Helgsnack: "Hur städar jag inuti datorn?"

Permalänk

Jag brukar åka till macken och ta däckpumpen för att blåsa ur den, kolla bara först så att du kan själv justera luftflödet, annars kan de gå illa om du blåser på för fullt

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Brukar köra med ett vanligt andetag och sedan en tandpetare mellan kylflänsarna.

Är lite fundersam på dom där ''Luft på burk'' sist jag såg en sån så kom det en kallvätsa från den som försvann rätt snabbt men det kan väll inte vara så bra att ha på delarna.

Lite sugen på skaffa nått sånt så trött på blåsa och peta med tandpetare.

Tror att tryckluft innehåller endast sådan vätska. Inget farligt tror de är alkohol eller flytande kväve.

Håll flaskan rakt (ja jag vet att de inte är så lätt att göra det). Du undviker problemet och använd inte den för länge. Börjar den bli kall så tappar den effekt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Konstigt nog får jag aldrig något damm i datorn, och jag har inga filter

Men de gånger då jag gjort ren komponenter jag antingen köpt beg eller hittat (det är sjukt vad folk slänger) så använder jag en yvig/långhårig borste som inte blir statisk, för att lösgöra dammet så gott det går, sen är det bara att lätt sätta dammsugaren nära dammkällan så sugs det nu lösa dammet upp utan problem, och att blir nästan som nytt, förutom de ultrasmå partiklarna som knappt syns, utan som mer bildar en matt yta utan att hindra luftflödet.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

Det här med att torka luften man blåser med kompressor in i datorn förstår jag inte riktigt.

För 10 år sedan jobbade jag på ett företag där dom tillverkade kretskort och det var alltid mycket nogrannare med att kolla ESD-skydden (mattor på borden, mattor på golven, speciella stolar, skor, verktyg osv) på vintern eftersom att lägre luftfuktighet kraftigt ökar risken för ESD-skador.
Självklart vill man inte ha kondens i datorn men det får man väl inte av vanlig rumsluft?

Permalänk
Avstängd

Det bästa är att jobba förebyggande, skaffa en låda med filter och gör rent filter regelbundet och även i datorn i mellan åt. Gör man inte detta så,,,, ja då får man lägga ner lite jobb när det väl är dags, inget konstigt med det. det finns inte direkt någon quick-fix, datorn drar ju åt sig dam hela tiden.

Själv brukar jag hålla rent mina filter, dammsuger dom lite lätt nä jag ändå städar lägenheten, någon/några ggr per år brukar jag riva ner datorn och gå loss med topps och papper, oftast i samband med uppgradering, håller man filterna rena regelbundet så blir denna procedur inte så krävande.

Edit: F*n nu blev jag sugen på att städa datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granström:

Det här med att torka luften man blåser med kompressor in i datorn förstår jag inte riktigt.

För 10 år sedan jobbade jag på ett företag där dom tillverkade kretskort och det var alltid mycket nogrannare med att kolla ESD-skydden (mattor på borden, mattor på golven, speciella stolar, skor, verktyg osv) på vintern eftersom att lägre luftfuktighet kraftigt ökar risken för ESD-skador.
Självklart vill man inte ha kondens i datorn men det får man väl inte av vanlig rumsluft?

Om trycket ökar, så ökar temperaturen på luften.
Om trycket minskar (när du blåser med en kompressor) så minskar temperaturen.
På så sätt kan du få kondens om du blåser på datorn med kall luft och kyler ner delarna. Du tar in datorn till rumstemperatur (jag förutsätter att du håller till utomhus med kompressorna) och vips får du kondens.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Dammsug fläktarna med filter utifrån (1 gång i månaden) Tryckluft innuti (var tredje månad) = Tillräckligt för mig.
Sen om du har insug utan filter så säger det ju lite sig självt....

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOMBiEBRAiN:

Så du blåser i ett sugrör på elektroniska komponenter?
Hmm.. Jag som hade för mig att el och fukt inte gick bra ihop.. tar nog vattenslangen nästa gång

Jag är rätt torr...;)

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag har alltid chassisidan av, och när katten stryker sig mot datorn tar hon med sig en del av dammet. Hinner således aldrig bli speciellt dammigt i datorn.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Granström:

Det här med att torka luften man blåser med kompressor in i datorn förstår jag inte riktigt.

För 10 år sedan jobbade jag på ett företag där dom tillverkade kretskort och det var alltid mycket nogrannare med att kolla ESD-skydden (mattor på borden, mattor på golven, speciella stolar, skor, verktyg osv) på vintern eftersom att lägre luftfuktighet kraftigt ökar risken för ESD-skador.
Självklart vill man inte ha kondens i datorn men det får man väl inte av vanlig rumsluft?

Jodå om du ändrar trycket kraftigt så kan du få det. När en gas komprimeras blir den varm och när den sedan expanderar igen blir den kall. Det är i avkylningen vid expansionen som det kan bildas kondens och det beror mer på hur mycket du komprimerar luften än luftfuktigheten.

Anledningen till att problemet med statisk elektricitet blir större på vintern är för att torr luft isolerar bättre än fuktig luft så du kan bygga upp mycket större laddningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://eu.123rf.com/400wm/81/258/tiler65/tiler650812/tiler650...

Har den till kameran och dator. Sen är dammfiltret i Antec 300 rätt bra också. Plockar mycket skit.

Den här skapar med högsta sannolikhet statisk elektricitet. Det finns som många redan påpekat andra trådar i ämnet där man bla får ta del av fakta från en som doktorerat i ämnet. Det går inte ens att använda den vanliga typiska tryckluft på burk för att göra rent i sin dator (med vissa undantag). Visst blir det rent men i de flesta fall så bildas statisk elektricitet i röret som kommer med burken. När luften passerar röret så kunde man få upp till flera tusen Volt.

Tryckluftburken man använder alt. kompressorn måste vara jordade (naturligtvis med samma jord som datorns chassi). I kompressorns fall så måste även fuktavskiljare till. Förmodligen många så kommer hävda att de aldrig hänt något när det använt både de ena och det andra. Det är bara ett tecken på hur lite man vet om ESD-skador. Om det inte syns så finns det inte. Skrämmande med det är så många resonerar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arginj:

Jag har alltid chassisidan av, och när katten stryker sig mot datorn tar hon med sig en del av dammet. Hinner således aldrig bli speciellt dammigt i datorn.

hahaha roligt. Men tänk på att katter är vandrande tesla-coils

Permalänk
Entusiast
Skrivet av elajt_1:

Den här skapar med högsta sannolikhet statisk elektricitet. Det finns som många redan påpekat andra trådar i ämnet där man bla får ta del av fakta från en som doktorerat i ämnet. Det går inte ens att använda det vanliga typiska lufttryck på burk för att göra rent i sin dator. Visst blir det rent men i de flesta fall så bildas statisk elektricitet i röret som kommer med burken. När luften passerar röret så kunde man få upp till flera tusen Volt.

Hela burken man använder alt. kompressorn måste vara jordat. I kompressorns fall så måste även fuktavskiljare till. Förmodligen många så kommer hävda att de aldrig hänt något när det använt både de ena och det andra. Det är bara ett tecken på hur lite ni vet om ESD-skador, om det inte syns så finns det inte. Skrämmande med det är så många resonerar.

Fast nu är du uppe på en så extrem nivå av ESD-paranoia att det inte går att använda en dator. Du vet att den utsätts för potentialskillnader i stort sätt hela tiden. Du vet att tryckluften kan ge statisk elektricitet även på komponenterna du blåser på och inte bara i munstycket.

Eller så konstaterar man att det inte alls är lika stora flöden i en sådan pryl och att man ser till att hålla den en bit från komponenterna så att du inte får en urladdning till datorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Finns esd säkra kompressorer som har en massa filter och så att man inte får med en masa olja och andra partiklar i utblåset som du ska spruta på din dator.

Vi har en sådan oljefri kompressor på jobbet som det även sitter flera filter på att man vet att luften är 99.9% fri från skit men visst sånt är för företag som håller på med elektronik och kostar därefter också.

Javisst, oljefria kompressorer vet jag finns och det är en sån jag använder själv. men ESD.. nja.. inte hört talas om..

Permalänk
Medlem

Borsta och blåsa, träna upp lungorna

Skruva av fläktar och borsta dem från båda sidor, då kommer man åt flänsarna också. Fixa penslar med passande längd på håren så man kommer ner till botten.

Ta ut burken på baksidan utomhus och kör loss.

Enda undantaget är nätagget där jag brukar åtminstone varje år (om datorn är på 24/7) öppna upp det och rengöra. Jag vet garantin ryker men jag talar om nätagg som är nära sitt slut eller som är väldigt skitiga. Ett rent agg utan garanti kommer nog hålla längre än en snuskigt dammproppat med garanti. Ingen idé att lura sig själv där att garanti skyddar. Det är bara en ekonomisk grejj. Smäller agget så kan den dra med sig hela resten och en garantigrejj spelar då egentligen ingen roll.

Extrapoäng för att smörja små glidlagrade fläktar upp till 60mm som man brukade göra förut i tiden. När dem börjar låta så kan man öppna locket till axeln och droppa i lite olja. Förlänga livslängden med 3-4 gånger och det blir helt tyst.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

städa inuti datorn ?

nej men dammsugning utvändigt tryckluft eller annat skoj inuti.

Permalänk
Medlem

Ingen som lagt märke till att "utblåsfläkten" i nyhetsartikeln ser ut att blåsa åt fel håll (dvs inåt)?

Skrivet av SysGhost:

Så många datorer som man har uppgraderat och renoverat så är det enligt min mening mycket enkelt att ta ur kylflänsar, diska dem, göra det man skall med datorn(uppgradera/reparera/storstäda) och sätta ihop igen.

Du har inte varit i många fler datorer än din egen?

Det där har inget med hur många datorer man byggt att göra utan att det tar en jäkla tid. Framförallt om man har en ordentlig towerkylare.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

men om du använder en kompressor är det fukt i luften, därför vissa använder en (glömt namn) för att ta bort fukten när dom använder airbrush med kompressorn. Kan det vara ett problem?

Lufttork eller vattenavskiljare är vad du fiskar efter.
Alla med minsta lilla självaktning har det till sin kompressor...

Permalänk
Skrivet av Montalva:

ja juste min osynliga trycklufts pump i mitt fantasi garage som alla har

Garage? Kör i sovrummet.

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator/Tillbehor/Dust...

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Den här skapar med högsta sannolikhet statisk elektricitet. Det finns som många redan påpekat andra trådar i ämnet där man bla får ta del av fakta från en som doktorerat i ämnet. Det går inte ens att använda den vanliga typiska tryckluft på burk för att göra rent i sin dator (med vissa undantag). Visst blir det rent men i de flesta fall så bildas statisk elektricitet i röret som kommer med burken. När luften passerar röret så kunde man få upp till flera tusen Volt.

Tryckluftburken man använder alt. kompressorn måste vara jordade (naturligtvis med samma jord som datorns chassi). I kompressorns fall så måste även fuktavskiljare till. Förmodligen många så kommer hävda att de aldrig hänt något när det använt både de ena och det andra. Det är bara ett tecken på hur lite man vet om ESD-skador. Om det inte syns så finns det inte. Skrämmande med det är så många resonerar.

Jag brukar hålla munstycket can en halvmeter från datorn. Har svårt att se hur jag skulle kunna ESD-skada något på det viset.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Dammsugare är bland det dummaste man kan använda inuti en dator så det ger mer skada än nytta jämfört med lite damm på komponenterna.

Dumt uttalande då man även kan blåsa med en del dammsugare!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

va e det med denna hysteri om att dammsugare är farligt? har använd till alla mina datorer i 8 år och det har aldrig hänt nått, Den har ju plaströr så då skadar den ju inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Kompressor + ett hushåll som städas varannan dag = win.

Sen dammfilter på alla insug i datorn ofc.

Du har det bästa från flera världar:

Du förebygger smuts på bra sätt genom att ha det städat och dammfilter samtidigt som du städar den med tryckluft. Det är så man ska göra det

Själv så känner jag inte att jag behöver rengöra datorn så mycket eftersom jag har dammfilter överallt där jag har inblås. Dessa damsuger jag bara med dammsugaren.

Visa signatur

Fractal Design R3, MSI P67A-G45 B3, SB i5 2500k @ 3.8 (bluescreen i idle! Hjälp!!!), 4 GB RAM @ 1600 MHz // ASUS DCII 570 // 1 TB @ 7200RPM, 500 GB @ 7200 RPM // Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneakhugger:

va e det med denna hysteri om att dammsugare är farligt? har använd till alla mina datorer i 8 år och det har aldrig hänt nått, Den har ju plaströr så då skadar den ju inget.

Även plast bygger upp statisk elektricitet..

Finessen är att man håller i munstycket med ena handen & i chassit (plåtren yta att föredra) med andra handen på så sätt så så tar man bort potentialskillnaden mellan datorchassit & munstycket på dammsugaren, jag skulle bli förvånad om det blev en statisk urladning mellan chassi & dammsugare med detta förfaringssätt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast nu är du uppe på en så extrem nivå av ESD-paranoia att det inte går att använda en dator. Du vet att den utsätts för potentialskillnader i stort sätt hela tiden. Du vet att tryckluften kan ge statisk elektricitet även på komponenterna du blåser på och inte bara i munstycket.

Eller så konstaterar man att det inte alls är lika stora flöden i en sådan pryl och att man ser till att hålla den en bit från komponenterna så att du inte får en urladdning till datorn.

Och dessutom är risken nära på noll om man låter strömsladden (som vi antar är kopplad till ett jordat uttag) sitta kvar. förutsatt att datorn är avstängd också. Då går allting ner i jord istället för att skada komponenterna.
Men är det ett slarvbygge från början och man kör ojordat är riskerna såklart större.

Permalänk
Medlem

Städa datorn?

Hmm har aldrig haft mycket damm i min dator även fast den är 24/7. Men iofs så har jag 4st delta 220cfm varav 2st in och 2 ut ut burken som blåser rent i lådan.

Permalänk
Inaktiv

Dammsugare och dammfri tryckluft är en vinnande kombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Om man röker inne vid datorn sugs mycket av skiten i cigaretterna in i datorn och lägger sig på kylflänsarna. Försämrad kylförmåga och då får man gott diska kylflänsarna för att få tillbaka full effekt. Har dock inga siffror eller belägg för om det är stora förluster. Men om man jag grader är det nog något att väga in.

Permalänk

äh fram med sugrören och börja frusta, grejar det värsta.

Permalänk
Avstängd

Har prövat det där med att blåsa själv men man blir så grymt snurrig i huvudet, så jag kör med tryckluft på burk från biltema.

Men rengör datorn kanske någon enstaka gång per år oftast då jag ska byta någon komponent och sist så var det Antec original fläktarna som det började att komma missljud ifrån och gången före det då jag slängde in F3an.

Men den blir inte så farligt dammig, dels för att det är bra luftfilter i fronten som jag brukar dammsuga ibland då man plockar fram dammsugaren och dels för att den står inte direkt på golvet.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.