Helgsnack: "Varför fanboy?"

Permalänk
Medlem

Den prisstatistiken kan inte riktigt stämma .. iPhone 4 släpptes inte i Sverige förrän den 30 juli. Fram till det datumet fanns bara direktimport av diverse företag som tog ut överpriser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Du sa att AMD hade sämre minimum fps generellt sett, nej det är inte sant. Kan du bevisa motsatsen, generellt sätt alltså? Tror inte det.
Sedan sa du att AMD hade sämre bildkvalité, nej dom har så gott som identisk bild i de flesta spelen som finns. Det finns ingen som har bättre eller sämre bild än det andra företaget, generellt sett.

Vill minnas att jag läste i nyheterna här på SweC att AMD visst har sämre kvalité på bilderna. Inte så att det märks, men ändå.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Inaktiv

Fanboy = en som bara har för argument för sina prylar och mot argument för dina?

Permalänk
Medlem

Det du länkar till har inget med Apples priser att göra. Prisjakt visar endast priser på ej operatörslåsta telefoner. Fram till i våras gick det inte att köpa en upplåst svensk iPhone. De priser som du ser där är för importerade telefoner som företagen som importerar har lagt en egen marginal på.

Apples pris på iPhone 4 i Sverige var 5995 för 16GB och 6995 för 32GB när den lanserades: http://www.sweclockers.com/nyhet/12422-officiella-svenska-pri...

Apples pris på iPhone 4 i Sverige idag är 5995 för 16BG och 6995 för 32GB: http://store.apple.com/se/browse/home/shop_iphone/family/ipho...

Som du kan se exakt samma priser och så lär det vara fram tills 5:an lanseras. Då sänker de priserna på 4:an.

Permalänk
Skrivet av villers114:

Apple gillar jag för de har de bästa Operativ systemet
Bästa bärbarakonsoll: Ipod/Iphone

iOS har knappast utbudet av riktiga spel som Sony (PSP) eller Nintendo (DS) har. iOS har till mestadels bara en massa små-spel... (vissa av dom portas till PSN och kallas mini-spel) och det e därför många av dom är väldigt billiga. Visst är det en bra affärsidé och det kommer in fler spel-utvecklare på marknaden, men som en passionerad spelare anser jag att iOS är den som har mest brister. Sen har inte iOS några spel som utmärker plattformen lika väl som alla de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Alltså.. när något lanseras nytt så är det per definition alltid oprisvärt, oavsett företag och bransch så finns det alltid en grupp av människor som vill ha det absolut senaste och är beredda att betala mer. Dessa människor vill företagen "casha-in på" och därmed har man alltid ett högre initialt pris än senare.

Hur menar du att Apple gör bättre datorer? De gör inte sina delar, de använder samma delar du själv kan köpa biligare (med viss modifikation för att förhindra att man byter upp datordelarna). De är identiska till exempelvis Compaq, HP, Dell och alla de andra mellanhänder som säljer datorer till ett betydligt högre pris än vad delarna i sig själv kostar - förutom att Apple istället för windows använder sig utav OSX. I många fall använder mellanhänder som Apple och Dell högre kvalité på de delar som "average joe" känner till, dvs processor, och lägre standard på allt annat. - Vilket brukar resultera i att trots att du lägger ner stora summor pengar så får du inte det bästa marknaden har att erbjuda (vilket du annars skulle få om du valde att välja ut delarna själv).

Din definition av oprisvärt fungerar bra på t.ex. grafikkort som blir billigare efter hand. Men när Apple lanserar något så kör de i princip på samma pris från introduktionen tills produkten ersätts av nästa version. Apple har dessutom långa produktcykler, vilket spär på effekten.
Apple beställer sina produkter i väldigt stora kvantiteter från producenterna så deras marginal är förmodligen likartad för större delen av produktcykeln (gissning). Men för producenten som kanske t.o.m. går back på produktionen initialt för att göra bättre vinst så småningom när produktionskostnaderna blir mindre. För konsumenten betyder ju det att vid nyintroduktion kan man köpa produkten, innehållande ny (oftast) hårdvara, till ett pris som ska hålla hyfsat bra även 6-12 månader senare (p.g.a. Apples långa produktcykler) när hårdvaran känns lite förlegad.

Om du ska fortsätta kommentera mina inlägg så ber jag dig att läsa lite långsammare så att vi undviker missförstånd. För det första så skrev jag "bra", inte "bättre". Det är en JÄVLA skillnad. För det andra talade jag om produkter inte datorer. Jag har mycket bra koll på hårdvara i både Mac och PC och det är anledningen till att jag själv köper mina datorer(PC) i delar (som jag också antydde i mitt inlägg). Men du kanske förstår att även om majoriteten här bygger själv så är det definitivt inget för den stora massan konsumenter utanför detta forum.

På det stora hela tycker vi nog ganska lika om du inte har så bråttom :).

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk

Jag sitter på en amds gamla värsting 965 be , och gtx 285 från Nvidia ! Cpun har funkat hur bra som helst ! och 285 klarar sig hur bra som helst ända in i dagens spel ! Man börjar känna dock att burken dock inte är lika "värsting" som för 1-2 år sedan ! Och nu till själva punkten , Jag har inga problem med att byta ut mitt 285 mot tex 6970 och 965be till tex 2500k i5 , Jag köper efter villka pengar jag har och då vad som "have most Performance for the buck " ! Varför folk nu blir så upprörda så fort man pratar amd vs intel , Apple vs HTC känns som en sak man växer ifrån ! Liksom om båda företagena har en produkt som presterar ungefär lika bra och kostar lika mycket så är det väll skit samma , så länge inte Amds eller Intels produktion av den produkten ger 10% till någon terrorist grupp vill säga! Btw Jag har en Iphone 4 visst det är en dyr lur , men den bästa luren jag någonsin haft !

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Även om jag har mina åsikter om apple, så tog jag bara det som ett exempel.
Jag förstår inte vad du menar med begåvad... Det är väl mer något sorts försvar att man försöker hitta på grejer som gör en glad. När jag läser din text så får jag en känsla av att du inte menar samma sak som jag när du använder ordet "begåvad". Jag skulle nog våga säga att jag själv är rätt begåvad - jag är väldigt musikalisk, men det har inte någonting att göra med att jag föredrar ett märke före ett annat. Det är två helt skilda saker.
Det som jag beskriver tidigare har jag sett ett väldigt bra exempel på i något forum, tror det var flashback eller fragbite eller något liknande. Det handlar om apple men ta inte illa upp och börja försvara apple nu, det kan vi göra i mac vs pc tråden i stället
Det var en tråd från en kille som just hade köpt en ny macbook pro att spela spel på. Han sa att den var en jättebra gamingdator och räknade upp massa ord som han inte visste vad de betydde osvosv. Han hade tydligen 250FPs i wow med allt på max, och the witcher 2 flöt på som en dröm. Han räknade till och med upp spel som inte ens finns till mac. Jag tror i alla fall att anledningen att han tyckte att den var så bra var det jag sa i mitt förra inlägg.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du syftade väl inte på mig ang de och dem? Jag har för mig att jag kan det ganska bra

Nej det var absolut inte dig jag syftade på utan språket generellt på forum nuförtiden. Du har säkert själv märkt det.

Du har rätt i att begåvning kan tolkas på och omfattas av många saker. Det var kanske dumt av mig att använda just det ordet.

Ja. Det finns naturligtvis nötter/småpojkar som köper macbooks också. Att de lever i en fantasivärld är ju bara underhållande för oss andra ;).

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Jag är bara emot ett företag.. och det är apple.. inte för att dom gör dåliga produkter, utan för priset på dom när man kan få lika eller bättre om man köper en vanlig laptop för bra mycket mindre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt enkelt att kalla andra för fanboys för att försöka rationalisera varför andra gör andra val än man själv gör, istället för att inse det mycket obehagliga att andra kanske har andra preferenser än man själv har. Många tycker verkligen det är grymt obehagligt att andra som har samma erfarenhet ändå väljer alternativ, det gör en otrygg i sin självbild och man förlöjligar gärna för att slippa hantera det.

Exempelvis, Pelle köper iPhone. En person med stabilt psyke skulle här tänka "Pelle gjorde bedömningen att iPhone mest passade Pelles behov". En person med mindre starkt psyke tänker "Jag föredrar ju inte iPhone, hur kan Pelle göra det? Något måste vara fel på Pelle, han är ju inte som jag är. Antagligen är han bara en fanboy likt de som andra hånar på nätet, ja det är enda förklaringen. För det jag tycker måste även gälla alla andra. Om jag avreagerar mig lite och skriver lite hån så kan jag lura mig själv lite mer så slipper jag utvecklas. Utvecklas är jobbigt, det betyder att ens gamla jag dör vilket måste undvikas med alla möjliga medel."

<3

Permalänk

min första dator jag byggde så vare amd cpu och nvidia. som ägde tyckte man. men när man gick med här på sweclockers å börj läsa på forum så blev det snabbt att man gick över till intel när man bygde den andra datorn. då blev det intel cpu och nvidia grafikkort. det va en ren slump att jag gick över till amd gpu. det sista jag begrep av nvidia då dom släpte 8800gt 8800gtx och 8800ultra. efter det så blev det bara svart massa sifror hit å dit. bokstäver hit å dit fattade inget. viste inte alls va jag skulle köpa. tyckte det blev bara en gröt av allt ihopa. så jag gick över till radeon. å det kommer jag nog att forstäta med tills jag dö va jag känner nu.

sen har jag fastnat för
(samsung) HDD-TV-Dator skärmen- tlefonen galaxy s.
(Corsair) en riktigt stor bov. cpu kylar-Ramminnen
(Asus) för dom fina moderkorten
(XFX) för dom härliga grafikkorten
(SteelSERIES) för mus mattorna-mössen

kalla vad ni vill märkers bòg eller inte men dom har jag bara fastnat för så enkelt äre bara

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk
Medlem

Själv är man nybörjare och självupplärd. Men jag tror (vet inte om någon sagt detta innan) att man rekomenderar det man har bästa erfarenheten av. Om man TILL EXEMPEL har ägt Nvidia kort och det har gått som en klocka och man sedan byter till ett Radeon som egentligen är bättre men som visar sig vara defekt eller likande så tycker jag att det är fullständigt naturligt att man rekomenderar det man har bäst erfarenhet av och inte det som kanske är bättre på pappret. Eller?

Permalänk

Jag skulle kanske kalla mig lite "Fanboy" för Sony ohc Playstiation... men det är för att de har gett mig så mycket bra! PS3 är ju helt grymt liksom, PS Vita som kmr i början av 2012 är också helt otroligt bra för priset! PS2 körde jag som mindre (är 17 nu) och därifrån har jag många bra barndomsminnen Tycker att Sony's TV:ar är välidgt bra också, aa, jag tycker helt enkelt att Sony ofta gör väldigt bra saker! En del klagar på att SOny Ericsson är lite efter i mobilpresatandan... jag bryr mig dock inte så mkt om att ha en smart phone, bara jag kan smsa snabbt och bra vilket jag kan göra nu med en mobil med knappar Men, dock kan jag ju hålla med vissa där att det är lite synd att Xperia play bara har en sibgle core processor men, å andra sidan så har jag testat den och den presterar väldigt bra och den har en VÄLDIGT bra grafik processor, tror den var 4 kärning t.o.m ? Iaf, Jag antar att jag är en liten SONY fanboy

Permalänk
Skrivet av Anonymoose:

Okej, vi tar det igen. Om man ska jämföra bästa grafikkort, gröna vs. röda, bör man i exkludera budgetklassen.

Och vi tar det här igen också. Jag argumenterar inte för prestanda/pris. Jag argumenterar för prestanda.

För det är ju ingen som köper saker i budgetklassen...

Visst, om man ska jämföra BÄSTA grafikkortet så kvittar budgetklassen för de är ändå inte bäst, men det finns de som har ett icke-virtuellt liv också. Så länge man inte spelar/använder krävande program mer än 2 snittimmar per dag är det rent ut sagt korkat och ignorant att skaffa ett (eller 2) GTX580 och en 2600K, oavsett om man har råd eller inte.

Bara så att du vet; GTX460 och HD6850 är mainstreamkort (allt under det är budgetkort), GTX560Ti och HD6950 är undre prestandasegmentet, GTX570 och HD6970 är övre prestandasegmentet och GTX580 är entusiastsegmentet. ASUS Ares och Marskorten är bara samlarkort. Istället rekommenderar jag pokemonkort.

Gissa hur många procent sålda kort som är entusiastkort? Ledtråd: det går att räkna på en hand. Gissa vilka som säljer bäst? Ledtråd: de börjar på b och m.

Ekonomifrågan årskurs 2: I vilka segment vill de smarta företagen vara bäst?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt att människor som påstår ett märkte ex intel/amd osv.. är mycket bättre helt enkelt snackar skit -är troligtvis omogna, trångsynt och inte värt mödan att lyssna på igen.

Vad du får för 1500 spänn varierar månad för månad, ibland kan ett grafikkort ha bättre pris per prestanda än ett annat om tre veckor. Är man så blåögd och inte förstår att utveckling hela tiden pågår och skiftar mellan märken och pris borde man inte få skaffa barn helt enkelt.

Vill jag handla något bestämmer jag ett pris sen letar efter det bästa jag kan få för pengarna i den stunden. Vad ska man annars göra?

Sen verkar många på detta forumet stämma in rätt bra i denna artiklen:
http://www.wired.com/wiredscience/2011/08/consumer-self-image...
Mendet handlar nog mycket om unga åldrar och omogenhet.

Permalänk

Det började för många år sen när jag tyckte att AMD hade missvisande namn på sina processorer. Allt var redan dimma med olika sockets, datakomponenter, BIOS va ju rena rymdforskningen för en annan.
En kompis byggde min första dator och jag tittade på och såg väl ut som ett frågetecken.

Exempel.
Då hette det Pentium 4 2.5 GHz medan tex AMD Athlon XP 2500+ inte var en 2.5 GHz utan 1.83 GHz.
I skolan var det ju dock det man snackade om.. vem som hade mest GHz osv osv..
Jag förknippade väl 2500 med 2.5 osv osv..
Det var så jag fastnade för Intel.

Må vara löjligt men så var det.

Windows går före MAC på datorer enligt mig.. har provat MAC men pallar inte med det operativet för fem öre.
Hade en HTC Desire men bytte mot en Iphone 4, jailbreaka självfallet annars hade jag inte klarat av mobilen.

Haft Playstation hela livet men nu gillar jag Xbox 360 mer.

Ibland kan det vara så små saker som får en att byta till en annan produkt. Jag läser alltid omdömmen på saker jag ska köpa, den kommande datorn får HD Radeon men nästa dator kanske får Nvidia.
Och funkar Radeon bra så kanske det blir samma märke i framtiden.

Med åren så har man ju lärt sig Windows, Intel, Xbox 360 osv osv. Varför byta sålänge det är ett vinnande koncept

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium Svart PSU: Corsair AX 850W 80+ GOLD MOBO: MSI Z87-S02 INET EDITION ATX CPU: Intel i7 4770K CPU-kylning: Corsair Hydro H90 RAM: Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast Series 16GB GPU: EVGA GeForce GTX 680 2048MB Superclocked SLI HDD: 2xIntel SSD 510 120GB + 1TB Western Digital Caviar Green Skärm: BenQ 24'' XL2411T 144Hz Keyboard: QPAD MK-85 Mus: Qpad 5K L.E

Permalänk

Själv har jag varit skeptisk mot AMD, när det kommer till moderkort/processorer. ända sedan jag byggde en skräpdator för en massa år sedan, Det var en AMD K6 med "3D now" som det hette (istället för MMX, som Intel körde med, om jag inte minns helt fel). Det var tamejf*n inkompatibel med allt och riktigt rutten prestanda. När jag sedan bytte upp mig till Intel så var det klass-skillnad, trots liten skillnad i pris.

När det kommer till grafikkort så är jag desto mer velig. Jag har haft min beskärda del av brända grafikkort från båda lagen. Jag gillar nog nvidia mer egentligen för deras stabila drivrutiner och för att de, åtminstone förr i världen, levererade bäst prestanda. Just nu kör jag dock AMD eftersom de var snabbast(och är just nu också?) när det var köpedags sist. Tycker även om AMDs inriktning på mer prestanda per watt, som de har lyckats bättre med än Nvidia. Blir intressant om Nvidia lyckas vända på steken med Kepler!

Permalänk

Det jag uppfattar som ” Fanboy/s” är en person/personer som exempelvis:

1:
Har köpt en produkt som dem själva har funnit uppfylla deras begär och vill därför sprida vidare sin uppfattning till andra. Vilket leder till att när någon talar emot deras produkt vill de skydda den (Lite som att man vill skydda sina när och kära). Antingen gör dem det med god kunskap om ämnet eller så görs det med glåpord och kräkningar.

2:
Har köpt en produkt som h_n inte har varit nöjd med, men inte vill erkänna sitt missnöje/misstag för att h_n är rädd att gruppen som h_n vill vara/är med i ska tycka negativt om honom/henne. Eller som sagt inte vill erkänna att en annan produkt i samma kategori är bättre än sin egna då man begick misstaget att köpa det sämre och försöker istället övertyga både sig själv och andra att produkten är bättre än den andra produkten. Antigen med en lugn karaktär för att ge intrycket att de onekligen kan har valt fel produkt och måste därför tala sanning eller så görs det med glåpord och kräkningar.

Jag hade fler exempel men det verkar som de rann ur hjärnan på mig medan jag skrev.

/Athorovox

Visa signatur

Hi!.....*cricket noise*

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Som du kan se exakt samma priser och så lär det vara fram tills 5:an lanseras. Då sänker de priserna på 4:an.

Och folk köper skräpet?

Jag tror Apple kommer få det svårare och låsa in sina kunder så hårt som man gör i framtiden, det finns i alla fall fyra operativsystem som duger alldeles utmärkt till mobiler. Betydligt lättare när man var först på marknaden. Det vet gissningsvis om det med då de verkar ha dragit igång världens stämningskampanj mot andra.

Mycket svårare och få till det där lilla extra idag jämfört med några år sedan.

De har iofs byggt upp en stor skara fanatiker som inte kan tänka sig något annat än än att det står märket "Apple" på apparaten.

Hårdvaran i deras nuvarande mobil är redan föråldrad jämfört med konkurrenterna

Permalänk
Medlem

Jag vill inte förolämpa folk men den här videon beskriver min åsikt om hardcore apple fans, säger inte att alla som har apple är sådana men iaf Hardcore fans är sådär, ganska irriterande faktiskt.
http://www.youtube.com/watch?v=dM_V1P1ud1s&feature=channel_vi...
Varning: Sänk ljudet, ganska mycket störande ljud

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Hur vill du har det?

En fanboy för mig är en som köper intel, nvidia & appel och andra dyrare saker.

Förtydligande: Dyra saker som inte är bättre, men han/hon är envis att påtala för andra att de är det.

Man behöver inte vara fanboy för att föredra ett visst märke, om det passar bäst för en själv.

Förtydligande: Om det är ett billigare märke som är lika bra så tycker jag inte men är fanboy om man föredrar detta.

En fanboy är en som inte tål att andra har en annan en ens egna uppfattning.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

En fanboy för mig är en som köper intel, nvidia & appel och andra dyrare saker.

Förtydligande: Dyra saker som inte är bättre, men han/hon är envis att påtala för andra att de är det.

Man behöver inte vara fanboy för att föredra ett visst märke, om det passar bäst för en själv.

Det där visar väl snarare på att du är en fanboy eftersom du bevisligen har fel. Det är rätt stor skillnad på prestanda/kr och ren och skär prestanda (syftar på Intel)

Notera gärna att folk använder datorer till annat än spel.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

klockren.

Fanboyismen uppstod troligtvis på grund av någon persons dåliga omdöme. "Varför inte ta produkt A i stället för produkt B? Produkt A är från företaget Z, dom är riktigt nice". "Du kan ju inte favorisera A, du vet väl att Y är mycket bättre?". "Nej, Z gör bäst prylar, därför är A bäst". "FANBOY!!!". Här på sweclockers är det svårt att yttra sig om en tillverkare utan att bli klassad som fanboy. Ännu värre är det om någon tillägger i sitt inlägg "jag är inte fanboy, men jag tycker tillverkare A är bättre än tillverkare B etc etc...".
Folk kommer ha dåligt omdöme för alltid. Folk kommer påpeka folks dåliga omdöme i all evighet. Det är ett evigt cykliskt Rage Train. Så länge det inte är monopol kommer det finnas fanboys. Så är det.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villers114:

Apple gillar jag för de har de bästa Operativ systemet

Och alla deras produkter är så simpla men det gör ont att svika dem när det gäller speldatorer annars tycker jag dom dominerar världsmarknaden

bästa mp3 spelare: Ipod Nano
Bästa bärbarakonsoll: Ipod/Iphone
Bästa mobil: Iphone
Bästa OS: apple

Dom äger ut alla och man blir knappast missnöjd
Synd att det inte finns ett lika stort företag som gör som Apple okey då Microsft men kan du inte också göra hårdvara XBOX 360 den är rätt lyckad
Microsoft daotor skulle vara galant och mobil, okeyy då de köpte typ Motorola eller vad de va.

Fanboy i ett nötskal....

'bästa OS Apple' i loled

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Det där visar väl snarare på att du är en fanboy eftersom du bevisligen har fel. Det är rätt stor skillnad på prestanda/kr och ren och skär prestanda (syftar på Intel)

Kan man märka skillnaden?
Skulle du klara av och avgöra om du sitter på en Intel eller AMD dator (jag tror iofs inte du prövat) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Och folk köper skräpet?

Jag tror Apple kommer få det svårare och låsa in sina kunder så hårt som man gör i framtiden, det finns i alla fall fyra operativsystem som duger alldeles utmärkt till mobiler. Betydligt lättare när man var först på marknaden. Det vet gissningsvis om det med då de verkar ha dragit igång världens stämningskampanj mot andra.

Mycket svårare och få till det där lilla extra idag jämfört med några år sedan.

De har iofs byggt upp en stor skara fanatiker som inte kan tänka sig något annat än än att det står märket "Apple" på apparaten.

Det är din åsikt, det finns många som inte delar den.

Och det är väl just en del av det här med fanboy/haters fenomenet...Trångsynthet. Du har uppenbarligen svårt att acceptera att folk har en annan åsikt/prioriteringar än dig och börjar använda ord som "fanatiker" vilket är vanligt.

Ja, hårdvaran (eller dess SoC allafall) i iPhone 4 är definitivt efter jämfört med konkurrenterna då telefonen nu är mer än ett år gammal. Det är fakta.

Gör det den automatiskt till sämre sett till helhet än telefoner med på pappret bättre spec? Nej, det är en subjektiv åsikt. En bra användarupplevelse handlar om så mycket mer än ren hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Det där visar väl snarare på att du är en fanboy eftersom du bevisligen har fel. Det är rätt stor skillnad på prestanda/kr och ren och skär prestanda (syftar på Intel)

Notera gärna att folk använder datorer till annat än spel.

Jag använder gärna fläktar från FractalDesign också har väl ett 30tal, Där är jag en FAN-Boy

Att jag har så många AMD prylar, Är för att jag byter mellan datorerna hela tiden och det är smidigt med socket AM2/AM3.
Jag Har haft en hel del intel oxå Pentium I, II, III, & 4. i olika Dell-datorer.
Funkar bra tills man vill uppgradera då måste man köpa allt nytt.
Tänkte att jag skulle ge intel en chans, köpte ett moderkort med LGA-775 och en Qadprocessor.
Kul att det inte gick att uppgradera, när det blev dax, man fick köpa nytt moderkort
Samt att deras små fjädrar på moderkortssockeln är så dåliga att det inte går att skifta processor hur lätt som helst, utan att bryta sönder (men det är ju inte aktuellt att byta processor så ofta eftersom dom byter sockel hela tiden)
Uppgraderade mitt bios på AM2+ moderkortet till AM3 och vips så kunde jag köra AMD x6 om jag ville.
Om jag hade kört med intel så skulle jag behöva köpa nytt moderkort en gång om året och inte kunna skifta runt hårdvaran hur som helst.
Men jag är för gammal och klok för att kalla mig FanBOY.
Men det var en kul tråd, där man får argumentera utan att moderatorerna behöver lägga näsan i blöt
Men det är ett hett ämne, AMD vs. intel vs. Appel osv.
Jag spelar Bejeweled 3 som mest och jobbar lite med bilder och skriver i detta forum, så jag vet att mina datorer är ilte överpresterande även för att vara AMD.
Jag har råd att köpa intels värsta rigg när som helst, men det lockar inte,
Jag kan förstå de som har råd att köpa en dyr dator från intel, men de som inte har riktigt råd bör välja AMD för det funkar till det mesta för ca25-30% mindre kostnad eller kraftigare komponenter för samma pris.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av villers114:

Apple gillar jag för de har de bästa Operativ systemet

Och alla deras produkter är så simpla men det gör ont att svika dem när det gäller speldatorer annars tycker jag dom dominerar världsmarknaden

bästa mp3 spelare: Ipod Nano
Bästa bärbarakonsoll: Ipod/Iphone
Bästa mobil: Iphone
Bästa OS: apple

Dom äger ut alla och man blir knappast missnöjd
Synd att det inte finns ett lika stort företag som gör som Apple okey då Microsft men kan du inte också göra hårdvara XBOX 360 den är rätt lyckad
Microsoft daotor skulle vara galant och mobil, okeyy då de köpte typ Motorola eller vad de va.

Det går inte att ta dig på allvar, sorry. Speciellt med språkbruket.

Jag kan bara säga att alla är bra på sina sätt. Vissa produkter passar bättre för en och för andra sämre. För min del som är teknisk och intresserad använder jag mer än gärna Android och PC. Jag har också även använt Mac och iPhone. De är fantastiska prylar men en tendens som jag upptäckte var att de blev tråkiga långsiktigt. Detta beror antagligen på att de är låsta system som sällan erbjuder andra produkter än sina egna.

Till en stor del handlar det om smaksak och bakgrund.

Permalänk

Jag har varit en fanboy-typ förut, nu är jag för gammal... det började med Amiga... blodet frös i ådrorna när min vän Johan berättade att han skaffat Atari ST för att skapa musik på... jag stammade fram -"men men... det kan du ju göra på Amiga och programmet bars n pipes!!!???". Sen att Atari på den tiden HADE de bästa programmen och integrerat Midi bet inte på mig... idag ser jag datorer som verktyg, skit i vad som står på plasten.

Jag skaffade Mac 1997, blev snabbt fanboy även där... då var man på ett annat sätt tvungen att "försvara" varför man körde Mac och inte Windows... idag är det inte så och då lägger man ner stridsyxan. För mig handlar det om företag med ett underdog-perspektiv... man vill "rädda" företaget. Idag behöver inte rädda Apple...

Jag har fanboy-fragment kvar, det är för bilmärket Saab... jag vill så gärna att dom ska klara sig för jag tycker dom är unika, snygga, snabba... det är igen, underdog-perspektivet... man vill rädda nåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av villers114:

Apple gillar jag för de har de bästa Operativ systemet

Och alla deras produkter är så simpla men det gör ont att svika dem när det gäller speldatorer annars tycker jag dom dominerar världsmarknaden

bästa mp3 spelare: Ipod Nano
Bästa bärbarakonsoll: Ipod/Iphone
Bästa mobil: Iphone
Bästa OS: apple

Dom äger ut alla och man blir knappast missnöjd
Synd att det inte finns ett lika stort företag som gör som Apple okey då Microsft men kan du inte också göra hårdvara XBOX 360 den är rätt lyckad
Microsoft daotor skulle vara galant och mobil, okeyy då de köpte typ Motorola eller vad de va.

Nu brukar jag vanligtvis inte mata trollet men du kan ju inte vara seriös med dina påståenden?
Så i princip så är ditt argument att Apple är bäst gällande allt de rör och så är det bara? Låter ju smått otroligt speciellt då Apple inte dominerar världsmarknaden alls, varken deras mobiler, operativsystem eller datorer.
Apple är ett nisch som har deras egna lilla skara folk och visst är vissa utav deras produkter trevliga, jag är inte någon som är negativt ställd mot ett viss företag, men att säga att allt som en företag producerar är bäst kallar åtminstone jag argumentation av okunnighet.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2