Helgsnack: "Hur städar jag inuti datorn?"

Permalänk
Proffsmoddare
Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Dammsugat datorn sedan min första och aldrig vart något problem. Dammsuga på du dock på egen risk såklart.
Dammsugat i 7 år så inte tänkt sluta nu :p. brukar alltid ta på nått metall föremål och även låt dammsugarn röra ett metall föremål(nojjig!) sen så kör jag på.

Grafikkortet tar jag ut och dammsugar ordentligt och håller det i handen bara, inget anti-statiskt band eller nått, slickar även kretskortet med dammsugaren(FÖRSIKTIKGT) dock bara om det är jättedammigt. För min cpu kylare använder jag sånnadäringa pinnar du rensar öronen med och pillar bort dammet på svåråtkommna ställen. Och ja som vissa kan man ta ut burken utanför huset och blåsa rejält överallt tills du svimmar.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Alla pratar om tryckluft hela tiden, vad är det för fel med att blåsa själv? Det tar inte många andetag att blåsa bort det värsta ur fläktar och bakom sladdgömmor. Visst, man kanske inte får bort det sista lagret på 0.1mm men det spelar å andra sidan ingen roll.

Skrivet av nyhetskillen:

...och om det går att rengöra tangentbordet utan att ta loss alla knappar.

Jag har diskat mina tangentbord 3-4 gånger utan att ta loss knapparna, alla fungerar fortfarande helt utan problem. Då jag har diskat dem har jag kör med diskborste, rinnande vatten och vanligt handdiskmedel. Efter att jag har diskat dem rena skruvar jag upp dem och låter delarna (brukar vara 2-3 delar: baksida, framsida och kretskortet med knappar på) torka. Jag har ingen aning om hur lång tid det tar för dem att torka helt, jag brukar vänta 2 dagar för säkerhets skull men det går säkerligen fortare egentligen.

Värt att notera är väl att alla dessa tangentbord har varit av typen Logitech UltraX Flat, dvs med platta knappar, utan någon speciell LCD-display eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://eu.123rf.com/400wm/81/258/tiler65/tiler650812/tiler650...

Har den till kameran och dator. Sen är dammfiltret i Antec 300 rätt bra också. Plockar mycket skit.

En analsköljningsmojäng? :S

Använder själv tops, dammsugartillsats, kemisk ren bensin, silverputs och en maglite när jag ska vår, sommar, höst och vinterstäda.

Permalänk
Medlem

jag brukar dammsuga bottnen av chassit, där inga komponenter är belägna, och rensa alla fläktar med en tops. Har försett alla insugsfläktar med dammfilter vilka jag rensar en gång i veckan (har ett antec p193 så det tar typ 1 minut då de är löstagbara och lättåtkomliga), så det blir inte särskilt mycket damm inuti datorn över huvud taget. Har även tänkt rengöra min laptop invändigt med inte vågat faktiskt.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Jag har kört damsugare med sån munstycke-sats (små olika grejor) i alla mina burkar de senaste 15 åren utan minsta problem. Tryckluft funkar ju för dom som har kompressor eller vill köpa burkar i tid och otid till äckliga överpriser. Penslar och borstar är bara massa onödigt jobb, blås eller sug är lösningen (se bara till att göra det utomhus, annars blir det dubbeljobb)

Permalänk
Medlem

Kör dammfilter tar dammsugarn i fronten några gånger per år tops 1 par gånger om håret kring cpu och gpu har knappt något damm alls

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Skulle inte en sån här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161533747 kunna vara nåt? Ungefär samma pris som tryckluftsburkar från datorbutiker men fler användningsområden och kanske håller längre?

Permalänk
Medlem

Man blåser INTE inne i dator av en enkel anledning. Testa att blåsa på ett fönster. Då bildas det kondens på rutan. Samma sak händer när du blåser inne i daotrn och i värsta fall blir det kortslutning.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Har dammfilter, men är den dammig tar jag ner den i garaget och startar upp kompressorn, så är den ren på 5 röda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axfred:

Skulle inte en sån här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161533747 kunna vara nåt? Ungefär samma pris som tryckluftsburkar från datorbutiker men fler användningsområden och kanske håller längre?

En sån ska jag köpa!

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

In med den i diskmaskinen!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PerZerk:

En analsköljningsmojäng? :S

Använder själv tops, dammsugartillsats, kemisk ren bensin, silverputs och en maglite när jag ska vår, sommar, höst och vinterstäda.

Vad har du för konstiga referensramar?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=101031
Det är en blåsbälg för att blåsa bort damm. Ett måste för varje fotograf för att blåsa ur damm ut kameran. Fungerar även fint på datorer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kör samma som "KKay" Mikro/dammfilter på alla insugfläktar. (en av dom bästa investeringarna jag har gjort. blir inte ens i närheten av damm i lådan som innan jag skaffa filter. Sen så kör jag lite lätt med dammsugaren för att få bort det finna dammet som ändo som har passerat filterena och sen det damm som "sitter fast" tar jag med en våt trasa. Städar lådan gör jag ca: 4 gånger om året.

Visa signatur

A real star, shine like no one else.

Permalänk

Tryckluft och vattenkranen för tangentbordet

Visa signatur

| BitFenix Prodigy White | Asus P8Z77-I DELUXE | i5-2500K | Corsair Vengeance 2x4 Gb @ 1333 MHz | Asus GTX 580 | Intel 520 180GB | OCZ Vertex 2 60 Gb | Samsung Spinpoint F3 1 TB | Corsair TX750W | Philips 24' |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad har du för konstiga referensramar?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=101031
Det är en blåsbälg för att blåsa bort damm. Ett måste för varje fotograf för att blåsa ur damm ut kameran. Fungerar även fint på datorer.

Inte lätt när de är förvånansvärt lika och jag antar att jag är lite flashbackskadad.

Permalänk
Medlem

Jag har den förmånen att jag har en stor kompressor nere i garaget.
Så plockar ner burken ner dit då som då och blåser ur den riktigt ordentligt.

Får dock blåsa lite försiktigt på vissa komponenter då det är ett jäkla tryck i den.

Visa signatur

Core I5 2500K@ 5000MHz 1,455//Corsair 8GB Vengeance //Asus MAXIMUS IV EXTREME REV B3/Asus GTX 580 DIRECTCUII//Sandisk Extreme SSD 120GB//Intel X25-M G2 80GB /WD Black Edition 750GB/Samsung Spinpoint F3 1TBJ/WD Green Edition 1TBx2//Obsidian 800D//Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Har dammfilter överallt där fläktarna blåser in, så mycket damm i datorn får jag aldrig.
Däremot så blir fronten på mitt HAF 912 Plus väldigt dammigt, och väldigt fort. Där tar jag bara dammsugaren

har också det problemet sen så syns det satans tydligt:/

Visa signatur

||Intel core i5-760 @4,2ghz || Asus p7p55d le || 2x2 gb 1333mhz || 1x1tb 1x500gb || Gtx 570 || Haf 912+ || CM silent pro 700w||
Kylning EK Supreme HF Acetal Ek 240mm radiator+120mm EK dcp 2,2 combo. EK Gtx 580 Acetal-Nickel.
http://www.sweclockers.com/galleri/7238-h2o-my-white-love

Permalänk
Medlem

Är det säkert att använda högtrycks luft från garaget att rengöra diverse komponenter och tillbehör?

Permalänk
Skrivet av Minimupp:

In med den i diskmaskinen!

Haha, ja men kom ihåg att plocka ut ALLA komponenter innan.
(Mitt chassi skulle inte få plats:)

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem

Luft på burk inuti datorn, dammsuger utanpå 3 ggr i veckan pga en kattrackare. Funkar fint.

Permalänk
Skrivet av Bigsweede:

Tar av sidorna på datorn, spänner fast den på takräcket, kör jävligt fort..
Är det fortfarande grisigt så tar man tvätt-tunneln på Q8..

Den var bra

Först och främst så håller jag det rent utanför datorn. Fläktfilter tvättar jag under kranen ibland, samt dammsuger dem när dammsugaren e framme. Fläktar tar jag ibland loss och torkar med vått papper eller liknande. Använder en blåsbälj för att blåsa på komponenter samtidigt som jag har dammsugaren igång en bit ifrån så att dammet färdas någorlunda mot den.

Det jobbigaste är radiatorn som kan bli väldigt dammig, som man aldrig orkar ta loss. Lyckas aldrig få bort allt damm från den. Plus att jag hört att man inte ska röra vid gallret i den?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Varför inte dammsugare?
Jag använder alltid damsugare och jag har inte haft något problem med mina datorer.

Damsugare blir statiskt laddade väldigt fort, och det blir då även teleskop röret som du damsuger med,
så länge du inte använder tar "emot" med damsugarn på din komponenter och håller ett avstånd så är du ju säker.

som sagt som visa påpekat här, tryckluft, det använder jag, har ingen egen men farsan har en i gargaget några mil bort från mig om jag skulle behöva, dock så damsuger jag lätt bara dammfiltret som är under chassit, tar bort det från chassit först då, samt front fläktarna damsuger jag bort från fläktfiltret, klarar mig väldigt bra.

samt, det finns billiga kompressorer som använder till badbollen, badmadrassen, cykel däck, kanske även fungerar på bildäck, det enda skillnaden är att små, billiga kompressorer har en mindre tank, så om den har ett max tryck på 2bar, och du behöver 2,5bar i dina bildäck så kommer det inte fungera helt klart, men 1 bars tryck räcker helt klart att bara blåsa rent med, viserligen håller man på en stund å blåser så tar tanken slut och du tappar tryck när du blåser medans motorn är igång, så det är bara testa sig fram.

det där med ESD säker kompressor WTF?
om man ska så försiktig så kan man väl lika väl ha ett ESD band själv på sig då man håller i kompressorns luft bla grej man har i handen, men jag tar aldrig! emot med "verktyget" från kompressorn på mina komponenter, du kan säkert "blåsa" bort lödingar eller kondensatorer om du är för nära, 10-20cm avstånd från komponenterna blåser bort bra med dam och smuts och det blir rent.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Man blåser INTE inne i dator av en enkel anledning. Testa att blåsa på ett fönster. Då bildas det kondens på rutan. Samma sak händer när du blåser inne i daotrn och i värsta fall blir det kortslutning.

Menar du med kompressor eller lungkraft?

Brukar ta ut den till garaget och dundra på med tryckluft när jag känner för det, blir ~1 gång i halvåret. Som andra här dammsuger jag även fläktfilterna när snabeldraken är framme!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axfred:

Skulle inte en sån här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161533747 kunna vara nåt? Ungefär samma pris som tryckluftsburkar från datorbutiker men fler användningsområden och kanske håller längre?

6 liter i minuten?

Det flyttar inte många dammkorn...

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Man blåser INTE inne i dator av en enkel anledning. Testa att blåsa på ett fönster. Då bildas det kondens på rutan. Samma sak händer när du blåser inne i daotrn och i värsta fall blir det kortslutning.

Gå du å blås på ett fönster, vänta 5 sek och rapportera sedan tillbaks här vad som hände med kondensen.

Själv kör jag tills datorn producerar bluescreens eller kraschar allmänt ofta, då drar jag ner den till garaget och blåser rent den med kompressorn. Dammfiltret i fronten gör jag rent kanske en gång om året

Permalänk

Blåser oftast på komponenterna, tangentbordet dammsuger jag, sist förlorade jag en knapp dock Men rent blir det!

EDIT: Blåser med pump/kompressor, så ingen missuppfattar och ragear på en

Permalänk
Medlem

Tangentbordet tar man bara och sköljer av under ljummet vatten och lite diskmedel.
Så gör jag med mitt HP S6000K som är IP-66 klassad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

En liten kompressor kostar 500:- för denna kan du pumpa luft i badbollen, cykeln samt bildäck å även blåsa rent din dator.
Vill man inte bekosta sig en sådan summa är å stänga av dator å fram med dammsugare men dock att betänka över skade risk ang ESD som nämnts i hundratals trådar redan.

Var hittar du denna 500-kronors kompressor? Hittar en för 800 på biltema.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Förut dammsög jag alltid datorerna men sedan vi skaffade en kompressor kör jag med den istället. Blir 10ggr renare med kompressor jämfört med dammsugare så det räcker med var 2-3e månad med kompressor och varje månad med dammsugare.

Visa signatur

Primärdator: C2Q Q9550 | 6GB OCZ Reaper | 1xGTX480 | Asus P5NT WS | 1x 750GB Spinpoint F1 + 1x 250GB Samsung | Chieftech Turbo 750W | Mionix Naos 7000 + Logitech G11 |
TV-dator: C2Q Q8400 | 4GB Crucial DDR2 | 1x HD4850 | Asus P5N73-AM |1x400GB + 1x500GB + 2x 1TB Spinpoint F1 | 500W budget-agg | Xbox 360-kontroll |