Domstol ger Samsung Galaxy Tab 10.1 säljförbud

Permalänk
Medlem

BREAKING NEWS! LG stämmer Sony, då de har en platt tv som är platt och har ram runt skärmen samt en on/off knapp på sidan!

seriöst är det bara apple som stämmer folk? annars så kan ju stämmningarna i tv branschen börja hagla med...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Om någonting stjäls rakt av och implementeras utan modifikation har jag inga som helst problem med att man försvarar sig och stämmer den som gör det. Problemet ligger i luddiga patent som innefattar även dessa modifikation och vidareutvecklingar som annars sker.

Och det finns lika många personer som du som tror sig veta allt bara för att de kan slå upp saker på google eller wikipedia och inte har ett sinne för humor. Jag är fullt medveten om vad ett patent är, men här är ett ord du också kan lägga lite tid på att slå upp: Ironi. Men jag kan göra jobbet åt dig:
Ironi (grekiska είρωνεία eironeía, bokstavligen "omkasta", "förställa") är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas. Publiken, åtminstone en del av den, förutsätts även vara införstådd med detta. Ironi kan vara humoristisk, men behöver inte vara det. Den kan användas för att undvika öppen konflikt, för att locka till skratt och för att antyda sidor av en företeelse, en person, en tanke etc som man anser svåra eller olämpliga att utpeka öppet.

Du kan sedan följa upp detta med: Sarkasm.
En sarkasm (av grekiskans sarkasmos, σαρκασμός, med samma betydelse [1] från σαρκάζειν "slita sönder kött", "skära tänder (i raseri)", till σάρξ (gen. σαρκός), "kött") är ett yttrande där något sägs på ett skenbart humoristiskt sätt med ett överdrivet, sarkastiskt tonfall med avsikt att håna den eller det man syftar på. Sarkasmens sakinnehåll är ofta en stark överdrift. I Nationalencyklopedin definieras sarkasm som ett "yttrande som innehåller skarpt ironisk eller hånfull kritik",[2] man kan också tala om sarkasm som sarkastisk kritik i en mer allmän bemärkelse; sarkasm är då en extra bitsk och/eller nedvärderande form av ironi. [3][4]

Dessa fungerar inte alltid så bra i skriven form men i detta fall var det så uppenbart att jag har väldigt svårt att tro att du missade min poäng. Men för att förtydliga: När man som idag kan få patent på idéer och koncept oavsett teknisk lösning så anser jag att det har gått för långt. Dessa patent är ett hinder för utveckling och inte ett skydd för uppfinningar. Jag har otroligt svårt att tro att ett så stort företag som Samsung bara skulle sno Apples saker rakt av och förvänta sig att komma undan med det. Det Apple dessutom gnällt på Samsung om är designen, vilket i detta fall inte har fler likheter än just att den är platt, rektangulär och har en skärm. Så meningen i mitt ovan (sarkastiska och/eller ironiska) inlägg var självklart att detta enligt mig är en löjlig grund för en stämning.

Och hade en granskare fått in min ansäkan så hade jag förväntat mig att denne skulle garva och sedan avslå den. Det jag ställer mig frågande till är varför denne inte gör samma sak när det istället gäller koncept och idéer som inte åtföljs av en specifik teknisk lösning?

Så ta dina "nissar" och återkom när du förstått poängen.

Skitnack att man som idag kan få patent på idéer och koncept oavsett teknisk lösning. Mitt råd till dig är att återkomma når du jobbat några år i patentbranschen.

Designskydd är inte det samma som patent. När det kommer till design krävs ingen teknisk funktion. När det kommer till designskydd brukar man säga att det skall finnas minst fem distinkt särskiljande drag för att två designer inte skall anses inkräkta på varandra. I fallet med äpplet och samsung så är uppfattningen domstolen i Tyskland har att så inte är fallet.

Mitt råd är att återkomma med dina påståenden när du jobbat inom branschen. När du vet hur en granskare tänker när denna granskar din ansökan. När du förstår hur en domstol bedömmer patentkrav. När du vet vilka delar som bygger upp en patentansökan och vilka delar som prioriteras. Jag kan lova dig att när du läst några tusen ansökningar så kommer du att förstå att man inte kan patentera en idé som man inte kan reproducera tekniskt.

Om det du påstår om att man kan patentera idéer eller koncept oavsett teknisk lösning så skulle ju jag kunna patentera kall fusion. Eller?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att Apple har en ganska bra anledning till denna stämning.

Bra artikel i frågan (se gärna ikonerna):
http://thisismynext.com/2011/04/19/apple-sues-samsung-analysi...

Har både vänner och kolleger som sagt något i stil med:
"Jag köpte den där nya Samsung-telefonen, den är exakt som en iPhone fast billigare."

Jag förstår om Apple inte vill associeras med billiga kopior.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

BREAKING NEWS! LG stämmer Sony, då de har en platt tv som är platt och har ram runt skärmen samt en on/off knapp på sidan!

seriöst är det bara apple som stämmer folk? annars så kan ju stämmningarna i tv branschen börja hagla med...

Hade LG lyckats få igenom designskydd på detta så varför inte. Anledningen till varför det inte görs är väl för att ingen har lyckats skydda detta.

Permalänk
Medlem

Rätt kul när allt Apple gör är att köpa upp patent som andra företag skapat
Och kan de inte köpa upp företaget eller få som de vill så blir det sandlådekrig på högsta nivå.

Och det är inte bara Apple som håller på såhär utan det är de flesta storföretag inom denna bransch, det skadar mer än vad det gör nytta.
Kan inte förstå varför folk tycker att det är bra att detta sker då det i slutändan leder till högre priser för oss konsumenter.
Som privatperson tjänar man absolut inte ett skit på detta. Det är ju bara fanboys som tror att det är bra, förstår dock inte varför man gillar apple som inte är unika för 5 öre...

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

@rezuth. De flesta bilderna där är helt irrelevanta. Smartcovern var gjord av en 3:e-part och togs bort som officiellt samsungtillbehör. Inte säker om samma sak gäller tangentbordsdockan, men det kan inte heller vara relevant för då skulle man stoppa försäljningen av tillbehöret. Inte plattan. Det som ser ut som att man kopierat är just färgen på tabbarna i kalendern/kalkyldokumentet och bakgrundsfärgen på touchtangentbordet (verkar dock inte vara det förinstallerade, utan något från market).

Tangentbordet är standard, Det stämmer att deras SmartCover kopia är tredjepart men tredjeparten har djupt samarbete med dom och den blev även certified utav Samsung. Sen är det ju passande att båda ledande positionerna i företagen är släkt

Att dom kan kräva att den ska sluta säljas är för att dom har ett registrerat design för iPad i EU. Dom har helt enkelt kollat på Apples registrerade design och bilder på en Tab sen bestämt sig att den är lik. Detta har ingen som helst betydelse för hur utgången blir, det kan bli så att Apples registrering till och med blir upphävd för att den är för "vag" eller "vanlig". Ifall Apple även förlorar sin stämning så kommer det kosta dom en hel del i skadestånd till Samsung.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil_98:

Då vet man att man aldrig ska köpa en Äppelmos produkt i framtiden iaf.

Det har väl de flesta medvetna människor redan kommit fram till, det är trots allt dumt att betala för mycket. Har jag fel om jag drar mig till minnes att Samsung, som en av världens största elektronikkomponentstillverkare, tillverkar stora delar av komponenterna till Apple, som själva inte tillverkar en endaste komponent? Min magkänsla säger mig att det kan vara dumt att stöta sig med någon man står i beroendeställning till...

Permalänk
Medlem

Dett får en bara att ge upp hoppet om mänsklighetens framgång.

En liten sidnot. LEvererar inte Samsung minnesmoduler till bla. iPad och iPhone? isf kanske de kan svara genom att säga upp det avtalet?

Tycker väldigt mycket om Apple´s produkter, men när det hävdar patentbrott på en produkt som inte använder samma komponenter, samma upplösning, samma operativsystem, samma laddare blir man ju förbannad. Det enda jävla likheten är ju att de är slimmade surfplattor. Du kan väl inte ta patent på en produkts storlek?!

Usch.. har alltid gillat samsung med deras GDDR5, hårddiskar, skärmar och nu mobiler. Är så surt att se två bra företag munhuggas sinsemellan.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Skulle vilja påstå att Apple har en ganska bra anledning till denna stämning.

Bra artikel i frågan (se gärna ikonerna):
http://thisismynext.com/2011/04/19/apple-sues-samsung-analysi...

Har både vänner och kolleger som sagt något i stil med:
"Jag köpte den där nya Samsung-telefonen, den är exakt som en iPhone fast billigare."

Jag förstår om Apple inte vill associeras med billiga kopior.

Tack för länken. Det blir intressant läsning nu när det är helt dött på jobbet.

Tyvärr måste jag säga att dina vänner och din familj verkar mycket okunniga då påståendet är helt falskt. Jag har på liknande sätt vänner som hatade sin iphone och ändå gick direkt till samsungs efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Vidrigt. Hur vore det om företag bekämpar andra företag genom att bygga bättre produkter istället för att försöka sabba för konkurrenterna genom patentsystemet?

Det var väl det dom gjorde med ipad och därav samsung plagiering.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Skulle vilja påstå att Apple har en ganska bra anledning till denna stämning.

Bra artikel i frågan (se gärna ikonerna):
http://thisismynext.com/2011/04/19/apple-sues-samsung-analysi...

Har både vänner och kolleger som sagt något i stil med:
"Jag köpte den där nya Samsung-telefonen, den är exakt som en iPhone fast billigare."

Jag förstår om Apple inte vill associeras med billiga kopior.

Äpplen och päron, äpplen och päron...

Du kanske tycker att BMW inte vill associeras med billiga kopior, jag menar, det finns ju bilar som kanske liknar deras bilar. Då borde det bli säljförbud för dom också, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezuth:

Apple bygger sina produkter, företag kopierar dom. Tror du världen skulle fungera utan immaterialrätt?

Apple lägger väldigt lite pengar på forskning och utveckling, att kalla dom innovativa är ett skämt, visst inom design kanske men inte inom teknik. Tvärtom så snor och kopierar man sig till framgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

BREAKING NEWS! LG stämmer Sony, då de har en platt tv som är platt och har ram runt skärmen samt en on/off knapp på sidan!

seriöst är det bara apple som stämmer folk? annars så kan ju stämmningarna i tv branschen börja hagla med...

VIZIO Sues Competitor

LG sues for import ban

Vizio sued by other TV manufacturers for alleged patent infringement

etc

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Skitnack att man som idag kan få patent på idéer och koncept oavsett teknisk lösning. Mitt råd till dig är att återkomma når du jobbat några år i patentbranschen.

Designskydd är inte det samma som patent. När det kommer till design krävs ingen teknisk funktion. När det kommer till designskydd brukar man säga att det skall finnas minst fem distinkt särskiljande drag för att två designer inte skall anses inkräkta på varandra. I fallet med äpplet och samsung så är uppfattningen domstolen i Tyskland har att så inte är fallet.

Jag tror att du missuppfattat det här med patentkrav och vad de kan avse. Men återigen mitt råd är att återkomma med dina påståenden när du jobbat inom branschen. När du vet hur en granskare tänker när denna granskar din ansökan. När du förstår hur en domstol bedömmer patentkrav. När du vet vilka delar som bygger upp en patentansökan och vilka delar som prioriteras. Jag kan lova dig att när du läst några tusen ansökningar så kommer du att förstå att man inte kan patentera en idé som man inte kan reproducera tekniskt.

Om det du påstår om att man kan patentera idéer eller koncept oavsett teknisk lösning så skulle ju jag kunna patentera kall fusion. Eller?

Du läser ju fortfarande inte det jag skriver (eller hittar på egen innebörd av det, det är bara att väja). Och om vi skall följa ditt råd så är det enbart branch-folk som får uttrycka en åsikt inom det ämne som diskuteras vilket skulle göra majoriteten av alla forum meningslösa. Brilliant idé. Inte heller är svensk patentreglering den enda existerande så varför inte bara göra det ordentligt och säga att tills du jobbat inom samtliga patent-organisationer i hela världen så skall du bara vara tyst.

Jag sade ingenting om att patentera saker som inte existerar. Men för att göra det hela ännu tydligare. Jag tycker det är fel att det går att få patent på ett slutresultat istället för det som används för att uppnå detta resultat. De mesta det tjafsas om idag är ju inte specifka tekniker, utan vad dessa gör. Som nu när IBM ansökt om patent på självanpassande tangentbord. Jag har letat en hel del men det enda jag hittar är att de försöker patentera konceptet med ett självanpassande tangentbord, inte tekniken de använder för att uppnå detta. De försöker alltså patentera resultatet och inte metoden. Och de är inte ensamma om detta. rätt nyligen fick ju Apple rätt mot HTC vilket bland annat innefattade något så löjligt som möjligheten att i ett sms klicka på nummret och ringa upp personen som skickat det. Alltså inte hur det är kodat för att detta skall göras, vilket blir tekniken, utan ATT det går att göra vilket är resultatet.

Och det fyller inget syfte mer än att hindra utveckling vilket jag starkt ogillar. Hade de patenterat sättet de uppnår någonting på så har jag inga problem med det. Men att stoppa andra från att nå samma resultat även om det är med annorlunda medel är inget annat än löjligt, småsinnt och patetiskt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Att bara säga att patent är skit pga du inte förstår eller är van vid att läsa patent skvallrar bara om din okunskap. Ett patent är något väldigt unikt. Det är en teknisk och juridisk beskrivning av en innovation. Anser du att även alla avtal/kontrakt också är skit?

Jag tycker inte patent är skit för att jag inte förstår utan för att jag helt enkelt anser att för många patent är alldeles för ospecifika. Troligen ser jag och många andra på patent med andra ögon än vad du gör.

Skrivet av perhuden:

Det är sedan granskarnas uppgift att se till att formuleringen inte är allt för allmän. Det är ofta här granskarna failar genom att tillåta allt för breda formuleringar. Men de är människor som alla andra och gör fel. Ett patent kan dock dras tillbaka när som om det beviljats på felaktiga grunder.

Ja men då är det väll här felet ligger, d.v.s folket som jobbar med patent.

Om du nu är så kunnig inom detta område, känns det aldrig som att utvecklingen hade kunnat gå bra mycket snabbare om inte patenten varit så ospecifika? Jag förstår att folk som kommer på en briljant idé ska vara den första som tjänar på det men att ett patent kan vara aktivt i upp till 20 år är ju helt sjukt, särskilt inom "IT" branschen där det går så pass fort framåt. Nä ett patent inom "IT" borde inte hålla merän 2-3 år, på den tiden hinner skaparen få ut en redig kompensation om korten sköts korrekt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Äpplen och päron, äpplen och päron...

Du kanske tycker att BMW inte vill associeras med billiga kopior, jag menar, det finns ju bilar som kanske liknar deras bilar. Då borde det bli säljförbud för dom också, eller hur?

Ifall dom vägrar köpa en licens för produkten i fråga så är det ju klart att dom kommer bli stämda. Så lika även om designen är för lik en annan bil. GM stämde för något år sen kinesiska Chery för att dom hade en bil (Cherry QQ) som såg ut som en Daewoo Matiz.

Skrivet av airhead:

Det har väl de flesta medvetna människor redan kommit fram till, det är trots allt dumt att betala för mycket. Har jag fel om jag drar mig till minnes att Samsung, som en av världens största elektronikkomponentstillverkare, tillverkar stora delar av komponenterna till Apple, som själva inte tillverkar en endaste komponent? Min magkänsla säger mig att det kan vara dumt att stöta sig med någon man står i beroendeställning till...

Jag tror att dom hellre slutar sälja några få av sina egna produkter än att ge upp sin största kund.

Skrivet av formerself:

Tack för länken. Det blir intressant läsning nu när det är helt dött på jobbet.

Tyvärr måste jag säga att dina vänner och din familj verkar mycket okunniga då påståendet är helt falskt. Jag har på liknande sätt vänner som hatade sin iphone och ändå gick direkt till samsungs efteråt.

Tvärtemot vad du då tycker så har han rätt hittils då det faktiskt är säljstopp nu på produkten. Sen så delade han bara med sig av en personlig erfarenhet och du av din. Finns folk från båda lägren

Skrivet av Zyriak:

Apple lägger väldigt lite pengar på forskning och utveckling, att kalla dom innovativa är ett skämt, visst inom design kanske men inte inom teknik. Tvärtom så snor och kopierar man sig till framgång.

http://static6.businessinsider.com/image/4bfc17527f8b9a0e2f52...

http://cache.gawkerassets.com/assets/images/4/2010/03/chartpa...

Så du menar för att Apple har ett fåtal produkter och inga university labs etc jämfört med Microsoft, vilket leder till att dom kan spendera mindre pengar gör att dom inte är innovativa?

Skrivet av belga:

Som nu när IBM ansökt om patent på självanpassande tangentbord. Jag har letat en hel del men det enda jag hittar är att de försöker patentera konceptet med ett självanpassande tangentbord, inte tekniken de använder för att uppnå detta. De försöker alltså patentera resultatet och inte metoden.

Dom försöker patentera deras lösning på ett självanpassade tangentbord.

Citat:

IBM proposes a different system that would alter the size, shape and location of keys to suit an individual's physical anatomy, such as finger size, length and range of motion. The user would first carry out a series of calibration exercises and the system would generate a touch keyboard interface based on the input. After the initial setup, the system would also continue to monitor keyboard usage patterns over time and using averages, make changes to key shape, size and position accordingly.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezuth:

Tangentbordet är standard, Det stämmer att deras SmartCover kopia är tredjepart men tredjeparten har djupt samarbete med dom och den blev även certified utav Samsung. Sen är det ju passande att båda ledande positionerna i företagen är släkt

Att dom kan kräva att den ska sluta säljas är för att dom har ett registrerat design för iPad i EU. Dom har helt enkelt kollat på Apples registrerade design och bilder på en Tab sen bestämt sig att den är lik. Detta har ingen som helst betydelse för hur utgången blir, det kan bli så att Apples registrering till och med blir upphävd för att den är för "vag" eller "vanlig". Ifall Apple även förlorar sin stämning så kommer det kosta dom en hel del i skadestånd till Samsung.

Tror även att apples designskydd kommer att hävas då Samsung har en mobil med likheter som varit känd innan äpple lämnade in sin ansökan. Kan komma tilllbaka och bita äpplet i röven det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezuth:

Så du menar för att Apple har ett fåtal produkter och inga university labs etc jämfört med Microsoft, vilket leder till att dom kan spendera mindre pengar gör att dom inte är innovativa?

Va? Vad snackar du om? Det handlade om att Apple lägger väldigt lite resurser i teknisk forskning och utveckling i jämförelse till andra stora bolag. Sedan är Apple inte direkt innovativa i annat än formgivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Va? Vad snackar du om? Det handlade om att Apple lägger väldigt lite resurser i teknisk forskning och utveckling i jämförelse till andra stora bolag. Sedan är Apple inte direkt innovativa i annat än formgivning.

Utveckling och fortsatt stöd för produkter kostar pengar. Apple har lite produkter och HÖG inkomst, alltså kommer dom ha en betydligt mindre R&D kostnad än till ex Microsoft, Google, Sony etc. Sen är pengar inte alls relaterbart till att mäta innovation på. Om jag kan fokusera mina pengar och mantimmar bättre än min konkurrent så gör det knappast mig mindre innovativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Apple innovationer?
- Första kommersiella grafiska gränssnittet
- Firewire (i huvudsak)
- Webkit (Safari/chrome)
- Open CL
- Kommersiellt säljande Unix-OS
- NeXT, detta är ifs ett fristående arbete i Jobs andra företag, som inspirerade många andra företag gällande objektorienterade programmering och användande av GUI.
- Apple Powerbook, designen och utformning blev mer eller mindre stilbildande för hur en laptop skulle se ut, trackpaden framförallt.
m.m.

Sen får du ha i åtanke att Apple har varit pionjärer och drivande i utveckling att standardisera användandet av bla mös, displayport, usb, och touch-baserade skärmar.

http://www.apple.com/opensource/

Vad har välgörenhet för övrigt med innovationer att göra?

Kan sträcka mig så långt som till deras grafiska gränssnitt. Det var det som gjorde dem kända från första början. Men efter det kan jag inte hålla med om att det finns några fantastiska inovationer från deras sida. Det mesta har de snott från någon annan eller är någon annans ide. Som de i vanlig ordning har packat om gjort lite/mycket snyggare och gjort en presentation där steve jobs står och predikar om den som om det vore lösningen på alla problem i världen. Detär inget fel med detta egentligen, tänker man inte efter innan man köper något så får man skylla sig själv. Sen säger jag inte heller att allt de gör är skit. Vissa saker är helt okej för det som de är avsedda för.

Välgörenhet har givetvis inget med inovationer att men det säger en del om Apple som företag tycker jag. Skulle delat meningen efter det.

Sen just i detta fallet kan jag förstå stämmningen, det är faktiskt Samsung som varit löjliga då deras produkt är en ren kopia inget snack om saken.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Du läser ju fortfarande inte det jag skriver (eller hittar på egen innebörd av det, det är bara att väja). Och om vi skall följa ditt råd så är det enbart branch-folk som får uttrycka en åsikt inom det ämne som diskuteras vilket skulle göra majoriteten av alla forum meningslösa. Brilliant idé. Inte heller är svensk patentreglering den enda existerande så varför inte bara göra det ordentligt och säga att tills du jobbat inom samtliga patent-organisationer i hela världen så skall du bara vara tyst.

Jag sade ingenting om att patentera saker som inte existerar. Men för att göra det hela ännu tydligare. Jag tycker det är fel att det går att få patent på ett slutresultat istället för det som används för att uppnå detta resultat. De mesta det tjafsas om idag är ju inte specifka tekniker, utan vad dessa gör. Som nu när IBM ansökt om patent på självanpassande tangentbord. Jag har letat en hel del men det enda jag hittar är att de försöker patentera konceptet med ett självanpassande tangentbord, inte tekniken de använder för att uppnå detta. De försöker alltså patentera resultatet och inte metoden. Och de är inte ensamma om detta. rätt nyligen fick ju Apple rätt mot HTC vilket bland annat innefattade något så löjligt som möjligheten att i ett sms klicka på nummret och ringa upp personen som skickat det. Alltså inte hur det är kodat för att detta skall göras, vilket blir tekniken, utan ATT det går att göra vilket är resultatet.

Och det fyller inget syfte mer än att hindra utveckling vilket jag starkt ogillar. Hade de patenterat sättet de uppnår någonting på så har jag inga problem med det. Men att stoppa andra från att nå samma resultat även om det är med annorlunda medel är inget annat än löjligt, småsinnt och patetiskt.

Sorry förstod inte att det var renodlade mjukvarupatent du pratade om. (Får ursäkta mig led att jag uteslutande arbetar med tekniska patent :-).) Dessa är en styggelse och renodlade mjukvarupatent tillåts som tur var inte inom eu. Förhoppningen är att USA följer Europas väg och förbjuder dessa.

Alla dessa stämningar av Android och inom telekom industrin leder förhoppningsvis till en reform av patenreglerna. Främst i USA men även i Europa.

Permalänk
Medlem

Lite löjligt va

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezuth:

Utveckling och fortsatt stöd för produkter kostar pengar. Apple har lite produkter och HÖG inkomst, alltså kommer dom ha en betydligt mindre R&D kostnad än till ex Microsoft, Google, Sony etc. Sen är pengar inte alls relaterbart till att mäta innovation på. Om jag kan fokusera mina pengar och mantimmar bättre än min konkurrent så gör det knappast mig mindre innovativ.

Skickades från m.sweclockers.com

R&D mäts också i relation till inkomst..förstår inte riktigt vad du försöker motargumentera när det är ett känt fatum att Apple lägger pengarna på marknadsföring och design istället för teknisk utveckling, det har ju helt tydligt gett eknomiska resultat. Däremot så bidar dom inte till den tekniska utvecklingen, så att kalla dom tekniskt innovativa är en ren lögn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag tycker inte patent är skit för att jag inte förstår utan för att jag helt enkelt anser att för många patent är alldeles för ospecifika. Troligen ser jag och många andra på patent med andra ögon än vad du gör.

Ja men då är det väll här felet ligger, d.v.s folket som jobbar med patent.

Om du nu är så kunnig inom detta område, känns det aldrig som att utvecklingen hade kunnat gå bra mycket snabbare om inte patenten varit så ospecifika? Jag förstår att folk som kommer på en briljant idé ska vara den första som tjänar på det men att ett patent kan vara aktivt i upp till 20 år är ju helt sjukt, särskilt inom "IT" branschen där det går så pass fort framåt. Nä ett patent inom "IT" borde inte hålla merän 2-3 år, på den tiden hinner skaparen få ut en redig kompensation om korten sköts korrekt.

Allt handlar om det eviga kriget mellan patentombudet som vill skydda så mycket Han bara kan och därmed skriver ett flummigt patent.
Granskaren däremot vill ha en bra och klart beskriven uppfinning utan en massa lull lull.
I verkligheten hamnar man i slutändan mitt emellan.

Håller med om att ju snabbare marknader uppstår och går försvinner så minskar behovet av långa skysdstider. Det finns snart ingen mening med 20 skyddstid när uppfinningen anses obsolet efter 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Lite löjligt va

Vet om inte om jag skulle säga det.. Blev lite chockad när jag nu för en stund sedan kollade igenom tillbehören till Samsung

Permalänk
Medlem

börja sälj, köper hellre denna än en ipad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Apple lägger väldigt lite pengar på forskning och utveckling, att kalla dom innovativa är ett skämt, visst inom design kanske men inte inom teknik. Tvärtom så snor och kopierar man sig till framgång.

Hur mycket pengar de satsar säger inte hela sanningen. De har ju flertalet gånger framröstade som ett av de mest innovativa företagen. Senaste var det väl tidningen Forbes som satte Apple som femte mest innovativa företaget i världen.

De satsar inte mycket pengar på reklam/marknadsföring heller jämfört med andra företag men tror de flesta skulle säga att de lyckats bra även där.

Permalänk

Den kommer fortfarande säljas i Norge antar jag då dem står utanför EU, så det är bara köpa via komplett som har lager i norge eller deras norska sida typ...

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Skrivet av Massy:

Vad syftade den som kom och påstod att "grattis den har gått om efter ett år". Var väl knappast användarvänlighet som det syftades på för den har varit densamma för bägge telefoner under hela tidsperioden.

Förövrigt så tycker jag inte att den är särskilt användarvänlig och jag struntar i om den eller min Android telefon är det eller inte, man måste ta fram sin haxx0r sida ibland

Tänk att du uppfinner glödlampan, sedan uppfinner en annan lågenergilampan som funkar på ett annat sätt, då de stämmer du han/hon pga dess lågenergilampa lyser precis som din... det är inte relevant liksom

Permalänk
Skrivet av Massy:

Med detta i åtanke har jag svårt att se hur de nyare modellerna med dualcore processorer inte kan slå iPhone på fingrarna även när det gäller upplevd prestanda, vad nu skillnaden på upplevd prestana och prestanda är. Prestanda är prestanda.

Öppna inkorgen ska gå snabbt. Animationer ska flyta på.

Jämför Wildfire och 3GS. Wildfire dör om du har fler än 20 SMS i inkorgen trots väldigt lik prestanda (mer RAM!). Har inte jämfört några andra telefoner med varandra.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?