Helgsnack: "Hur städar jag inuti datorn?"

Permalänk
Medlem

vet inte hur många gånger jag har dammsugit i datorn utan några som helst problem...

Visa signatur

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600 @4.1 | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1070 SC @2000/4300 | G.Skill Flare X 16GB @3400 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | SanDisk Ultra II 240GB | 860 Evo 500GB | Seagate 1TB | Asus VG248 |

Permalänk
Medlem

vet inte om det var jag som gjorde fel eller om det händer ofta eller om det beror på mitt gpu, men utan o tänka till så damsög jag fläkten på grafikkortet, och fläkten slutade fungera och jag har aldrig fått igång den

Permalänk
Medlem

få en norrlänning att sticka in huvudet i chassit och fråga om han ska ha snus

Permalänk
Medlem

Hur är det med morsans hårtork? istället för tryckluft på burk

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Ett gott råd till alla är att skaffa en kompressor. Tryckluft på burk håller inte så värst länge; åtminstone om man har mycket prylar. (Recivers, datorer, etc.) att rengöra. För priset av ett par luftburkar kan man få en kompressor, och den kan användas till lite allt möjligt.

Själv brukar jag dammsuga lite på utsidan; ibland över datorers dammfilter etc, speciellt om de är av modellen individuella 5,25s filter. Inne i chassit brukar jag hålla dammsugaren i luften bara, och sen klämma av lite med kompressorn, dammsugaren fångar upp lite av det lösa dammet som blåses bort.

Kompressor är oxå riktigt skön om man har chassin och prylar med problematiska former; som t.e.x HAF X; där det är lite omständigt att dammtorka utsidan på grund av hur den ser ut. Bara att peka och skjuta, sen ser den sprillans ny ut.

Permalänk
Medlem

Jag brukar dammsuga - såhär kan man göra:

1. Använd upp en toalettrulle.
2. Spara den hårda pappersrullen som pappret sitter på.
3. Sätt rullen på dammsugarröret.
4. Ta en bit tejp (maskeringstejp fungerar utmärkt då den är lätt att ta av) och tejpa fast rullen.
5. Ändra suget på dammsugaren så det är lagom mycket.
6. Platta eventuellt till rullen om annan form på "munstycke" önskas!
7. Dammsug på med ditt pappersmunstycke!

(Obs! Ej ansvarig om något går fel!)

Visa signatur

Intel Core 2 Q9450 2.66GHz @ 3.2GHz | Gigabyte GA-X48T-DQ6 | Corsair TWIN3X4096-1600C7DHX G 2x2048MB DDR3 7-7-7-20 | Sapphire Radeon HD4870 | Noctua NH-U12P Quadra-heatpipe | Zalman ZM850 HP Silent 850W | 2x Raptor WD1500 150GB RAID 0 | Intel M80G2 SSD | Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Entusiast

Till er alla som blåser på för allt vad lungorna har att ge:

Första andetaget: *PoFf* Stort moln av damm expanderar runtomkring en.
Andra andetaget: Damm-molnet försvann... undrar vart allt damm tog vä...*host*...*harkel... *host*... <Spottar ut en våt dammråtta> ... aha!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DV6Q:

vet inte om det var jag som gjorde fel eller om det händer ofta eller om det beror på mitt gpu, men utan o tänka till så damsög jag fläkten på grafikkortet, och fläkten slutade fungera och jag har aldrig fått igång den

Hade du datorn igång?

Permalänk

Inte tänkt på det förens nu men, en vanlig cykelpump borde väl funka?

Permalänk
Medlem

Yttre + dammfilter med dammsugare, detaljerna med trycluft på burk.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Hittade den här på Jula ser extremt smidigt ut, ska köpa en själv. Den är dessutom oljefri. Så ingen olja i luften som åker ut.

http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-200055

el denna som jag ska själv köpa. Lite starkare och fler munstycken.

http://www.jula.se/kompressorset-super-boxy-2-l-200056

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Dammsugar datorn.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Man hittar då alltid lustiga svar och kommentarer när man läser såna här trådar.

*Klart som faen man inte ska blåsa (med munnen) på komponenterna om man producerar saliv som en gnu.
*Klart som faen man inte ska blåsa (--[ ]--) på komponenterna om datorn är igång eller om komponenterna inte är helt strömlösa.

Dessutom, det går att dammsuga i princip hela datorn, så länge man är någorlunda försiktig. Med någorlunda försiktig så menar jag: Kör inte bara ner dammsugarröret på t.ex. mobot och gå lös.

Permalänk

Använder själv en oljefri luft kompressor, rengöringsbehovet har visserligen gott ner rejält sedan jag skaffat vattenkylning
Rekommenderar stark att investera i en kompresser (notera återigen: oljefri!) om man vill ha en helt ren dator. Letar man lite kan man hitta dem för mellan 500-800 kr

Permalänk
Medlem

Damfilter på alla fläktar med insug är en bra början.

Damsugar fläktar och damfilter och använder en trasa för att ta bottnen/nätagget and it's done.
Alternativt en gång om åren så plockar jag ner datorn och tar bort allt dam.

Permalänk
Medlem

efter rengörningen, sätt INTE datorn direkt på golvet, har sett många göra det misstaget
ha den på ett bord eller åtminståne på något som höjer upp den en bit, pluss filter på insug som ovan skrivit

Visa signatur

MB: Gigabyte GA-Z77X-UD3H CPU: Intel Core i7 2600K / 3.4 GHz @4.4GHz Mem: Corsair Vengeance minne - 16 GB DDR3 1600MHz CL9, 9 9 9 24 T2 GPU: 2st HD 6970 WC Xfire Case: Corsair 800D PSU: Corsair AX1200 Cooling: Water EK
Min dator

Permalänk

Oj vad många som är duktiga och bär ned datorn till garaget för att blåsa igenom den.

Själv håller jag datorn i stort sett dammfri med hjälp av fläktfilter. Om det på något sätt skulle vara extravagant mycket damm på komponenterna använder jag lungkraft och fångar upp det yrande dammet med en dammsugare.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Filter

Jag har också länge haft problem med damm i datorn, men med de nya chassina är det faktiskt inga problem alls. Så länge man ser till att allt damm stannar utanför insugsfläktarna med dammfilter kommer det knappt in något. Och det lilla som kommer in kan man bara välja att byta håll på dammsugarfläkten och blåsa bort.

Med de gamla datorerna jag hade brukade jag plocka isär allt (ALLT) av fläktar, flänsar m.m. och rengöra det från topp till tå med vad som fanns tillgängligt. Det fungerade alltid, för alla saker går i stort sett att plocka isär helt. Om du plockar isär kylflänsen fårn grafikkortet och fläkten från flänsen kna du utan problem dammsuga det och dammsugaren plockar upp det mesta. Resten av flänsen kan du (som nämnt ovan) hälla stekhett vatten på och sedan låta det torka, så du är säker på att inget vatten är kvar innan du sätter tillbaka den. Moderkortet brukar oftast klara sig bra med tryckluft om inte dammet har suttit för länge.

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX

Permalänk
Medlem

Dammsuger allting utvändigt, nätdel, fläktar etc..
Blåser med dammsugaren invändigt.

Jaa dammsugaren är väldigt användbar & naturligtvis är det som vanligt man bör veta vad man gör innan man ger sig på diverse saker..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Bensinmack har luftslang för påfyllning av bildäck... Gratis

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna villja vet hur man gör rent ett tangentbord utan att ta bort alla knapparna på det. Någon som har något tips?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Finns esd säkra kompressorer som har en massa filter och så att man inte får med en masa olja och andra partiklar i utblåset som du ska spruta på din dator.

Vi har en sådan oljefri kompressor på jobbet som det även sitter flera filter på att man vet att luften är 99.9% fri från skit men visst sånt är för företag som håller på med elektronik och kostar därefter också.

Olja är inget problem för datorn i sig (bara inte så kul att få in i chassit). De andra skräpet som rost och liknande vill man nog inte få in dock.

Jag kör just nu på tryckluft på burk (inte så högt tryck dock).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

jag har alltid dammsugit med valrossmunstycket och jag har aldrig haft problem.

Permalänk
Medlem

Montera datorn på taket på bilen öppningen mot färdriktning och kör 100 km/h på E4. Låt naturen ta hand om saken.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Gjorde nyss om mitt grafikkort till en damm-kastare. Tryckte in luftburkens munstycke i grafikkortsfläkten och spruta. Nu går fläkten nästan alltid på lägsta hastigheten.

Permalänk
Sötast

Tops + fukta (mun) och dra loss dammet, är riktigt avslappnande att sitta där och ta hand om sina komponenter

Permalänk
Medlem

Brukar köra med ett vanligt andetag och sedan en tandpetare mellan kylflänsarna.

Är lite fundersam på dom där ''Luft på burk'' sist jag såg en sån så kom det en kallvätsa från den som försvann rätt snabbt men det kan väll inte vara så bra att ha på delarna.

Lite sugen på skaffa nått sånt så trött på blåsa och peta med tandpetare.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

Dammsugare är bland det dummaste man kan använda inuti en dator så det ger mer skada än nytta jämfört med lite damm på komponenterna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Dammsugare på utsidan och tryckluft på burk på insidan.

Har en kompressor i garaget men är tillräckligt påläst om hur mycket kondens-vatten samt olja som kommer när man blåser med den för att inte använda den. Håller man bra avstånd samt inte håller munstycket stilla är visserligen risken minimal att det skulle hända nåt men trivs ganska bra med att kunna blåsa rent flänsar och dylikt på nära håll med burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tops + fukta (mun) och dra loss dammet, är riktigt avslappnande att sitta där och ta hand om sina komponenter

Word..

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"