Helgsnack: "Hur städar jag inuti datorn?"

Permalänk
Medlem

Brukar damsuga fläktarna jag kommer åt på utsidan med nån månads mellanrum typ. Kanske beror på vad man har för chassi, men jag upplever inte ha mig problem med dammsamlingar inne i datorn.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Till er som blåser rent där ni kommer åt med munnen, tänk på att utandningsluften är fet och skapar en hinna som gör att dammet fastnar ännu lättare...

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Dammsuger i lägenheten ofta eftersom jag e ganska dammallergisk av mig. Har också alltid använt dammsugaren försiktigt invändigt utan några problem, men det slutar jag nog med nu..det var ju tydligen inte helt ofarligt ändå :S

Annars så funkar väl gamla hederliga munblåset också, om det inte är väldigt dammigt förstås.

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=159327760

funkar bra som satan på tangentbordet datan har jag däremot svårt att rengöra då jag inte har nå tryckluft och dammsugare värkar aldeles för farligt ...

Visa signatur

|AMD Phenom x6 1055t @ 4.1 ghz|ASUS Crosshair IV Formula|XFX Radeon 6950 2gb "Dual Fan"|Kingston HyperX 8gb| Samsung Spinpoint 250gb|Cooler Master GX 750W | Windows 7 Ultimate x64| Cooler Master HAF 922|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NukeDuke:

Till er som blåser rent där ni kommer åt med munnen, tänk på att utandningsluften är fet och skapar en hinna som gör att dammet fastnar ännu lättare...

Fet är den väl ändå inte? Eller är jag bara obildad nu? Jag kanske missförstår innebörden av uttrycket fet utandningsluft. Jag tolkar det som att du menar att man andas ut ångor med fett i vilket jag betvivlar.
Men oren är den ju. Vätskan som följer med utandningsluften innehåller såklart både det ena och det andra. Salter, proteiner med mera som kan bilda avlagringar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kör med dammsugare ibland invändigt... har jag gjort i många år utan problem. Men jag har fått för mig att man ska hålla i datorn med ena handen medans man dammsuger för att "jorda", tror det var nån som sa det.

Utvändiigt använder jag microfiberduk med lite rengörningsmedel... vad man nu har hemma.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

damsugare +1

kört med den i 15år utan att något gått sönder, bara vara försiktig och inte helt mot sakerna. är det ingrott ta tops + vattendroppar.

damfilter och ha lådan högt = smart

Permalänk
Medlem

Jag kör med damsugare på fläktarna och dam filtret på mitt Cooler master 922.H70:in tar jag annars damsugare och kompressor(försiktigt för att inte skada flänsarna)

Visa signatur

Cooler Master 922, AMD Phenom II 955 x4 @ 3.8Ghz, Corsair 8GB,GTX 460 768 mb TX 750W

Permalänk
Medlem

Har för det mesta kört med dammsugare men börjar bli lite nojig med riskerna med statisk elektricitet. Hittade något intressant på biltema:
http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator/Tillbehor/Tillbeho...

Vad tror ni om denna? Det står till och med "För rengöring av datorutrustning" trots att det är ett tillbehör för dammsugare. Är den säker att köra med o.O?

Permalänk

går det bra om jag lånar tråden lite? inte? bra!

finns det nått chassi som är bra på att utesluta damm? har det fruktansvärt dammigt och detta komprimeras till den grad att datorn nästan producerar dammbalar när man låter den stå ett tag. ska köpa nytt chassi snart, har funderat på ett nzxt h2. kan det funka tro?

sen undrar jag också om nån vet ett bra sätt att ta bort intorkad kylpasta från processorn utan att behöva få tag på norrländskt hembränt som nån var inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mollemannen:

går det bra om jag lånar tråden lite? inte? bra!

finns det nått chassi som är bra på att utesluta damm? har det fruktansvärt dammigt och detta komprimeras till den grad att datorn nästan producerar dammbalar när man låter den stå ett tag. ska köpa nytt chassi snart, har funderat på ett nzxt h2. kan det funka tro?

sen undrar jag också om nån vet ett bra sätt att ta bort intorkad kylpasta från processorn utan att behöva få tag på norrländskt hembränt som nån var inne på.

Antec P182 e sjysst
Aceton

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk

Fungerar att duscha grejerna, hittade en lerig dator som ja körde i duschen. Datorn fick stå på tork en dag eller två sen var den som ny. Dammsugare fungerar bra utifrån men ja skulle inte våga använda den inne i datorn, har redan sabbat en dator på de sättet. Luft på burk kostar ju inte mer än 80-100kr och den borde räcka ett år i alla fall, det är väl inte dyrt?

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Det är ett perfekt sätt att riskera döda datorn med ESD.... Blåsa med kompressor gör man bara med riktiga (svindyra) munstycken - annars är risken att esd skada CMOS elektronik mycket stor....

Absolut inte jag fulltrycker inte rätt på sådanna komponenter utan tar det väldigt varsamt över moderkortet samt andra instickskort och alla kretskort överlag och har ett vettigt munstycke, när jag då har en fin kompressor med filter och inte får kondens och skit så går det utmärkt, så lnge fara sålänge man blåser med sunt förnuft. sen kan man blåsa på bra på fläktar o kylare etc, men självklart monterar man bort skiten innan man rengör.

Du kan gärna förklara vad du menar med att statisk elektricitet från kompressorn kommer förstöra delar i jordade datordelar. Det är inte precis så det spottar blixtrar och enorma laddningar bombarderar datordelarna till skillnad från folk som använder damsugaren som dock är en ESD fara om man gämför med en bra kompressor.

Eller tror du jag blåser på med fullt tryck med min hembyggda tvåcylindriga Atlas Copco 8hk över 700l/min med 1000 liters tanks kompressor som är ämnad för att blästra bilar som jag har i verkstaden och den spottar blixtar?

(Så ingen missförstår är motorn en 3fas Atlas Copco som är helrenoverad av oss för ca 7 årsen och den är egenmonterad på en 1000L tank som dock inte är en Atlas Copco tank därav skrivet att den är hembyggd.)

Ta mig inte som negativ, men jag är inte dum, jag har blåst ur elektronik på det här sättet med vettiga kompressorer i 20 år och självklart använder jag ESD mattor. Inget har gått sönder någonsin.

EDIT: Här har du en liten länk du kan läsa för skojs skull om ESD och tryckluft dock i tryckbehållare, men principen är den samma, allt jag använder är jordat samt dator-delarna som "rengörs" och det som uppkommer från min kompressor är inte i närheten av dödligt för våra datorer. Klart kan det komma en dag jag har otur (betvivlar det skarpt) men blixten kan slå ner i huset när jag åker till affären också.

Allt beror på hur du bär dig åt, jordad utrustning samt ESD matta till komponenterna så behöver man inte vara orolig. Slänger jag på ett billigt biltema plastmunstycke med någon gammal skitslang från ladugården på kompressorn och petar runt samtidigt som jag håller i ett ramminne med bara händer och samtidigt klappar en katt och har på mig gummiskor och står på en helteckningsmatta så går saker åt fanders, men det är väll logiskt?

http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-elektricitet/

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

Får gärna vara lite kondens i kompressorn, bara blåsa varligt och vänta en stund innan man startar datorn.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Absolut inte jag fulltrycker inte rätt på sådanna komponenter utan tar det väldigt varsamt över moderkortet samt andra instickskort och alla kretskort överlag och har ett vettigt munstycke, när jag då har en fin kompressor med filter och inte får kondens och skit så går det utmärkt, så lnge fara sålänge man blåser med sunt förnuft. sen kan man blåsa på bra på fläktar o kylare etc, men självklart monterar man bort skiten innan man rengör.

Fullfart äre som gäll, som jag skrev sist, 24/7 online tid är viktigt
Dra fram förlängaren (25m slang) kopplat till en medelstor kompressor med oljesmörjning för motor utan filter å drar på uta bara f*n, fläktar håller man givetvis fast förutom PSU fläkten som inte tar skada av å varas upp 300% mer än normalt

Men är man paranoid så får man givetvis stänga av sin dator, koppla bort anslutningar för fläktar å sen dra på

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Hade du datorn igång?

Nej det hade jag inte. Grafikkortet klara sig inte länge utan fläkten. Blir nog att köpa en annan då

Permalänk
Medlem

Ser att tankesättet fortfarande är "Jag har minsan dammsugit X datorer i Y år och dom har inte tagit skada"
Enda sättet att veta om du ESD-Skadat din komponenter är att gå över dom med elektronmicroskop.

De flesta ESD-Skador som sker på komponenterna förknippas inte ofta med ESD, utan man låter operativet eller hårdvaran få skulden.
* Detta kan vara allt från att datorn lägger av vid hög belasting.
* Blåskärmar
* Grafikartefakter
* Låsningar
* Problem att överklocka

Damsugning av fläktar från utsidan bör fungera men se till att fläktarna inte snurrar sönder sina lager.
I övrigt skulle jag undvika att damsuga, specielt med ett plaströr (vilket fler verkar tro är en fördel) då plasten agerar som insulator och gör det hella än värre. Tänk på hur mycket statisk elektricitet du upplever om du drar handen efter ett PVC-rör...

Kompressor är ju inte heller så optimalt dels pga ESD men också på grund av att vanliga kopressorers luft även inehåller små mängder med olja och annan lort.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk

Vad om man fæster ett ESD armband runt mynningen på dammsugaren?
Jag brukar sjælv køra "blåsa utav bara helvete & hosta sig halvt ihjæl" tekniken!
Relativt effektiv då det antigen blir hyfsat rent, eller man avlider.
Båda resultaten gør iallafall att man inte mer besværas av dammet!

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Avstängd

Clas Ohlson selger et munnstykke for støvsugeren, til ca 100,- NOK. Munnstykket er laget av plast og gummi, hvor hoveddelen er en ca 50cm lang bøyelig gummislage som er ganske tynn. Denne er rimelig lett å stikke inn i et åpent pc kabinett. Åpningen på tuten er ca 5 x 14mm stor.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162258488 <- produktet, børsten på tuten kan tas av.

En uting er nok at støvsugere flest antagelig blåser lufta tilbake i rommet uten noe spesielt filter for små partikler, så jeg forsøker å ha vinduene åpne i det minste når jeg støvsuger pc'en. Jeg lar være å støvsuge hovedkortet, men alt det andre blir rengjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SollieFoto:

Vad om man fæster ett ESD armband runt mynningen på dammsugaren?
Jag brukar sjælv køra "blåsa utav bara helvete & hosta sig halvt ihjæl" tekniken!
Relativt effektiv då det antigen blir hyfsat rent, eller man avlider.
Båda resultaten gør iallafall att man inte mer besværas av dammet!

Fungerar inte specielt bra om röret är av plast då plast inte leder ström utan isolerar så enda delen du kommer ta bort den statiska laddning som byggs up är precis där metallen i armbandet rör vid plasten.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Köper en tryckluftsflaska på Clas Ohlson någon gång om året när jag har vägarna förbi.
Annars tycker jag att dammfiltrerna i botten på Fortress 2 tar det värsta och det är därför bara att dammsuga dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mollemannen:

går det bra om jag lånar tråden lite? inte? bra!

finns det nått chassi som är bra på att utesluta damm? har det fruktansvärt dammigt och detta komprimeras till den grad att datorn nästan producerar dammbalar när man låter den stå ett tag. ska köpa nytt chassi snart, har funderat på ett nzxt h2. kan det funka tro?

sen undrar jag också om nån vet ett bra sätt att ta bort intorkad kylpasta från processorn utan att behöva få tag på norrländskt hembränt som nån var inne på.

Finns bra produkter att köpa för ändamålet, är rätt säker på att de baseras på citrussaft (japp, den ena luktade citron och den andra apelsin och det var inga "vaga" tendenser utan ganska starkt) så vill du testa (och tar det försiktigt) så kan du säkert prova med lite filtrerad saft från en citron eller två
Skulle själv rekommendera P183 för övrigt, mkt nöjd med mitt och det fastnar mer damm i filtren än jag trodde fanns i min lägenhet.. -.-

Permalänk
Medlem

Beror lite på vilken dator men generellt sett så är det luft på burk som gäller för min del.

Och så naturligtvis torka av med mikrofiberduk och hålla det någorlunda dammfritt runtomkring.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Ta mig inte som negativ, men jag är inte dum, jag har blåst ur elektronik på det här sättet med vettiga kompressorer i 20 år och självklart använder jag ESD mattor. Inget har gått sönder någonsin.

http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-elektricitet/

Är det verktygsluft eller instrumentluft?

Själv använder jag dammsugare att blåsa med & det är likvärdigt med att blåsa med tryckluft bara tryckluften är sk. instrumentluft!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Brukar släpa med mig burken en gång om året till närmaste golfklubb. Där finns alltid tryckluft efter 18:e också är det gott att stå utomhus.

Permalänk
Medlem

Dammsugit datorn i alla dessa år jag har haft en dator, vilket är många. Aldrig fått något problem som jag kan säga direkt är ifrån att jag dammsugit datorn. Har ungefär fått lika många problem som när jag byggt datorn utan en sån där fånig ESD sladd pryl, alltså 0. Så tänker nog fortsätta med det. Tror till och med att jag har dammsugit datorn någon gång för länge sen medans den var på. Gick fint! Dont try that at home tho.

Självklart är jag försiktig, kör på svagt sug och försöker undvika kontakt mellan munstycket och allt annat.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Biltemas luft på burk "Dust Off" fungerar alltid och flera gånger om.
http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator/Tillbehor/Dust-Off...

Permalänk

Har alltid tagit med datorerna till jobbet och blåst ur dom med tryckluft, har även gjort detta med jobb datorerna också i flera år utan att det hänt något annat än att det blivit dammfritt.

Samtidigt brukar jag blåsa ur nätaggregatet också där det samlas mycket damm. Skall ju givetvis stå utomhus när man gör detta.

Mvh Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stisse:

Dammsugit datorn i alla dessa år jag har haft en dator, vilket är många. Aldrig fått något problem som jag kan säga direkt är ifrån att jag dammsugit datorn. Har ungefär fått lika många problem som när jag byggt datorn utan en sån där fånig ESD sladd pryl, alltså 0. Så tänker nog fortsätta med det. Tror till och med att jag har dammsugit datorn någon gång för länge sen medans den var på. Gick fint! Dont try that at home tho.

Självklart är jag försiktig, kör på svagt sug och försöker undvika kontakt mellan munstycket och allt annat.

Jag kör oxå med damsugaren, fast jag har satt på "den runda borsten" på munstycket. Funkar fin-fint.
Ibland får man ta av borsten och köra med röret, för att få ett ordentligt sug. tex när man vill komma åt damm inuti nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av randomii:

Jag har städat många datorer. Säkert mer än 20st och ingen har dött knall o fall.
Skruvar sonika ut alla grejer och spolar av med varmt vatten, moderkort, nätagg. fläktar skruvas ur och borstas betydligt försikigare. Hårddiskar och liknande enheter torkas en av.
Lösa kort spolas av utan pardon.
Skakar ur det mesta av vattnet.
Soliga dagar får bitarna ligga o soltorka. I annan fall, på med ungen, luckan öppen och ca 100 grader.
Tangentbord åker på en liknande sköljning.

Absolut ett NEJ.
1: Oxid
2: Ugn 100c - rena döden för de flesta IC kretsar samt kondensatorer.
3: Nätagg är kanske mindre känsligt, men skulle aldrig ens tänka tanken me å skölja den.

Till alla som tänker tanken... GÖR DET INTE! (Vinnare av dummaste post)

edit: Vatten som hamnar under en IC krets kan kvarstå efter flera dagar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.