Billig ersättare till bredbandsbolagets skräprouter?

Permalänk
Medlem

Billig ersättare till bredbandsbolagets skräprouter?

Hej, jag letar efter en ersättare till Bredbandsbolagets medföljande router (Zyxel P-2812HNU-F1 vT). Jag har inte direkt höga krav, det enda jag vill ha är ett fungerande webbgränssnitt, hyfsad räckvidd och gärna ett väggfäste (inget krav men ett stort plus). Vill så klart ha alla standard-funktioner också, nat, 802.11n etc, men det får väl anses som en självklarhet. Finns det några routrar idag med inbyggd "sip-box"? Har telefoni via bbb som också kopplas in via routern.

Vad ska man ha för något tycker ni? Gärna runt 500 kronor om möjligt, men om det inte är möjligt så kan jag så klart gå upp i pris.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Så du vill ersätta billig skit med annan billig skit?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Hej, jag letar efter en ersättare till Bredbandsbolagets medföljande router (Zyxel P-2812HNU-F1 vT). Jag har inte direkt höga krav, det enda jag vill ha är ett fungerande webbgränssnitt, hyfsad räckvidd och gärna ett väggfäste (inget krav men ett stort plus). Vill så klart ha alla standard-funktioner också, nat, 802.11n etc, men det får väl anses som en självklarhet. Finns det några routrar idag med inbyggd "sip-box"? Har telefoni via bbb som också kopplas in via routern.

Vad ska man ha för något tycker ni? Gärna runt 500 kronor om möjligt, men om det inte är möjligt så kan jag så klart gå upp i pris.

Jag har BBB och köpte mig en ASUS N56-U. Får ut drygt 200 Mbit trådlöst. (Har 250Mbit)
Den kostar runt 600:-

Köp inget billigt skit. Blir ofta problem med sådana.

Permalänk
Medlem

En Asus ADSL2+ kanske, men den kostar mellan 1100-1500 kr beroende vart du köper den, har för mig att den har inställningar för SIP men inte säker. Annars får du nog köpa ett modem för typ 500kr och bara använda som modem och sedan sätta en riktig router bakom, men gör du det så blir det nog runt samma kostnad.

Men, det finns säkert adsl2+ modem du kan beställa på typ dustin/komplett som håller dina krav för runt 500kr men sedan hur bra de fungerar är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Så du vill ersätta billig skit med annan billig skit?

Vet inte vad din definition av skit är, men enligt mig är allt bättre än Bredbandsbolagets router, har som sagt inte så höga krav så du tycker inte det är onödigt att köpa en router för 3000 då?

Skrivet av makn:

Jag har BBB och köpte mig en ASUS N56-U. Får ut drygt 200 Mbit trådlöst. (Har 250Mbit)
Den kostar runt 600:-

Köp inget billigt skit. Blir ofta problem med sådana.

Den verkade vettig, får bli den om inget bättre dyker upp. Har du bryggat bbb's router till N56-U:n eller kör du med den enbart?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Har också en N56:a från ASUS, kan varmt rekommendera den.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Jag rullar på Asus RT-N66U som fungerar fint med senaste FW (plötsliga drops tidigare).
Annars har jag förstått att TP-Link är ett populärt budgetalternativ.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vet inte vad din definition av skit är, men enligt mig är allt bättre än Bredbandsbolagets router, har som sagt inte så höga krav så du tycker inte det är onödigt att köpa en router för 3000 då?

Det som är genomgående är att folk är missnöjda med den router som följer med. Ingen kan väl ha missat synpunkterna på Telias routrar som exempel. Som jag ser det är problemet att en central del i nätverket ska vara så billig som möjligt. Att påstå att "allt är bättre än Bredbandsbolagets router" visar bara att man reagerar känslomässigt och inte förnuftigt. Man får det man betalar för.