Domstol ger Samsung Galaxy Tab 10.1 säljförbud

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Öppna inkorgen ska gå snabbt. Animationer ska flyta på.

Jämför Wildfire och 3GS. Wildfire dör om du har fler än 20 SMS i inkorgen trots väldigt lik prestanda (mer RAM!). Har inte jämfört några andra telefoner med varandra.

Nu ska vi inte myta ihop det fullständigt. Hade en Wildfire och ja, den var seg men krascha fullständigt pga 20 sms gjorde den då definitvt inte. Bytte till den billigare och rappare ZTE Blade och det är en enorm skillnad, speciellt när man bytt rom och överklockat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Hur mycket pengar de satsar säger inte hela sanningen. De har ju flertalet gånger framröstade som ett av de mest innovativa företagen. Senaste var det väl tidningen Forbes som satte Apple som femte mest innovativa företaget i världen.

De satsar inte mycket pengar på reklam/marknadsföring heller jämfört med andra företag men tror de flesta skulle säga att de lyckats bra även där.

Absolut men inte tekniskt innovativa utan innovativa när det gäller design etc

Permalänk
Skrivet av yorii:

Jag tror helt ärligt världen skulle vara en bättre plats om Apple inte existerade.

Ehm, dummaste jag hört idag.

Galaxy Tab 10.1 hade förmodligen inte ens EXISTERAT om det inte vore för iPad, som satte igång konkurrensen.

Google Android som operativsystem hade förmodligen inte heller existerat om inte Apple och iOS hade accelererat marknaden med iPhone. Smartphones över huvud taget hade inte varit lika utbrett.

Ultrabooks? Glöm dem om inte Macbook Air hade väckt intresset.

Apple behövs på marknaden, för de driver marknaden framåt. Om inte med sina egna produkter, så med de produkter som uppstår som konkurrens. Precis som att Apple-användare borde älska Android, för utan Android hade inte iOS rört sig framåt, och vice versa.

Det enda haters borde hata är sig själva när de har så korkat syn på konkurrens!

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

SGS2 är snart den mest säljande mobilen, går om iphone 4 vilket innebär att det säljs 2 SGS2=1 iphone 4 om man räknar med tiden på marknaden. Tänk då på att SGS2 började nyligen säljas i delar av Amerika, och inte ännu i USA!!!

Det är väl inte så konstigt att en nyare telefon säljer bättre än en äldre? Speciellt inte när många sitter och väntar på Iphone 5 som förmodligen släpps nästa månad. Apple kommer förmodligen slå alla försäljningsrekord vid lanseringen av Iphone 5 då dom satsat stort och beställt 10 miljoner exemplar som ska vara redo på releasedagen, vilket är dubbelt så mycket som Galaxy S2 sålt sen den släpptes.

Men för att återgå surfplattorna så är det bara löjligt. Dom är inte lik varandra som fallet var med Iphone vs Galaxy, och nu lär väl Samsung kontra med att stämma Apple för diverse patentintrång. Detta är garanterat bara en marknadsstrategi från Apple för att försena Samsungs platta och därmed få längre tid att jobba på nästa Ipad.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Apple stämmer inte mer än vad andra företag gör. Däremot får de mer uppmärksamhet vid varje stämning, mest för att media fattat att folk vill läsa om och dissa Apple, det är mer pengar i att skriva om Apple varesig det är positiva eller negativa nyheter.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blomqvist:

Öppna inkorgen ska gå snabbt. Animationer ska flyta på.

Jämför Wildfire och 3GS. Wildfire dör om du har fler än 20 SMS i inkorgen trots väldigt lik prestanda (mer RAM!). Har inte jämfört några andra telefoner med varandra.

Wildfire ar lagsegementet. Ska du jamfora ar dey nog desire som galler.

Kor miui pa den + valfri launcher (for att slippa ha den se ut som crapple) sa kommer du tillbaka och berattar hur det gick. Åäö

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Absolut men inte tekniskt innovativa utan innovativa när det gäller design etc

De satsar väl inte så mycket på att utveckla minnen, processorer (nu vet jag förvisso inte riktigt vad som gäller med a4/a5 och liknande) och sådant, men det är väl inte heller något som särskilt många bryr sig om? Att göra kreativa produkter av prylar tillverkade av andra är väl inte sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

R&D mäts också i relation till inkomst..förstår inte riktigt vad du försöker motargumentera när det är ett känt fatum att Apple lägger pengarna på marknadsföring och design istället för teknisk utveckling, det har ju helt tydligt gett eknomiska resultat. Däremot så bidar dom inte till den tekniska utvecklingen, så att kalla dom tekniskt innovativa är en ren lögn.

Det är ju uppenbart att du har en agenda mot Apple och vägrar lyssna på logik. Apple har dessutom inte en gigantisk marknadsföring budget jämfört med andra som du får det att framstå. Eftersom dom enligt dig inte bidrar till den tekniska utvecklingen så får du gärna kolla tillbaka på hur marknaden för smartphones, tablets och musikspelare såg ut innan Apple. Gärna också gå tillbaka till 1984 och se på hur datormarknaden var.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

vet ej hur men misstänker att alla dessa stämningar till höger och vänster har väldigt lite att göra med själva stämningen i sig utan det ligger nog snarare skattetekniska/bokslutstekniska motiv bakom mycket av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

De satsar väl inte så mycket på att utveckla minnen, processorer (nu vet jag förvisso inte riktigt vad som gäller med a4/a5 och liknande) och sådant, men det är väl inte heller något som särskilt många bryr sig om. Att göra kreativa produkter av prylar tillverkade av andra är väl inte sämre?

Apple äger två st företag som sysslar med processorkonstruktioner, vilket resulterar i deras A5 etc.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Löjligt är ordet. Samsung kan sluta att tillverka alla minnen till Apple då.

Ja och nej. Om det inte finns någon annan som skulle kunna göra jobbet så skulle det ju vara ett självklart ja, men nu är det tyvärr inte så. Slutar dom ge Apple grejer tar det inte länge innan det kommer en ny tillverkare som vill jobba åt Apple.

Skrivet av lundstrom.emil:

SGS2 är snart den mest säljande mobilen, går om iphone 4 vilket innebär att det säljs 2 SGS2=1 iphone 4 om man räknar med tiden på marknaden. Tänk då på att SGS2 började nyligen säljas i delar av Amerika, och inte ännu i USA!!!

SGS2 är en bra telefon men jag tror aldrig att den kommer bli mer populär än Apples Iphone.

Skrivet av Henrikfotograf:

Men Samsung är gigantiska på krets (gör alla kretsar/minnen till alla grafikkort exp) marknaden. Så om jag vore VD för Samsung så skulle jag sluta tillverka till Apple

Samsung skulle gå väldigt mycket minus på det tyvärr.

Skrivet av Elgot:

Kan man inte misstänka att de har ganska långsiktiga avtal (och att det förmodligen inte är särskilt lyckat att göra sig kända för att vara småsinta så fort man stöter på motstånd (särskilt när apple till och med fick rätt))? Då är det nog mera fördelaktigt att ändra sig, betala eller försöka stämma apple för något.

Det tror jag med.

Om jag minns rätt så svarade Samsung med en hel hög av grejer som Apple hade tagit från dom, vad hände med det ?

Fan vad jag hatar Apple, tyvärr har dom bra produkter

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezuth:

Apple äger två st företag som sysslar med processorkonstruktioner, vilket resulterar i deras A5 etc.

Förvisso, men denna CPU tillverkas fortfarande av just Samsung. Ska bli intressant och se om Samsung väljer att avsluta detta samarbete eller iaf produktionen av deras CPU:er. Apple må äga två företag (Ett vad jag kan hitta men iaf), men ingen av dessa har någon "fab" att tillverka Processorer.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Värt att nämna så är det ju inte heller helt klart att domstolen ens har rätt att stoppa försäljningen i hela EU.
Detta skulle betyda att vilken liten lokaldomare som helts i en öde liten by skulle kunna stoppa försäljningen av Iphone 4 t.ex. hipp som happ. Så detta är nog att ta med en näve salt.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Förvisso, men denna CPU tillverkas fortfarande av just Samsung. Ska bli intressant och se om Samsung väljer att avsluta detta samarbete eller iaf produktionen av deras CPU:er. Apple må äga två företag (Ett vad jag kan hitta men iaf), men ingen av dessa har någon "fab" att tillverka Processorer.

apple tillverkar ju inga pinaler själva, däremot gör samsung hela telefonen åt dom typ, skärmen är väl samsung? ganska vanligt inom mobilbranschen iofs, hur är det med minne och batterier, vem gör dom åt apple?

vore komiskt om samsung slutar levera just i tid till releasen av nästa iPhone:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwete:

Känns som det är ganska meningslöst att Apple stämmer Samsung då både iPhone och iPad säljer betydligt mer än Samsungs motsvarigheter, vilket är ganska logiskt då de helt enkelt är överlägsna.

Inte svårt att sälja fler när konkurrenten inte får sälja enligt domslut, haha

Skämt åsido.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

apple tillverkar ju inga pinaler själva, däremot gör samsung hela telefonen åt dom typ, skärmen är väl samsung? ganska vanligt inom mobilbranschen iofs, hur är det med minne och batterier, vem gör dom åt apple?

vore komiskt om samsung slutar levera just i tid till releasen av nästa iPhone:p

Guld hade det varit, GULD. Om Samsung valde att göra detta, de tar ju redan ekonomisk skada av detta säljstopp.

Det ska verkligen bli intressant och se vad Samsung väljer att göra, för jag tror ju inte Apple kan eller vill byta leverantör av alla dessa saker så här nära en releasen av iPhone5.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezuth:

Ifall dom vägrar köpa en licens för produkten i fråga så är det ju klart att dom kommer bli stämda. Så lika även om designen är för lik en annan bil. GM stämde för något år sen kinesiska Chery för att dom hade en bil (Cherry QQ) som såg ut som en Daewoo Matiz.

En Chery QQ är en kopierad Daewoo Matiz. Den behöver inte se ut som den gör för att fylla sin funktion som är att transportera människor och gods. Samsung Galaxy är inte en kopia av en iPad, enda anledningen till att den har ett liknande utseende är för att produkten måste se ut så för att fylla sin funktion, vilket är att presentera data på en handhållen skärm.

Skrivet av rezuth:

Jag tror att dom hellre slutar sälja några få av sina egna produkter än att ge upp sin största kund..

Slutar upp gör dom inte. Man bryter inte ingågna avtal (som regel). Däremot försämrar det förhandlingsläget för Apple när de ska göra upp om avtal i framtiden, för att tro att det finns särskilt många andra som kan producera alla komponenter som Samsung kan, det är inte realistiskt, dels på grund av ekonomi, dels på grund av patent och licenser (på faktiska saker som Samsung faktiskt uppfunnit).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Förvisso, men denna CPU tillverkas fortfarande av just Samsung. Ska bli intressant och se om Samsung väljer att avsluta detta samarbete eller iaf produktionen av deras CPU:er. Apple må äga två företag (Ett vad jag kan hitta men iaf), men ingen av dessa har någon "fab" att tillverka Processorer.

Har cirkulerat rykten ganska länge nu om att Apple skulle gå över till TSMC istället... Samsung som jag har förstått det skulle bygga en ny fabrik för att kunna skeppa större volymer till Apple.

http://www.appleinsider.com/articles/11/01/28/samsung_to_quad...

Permalänk
Skrivet av mrfisse:

Kan sträcka mig så långt som till deras grafiska gränssnitt. Det var det som gjorde dem kända från första början. Men efter det kan jag inte hålla med om att det finns några fantastiska inovationer från deras sida. Det mesta har de snott från någon annan eller är någon annans ide. Som de i vanlig ordning har packat om gjort lite/mycket snyggare och gjort en presentation där steve jobs står och predikar om den som om det vore lösningen på alla problem i världen. Detär inget fel med detta egentligen, tänker man inte efter innan man köper något så får man skylla sig själv. Sen säger jag inte heller att allt de gör är skit. Vissa saker är helt okej för det som de är avsedda för.

Välgörenhet har givetvis inget med inovationer att men det säger en del om Apple som företag tycker jag. Skulle delat meningen efter det.

Sen just i detta fallet kan jag förstå stämmningen, det är faktiskt Samsung som varit löjliga då deras produkt är en ren kopia inget snack om saken.

De var dessutom inte först med ett grafiskt gränssnitt, Xerox höll på med det långt innan Apple. Det Apple gjorde var att raffinera gränssnittet och lansera det i en produkt. Så de kom inte på det heller.

Apple är innovativa när det gäller design och användarvänlighet, men inte när det gäller att få fram ny teknik.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

nu har jag inte planerat att köpa någon surfplatta... en kanske man vet aldrig, men sånna här saker lägger ju bara ytterligare en anledning att inte välja Apple´s produkter övht... vet låter larvigt men så funkar jag.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

De var dessutom inte först med ett grafiskt gränssnitt, Xerox höll på med det långt innan Apple. Det Apple gjorde var att raffinera gränssnittet och lansera det i en produkt. Så de kom inte på det heller.

Apple är innovativa när det gäller design och användarvänlighet, men inte när det gäller att få fram ny teknik.

+1

Hoppas detta löser sig till Androids fördel. (Då det finns lite mer tvister med andra företag och inte bara apple) Vill gärna se att man har några alternativ när man skall köpa ny mobiltelefon i framtiden.

För övrigt är Apple rätt fula fiskar!
http://www.idg.se/2.1085/1.397411/apple-stamt-for-prisregleri...

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Förvisso, men denna CPU tillverkas fortfarande av just Samsung. Ska bli intressant och se om Samsung väljer att avsluta detta samarbete eller iaf produktionen av deras CPU:er. Apple må äga två företag (Ett vad jag kan hitta men iaf), men ingen av dessa har någon "fab" att tillverka Processorer.

Apple äger både P.A. Semi och Intrinsity. Dessutom så skulle Samsung inte våga avsluta deras samarbete då dom redan är livrädda att Apple drar till TSMC inför A6.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

apple tillverkar ju inga pinaler själva, däremot gör samsung hela telefonen åt dom typ, skärmen är väl samsung? ganska vanligt inom mobilbranschen iofs, hur är det med minne och batterier, vem gör dom åt apple?

vore komiskt om samsung slutar levera just i tid till releasen av nästa iPhone:p

Citat:

The iPad contains parts from various companies. It includes chips made by Broadcom Corp., Texas Instruments, Cirrus Logic, Samsung and Toshiba and the Screen is made by LG Displays. It is assembled in China by Foxconn.

Säger som jag har sagt alla andra gånger folk har fört fram tanken om att de skulle bara sluta tillverka komponenter;
1 - De har ett leverantörskontrakt
2- Stillastående fabriker är dyrt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Deathdancer:

Dett får en bara att ge upp hoppet om mänsklighetens framgång.

En liten sidnot. LEvererar inte Samsung minnesmoduler till bla. iPad och iPhone? isf kanske de kan svara genom att säga upp det avtalet?

Tycker väldigt mycket om Apple´s produkter, men när det hävdar patentbrott på en produkt som inte använder samma komponenter, samma upplösning, samma operativsystem, samma laddare blir man ju förbannad. Det enda jävla likheten är ju att de är slimmade surfplattor. Du kan väl inte ta patent på en produkts storlek?!

Usch.. har alltid gillat samsung med deras GDDR5, hårddiskar, skärmar och nu mobiler. Är så surt att se två bra företag munhuggas sinsemellan.

Samsung levererar som sagt även skärmpaneler och processorer till Apple. Iphone 4 är mer eller mindre än Samsung så att sparka för mycket på Samsung låter konstigt. Fast det är klart, Apple kan ju bara vända sig till Ti, Qualcom eller någon annan som tillverkar SoC för sina framtida plattformar. Paneler blir nog lite svårare för där är Samsung väldigt stora men det finns nog alternativ. Vem vet, Apple kanske redan har planerat att köpa delar till Iphone 5 och Ipad 3 från andra tillverkare så det är skit samma om de retar upp Samsung eller inte.

Hela elektronikbranschen blir ju mer och mer sandlåda. Alla dessa stämningar fram och tillbaks börjar ju bli löjligt och det är ju i alla högsta grad kontraproduktivt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har haft en Apple Gs och kan bara säjer aldrig mera en Apple,egal vad det rör sej um.Har nu till Prov en Samsung Omnia 7 köpt.Och den är redan Bättre,som Apple.Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

SGS2 är en bra telefon men jag tror aldrig att den kommer bli mer populär än Apples Iphone.

Det tror jag nog är möjligt ... alla äppelägare som jag visat min sgs2 för har suckat av habegär.. finns ju bara en enda punkt där ip4 slår sgs2 och det är antal pixlar på skärmen... om det sen är bra eller dåligt är ju mer en smaksak ...

iofs gillar jag iphone4´s design, men den känns ju som en tegelsten i bly i jämförelse.. ska bli spännande och se vad iphone5 kommer med ... iofs så har väl vi 4-kärniga processorer och nvidias nya grafikprocessorer i våra androidlurar vid det laget. ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Det tror jag nog är möjligt ... alla äppelägare som jag visat min sgs2 för har suckat av habegär.. finns ju bara en enda punkt där ip4 slår sgs2 och det är antal pixlar på skärmen... om det sen är bra eller dåligt är ju mer en smaksak ...

iofs gillar jag iphone4´s design, men den känns ju som en tegelsten i bly i jämförelse.. ska bli spännande och se vad iphone5 kommer med ... iofs så har väl vi 4-kärniga processorer och nvidias nya grafikprocessorer i våra androidlurar vid det laget. ....

Med tanke på Nvidias track record de sista åren gällande att leverera saker i tid och med utlovad prestanda så betvivlar jag det starkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Äpplen och päron, äpplen och päron...

Du kanske tycker att BMW inte vill associeras med billiga kopior, jag menar, det finns ju bilar som kanske liknar deras bilar. Då borde det bli säljförbud för dom också, eller hur?

Ja, visst finns det bilar som liknar BMWs bilar. Men det betyder inte att det finns bilarmärken som aktivt använt majoriteten av typiska BMW-idéer för att försöka lura sig till fler köpare. Det är skillnad på att låna koncept, några idéer jämfört med att "låna" i princip hela designen.

I just detta fallet så har Samsung använt idéer till allt från design på telefonen, valet utav ikoner (varför använder man en blomma som foto-ikon t.ex.), design av gränssnittet till marknadsföringsmaterial. Det finns andra märken, t.ex. HTC, som lyckats göra en väldigt bra Android-upplevelse utan att aktivt "låna" majoriteten utav sin design från Apple.

Just detta fallet är stor skillnad på typiska "patent-mot-patent" fall där företag bara dealar till sig rättigheter.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

apple tillverkar ju inga pinaler själva, däremot gör samsung hela telefonen åt dom typ, skärmen är väl samsung? ganska vanligt inom mobilbranschen iofs, hur är det med minne och batterier, vem gör dom åt apple?

vore komiskt om samsung slutar levera just i tid till releasen av nästa iPhone:p

Samsung tillverkar CPU och minne, det är allt. Avtalet mellan Apple och Samsung gäller bara fram till A5-kretsen och sen lär Apple tänka om vad gäller framtida kretsar och gå över till Intel som dom redan har ett starkt samarbete med. Skärmen tillverkar LG, och batteriet vette fan, men knappast något som kommer sätta käppen i hjulet om det skulle vara Samsung. Så allt Samsung kommer ha kvar att tillverka är minnet, vilket dom vore dumma att neka om Apple vill fortsätta att ha det så, vilket jag även där tvivlar på. Sen ska man inte glömma att Hummingbird-kretsen som sitter i många Samsung-enheter, bla Galaxy S och Galaxy Tab, är framtagen av Samsung tillsammans med Intrinsity, som numera ägs av Apple. Den stora förloraren av att vara kaxig i det här fallet är Samsung som är leverantören av en viktig hårdvaran och måste därmed visa sig värdig i Apples ögon. Om du är missnöjd med en butik så slutar du ju inte konsumera helt och hållet utan du går bara till en ny butik, och den enda förloraren då är butiken som skapade ett missnöje, för den förlorade en kund medan konkurrenterna fick en ny kund.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;11249061']"Note that this preliminary injunction is all about a design-related intellectual property right, not about hardware or software patents."

http://fosspatents.blogspot.com/2011/08/preliminary-injunctio...

Lite motsägelsefulla källor... men efter lite efterforskning verkar det som om att Apples inlaga i europa bara gäller design eftersom mjukvarupatent inte erkänns i samma utsträckning i europa. Däremot så gäller inlagan både design och mjukvara i USA. Har inte kollat vad som gäller i Australien.

Trist utveckling för oss konsumenter i alla fall när USAs patentmyndighet så lättvindigt godkänner patent och överlåter till domstolarna att bedöma bärigheten titt som tätt. Jag tycker Apple i detta fall inte liknar mycket annat än ett patenttroll när man försöket ge sken av att formen på Iphone och Ipad skulle vara unik och resultatet av intensiv forskning. Nej, det är inget annat än oetisk affärsstrategi i mina ögon. Men å andra sidan så vet man ju inte hur många patentinnehavare Asiatiska företag kört över genom åren. Inte som sagt som en ursäkt, men mer som ett bevis på att det är dags att se över patentsystemet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net