Vi återupplivar TES III - Morrowind! [Nu med automatisk installation!]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Hmm fan då, pillat och installerat om två gånger nu men lyckas ändå inte få det att fungera. När jag startar spelet så ser det ut som vanligt typ.. förutom vissa saker, en del shaders och sånnt men annars är allt som vanligt :/

Aja får kolla mer på det efter jobbet imrogon.

Följt guiden punkt för punkt?

Om man kör via Steam måste man göra följande efter det att Morrowind Overhaul installerats:

Citat:

3.4 ADDITIONAL OPERATIONS FOR STEAM USERS

The following operations must not be done if you possess a Morrowind version different from the steam one!

1) When you start Morrowind you must disable the in-game functions of steam. To do so:
From steam user interface go in the Steam menu and then click Settings
Go to the In-game tab and uncheck Enable steam community in-game

2) You must modify the date of creation and last modify of morrowind.bsa, tribunal.bsa and bloodmoon.bsa.
to do so:
Download this file and decompress it
Launche FileDate.exe
Check all the three boxes
Click Add files and choose morrowind.bsa. you can find it in C:\Program Files\Steam\steamapps\common\morrowind\Data Files
Set the date field to 05/01/2002 and click Change Files Date
Repeat the process for tribunal and bloodmoon, set the date as follow:

– Tribunal.bsa: 11/06/2002
– Bloodmoon.bsa: 06/03/2003

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Nu haglar skärmdumparna tätt:

Utanför Suran

Hjälper en slav att fly från sin sadistiske ägare

Trodde jag i alla fall

Drömma går ju

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Nice tråd!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Ingen GPS, "tyvärr" Däremot har du en karta där man alltid ser var man är någonstans i förhållande till städer, ruiner etc. Morrowind drar "open world"-konceptet till sin spets och det är helt klart en överväldigande upplevelse för en oinvigd. Det finns exempelvis inte en tillstymmelse till "hålla handen-filosofin" som i Oblivion, och i moderna spel överhuvudtaget för den delen. Det krävs att man lägger ned väldigt mycket tid på att förstå Morrowind men belöningen för detta gör mödan värd.

Synd. Klarar inte av att man måste leta helt själv. Men jag får väl pröva igen. Det var nog 2-3 år sen sist så nu kanske man förstår lite bättre. Haha.
nu kommer bara det svåraste av allt.. Hitta skivan! haha.

Permalänk
Medlem

Försökte få igång Tamriel Rebuilt, men efter att ha startat en ny karaktär så är allting svart, dvs man ser ingenting. Någon som har en aning om vad som är fel? Kör även Morrowind Overhaul 1.2 och Less Generic NPCs, i övrigt inget annat. Har Morrowind + Bloodmoon + Tribunal.

EDIT: Kan försöka slänga upp lite HD-screenshots senare

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Försökte få igång Tamriel Rebuilt, men efter att ha startat en ny karaktär så är allting svart, dvs man ser ingenting. Någon som har en aning om vad som är fel? Kör även Morrowind Overhaul 1.2 och Less Generic NPCs, i övrigt inget annat. Har Morrowind + Bloodmoon + Tribunal.

EDIT: Kan försöka slänga upp lite HD-screenshots senare

Har du igång steam ingame? Var helt svart för mig då med.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Försökte få igång Tamriel Rebuilt, men efter att ha startat en ny karaktär så är allting svart, dvs man ser ingenting. Någon som har en aning om vad som är fel? Kör även Morrowind Overhaul 1.2 och Less Generic NPCs, i övrigt inget annat. Har Morrowind + Bloodmoon + Tribunal.

EDIT: Kan försöka slänga upp lite HD-screenshots senare

I vilken ordning installerade du allting?

Jag gjorde som följer:

1. Morrowind
2. Tribunal
3. Bloodmon
-----------------
4. Tamriel Rebuilt
5. Morrowind Overhaul
6. Patch 1.1
7. Patch 1.2
8. Övriga mods

Får du några varningsmeddelanden vid uppstart?

Edit: Eller testa:

Skrivet av ceogar:

Har du igång steam ingame? Var helt svart för mig då med.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Har du igång steam ingame? Var helt svart för mig då med.

Skrivet av Windir87:

I vilken ordning installerade du allting?

Jag gjorde som följer:

1. Morrowind
2. Tribunal
3. Bloodmon
-----------------
4. Tamriel Rebuilt
5. Morrowind Overhaul
6. Patch 1.1
7. Patch 1.2
8. Övriga mods

Får du några varningsmeddelanden vid uppstart?

Edit: Eller testa:

Det var Steam-overlayen. Synd, men så är det då. Nu har jag bara lite problem med random krasher, ska nog ta och gå tillbaka till originalet och modda om.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Återigen tack så mycket Windir87 för att du tipsade om denna modd. Har spenderat några timmar och återupplevt goda minnen
En fråga, vilka siffror har du vid Draw distance samt Distant blur?

Och finns det någon faq angående shader 3.0 samt MGE rev 186. Jag får inte igång spelet med dem.

...Och där slutade spelet fungera. Trist

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Återigen tack så mycket Windir87 för att du tipsade om denna modd. Har spenderat några timmar och återupplevt goda minnen
En fråga, vilka siffror har du vid Draw distance samt Distant blur?

Och finns det någon faq angående shader 3.0 samt MGE rev 186. Jag får inte igång spelet med dem.

...Och där slutade spelet fungera. Trist

Här har du mina inställningar:

Shader 3.0 kan bara användas av grafikkort som stödjer detta. Det påverkar främst "Height of Waves" och "Caustic Intensity".

Mitt spel verkar för övrigt vara väldigt stabilt nu. Jag har inte råkat ut för några krascher under de senaste dagarna.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Åhåhåhå!! nu måste man helt klart gräva fram de gamla Morrowind Skivorna!

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Här har du mina inställningar:

http://img823.imageshack.us/img823/5346/mgej.jpg

Shader 3.0 kan bara användas av grafikkort som stödjer detta. Det påverkar främst "Height of Waves" och "Caustic Intensity".

Mitt spel verkar för övrigt vara väldigt stabilt nu. Jag har inte råkat ut för några krascher under de senaste dagarna.

Tack.
Jag har återinstallerat spelet och följt pdf/youtube anvisningarna utan att lyckas få igång det.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Tack.
Jag har återinstallerat spelet och följt pdf/youtube anvisningarna utan att lyckas få igång det.

Vad är det som inte fungerar? Startar inte spelet överhuvudtaget eller kraschar det ofta?

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Vad är det som inte fungerar? Startar inte spelet överhuvudtaget eller kraschar det ofta?

Jag får inte igång spelet när jag försöker använda Shader 3.0 samt MGE rev 186. Jag får inte igång spelet med dem. Kanske det beror på att jag har crossfire men har inte läst något om sånt problem.
Jag har följt youtube klippet och pdf;en

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag får inte igång spelet när jag försöker använda Shader 3.0 samt MGE rev 186. Jag får inte igång spelet med dem. Kanske det beror på att jag har crossfire men har inte läst något om sånt problem.
Jag har följt youtube klippet och pdf;en

Skumt. Mitt råd är att fråga i den officiella tråden som jag länkade till i huvudinlägget. "Kingpix" verkar ha koll på det mesta och svarar på frågor inom några timmar.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Ingen annan som spelar?

Här kommer hur som helst ett par till skärmdumpar:

Fudge!

Fire "Giant Boob Nipple Gun"!

Robert Downey Jr?

Percius Mercius?

Anyways...

Ald'ruhns något säregna stil

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Bra initiativ TS!

Det är rätt tråkigt att jag lånade ut min skiva när jag var mindre och fick aldrig tillbaka den... Och eftersom jag har betalat för spelet en gång redan så känner jag att jag kan ladda ner spelet med gott samvete

Varför gjorde dom inte detta till ett online spel?

Permalänk
Medlem

För att då skulle stämningen förstöras av en massa "OMG ROFL NOOB HAXX I NEED GOLD" överallt...

Permalänk
Medlem

jag måste varva detta nån dag, morrowind >> oblivion imo

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Nu blev jag sugen på att skaffa detta igen. Köpte det till xbox för många år sedan. Men var för ung för att förstå det då.
Kanske ska ge det en chans igen?

Allt jag behöver är http://www.spelbutiken.se/catalog/product/49021-elder-scrolls... ?

Någon som vet om SLI fungerar bra?

Visa signatur

Det finns ingen licenspliktig utrustning i mitt hushåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingren:

Nu blev jag sugen på att skaffa detta igen. Köpte det till xbox för många år sedan. Men var för ung för att förstå det då.
Kanske ska ge det en chans igen?

Allt jag behöver är http://www.spelbutiken.se/catalog/product/49021-elder-scrolls... ?

Någon som vet om SLI fungerar bra?

Ja du behöver bara Morrowind GOTY då det innehåller Morrowind, Bloodmoon och Tribunal.

Sen det där med SLI har jag ingen aning om det får nån som vet svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingren:

Nu blev jag sugen på att skaffa detta igen. Köpte det till xbox för många år sedan. Men var för ung för att förstå det då.
Kanske ska ge det en chans igen?

Allt jag behöver är http://www.spelbutiken.se/catalog/product/49021-elder-scrolls... ?

Någon som vet om SLI fungerar bra?

Jag tror inte att du kan vänta dig någon betydande skillnad med SLI gentemot ett enskilt kort. Morrowind är tyvärr inte speciellt bra kodat från första början.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Det är lite tungdrivet med mitt gts 250

Permalänk
Medlem

Är denna patchen de facto bättre än Morrowind 2011? Att moddarna inte gett sitt godkännande är inget argument. Har sett att killen som sköter Morrowind 2011 fixat många problem som moddarna haft innan, så nog kan han sina grejer.

Har redan Morrowind 2011 och en annan stor samling med typ 10 olika installationssteg som jag laddat ner, har dock inte bestämt vilken jag ska använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Är denna patchen de facto bättre än Morrowind 2011? Att moddarna inte gett sitt godkännande är inget argument. Har sett att killen som sköter Morrowind 2011 fixat många problem som moddarna haft innan, så nog kan han sina grejer.

Har redan Morrowind 2011 och en annan stor samling med typ 10 olika installationssteg som jag laddat ner, har dock inte bestämt vilken jag ska använda.

De är som sagt antagligen likvärdiga när det kommer till hur de ser ut. Har dock läst att gruppen bakom Morrowind Overhaul även arbetar på en patch som ska göra det möjligt att spela Morrowind Rebirth (svensk skapelse för övrigt) samtidigt som man kör Overhaul.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Jag är skaparen av Morrowind Rebirth.

Det är sant som du säger Win. Det kommer snart en patch som gör att Morrowind Overhaul kommer att fungera för MR.
Jag kommer även släppa en ny version inom kort (1.0).

Betan finns för övrigt att ladda ner på PES
http://planetelderscrolls.gamespy.com/View.php?view=Mods.Deta...

Kommer med stor sannolikhet göra mods för Skyrim när det beger sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av morrowindfighter:

Jag är skaparen av Morrowind Rebirth.

Det är sant som du säger Win. Det kommer snart en patch som gör att Morrowind Overhaul kommer att fungera för MR.
Jag kommer även släppa en ny version inom kort (1.0).

Betan finns för övrigt att ladda ner på PES
http://planetelderscrolls.gamespy.com/View.php?view=Mods.Deta...

Kommer med stor sannolikhet göra mods för Skyrim när det beger sig

Skoj att höra

Ska bli riktigt roligt att testa på allt nytt innehåll i Morrowind Rebirth. Är en ordentlig prestandachock att vänta för de som väljer att spela med både Morrowind Overhaul och Rebirth? Min nuvarande dator klarar det mesta men Morrowind Overhaul är överraskande tungdrivet.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Skoj att höra

Ska bli riktigt roligt att testa på allt nytt innehåll i Morrowind Rebirth. Är en ordentlig prestandachock att vänta för de som väljer att spela med både Morrowind Overhaul och Rebirth? Min nuvarande dator klarar det mesta men Morrowind Overhaul är överraskande tungdrivet.

Nja.. jag använder ju inte Morrowind Overhaul för egen del, dock kör jag i princip det mesta som är inkluderat i denna + allt i Rebirth såklart. Kan bli en del prestandaproblem i Balmora, annars bör det gå rätt smärtfritt sålänge man har en bra processor, vilket är det Morrowind kräver mest av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morrowindfighter:

Nja.. jag använder ju inte Morrowind Overhaul för egen del, dock kör jag i princip det mesta som är inkluderat i denna + allt i Rebirth såklart. Kan bli en del prestandaproblem i Balmora, annars bör det gå rätt smärtfritt sålänge man har en bra processor, vilket är det Morrowind kräver mest av.

Okej, det låter bra. Jag uppdaterar huvudinlägget med en direktlänk till Morrowind Rebirth så fort jag har testat det tillsammans med Overhaul. Måste säga att det är riktigt uppmuntrande att det händer så mycket på Morrowind-fronten för tillfället

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag var också tvungen att testa detta. Tungdrivet, men jag har nog aldrig sett Morrowind i så fin grafik. Vattnet är sjukt bra gjort.

Det är iofs inte första gången jag testat MGE (gammal version för länge sen). Jag testade då att köra med extrem "view distance" så man såg Red Mountain från kusten i princip. Lite kul, men egentligen inte så snyggt. Vattnet var fult och jag hade inte lagt in några mods som lägger in gräs och extra många träd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W