Helgsnack: "Varför fanboy?"

Permalänk
Medlem

En fanboy för mig är en person som måste försvara sina egna val i vått och torrt oavsett om personen i fråga har rätt eller fel kring en produkts prestanda eller funktioner.

Själv har jag valt Nvidia/Intel på senare år pga av dåliga erfarenheter med AMD/Ati, sen skiter jag egentligen i vad folk tycker om mina val och jag försöker inte övertyga folk att göra som jag gjort.

När jag var yngre var det absolut viktigaste att alltid få mest prestanda för pengarna, men ju äldre jag blivit desto mer har jag insett vikten av en produkts funktioner kontra stabilitet och drivrutiner, det blandat med mina erfarenheter har lett mig till de val jag gjort, inte vad någon har skrivit på ett forum.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Min dator har ju lätt bäst pris/prestanda! -.-
Tycker själv man ska vända kappan efter vinden.... Kommer AMD med nåt uber lär jag ju gå över till dom.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Egentligen är det väl priset för kvalitén som man är intresserad av. Borde vara iaf. Jag köper alltid vad jag tycker är det bästa kortet, etc, _för tillfället_, oavsett logotyp.

En fanboy är väl någon som har svårigheter med att se det, och litar på företaget mer än på exempelvis tester på internet.

Permalänk
Skrivet av Anonymoose:

Du är ett bra exempel på en äkta fanboy. Självisk, visar dålig respekt, och försöker bevisa att alla som inte är som dig har fel.

Visa signatur

- i3 540 @ 3Ghz, HD 5570 -
- Samsung Galaxy S II -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Jag anser snarare att är man ett så kallat "fan boy" så har man gått över den här gränsen där man gör vettiga val mellan pris, kvalité och märke och istället så fokuserar man endast på ett enda faktor, vilket i detta och många andra fall är just märke.
Inte på något logiskt sätt är det smart att endast fokusera på ett enda faktor vilket oftast är övertydlig i diskussioner, då börjar man istället att bända faktum tills den passar in i ens teorem istället för att se objektivt på det hela, oftast är det rätt kul att läsa de diskussion som hettar upp dock =]

Word!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Det handlar väl bara om att få en bekräftelse av andra att man har gjort en bra affär... Dom flesta vågar inte stå ensamma i en grupp och vara nöjda med det dom köpt utan att dom kollar in läget och köper det alla andra köper... Det är lite fult att vara annorlunda och gå mot strömmen.

Så rätt!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Själv har jag nog alltid gillat underdogs för det är oftast dom som ger mer för pengarna. Tex AMD har jag nog alltid föredragit framför Intel men jag har inga problem med att erkänna att Intel har dom bästa processorerna idag. Däremot om man ser till pris så anser jag fortfarande AMD är bäst valet. Osäker på om detta gör mig till AMD fanboy.
Andra saker jag märkte som får mig att gilla/ogilla företag är väl hur pass mycket dom krånglar till det för sina kunder med diverse inlåsningseffekter. Apple är ett exempel här som på många sätt för mig blivit det nya Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ja, det är väl inte logiskt att göra varken det ena eller det andra egentligen. Vad säger att Roma är bättre än Barcelona? Vad säger motsatsen? Frågar du en Romafan och en Barcafan så kommer de båda ha svar och tycka den andra parten är "dum i huvudet".

Att heja på ett lag kan man ju få göra, men man måste ju inse att det är allt annat än logiskt, och hur negativt det vore om alla agerade på samma sätt i andra situationer i livet. Låt fanboybeteendet stanna i sporten om det nu tvunget måste existera, och använd logiken på andra plan.

Det sjukaste är när man ser personer som bokstavligen talat blir ovänner för att den ena hejar på United och den andra på Chelsea. Drar man parallellen vidare så är det ju exakt samma situation gällande vem som hejar på Jesus och vem som hejar på Allah. Är det någon som anser att detta som dragits så långt som till krig i vissa fall är ett beteende som ska uppmuntras?

AMD vs Intel är uppenbarligen i klart mindre skala, men det är samma mekanismer som leder fram till beteendet. Om någon känner att blodet börjar koka så smått vid diskussioner i ämnet så passa på att tänka efter vad saken egentligen gäller.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Anonymoose:

Det är inte rättvist att säga att 570 vs. 6970 definerar nVidia vs. AMD. Jag tycker att budgetklassen kan exkluderas. Men om något enskilt kort ska bestämma bör det i alla fall vara från prestandaklassen.

Jag fattar inte heller AMDs namnsystem.
Till exempel:
Är 6950 bättre än 6870, 6770, 6670 eller 6570? Är det sämre än alla. Beror det på?
Min brorsa bad mig välja ut ett grafikkort i mellanklassen. Jag valde ett GeForce 560 för jag blev så jävla less på att jämföra alla olika AMD-kort.

Du får jättegärna bifoga länkar till det du refererar till om du har lust.

Men, haha skämtar du med mig eller?

Båda två tillverkarna har siffror i sina produktnamn, första siffran säger vilken generation det är, de följande siffrorna beskriver i vilken prestandaklass det ligger jämfört med andra kort i samma generation, ju högre siffra ju bättre kort. Om något så krånglar nvidia till det i och med att ha tagit tillbaka bokstäver som "GTX" "Ti" "Ultra" etc.

Du är ju praktexempel på ett fanboy som har absolut ingen koll på nånting, du har bara helt enkelt valt "nvidia är bäst!!1" o sen totalt skitit i all logik. "AMD har 1 mer siffra i produktnamnet! därför suger dom!! jag sa det till min lillebrorsa ockzååå!!!11"

Hur svårt är det att gå in på sweclockers eller någon annan trovärdig sidas tester, och välja det bästa kort utefter de spel du spelar, utefter den budget du har?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lei:

Finns det något som heter "hateboys"?

Intressant nog finns det en del inlägg här som uttrycker motvilja mot Apple, utan att nödvändigtvis peka ut ett annat specifikt märke än "icke-Apple".

Japp, haters/anti-fanboys/hateboys eller vad man nu skall kalla det är vanligt fenomen nu förtiden. Jag skulle gissa att det har lite med hur stora företag är. Ju större de blir ju fel haters får de.

I och med att Apple seglat upp och blivit så stora har de säkert fått ta över rollen från Microsoft som jag tidigare tyckte kunde få oförskämt mycket skit. Det är helt enkelt inne att hata "Apple". Allt negativt som skrivs om dem blåses upp och blir ett jävla liv om (trots att konkurrenterna inte är det minsta bättre).

I dessa fall, bortsett från de rena trollen, så tycker jag det ofta handlar om trångsynthet och okunskap. Folk som helt enkelt inte kan acceptera att andra människor prioriterar annorlunda än dem själva eller är av en bestämd åsikt så som att Mac/OSX bara är för icke tekniska svenssons som bara vill ha en snygg dator att visa upp t ex.

Personligen har jag alltid varit ett fan av ATI som företag, även om jag utan problem kan erkänna att de inte alltid haft de bästa produkterna. På den tiden jag var som mest intresserad av grafikkort/3D-programmering och "hängde" på Beyond3Ds forum så var ofta ATIs drivrutinsutvecklare och annat folk från ATI där och kommunicerade med oss konsumenter. nVidia däremot styrdes av järnhand av sin VD och att se deras utvecklare på forum var bara att glömma. Det är definitivt något som kan få mig att bli ett "fan" av ett företag, när de känns mer mänskliga.

Fast vara ett fan och en fanboy är väl kanske inte samma sak...

För Apple känner jag inte alls samma sak. Jag köper deras produkter för att de passar mig väldigt bra och jag är extremt nöjd med dem. Dock är jag alltid noga med att det gäller just mig och skulle aldrig påstå att de är bäst för alla. Finns ingen dator, smartphone eller surfplatta som är bäst för alla individer.

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Men, haha skämtar du med mig eller?

Båda två tillverkarna har siffror i sina produktnamn, första siffran säger vilken generation det är, de följande siffrorna beskriver i vilken prestandaklass det ligger jämfört med andra kort i samma generation, ju högre siffra ju bättre kort. Om något så krånglar nvidia till det i och med att ha tagit tillbaka bokstäver som "GTX" "Ti" "Ultra" etc.

Du är ju praktexempel på ett fanboy som har absolut ingen koll på nånting, du har bara helt enkelt valt "nvidia är bäst!!1" o sen totalt skitit i all logik. "AMD har 1 mer siffra i produktnamnet! därför suger dom!! jag sa det till min lillebrorsa ockzååå!!!11"

Hur svårt är det att gå in på sweclockers eller någon annan trovärdig sidas tester, och välja det bästa kort utefter de spel du spelar, utefter den budget du har?

Du förklarade ingenting med siffergrejen. Du sa bara att de 2 nästa siffrorna beskriver prestandaklass. Men inte hur.

Jag har inte sagt något till min lillebror, ännu mer fakta tagen ur luften i sann AMD anda.

Det säger väldigt lite hur Fable III kommer lira om jag kollar på en Crysis 2 benchmark.

Visa signatur

AMD, valet för dig som är fattig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joYchez:

Sanning med modifikation. Just nu så vill jag påstå att AMDs grafikkort presterar väldigt likvärdigt nVidias i respektive prisklass, undantaget MARS II, men som nu kostar nästan 14k. Sedan presterar väl nästan crossfire bättre än SLI just nu? Rent objektivt efter att ha kollat tester osv.

Nu är du inne på detalj nivå. Det vi egentligen pratar om är väl varför man prompt måste ställa sig bakom ett visst företag/märke. Man försöker sedan pracka på andra sina åsikter, och då som oftast är grundade på något helt annat än logik. Sen att man försöker försvara sina inköp till orimliga nivåer går väl hand i hand med det.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Anonymoose:

Självisk: rätt.
Dålig respekt: jajjemen.
Resten: idioti.

Jag rättar bara folk som påstår fakta som dom vridit i huvudet för att försvara SITT val av AMD.

Vi säger såhär. När prestanda testas i toppklass på produkter. Varför används ALLTID Intel processor?

Du har fel.

Intel likså AMD har haft perioder där den ena parten har varit rejält mycket bättre än den andra. Intel kom ikapp AMD i och med dualcore, innan dess så ledde AMD rejält i spelprestanda med sin amd64 serie. Vilket var endast ett par år sedan..

De senare åren har Intel haft kronan på den absoluta prestandan för entusiaster, och AMD har haft kronan på bäst prestanda/pris index.

Det kommer troligtvis att ändra sig till en mer homogen marknad i och med 2500/2600k och Bulldoozer, förhoppningsvis så kommer det leda till en situation liknande den vi har på grafikkorten. Två närmast identiska lag som pressar priserna mot varandra - vilket vi konsumenter är vinnarna på.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Beleg:

Jag tror du är delvis fel ute. Din teori gäller kanske de subnormalbegåvade. Det syns ju t.ex. här på forumet speciellt på alla haters (undergrupp av fanboys) som spyr galla på Apple med tio till tjugo år gamla myter eller egenfabricerade fakta. En normalbegåvad ser ju igenom detta omedelbart och de enda de kan hoppas påverka är ju andra oinsatta av deras egen (mentala) kaliber.
Man kan också lägga märke till att när det gäller Apple vs resten av teknikvärlden så är alla haters nästan uteslutande riktade mot Apple, inte tvärt om. Det om något skulle ju tala för din teori. Kanske är det så för att de flesta som köper Apple inser att det finns både bättre och sämre produkter på "andra sidan" men att de valde en produkt som fyller deras behov och ser ingen anledning att hitta på negativa fakta om konkurrerande produkter.
När det gäller normalbegåvade så skulle de nästan uteslutande byta ut den där macbooken mot något annat om man inte var nöjd.

Själv har jag länge gillat Samsungs produkter och äger en hel del. Dock köpte jag en ny 50" Samsung-TV i vintras som jag inte var nöjd med. Blev Blocket på den ganska fort och jag sitter nu med en Philips som fungerar mycket bättre. Jag vet att det finns betydligt bättre TV-apparater där ute, men denna fyller mina behov och den kostade nästan hälften av vad Samsungen kostade, så den får stanna tillsvidare.

För att återkomma till Apple så har jag varit bra insatt i deras produkter sedan Quadra 700 (lääänge sedan) men när jag själv skulle köpa men egna första dator blev det en Pentium II. Den fyllde mina behov bättre och därför blev det en sådan. Det har sedan blivit en lååång rad olika PC och den senaste var en 45W Athlon X4. Dock när jag rekommenderar någon annan om datorköp är det nästan uteslutande Mac. Varför? För att de inte gör undermåliga produkter som många här hävdar. De gör bra produkter (med vissa undantag) som passar utomordentligt för vissa och mindre för andra.
Deras produkter har dock inte kommit så långt att de har motiverat mig till ett köp men det börjar närma sig i vissa avseenden.
Ett tips från coachen när det gäller inköp är att köpa när Apple lanserar något nytt. Då är de oftast väldigt prisvärda. T.ex. iPad2. Trots vad många här inne säger så tyckte jag att den hade ett bra pris jämfört med likvärdiga konkurrenter när den kom. Till jul kommer det förmodligen finnas bättre och billigare Androidplattor.

Slutligen. Ja, inse att folk är olika och även olika begåvade. Det betyder alltså inte att någon är mindre värd än någon annan utan bara en förklaring till att folk också beter sig annorlunda.

P.S. Till folk som inte kan skilja på de/dem. Ni skriver ju inte "oss" istället för "vi". Är det så svårt så använd för tusan "dom" istället. Det blir ju inte rätt men i alla fall acceptabelt istället för tokfel.

Även om jag har mina åsikter om apple, så tog jag bara det som ett exempel.
Jag förstår inte vad du menar med begåvad... Det är väl mer något sorts försvar att man försöker hitta på grejer som gör en glad. När jag läser din text så får jag en känsla av att du inte menar samma sak som jag när du använder ordet "begåvad". Jag skulle nog våga säga att jag själv är rätt begåvad - jag är väldigt musikalisk, men det har inte någonting att göra med att jag föredrar ett märke före ett annat. Det är två helt skilda saker.
Det som jag beskriver tidigare har jag sett ett väldigt bra exempel på i något forum, tror det var flashback eller fragbite eller något liknande. Det handlar om apple men ta inte illa upp och börja försvara apple nu, det kan vi göra i mac vs pc tråden i stället
Det var en tråd från en kille som just hade köpt en ny macbook pro att spela spel på. Han sa att den var en jättebra gamingdator och räknade upp massa ord som han inte visste vad de betydde osvosv. Han hade tydligen 250FPs i wow med allt på max, och the witcher 2 flöt på som en dröm. Han räknade till och med upp spel som inte ens finns till mac. Jag tror i alla fall att anledningen att han tyckte att den var så bra var det jag sa i mitt förra inlägg.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du syftade väl inte på mig ang de och dem? Jag har för mig att jag kan det ganska bra

Permalänk
Skrivet av Anonymoose:

Du förklarade ingenting med siffergrejen. Du sa bara att de 2 nästa siffrorna beskriver prestandaklass. Men inte hur.

Jag har inte sagt något till min lillebror, ännu mer fakta tagen ur luften i sann AMD anda.

Det säger väldigt lite hur Fable III kommer lira om jag kollar på en Crysis 2 benchmark.

Varför kollar du på en crysis 2 benchmark? Titta på Fable III då, hittar du inte fable 3 test så kan du kolla på generella spel tester, där du får en uppfattning om hur bra korten presterar generellt.

Jag förklarade ju samtliga siffror, men visst kan göra det igen : Första siffran är Generationen, den följande siffran är Prisklassen, den sista siffran beskriver positionen inom prisklassen och sedan har de lagt till en nolla.

Exakt det samma gäller för Nvidia. Första siffran är generationen, följande siffra är prisklassen, följt utav en text som beskriver positionen inom prisklassen (gtx,ultra etc)

Kan göra det ännu mer pedagogiskt :

AMD : 6970 - Generation 6, Prisklass 9, Prestandarank 7 (Högre siffror är bättre)
Nvidia: 560 GTX - Generation 5, prisklass 6, Prestandarank GTX (högre siffror är bättre)

Och nej, du kan inte jämföra produktserienamnen mellan de två bolagen.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Själv så kör jag alltid Intel för på det glada 90-talet så lekte man kanske lite för mycket med hårvaran i datorn. Som att tex ta bort fläkten på cpu'n när datorn var igång. AMD's proppar brann alltid upp, Intel's vart skit varma med knatade på en då. Det sitter nog kvar i bakhuvudet en idag...

Grafikkort kör man bara ATI/AMD pga nästan samma orsaker. Nvidia höll bara inte för lite värme på 90-talet. Det gjorde ATI.

PC VS Mac är enkelt. Morgondagens priser med gårdagens teknik. Vilken av dom jag menar får ni tänka ut själv.

Visa signatur

AMD® Ryzen 7 1700 - EVGA GeForce GTX 970 4GB GDDR5 - Ballistix Sport LT 2666MHz DDR4 16GB - Gigabyte GA-AB350-Gaming 3, Socket-AM4 - Samsung SSD 840 EVO 256GB

Permalänk

Jag använder olika plattformar till olika saker beroende vad dom är bra till, om de skulle finnas någon plattform som skulle vara bäst skulle alla använda och utveckla till det. Priset har mig personligen inte så står betydelse, så länge det jag köper presterar bra till syftet jag köpte produkten för.

Jag använder främst min Mac som kör OSX och Windows (för det lilla spelandet jag gör som inte funkar bra på min Xbox360, såsom Dirt 2 och 3, COD:Modern Warfare 2 etc.), samt en Lenovo Thinkpad som kör Archlinux, båda är bra laptops men är bättre på olika saker... samt av sidan har jag en Linux-server hemma.

Jag tänkte i ett halvår om jag skulle välja en Sony Vaio Z eller en Mac, men tillslut blev det en MacbookPro som jag köpte på min syrras student-rabatt för att spara lite pengar som jobbdator eftersom att den gav mig mindre vardagliga 'problem' som kan bli störande i arbetet samt hårdvaruvis (aluminium, långt batteri, smidig att ta med sig, högupplöst skärm, säker strömadapter etc.) och mjukvaruvis passar bra i branschen jag jobbar med (webben, tar jag längre tid på mig = mindre lön).

Windows har mycket kommersiella program och spel, men själva systemet enligt mig är förfärligt uppbyggt (såvida man inte jobbar med inlåsta språk från Microsoft inom .NET plattformen) och är lite ostabilt i jämförelse. Linux är ett mycket bra system som jag älskar och är väldigt bra på webbutveckling med bash-terminalen för python/pearl/git/php/apache/mysql/drupal drush etc. men tyvärr saknar mycket stöd av kommersiella program. Mac gav mig ett mycket mer kompetent OS (UNIX) jämfört med Windows samt en bash-terminal och Apple drar till sig utvecklade och har många kommersiella program såsom Adobe CS5 64-bit med hårdvaruaceleration etc. som jag är beroende av (funkar dåligt med Wine i Linux av egna erfarenheter och jag skulle aldrig övervägt att välja mac om unix-grunden aldrig skulle funnits).

Permalänk
Skrivet av Jaaay2k:

Haha, jag har bara 50kr. Men vi får hoppas att vi hittar billiga dator delar då vår maxgräns verkar vara 170kr. Kanske räcker till ett hörn av moderkortet.

Jag skulle kunna bidra med en tjuga om du hittar något intressant

Permalänk
Skrivet av Jaaay2k:

Haha, jag har bara 50kr. Men vi får hoppas att vi hittar billiga dator delar då vår maxgräns verkar vara 170kr. Kanske räcker till ett hörn av moderkortet.

Äh vi beställer delar från Elfa och bygger eget

Permalänk
Medlem

Jag är Fanboy av mig själv och mina intjänade pengar.

Väljer en produkt som håller den kvalité, prestanda och pris som jag som tycker motsvarar mitt behov.

Oavsett om det är Intel vs AMD, Skoda vs Volvo, Glock vs Sig.

Varje spenderad (skattad) tusenlapp är likvärdigt med en dag på jobbet som jag antingen kan spendera på något vettigt alternativt vara ledig en extra dag.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Skrivet av Beleg:

J
Dock när jag rekommenderar någon annan om datorköp är det nästan uteslutande Mac. Varför? För att de inte gör undermåliga produkter som många här hävdar. De gör bra produkter (med vissa undantag) som passar utomordentligt för vissa och mindre för andra.
Deras produkter har dock inte kommit så långt att de har motiverat mig till ett köp men det börjar närma sig i vissa avseenden.
Ett tips från coachen när det gäller inköp är att köpa när Apple lanserar något nytt. Då är de oftast väldigt prisvärda. T.ex. iPad2. Trots vad många här inne säger så tyckte jag att den hade ett bra pris jämfört med likvärdiga konkurrenter när den kom. Till jul kommer det förmodligen finnas bättre och billigare Androidplattor.

Alltså.. när något lanseras nytt så är det per definition alltid oprisvärt, oavsett företag och bransch så finns det alltid en grupp av människor som vill ha det absolut senaste och är beredda att betala mer. Dessa människor vill företagen "casha-in på" och därmed har man alltid ett högre initialt pris än senare.

Hur menar du att Apple gör bättre datorer? De gör inte sina delar, de använder samma delar du själv kan köpa biligare (med viss modifikation för att förhindra att man byter upp datordelarna). De är identiska till exempelvis Compaq, HP, Dell och alla de andra mellanhänder som säljer datorer till ett betydligt högre pris än vad delarna i sig själv kostar - förutom att Apple istället för windows använder sig utav OSX. I många fall använder mellanhänder som Apple och Dell högre kvalité på de delar som "average joe" känner till, dvs processor, och lägre standard på allt annat. - Vilket brukar resultera i att trots att du lägger ner stora summor pengar så får du inte det bästa marknaden har att erbjuda (vilket du annars skulle få om du valde att välja ut delarna själv).

Problemet med företag som Apple och Dell är att de taktiskt och välplanerat försöker tjäna in extra pengar på när delarna inuti går sönder, så fort en del går sönder har de sedan monopol på reservdelarna. Exempelvis är Iphone 4 den är gjord utav vanlig glas med en enkel stålstruktur hela chassit inklusive allt förutom elektroniken kostar Apple 60kronor. Eftersom den är gjord utav glas är den extremt skörbar och en rejäl del av Iphone 4's kundgrupp kommer under dess livslängd att tappa mobilen - och därmed förstöra den. Då kostar reservdelarna (en baksida av glas värde 4kr) 1000 kronor.

Det är en smart affärsidé, men verkligen inte konsument-orienterad.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till dom kända tillverkarna, känns enklast på något sätt!

Fanboy blir man antingen för att man.
1. Får betalt för att vara det!
2. Man förstår inte bättre!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Alltså.. när något lanseras nytt så är det per definition alltid oprisvärt, oavsett företag och bransch så finns det alltid en grupp av människor som vill ha det absolut senaste och är beredda att betala mer. Dessa människor vill företagen "casha-in på" och därmed har man alltid ett högre initialt pris än senare.

Fast Apple har en annan strategi än de flesta andra tillverkare. De håller sina priser konstanta under en produkts livscykel. Apple har minst marginaler i början men ökar sedan sin marginal då priset för komponenter minskar men priset för den färdiga produkten är oförändrat. Tvärt emot de flesta andra. Så deras produkter är mest prisvärda just när de lanserats för att sedan minska ju längre tiden går.

Det är alltså extra viktigt att ha ett öga på hur gammal en produkt är när det gäller Apple, man vill inte köpa en produkt i slutet av dess livscykel.

Permalänk
Medlem

Rolig tråd, intressant ämne men inte helt ogissat att den skulle spåra ur av alla som missförstått poängen med det.

Hur som helst, personligen tror jag "fanboyism" är ett internet-fenomen med spår i "vanliga" psykologiska problem som (oftast) kanske inte syns i verkligheten syns då de flesta är för blyga/fega/skäms för att visa upp samma beteende där. Men när folk sitter ensamma i mörkret bakom en datorskärm och är skyddad ifrån de negativa aspekterna betydligt mer så kan det lysa igenom. Nu säger jag inte att alla fanboys är mentalsjuka, utan tvärt om att de flesta av oss har dessa saker någonstans långt där bak då de precis som de flesta psykologiska problemen brukar va så att det ligger i oss alla, i verkligheten syns det bara i extremfallen så att säga.

Nu är jag inte någon psykolog, men jag skulle gissa på att det har något med narcissism eller "megalomani" att göra, dvs en självförskönande syn på sig själva med svårt att se felet i sina egna argument och bristande empatisk förmåga i dessa fall.

Vissa är värre än andra, de flesta är nog bara stolta över sina saker och vill inte inse att de kanske gjort fel val när de valt vad de lägger sina svårt förvärvade slantar på. Nästa grupp är väl folk som argumenterar emot trots att de innerst inne inser att de har fel men vägrar erkänna det varken för sig själva eller för andra. Den värsta gruppen är väl de som helt enkelt inte kan inse att de har fel och verkligen är övertygade att, trots vad andra säger, så har de alltid rätt och de andra har fel. Det är väl de som ligger i sista gruppen som kanske visar spår på nått djupare problem än vad som bara är "normalt" så att säga. Det verkligt sorgliga med saken är väl att även om dessa personer har svårare problem så skulle jag aldrig kunna övertala dom att gå och få hjälp med det då lite av problemet är ju att de inte kan se dessa problem i sig själva. Tvärt om så brukar dessa personer agera väldigt defensivt om nån försöker hjälpa dom. Sorgligt nog lever de nog ut sina liv med dessa problem och får problem med sociala relationer etc på grund av detta, eller utvecklar svårare problem i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Intel och AMD. Gillar båda har en iphone 4. Har haft nvidia och ati/amd grafikkort. en jag inte gillar med ati/amd är derass drivers. sjävla kortet är det inget fel på alls.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Anonymoose:

Okej, vi tar det igen. Om man ska jämföra bästa grafikkort, gröna vs. röda, bör man i exkludera budgetklassen.

Och vi tar det här igen också. Jag argumenterar inte för prestanda/pris. Jag argumenterar för prestanda.

6970 är ju inte budget lilla gubben.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

när det kommer till processorer så är jag helt klart en fanboi. om inte jag köper amd vem fan gör det då...som sagt om man bara spela funker en phII prolle utan problem. efter intels inmutning hos oem så är intel banlyst från mina hemma byggen..konstigt nog så appliceras inte min fanboiism på grafik, har haft varnat kort nästan med en viss fördel till det gröna laget..

så ja jag är en fanboi men när det gäller mina pengar, när jag ger köpråd då få man frånse sina egna åsikter och ge en opartisk ekonomisk tips. så gått det går

för övrigt kan jag ju nästan hoppas att amd konkar så får alla som köper intel som hade klarat sig lika bra med en amd rigg smaka på några rejält beska droppar

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Fast Apple har en annan strategi än de flesta andra tillverkare. De håller sina priser konstanta under en produkts livscykel.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=630392

Permalänk
Avstängd

Apple vs.....ingen

Apple gillar jag för de har de bästa Operativ systemet

Och alla deras produkter är så simpla men det gör ont att svika dem när det gäller speldatorer annars tycker jag dom dominerar världsmarknaden

bästa mp3 spelare: Ipod Nano
Bästa bärbarakonsoll: Ipod/Iphone
Bästa mobil: Iphone
Bästa OS: apple

Dom äger ut alla och man blir knappast missnöjd
Synd att det inte finns ett lika stort företag som gör som Apple okey då Microsft men kan du inte också göra hårdvara XBOX 360 den är rätt lyckad
Microsoft daotor skulle vara galant och mobil, okeyy då de köpte typ Motorola eller vad de va.

Permalänk
Skrivet av Anonymoose:

Okej, vi tar det igen. Om man ska jämföra bästa grafikkort, gröna vs. röda, bör man i exkludera budgetklassen.

Okej, vad bra att man ska exkludera budgetklassen, för ingen köper ju budgetkort? Du är ju väldigt smart.
Men det spelar ändå ingen roll, AMD har inte mycket sämre minimum fps än Nvidia. Vad jag kan se så är båda företagens kort mycket lika varandra i prestanda och minimum fps.

Citat:

Och vi tar det här igen också. Jag argumenterar inte för prestanda/pris. Jag argumenterar för prestanda.

Du sa att AMD hade sämre minimum fps generellt sett, nej det är inte sant. Kan du bevisa motsatsen, generellt sätt alltså? Tror inte det.
Sedan sa du att AMD hade sämre bildkvalité, nej dom har så gott som identisk bild i de flesta spelen som finns. Det finns ingen som har bättre eller sämre bild än det andra företaget, generellt sett.