Helgsnack: "Varför fanboy?"

Permalänk
Skrivet av villers114:

Apple gillar jag för de har de bästa Operativ systemet

Och alla deras produkter är så simpla men det gör ont att svika dem när det gäller speldatorer annars tycker jag dom dominerar världsmarknaden

bästa mp3 spelare: Ipod Nano
Bästa bärbarakonsoll: Ipod/Iphone
Bästa mobil: Iphone
Bästa OS: apple

Dom äger ut alla och man blir knappast missnöjd
Synd att det inte finns ett lika stort företag som gör som Apple okey då Microsft men kan du inte också göra hårdvara XBOX 360 den är rätt lyckad
Microsoft daotor skulle vara galant och mobil, okeyy då de köpte typ Motorola eller vad de va.

Så du menar att du vill betala överpris för en dator som det står Microsoft på istället för att plocka ihop en egen dator och installera Windows på? Låter ologiskt enligt mig. Sen till mobiler så har Microsoft utvecklat operativsystem för mobiler, måste dock påpeka att Winmo 6.5 är totalt värdelöst, men 7an kan mycket väl vara bra, har inte testat det.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Vill minnas att jag läste i nyheterna här på SweC att AMD visst har sämre kvalité på bilderna. Inte så att det märks, men ändå.

Jo, i Starcraft II hade Nvidia bättre bild, men AMD kanske har fixat det nu.
Men i ett annat test så hade Nvidia och AMD exakt lika bra bildkvalité i alla spel som testades, förutom i ett spel där Nvidia var märkbart sämre än AMD, men det var bara i ett spel.

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Nu brukar jag vanligtvis inte mata trollet men du kan ju inte vara seriös med dina påståenden?
Så i princip så är ditt argument att Apple är bäst gällande allt de rör och så är det bara? Låter ju smått otroligt speciellt då Apple inte dominerar världsmarknaden alls, varken deras mobiler, operativsystem eller datorer.
Apple är ett nisch som har deras egna lilla skara folk och visst är vissa utav deras produkter trevliga, jag är inte någon som är negativt ställd mot ett viss företag, men att säga att allt som en företag producerar är bäst kallar åtminstone jag argumentation av okunnighet.

villers114 behöver ju inte vara fanboy för att tycka detta? Att apples produkter är för en liten skara folk är väl ett understatement av rang... ipod dominera(de) mp3-marknaden totalt, ipad gör det med tablets, iphone har en stor del av smartphone-marknaden, macar växer kraftigt i procentandelar sett. Det unika är att Apple tjänar pengar i branschen när andra går på knäna.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chillamore:

Så du menar att du vill betala överpris för en dator som det står Microsoft på istället för att plocka ihop en egen dator och installera Windows på? Låter ologiskt enligt mig. Sen till mobiler så har Microsoft utvecklat operativsystem för mobiler, måste dock påpeka att Winmo 6.5 är totalt värdelöst, men 7an kan mycket väl vara bra, har inte testat det.

"Överpris" är ett uttryck ofta använt när man ska beskriva Apples datorer. En Imac kostar 11000. En komplett dator med bra skärm och inbyggt bra ljud, snabb i5a, 4gb minne, mikrofon. Allt är integrerat och snyggt och funkar alltid out-of-the-box. En strömsladd behövs och inget mer.

Tycker inte man får sådär jättemycket liknande dator på pc-sidan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det är din åsikt, det finns många som inte delar den.

Har en Apple frälst vän så jag vet... Han är normalt ganska kritisk men plötsligt tyckte han en massa meningslösa applikationer var helt fantastiska. Speciellt en som gjorde att man kunde blåsa ut ett brinnande ljus med mobilen (gjorde något konstigt ljud med högtalaren och det blev ljudvågor). Så fort det kommer något nytt så köper han, detta trots en del värmeproblem och att någon portabel krånglade hemskt för honom.

Skrivet av S_Z:

Och det är väl just en del av det här med fanboy/haters fenomenet...Trångsynthet. Du har uppenbarligen svårt att acceptera att folk har en annan åsikt/prioriteringar än dig och börjar använda ord som "fanatiker" vilket är vanligt.

Njae, Apple produkter är dyra, du kan inte påstå något annat

Min huvudsakliga kritik mot Apple var annars deras affärsmodell som jag egentligen tycker politiker borde förbjuda. Att styra allt från operativsystem till produkter och hur applikationer och produkter säljs är inte bra för konkurrensen.
Enligt mig borde inte ett företag som utvecklar operativsystem få lov och utveckla applikationer eller hårdvara för operativsystemet då de alltid har en fördel mot andra som är med på den marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är många som gillar att driva med fanboys, jag har själv gjort det. Ibland kan man inte låta bli!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Finns många Fan-Boys, speciellt när det gäller INTEL´s nya SB serie, jag valde mellan i5-2500K och AMD, blev en AMD PII 555BE som jag lyckades klocka bra och låsa upp och jag ser ingen skillnad i spel om man kollar på den prollen eller en 2500K, 2500Kn kanske har några FPS mer men inte så att det skulle motivera mig att lägga 1000.- till på CPUn.

Jag köper det som visar sig funka bra och kostar minst, man behöver inte Top of the line CPU det är ju GPU som man ska gå på men många säger ju att så fort man kolla på AMD så kommer den att flaska vilket jag inte sett stämmer heller, men vist alla tycker ju olika.

Jag ser hellre att man köper det som passa än bäst för det man ska göra ist för att slänga ut en massa tusenlappar extra för att få någon FPS mer och att det står något annat.

Det jag vill säga är ju att allt är en smak sak, vare sig det är INTEL VS AMD eller nVidia VS AMD.

Peace out

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Skrivet av anon40704:

Det är väl precis som allt Apple folk, dom vägrar inse att andra produkter kan/är bättre.

På samma sätt väljer folk sitt favorit märke över prestandan som de andra kan erbjuda, dock ej helt säker på varför men jobbigt är det.

Jag tror nog dem flesta som köper Apple produkter är väl medvetna om vad som kommer med köpet, dvs vad dem får för pengarna. Lägger man ut över 20.000:- på en iMac har man nog åtminstone kikat på komponenterna/tillbehören. Det är väldigt många som betalar för en produkt utifrån utseendet/design, eller varför inte användarvänlighet medan det finns andra som betalar mer utifrån vad dem får i komponenter/prisvärdhet.

Jag gillar apple något enormt, har en iPhone 4, Macbook Pro 15" samt haft flertalet iPods tidigare. Utöver detta sitter jag även på en väl påkostad speldator (Se galleri). Jag tycker dem båda har sina fördelar och nackdelar, mycket spelar in på vad du är van vid. Om du föds med en Mac i handen tror jag dem flesta skulle tycka Windows var väldigt obekvämt/krångligt och detta gäller givetvis tvärt om också.

Utifrån en personlig synvinkel tycker jag inte Apples produkter är ämnade för spel men det stoppar inte andra från att tycka det. Varför folk tycker om en speciell produkt betyder inte att hans argument är den samma som dina egna, eller att hans prioriteringar stämmer överens med dig själv. Vi är alla olika och har en alla en annorlunda syn på livet, värderingar och drömmar.

EDIT: Jag kan därför inte säga vad som är BÄST, för det handlar helt och hållet om vad du själv föredrar. Visserligen kan jag säga vad som är bäst för mig själv men det kan tyvärr inte stämma överens med han/hon jag pratar med. Sedan att prata om vad som är mest prisvärt kan nog ingen säga något emot. Där räknar man oftast inte in någon "lyxig" design eller onödiga extra funktioner som kan betyda mer för någon annan än dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

....

Det är dock lite underhållande att läsa så pass många inlägg (inte bara i den här tråden) där folk proklamerar: Apple - om du vill slösa bort dina pengar. Är folk verkligen så jäkla fattiga att ett par tusen kronor gör någon skillnad? Det känns som många av läsarna är studenter eller går i gymnasiet.

Återigen: endast mina åsikter. En majoritet av er tycker säkert annorlunda

Måste säga att jag tyckte att du verkade vara väldigt vettig (särskilt för att vara en Mac-user), men men det fetmarkerade så sjönk du riktigt ordentligt. Känns precis som den dryga & ignoranta attityd som så många andra applefanboys utstrålar.

:/

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Fanboy = osäker person som desperat försöker försvara sina dyra inköp/bristande mod och inte vill inse att det finns andra produkter som är bra eller bättre.
Normal användare = är nöjd med sin produkt men inser att det finna andra märken som kan vara billigare/dyrare och bättre men mår inte sämre för det.

Permalänk
Medlem

Som George Clooney säger i den underbara filmen "Up in the air" - "There's nothing cheap about loyalty." Det kan helt enkelt kännas trevligt att stötta något företag som man gillar, och bevara en känsla av lojalitet gentemot det företaget, istället för att hela tiden vända kappan efter vinden.

Dock måste jag säga att apple suger...gillar ärligt talat inte en enda av deras produkter, och alla apple-fanboys är sjukt mycket jobbigare än alla andra fanatiker på jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har en Apple frälst vän så jag vet... Han är normalt ganska kritisk men plötsligt tyckte han en massa meningslösa applikationer var helt fantastiska. Speciellt en som gjorde att man kunde blåsa ut ett brinnande ljus med mobilen (gjorde något konstigt ljud med högtalaren och det blev ljudvågor). Så fort det kommer något nytt så köper han, detta trots en del värmeproblem och att någon portabel krånglade hemskt för honom.

Förstår inte vad detta har med saken att göra? Skulle din kompis på något sett vara ett bevis för att alla som inte håller med din åsikt är "apple frälsta"?

Skrivet av klk:

Njae, Apple produkter är dyra, du kan inte påstå något annat

Vet jag inte hur du kopplar det till mitt citat. Apple gör produkter i den högre prisklassen, inget snack.

Är de dyrare än konkurrenterna? Ibland, ibland inte. Om du börjar jämföra priser på produkter som faktiskt är jämförbara så skiljer det ofta inte så mycket.

De 17" MBP som vi använder på jobbet är inte dyrare än de HP Elite Workstations vi tidigare använde. En av de få i dagsläget jämförbara konkurrenterna till MBA är Samsungs Serie 9. Den är både dyrare (i dagsläget) och har sämre processor och skärm än MBA.

Sen handlar det som sagt som så mycket mer än hårdvara vilket är väldigt svårt för många att acceptera. Att man kan föredra de fördelar ett mer slutet och mindre fragmenterat ekosystem som iOS (eller WM7) kan erbjuda framför Android tex. Eller se styrkan i OSX.

Och det finns folk som gör det utan att vara vare sig fanatiska, frälsta, hjärntvättade eller tekniskt okunniga...trot eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Njae, Apple produkter är dyra, du kan inte påstå något annat

Min huvudsakliga kritik mot Apple var annars deras affärsmodell som jag egentligen tycker politiker borde förbjuda. Att styra allt från operativsystem till produkter och hur applikationer och produkter säljs är inte bra för konkurrensen.
Enligt mig borde inte ett företag som utvecklar operativsystem få lov och utveckla applikationer eller hårdvara för operativsystemet då de alltid har en fördel mot andra som är med på den marknaden.

Det beror på vilka Apple produkter du menar.... iPhone 4, ja den är dyr. Tittar däremot på iPad, Mac Pro och tex AppleTV så nej. Sen finns det inte några direkta konkurrenter till Macbook Air och iMac än... De andra tillverkarna tycks ha problem med att hålla samma prissättning på sina konkurrenter till Air.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Förstår inte vad detta har med saken att göra? Skulle din kompis på något sett vara ett bevis för att alla som inte håller med din åsikt är "apple frälsta"?

När någon försöker motivera kostnaden med argument som baseras på känslor, inte fakta. Då kallar jag nog det för fanboys.
Själv använder jag mobilen för att prata i telefon med, mejlar ibland, surfar ibland och brukar ta en del foton. Det kan alla.
När någon försöker pracka på en en sak som kostar dubbelt så mycket och påstår "då kan du göra så här, och kolla här, titta vad denna är cool" och jag bara står där och undrar, va skall jag med det där till samt min mobil förmodligen också kan alla de där sakerna? Samt att man prioriterar tiden på annat än att sitta och leka med sin mobil.

Då är det fanboyism, en fanboy kan man likställa med en försäljare för företaget.

Skrivet av S_Z:

Är de dyrare än konkurrenterna? Ibland, ibland inte. Om du börjar jämföra priser på produkter som faktiskt är jämförbara så skiljer det ofta inte så mycket.

Självklart finns det produkter som kanske till och med är dyrare än apple, men köper du apple är utbudet väldigt begränsat. Köper man andra system finns det MASSOR och välja på

Permalänk
Medlem

Fast det där är väl ändå butikers prisutveckling.

Apple har en märklig prissättning. Vid lanseringen sätter de ett pris som gäller tills nästa produktuppdatering. Väldigt sällsynt att de gör prisjusteringar inom den tiden.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Det är väl precis som allt Apple folk, dom vägrar inse att andra produkter kan/är bättre.

På samma sätt väljer folk sitt favorit märke över prestandan som de andra kan erbjuda, dock ej helt säker på varför men jobbigt är det.

Jasså i vilken krets är jag då? Ingår jag i "Apple folk" kretsen nu när man har en iMac?
Isåfall kan jag tilläga att jag köpte min iMac med NÖJE och lägger pengarna med NÖJE på en Mac för att få OS X istället för windows eller linux.
Får tillgång till en design där INGEN annan håller måttet enligt mig.

Komponenter är inte allt. Men TYVÄRR verkar du tro det lill pojk

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

När någon försöker motivera kostnaden med argument som baseras på känslor, inte fakta. Då kallar jag nog det för fanboys.
Själv använder jag mobilen för att prata i telefon med, mejlar ibland, surfar ibland och brukar ta en del foton. Det kan alla.
När någon försöker pracka på en en sak som kostar dubbelt så mycket och påstår "då kan du göra så här, och kolla här, titta vad denna är cool" och jag bara står där och undrar, va skall jag med det där till samt min mobil förmodligen också kan alla de där sakerna? Samt att man prioriterar tiden på annat än att sitta och leka med sin mobil.

Då är det fanboyism, en fanboy kan man likställa med en försäljare för företaget.

Att din kompis är en "fanboy" må så vara. Det är rätt tydligt att de finns inom alla områden som vi ju sett exempel på i denna tråd. Din kompis kunde lika gärna varit en Android-användare som vill visa upp de enligt dig onödiga funktionerna eftersom även dessa telefoner gör mer än bara ringa, surfa och tar foton.

Men att Apple, i större utsträckning än något annat företag har "byggt upp en stor skara fanatiker" är BS enligt mig.

Skrivet av klk:

Självklart finns det produkter som kanske till och med är dyrare än apple, men köper du apple är utbudet väldigt begränsat. Köper man andra system finns det MASSOR och välja på

Det säger jag ingenting om. Men finns ingen som tvingar dig köpa en Apple produkt om det de erbjuder inte passar just dig så ser inte problemet.

Permalänk
Medlem

Kan förstå att man är fanboy, har varit det själv! och är väl det lite än, som alla andra

Men hur man kan reta sig på t e x Apple så mycket som vissa här gör, är rent ut sagt sinnessjukt med stort S.

Det finns ett användningssyfte för alla tekniker till alla sorters folk, man köper det som passar en. Att ni kan ha problem med det är Haaallå Ja

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tycker det är trångsynt av människor som bara ser allt i svart och vitt! Det finns både gott och ont om alla märken.

Ni som säger att apple är ren skit för att det är för dyrt, tja... jaa, visst? Men apples produkter fungerar ju utmärkt, det är åtminstone den erfarenheten jag har av Apple. Har haft två stycken iPhones, en 3gs och en 4g. Funkar kalas, även efter ett par turer ner i både betong-golv, gräs och grus! Kanske tur, kanske inte! Däremot vet jag att min PC är klart mer effektiv då jag vill spela, och inte alltid, men oftast snällare mot plånboken!

AMD och Intel, samma sak där antar jag. Jag gick på fakta när jag köpte min i7 920, jag är nöjd! Men tror helt klart att AMD skulle kunna prestera bättre vid en annan tid.

Teknik, design och priser går upp och ned, istället för att bry sig så jävla mycket om vad andra har och tycker så kör det som passar en själv! Blir oftast bäst så! Inte fan går du och tatuera en Tribal för att Peter, Carl och Nils tycker det är coolt, utan för att du gillar det och kommer trivas med det? I slutändan är det ju DINA pengar och DU som ska använda det?

Cut the crap, make love not war!

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara inom databranschen.

Vitvaror, bilar, osv

240 740-> volvo är bäst,svenskt, går inte att köra med framhjulsdrift, jävla riskokare osv!
Sen blev de framhjulsdrivna, ford blev ägare. Volvo är bäst likförbannat!
Nu är det t.o.m kinesiskt....

Permalänk
Avstängd

Jag föredrar Intel, men troligen för att min första riktiga upplevelse med den var i5 2500K men jag har
för mig jag hade en gammal AMD förut och den har oxå fungerat bra. Jag tycker båda fungerar bra och
så visst skiljer sig priserna och deras namn (Intel VS AMD) men annars ser jag inte större skillnader...

Skrivet av Atlas Tasume:

Ja nu är det kört...
Men Apple tror jag inte att jag ska nämna mer än så här, för då utbryter, om redaktionen säger, sjätte världskriget här.

Haha jag har dock inget emot att hävda att Apple är främst BRA marknadsförare, det betyder inte att
alla produkter dem gör är tillräckligt bra för sina pris. Jag e personligen född med Windows-skiva i mun
så jag föredrar därmed Windows som OS och PC-datorer. Jag tycker alltså att Mac är irriterande, fula,
dyra, osv. trots att Apple har varit känd för sin eleganta design i produkter (som de ibland snor från andra
men ändå stämmer andra att ha snått från dem LOL). Jag tror många Apple-fanboys har blivit hänförda av
Apples obehagliga kultmarknadsföring (om du sett AppleKonferens-videos där bara Apple fanboys är, ew).

Let the Flame War Begin! I'm Gordon Freeman, BITCH!

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag är ingen fanboy men jag tycker att många appleanhängare ofta är lite smågulliga när de är så extremt lättprovocerade samt tycks leva i en villfarelse att det Apple producerar är tekniskt mest överlägset och bäst för alla. Har du inte förstått det är du troligen lite mindre intelligent än den genomsnittlige appleanvändaren.

För mig känns det som att de flesta fanboys är lite ängsliga, oroliga för att det ska finnas något annat som är lika bra eller bättre än det de valt. Varför blir folk så? Vet inte, men jag gissar att det beror på samma sak som när det gäller idrottslag (som flera andra varit inne på). Helt irrationella beslut. Men jag är ingen sportkille så jag har svårt att relatera till sportliknelsen...

Kan inte folk bara inse att man gillar olika saker? Återkommer till Apples fanboys därför att det är dessa som drabbat mig hårdast. Jag kan förstå att folk uppskattar sina Iphones, macdatorer och liknande. Men de kan inte (sällan iaf) acceptera att jag föredrar Win7 framför OSX utan ska gärna förklara hur dåligt windoooz är och hur mycket blåskärmar jag får. Problemet är att jag aldrig haft en blåskärm i Win7 sedan jag började med det i RC1-stadiet... :/

Sedan förväntas jag tycka att Ipod och Itunes är Guds gåva till mänskligheten. När jag då förklarar att jag rippat mina 300+ CD-skivor i FLAC och att Itunes inte är kompis med det formatet blir jag återigen i det närmaste idiotförklarad. Jag borde valt ett annat format - Apple har ju numera ett lossless format... Men jag vill ha ett öppet format kontrar jag med och möts av ett oförstående "Varför?". Suck.

Som sagt, jag accepterar att folk gillar sina appleprodukter. Men snälla applefanboys, kan ni inte acceptera att jag tycker att Win7 är bra, att mina Squeezeboxar är överlägsna div airplaylösningar och att alla inte tycker att Itunes är Guds gåva till mänskligheten.

Avslutningsvis ska jag bekänna en sak, det bor en liten fanboy även i mig. Dock en ganska väluppfostrad sådan. Men jag gillar verkligen underdogen i webbläsarvärlden. Opera är helt enkelt bäst. Och det försöker jag berätta lite försynt för de som inte testat...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Fanboy = osäker person som desperat försöker försvara sina dyra inköp/bristande mod och inte vill inse att det finns andra produkter som är bra eller bättre.
Normal användare = är nöjd med sin produkt men inser att det finna andra märken som kan vara billigare/dyrare och bättre men mår inte sämre för det.

Jag skulle vilja låna din andemening, men ändra det lite;
Fanboy är en omogen person som okritiskt försvarar sina inköp och saknar empati nog att diskutera objektivt.

Det är därför alla debatter har en tendens att spåra ur. Det går inte att använda logik, tålamod och fakta när delar av den grupp som deltar i debatten är så kallade Fanboys, eftersom de inte vill lyssna på de som inte har foten i deras eget läger. Ibland kan man enas om att inte enas, vilket givetvis är så det bör vara, men oftare tar känslor över förståndet.

Det går givetvis att föredra en produkt före en annan -de allra flesta är ju trots allt inte Fanboys även om de argumenterar för en sak före en annan. Det är när det sker okritiskt, saknar faktagrund och är fyllt med föreställningar och ovilja att lyssna på dem som de diskuterar med, som man kan klassas som Fanboy.

Man kan ju också vara märkeslojal. Men jag anser inte att det gör någon till en Fanboy, då det är något mycket mer negativt.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Avstängd

Om 2 företag erbjuder i princip samma produkt och det ena företaget är betydligt större än det andra kommer jag att välja produkten från det mindre företaget. Intel är flera gånger större än amd och har inte bättre produkter i prisklassen runt 1000kr. Är ett företag så mycket större ska de kunna slå AMD. I modern tid har AMD liggat antingen före eller jämsides, så då blir det amd 10 gånger av 10

I lägen som nvidia vs AMD spelar märket ingen roll

Permalänk
Medlem

Ni behöver inte hata fanboys för de köper faktiskt saker ni aldrig skulle köpt och det bidrar till större utbud, utveckling och konkurrens på marknaden.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

villers114 behöver ju inte vara fanboy för att tycka detta? Att apples produkter är för en liten skara folk är väl ett understatement av rang... ipod dominera(de) mp3-marknaden totalt, ipad gör det med tablets, iphone har en stor del av smartphone-marknaden, macar växer kraftigt i procentandelar sett. Det unika är att Apple tjänar pengar i branschen när andra går på knäna.

Just var har jag nämnt att denna person är ett så kallat fanboy..?
Apple är stora som företag ja, men att påstå att deras produkter dominerar någon marknad är ren idioti och vilseledande med avsikt på statistiken.
Man kan gärna tycka att Apple borde dominera en marknad, men sådana personliga åsikter brukar oftast inte leda någon vart när allt i slutändan handlar om statistik. Sen att Apple tjänar pengar i denna lågkonjunktur och finanskris är av anledningen att de säljer varje produkt med en sån himla stor vinstmarginal och detta är någon jag råder alla att googla på, sen anledningen till varför många svensson köper Apple har inte jag en aning om men i det stora hela brukar åsikterna inte gå isär kring Apple åtminstone här på Sweclockers.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Jag skulle väl påstå att fanboyismen snarare och om inte annat med värre resultat är när man totalt vägrar acceptera andra sidan eller dess argument inte bara för det egna köpet utan även vad gäller andras köpspekulationer. Och det till en sådan grad att man snabbt känner ett behov av att gå över till personliga påhopp eller stereotyper för att tvångsmata andra med sin åsikt. Oavsett om det gäller processorer, grafikkort eller mobiltelefoner så finns det vissa mäniskor som vägrar acceptera att det finns något uns värt med vilket märke man nu inte tänder på. Och dessa patetiska varelser är ungefär lika fördelade mellan alla läger enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Ni behöver inte hata fanboys för de köper faktiskt saker ni aldrig skulle köpt och det bidrar till större utbud, utveckling och konkurrens på marknaden.

Personligen bryr mig inte det minsta om vad folk köper, de får lägga sina egna pengar på vad som helst. Det tråkiga med "fanboys" är ju snarare att de ofta tenderar att förstöra diskussioner.

Skrivet av Sanazin:

...men i det stora hela brukar åsikterna inte gå isär kring Apple åtminstone här på Sweclockers.

Eh, brukar du läsa artiklar inlägg rörande Apple här på Sweclockers måste jag då fråga? Dessa är ju bland de trådar som snabbast brukar spåra ur...

Permalänk
Medlem

Jag stör mig mest på Battlefield-fanboys, dom är helt klart dom värsta. Nästan rent ut av aggresiva, nu gillar jag både Battlefield BC2 och MW2 exakt lika mycket men när man försöker diskutera spelen med en Battlefield fanboy så blir det nästan genast bråk. Kolla bara på typ Mw3 trailern på youtube, många av kommentarerna består av Battlefield-fanboys som bara klagar på spelet innan det har kommit ut. Vad får folk att ta till sådant beteende? Sjukt egentligen.

Permalänk
Medlem

Jag är uppvuxen med Intel och har aldrig kört AMD cpu, anledningen till det är att jag bara köpt EN processor på ~8 år.
Jag bytte upp mig ifrån en butiksköpt dator till hemmabygge, och valde då det som var prisvärdigt/bra recessioner.
Bara för att min gamla Q6660 lever på ännu gör mig inte till AMD hatare, utan den sitter kvar för den presterar tillräckligt bra för mig.
När det kommer till grafikkort skiter jag i om det är Nvidia eller AMD, för tillfället har jag ett AMD, men har även kört med en hel del Nvidia.
Apple, när nu väl kommer till dem så har jag enbart haft en Ipod, aldrig använt Mac eller IPhone, och kommer nog aldrig göra.
Jag väljer en PC över Mac för jag anser mig som en avancerad datoranvändare, och håller på med allt möjligt.
Det innebär bland annat en massa 'garage program' som nog inte kan köras på en Mac, men eftersom jag inte använt en så kan jag ju inte vara säker på det(tar inte risken).
Bara för det så hatar jag inte Mac's, som folk skriver så är dem utmärkta för medel Svensson som inte gör allt för avancerade påhitt.
På telefonen ligger Android, varför? jag vill inte sitta och spela på en touchscreen och valde istället en Xperia Play, medens ett flertal jobbkollegor har IPhone.
Jag skiter totalt i vilket OS som har störst 'appstore', det enda jag vill ha är emulatorer ändå.
Sen det här 360 vs PS3, jag äger båda och ser då ingen större skillnad. Jag äger båda för de har sina egna bra spel/spelserier, inget annat.
Slutligen, jag skiter i märket. Jag köper det som passar mig bäst för det jag vill göra.

Visa signatur

Citera.