än gpu-krävande och kan knappt hantera 2 cores så cpun är väl mer en smaksak....

Jag kan prata hur mycket gått som helst om AMD cpu eller inte. Tyvärr är I5 bättre,högre IPC helt enkelt. grafikkorten vet jag inte så mycket om.

Tipset är att antingen skaffa en med SSD eller sätta in det i efterhand, gör en fin boost i windows (blir rappare och känns inte segt) och spelens laddtider minskar rätt bra WOW kräver ju en del av en HDD med vad jag hört.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tror att du kommer bli ganska missnöjd med båda om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ingen som vet release date? R6 låter ju sämre än R7 rent spontant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ATi? det står fel, ati finns inte längre... (prova sök på grafikkortet på google)
AMD Radeon R6 M255DX vs AMD Radeon R7 M265 är det du har att göra med, jag är dock kass på laptops så ska inte säga så mycket mer
däremot tycker jag du borde gå upp en tusenlapp och ta denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2726042
tror den blir bättre för spelande rent generellt... men som sagt, är kass på laptop så de finns säkert bättre deals

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

ATi? det står fel, ati finns inte längre... (prova sök på grafikkortet på google)
AMD Radeon R6 M255DX vs AMD Radeon R7 M265 är det du har att göra med, jag är dock kass på laptops så ska inte säga så mycket mer
däremot tycker jag du borde gå upp en tusenlapp och ta denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2726042
tror den blir bättre för spelande rent generellt... men som sagt, är kass på laptop så de finns säkert bättre deals

Ska test det. Den var tvungen att finnas i butiken och så var priserna bättre förra veckan. Därför undrade jag om just dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Elgiganten har väl aldrig haft kunniga säljare när det gäller speldatorer? Skulle aldrig köpa en speldator i samma affär där de även säljer kylskåp...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Metatagg:

gpuboss är en skräpsida som inte är nåt att kolla på.
Likaså hwcompare.

Permalänk
Entusiast

Frågade för 5 år sedan på Elgiganten om en stationär med ett GT 210-grafikkort skulle klara WoW okej.
"Ja", var svaret.

Med andra ord, lita aldrig på Elgiganten.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Elgiganten har väl aldrig haft kunniga säljare när det gäller speldatorer? Skulle aldrig köpa en speldator i samma affär där de även säljer kylskåp...

Elgiganten har väl likt alla andra elektronikjättar personal som bara ansvarar för en avdelning. Britta som säljer symaskiner och tipsar om den med flest termitkrafter och flest sömmar säljer alltså inte speldatorer. Antar att du inte köper batterier på Ica eftersom de också säljer mat då?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört något vettigt angående datorer som kommit från en anställd på elgiganten. Dom kan slänga ur sig lite vad som helst.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Elgiganten har väl likt alla andra elektronikjättar personal som bara ansvarar för en avdelning. Britta som säljer symaskiner och tipsar om den med flest termitkrafter och flest sömmar säljer alltså inte speldatorer. Antar att du inte köper batterier på Ica eftersom de också säljer mat då?

Det må dom kanske ha, men deras säljare är knappast kunniga på sitt område för det, utan säljer gladeligen på en kund i princip vad som helst eftersom de själva inte har en aning, men dom är ju inte anställda för att ha en aning, utan för att sälja.

Nu lägger jag inte flera tusen kronor på att köpa batterier i en affär, dessutom vet jag att det är samma batteri som säljs i butik A som i butik B och behöver inte ha någon kunskap om det innan köp, så den parallellen var ju ganska lam. Men visst, om du behöver kunskap innan köp av batteri så skulle jag inte rekommendera dig att du köper ditt batteri på Ica utan faktiskt går till någon som kan något om det innan du köper.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bakgrund:

Elgiganten har väl likt alla andra elektronikjättar personal som bara ansvarar för en avdelning. Britta som säljer symaskiner och tipsar om den med flest termitkrafter och flest sömmar säljer alltså inte speldatorer. Antar att du inte köper batterier på Ica eftersom de också säljer mat då?

Oh don't go there....

Det är knappast så att du kan köpa en dator där till att börja med som är värd halva sitt pris om man vill spela spel på dem, så enkelt är det. Du blir blåst tio gånger av tio om du köper en "speldator" på elgiganten.

Permalänk
Medlem

Haha ni är för gulliga med era spekulationer och konspirationer //Jobbar på Elgiganten

Visa signatur

Android, Windows, Playstation - sammanfattat :)

Permalänk

För 8 tusen kan du ju få bättre än så iallafall...
Den där lenovon är kraftigt överprisad i mitt tycke.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/anvandningsomrade/spe...

Acern är mer "rätt" prisklass. Skulle säga att prestandan är liknande. Men intels processorer tenderar att prestera bättre i wow 9 gånger av 10. Sitter på min FX8320 och tycker wow är dålig FPS i. Andra spel funkar dock kanon.

Skrivet av johnsson:

Haha ni är för gulliga med era spekulationer och konspirationer //Jobbar på Elgiganten

Konspirationer eller inte. Säljaren i fråga kommer ju iallafall med ganska felaktig information?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

gpuboss är en skräpsida som inte är nåt att kolla på.
Likaså hwcompare.

Vad är det för fel med de sidorna? Sjukt smidigt att kunna jämföra på det sättet.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johnsson:

Haha ni är för gulliga med era spekulationer och konspirationer //Jobbar på Elgiganten

Inga spekulationer eller konspirationer (????), väldigt sant att säljare på elgiganten säger vad som helst för att få sälja.

Skrivet av ZaInT:

Vad är det för fel med de sidorna? Sjukt smidigt att kunna jämföra på det sättet.

Vad är inte fel? Det går inte jämföra på det sättet.

Permalänk
Medlem

[rant]Jag skulle inte någonsin köpa en dator som inte uttryckligen är till för att använda till word och surf på elgiganten.
Aldrig mött mindre kompetent personal (kanske inte så konstigt då de med riktig datorvana antingen jobbar på riktiga datoraffärer, eller så klarar de inte av att säga att "den här datorn klarar definitivt av ditt spel" utan att nämna att du egentligen bara får 720p i upplösning och mellan 5-10 FPS)[/rant]

Permalänk
Medlem

Så är det väl överallt, inte bara på Elgiganten? Blir du anställd som säljare så är det för arbetsgivaren tror att du kan vara duktig på att sälja, inte en nörd på teknik (självklart går det att få båda i samma paket, men som regel är det sociala en viktigare faktor tror jag).

Jobbar på en teknisk support för ett stort datorföretag och här anställer de inte folk som har rätt teknisk kompetens för jobbet, utan mer för rätt "mentalitet", att man har en trevlig röst, är hjälpsam och orkar stå ut med ett enformigt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Så är det väl överallt, inte bara på Elgiganten? Blir du anställd som säljare så är det för arbetsgivaren tror att du kan vara duktig på att sälja, inte en nörd på teknik (självklart går det att få båda i samma paket, men som regel är det sociala en viktigare faktor tror jag).

Jobbar på en teknisk support för ett stort datorföretag och här anställer de inte folk som har rätt teknisk kompetens för jobbet, utan mer för rätt "mentalitet", att man har en trevlig röst, är hjälpsam och orkar stå ut med ett enformigt arbete.

Jag håller med dig i sak, men det är mest på elgiganten, SIBA, mediamarkt etc där jag tycker att det märks. Går man in på inet (iofs inte varit inne fysiskt), webhallen eller liknande så upplever inte jag att det är samma typ av service.

På en riktig datoraffär så är det ju (i min mening) mycket mindre "säljiga" människor och betydligt mer kompetenta, de skulle snarare få mig att köpa en dyrare uppgradering än att sälja på mig något som vore dåligt. Självfallet generaliserar jag grovt.

Jag tror att det är skillnad på att jobba i support och att jobba som säljare, om man som support inte klarar av det tekniska kan man alltid rådgöra med någon mer kompetent, är man bara trevlig så kan det bli en trevlig upplevelse i vart fall :). Men du har i regel bara en chans att sälja på någon en vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

gpuboss är en skräpsida som inte är nåt att kolla på.
Likaså hwcompare.

vad är det som är dåligt? Så länge dom mäter prestandan på samma sätt med båda korten borde det i alla fall ge en indikation på vilket kort som är bättre eller sämre. Berätta gärna varför sidan är dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag håller med dig i sak, men det är mest på elgiganten, SIBA, mediamarkt etc där jag tycker att det märks. Går man in på inet (iofs inte varit inne fysiskt), webhallen eller liknande så upplever inte jag att det är samma typ av service.
.

Hört på Siba: "Asså det finns ju datorer med typ FEM kärnor!". Tycker synd om folk som lyssnar på vad deras säljare säger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Hört på Siba: "Asså det finns ju datorer med typ FEM kärnor!". Tycker synd om folk som lyssnar på vad deras säljare säger...

LOL. Ja... Typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För 8000kr som den andra datorn kostade hade jag valt denna:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/varumarke/lenovo/leno...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

För 8000kr som den andra datorn kostade hade jag valt denna:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/varumarke/lenovo/leno...

Om det inte hade varit för det dåliga kundbetyget
"Denna dator hade varit ett bra köp om det inte vore för den dåliga skärmen. Färgerna är lite off och den har en viewing angle som är nästan obefintlig. "

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk

Deras uppgift är att sälja. Tycker alla dessa butiker även vad du ska köpa säger att det är "det bästa". Sen om dom ljuger eller bara är okunniga tror jag inte affären i fråga bryr sig om, bara dom säljer mycket och ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Inaktiv

Säljarna på dessa "elektroniklador" är väl inte direkt de kunnigaste. Men t.ex. Elgiganten har väl knappast något att vinna på att lura en kund på t.ex. en dators specs? De har ju 30 dagars öppet köp, skulle de rekommendera något som inte duger så får de ju tillbaka en begagnad produkt.

Sedan så förstår jag inte varför man skulle åka till dessa butiker för att leta en renodlad gamingmaskin när det inte ens finns i deras sortiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Säljarna på dessa "elektroniklador" är väl inte direkt de kunnigaste. Men t.ex. Elgiganten har väl knappast något att vinna på att lura en kund på t.ex. en dators specs? De har ju 30 dagars öppet köp, skulle de rekommendera något som inte duger så får de ju tillbaka en begagnad produkt.

Sedan så förstår jag inte varför man skulle åka till dessa butiker för att leta en renodlad gamingmaskin när det inte ens finns i deras sortiment.

Det har cirkulerat en del trådar där datorer från elgiganten har felsökts och det har då visat sig att de har något bloatware plus att datorerna i fråga har varit betydligt överprisade (i min egen högst personliga mening). Nu tänker jag främst när de säljer till äldre/mindre tekniskt kompetenta, har man kunskapen att avgöra vad som är bra/dåligt etc. så blir man ju i vart fall inte förd bakom ljuset.