Helgsnack: "Varför fanboy?"

Permalänk
Medlem

För min del har alltid AMD varit de mindre företaget med mindre kapital, men de har alltid kämpat för att kunna erbjuda bra produkter till vettiga priser.

Intel gör fräna saker och ligger nästan jämt steget före

Apple, är djävulen själv i mina ögon, med deras sjuka licens avtal osv du köper en produkt men får inte använda den fritt utan du är inlåst i deras val som dom vill. tex köp en mac mini och den dagen du behöver installera om kan du köra det via cd/dvd då?
nej då skall man ju använda deras appstore, vist på en bra uppkoppling kvittar det men att mann begränsar användaren så mycket.

Min favorit är AMD

Medans apple har jag lärt mig själv av egen erfarenhet att hålla mig långt borta från äger en iphone4 o den SUGER piss!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

tex köp en mac mini och den dagen du behöver installera om kan du köra det via cd/dvd då?
nej då skall man ju använda deras appstore, vist på en bra uppkoppling kvittar det men att mann begränsar användaren så mycket.

Vill bara påpeka att det visst går (väldigt smidigt dessutom) att uppgradera till Lion via skiva ungefär lika bra som det går att installera te.x Windows 7 SP1 via skiva. Det blir lite manuellt arbete, men möjligt är det och samma i båda OS-lagen.
Och ja, jag anser att Lion är som ett Servicepack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

kanske något djupt rotat i oss människor. viljan och önskan av ett sammanhang, en tillhörighet. att ex. tillhöra en skara fans till ett fotbollslag, en politisk åskådning eller varför inte "applesekten"? sen när du väl fått din tillhörighet slutar logiska resonmang fungera lika bra och ditt omdöme påverkas. för väljer du att gå emot den gängse åsikten inom denna skara människor så blir du av med din tillhörighet. vi är ett flockdjur. ologiska och drivna av känslor.

Du sammanfattade det ganska så bra, synd dock att tråden ändå fortsätter älta detaljer och prestanda när det inte är det som det handlar om i grund och botten.

Tråden handlade om varför man är fanboy, inte varför Intel eller AMD är bättre än varandra.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte ett dugg om vilket märke jag väljer när det gäller CPU eller GPU, jag köper det som verkar vettigast vid köptillfället. Måste dock erkänna att jag är FANBOY av ASUS när det gäller Moderkort och tillverkare när jag har valt vilken GPU jag ska ha.

Enda och en ganska bra anledning att jag har blivigt en Fanboy av ASUS är för att jag har bara bytat ut deras prudukter vi köp av nya komponenter och inte för att varan har gått isönder.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Du sammanfattade det ganska så bra, synd dock att tråden ändå fortsätter älta detaljer och prestanda när det inte är det som det handlar om i grund och botten.

Tråden handlade om varför man är fanboy, inte varför Intel eller AMD är bättre än varandra.

Men AMD ÄR bättre än Intel! Nej helt ärligt stämmer det, du kan aldrig föra en logisk och riktig diskussion med en hardcore fan. Men å andra sidan är det inte heller fel. Jag är stenhård på att allt jag nyttjar INTE skall vara Apple och INTE bara vara Windows. Jag är nog ett Antifan för jag har inga preferenser mer än dem

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

detta blir en oändlig tråd =D samma sak gäller väl folk ang volvo vs saab haha...kan bara säga att jag mestadels bara använt AMD till mina datorer pga att jag gillar dom, kommer i framtiden att köra på intel om jag känner för det, finns liksom ingen anledning att välja det ena före det andra, AMD cpu och nvidia kort funkar bra ihop och det är så jag kört för det mesta.

Jag kommer nog aldrig att välja ett märke och sen bara köra på det utan köper/kör på vad jag känner för, pris har ju alltid med saken att göra också jag är icke någon fanboy, fast det e klart AMD har ju legat efter lite i prestanda efter Intel så man hoppas ju på att dom tar igen och kan vara herren på täppan ett tag.

Visa signatur

# MSI MAG Forge 100M Chassi # MSI MAG A650BN 650W 80 Plus # MSI MPG B550 GAMING PLUS # AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz # Be Quiet Pure Rock 2 FX ARGB # Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3200 (2X8GB) # PowerColor Fighter AMD Radeon RX 6650 XT 8GB GDDR6 # WD BLACK SN770 1TB SSD PCIe Gen4 NVMe # AOC 24" LED IPS 165HZ #

Permalänk
Medlem

Har väl haft, eller har nån funktion i människans evolution förmodligen. Avarterna märks väl kanske tydligare nu än förr då det är rätt lätt att vara kaxig (mer eller mindre anonymt) på ett internet forum.

Känns lite som en mognads fråga också då jag själv varit fanboy en gång i världen när man var ung (Amiga vs PC) medans numera man inte bryr sej nämnvärt om märken annat än att se till sina egna behov.

Skrivet av pi:

kanske något djupt rotat i oss människor. viljan och önskan av ett sammanhang, en tillhörighet. att ex. tillhöra en skara fans till ett fotbollslag, en politisk åskådning eller varför inte "applesekten"? sen när du väl fått din tillhörighet slutar logiska resonmang fungera lika bra och ditt omdöme påverkas. för väljer du att gå emot den gängse åsikten inom denna skara människor så blir du av med din tillhörighet. vi är ett flockdjur. ologiska och drivna av känslor.

ps, min pappa är starkare än din pappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtpocket:

Varför bara "val mellan pris och kvalité"?!
Jag skulle säga att ett fanboy skiter i alla vettiga argument och håller på sin grej.

Var ju självklart bara ett exempel på vad det kan tänkas finnas för andra faktorer än endast märke, man får tänka till lite också
Resten är alldeles korrekt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

En fanboy för mig är en som köper intel, nvidia & appel och andra dyrare saker.
En sån som vill skryta med att han (hon... fangirl?) har det dyraste sakerna.
Kanske inte ens äger det som talas om.
Drömmer om en BMW i garaget men lånar morsans DKW i bästa fall.
En fanboy lyssnar ofta på andras kommentarer och för dom vidare utan egna erfarenheter.
En fanboy lägger sig i olika forum och vill ofta förtala det som det talas om bara för att trolla.
Man behöver inte vara fanboy för att föredra ett visst märke, om det passar bäst för en själv.
Jag kan bara tala för ni själv och mina prylar, och där ingår tex. inte intel, nvidia & appel mm och då ska jag inte heller uttala mig om dessa produkter.
Har heller ingen BMW i garaget men en Hyundai som har gått felfritt i mer än 10000mil utan reparation.
Jah erkänner gärna att jag är Hyundai fanboy men det rör ju inte detta forum

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd

amd vs nvidia är ett exempel där båda har bra produkter som passar bra till olika saker.

tex hd 6950 har ju väldigt bra prestanda i förhållande till priset och strömförbrukningen, om man då får tag på en modell med bra kylning och boisswitchen så har man enl mig gjort en rätt bra affär.

om man däremot är ute efter maximal prestanda så är det en 3 GB version av gtx 580 som gäller, men då behöver man ett saftigt nätaggregat etc, speciellt om man har tänkt att köra sli.

det känns som amd fortfarande har övertaget på gpu fronten ang arkitekturen, men samtidigt tror jag amd tar ut större marginal på produkterna och nvidia har ju den mest kraftfulla gpu:n.

ett rätt extremt exempel på att verkligen leva för ett företag har jag hittar här http://blogs.amd.com/play/2011/05/18/the-adventures-of-amd%E2...

The Adventures of AMD’s Greatest Fan
May 18, 2011 by Guest Blogger

Share
275

By Guest Blogger, Daniel Andersson, AMD’s Greatest Fan

AMD's Greatest Fan, Daniel Andersson, visiting the AMD headquarters in Austin, Texas

The day I began researching AMD products – an endeavor that would eventually land me with my first AMD CPU – is forever etched in my mind. Fifteen years later, it has evolved from a simple purchase to an entire lifestyle. This week, it became an amazing opportunity to travel across the globe to visit the AMD headquarters in the United States!

When I first heard about AMD, I was a computer novice. I remember sitting in a friend’s apartment researching both AMD’s and Intel’s hardware offerings. AMD caught my eye because of its better performance and price. After extensively looking into both, I knew AMD was a natural fit for me. I’ve never looked back. My interest in AMD quickly shifted from a “newbie” experience to the all our “AMD’s Greatest Fan.” I know AMD products like the back of my hand and my trip to AMD in Austin, Texas has opened my eyes to the company as a whole. Being here is a dream come true. I am finally able to experience the spirit of AMD in-person and fully grasp what AMD stands for.

I use my AMD products mostly for folding in Folding@home and World Community Grid but I also play games on my PC and administrate my website AMD Forum. My best advice for people who are considering purchasing computer hardware is to ask yourself “What am I going to use my computer for?” From there, find what works for you at the right price point.

As for my trip to the US, on my first day I was picked up at my hotel by Simon Solotko, AMD’s senior manager of social media, to kick off my visit to their headquarters. I had meetings with several AMD staff members, including the opportunity to finally meet in-person with John Taylor, director of client product and software marketing, and Phil Hughes, a senior public relations manager, with whom I’ve been building relationships online over the past several months. I read about their work at AMD and reached out to them online.

Brad Burgess, AMD chief chip architect, Daniel Andersson and Roger Jennings, AMD senior design director

Not only have I met the AMD staff, but I’ve been able to see some amazing things during my stay. I’ve had the opportunity to visit the secret labs and see the “Bulldozer” and “Llano” up and and running for testing. The AMD team even let me see the successor to “Zambezi”! The team has many more activities and plans in place for this week – I am so excited!

When I’m not at AMD, I’ve been enjoying Guero’s Taco Bar for great Mexican food. The people in Austin have been kind and friendly and the city has so much to offer. It’s beautiful and very different from where I live in Sweden.

This week, I’ve been able to share my passion for AMD with the team and they’ve been able to share their passion for the company. My trip has proven just how hard the AMD team works to produce the highest-quality and cutting-edge products. That is few and far between these days!

Thanks for reading and I hope to connect with fellow AMD fans soon! Feel free to give me a shout on Twitter visit my AMD Forum for more information (though I warn you it is in Swedish). Stay tuned for more about my trip this week.

-Daniel Andersson

P.S. My absolute favorite AMD product has to be my Phenom II X6 1090T CPU!

Daniel Andersson is a fan of AMD and has been remunerated for his remarks in this blog. His postings are his own opinions and may not represent AMD’s positions, strategies or opinions. Links to third party sites, and references to third party trademarks, are provided for convenience and illustrative purposes only. Unless explicitly stated, AMD is not responsible for the contents of such links, and no third party endorsement of AMD or any of its products is implied.

Permalänk
Medlem

Det är samma sak som varför man hejar på ett fotbollslag. Man blir fäst vid det, spelar ingen roll om ett annat lag är bättre just nu.

Det bottnar i en ömsesidig tillit och förväntan. Detta är extremt viktigt för överlevnaden av laget/företaget.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte jag är fanboys men visst jag köper enbart asus/gigabyte modekort oftast på grafikkort med. Seagete och hitachi som diskar är ju bara ett stort skämt tycker jag kör bara samsung wd har aldrig haft en krasch har 5-6 diskar 24-7

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag är då helt klart fanboy! men jag har inte bestämt mig till vad

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk

personligen kör jag amd i mer eller mindre alla lägen, för att de mer eller mindre alltid är mer prisvärda och för att jag starkt ogillar intels dominans (och deras tillvägagångssätt för att uppnå dominans) på marknaden. på grafikkortsfronten är det mest amd eftersom jag sitter på amd styrkretsar och det (tills nyligen) inte gått att köra sli på dem

Permalänk
Medlem

En fanboy för mig är nån som tycker en sak är bra tills de ser märket på kartongen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste faktiskt säga att mina köp har lite olika faktorer.
En ganska stor del är och kommer alltid bli pris , men inte "bang for the buck" utan vad min plånbok tillåter just för tillfället.
Har haft amd prollar ett ganska bra tag tills jag fick ett ryck och köpte en Intel Q6600 och jag Älskade den !
Efter det så har det funnits en liten förkärlek till Intel , men kan så klart även tänka mig att köpa en amd.
En viktig sak dock som jag måste påpeka är att jag gillar att klocka , så när det gäller processor köp så styrs mitt köp
även av hur bra den klockar och sen presterar.
Intel fanboy eller amd fanboy ? NEJ !

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har tänkt länge och väl, och nu har jag kommit på min fanboy grej. Om någon bara vågar att tala illa om mitt DasKeyboard, ja då blir det fullt krig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Det är samma sak som varför man hejar på ett fotbollslag. Man blir fäst vid det, spelar ingen roll om ett annat lag är bättre just nu.

Det bottnar i en ömsesidig tillit och förväntan. Detta är extremt viktigt för överlevnaden av laget/företaget.

Tycker inte det är samma sak som och heja på ett idrottslag som och bara köpa produkter från en tillverkare. Idrotten har man oftast någon koppling till, t.ex. själv håller jag på Luleå Hockey då jag är Norrbottning och blivit inplantad med Luleå Hockey grejer sedan barndomen. Inte nog med det har jag även en barndomskompis som spelar i laget idag vilket stärker även hoppet om att det ska gå bra för laget, för att jag även önskar han en lyckad karriär.

Men likaväl bor jag i Skellefteå, och kan även säga att jag håller på Skellefteå så länge dem inte spelar mot Luleå. Likaså när det gäller landskaps matcher, håller på både Sverige och Finland förutom vid "lands derby", då är jag så gul och blå jag bara kan bli.

Sen håller vi på lagen även om de går ner från elitserien till allsvenskan...
Kanske är lite för öppen när det gäller idrott också, klankar aldrig ner på något annat lag för delen heller utan "må bäste man vinna".

Däremot när det gäller vilket val av företag man vill representera har jag noll förståelse för, varför vill man bara ha produkter från ett företag? Måste skapa en otroligt enkelriktad syn om produkterna som finns på marknaden (nog för att det märks vid många diskussioner)?. Hur kan man säga att någon produkt är bäst eller för den delen, sämst?
Finns alltid en bättre produkt för ens ändamål, att säga att en produkt är bäst oavsett vad är och leva i en bubbla.
Visst har det även med ålder och göra, när jag själv var i tonåren så var jag en Anti-Microsoft kille, varför? Ja, alla andra var ju det, kan väl inte vara sämre än alla andra?
Dock så växte jag upp och insåg att när det väl fela med datorerna så var det till 95% oftast skiten mellan tangentbordet och stolen...

Visst kan man ha en "försmak" för något speciellt, t.ex. är riktigt förtjust i Nissan sportbilar, speciellt mellan 70 och slutet av 90-talet, men inte så att jag går och skriker att deras bilar är bäst och allt annat suger, finner ingen logik med det...
likaväl köper jag andra bilmärken, hur kan jag säga något är bäst när jag inte ens testat hälften av alla bilmärken? och hur kan jag säga något är bäst när jag testat bara en till två modeller från en tillverkare? Bara för att den ena bilen fungerade väldigt bra, vad säger att nästa bil från samma märke kommer göra likadant?
Sämsta bilen jag ägt, BMW E36 325 -94, bästa bilen jag ägt, Mitsubishi Lancer GLi -93, kommer jag kunna köpa en BMW igen, absolut, med en bil kan jag inte utesluta flera miljoner andra. Kommer jag bara köpa Mitsubishi hädanefter, skulle aldrig kunna leva i en sådan värld...

Sen ser nog många mig som "anti-Apple", vilket stämmer delvis, jag gillar inte alls företaget eller Steve Jobs, men likaså gillar jag inte Google eller Microsoft för den delen. Företag är bara ute efter att tjäna pengar och alla dessa tre jag nämnde här ovanför har gjort något som fått min syn och sjunka på hur väl de har hanterat sina kunder eller betet sig på marknaden.
Varför jag ofta dyker upp i diskussioner angående Apples produkter är just när någon kommer med påståenden som;

"jag får bara virus i Windows, i OSX finns det inga, fy fan vad kass Microsoft är!",
"iPhone är den bästa telefonen som finns, Android suger, ni som klagar gör det bara för att ni inte har råd!"
"Det är mycket bättre och arbeta med design i OSX än Windows!"
"Apple var först! Alla andra härmar bara Apple!"
"Apples datorer är snyggare än alla andras!"
osv.

Det är påståenden som gör mig less och då jag har svårt och hålla käften så ger jag mig gärna in i leken och diskuterar. Har däremot aldrig sagt att OSX är dåligt, att någon iProdukt är värdelos eller något annat liknande vars det blir mer en subjektiv bedömning (om då inte produkterna i sig är riktigt dåliga, dvs. någon produkt som är praktiakttaget oanvändbar och vi är många som kan konstatera det, skulle dock diskutera det på ett sätt med en varningstecken för framtida köpare). Har ingen orsak och säga det, men pratar vi vad som är bäst för plånboken och för specifikt ändamål så står jag gärna där och diskuterar valet för ett plocke-pin-system istället för Mac.

Men det finns många "haters" där ute också, som är lika irriterande som fanatikerna. De är inne i varje tråd om något specifikt ämne och trollar, oavsett om det står "Microsoft fyller år idag" så är det inte ovanligt och läsa från någon specifik person "Hoppas dem brinner i helvettet, fan vad jag hatar Microsoft!".
Dessa är tyvärr troll som har en "fetisch" för att skapa osämja mellan folk och har kanske om man har tur, baserat sin åsikt på eventuellt en produkt som de ägt, för fem år sedan... Fem år senare, sitter samma person och går in i tråd efter tråd och måste spy galla om hur dålig hans produkt var.

För att avsluta den här romanen, varför vill man egentligen sätta sig i ett läger och stanna där? Om man väl gör det, varför måste man då klanka ner på alla andra företag och hylla allt som kommer från ett? Hur kan man veta vad som är bäst om man lever med skygglappar?
Vad säger att alla produkter är dåliga för att man kanske fick ett måndagsexemplar? Ska man döma ut allt som har med företaget då och göra?

Vad vinner man på att leva i en subjektiv värld?

Tyvärr är det allt för många som köper det vad pappa köper, kör det vad pappa kör, väljer politik efter vad pappa gör, köper telefon för att vännerna säger att allt annat suger. Är det en saknad av självsäkerhet? Inte kunna tänka för sig själv?

"Min pappa är starkare än din"

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ska vi avsluta med att: Fanboyism uppstår pga människor har egna satta upplevelser/uppfattningar om en viss sak, som går emot andras upplevelser/uppfattningar. Behovet att tillhöra en viss grupp och ha en stark övertygelse över att man själv har rätt och den andre har fel. Det är ju så att de flesta människor verkar drivas av den uppfattningen att man själv har rätt och andra har fel, mer än att man själv alltid har fel och alla andra har rätt, dvs motsatsen. Omognad kan spela in, förutfattade meningar och antaganden. Och det faktum är att ingenting är perfekt... Det går alltid att hitta brister hos produkter, och de är ofta lätt att peka på... Framför allt andras brister. Ofta handlar det om att "försköna" och "höja" sig själv och sitt, för att på något sätt hävda sig och vilja verka bättre än andra (skryta). Därför kanske man inte väljer att se sina egna brister. Det gäller antagligen även sina inköp av datorkomponenter. Har någon annan som man argumenterat emot, hävdat att Geforce är bättre än ATI/AMD, och man själv sitter på ett ATI kort och är mer än nöjd med det. Väljer man kanske att inte köpa Geforce i framtiden för att isf har man ansett sig besegrad. Antagligen något som lagras i vårt undermedvetna. För människor är mer primitiva än vi själva gärna vill erkänna eller se.

Bästa inlägget i tråden, tack. Lyssna på denna mannen!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Finns det något som heter "hateboys"?

Intressant nog finns det en del inlägg här som uttrycker motvilja mot Apple, utan att nödvändigtvis peka ut ett annat specifikt märke än "icke-Apple".

Själv skulle jag beskriva mig som anti mot Intel pga deras tidigare fula affärsmetoder som behållit deras dominans även när AMD gjorde bättre processorer i början av milleniet. Dessutom känns det i nuläget som att AMD lägger betydligt mer av sin inkomst på att utveckla nya processorer än vad Intel gör (Intel gör mycket mer och bättre reklam, satsar pengar på en massa andra saker som floppar).

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

En fanboy för mig är en som köper intel, nvidia & appel och andra dyrare saker.
En sån som vill skryta med att han (hon... fangirl?) har det dyraste sakerna.
Kanske inte ens äger det som talas om.
Drömmer om en BMW i garaget men lånar morsans DKW i bästa fall.
En fanboy lyssnar ofta på andras kommentarer och för dom vidare utan egna erfarenheter.
En fanboy lägger sig i olika forum och vill ofta förtala det som det talas om bara för att trolla.
Man behöver inte vara fanboy för att föredra ett visst märke, om det passar bäst för en själv.
Jag kan bara tala för ni själv och mina prylar, och där ingår tex. inte intel, nvidia & appel mm och då ska jag inte heller uttala mig om dessa produkter.
Har heller ingen BMW i garaget men en Hyundai som har gått felfritt i mer än 10000mil utan reparation.
Jah erkänner gärna att jag är Hyundai fanboy men det rör ju inte detta forum

Hur vill du har det?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag har tänkt länge och väl, och nu har jag kommit på min fanboy grej. Om någon bara vågar att tala illa om mitt DasKeyboard, ja då blir det fullt krig!

Logitech är bäst - DasKeyboard är sämst!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Kanske har man själv har köpt en.. till exempel macbook, och så har man förstått i efterhand att det inte var det bästa valet. Men man vill inte riktigt acceptera det, så man intalar sig själv att det var ett bra köp fast man egentligen vet att det inte var det. Jag har till exempel sett jättemånga som har hittat på fakta om hur bra någonting är, och nästan tror på det själva bara för att dom så gärna vill att det ska vara sant och att de har gjort ett bra val och köpt saken.

Jag tror du är delvis fel ute. Din teori gäller kanske de subnormalbegåvade. Det syns ju t.ex. här på forumet speciellt på alla haters (undergrupp av fanboys) som spyr galla på Apple med tio till tjugo år gamla myter eller egenfabricerade fakta. En normalbegåvad ser ju igenom detta omedelbart och de enda de kan hoppas påverka är ju andra oinsatta av deras egen (mentala) kaliber.
Man kan också lägga märke till att när det gäller Apple vs resten av teknikvärlden så är alla haters nästan uteslutande riktade mot Apple, inte tvärt om. Det om något skulle ju tala för din teori. Kanske är det så för att de flesta som köper Apple inser att det finns både bättre och sämre produkter på "andra sidan" men att de valde en produkt som fyller deras behov och ser ingen anledning att hitta på negativa fakta om konkurrerande produkter.
När det gäller normalbegåvade så skulle de nästan uteslutande byta ut den där macbooken mot något annat om man inte var nöjd.

Själv har jag länge gillat Samsungs produkter och äger en hel del. Dock köpte jag en ny 50" Samsung-TV i vintras som jag inte var nöjd med. Blev Blocket på den ganska fort och jag sitter nu med en Philips som fungerar mycket bättre. Jag vet att det finns betydligt bättre TV-apparater där ute, men denna fyller mina behov och den kostade nästan hälften av vad Samsungen kostade, så den får stanna tillsvidare.

För att återkomma till Apple så har jag varit bra insatt i deras produkter sedan Quadra 700 (lääänge sedan) men när jag själv skulle köpa min första egna dator blev det en Pentium II. Den fyllde mina behov bättre och därför blev det en sådan. Det har sedan blivit en lååång rad olika PC och den senaste var en 45W Athlon X4. Dock när jag rekommenderar någon annan om datorköp är det nästan uteslutande Mac. Varför? För att de inte gör undermåliga produkter som många här hävdar. De gör bra produkter (med vissa undantag) som passar utomordentligt för vissa och mindre för andra.
Deras produkter har dock inte kommit så långt att de har motiverat mig till ett köp men det börjar närma sig i vissa avseenden.
Ett tips från coachen när det gäller inköp är att köpa när Apple lanserar något nytt. Då är de oftast väldigt prisvärda. T.ex. iPad2. Trots vad många här inne säger så tyckte jag att den hade ett bra pris jämfört med likvärdiga konkurrenter när den kom. Till jul kommer det förmodligen finnas bättre och billigare Androidplattor.

Slutligen. Ja, inse att folk är olika och även olika begåvade. Det betyder alltså inte att någon är mindre värd än någon annan utan bara en förklaring till att folk också beter sig annorlunda.

P.S. Till folk som inte kan skilja på de/dem. Ni skriver ju inte "oss" istället för "vi". Är det så svårt så använd för tusan "dom" istället. Det blir ju inte rätt men i alla fall acceptabelt istället för tokfel.

stavfel
Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av biorrith:

Logitech är bäst - DasKeyboard är sämst!!

Passa dig noga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Själv är jag agnostiker, jag kräver fakta för att välja min gud/märke.
.

Att använda fakta för att välja gud är väl en motsägelse i sig själv. Att du är agnostiker säger väl mer att du är velig eller har dålig koll.
Skulle du gå efter fakta så skulle du ju kalla dig ateist. Eller?

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk

Jag har kommit på mig själv att köpa vissa märken för att provocera och motbevisa andra. Det är just människor av typen "fanboys" som man blir irriterad av.
Jag skiter väl i om det är en Intellogga/ amdlapp ett äpple eller asusmärke. Det är det Trångsynta tänkandet och oförmågan att se bortom märket som jag stör mig på.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING, AMD 5600X, Corsair Vengeance DDR4 3600MHz 32GB, MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X 8GB, Cooler Master MasterLiquid Lite 240 AIO, MASTERBOX NR200, WD Blue SN550 1TB, 2x 250 GB SSD, Xiaomi Mi Curved 3440 x 1440.

Permalänk
Medlem

Dehär skulle jag vilja se på svt debatt, otrolig underhållning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Att ha varit bortkopplad från PC världen flera år pga att man istället kört Mac har dock fått mig att tappa den gamla fanboyismen jag hade till AMD och dåvarande ATI. Denna dator jag sitter på nu har ett Intel chip och en Nvidia GPU just för de var det bästa jag kunde få för mina pengar.
Dock är det ju inte konstigt att man gärna är fanboy och försvarar sina köp eftersom man gärna inte framstår som en idiot och köpt "fel".

Man kan ju också bara byta. Det är inte raketforskning ;).

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Skrivet av furuliden:

HD 6970 är prestanda klassen, så vad menar du egentligen?

Vad menar du med att budgetklassen kan exkluderas? HD 6970 är ialf inte budget om du nu tror det?

Okej, vi tar det igen. Om man ska jämföra bästa grafikkort, gröna vs. röda, bör man i exkludera budgetklassen.

Skrivet av furuliden:

Jag tog HD 6970 samt HD 6870 på måfå eftersom båda de korten representerar varsin budget-nivå, båda korten visar att ditt påstående är felaktigt. Du kan gärna ta ett HD 6950 som exempel, det kommer inte spela någon roll.

Och vi tar det här igen också. Jag argumenterar inte för prestanda/pris. Jag argumenterar för prestanda.

Visa signatur

AMD, valet för dig som är fattig.

Permalänk
Medlem

Har haft både nvidia- och atigrafikkort. Har kört msi, asus, gigabyte och vad mer på moderkortsfronten. Har varvat amd och intel på processorsidan. hårddiskar från seagate, samsung och wd. minnen från corsair, kingston. nätagg från antec, corsair och cooler master. Kört chassin från antec, fractal design och cooler master. Skärmar från nokia till samsung. Har en iphone just nu och kör ericsson och lg innan.

Med andra ord, man köper väl för fan det som är bäst för dina behov, oberoende vilket märke det är på produkten. Ibland kan märket peka mot ett specifikt behov men det är en annan fråga. En tillverkare har inte bäst prestanda, ALLTID. Det skiftar mellan produkter, år och tillverkningsmetoder. Svensson gör det lätt för sig genom att Bara köra ati, nvidia eller bara köra asus-kort. Man inbillar sig att man gjort ett bra köp oberoende vad det faktiskt är man köper. Då slipper svensson studera marknaden och produkterna och han känner sig nöjd med att faktiskt inte göra ett val. Man har redan gjort valet innan man bestämt sig för att köpa något.

fanboys skapar konkurrens på varumärkesvärde, inte på prestanda på produkterna.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7