Helgsnack: "Hur städar jag inuti datorn?"

Permalänk
Avstängd

Har tillgång till tryckluft som ligger på 8 bar på en verkstad. Insidan av datorn är som nytt efter man blåst på! Rekommenderas för dom som har möjlighet till det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mollemannen:

sen undrar jag också om nån vet ett bra sätt att ta bort intorkad kylpasta från processorn utan att behöva få tag på norrländskt hembränt som nån var inne på.

Kemiskt ren bensin, finns på apoteket. Bästa jag använt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Förvånandsvärt många här inne som fortfarande använder dammsugare inne i datorn... SLUTA MED DET OM NI INTE AKTIVT VILL FÖRSTÖRA ERA DATORER!!!

Förr dammsög jag (väl medveten om att det är förenat med viss risk) regelbundet mina datorer för att bättra på luftflöde.

Att damm i en dator kan innebära rejäla problem är varken konstigt eller ovanligt! Genom att ta bort damm har jag bl.a. vid två tillfällen fixat bekantas bärbara datorer som plötsligt börjat starta om sig... CPUerna har överhettats och datorerna stängts ner av säkerhetsskäl (i det ena fallet hade dessa frekventa och abrupta avstängningar dessutom lyckats leda till några förstörda systemfiler så den gick inte alls att starta längre)

För något år sedan städade jag min spelmaskin... Jag har dammsugit datorer vid flera (massor av) tillfällen och tyckt att snacket om att förstöra komponenter är överdrivet.... tills då...

Hade öppnat den, dammsugit den utan att nudda några komponenter med (plast)munstycket, och satt ihop den igen.... Efter det vägrade den att starta... den startade och stängde sig om och om igen (ingen pip, inget bios, inget alls...).

2 timmars felsökning där jag plockar ut komponent efter komponent visar till slut att moderkortet är rökt...1500-spänn och massor av onödigt arbete senare är datorn återställd så det blev en dyr läxa.

För min är det bara tryckluft som gäller nu för tiden!

Vissa hävdar bestämt att dammsugare inte dödar datorer... det är SKITSNACK - JAG VET! Det kan fungera många gånger (det gjorde det för mig) men rätt som det är blir det en onödig och otrevlig upplevelse!

Statisk el skapas mellan isolatorer (t.ex plast) så en gammal damsugare med metallmunstycke hade varit lite mindre dåligt. Dessutom laddar dammsugningen upp de dammpartiklar som virvlar runt i datorn vilket är anledningen till att det kan skapas otrevliga (omärkbara) urladdningar mellan partiklarna och komponenterna utan att munstycket i sig nuddar komponenterna.

Jag använder tryckluft (oljefri kompressor från Biltema (995:-)) tillsammans med tandpetare (trä) för att rensa kylflänsar...

Visa signatur

2 HTPC, 2 servrar, 1 köksdator, 2 speldatorer, 3 bärbara, 2 surfplattor... kan man ha för många datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av randomii:

Jag har städat många datorer. Säkert mer än 20st och ingen har dött knall o fall.
Skruvar sonika ut alla grejer och spolar av med varmt vatten, moderkort, nätagg. fläktar skruvas ur och borstas betydligt försikigare. Hårddiskar och liknande enheter torkas en av.
Lösa kort spolas av utan pardon.
Skakar ur det mesta av vattnet.
Soliga dagar får bitarna ligga o soltorka. I annan fall, på med ungen, luckan öppen och ca 100 grader.
Tangentbord åker på en liknande sköljning.

Snälla - säg att du skämtar....

Visa signatur

2 HTPC, 2 servrar, 1 köksdator, 2 speldatorer, 3 bärbara, 2 surfplattor... kan man ha för många datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Tryckluft > allt annat.

Datorn blir som ny, och man behöver inget garage för att ha en kompressor.
http://www.jula.se/kompressor-8-l-tank-130-l-min-200012 Liten och smidig att ha överallt, min står i en garderob

Samt att man spar några hundralappar när man slipper köpa en hårtork

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Finns hur många trådar som helst om det här på SweC så använd sökfunktionen så får du ditt svar

Senast så var det att tryckluft ska användas på komponenter som inte är monterade på kort. Men då ska det vara utan papper på burken, utan slang som också kan ge statisk el.
De vanliga som är monterade på kort går det bra med en vanlig dammsugare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Absolut ett NEJ.
1: Oxid
2: Ugn 100c - rena döden för de flesta IC kretsar samt kondensatorer.
3: Nätagg är kanske mindre känsligt, men skulle aldrig ens tänka tanken me å skölja den.

Till alla som tänker tanken... GÖR DET INTE! (Vinnare av dummaste post)

edit: Vatten som hamnar under en IC krets kan kvarstå efter flera dagar.

Man använder denatuerat vatten när man tvättar/rengör elektronik samt torkar i ugn i ~50 grader.
Så DU har fel!

Och det går alldeles utmärkt att använda sig av en dammsugare när man rengör en dator, det som gäller är naturligtvis som med allt annat att man ska veta vad man gör!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Blås som stora stygga vargen.

Jag är gammal oboist, så det försvinner en del då.
Det viktigaste dock är att inte ha datorn på golvet.
Jag har helt bombat med damm hemma. Datorn står på skrivbordet = Inget damm i den.
Nu har jag ny burk med dammfilter, men det är onödigt tycker jag.
Min gamla var inte speciellt dammig efter 3 år så...

Permalänk
Medlem

Detta får mig tänka på att man borde dränka in hela moderkortet i silikon för så görs med kretsar som måste tåla att utsättas för regn/vatten. Fast moderna moderkort alstrar ju tyvärr en del värme som gör att det funkar kanske inte lika bra att kapsla in dessa i silikon.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Har en teori om att vissa chassin läcker in damm där det inte är fixat med dammfilter, därför brukar jag se till att ha lite mer insug av luft än utblås, i någon obskyr idé om att med övertryck så letar sig damm inte in den vägen. Har dock inte gått igenom teorin så noggrant, så vettefan om den stämmer egentligen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Städa?

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Och det går alldeles utmärkt att använda sig av en dammsugare när man rengör en dator, det som gäller är naturligtvis som med allt annat att man ska veta vad man gör!

Vet man verkligen vad man gör när man använder en dammsugare för att ta bort damm från elektronik?
Inte värt risken, om du inte har nån specialdammsugare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Och det går alldeles utmärkt att använda sig av en dammsugare när man rengör en dator, det som gäller är naturligtvis som med allt annat att man ska veta vad man gör!

Om det GÅR... tja definitionsfråga... det blir i alla fall relativt rent - så i det avseendet går det! Att man samtidigt riskerar att förstöra komponenter (vissa märkbart och vissa delvis - något som kan yttra sig som blåskärmar några veckor efter dammsugningen) är dock något man får på köpet. Det handlar inte om HUR man dammsuger utan ATT man gör det - det spelar ingen roll att man håller munstycker en bit över komponenterna då problemet i sig är att dammpartiklarna blir statiskt laddade av den friktion som bildas mellan damsugare och partiklar. Partiklarna far runt i datorn och det sker små (men för människor omärkbara) urladdningar mellan partiklar och komponenter vartefter komponenterna kan ta skada!

Som jag skrev tidigare: det kan gå bra en gång, det kan gå bra 50 gånger men varför chansa när det finns bättre metoder... oljefri kompressor (som kostar mindre än ett nytt moderkort och dessutom kan användas till så mycket annat) eller luft på burk!

Mvh
/Gelmax

Visa signatur

2 HTPC, 2 servrar, 1 köksdator, 2 speldatorer, 3 bärbara, 2 surfplattor... kan man ha för många datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast nu är du uppe på en så extrem nivå av ESD-paranoia att det inte går att använda en dator. Du vet att den utsätts för potentialskillnader i stort sätt hela tiden. Du vet att tryckluften kan ge statisk elektricitet även på komponenterna du blåser på och inte bara i munstycket.

Eller så konstaterar man att det inte alls är lika stora flöden i en sådan pryl och att man ser till att hålla den en bit från komponenterna så att du inte får en urladdning till datorn.

Det är ju luften som blir uppladdad av att passera röret. Det beror förmodligen till stor del på hastigheten på den luft som passerar röret. Att du sedan håller den på ett bra avstånd hjälper förmodligen en del men jag vet ej hur mycket. Det är inte paranoia utan jag försöker bara förmedla vad någon otroligt kunnig person har skrivit.
Många här på forumet ger tips i frågan utan att ha någon som helst respekt för ämnet. Å andra sidan kan man leva efter måttot det man inte vet har man inte ont av. Man läser ju ibland att vissa minsann har hanterat sina minnen, moderkort osv i flera år utan någon som helst typ av ESD-skydd och att det aldrig hänt någonting.
Det är av just den anledningen jag föredrar att handla nytt när det gäller relativt dyra datorkomponenter.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Samt att man spar några hundralappar när man slipper köpa en hårtork

Ingen fuktavskiljare annars billig. Hade aldrig använt en utan fuktavskiljare. Med sådant tryck tar sig fukten in överallt om man har otur.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är ju luften som blir uppladdad av att passera röret. Det beror förmodligen till stor del på hastigheten på den luft som passerar röret. Att du sedan håller den på ett bra avstånd hjälper förmodligen en del men jag vet ej hur mycket. Det är inte paranoia utan jag försöker bara förmedla vad någon otroligt kunnig person har skrivit.
Många här på forumet ger tips i frågan utan att ha någon som helst respekt för ämnet. Å andra sidan kan man leva efter måttot det man inte vet har man inte ont av. Man läser ju ibland att vissa minsann har hanterat sina minnen, moderkort osv i flera år utan någon som helst typ av ESD-skydd och att det aldrig hänt någonting.
Det är av just den anledningen jag föredrar att handla nytt när det gäller relativt dyra datorkomponenter.

Angående tryckluft på burk med ett plaströr för att få luften på rätt ställe så finns det folk som har mätt.
1 drag på plaströret har varit uppe i ca 1500 V. Röret som ofta följer med ska inte användas om det inte är ett speciellt esd-rör.

Annars går det bra att dammsuga också bara man använder ett metallrör som är kopplat till datorns chassi.

Permalänk
Avstängd

Så om jag blåser på komponenterna skapas det kondens som kanske kortsluter datorn även ifall den är urkopplad, men i vilket fall så skapas det avlagringar med fett som tar kål på datorn om den på något sätt överlevde kondensen. damsugare går inte för där bildas hur mycket esd som helst. Tryckluft går inte heller för den innehåller massa olja och skit. kondens och esd blir det säkert där också. Har du lyckats få tag på superluft intryckt i en esdsäker burk genom tusen filter så går det.. kanske.

Tack sweclockers. nu kan jag aldrig mer göra rent min dator :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelmax:

Om det GÅR... tja definitionsfråga... det blir i alla fall relativt rent - så i det avseendet går det! Att man samtidigt riskerar att förstöra komponenter (vissa märkbart och vissa delvis - något som kan yttra sig som blåskärmar några veckor efter dammsugningen) är dock något man får på köpet. Det handlar inte om HUR man dammsuger utan ATT man gör det - det spelar ingen roll att man håller munstycker en bit över komponenterna då problemet i sig är att dammpartiklarna blir statiskt laddade av den friktion som bildas mellan damsugare och partiklar. Partiklarna far runt i datorn och det sker små (men för människor omärkbara) urladdningar mellan partiklar och komponenter vartefter komponenterna kan ta skada!

Som jag skrev tidigare: det kan gå bra en gång, det kan gå bra 50 gånger men varför chansa när det finns bättre metoder... oljefri kompressor (som kostar mindre än ett nytt moderkort och dessutom kan användas till så mycket annat) eller luft på burk!

Mvh
/Gelmax

Jag potentialutjämnar mellan chassit & dammsugareröret om bägge objekten har samma potential så kan det knappast ske en urladdning mellan dem, eller hur.. eller du kan kanske inte sådant?

Och fortfarande så blåser jag med dammsugaren, comprende?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

Så om jag blåser på komponenterna skapas det kondens som kanske kortsluter datorn även ifall den är urkopplad, men i vilket fall så skapas det avlagringar med fett som tar kål på datorn om den på något sätt överlevde kondensen. damsugare går inte för där bildas hur mycket esd som helst. Tryckluft går inte heller för den innehåller massa olja och skit. kondens och esd blir det säkert där också. Har du lyckats få tag på superluft intryckt i en esdsäker burk genom tusen filter så går det.. kanske.

Tack sweclockers. nu kan jag aldrig mer göra rent min dator :S

Nobody said it was going to be easy

Skämt å sido, jag vet hur du känner. ESD är bra mycket jobbigare än vad man tror. Det borde iofs inte vara så svårt att få tag på rätt typ av rör till tryckluftburkarna. Då är man iallafall relativt säker.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

skruvis,

Haha… du är väl för rolig… använd gärna större typsnitt så att man kan läsa vad du skriver…

Det spelar knappast någon roll att man potentialutjämnar mellan dammsugare och chassi eftersom det är potentialskillnaden mellan de kringflygande partiklarna och komponenterna i datorn som är problemet (läs gärna det jag skrev ovan).

Jag har förstått att du använder din dammsugare för att blåsa bort dammet vilket minskar men knappast eliminerar problemet (förutsätter att du dessutom har metallrör på den och inte ett plastmunstycke längst fram som de flesta dammsugare har!) och det finns även speciella esd-dammsugare men de är rejält dyra (ca 4 gånger dyrare än en lämplig kompressor).

Problemet är att ditt uttalande riskerar att resultera i att personer använder en vanlig dammsugare och suger bort dammet i datorn – något som riskerar att ta död på komponenterna. Varför göra det så komplicerat – använd inte dammsugare (eller vatten för den delen)! du riskerar att förstöra din dator… Använd oljefri kompressor eller luft på burk istället – hur svårt kan det vara??? (nej jag jobbar inte inom kompressorbranchen och har inget egenvärde i rekommendationen – vill bara tipsa personer om hur det på ett enkelt sätt kan förlänga livslängden på sina datorer)…

Mvh
/Gelmax

PS.

Skrivet av skruvis:

...eller du kan kanske inte sådant?

ehhh...

Visa signatur

2 HTPC, 2 servrar, 1 köksdator, 2 speldatorer, 3 bärbara, 2 surfplattor... kan man ha för många datorer?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan att blåsa (med tryckluft på flaska eller kompressor) och suga med dammsugare? ESD borde vara samma problem i samtliga fall.

Jag använder dammsugaren och ibland bommulstops (i fläktar, kör annars vattenkylt så har inte så många) det har funkat fin-fint sedan 1992 när jag byggde min första PC. Den enda gången jag har pajat komponenter var när blixten slog ner i närheten, men jag lcykades byta minnena på garantin...

Dock har jag sabbat finnishen på chassit med dammsugaren men det gör inget då det ändå står under skrivbordet och inte behöver se snyggt ut.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Som tur är har min far en egen verkstad så jag har tillgång till kompressorn, datorn blir som ny när man kört med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelmax:

skruvis,

Haha… du är väl för rolig… använd gärna större typsnitt så att man kan läsa vad du skriver…

Det spelar knappast någon roll att man potentialutjämnar mellan dammsugare och chassi eftersom det är potentialskillnaden mellan de kringflygande partiklarna och komponenterna i datorn som är problemet (läs gärna det jag skrev ovan).

Jag har förstått att du använder din dammsugare för att blåsa bort dammet vilket minskar men knappast eliminerar problemet (förutsätter att du dessutom har metallrör på den och inte ett plastmunstycke längst fram som de flesta dammsugare har!) och det finns även speciella esd-dammsugare men de är rejält dyra (ca 4 gånger dyrare än en lämplig kompressor).

Problemet är att ditt uttalande riskerar att resultera i att personer använder en vanlig dammsugare och suger bort dammet i datorn – något som riskerar att ta död på komponenterna. Varför göra det så komplicerat – använd inte dammsugare (eller vatten för den delen)! du riskerar att förstöra din dator… Använd oljefri kompressor eller luft på burk istället – hur svårt kan det vara??? (nej jag jobbar inte inom kompressorbranchen och har inget egenvärde i rekommendationen – vill bara tipsa personer om hur det på ett enkelt sätt kan förlänga livslängden på sina datorer)…

Mvh
/Gelmax

PS.
ehhh...

Du har fel... att blåsa med dammsugare/tryckluft/tryckluft på burk är lika farligt eller ofarligt... den statiska urladdningen sker mellan 2st fysiska element såsom munstycke etc.. & t.ex. chassit om dessa 2 är samma punkt så kan det knappast ske en urladdning emllan dessa 2... eller du påstår att jag har fel?

PS. ja uppenbarligen kan du inte det! Om du kan det så -> systemjord säger det dig något?

Sen så använder proffesionella saneringsfirmor denatuerat vatten när dom rengör vattenskadad elektronik..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Dammsugare är inte att rekommendera. det finns en risk, kanske inte så stor men..

Bästa sättet är tryckluft och en pensel.
Var försiktig med tryckluften mot fläktar och hårddiskar.
De flesta fläktar är inte gjorda för att snurra i de höga hastigheter som tryckluften kan få upp dom i.
Hårddiskar har en gummitätning mot locket. Är man lite för närgången så finns det risk att skada den. Dessutom så är de inte hermetiskt slutna(sitter ett litet tryckutjämningshål i locket på de flesta).

Tips för att hålla datorn dammfri:
Ha ett hyffsat balanserat flöde, med något övertryck.
ALDRIG undertryck. Sätt alltid filter på insug/inblås.
Om ni har undertryck i burken så sugs damm in i alla portar och i dvd-brännaren.
Låt inte datorn stå direkt på golvet, det är döden för den. Det hjälper jättemycket att få upp den 20 centimeter från golvet.
Rökare: inget som kan hjälpa er. Tjäran fastnar inuti datorn och bygger upp fina bruna dammkakor.
Städa gärna datorn innan ni skickar in den på service

Lycka till!

ps.
Jag har förresten städat flera hundra av era datorer. Äckliga var dom ;P
ds.

Visa signatur

1400@1050

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Har en teori om att vissa chassin läcker in damm där det inte är fixat med dammfilter, därför brukar jag se till att ha lite mer insug av luft än utblås, i någon obskyr idé om att med övertryck så letar sig damm inte in den vägen. Har dock inte gått igenom teorin så noggrant, så vettefan om den stämmer egentligen.

Ja det är bästa sättet och det är väl beprövat, man ska alltså ha flera insug än utblås så kommer dammet inte sippra in lika lätt då alla otätheter åker luften ut ur. Det är synd att inte flera tillverkare går efter det men en som gjort är Silverstone med sina nyare ATX där dom har alla insug i botten med ett filter sen har dom en 120mm i toppen och nätagget får ta in eget från sidan vilket är bra då det inte varvar upp lila lätt om man har ett som ökar i takt med värmen.

Permalänk

Jag ger mig inte heller: Tryckluft är ju OXÅ FARLIGT.....om du har otur och blåser för hårt/på fel ställe o.s.v.

Potentiella fel kan uppstå med i princip vad som helst, eller hur?

Jag som några andra här DAMMSUGER...och det har gått bra! (till er som gottar er åt just frasen "GÅTT bra.." -så- har ju faktiskt erat blåsande bara "gått bra" hittills) (kan ni se in i framtiden? - börja spå via 0775-nummer!)

Och till er som "sugit-in-er-dator-i-de-sälla-jaktmarkerna" -tough luck, det var ett potentiellt fel som skedde, och det kan potentiellt hända er igen!!

Jag har bl.a. lyckats med bedriften att aldrig kraschat en hårddisk!!

För att göra saken värre så har jag till och med en "kon" av lindat papper i dammsugarmunstycket (konformen gör en pip som kommer åt överallt i datorn) och vem har inte sett 2 pappersbitar sitta ihop av statisk elektricitet???

Nej så medans ni sitter och gör om dammsugare till en y2k-bug så väntar jag på att få en meteor i skallen

/potenta problem? eller potentiella sådana?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du har fel... att blåsa med dammsugare/tryckluft/tryckluft på burk är lika farligt eller ofarligt... den statiska urladdningen sker mellan 2st fysiska element såsom munstycke etc.. & t.ex. chassit om dessa 2 är samma punkt så kan det knappast ske en urladdning emllan dessa 2... eller du påstår att jag har fel?

PS. ja uppenbarligen kan du inte det! Om du kan det så -> systemjord säger det dig något?

Sen så använder proffesionella saneringsfirmor denatuerat vatten när dom rengör vattenskadad elektronik..

Verkar som att du aktivt låter det primära problemet passera helt obemärkt varje gång. Det är INTE eventuell potentialskillnad mellan dammsugaren i sig och datorn som är boven i dramat utan potentialskillnaden mellan dammpartiklarna och datorn (eller anser du att dammpartiklar inte är fysiska element?). Partiklarna laddas då de flyget mot damsugarmonstycket (som på de flesta moderna dammsugare är av vanlig plast). ESD-dammsugare har helt annat material i munstycke och slangar än vanliga dammsugare - detta gör att dammpartiklarna inte laddas på samma sätt. Att potentialutjämna mellan dammsugare och dator - eller att hålla munstycket en bit ovanför ytan hjälper inte ett dugg!

Eftersom jag (som jag nämnt ovan) själv råkat ut för fel i dator dom resultat av att använda dammsugare diskuterade jag sakfrågan med min far som arbetat ett yrkesliv med att utveckla och sälja jonisatorer för industriellt bruk (eliminera statisk elektricitet i tryckverk och vid plastgjutning)... tror att han har ganska mycket bättre koll på hur statisk elektricitet skapas och kan hanteras än de flesta!

Man kan skriva inlägg för att hjälpa andra och man kan skriva inlägg som riskerar att misstolkas och därigenom förstöra för andra... jag väljer att försöka hjälpa! Att tvätta sin dator med ljummet vatten och därefter torka komponenter i 100 graders värme är INTE att rekommendera - det är inte konstigare än så!

Mvh
/Gelmax

Visa signatur

2 HTPC, 2 servrar, 1 köksdator, 2 speldatorer, 3 bärbara, 2 surfplattor... kan man ha för många datorer?

Permalänk
Medlem

Ska uppgradera burken snart och tänkte dammsuga chassit utan några komponenter i, är det ofarligt eller kommer statisk elektricitet stanna kvar och förstöra mina nya komponenter?

Permalänk
Medlem

Dynalator, det finns två sätt att hantera en risk: antingen så ignorerar man den eller så minimerar man den. Valet mellan dessa baseras på kombinationen av riskens styrka och sannolikhet ställt mot den tid och de resurser som krävs för att minimera den.
I det här fallet är sannolikheten relativt låg, riskens styrka är desto högre och den tid och de resurser som krävs för att hantera risken mycket låga. Du och vissa andra väljer att ignorera den –visst, helt ok – gör gärna det (spelar knappast mig någon roll!) - men snälla, ge inte sken av att risken inte finns… Risken är högst reell men kan samtidigt minimeras med mycket enkla medel … så varför inte göra det då?

Mvh
/Gelmax

Visa signatur

2 HTPC, 2 servrar, 1 köksdator, 2 speldatorer, 3 bärbara, 2 surfplattor... kan man ha för många datorer?

Permalänk
Medlem

Jag är en av dom som har för det mesta använt mig utav dammsugaren genom åren och har haft turen att det inte hänt mig något. Får se när det kommer och biter mig röven.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed