Vi återupplivar TES III - Morrowind! [Nu med automatisk installation!]

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=409C4kWjzjg

Följde den guiden och det verkar funka. Dock crashade det för mig har inte haft tid att testa mer.

Har varit en riktig Morrowind nörd förr. Lätt bästa som gjorts någonsin!

Bra tråd!!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

http://www.youtube.com/watch?v=409C4kWjzjg

Följde den guiden och det verkar funka. Dock crashade det för mig har inte haft tid att testa mer.

Har varit en riktig Morrowind nörd förr. Lätt bästa som gjorts någonsin!

Bra tråd!!

Ja, det var den guiden jag följde och det fungerar fint för mig efter 20+ timmar. I vilket sammanhang kraschar spelet för dig?

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Började spela morrowind igen för ett kort tag sen och hittade morrowind grpahics overhaul.
Satt faktiskt och letade efter någon äldre morrowind tråd på forumet att posta om modden i när jag hittade den här tråden, bra initiativ!
Morrowind är ett jävligt bra spel och Overhaul Ger det hela en "Breath of fresh air"

Jag skulle tycka det vore intresant att veta hur bra framerates alla får och med vad för utrustning, för denna mod är tungdriven om man slår på allt godis!

Med alla shaders påslagna HDRbloom, Ambient Occlusion, Playable Depth of field, Godrays, Underwater blur, Water Wobble och alla moddar med distant land på 4 så får jag som max 30 fps, för det mesta ligger det mellan 20-25 fps.

Jag har en i5 760(clock 3,6) 4 gig ddr3 minne och 2 gtx 460 oc SLI (har SLI avslaget, får högre FPS då)

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Jag hamnar på c:a 30-35 FPS i utomhusmiljöer med dessa inställningar:

Upplösning: 1680x1050
V-sync: Av
Alla shaders i MGE på

Specifikationer i signaturen.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Jo det är sjukt tungdrivet för att vara så pass gammalt. Kan säga att MGE XE med skuggor är än värre

Permalänk
Medlem

längesen man körde Morrowind.. skall bli intressant att testa igen.
Hoppas nån ger sig på Daggerfall i all sin ära

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Några bilder från mitt mod, tagna i construction setet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morrowindfighter:

Några bilder från mitt mod, tagna i construction setet.

Fint!

Vet du hur det går med kompabilitetspatchen för Morrowind Overhaul?

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Fint!

Vet du hur det går med kompabilitetspatchen för Morrowind Overhaul?

Jag vet inte riktigt. Vad jag vet är att skaparen av Morrowind Overhaul vill att jag ska ansluta till hans team för ett nytt koncept med Morrowind Overhaul, nämligen Morrowind Overhaul - Game Experience. Vad jag vet i nuläget ska vissa delar av mitt mod användas i detta "paket" av mods. Ska dock ta en längre diskussion med honom nu i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av morrowindfighter:

Jag vet inte riktigt. Vad jag vet är att skaparen av Morrowind Overhaul vill att jag ska ansluta till hans team för ett nytt koncept med Morrowind Overhaul, nämligen Morrowind Overhaul - Game Experience. Vad jag vet i nuläget ska vissa delar av mitt mod användas i detta "paket" av mods. Ska dock ta en längre diskussion med honom nu i veckan

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Finns mer info angående detta här: http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1182408-wipz-morr...

Anslut gärna till forumet ^^

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Ja, det var den guiden jag följde och det fungerar fint för mig efter 20+ timmar. I vilket sammanhang kraschar spelet för dig?

My bad. Jag ALT-Tabbade och det stod klart och tydligt att det inte funkar.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av morrowindfighter:

Finns mer info angående detta här: http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1182408-wipz-morr...

Anslut gärna till forumet ^^

Verkar väldigt intressant och jag ska helt klart kolla in det så fort det släpps. Nu blir man väl tvungen att starta ännu en ny karaktär för att kunna använda sig av de nya moddarna dock

Skrivet av Ninotramp:

My bad. Jag ALT-Tabbade och det stod klart och tydligt att det inte funkar.

ALT-Tab fungerar som sagt inget vidare. Jag får även krascher när jag stänger av spelet som vanligt. För att undvika det använder jag mig av Ctrl-Alt-Delete -> Aktivitetshanteraren -> Avsluta process vilket fungerar fint.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem med att buskar och träd "blinkar" och flimrar lite när man har SSAO påslaget? Satt och felsökte och kom till slut fram till att det SSAO som var orsaken.

Såg det framför allt i Ascadian Isles med "Bushy" valt.

Verkar som om Ambient Occlusion-shadern blir förvirrad av alla små, transparenta texturer som buskarna består av så skuggorna blinkar av och på hela tiden.

Eller så kanske det bara är en bugg i Nvidia drivarna?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Någon mer som har problem med att buskar och träd "blinkar" och flimrar lite när man har SSAO påslaget? Satt och felsökte och kom till slut fram till att det SSAO som var orsaken.

Såg det framför allt i Ascadian Isles med "Bushy" valt.

Verkar som om Ambient Occlusion-shadern blir förvirrad av alla små, transparenta texturer som buskarna består av så skuggorna blinkar av och på hela tiden.

Eller så kanske det bara är en bugg i Nvidia drivarna?

Samma här. Utan SSAO (exterior) ser dock växtligheten väldigt "matt" ut så jag har inte bestämt mig vad som är bäst ännu...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Efter att ha läst detta inlägg så blev jag jätteusgenpå att återuppliva Morrowind igen med tilläggen. Har dock två frågor:

1) Hur stor plats på hårddisken tar Morrowind Goty med alla moddar som du räknat upp (M Overhaul, Tamriel rebuilt osv)?

2) Använder du Win 7 64-bitars eller någon annan windowsversion?

Permalänk
Medlem

1. Mitt exemplar av Morrowind tar upp 6.5GB. Då är samtliga moddar i huvudinlägget installerade.

2. Jag använder Win 7 64-bitars och har inte haft några större problem med krascher, annat än vid Alt-Tab.

Det har inte kommit några nya patcher till Morrowind Overhaul sedan jag sist uppdaterade huvudinlägget så det bör fungera fint

Jag uppdaterar nu första inlägget med lite information rörande ett nytt Overhaul-projekt.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Vet någon vad systemkraven hamnar på med denna Mod till Morrowind som gör grafiken så pass mycket snyggare, skulle exempelvis min dator (se signatur nedan) klara att köra spelet med duglig fps (30+) ?

Ser jävligt snygg ut iaf och kan tänka mig att det ger stor spelglädje... Mowworind i sig är en riktigt bra rollspel

Permalänk
Skrivet av VivoVivo123:

Vet någon vad systemkraven hamnar på med denna Mod till Morrowind som gör grafiken så pass mycket snyggare, skulle exempelvis min dator (se signatur nedan) klara att köra spelet med duglig fps (30+) ?

Ser jävligt snygg ut iaf och kan tänka mig att det ger stor spelglädje... Mowworind i sig är en riktigt bra rollspel

Beror på vilka inställningar man kör på, med modden finns det flera hundra parametrar man kan ändra. Dock så kommer det inte fungera på höga inställningar alls, det är riktigt krävande, min dator går nästan på knäna då.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Beror på vilka inställningar man kör på, med modden finns det flera hundra parametrar man kan ändra. Dock så kommer det inte fungera på höga inställningar alls, det är riktigt krävande, min dator går nästan på knäna då.

Ok, jo det verkar rimligt, men om man kör denna mod på low settings, så bör det väl fortfarande vara snyggare än att köra Morrowind omoddat? Kan ju vara värt att testa, om man lyckas hitta rätt bland parametrarnas, i detta fall "djungel"

Permalänk

HJÄLP! med Morrowind Overhaul

Kan inte installera programmet MGEgui.exe som ingår i Morrowind Overhaul.

Har nu kört installationen av M Overhaul 2 gånger och fastnar på samma punkt, dvs efter att moddar installerats, patchats m m och man kommer till punkten (3.3 i installationsanvisningarna) dvs öppna MGEgui.exe som administratör. Men då får jag svaret "MGEgui har slutat fungera" och sedan kommer jag inte vidare alls. Det går heller inte att försöka ignorera att slutföra installationen därför att om jag försöker spela Morrowind (dvs öppna som vanligt med Launcher) så får jag till svar "MGE Error: MGE is not configurated. Please run MGEgui to configure it before launching Morrowind" -och det var ju det som inte gick.

Har även provat att hämta en äldre version av MGEgui men får samma svar. Så -ni som har lyckats installera Overhaul, hur gjorde ni?

Jag har Win7 64-bitars på min dator och har gjort en ny partition där jag ska ha spelen (den heter J), jag har gjort en mapp "J:Bethesda Softworks" och en undermapp till den "Morrowind" där jag lagt allt -nyinstallation av Morrowind GOTY + M Overhaul, även DirectX 9.0c. (skulle jag installerat det någon annanstans?), Visual C++ 2008 Redistributable x86 fanns redan på datorn, Net framework 2.0 verkar inte gå att installera, men jag har både 3.5.1 och 4 installerade.

Så vad fattas? Varför går det inte att köra MGEgui? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajsakajsa:

Kan inte installera programmet MGEgui.exe som ingår i Morrowind Overhaul.

Så vad fattas? Varför går det inte att köra MGEgui? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Testa följande från projektets officiella FAQ:

Citat:

MGEGui doesn’t work!

This could happen if you didn’t followed every step of the installation guide: you need to install every system component in order to make MGE run. Check the first part of this guide.
If you installed everything then you probably need to:

- run Morrowind Launcher as administrator
- set a casual resolution from the options menu
- Run MGEgui as administrator (and maybe better in xp-compatibility mode)

In order to run a program as administrator you need to right-click on the executable and choose Run as administrator. A better solution (on Windows 7/Vista) is disable the UAC.

Om du kör med Steam-versionen av spelet måste du följa en speciell installationsguide för just Steam. Länk finns i trådens första inlägg.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Tack för svar, men jag kanske uttryckte mig luddigt.

Jag har GOTY-versionen (inte steam) och jag tror nog att jag har följt installationsanvisningarna punkt för punkt - kört som administratör - hämtat DirectX-filen och Net-framework-filen och installerat.

Det enda jag gjort som det inte står något om i manualen är att installera programmet på Win7 och i en annan partition, dvs inte till C\Program.

Permalänk
Medlem

Morrowind har tyvärr inte åldrars med värdighet, inte ens med hjälp av diverse mods, ett grymt spel när det kom men nu känns det mossigt. Kanske när man försöker göra ett gammalt spel fräsht som det slår bakåt, Daggerfall känns bättre trots att det är äldre av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajsakajsa:

Tack för svar, men jag kanske uttryckte mig luddigt.

Jag har GOTY-versionen (inte steam) och jag tror nog att jag har följt installationsanvisningarna punkt för punkt - kört som administratör - hämtat DirectX-filen och Net-framework-filen och installerat.

Det enda jag gjort som det inte står något om i manualen är att installera programmet på Win7 och i en annan partition, dvs inte till C\Program.

Jag har inte upplevt samma problem själv och kan tyvärr inte vara till någon större hjälp. Fråga (eller läs) i den officiella forumtråden för projektet, där kan man få hjälp med det mesta. Hoppas att du får igång det

Skrivet av Zyriak:

Morrowind har tyvärr inte åldrars med värdighet, inte ens med hjälp av diverse mods, ett grymt spel när det kom men nu känns det mossigt. Kanske när man försöker göra ett gammalt spel fräsht som det slår bakåt, Daggerfall känns bättre trots att det är äldre av någon anledning.

Stridssystemet, animationerna och de något statiska NPC:erna är kvarlevor från förr som inte går att åtgärda på något bra sätt. I övrigt håller Morrowind bättre än det mesta. Overhaul-modden är dock i min mening i det närmaste fulländad när det kommer till att "modernisera" spelet. Oblivion ser ut som skit i jämförelse, även med grafikförbättringar installerade. Morrowind vinner helt klart på estetiken.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg åren innan oblivion släpptes. Hur hypad jag var och hur fantastiskt episkt spelet lät. Totala speltid har nog överskridit 400 timmar och har skapat en kärlek till open world spel. Det bästa med spelen (Oblivion i mitt fall) är oändliga strömmen av moddar.
Jag har tidigare gjort ett försök att spela morrowind, just för att jag hört så otroligt mycket bra om det. Jag misslyckades dock då jag inte klarade av att spela med grafiken. Jag ska nu tappert försöka igen, med overhaul modden mm..
För min egen skull önskar jag att jag kan se bortom det yttre så jag kan uppleva spelet på riktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Risgryn:

Jag kommer ihåg åren innan oblivion släpptes. Hur hypad jag var och hur fantastiskt episkt spelet lät. Totala speltid har nog överskridit 400 timmar och har skapat en kärlek till open world spel. Det bästa med spelen (Oblivion i mitt fall) är oändliga strömmen av moddar.
Jag har tidigare gjort ett försök att spela morrowind, just för att jag hört så otroligt mycket bra om det. Jag misslyckades dock då jag inte klarade av att spela med grafiken. Jag ska nu tappert försöka igen, med overhaul modden mm..
För min egen skull önskar jag att jag kan se bortom det yttre så jag kan uppleva spelet på riktigt!

Helt rätt inställning!

En avgörande skillnad sinsemellan Morrowind och Oblivion är som sagt att det förstnämnda är avsevärt mycket roligare att upptäcka. I Oblivion finns egentligen inget nytt medan de olika regionerna (se kartan i första inlägget) i Morrowind skiljer sig markant från varandra. Täta skogar, grisiga träsk, vidsträckta grottsystem, fantastiska städer, pittoreska byar, gömda smugglarhålor, bortglömda artefakter, massiva fort, urgamla ruiner och oförlåtande vulkanlandskap. Allt detta ryms i Morrowind medan man i Oblivion endast kunde (åter)upptäcka skog, skog och ännu mer skog.

För övrigt ser ett "fullt" moddat (Overhaul) Morrowind bra mycket bättre ut än ett moddat Oblivion i min mening. Se screenshots för faktum

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Helt rätt inställning!

En avgörande skillnad sinsemellan Morrowind och Oblivion är som sagt att det förstnämnda är avsevärt mycket roligare att upptäcka. I Oblivion finns egentligen inget nytt medan de olika regionerna (se kartan i första inlägget) i Morrowind skiljer sig markant från varandra. Täta skogar, grisiga träsk, vidsträckta grottsystem, fantastiska städer, pittoreska byar, gömda smugglarhålor, bortglömda artefakter, massiva fort, urgamla ruiner och oförlåtande vulkanlandskap. Allt detta ryms i Morrowind medan man i Oblivion endast kunde (åter)upptäcka skog, skog och ännu mer skog.

För övrigt ser ett "fullt" moddat (Overhaul) Morrowind bra mycket bättre ut än ett moddat Oblivion i min mening. Se screenshots för faktum

Jag håller med om att landskapet ser bra ut i morrowind jämfört med oblivion. Däremot tycker jag att npc ser bättre ut i oblivion. Har dock inte fått igång spelet helt än, så kan inte säga någonting säkert. Jag försökte med en 'pirat' version, som inte direkt var kompatibel med overhaulen. Ska försöka utstå tiden tills det att jag köpt det.
Vet någon vars det är billigt? Kostade 80kr + frakt på cdon, men fanns inte i lager. På steam var det dyrare, kring 160kr. Det kan det kanske vara värt eftersom att jag får det fortare.

edit: Jag orkade inte vänta, så jag spelar spelet utan moddar. Jag måste bara bli van med att trycka på quicksave innan jag gör något dumt, spelet autosavear inte lika ofta som jag är van vid :P. Rage quittade igår efter att jag stal en bok och blev slaktad av några magiker i Balmora och en halv timma försvann. Ska fortsätta senare idag, det var betydligt roligare än vad jag minns från förut.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering från min sida. Spelet är fantastiskt och jag börjar bli van, med tanke på vissa funktioner som finns i Oblivion. Jag ska snart köpa spelet, det är det definitivt värt och möjligheten till bättre grafik är välkomnat. Jag hittade det på retrospelbutiken.se med bra pris dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Risgryn:

Liten uppdatering från min sida. Spelet är fantastiskt och jag börjar bli van, med tanke på vissa funktioner som finns i Oblivion. Jag ska snart köpa spelet, det är det definitivt värt och möjligheten till bättre grafik är välkomnat. Jag hittade det på retrospelbutiken.se med bra pris dessutom.

Kul att du gillar det! Kom ihåg att du behöver GOTY-versionen av Morrowind (det vill säga med expansionerna "Tribunal" och "Bloodmoon") för att Overhaul-modden ska fungera ordentligt.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz