Helgsnack: "Varför fanboy?"

Permalänk
Medlem

jag tror jag vet varför det blir så och det är för att personen ofta köpt eller har den saken från just det företaget och INGEN vill ju medge att dom kanske gjort ett dåligt köp.

sen finns det många som av någon gammal anledning inte kört på något annat under lång tid. kolla bara på linux, unix (och allt vad det heter) fanboys. dom testade windows 95 och det gillade dom inte och sen har dom bara kört linux och tror på fullaste allvar att windows 7 krachar och blåskärmar precis som windows 95 trots att dom aldrig ens testat windows 7.

jag tycker man kan testa konkurrerande produkter och ge dem en chans innan man pissar på dom, går inte direkt att jämnföra en saab från 60 talet med en 95 aero från -10...

själv gillar jag att stödja mindre företag men enbart om deras produkter är jämnbördiga med konkurrenternas motsvarighet.

många äldre människor är fanboys. äldre män brukar föredra volvo, husqvarna och andra "svenska" märken. när man frågar varför att det är bäst så kan dom inte jämnföra med något eftersom de inte testat något annat, det är helt enkelt bäst...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

jag tror jag vet varför det blir så och det är för att personen ofta köpt eller har den saken från just det företaget och INGEN vill ju medge att dom kanske gjort ett dåligt köp.

sen finns det många som av någon gammal anledning inte kört på något annat under lång tid. kolla bara på linux, unix (och allt vad det heter) fanboys. dom testade windows 95 och det gillade dom inte och sen har dom bara kört linux och tror på fullaste allvar att windows 7 krachar och blåskärmar precis som windows 95 trots att dom aldrig ens testat windows 7.

jag tycker man kan testa konkurrerande produkter och ge dem en chans innan man pissar på dom, går inte direkt att jämnföra en saab från 60 talet med en 95 aero från -10...

själv gillar jag att stödja mindre företag men enbart om deras produkter är jämnbördiga med konkurrenternas motsvarighet.

många äldre människor är fanboys. äldre män brukar föredra volvo, husqvarna och andra "svenska" märken. när man frågar varför att det är bäst så kan dom inte jämnföra med något eftersom de inte testat något annat, det är helt enkelt bäst...

Tror tvärtom, fanboys känner att dom har bästa saken, och vill övertala hela universum

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av anon40704:

Det är väl precis som allt Apple folk, dom vägrar inse att andra produkter kan/är bättre.

På samma sätt väljer folk sitt favorit märke över prestandan som de andra kan erbjuda, dock ej helt säker på varför men jobbigt är det.

Haha. Då måste du vara en av dom som är lite vilse men även tror och vet allting. Först och främst har du aldrig haft en Apple produkt.
Förmodligen inte? För ungefär 90% Har inte ens testat någon produkt av bolaget, men känner ändå ett slags hat. Det kan bero på att många tror att "specs" på datorer är det viktigaste (Apple brukar ju inte vara kända för att ha dem bästa). Men det handlar det inte alltid om.

Jag är ingen Apple fanboy men jag är fascinerad över många grejer dem gjort, detsamma är jag men andra bolag som Intel, AMD, Radeon osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tror tvärtom, fanboys känner att dom har bästa saken, och vill övertala hela universum

Finns i olika klasser. ex:...
Dom som förespråkar sina saker(/märken)
Dom som predikar om ett märke.
Dom som har bristande kunskaper å utgår enbart från det dom själva har.

Så en "Fanboy" är inte alltid en nöt, utan kan i många fall ha vettig info som man själv kan ha missat.
Den dagen man hamnar i kläm med nån som predikar så kan man alltid låta han/hon tro det som är bäst.
Vilket som, + å - kritik är ett måste för att hålla forum levande så fortsätt argumentera om era åsikter!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Lite kul att den gamla skrönan om att Apple har "gammal" hårdvara i sina datorer fortfarande lever kvar. Macbooks var bland de första bärbara med Sandy Bridge, iMac var först med Z68-chipset och Macbook Air först med BT 4.0, bara som några få exempel.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna påstå att jag är helt opåverkad av märken, men trots det så känner jag en oförklarlig avsky mot vissa företag t.ex AMD och skulle aldrig drömma om att sätta en i min burk. För mig gäller det personlig användarerfarenhet, jag kör på det jag kan och gillar. Alltid använt intel och aldrig haft problem så jag håller mig till intel. Jag snackar inte skit om AMD och har inget emot att andra använder det, jag håller mig bara till mina egna favoritmärken själv. Min burk har alltid haft och kommer alltid ha, ett nvidia-kort i ett asus-mbo med en intel cpu, allt drivet av ett corsair-psu, för jag har under hela min datorerfarenhet kört på det vinnande konceptet och det har aldrig svikit mig. Samma med android-telefoner, efter att ha använt iPhone sedan Sverigereleasen och aldrig haft ett enda problem så kommer jag definitivt inte byta till en android-lur, helt enkelt för att jag inte har någon anledning att göra det. Don't fix it if it isn't broken.

Permalänk

Jag tycker det är värt att se på hela marknaden innan man gör sitt val och köper en produkt av ett företag. Jag tar ofta in etik och moral i beräkningen innan jag köper någonting av någon. Ett företag som Apple som lyckas väldigt bra och är väldigt duktiga på design, mjukvara och hype, lika duktiga som de är på att ta bort funktioner och streamlinea och låsa in allting till deras egna kontakter/mjukvara/* - allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Inget konstigt med det såklart, men folk som köper deras produkter har uppenbarligen ingen koll eller bryr sig inte över utvecklingen som detta leder till.

Gillar man verkligen Mac OS X så går det åtminstone att installera det på en PC genom Hackintosh loaders. Så man kan ju komma undan billigt om man vill ha sig en Macdator, bara att kolla upp kompatibel hårdvara först så det blir stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Eh, brukar du läsa artiklar inlägg rörande Apple här på Sweclockers måste jag då fråga? Dessa är ju bland de trådar som snabbast brukar spåra ur...

Åsikterna brukar som sagt ej gå isär, vad jag har märkt under alla år på Swec är att det alltid är ett fåtal i en viss tråd rörande Apple-produkter som leder till att det spårar ut, och snabbt går det, gillar då att ta mig en titt på detta ^^ :
http://www.youtube.com/watch?v=h0dUuHo58UE

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompa Bompa:

Jag tycker det är värt att se på hela marknaden innan man gör sitt val och köper en produkt av ett företag. Jag tar ofta in etik och moral i beräkningen innan jag köper någonting av någon. Ett företag som Apple som lyckas väldigt bra och är väldigt duktiga på design, mjukvara och hype, lika duktiga som de är på att ta bort funktioner och streamlinea och låsa in allting till deras egna kontakter/mjukvara/* - allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Inget konstigt med det såklart, men folk som köper deras produkter har uppenbarligen ingen koll eller bryr sig inte över utvecklingen som detta leder till.

Gillar man verkligen Mac OS X så går det åtminstone att installera det på en PC genom Hackintosh loaders. Så man kan ju komma undan billigt om man vill ha sig en Macdator, bara att kolla upp kompatibel hårdvara först så det blir stabilt.

Ursäkta mig men jag bara måste kommentera, även om det bara delvis har med trådens ämne att göra...

När folk som du säger att allting är inlåst hos Apple, vad är det du menar då? Om man jobbar i OSX eller Windows spelar sällan någon roll. Alla dokument, alla stora programsviter finns på bägge plattformarna eller har en kompatibel motsvarighet, så gott som allt går att föra över till respektive plattform.

Så, vari ligger inlåsningen? Vad är det du menar?

Jag har jobbat i många olika miljöer och har då aldrig låsts in någon gång så jag är faktiskt rätt förbryllad över dessa påståenden.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Åsikterna brukar som sagt ej gå isär, vad jag har märkt under alla år på Swec är att det alltid är ett fåtal i en viss tråd rörande Apple-produkter som leder till att det spårar ut, och snabbt går det, gillar då att ta mig en titt på detta ^^ :
http://www.youtube.com/watch?v=h0dUuHo58UE

Ja, vi har då skilja åsikter Min åsikt är tvärt om att artiklar rörande apple här oftast spårar ut. Det tar några inlägg sen brukar det vara igång. Spelar ingen större roll vad det egentligen handlar om.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;11287256']När folk som du säger att allting är inlåst hos Apple, vad är det du menar då?

En bra fråga som jag också funderat mycket på då det dyker upp titt som tätt som ett argument mot Mac. Att man tycker iOS är "inlåst" kan jag köpa, men på vilket sätt skulle man vara inlåst med OSX? Min gissning är att folk inte kan hålla isär OS:en, man hör att OS:et är på iPhone är "inlåst" och då antar att samma sak gäller för Apples datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Åsikterna brukar som sagt ej gå isär, vad jag har märkt under alla år på Swec är att det alltid är ett fåtal i en viss tråd rörande Apple-produkter som leder till att det spårar ut, och snabbt går det, gillar då att ta mig en titt på detta ^^ :
http://www.youtube.com/watch?v=h0dUuHo58UE

Faktiskt väldigt intressanta klipp det där.

"If Microsoft were in charge of PR for sex, the human race would be extinct!" Så sant, så sant.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Fanboys förstår jag mig inte på alls. Själv tycker jag det är kul att variera sig och byta mellan olika produkter och tillverkare. Det krävs förstås att de presterar någorlunda lika. Nu kör jag tex på Nvidia grafikkort, innan var det AMD och den innan AMD var Nvidia. Växlar lite fram och tillbaka sådär, om möjligt :D.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Finns i olika klasser. ex:...
Dom som förespråkar sina saker(/märken)
Dom som predikar om ett märke.
Dom som har bristande kunskaper å utgår enbart från det dom själva har.

Så en "Fanboy" är inte alltid en nöt, utan kan i många fall ha vettig info som man själv kan ha missat.
Den dagen man hamnar i kläm med nån som predikar så kan man alltid låta han/hon tro det som är bäst.
Vilket som, + å - kritik är ett måste för att hålla forum levande så fortsätt argumentera om era åsikter!

Ja där fick du till det riktigt bra!! Bra skrivit

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av '[SvK:

Rogue;11287256']Ursäkta mig men jag bara måste kommentera, även om det bara delvis har med trådens ämne att göra...

När folk som du säger att allting är inlåst hos Apple, vad är det du menar då? Om man jobbar i OSX eller Windows spelar sällan någon roll. Alla dokument, alla stora programsviter finns på bägge plattformarna eller har en kompatibel motsvarighet, så gott som allt går att föra över till respektive plattform.

Så, vari ligger inlåsningen? Vad är det du menar?

Jag har jobbat i många olika miljöer och har då aldrig låsts in någon gång så jag är faktiskt rätt förbryllad över dessa påståenden.

Jag tänker främst på iOS och alla deras mobila produkter samt fysisk hårdvara. Inlåsning till itunes och allmänt snåleri överlag (kostar pengar att få tillgång/licens till deras SDK t.ex.), och speciella fysiska kontakter och fullösningar som gör att man inte kan köpa noname-kablar, utan det MÅSTE vara Apple på allting, one company to rule them all. Apple är knappast ensamma om att vara kapitalister, men de tar i mina ögon lugnt in förstaplatsen när det kommer till ren girighet.

För att inte tala om deras sätt att marknadsföra sig själva och driva sina butiker, en högst personlig åsikt, men det ger mig kväljningar.

Permalänk

För mig har det alltid varit så att jag tycker inte att man ska betala pengar enbart för "statusen" av att innehava just den produkten, utan istället så lägger jag hellre pengar på den produkt som kostar lika mycket och har en mycket bättre prestanda. Det är helt enkelt en självklarhet för mig, logiskt tänkade..

Visa signatur

:- )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Skulle gärna påstå att jag är helt opåverkad av märken, men trots det så känner jag en oförklarlig avsky mot vissa företag t.ex AMD och skulle aldrig drömma om att sätta en i min burk. För mig gäller det personlig användarerfarenhet, jag kör på det jag kan och gillar. Alltid använt intel och aldrig haft problem så jag håller mig till intel. Jag snackar inte skit om AMD och har inget emot att andra använder det, jag håller mig bara till mina egna favoritmärken själv. Min burk har alltid haft och kommer alltid ha, ett nvidia-kort i ett asus-mbo med en intel cpu, allt drivet av ett corsair-psu, för jag har under hela min datorerfarenhet kört på det vinnande konceptet och det har aldrig svikit mig. Samma med android-telefoner, efter att ha använt iPhone sedan Sverigereleasen och aldrig haft ett enda problem så kommer jag definitivt inte byta till en android-lur, helt enkelt för att jag inte har någon anledning att göra det. Don't fix it if it isn't broken.

Första corsair agget kom väl iofs för typ 5år sedan?
Men blir det inte lite tråkigt att aldrig ändra några vanor? Fast hur kunde du då gå från symbian till ios? de fungerade/fungerar också.

Nu menar jag inte att du inte ska vara toknöjd med dina grejjer du köper, tycker bara det är lite lustigt tänk.
(Varför avskyr du amd, det kan väl inte vara helt oförklarligt? om några betett sig som grisar så är det väl intel?)

Permalänk
Entusiast

Vad är "fanboy" (ordet fanboy) egentligen?

Min uppfattning om fanboy:
En person som tar ställning till ett spel, företag eller lag oavsett om detta är dåligt eller inte.
Vägrar ta till sig information om konkurenternas produkter/lösningar/lag och slår dövörat till när dem blir presenterade positiva fakta som inte har med det egna laget att göra.
En fanboy kan inte, under några som helst omständigheter inse fakta, oavsett hur mycket fakta och bevis man öser över dem.

Jag tror att många ser fanboy om någonting positivt.
Enligt min mening, finns det inget som helst positivt i "fanboyism".

Många verkar hålla på ett lag bara för själva konfliktens skull, och man väljer då det lag som man har mest "erfarenhet" med.
Kan liknas med att välja ett fotbolls/ishockey/<insert random sport genre here> -lag (AIK eller DIF till exempel).
Sedan går man ut i huligangäng mot andra huligangäng och avgör vilket lag som egentligen borde ha vunnit matchen. (Man går helt ifrån fakta och sanning här)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Jag håller helt med dig! Folk är så märkeskåta så det är sjukt. Själv har jag alltid kört med Intel och nVidia och kommer förmodligen aldrig att byta heller.

Men det allra värsta jag vet är Apple-folk.

Dom köper Apple för att det är så jävla "coolt" att ha en macbook. Det finns inget coolt med att ha en macbook och det finns heller inget coolt i att köpa en dator med prestanda som inte ens går att utnyttja.

Visst, det har börjat släppas mer och mer spel till Mac nu, men Mac kommer aldrig att kunna konkurrera fullt ut med PC. PC är en standard utan dess like. Det är vad folk är vana vid och det är vad folk har använt sig mest av.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av haxxelhoff:

Men det allra värsta jag vet är Apple-folk.

Dom köper Apple för att det är så jävla "coolt" att ha en macbook. Det finns inget coolt med att ha en macbook och det finns heller inget coolt i att köpa en dator med prestanda som inte ens går att utnyttja.

Visst, det har börjat släppas mer och mer spel till Mac nu, men Mac kommer aldrig att kunna konkurrera fullt ut med PC. PC är en standard utan dess like. Det är vad folk är vana vid och det är vad folk har använt sig mest av.

Sådant där som du skriver där gör ju såklart att folk blir arga eftersom att du antar saker som faller på sin egen rimlighet "Apple-folk", gå in i vilken Macaffär som helst och fråga runt lite så ska du se att det inte finns någon alls som är där för att köpa en "cool" macbook vilket det enligt din teori verkar vara det som kännetecknar "Apple-folk".

Jag måste nästan säga att jag är mer rädd för anti-fanboys, de som inte kan acceptera andras val utan att lite snyggt(oftast inte) säga hur dåligt och fel personen tycker. Nästan så att man ibland läser: "Nej sådär får man inte tycka". Man borde väl istället vara glad över att folk gillar olika märken och former och sedan att få höra vad för bra saker de ser med produkterna/märket eller w/e, för fanboys vill ju ofta berätta varför de tycker något är bra och det utan att klanka ner på annat.

En fanboy säger inte: Android är bäst, fattar inte hur folk kan vara så dumma att de köper en iPhone för den suger så mycket.
Däremot kan man av en fanboy få se: Jag tycker om Gigabytes produkter för att de alltid har så bra medföljande tillbehör och jag gillar speciellt kartongerna man får till deras moderkort.
Underförstått i exempel 2 är att han tycker det är värt de extra 200kr över Asus lika snabba grafikkort. Nu är det bara ett exempel och jag säger inte alls att det återspeglar mina åsikter om Gigabyte, Android, iPhone eller Asus för den delen.

Det är så jag uppfattar ordet fanboy, att vara ett hängivet fan. De personer som inte har någon grund till varför de skulle "fanboya" något/några är enligt mig inte fanboys, kanske någon bitter pessimistisk variant av fanboy.

Permalänk
Skrivet av plattangen:

Sådant där som du skriver där gör ju såklart att folk blir arga eftersom att du antar saker som faller på sin egen rimlighet "Apple-folk", gå in i vilken Macaffär som helst och fråga runt lite så ska du se att det inte finns någon alls som är där för att köpa en "cool" macbook vilket det enligt din teori verkar vara det som kännetecknar "Apple-folk".

Jag måste nästan säga att jag är mer rädd för anti-fanboys, de som inte kan acceptera andras val utan att lite snyggt(oftast inte) säga hur dåligt och fel personen tycker. Nästan så att man ibland läser: "Nej sådär får man inte tycka". Man borde väl istället vara glad över att folk gillar olika märken och former och sedan att få höra vad för bra saker de ser med produkterna/märket eller w/e, för fanboys vill ju ofta berätta varför de tycker något är bra och det utan att klanka ner på annat.

En fanboy säger inte: Android är bäst, fattar inte hur folk kan vara så dumma att de köper en iPhone för den suger så mycket.
Däremot kan man av en fanboy få se: Jag tycker om Gigabytes produkter för att de alltid har så bra medföljande tillbehör och jag gillar speciellt kartongerna man får till deras moderkort.
Underförstått i exempel 2 är att han tycker det är värt de extra 200kr över Asus lika snabba grafikkort. Nu är det bara ett exempel och jag säger inte alls att det återspeglar mina åsikter om Gigabyte, Android, iPhone eller Asus för den delen.

Det är så jag uppfattar ordet fanboy, att vara ett hängivet fan. De personer som inte har någon grund till varför de skulle "fanboya" något/några är enligt mig inte fanboys, kanske någon bitter pessimistisk variant av fanboy.

Det var inte direkt så jag menade. Men "Apple-folk" är faktiskt i många fall sånna som egentligen inte vet ett smack om datorer och så går dom och köper en Mac bara för att det vet dom att alla andra vet vad det är för något så då måste det ju vara bra? Så vet jag i alla fall att det har vart för många jag vet som har en Mac. Och det är precis samma sak med iPhones, speciellt när det kommer till tjejer. Dom vet inte ett smack om telefoner, men dom ska ha en telefon som alla vet vad det är för då måste den ju vara bra. Och vad använder dom den till sen då? Jo, ringa, smsa och högst 5 andra appar. Dom har ingen som helst användning för vad telefonen egentligen kan prestera, men dom ska ändå ha det.

Och du är säkert väl medveten om att så är fallet. Du har säkert tänkt samma sak om någon som köpt en iPhone eller Mac.

Det är min åsikt om "Apple-folk".

Sen att folk väljer saker för att dom tycker det är bättre har jag inget emot. Om någon vill köpa ett Radeon-kort för dom tycker det är bättre fast jag kanske inte tycker det så får dom jättegärna göra det. Jag skulle hellre säga att dom läser på lite om sakerna och kanske köper det som är bättre än att köpa det DOM tycker är bättre (för deras eget bästa enligt mig) innan jag säger att dom absolut inte ska köpa just det märket.

Jag vet i alla fall vad jag köper när jag köper saker, och det finns säkert folk som säger emot mig. Men jag kollar upp saker och ting innan jag köper det istället för att direkt gå på ett märke som jag har hört bra om förut t.ex. Jag köper inte något för att andra säger åt mig att göra det, jag kollar upp vad det är för något någon rekommenderar sen kikar jag runt och jämför med andra märken eller modeller i samma prisklass om jag kan hitta något bättre..

Fanboys enligt mig är okunniga. Dom har köpt ett märke en gång och tycker det är bra, och sen vågar dom inte gå på annat för att dom inte har kunskap att veta om något annat är bra/dåligt.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Köpte Amd grafikkort och intel cpu till min senaste rigg. Skiter i märkena jag väljer produkt efter pris/prestanda. Kunde valt ett nVidia 570 men tyckte inte dom extra pengarna var värda det vid tillfället.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

För mig så är det Intel/Asus/AMD Radeon som gäller. Alla datorer jag ägt har varit haft Intel-processorer och jag har aldrig haft några alls problem med dem. Asus känns liksom som ett riktigt bra märke då de har varit inne på marknaden på ett rejält tag. Och sedan AMD Radeon då jag blev otroligt besviken på en 24000-kronorslaptop jag köpte 2 år sedan. Visst var det ett bra grafikkort i den, men tyvärr hade tillverkaren kört på DDR2-minne istället. Processorn i laptopen var awesome dock, Intel core 2 quad Q9000

Själv så går jag efter mina egna erfarenheter. Jag är inte direkt någon fanboy, men det är liksom bara så att jag finner vissa märken mer preferabla än andra. Skulle gärna pröva på ett Nvidia-kort igen dock, men den här gången blir det nog lite research innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Vad är "fanboy" (ordet fanboy) egentligen?

Min uppfattning om fanboy:
En person som tar ställning till ett spel, företag eller lag oavsett om detta är dåligt eller inte.
Vägrar ta till sig information om konkurenternas produkter/lösningar/lag och slår dövörat till när dem blir presenterade positiva fakta som inte har med det egna laget att göra.
En fanboy kan inte, under några som helst omständigheter inse fakta, oavsett hur mycket fakta och bevis man öser över dem.

Jag tror att många ser fanboy om någonting positivt.
Enligt min mening, finns det inget som helst positivt i "fanboyism".

Många verkar hålla på ett lag bara för själva konfliktens skull, och man väljer då det lag som man har mest "erfarenhet" med.
Kan liknas med att välja ett fotbolls/ishockey/<insert random sport genre here> -lag (AIK eller DIF till exempel).
Sedan går man ut i huligangäng mot andra huligangäng och avgör vilket lag som egentligen borde ha vunnit matchen. (Man går helt ifrån fakta och sanning här)

Om jag tolkar din text rätt så tycker du att supporterkultur är fel?
Att vara engagerad i ett lag inom en sport ser jag inget fel på. Men man måste ta hänsyn till att andra inte tycker som man själv gör. Huliganer har inget med saken att göra då många håller på med det inte för att deras lag förlorar utav till och med i förväg bestämmer att efter matchen ska vi puckla på dem. Matchen är enbart någon förfest inför "the main event".

Varför blir man fanboy/support av något?
Jag gissara tt det har med instinkten att vara i flock. Är man support för man genast något att prata om men vill dela med sig av sin kunskap, erfarenheter, glädje samt gemenskap. Må det vara religion, sport, politik eller vilka praktiska/snygga/bra byxor jag köpt.

Sen finns det folk som tar sitt engagemang lite väl långt. Typ huliganer, sekter, extremister med flera. Men jag hoppas att jag talar för merparten av er att då vet man att det har gått förlångt och att man måste ha distans till sin "fanboyism".

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxxelhoff:

Det var inte direkt så jag menade. Men "Apple-folk" är faktiskt i många fall sånna som egentligen inte vet ett smack om datorer och så går dom och köper en Mac bara för att det vet dom att alla andra vet vad det är för något så då måste det ju vara bra? Så vet jag i alla fall att det har vart för många jag vet som har en Mac. Och det är precis samma sak med iPhones, speciellt när det kommer till tjejer. Dom vet inte ett smack om telefoner, men dom ska ha en telefon som alla vet vad det är för då måste den ju vara bra. Och vad använder dom den till sen då? Jo, ringa, smsa och högst 5 andra appar. Dom har ingen som helst användning för vad telefonen egentligen kan prestera, men dom ska ändå ha det.

Måste inflika här. Innan jag börjar med min kriticism så vill jag tillägga att jag inte äger någon Apple-produkt, och att jag inte försöker försvara Apple.
Tycker du att det är något fel på att folk köper en dator som är lätt att använda för folk som faktiskt inte är så datorintresserade? Tycker du kanske att det är bättre att de går till t.ex. Elgiganten och köper en ännu mindre prisvärd dator (ur prestandasynpunkt) som en svettig tonåring säljer på dem?

Angående iPhone så satte du huvudet på spiken. Alla har den, det är ett säkert val om man vill ha en bra smartphone. Är den prisvärd? Diskutabelt. Är det en bra telefon? Absolut. Folk köper den för att de vet att det är en bra telefon, och för att det är i princip omöjligt att välja en smartphone utan att göra en massa research. Är det något som en medelsvensk ägnar sig åt tror du? Nej, just det. Är det något som tjejer ägnar sig åt? Knappast i större utsträckning. Så vad är ditt problem med att folk köper iPhone? Om någon låter som en fanboy är det du.

Skrivet av haxxelhoff:

Fanboys enligt mig är okunniga. Dom har köpt ett märke en gång och tycker det är bra, och sen vågar dom inte gå på annat för att dom inte har kunskap att veta om något annat är bra/dåligt.

Tycker att det finns kunniga fanboys. Det finns en extrem Nvidia-fanboy på detta forumet (nämner inga namn...) och han är riktigt kunnig, försvarar Nvidia i ur och skur och ibland finns det faktiskt inga motargument från det "röda laget". För mig är fanboys mer åt hållet att de har bestämt sig för att ett fabrikat är bättre än ett annat, och tänker gräva efter bevis i all oändlighet, än att de är okunniga. Problemet är bara att de fanboys som tillhör den andra sidan också har bestämt sig för samma sak, och då börjar pajkastningen.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen rationell förklaring map. märken, företags eller produkters kvaliteer.
Folk behöver nån slags grupptillhörighet och då greppar de i brist på annat efter det mest triviala. För att inte tala om att de inte eg. fattar oilka tekniska system heller.

Vad folk som fattar ett och annat men ändå suger <stoppa in märke här>-snale håller på med är det ingen som vet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haglund:

Måste inflika här. Innan jag börjar med min kriticism så vill jag tillägga att jag inte äger någon Apple-produkt, och att jag inte försöker försvara Apple.
Tycker du att det är något fel på att folk köper en dator som är lätt att använda för folk som faktiskt inte är så datorintresserade? Tycker du kanske att det är bättre att de går till t.ex. Elgiganten och köper en ännu mindre prisvärd dator (ur prestandasynpunkt) som en svettig tonåring säljer på dem?

Angående iPhone så satte du huvudet på spiken. Alla har den, det är ett säkert val om man vill ha en bra smartphone. Är den prisvärd? Diskutabelt. Är det en bra telefon? Absolut. Folk köper den för att de vet att det är en bra telefon, och för att det är i princip omöjligt att välja en smartphone utan att göra en massa research. Är det något som en medelsvensk ägnar sig åt tror du? Nej, just det. Är det något som tjejer ägnar sig åt? Knappast i större utsträckning. Så vad är ditt problem med att folk köper iPhone? Om någon låter som en fanboy är det du.

Tycker att det finns kunniga fanboys. Det finns en extrem Nvidia-fanboy på detta forumet (nämner inga namn...) och han är riktigt kunnig, försvarar Nvidia i ur och skur och ibland finns det faktiskt inga motargument från det "röda laget". För mig är fanboys mer åt hållet att de har bestämt sig för att ett fabrikat är bättre än ett annat, och tänker gräva efter bevis i all oändlighet, än att de är okunniga. Problemet är bara att de fanboys som tillhör den andra sidan också har bestämt sig för samma sak, och då börjar pajkastningen.

Och även om ett fanboy vet om att det finns ett fel på sina "supergrejer" så lovar jag att han aldrig kommer ge sig. För gör han det är han ingen ingen riktig fanboy... right?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHWarrior:

Det finns ingen rationell förklaring map. märken, företags eller produkters kvaliteer.
Folk behöver nån slags grupptillhörighet och då greppar de i brist på annat efter det mest triviala. För att inte tala om att de inte eg. fattar oilka tekniska system heller.

Vad folk som fattar ett och annat men ändå suger <stoppa in märke här>-snale håller på med är det ingen som vet.

Lite som religion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122013:

Och även om ett fanboy vet om att det finns ett fel på sina "supergrejer" så lovar jag att han aldrig kommer ge sig. För gör han det är han ingen ingen riktig fanboy... right?

Såklart att det förekommer oftare än att konkreta bevis presenteras där faktiskt fanboyen har rätt. Många vet inte ens själva varför de är fanboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Tycker att det finns kunniga fanboys. Det finns en extrem Nvidia-fanboy på detta forumet (nämner inga namn...) och han är riktigt kunnig, försvarar Nvidia i ur och skur och ibland finns det faktiskt inga motargument från det "röda laget". För mig är fanboys mer åt hållet att de har bestämt sig för att ett fabrikat är bättre än ett annat, och tänker gräva efter bevis i all oändlighet, än att de är okunniga. Problemet är bara att de fanboys som tillhör den andra sidan också har bestämt sig för samma sak, och då börjar pajkastningen.

Problemet är väl inte att den andra sidan bestämt sig för samma sak? Problemet är väl mer att båda lägren inte kan ta in en neutral synpunkt och hålla sig där för att på bästa sätt hjälpa de okunniga?

Har själv haft ett gäng datorer genom mina år och jag har köpt både amd/intel/nvidia av alla olika slags märken. Min erfarenhet har i ett tidigare stadie varit att märken skiljer oerhört i kvalitet, men nu skiljer det inget alls. Gällande val av amd eller intel så är det ju mer en penga- och prestandafråga än vilket "märke" som är bäst. I nuläget är intel den som har bäst prestanda utan tvekan. Dock får vi ju se när bulldozer kommer samt att amd inte kostar allt för mycket och man får ändå en bra processor för ett vettigt pris. Grafikkort är ju mer av en odåga då det finns olika tekniker som innebär nästintill samma sak men är begränsade till olika spel. Tänker då på phys-x och amds variant som är opensource. Själv har jag bara haft dålig erfarenhet med kvalite på nvidia produkter så som att de börjat brinna, kortslutits (nej det var inget som jag gjorde!) så att hela min dator pajjat m.m. Men det finns säkerligen de som haft liknande problem med amd. Det jag menar är att i slutändan spelar det i dag ingen roll vad man väljer. Man får ändå bra kvalitet till bra pris eller bra prestanda om man har tillräckligt med pengar...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Måste inflika här. Innan jag börjar med min kriticism så vill jag tillägga att jag inte äger någon Apple-produkt, och att jag inte försöker försvara Apple.
Tycker du att det är något fel på att folk köper en dator som är lätt att använda för folk som faktiskt inte är så datorintresserade? Tycker du kanske att det är bättre att de går till t.ex. Elgiganten och köper en ännu mindre prisvärd dator (ur prestandasynpunkt) som en svettig tonåring säljer på dem?

Angående iPhone så satte du huvudet på spiken. Alla har den, det är ett säkert val om man vill ha en bra smartphone. Är den prisvärd? Diskutabelt. Är det en bra telefon? Absolut. Folk köper den för att de vet att det är en bra telefon, och för att det är i princip omöjligt att välja en smartphone utan att göra en massa research. Är det något som en medelsvensk ägnar sig åt tror du? Nej, just det. Är det något som tjejer ägnar sig åt? Knappast i större utsträckning. Så vad är ditt problem med att folk köper iPhone? Om någon låter som en fanboy är det du.

Tycker att det finns kunniga fanboys. Det finns en extrem Nvidia-fanboy på detta forumet (nämner inga namn...) och han är riktigt kunnig, försvarar Nvidia i ur och skur och ibland finns det faktiskt inga motargument från det "röda laget". För mig är fanboys mer åt hållet att de har bestämt sig för att ett fabrikat är bättre än ett annat, och tänker gräva efter bevis i all oändlighet, än att de är okunniga. Problemet är bara att de fanboys som tillhör den andra sidan också har bestämt sig för samma sak, och då börjar pajkastningen.

Ja det tycker jag. För att det är så synd att folk köper mer än vad dom behöver. Nej jag tycker inte att man ska gå till Elgiganten alls, för dom lurar bara i okunniga att dom behöver mer än vad dom vill ha. Jag tycker att man ska kolla med vänner, familj etc om det är någon som kan hjälpa en först. Folk som köper Mac vad jag vet köper det bara för att det är en "måste ha sak". Dom använder den till att chatta, facebook, surfa och lyssna på musik. Det skulle aldrig falla mig in att lägga ner 10-15000kr för en Macbook max 2ghz dual core 2gb ram för de pengarna. När du kan få en av de senaste MSI datorerna för samma peng. Men det beror ju helt på vad man ska använda datorn till. Vill man kasta sina pengar på en Mac, gör det.. Jag säger bara att jag inte skulle.

Det där med iPhones är också en sån sak. Folk köper mer än vad dom behöver. Jag tycker absolut att iPhone är en bra telefon, jag har själv ägt varenda modell tills jag böt bort min 4a mot en HTC Incredible S vilket jag inte ångrar bara för att jag ville prova något annat. Min syn på iPhone efter bytet var: iPhone = Steve Jobs telefon | HTC = Din telefon. Men samma sak där, det beror ju helt på vad man är ute efter. När jag ska byta telefon så tänker jag inte lägga pengar på någon extrem telefon även om jag är ganska sugen på iPhone 5 när den kommer så köper jag hellre en sjysst kamera för 3000~kr och en mp3 spelare för 1000lappen sen någon duglig telefon för 1500~.

Det jag menar med att fanboys är okunniga så menar jag inte att dom inte kan något om datordelar utan jag menar att dom är såpass insnöade på sin grej så dom kan bara saker om sin sak och inget annat. Dom vägrar att se fördelar i andra saker än sin egna. Om jag är så pass insnöad i intel, varför ska jag behöva veta en massa om AMD för? Det är så jag menar.

Dom kan sin sak och inget annat. För dom vägrar att lyssna på vad andra har att säga om något annat.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7