[Diskussion] Samsung Galaxy S3 (Android 4.0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Får jag fråga vilken kamera som tar fotot snabbast delvis fler foton eter varandra utan hack? Det är väl bland de viktigaste när det gäller mobiltelefoner.

För mig spelar det ingen roll om en kamera tar ett eller flera foton snabbare än en annan om jag upplever att den är sämre. Jag har provat att ta åtta foton efter varandra för att kunna välja ut det bästa, men jag upplever de alla fortfarande av sämre kvalitet. Men visst, det är dit du vill komma - telefonen tar foton sjukt snabbt och att kunna fota under en videoinspelning är uppskattat.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

För mig spelar det ingen roll om en kamera tar ett eller flera foton snabbare än en annan om jag upplever att den är sämre. Jag har provat att ta åtta foton efter varandra för att kunna välja ut det bästa, men jag upplever de alla fortfarande av sämre kvalitet. Men visst, det är dit du vill komma - telefonen tar foton sjukt snabbt och att kunna fota under en videoinspelning är uppskattat.

Jag personligen tycker det är sjukt skönt med fototagning utan "lagg" och snabbt kan ta flera efter varandra.
Fördel när man är On the go och vill plåta snabbt utan att få massor av suddiga bilder.
Men jag förstår vad du menar, klart man vill ha bra kvalitet på bilderna och lustigt att SGS3 tar sämre bilder eftersom den är betydligt nyare telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Bytte från en iPhone 4 till en S3 igår och är nöjd med det mesta hittills. Däremot tycker jag faktiskt att kameran tar riktigt dåliga foton. Framförallt inomhus. Exempelfoton nedan.

Utomhus:
S3 = http://www.anwest.se/gfx/utomhus_s3.jpg
iPhone 4 = http://www.anwest.se/gfx/utomhus_iphone4.JPG

Snapsglas:
S3 = http://anwest.se/gfx/glas_s3.jpg
iPhone 4 = http://anwest.se/gfx/glas_iphone4.JPG

Bokhylla:
S3 = http://www.anwest.se/gfx/bokhylla_s3.jpg
iPhone 4 = http://www.anwest.se/gfx/bokhylla_iphone4.jpg

Jag har inte ställt om några inställningar, S3 fotar med kvalitet "Superfin" och allt annat enligt default - liksom iPhonen. Inget HDR. Någon som har en susning vad det kan vara, visste borde S3'an fota bättre än så? Åtminstone bättre än en två år gammal iPhone 4, som jag upplever har mer liv i sina foton. Det är lite kornigare foton på iPhonen förvisso, men jag fotar främst för Twitter och Instagram med mobilen och då märker man inte det korniga.

Jag har funderat på om det finns en skyddande plastfilm på S3'ans kameralins som jag inte tagit bort? Har försökt pilla men det känns som att jag håller på och tar bort hela linsen om jag pillar mer. Dessutom fanns det en plastfilm som täckte hela baksidan av S3'an, inklusive linsen.

I övrigt - en kanontelefon!

Ökad känslighet för exponering ger kornigare bild. Testa ställa upp isotalet manuellt.
Ökad slutartid släpper in mer ljus men blir också känsligare för rörelseoskärpa.

Testa ställa upp exponeringsvärdet manuellt o sätt isotalet på max o testa.

Det går ju också att justera i efterhand i fotoredigeraren.

Permalänk
Skrivet av mrali95:

1gb ram är den totala ram mängden sen så får man aldrig ut 1024mb precis som du inte får ut 1tb på en 1tb hårddisk eller liknande. Varför det står 780mb ram är för att androids OS har "paxat" den resterande mängden ram. 780mb är alltså vad du har tillgängligt för appar osv.

Vad nu "basbandsversion" står för vet jag inte, men skulle gissa på att swedroids version är av den äldre typen. Själv har jag samma som dig.

EDIT:
780mb ram kommer du ändå inte kunna använda fullt, du kan ha 19 appar igång samtidigt som standard och så länge du inte har 19 spel igång samtidigt, om ens då tror jag inte att du lyckas göra slut på minnet så lätt.

Ok tack för svaret, var bara lite orolig att jag hade fått någon konstig modell, typ At&t eller liknande. (har alldrig haft en smartphone förut)

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Ok tack för svaret, var bara lite orolig att jag hade fått någon konstig modell, typ At&t eller liknande. (har alldrig haft en smartphone förut)

AT&T är väl bara en operatör som Tele2 och Tre?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Skrivet av Andiders:

AT&T är väl bara en operatör som Tele2 och Tre?

nä det tror jag inte har sett flera reviewes där de har haft en europeisk modell, en at&t (Usa tror jag) och någon annan å de hade olika specs. Tex hade at&t bara 2 kärnor med 2gb ram

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

nä det tror jag inte har sett flera reviewes där de har haft en europeisk modell, en at&t (Usa tror jag) och någon annan å de hade olika specs. Tex hade at&t bara 2 kärnor med 2gb ram

Men det är väl inte för att det är AT&T, det är väl för att det var en amerikansk version? Och att dom har något som inte stödjer 4-kärnigt, och därför höjer ramminnet?
Läste på Wiki att det är en teleoperatör.
http://sv.wikipedia.org/wiki/AT%26T

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

nä det tror jag inte har sett flera reviewes där de har haft en europeisk modell, en at&t (Usa tror jag) och någon annan å de hade olika specs. Tex hade at&t bara 2 kärnor med 2gb ram

Den amerikanska har annat cpu/gpu-chipset och saknar separat DAC, samt har 2GB RAM, annars är den likadan. Den är också likadan för de olika amerikanska operatörerna, varav AT&T är en, det är lite unikt eftersom Samsung tidigare gjort specialmodeller för varje operatör S2 tex finns med olika chassien, olika skärmar och olika hårdvara i sig i USA.

edit. Samsung skyller skillnaden mot den internationella modellen av S3 på att deras Exynos chipset saknar LTE(4G) och därför måste man ha ett annat chipset i USA, sanningen är nog att S3 är mer prispressad i USA(sett kontantpris på 199$) och att man därför helt enkelt valt en något billigare lösning. Detta stöds av att den fyrkärniga Exynos säljs i Korea MED 4G(och 2GB RAM). Mer minne är tydligen billigare än mer avancerade kretsar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Den amerikanska har annat cpu/gpu-chipset och saknar separat DAC, samt har 2GB RAM, annars är den likadan. Den är också likadan för de olika amerikanska operatörerna, varav AT&T är en, det är lite unikt eftersom Samsung tidigare gjort specialmodeller för varje operatör S2 tex finns med olika chassien, olika skärmar och olika hårdvara i sig i USA.

edit. Samsung skyller skillnaden mot den internationella modellen av S3 på att deras Exynos chipset saknar LTE(4G) och därför måste man ha ett annat chipset i USA, sanningen är nog att S3 är mer prispressad i USA(sett kontantpris på 199$) och att man därför helt enkelt valt en något billigare lösning. Detta stöds av att den fyrkärniga Exynos säljs i Korea MED 4G(och 2GB RAM). Mer minne är tydligen billigare än mer avancerade kretsar.

Skrivet av Andiders:

Men det är väl inte för att det är AT&T, det är väl för att det var en amerikansk version? Och att dom har något som inte stödjer 4-kärnigt, och därför höjer ramminnet?
Läste på Wiki att det är en teleoperatör.
http://sv.wikipedia.org/wiki/AT%26T

Aha då har man lärt sig något idag med Skulle vara trevligt med en veriasion med 2gb ram och med quadcore

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Aha då har man lärt sig något idag med Skulle vara trevligt med en veriasion med 2gb ram och med quadcore

Ja, alltid kul med alldeles för mycket onödigt minne!
Som att trycka in 32 GB ram i en speldator och tro att den presterar bättre än 16... Eller 8 GB.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DragonRapide:

Aha då har man lärt sig något idag med Skulle vara trevligt med en veriasion med 2gb ram och med quadcore

Det är precis detta sydkoreanerna får (samt LTE).

Permalänk

är det någon som vet om man kan få 100% på batteriet utan att laddaren är i? så fort jag tar ur laddaren så går den ner till 99%

Och försökt spela newton lite men när jag stänger av det så kan jag inte starta det igen, skärmen blir bara svart

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DragonRapide:

är det någon som vet om man kan få 100% på batteriet utan att laddaren är i? så fort jag tar ur laddaren så går den ner till 99%

Och försökt spela newton lite men när jag stänger av det så kan jag inte starta det igen, skärmen blir bara svart

Som tidigare nämnt här och där så är det helt normalt.
Min telefon gör det också.

Ang. spelet vet jag tyvär inte.

Permalänk

Visst bör ett sånthär 32GB class 10 funka i SGSIII:an?
http://www.dustinhome.se/product/5010640728/sandisk-microsdhc...

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatorsb:

Visst bör ett sånthär 32GB class 10 funka i SGSIII:an?
http://www.dustinhome.se/product/5010640728/sandisk-microsdhc...

JA. Kör själv med 64GB kortet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ta bort systemapplikationer

Hur fasen tar man bort dem?
Nu har jar iofs bara testat div. batchskript för ändamålet men inget har fungerat hehe.

Hur får man fram en lista av installerade applikationer så man vet vad dessa heter? ADB eller t.ex Titanium Backup som gäller?

Permalänk

vad var det för uppdatering som kom idag? Stod något med OS men versionen är samma som innan (4.0.4)

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

vad var det för uppdatering som kom idag? Stod något med OS men versionen är samma som innan (4.0.4)

Basband version?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DragonRapide:

vad var det för uppdatering som kom idag? Stod något med OS men versionen är samma som innan (4.0.4)

Operatörstelefon från 3 eller liknande?

Skrivet av FearKill:

Basband version?

Troligen, min första och enda sofar uppdaterade den.

I övrigt, inga nya uppdateringar för mig vare sig via OTA eller Kies.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DragonRapide:

vad var det för uppdatering som kom idag? Stod något med OS men versionen är samma som innan (4.0.4)

Operatörstelefon från 3 eller liknande?

Skrivet av FearKill:

Basband version?

Troligen, min första och enda sofar uppdaterade den.

I övrigt, inga nya uppdateringar för mig vare sig via OTA eller Kies.
Finns det nåt sätt att läsa vad som ändrats? Typ ändringslogg eller liknande.

Permalänk
Skrivet av FearKill:

Basband version?

Skrivet av tcntad:

Operatörstelefon från 3 eller liknande?

Troligen, min första och enda sofar uppdaterade den.

I övrigt, inga nya uppdateringar för mig vare sig via OTA eller Kies.

Ingen aniing vad det var för uppdatering men efter den kunde jag ändra ljusstyrkan i den menyn man drar fram genom att dra uppe-ner. Finns nu en slider under vilken operatör jag har.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk

Är det normalt att man måste ladda telefonen 2 gånger om dagen? Nästan 3 gånger om dagen.
Batteritiden är ju nästan obefintlig.
Dock används den väldigt mycket.
Mobilen är 2 dagar gammal.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Är det normalt att man måste ladda telefonen 2 gånger om dagen? Nästan 3 gånger om dagen.
Batteritiden är ju nästan obefintlig.
Dock används den väldigt mycket.
Mobilen är 2 dagar gammal.

Hur mycket använder du? Synk på och hur mycket synkas? Många spel, samtal/filmer? ISf är det väl inte så illa men batteritiden borde vara bättre.

Min slösurfar jag på facebook, chrome, twitter, nu skype och spelar lite men visst räcker den i 24 timmar. Fick ut 1 Dag och 15 timmar den här helgen med 15% kvar, alltså kunde ja säkert köra den i 48 om jag vill..

Notera att synkronisering är av och WiFi alltid på.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Hur mycket använder du? Synk på och hur mycket synkas? Många spel, samtal/filmer? ISf är det väl inte så illa men batteritiden borde vara bättre.

Min slösurfar jag på facebook, chrome, twitter, nu skype och spelar lite men visst räcker den i 24 timmar. Fick ut 1 Dag och 15 timmar den här helgen med 15% kvar, alltså kunde ja säkert köra den i 48 om jag vill..

Notera att synkronisering är av och WiFi alltid på.

Det är min pappas telefon, det är han som använder den..
Synk är på, typ allt annat är av, wifi etc, han surfar väl lite på sidor och pillar på inställningar och kollar vilka finesser mobilen har etc då han fick mobilen för 2 dar sen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det är min pappas telefon, det är han som använder den..
Synk är på, typ allt annat är av, wifi etc, han surfar väl lite på sidor och pillar på inställningar och kollar vilka finesser mobilen har etc då han fick mobilen för 2 dar sen.

Ladda fullt och sen när batteriet börjar ta slut kan ni ta en titt på Inställningar > Batteri för att se vad som drar mest. Troligen "Wakelock"

Permalänk
Medlem

Okej har haft mobilen 1 dag nu och är relativt nöjd, dock vet jag inte vad det är med den, då jag knappt kan spela några filmer på nätet what so ever, egna filmade fungerar utmärkt utan lagg. Och buffrar det gör dom, har testat mot 3G nätet samt WLAN hemma (som jag haft andra mobiler på och streamat t. ex youtube utan lagg!) men nu så spelar den bara ljudet, och videon laggar samt mobilen "fryser" sig lite.
Extremt störande då jag gärna vill kunna se filmer på tuben etc, någon som har detta problem med och vet om det är någon mjukvarubugg eller måste jag lämna in den efter första dagen? För isf spyr jag...

Tack på förhand

Visa signatur

pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bromi:

Okej har haft mobilen 1 dag nu och är relativt nöjd, dock vet jag inte vad det är med den, då jag knappt kan spela några filmer på nätet what so ever, egna filmade fungerar utmärkt utan lagg. Och buffrar det gör dom, har testat mot 3G nätet samt WLAN hemma (som jag haft andra mobiler på och streamat t. ex youtube utan lagg!) men nu så spelar den bara ljudet, och videon laggar samt mobilen "fryser" sig lite.
Extremt störande då jag gärna vill kunna se filmer på tuben etc, någon som har detta problem med och vet om det är någon mjukvarubugg eller måste jag lämna in den efter första dagen? För isf spyr jag...

Tack på förhand

Skumt. Spelar du upp via youtube.com eller via appen? Hur är anslutningen? Några appar eller "tweaks" ?

Permalänk
Medlem

Var köper man S3 för bästa affär. Halebop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Var köper man S3 för bästa affär. Halebop?

Köpa? Eller ta på abonnemang?
Tar du på abonnemang så måste du fråga dig själv, vill jag ha det så billigt som möjligt? Eller ett abonnemang som ger så mycket som möjligt på samma veva?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Entusiast

Funderar på att köpa denna lur men jag vet inte riktigt hur mycket 16GB minne är i mobiltelefonsammanhang, borde man köpa 32GB?

Jag kanske kommer att ha några hundra foton/filmer och lite applikationer men inte för många, kan 16GB räcka?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈