Copyswede halverar kopieringsavgiften på hårddiskar och USB-minnen

Permalänk
Melding Plague

Copyswede halverar kopieringsavgiften på hårddiskar och USB-minnen

Frågan om den omtvistade kopieringsavgiften på externa hårddiskar och USB-minnen tar en ny vändning. Copyswede och UMA har enats om ett skiljeförfarande med resultat tidigast under sommaren 2012, och i väntan på beslut halveras avgiften.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid nåt ..

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Bättre, men inte acceptabelt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk

Något är dom ju tvingade att göra, så mycket skit dom fått för det... Och det är bara rätt åt dom...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Det första jag tänkte va:

Permalänk

Må de brinna i helvetets eldar iallafall.

Permalänk
Medlem

Jasså blev dom äntligen rädda för en omfattande granskning så dom sänker avgiften för att få bort alla ögon som stirrar på dom.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Går åt rätt håll iallafall. Men man får hoppas att avgiften försvinner helt.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Kanske bara för att alla företag började med sina "Undvik-avgift" paket?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Copyswede - för att hårddiskarna inte är dyra nog redan.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Kan det vara så att Janne J har ringt?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Inaktiv

En halv vinst! Riktigt skönt att höra, nu hoppas jag bara att dom får bort hela avgiften. Det här gör mig glad!

Antar att copyswede blir oroliga att dom får betala tillbaks en massa pengar? Dom borde ju vara väldigt medvetna om att det dom håller på med inte är moralsikt ok..

Permalänk
Medlem

Enda rätta är att slopa skiten helt..
Kommer fortfarande inte köpa USB minnen eller externa hårddiskar utan kör hellre enligt SweC´s tips om hur man kan kringå eller helt enkelt beställer på annat håll.
Betalar hellre 1000:- xtra utifrån än att ge ett gäng tomtar lite betald semester..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Nu när hårddiskarna har ökat flera hundra % i pris så är väl denna avgift en p**s i havet i jämförelse.
Men skatt på skatten och sedan moms och avgift på det är ju alldrig bra

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

För lite for sent.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att ingen utom de som ABSOLUT måste ha hårddiskar köper nu heller. De är ju så satans dyra och jag vill inte vara den som bara måste ha en disk, som är slut för att folk har hamstrat som galningar

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Det är bra att dom gjorde det tillslut. Men borde ha gjort det från början eller hade dom fått sänka lönen med några tusen så dom var desperata?

Läste på IDG att dom skulle tjäna minst 100k på detta.

USB finns det en liten orsak (för den kan och används för mer än just back up).

Men en extern hårdisk är mer universell. Används ju inte bara till privatkopiering aktiviteter (eller ja, tror det är mest annat än än just CD skivorna man lägger där).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag kommer absolut att inte köpa någon disk/minne sålänge någon avgift uttas! Avgiften är oacceptabelt. Avgiften borde inte ens införts! Alltså fortfarande oacceptabelt!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Bussiga kubben: Nu lättar vi på våra krav. Hädanefter är det "pengarna eller livet" som gäller. Vi vill ju inte verka giriga.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Bara ett halvt rätt. Hade avgiften slopas helt så hade det varit full poäng.
Nu måste de väl hitta något nytt att dra in kosing på när hårddiskarna skenat flera hundralappar över ordinarie pris?

Permalänk
Medlem

Sluta köpslå med djävulen!!!
Copyswede vet hur idiotiska deras krav är. Sänker kraven för att ha större chans att få dom accepterade och det finns inget som hindrar dom att sen försöka höja dom i framtiden. På så sätt vinner dom en match och kan dra sina ärenden vidare sen.
Nä detta har inget att göra med summan dom vill lägga på. Det ska helt enkelt inte existera nån "privatkopieringsavgift" för PRIVATkopieringen är redan utrotad av piratkopieringen och andra alternativ som iTunes etc. Vem sjutton lånar CDskivor och kassettband av varandra idag för att spela av dom? Privatkopiering finns inte längre enligt mig.

Avgiften måste bort och det från alla medier. Även CD/DVDskivor.

Permalänk
Medlem

"Copyswede backar mu från kravet att få slå ihjäl små barn. Istället nöjer sig den generösa organisationen med att få slå havt ihjäl barn. Pöbeln jublar och ställer nu snällt upp sina barn för prygling och allt är frid och fröjd".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Säger bara åt helvete med Copyswe, de försöker nu få denna avgift accepterad så att de sen kan 3 dubbla den i slutändan köp inga externa hårddiskar, eller usb minnen köp en kortläsare o ett flashminne

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

De lär ju haft med detta i beräkningarna redan från första början, de j*vla svinen.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Om det ska finnas en avgift ska den självklart ligga på "orginalet" som tillåts kopieras, inte på alla tänkbara format det går att kopiera till. Då fördelas pengarna automatiskt rättvist samtidigt som övriga branscher inte får någon staffavgift på sina produkter. Men då skulle ju inte copyswede fylla någon funktion längre så det lär ju inte hända.

Permalänk
Medlem

Även 1 kr är förmycket som avgift för något helt påhittad...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd

Någon här men lite juridisk kunskap som kan förklara vad skiljeförfarande egentligen innebär, eller kanske kan länka till en sida med "skiljeförfarande For Dummies". Försökte googla själv och fick lite väl avancerade svar.

Permalänk
Medlem

vad är det de tar betalt för? är det illegal delning? isåfall borde ju illegal delning vara legal eftersom vi redan betalar för det vi kopierar...

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

De tar betalt för möjlighet till privatkopiering (inte att förväxla med piratkopiering).

Till ämnet:

Skrivet av Sambuccashake:

Må de brinna i helvetets eldar iallafall.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Fortfarande är en idiotisk avgift som vi måste lida för...

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1