Helgsnack: "Hur städar jag inuti datorn?"

Permalänk
Medlem

jepp samma här typ. brukar ta bort fläkten o pela väck dammet på kylflänsen en eller två gånger per år eller när man byter nån pryl.

kompisen har sin dator på golvet, går kanske ett halvår sen är den fullproppad med damm katthår o grunk

Skrivet av Inteno:

Har haft min dator i ett år nu och har den ovanpå skrivbordet och har aldrig gjort rent den. Öppnade den förra veckan och det är bara litelite damm på cpu fläkten och grafikkortet.

Permalänk

Har gjort rent med dammsugare i många år utan problem, risken för ESD problem är mycket liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Tryckluft > allt annat.

Datorn blir som ny, och man behöver inget garage för att ha en kompressor.
http://www.jula.se/kompressor-8-l-tank-130-l-min-200012 Liten och smidig att ha överallt, min står i en garderob

ajabaja oljefri ska det vara... finns oljefria på tex clasohlson för någon hundring mer.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161533747

Skulle den här funka? eller är den inte tillräckligt kraftfull?

Spela roll om kompressorn inte är tyst? du ska inte använda den mer än då du använder til att göra rent vid datorn??

en av dem står det att det är 17bar's tryck, det är sjukt högt, låter lite otroligt.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Avstängd

Idag är det ingen risk för ESD-skador. En del komponenter kommer inte i ESD-påse och det var bara förr de tog skada, främst ram-minnet för typ 100 år sen ;P
Annars använder jag damsugaren när jag ska rengöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montalva:

ja juste min osynliga trycklufts pump i mitt fantasi garage som alla har

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompres...
Bör duga bra till att pumpa däck o blåsa rent med.

De fungerar i andra utrymmen också.

Permalänk

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator/Tillbehor/Till..., sådan ska väl funka ihop med vilken dammsugare som helst. det är ju trots att för rengöring av datordelar. vad tror ni ?

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem

Jag startar pappas kompressor och blåser ut skiten med tryckluft.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av gollawolla:

Idag är det ingen risk för ESD-skador. En del komponenter kommer inte i ESD-påse och det var bara förr de tog skada, främst ram-minnet för typ 100 år sen ;P

Moderna komponenter (som inte är monterade) är känsligare än någonsin för ESD.

Permalänk
Medlem

Hur smutsigt har ni hemma egentligen?
Jag brukar göra rent datorn någon gång om året när det e dags för nån uppgradering.
Det brukar inte vara speciellt mycket damm där.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet att göra rent datorn är att göra rent hemma.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Får hoppas att tryckluftsburken inte är slut då denna artikel var en bra påminnelse till att städa ur datorn och koppla in någon fläkt till så den inte blir helt stekt när det kryper över 20-25 grader.

Permalänk
Medlem

Går alldeles utmärkt att dammsuga med dammsugaren, bara man har ett munstycke med hästhår eller vad det är. Det är antistatiskt och fungerar perfekt då det även borstar lite och komponenterna ser som nya ut efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigsweede:

Tar av sidorna på datorn, spänner fast den på takräcket, kör jävligt fort..
Är det fortfarande grisigt så tar man tvätt-tunneln på Q8..

AHAHAHA bästa! roflmao

Ytor(fria)/fläktar/HDD/ODD ==> Dammsugare
Kretskort/chip/mobo/GPU/RAM ==> Luft på burk
Kylflänsar/chassidelar(metall) ==> Diskmedel + borste

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk

Drar ner datorn till garaget och blåser ur med kompressorn. Dock händer det inte allt för ofta då burken är för jävla stor och tung.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D - Intel i7 920 + NH-D14 @ 4.0 GHz - Asus P6T deluxe V2 - OCZ XTC Platinum 6 GB 1600Mhz - Radeon HD5870 2GB - 2st 74GB Western Digital VelociRaptor (Raid0) - 3 stycken Samsung 2233rz (Eyefinity)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mille666:

Var hittar du denna 500-kronors kompressor? Hittar en för 800 på biltema.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161533747

Den fungerar för exakt det som var sagt och kostar 99kr... Finns även en för 299 som kör 12 volt att ha direkt i bilen typ.

Permalänk
Avstängd

Har inte rengjort min dator på nästan 6 månader vad jag kan se genom mitt fönster i Sidopanelen finns det nästan inget damm i den Har den i och för sig på Skrivborde

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Min största dator har ett enormt luftflöde och damfiltrena stoppar långt ifrån allt, så jag får ofta städa ur datorn, jag har en kompressor jag blåser ur datornmed och de lilla jag inte kan få väck med kompressosn (nästan inget) drar jag med ett par speciella topps jag fått tag på med lite alkohol på Fungerat utomordentligt, så jag kan rekomendera en bra kompressor till alla, dock se till att inte köpa en skitvariant för många billiga har en benägenhet att spruta ut rätt mycket kondens och då får du låta datorn torka ett tag innan du startar den.

Men självklart får man vara försiktig med vissa delar och reglera trycket där efter, men det är inte svårt samt när jag blåser ur fläktar så håller ajg ringret i fläktarna så dem inte snurrar så fungerar de prima

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Borde inte behövas då de är designade för att just snurra men det är mycket svårare att rengöra dem om de snurrar så jag håller alltid i dem.

Fläktens motor kommer agera som generator om fläkten börjar snurra. Fläkten kommer därmed generera elektricitet. Ett tydligare sätt att ställa frågan är: Håller komponenterna som förser fläktarna med ström när fläkten genererar ström bakvägen? Så det är inte själva rotationen i sig som kan vara skadlig.
Om detta är skadligt eller ej vet jag dock inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av rectumfrier:

1. Ni åker till närmaste statoil-mack med datorn
2. Lånar däckpumpen
3. Blåser ren datorn
4. Åker där ifrån

Väldigt smart då däckpumpen garanterat innehåller både kondens samt olja!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

Om man inte har en trycklufts pump då?

Sugrör , Och blåsa utav helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161533747

Den fungerar för exakt det som var sagt och kostar 99kr... Finns även en för 299 som kör 12 volt att ha direkt i bilen typ.

Fan den där såg ju perfekt ut,, bortsett från att det är ett helvete att få upp bilen till 3dje våningen så man kan plugga in kompressorn.

Permalänk
Medlem

har dammsugit inuti mina datorer sedan barnsben inte så man är å suger med röret direkt mot moderkortet direkt men alla fläktar + processorfläns brukar ja ta en vända då det varit som värst.. nu mer har jag fläktfilter så räcker med dammsuga botten av lådan någon gång i sänder.. brukar tömma filtrerna rätt ofta då ja har katt , efter ett par veckor så är det stora tussar av hår

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Har inte städat datorn sen jag moddade chassiet.
Är iofs inte speciellt dammig inuti heller.

Till datorn på bilden hjälper nog bara en sak: Dynamit! hehe

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Fan den där såg ju perfekt ut,, bortsett från att det är ett helvete att få upp bilen till 3dje våningen så man kan plugga in kompressorn.

Skulle gissa på att det medföljer en 230V AC till 12V DC adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikEast:

Skulle gissa på att det medföljer en 230V AC till 12V DC adapter.

Någon som har inhandlad en sådan som kan säga om det medföljer en 230V AC till den?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161533747 alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161533747

Den fungerar för exakt det som var sagt och kostar 99kr... Finns även en för 299 som kör 12 volt att ha direkt i bilen typ.

6 l/min?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Fläktens motor kommer agera som generator om fläkten börjar snurra. Fläkten kommer därmed generera elektricitet. Ett tydligare sätt att ställa frågan är: Håller komponenterna som förser fläktarna med ström när fläkten genererar ström bakvägen? Så det är inte själva rotationen i sig som kan vara skadlig.
Om detta är skadligt eller ej vet jag dock inte.

Fast är det ett problem i verkligheten? Nu blev jag lite nyfiken faktiskt. Kanske skulle dra fram en fläkt och multimetern för att se vad man får för spänning och ström.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Min största dator har ett enormt luftflöde och damfiltrena stoppar långt ifrån allt, så jag får ofta städa ur datorn, jag har en kompressor jag blåser ur datornmed och de lilla jag inte kan få väck med kompressosn (nästan inget) drar jag med ett par speciella topps jag fått tag på med lite alkohol på Fungerat utomordentligt, så jag kan rekomendera en bra kompressor till alla, dock se till att inte köpa en skitvariant för många billiga har en benägenhet att spruta ut rätt mycket kondens och då får du låta datorn torka ett tag innan du startar den.

Men självklart får man vara försiktig med vissa delar och reglera trycket där efter, men det är inte svårt samt när jag blåser ur fläktar så håller ajg ringret i fläktarna så dem inte snurrar så fungerar de prima

Det är ett perfekt sätt att riskera döda datorn med ESD.... Blåsa med kompressor gör man bara med riktiga (svindyra) munstycken - annars är risken att esd skada CMOS elektronik mycket stor....

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Så många datorer som man har uppgraderat och renoverat så är det enligt min mening mycket enkelt att ta ur kylflänsar, diska dem, göra det man skall med datorn(uppgradera/reparera/storstäda) och sätta ihop igen.

Diska är väldigt bra med kylflänsar. Brukade tidigare bara plocka ur och blåsa borta rent mina kylflänsar och blev helt paff över vilken skillnad jag fick när jag för första gången diskade dem istället. 5 grader lägre temp.

I fortsättningen gör jag alltid det, I alla fall där varje liten temperaturskillnad behövs som med bärbara datorer t ex.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970