Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas du är medveten om att aluminium är att föredra lätt material samt väldigt formbart om du skulle vilja hitta på något extra. Men absolut snyggast skulle vara Titan, men då snackar vi pengar som många inte ens tjänar på ett år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

du vill INTE ha ett 70x90x30. tro mej.

sitter med ett 25x55x60 och det är FRUKTANSVÄRT stort.

Permalänk
Medlem

Kul att ni snackar i en 1,5 år gammal tråd...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Står nog på sidan som förordar svetsning för den rätta looken. Antar att Armox är det rätta stålet för dig, äkta pansarplåt till ett pansarchassi. http://www.ssab.com/sv/Varumarken/Armox/

Annars så är det mer eller mindre omöjligt att avgöra metalltjocklek från utsidan, så 1mm plåtar med ram av fyrkantsprofil blir både grymt stadigt och ger ett snyggt stuk. Tycker du att det blir ostadigt kan du gjuta en epoxihinna på baksidan för extra stadga.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Ett pansarchassi med reactive armour, så att första bästa tok som får för sig att sparka till det förlorar foten. Fast kanske lite onödigt med det reaktiva, det räcker kanske med några brutna tår.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Kul att ni snackar i en 1,5 år gammal tråd...

jamen, idéen är fantasieggande och provocerande på samma gång! svinbra!

själv tror jag det hade blivit ett lättare och smidigare chassi bara av att gjuta hela eländet i bly. stiligt också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Kul att ni snackar i en 1,5 år gammal tråd...

Jepp. Har aldrig förstått problemet med "necro threads". Tråden är ju inte död förrän den är låst, och ny intressant info trillar ibland in efter några år.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av limparion:

jamen, idéen är fantasieggande och provocerande på samma gång! svinbra!

själv tror jag det hade blivit ett lättare och smidigare chassi bara av att gjuta hela eländet i bly. stiligt också.

Nice, då skulle det klara gammastrålning också!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Nice, då skulle det klara gammastrålning också!

och stålmannen kan inte tjuvkika på ens komponenter... fördelarna med bly börjar ta slut där.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nice, då skulle det klara gammastrålning också!

Haha, ja, det kan ju vara bra, det händer säkert en gång var tionde år eller nåt att någon partikel från den kosmiska bakgrundsstrålningen träffar precis rätt i en minnescell och slår om den från låg till hög, eller vice versa. Kan man flöjta sig med ECC-minnen för att gardera sig mot den typen av händelser, så är det lika bra att gå hela vägen och gjuta blychassi

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

WTF har ni snackat vidare Ja detta projektet gick ju i graven då tid och intresse saknades Om det blir nått så lär det inte bli tjockare än kanske 3-5mm då det blir så jävla dyrt annars kan jag ju gjuta aluminium till en platta hemma inte så svårt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

du vill INTE ha ett 70x90x30. tro mej.

sitter med ett 25x55x60 och det är FRUKTANSVÄRT stort.

mm eller cm?

om det är mm, så är det galet litet
sen om det är cm, så är inte det så himla stort, beror lite på vad man själv tycker.

Sitter med ett Cosmos 2 - 344 × 704 × 664 mm
Tycker jag är lagom.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mickesven:

du vill INTE ha ett 70x90x30. tro mej.

sitter med ett 25x55x60 och det är FRUKTANSVÄRT stort.

sitter med ett lika stort chassi och det är väldigt litet, bor på landet (p17) och mitt sovrum är 27m2 så har lätt rum med ett chassi som skulle va 100x120x35cmom jag vill göra ett sånt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

ok för att uppdatera statusen i tråden då...

Chassit kommer nog inte att bli nått 25mm tjockt monster om jag inte snubblar på några sådana plåtar kommer jag inte att fixa dem
Antingen blir de av 2-5mm plåt eller gjuten aluminium (så tjocka jag får har ca 10kg aluminium liggandes och kan säker skramla ihop mer vet att det inte räcker på långa vägar om chassit ska vara säg 1cm tjockt på alla sidor men det är iaf fronten

Aluminiumet skulle i så fall smältas i en stor keramik gryta på en kolbädd och sen häller man härligheten i en förvärmd hemma fixad gjutnings cement sak

Ett stor trä chassi funderar jag också på

Men allt hänger på hur mycket fritid jag får i sommar :/ Då jag både friidrottar och har sommarjobb

Ha inte för stora förväntningar!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

sitter med ett lika stort chassi och det är väldigt litet, bor på landet (p17) och mitt sovrum är 27m2 så har lätt rum med ett chassi som skulle va 100x120x35cmom jag vill göra ett sånt

det finns ingen idé med att ha större chassi om du inte skall ha tex +10 hdds eller vattenkyla 3 grafikkort + cpu.

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

mm eller cm?

om det är mm, så är det galet litet
sen om det är cm, så är inte det så himla stort, beror lite på vad man själv tycker.

Sitter med ett Cosmos 2 - 344 × 704 × 664 mm
Tycker jag är lagom.

jo, men ett cosmos har extremt mycket "krimskrams" som tar upp plats. mitt är bara en låda som är helt öppen. vilket gör den användbara ytan på insidan extremt stor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mickesven:

det finns ingen idé med att ha större chassi om du inte skall ha tex +10 hdds eller vattenkyla 3 grafikkort + cpu.

Jodå, bättre kylning, lättare att arbeta i och mer plats för exotisk vattenkylning jag gillar stor då mitt rum är 27 kvadrat så kan jag inte klaga på för lite utrymme

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Jodå, bättre kylning, lättare att arbeta i och mer plats för exotisk vattenkylning jag gillar stor då mitt rum är 27 kvadrat så kan jag inte klaga på för lite utrymme

några centimeter på datorn gör ju ingen skillnad fastän att man bor i ett 10 kvadratsrum.

varför skulle kylningen bli bättre? du får ju inte samma "flow" genom chassit. luften kommer stanna kvar mycket längre i din stora burk :/

http://www.sweclockers.com/galleri/11049-define-r4-med-400mmf... litet chassi, massa exotisk vattenkylning

Permalänk
Medlem

Ett sådant chassi i de dimensionerna, förutsatt att alla sidor är lika tjocka, skulle väga över 400 kg.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Får fixa en liten Mini lyft/vagn att ha den på
Haha då blir lådan runt 500Kg xD Well beter safe than sorry?

Nä,kommer med en såndär el-truck som Piper med 100DB xD PIIP PIIP PIIP En dator nörd bredvid: Jaha här kommer Esseboys Pansar rigg *suck* får se om borde håller den här gången?

Men får väl skrota planen med 100mm front plåt?

vagn då kan du designa den ungefär så här

så får du en feting laptop

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

vagn då kan du designa den ungefär så här http://www.mastertrailer.se/joomla/images/stories/master%20tr...
så får du en feting laptop

Hört i datorbutiken: Behöver man CE-kort för att flytta laptopen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mickesven:

några centimeter på datorn gör ju ingen skillnad fastän att man bor i ett 10 kvadratsrum.

varför skulle kylningen bli bättre? du får ju inte samma "flow" genom chassit. luften kommer stanna kvar mycket längre i din stora burk :/

http://www.sweclockers.com/galleri/11049-define-r4-med-400mmf... litet chassi, massa exotisk vattenkylning

Fler fläktar= mer luftflöde Jag gillar båda extremerna! Super kompakt eller super stort! Men det där vanliga midtower är så tråkigt :/

Hittade annars fina 1,6mm plåt ark på Biltema hehe:P undrar om de säljer dem 10ggr tjockare ;)?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hört i datorbutiken: Behöver man CE-kort för att flytta laptopen ?

ASG

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Fler fläktar= mer luftflöde Jag gillar båda extremerna! Super kompakt eller super stort! Men det där vanliga midtower är så tråkigt :/

Hittade annars fina 1,6mm plåt ark på Biltema hehe:P undrar om de säljer dem 10ggr tjockare ;)?

om du tar 30st 120mm fläktar och sätter i ena sidan av ditt rum och 30st 120mm i andra sidan av rummet så kommer det ju knappast bli en storm. dock om du tar 30 fläktar och sätter i en liiiiten låde då blir det verkligen storm inne i den lådan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Fler fläktar= mer luftflöde Jag gillar båda extremerna! Super kompakt eller super stort! Men det där vanliga midtower är så tråkigt :/

Hittade annars fina 1,6mm plåt ark på Biltema hehe:P undrar om de säljer dem 10ggr tjockare ;)?

Genom att smida ihop 10-11, 1,6mm tjocka plåtar, till 15-16mm tjocklek, får du äkta pansarplåt, annars är det bara plåt.
Inom bilindustrin används så kallade "karosseriskruvar" som passar utmärkt med tunnplåt (mycket tunnare än 16mm )

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

vagn då kan du designa den ungefär så här http://www.mastertrailer.se/joomla/images/stories/master%20tr...
så får du en feting laptop

Jag köper det inte som en laptop

Permalänk
Skrivet av CruezZ:

Det låter som att du vill ha den tjock, grov och pansarliknande?? För att få tjockleken borde du i så fall använda plast eller kolfiber och sedan utan på klä med stål/plåt. Kommer bli både lättare och billigare men fortfarande looken du vill ha!

Som min då...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kam rekommendera att göra i aluminium och plast för att sen måla ros osv... Sken är ju att den ska vara fet, tung och riktig det är det som TS vill ha och han har nog själv räknat ut att den blir tung så hjälp honom med det han frågar efter eller kom med bra idéer som att fråga asus eller MSI om sponsring då de säkert skulle vara intresserade

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Hedersmedlem

Köp ett kassaskåp och borra lite hål i? Klart på en timme.

Vapenskåp + rejäl borr = tjockt plåtchassi. (Man får borra småhål och dra in el/nätverk/USb-grejer, så slipper man I/O-panelen). Kylningen löser du via vattenkylning till en radiator på utsidan!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Köp ett kassaskåp och borra lite hål i? Klart på en timme.

Vapenskåp + rejäl borr = tjockt plåtchassi. (Man får borra småhål och dra in el/nätverk/USb-grejer, så slipper man I/O-panelen). Kylningen löser du via vattenkylning till en radiator på utsidan!

Äh led vattnet genom fastlödda kopparrör som sitter längsmed insidan av plåtskåpet. Där har du en rätt fet radiator

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo