Domstol ger Samsung Galaxy Tab 10.1 säljförbud

Permalänk
Medlem

Ja, likheten är stor, men det känns som att det är svårt att designa surfplattor och mobiler annorlunda om de ska vara tunna, "praktiska" med en stor skärm, samt vara snabba samtidigt. I slutet bryr vi väl oss mer om operativsystemet som de har och hur det fungerar , men företagen tager vad de haver och stämmer för allt för att nå toppen.
Det är ju inte exakt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

Men jag skulle ju köpa denna :S
kan man beställa dem från holland till sverige :D?

Har du tur kan du fortfarande få tag på dem i Sverige
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11299&mfr=SAMSUNG

Permalänk
Skrivet av frozrr:

Och ja, Apple har sämre hårdvara för priset, Men dom utnyttjar prestanda i hårdvaran på ett helt annat sätt än Windows.

Finns det ett annat sätt att utnyttja prestanda i hårdvaran än att köra applikationer snabbare?
Var god och upplys oss.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Hade varit gött om man levde i en värld utan patent, där man kan ha en marknad även för saker groteskt stora bolag ger sig in i.

Att stämma/föra säljförbud på en av Samsungs produkter för att de använder ett operativsystem de i grunden inte är upphovsmän till känns ju konstigt. Men jag antar att det är lättare att ge sig på Samsung än Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark Defender:

Nu vet jag inte om vi bara snackar om Sverige eller inte. Men om vi kollar på det som händer just nu inom IT världen med stämningar hit och dit så gynnas inte små företag av de stor kostnaderna som uppkommer då man dessa stämningar sker.
Nej, bara för att man har mycket pengar gör inte så att man vinner automatiskt. Men pga av kostnadera så brukar de flesta göra upp om licensavgifter eller dylikt utanför domstolen.
Kolla bara på hur Microsoft patent "trollar" android tillverkarna just nu. De har inte dragit något till domstol än för att se om deras patent verkligen håller eller inte. Men ingen av tillverkarna vågar drar det till domstol än då det skulle kosta dom för mycket pengar att "slåss" för sin produkt.
Så nej, Oändliga resurser är inte bra när tillsynes bara en av parterna har det.
Små företag som tjänar mest på patent idag verkar vara patent trollen

Jag hade fått för mig att stämningarna av apple mot samsung handlade om tre design "patent". Dvs inget alls om mjukvara. Mjukvarupatent är IMO det mest idiotiska man kan ha. Riktiga patent är dock mer eller mindre en nödvändighet som det ser ut i samhället idag. Det är tyvärr den enda utvägen för mindre företag att hävda sig.

Tycker det är glädjande att det finns länder som Tyskland där upphovsmännen och IP-innehavare har ett starkt skydd. Inom detta område är landet ett föredömme som oftast står på innehavares sida vare sig det är en lite eller stor aktör. Domstolen har uppenbart konstaterat att samsung kan bryta mot apples IP och stoppar därmed försäljningen snabbt utan.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Om du har hängt med i diskussionen angående det där blogginlägget så vet du att David Drummonond av många framstår som en kinkit barn. Det visade sig ju att Microsoft erbjudit även Google att vara med i köpet av Nortel patenten men Google ville inte vara med.

http://www.mobiletopsoft.com/blog/android/microsoft-responds-...

Om du hade hängt med i inlägget hade du förstått varför det inte hade varit bra för Google att gå med i en gemensam ägarskapet. Tydligen hade det varit lättare för Microsoft och Co att förhindra Androids utveckling om Google var med. Nu föll de patentera som Microsoft och Co ville/hann köpa till OpenSource initiativet enligt USAs Department of Justice.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Henrikfotograf:

Löjligt är ordet. Samsung kan sluta att tillverka alla minnen till Apple då.

Inte bara minnen, Apple köper även skärmpaneler och processorer av Samsung. iPhone är i själva verket en Samsung med ett äpple på för Apple har ju inte mycket till egen utveckling längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Har du tur kan du fortfarande få tag på dem i Sverige
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11299&mfr=SAMSUNG

tacktacktack :D:D:D

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Hehe jag har då ingen medkänsla för företaget samsung här. De har fulat sig många gånger mot konsumenter. 226bw är ett bra exempel där de sålde en skärm och ljuger konsumenterna rakt i ansikten då helt olika paneler används för skärmen med helt olika egenskaper.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Alla pads kommer ju vara lika IPAD? Man har en stor pekskärm och under ligger hårdvaran...

nokias designers ritade ju på futuristiska mobiler som dessa många många år sedan, så egentligen är det nokia som har ensamrätten?

Jo jag råkade själv illa ut i våras när jag skulle bygga en hundkoja men så blev jag stämd för patentintrång av Charles M. Schultzs familj. (Alltså han som skrev Snobben)

Hur många är det egentligen som ser Samsung-padden och tänker "En sån måste jag bara ha för den ser ju precis ut som en iPad!"

Vad måste man göra för att det ska vara tillräckligt annorlunda? Klistra på röda horn? Forma den som ett päron? Sätta på en etikett där det står "This is not an iPad"?

EDIT: Så vill jag tillägga att jag personligen avskyr Samsung och aldrig skulle köpa något av dom.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Har man lyckats få patent på nåt och har rätten på sin sida så är det väl klart att man stämmer. Man blir inte rikare av att vara ödmjuk. Finns förmodligen inte en enda stor entrepenör eller stort företag som inte gett någon/några andra ömma tår. Allt handlar om pengar och att tjäna mest. Det är världen vi lever i. Ska ny spy galla över att Media Markt kommer hit och prisdumpar sönder onoff i spillror? Att dom kör lågpris kampanjer och backar närmare en miljard sen sverige etableringen gnäller ingen över här. Men jag tror inte att elgiganten , siba , onoff eller expert med flera tycker det är roligt. Affärsvärlden är som djungeln den starkaste överlever. Jag tror ju personligen inte att om någon utav er här hade lyckats få ett patent oavsett vad det gäller att det vore så roligt om någon snatta det. Konkurrens är bra men regler är regler. Att samsung skulle sluta sälja delar till apple skulle bara få dom att backa ännu mer. Apple och samsung lär ha papper på hur länge dom skall leverera och om någon av parter inte gör sitt blir det skadestånd. Vilket skulle betyda att om samsung ska spänna musklerna får dom en bra slant , det tillsammans med eventuell försäljningsförlust lär inte vara kul.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

idèstöld? ---------->

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Medlem

Den är platt, rektangulär och har en skärm, självklart inkräktar den på Apples patent!
För det är väl ungefär vad som krävs för att få ett patent. En vag, väldigt luddig och generell beskrivning av någonting ännu mer odefinierat som täcker in så stort område som möjligt. Det här med att beskriva vad det ska göra eller hur det görs så att andra kan hitta på alternativa och ev. bättre lösningar är inte så noga så länge man bara kan lägga sig platt över allting som ett snötäcke i februari...

Jag undrar om jag kan patentera "Sfärisk massa bestående av samtliga grundämnen i varierande kombinationer" och sen hävda att jag äger allt?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Har man lyckats få patent på nåt och har rätten på sin sida så är det väl klart att man stämmer. Man blir inte rikare av att vara ödmjuk. Finns förmodligen inte en enda stor entrepenör eller stort företag som inte gett någon/några andra ömma tår. Allt handlar om pengar och att tjäna mest. Det är världen vi lever i. Ska ny spy galla över att Media Markt kommer hit och prisdumpar sönder onoff i spillror? Att dom kör lågpris kampanjer och backar närmare en miljard sen sverige etableringen gnäller ingen över här. Men jag tror inte att elgiganten , siba , onoff eller expert med flera tycker det är roligt. Affärsvärlden är som djungeln den starkaste överlever. Jag tror ju personligen inte att om någon utav er här hade lyckats få ett patent oavsett vad det gäller att det vore så roligt om någon snatta det. Konkurrens är bra men regler är regler. Att samsung skulle sluta sälja delar till apple skulle bara få dom att backa ännu mer. Apple och samsung lär ha papper på hur länge dom skall leverera och om någon av parter inte gör sitt blir det skadestånd. Vilket skulle betyda att om samsung ska spänna musklerna får dom en bra slant , det tillsammans med eventuell försäljningsförlust lär inte vara kul.

Äntligen någon annan som fattat vad som gäller. Skyddar man sina tillgångar så måste man även skydda dom aktivt. Något annat vore fel mot ägare som kräver att företaget drar in stålar och maximerar vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Äntligen någon annan som fattat vad som gäller. Skyddar man sina tillgångar så måste man även skydda dom aktivt. Något annat vore fel mot ägare som kräver att företaget drar in stålar och maximerar vinsten.

Dock skall man ju tänka på hur denna maximala vinst uppnås. Kortsiktigt är det säkert jättebra att krama ihjäl saker, men långsiktigt? Det här gör ju inget annat än hämmar och förstör i det långa loppet så även om Apple kanske går lite plus i slutändan (efter alla kostnader man får räkna av för att driva processen m.m.) så är ju frågan om marknaden som helhet mår bättre av det. Jag tror ju inte det vilket betyder att i slutändan missar istället Apple de möjligheter som de nu kramar ihjäl i form av hämmad utveckling.

Så ja, skydda sina tillgångar är det inget fel på. Men gör man det bäst genom att satsa långsiktigt eller bara se nästa bokslut?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Dock skall man ju tänka på hur denna maximala vinst uppnås. Kortsiktigt är det säkert jättebra att krama ihjäl saker, men långsiktigt? Det här gör ju inget annat än hämmar och förstör i det långa loppet så även om Apple kanske går lite plus i slutändan (efter alla kostnader man får räkna av för att driva processen m.m.) så är ju frågan om marknaden som helhet mår bättre av det. Jag tror ju inte det vilket betyder att i slutändan missar istället Apple de möjligheter som de nu kramar ihjäl i form av hämmad utveckling.

Så ja, skydda sina tillgångar är det inget fel på. Men gör man det bäst genom att satsa långsiktigt eller bara se nästa bokslut?

Visst kan man väl önska att saker och ting skall skötas smidigare. Men sen för att vinkla det lite mer på vilket vis utvecklas något om som nu i detta fallet hurvida det stämmer eller ej en idé stjäls rakt av och implementeras rakt av in i en annan produkt utan modifikation ?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Den är platt, rektangulär och har en skärm, självklart inkräktar den på Apples patent!
För det är väl ungefär vad som krävs för att få ett patent. En vag, väldigt luddig och generell beskrivning av någonting ännu mer odefinierat som täcker in så stort område som möjligt. Det här med att beskriva vad det ska göra eller hur det görs så att andra kan hitta på alternativa och ev. bättre lösningar är inte så noga så länge man bara kan lägga sig platt över allting som ett snötäcke i februari...

Jag undrar om jag kan patentera "Sfärisk massa bestående av samtliga grundämnen i varierande kombinationer" och sen hävda att jag äger allt?

Skrivet av belga:

Den är platt, rektangulär och har en skärm, självklart inkräktar den på Apples patent!
För det är väl ungefär vad som krävs för att få ett patent. En vag, väldigt luddig och generell beskrivning av någonting ännu mer odefinierat som täcker in så stort område som möjligt. Det här med att beskriva vad det ska göra eller hur det görs så att andra kan hitta på alternativa och ev. bättre lösningar är inte så noga så länge man bara kan lägga sig platt över allting som ett snötäcke i februari...

Jag undrar om jag kan patentera "Sfärisk massa bestående av samtliga grundämnen i varierande kombinationer" och sen hävda att jag äger allt?

Det finns så otroligt mycket nissar som dig på nätet som tror att ni fattat precis vad ett patent är och vad som kan patenteras. Mitt råd är att läsa på innan du kommer med liknande idéer. prv.se är en bra start.

Klistrar in en liten sammanfattning på de grundläggande kraven på ett patent.

" Villkor för patent

För att din uppfinning ska gå att patentera måste den uppfylla vissa villkor. Uppfinningen ska vara ny, ha uppfinningshöjd och kunna tillgodogöras industriellt.

Nyhet Uppfinningen får inte vara känd sedan tidigare när du lämnar in ansökan. Det spelar ingen roll hur, av vem eller var i världen den har gjorts känd. Uppfinningen räknas som känd även om det är du själv som har använt eller publicerat den.

Uppfinningshöjd Med uppfinningshöjd menas att uppfinningen ska skilja sig väsentligt från allt som är känt sedan tidigare. Lösningen får inte ligga nära till hands för den som är kunnig inom uppfinningens teknikområde. Det innebär att nya sätt att kombinera kända metoder eller föremål inte nödvändigtvis är patenterbara.

Industriellt tillämpbar Att uppfinningen ska vara industriellt tillämpbar innebär att den ska ha teknisk karaktär, teknisk effekt och vara reproducerbar.

1. Teknisk karaktär betyder att uppfinningen ska innebära ett lagbundet utnyttjande av naturens materia och energi. Den ska avse något påtagligt, som en produkt eller en process, och exempelvis inte bara en teori. 2. Teknisk effekt innebär att uppfinningen ska fungera och att den ska lösa ett problem på ett tekniskt sätt. Effekten behöver däremot inte vara ny eller bättre än hos tidigare lösningar. 3. Reproducerbarhet betyder att resultatet ska bli detsamma varje gång uppfinningen utövas.

Kravet att uppfinningen ska vara industriellt tillämpbar medför att vissa typer av idéer inte kan ligga till grund för ett patent. Det finns också undantag i patentlagen från vad som kan patenteras trots att ovanstående tre villkor är uppfyllda. Det kan även hända att andra myndigheter hindrar att uppfinningen används trots att vi har beviljat ett patent."

Åter till din sfäriska uppfinning.
1 Är det en nyhet?
2 Löser den ett tekniskt problem.

Jag kan lova dig att om att en granskare som fått in din ansökan hade garvat högt för att sedan avslå den.

Permalänk
Medlem

Patent är ett skit, det borde vara mer detaljerat specificerat än vad det verkar vara. Det tråkiga är att företag som Apple ser möjligheten i att göra utvecklingen långsammare genom att få sälj stopp och liknande hos andra leverantörer så att Apple inte ska verka långsamma i sin egen utveckling.

Har för mig att Apple ansökte om patent på namnet/ordet "App Store", det visar bara på vilken nivå detta företag ligger på.

Jag var inne på att köpa en datorn från Apple att köra Windows på men det är utan tvekan struket nu, inte en chans jag gynnar ett företag som Apple.

Självklart så ser jag en vinning i patent men företag som Apple försöker få patent på så generella saker som möjligt så att fler produkter kan komma i skottlinjen om det behövs.

Men man får väll förstå Apple som tidvis hamnar tokigt efter med sin hårdvara(som idag). Finns möjligheten att förhala konkurrenterna så gör de såklart det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Patent är ett skit, det borde vara mer detaljerat specificerat än vad det verkar vara. Det tråkiga är att företag som Apple ser möjligheten i att göra utvecklingen långsammare genom att få sälj stopp och liknande hos andra leverantörer så att Apple inte ska verka långsamma i sin egen utveckling.

Har för mig att Apple ansökte om patent på namnet/ordet "App Store", det visar bara på vilken nivå detta företag ligger på.

Jag var inne på att köpa en datorn från Apple att köra Windows på men det är utan tvekan struket nu, inte en chans jag gynnar ett företag som Apple.

Självklart så ser jag en vinning i patent men företag som Apple försöker få patent på så generella saker som möjligt så att fler produkter kan komma i skottlinjen om det behövs.

Men man får väll förstå Apple som tidvis hamnar tokigt efter med sin hårdvara(som idag). Finns möjligheten att förhala konkurrenterna så gör de såklart det.

Att bara säga att patent är skit pga du inte förstår eller är van vid att läsa patent skvallrar bara om din okunskap. Ett patent är något väldigt unikt. Det är en teknisk och juridisk beskrivning av en innovation. Anser du att även alla avtal/kontrakt också är skit?

Jag läser ansökningar dagarna i ändå och jag har absolut inga problem i att identifiera och särskilja närliggande uppfinningar. Det kräver bara lite övning.
Att du säger att ansökningar skall vara mer specificerade är även det tokigt. Hade der varit bättre om uppfinnaren av skiftnyckeln var tvungen att specificerade exakt i alla material den kan tillverkas i? Exakt alla designformer som finns? Exakt alla användningsområden som kan tänkas?

Nej då beskriver man uppfinningen så generellt det går för att slippa dessa problem.

Man beskriver istället ett handtag kopplat till två motstående ytor monterade parallellt mot varandra där avståndet kan varieras. Ena ytan är monterade i en led. På samma yta är monterat en kuggstång mm

Det är sedan granskarnas uppgift att se till att formuleringen inte är allt för allmän. Det är ofta här granskarna failar genom att tillåta allt för breda formuleringar. Men de är människor som alla andra och gör fel. Ett patent kan dock dras tillbaka när som om det beviljats på felaktiga grunder.

Permalänk
Medlem

Klart det stoppas.

Edit: Folk verkar tro att detta bara handlar om patent men detta är inte fallet. Apple's stora yrkan i fallet är att Samsung slaviskt kopierar Apple i allt från tillbehör, gränssnitt, till och med förpackningar.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Visst kan man väl önska att saker och ting skall skötas smidigare. Men sen för att vinkla det lite mer på vilket vis utvecklas något om som nu i detta fallet hurvida det stämmer eller ej en idé stjäls rakt av och implementeras rakt av in i en annan produkt utan modifikation ?

Om någonting stjäls rakt av och implementeras utan modifikation har jag inga som helst problem med att man försvarar sig och stämmer den som gör det. Problemet ligger i luddiga patent som innefattar även dessa modifikation och vidareutvecklingar som annars sker.

Skrivet av perhuden:

Det finns så otroligt mycket nissar som dig på nätet som tror att ni fattat precis vad ett patent är och vad som kan patenteras. Mitt råd är att läsa på innan du kommer med liknande idéer. prv.se är en bra start.

Klistrar in en liten sammanfattning på de grundläggande kraven på ett patent.

" Villkor för patent

För att din uppfinning ska gå att patentera måste den uppfylla vissa villkor. Uppfinningen ska vara ny, ha uppfinningshöjd och kunna tillgodogöras industriellt.

Nyhet Uppfinningen får inte vara känd sedan tidigare när du lämnar in ansökan. Det spelar ingen roll hur, av vem eller var i världen den har gjorts känd. Uppfinningen räknas som känd även om det är du själv som har använt eller publicerat den.

Uppfinningshöjd Med uppfinningshöjd menas att uppfinningen ska skilja sig väsentligt från allt som är känt sedan tidigare. Lösningen får inte ligga nära till hands för den som är kunnig inom uppfinningens teknikområde. Det innebär att nya sätt att kombinera kända metoder eller föremål inte nödvändigtvis är patenterbara.

Industriellt tillämpbar Att uppfinningen ska vara industriellt tillämpbar innebär att den ska ha teknisk karaktär, teknisk effekt och vara reproducerbar.

1. Teknisk karaktär betyder att uppfinningen ska innebära ett lagbundet utnyttjande av naturens materia och energi. Den ska avse något påtagligt, som en produkt eller en process, och exempelvis inte bara en teori. 2. Teknisk effekt innebär att uppfinningen ska fungera och att den ska lösa ett problem på ett tekniskt sätt. Effekten behöver däremot inte vara ny eller bättre än hos tidigare lösningar. 3. Reproducerbarhet betyder att resultatet ska bli detsamma varje gång uppfinningen utövas.

Kravet att uppfinningen ska vara industriellt tillämpbar medför att vissa typer av idéer inte kan ligga till grund för ett patent. Det finns också undantag i patentlagen från vad som kan patenteras trots att ovanstående tre villkor är uppfyllda. Det kan även hända att andra myndigheter hindrar att uppfinningen används trots att vi har beviljat ett patent."

Åter till din sfäriska uppfinning.
1 Är det en nyhet?
2 Löser den ett tekniskt problem.

Jag kan lova dig att om att en granskare som fått in din ansökan hade garvat högt för att sedan avslå den.

Och det finns lika många personer som du som tror sig veta allt bara för att de kan slå upp saker på google eller wikipedia och inte har ett sinne för humor. Jag är fullt medveten om vad ett patent är, men här är ett ord du också kan lägga lite tid på att slå upp: Ironi. Men jag kan göra jobbet åt dig:
Ironi (grekiska είρωνεία eironeía, bokstavligen "omkasta", "förställa") är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas. Publiken, åtminstone en del av den, förutsätts även vara införstådd med detta. Ironi kan vara humoristisk, men behöver inte vara det. Den kan användas för att undvika öppen konflikt, för att locka till skratt och för att antyda sidor av en företeelse, en person, en tanke etc som man anser svåra eller olämpliga att utpeka öppet.

Du kan sedan följa upp detta med: Sarkasm.
En sarkasm (av grekiskans sarkasmos, σαρκασμός, med samma betydelse [1] från σαρκάζειν "slita sönder kött", "skära tänder (i raseri)", till σάρξ (gen. σαρκός), "kött") är ett yttrande där något sägs på ett skenbart humoristiskt sätt med ett överdrivet, sarkastiskt tonfall med avsikt att håna den eller det man syftar på. Sarkasmens sakinnehåll är ofta en stark överdrift. I Nationalencyklopedin definieras sarkasm som ett "yttrande som innehåller skarpt ironisk eller hånfull kritik",[2] man kan också tala om sarkasm som sarkastisk kritik i en mer allmän bemärkelse; sarkasm är då en extra bitsk och/eller nedvärderande form av ironi. [3][4]

Dessa fungerar inte alltid så bra i skriven form men i detta fall var det så uppenbart att jag har väldigt svårt att tro att du missade min poäng. Men för att förtydliga: När man som idag kan få patent på idéer och koncept oavsett teknisk lösning så anser jag att det har gått för långt. Dessa patent är ett hinder för utveckling och inte ett skydd för uppfinningar. Jag har otroligt svårt att tro att ett så stort företag som Samsung bara skulle sno Apples saker rakt av och förvänta sig att komma undan med det. Det Apple dessutom gnällt på Samsung om är designen, vilket i detta fall inte har fler likheter än just att den är platt, rektangulär och har en skärm. Så meningen i mitt ovan (sarkastiska och/eller ironiska) inlägg var självklart att detta enligt mig är en löjlig grund för en stämning.

Och hade en granskare fått in min ansäkan så hade jag förväntat mig att denne skulle garva och sedan avslå den. Det jag ställer mig frågande till är varför denne inte gör samma sak när det istället gäller koncept och idéer som inte åtföljs av en specifik teknisk lösning?

Så ta dina "nissar" och återkom när du förstått poängen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Uh så tråkigt, apple har blivit så onda! Jag vill verkligen ha en 10.1 platta

Visa signatur

BOOOM

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jag har otroligt svårt att tro att ett så stort företag som Samsung bara skulle sno Apples saker rakt av och förvänta sig att komma undan med det. Det Apple dessutom gnällt på Samsung om är designen, vilket i detta fall inte har fler likheter än just att den är platt, rektangulär och har en skärm. Så meningen?

Du får gärna kolla på min post ovan och svara om du anser att dom apar efter Apple eller inte. Finns det NÅGON som helst anledning till att Samsung skapar en laddare som ser exakt ut som Apples 30-pin laddare utanför att kopiera dom?

Skrivet av tobiasr:

Uh så tråkigt, apple har blivit så onda! Jag vill verkligen ha en 10.1 platta

Vad är ont med att skydda sitt företag och ikoniska produkter?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Inga överräskningar här. Med den kommande lågkonjunktur kan Apple användar sin stora likviditet att köpa upp allt från mineral gruvor till stora fabrikslokala. Alltså har fullt kontroll av produktionen, horisont och vertikalt. Som nutidens Standard Oil eller Ikea. Patent strid är bara en små del av planen. Pöbeln bli snart "Appelied"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Vidrigt. Hur vore det om företag bekämpar andra företag genom att bygga bättre produkter istället för att försöka sabba för konkurrenterna genom patentsystemet?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Vidrigt. Hur vore det om företag bekämpar andra företag genom att bygga bättre produkter istället för att försöka sabba för konkurrenterna genom patentsystemet?

Apple bygger sina produkter, företag kopierar dom. Tror du världen skulle fungera utan immaterialrätt?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Lika eller inte, Apple är nog mest oroade för allt positivt mottagande de här grejerna fått i media.
Huruvida de duger att göra äppelmos med eller inte låter jag vara osagt.

/Sitter fö på en mindre häftig Nokia E71, känns något stenålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Härligt att Apple får ge tillbaka lite av den skit alla andra företag kastar på dem

Ge tillbaka ?
Snarare är det just den här attityden från Apple som gör att många har något emot dem till att börja med.
Behöver vi starta fler "Varför detta Apple hat trådar nu" ? Eller har ni som undrar fått tillräckligt svar på frågan ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezuth:

Du får gärna kolla på min post ovan och svara om du anser att dom apar efter Apple eller inte. Finns det NÅGON som helst anledning till att Samsung skapar en laddare som ser exakt ut som Apples 30-pin laddare utanför att kopiera dom?

Vad är ont med att skydda sitt företag och ikoniska produkter?

Jo visst att de försöker åka snålskjuss på Apples populära design. Men så stäm dem för laddaren då, inte för det som inte är likadant.

Skrivet av rezuth:

Apple bygger sina produkter, företag kopierar dom. Tror du världen skulle fungera utan immaterialrätt?

Ja, den skulle bara inte ha samma vinst-marginaler.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

@rezuth. De flesta bilderna där är helt irrelevanta. Smartcovern var gjord av en 3:e-part och togs bort som officiellt samsungtillbehör. Inte säker om samma sak gäller tangentbordsdockan, men det kan inte heller vara relevant för då skulle man stoppa försäljningen av tillbehöret. Inte plattan. Det som ser ut som att man kopierat är just färgen på tabbarna i kalendern/kalkyldokumentet och bakgrundsfärgen på touchtangentbordet (verkar dock inte vara det förinstallerade, utan något från market).