Permalänk
Medlem
Skrivet av pennywize:

Vad använder ni för att scanna bilderna?

Reflecta Proscan 7200 + Silverfast mjukvara.

Skrivet av cl3mens:

Från min första dia-rulle:

Jag blev nöjd, var lite rädd att alla bilder skulle vara knasigt exponerade iom att det är en gammal kamera och dia är känsligare, men det vart bra resultat överlag. Fotade med min Praktica MTL-50. Fick skruva lite vid scanningen för att få till färgerna som de var på positivet, trodde den skulle ha lättare för det.

Schysst! Vad är det för film? Ser ut som Kodak Elitechrome.
Jag brukar också få skruva lite vid scanning av dia för färgerna täcker inte hela histogrammet och scannern fattar inte det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill tipsa om min morsas blogg, hon fotar analogt med bl.a 120- och storformatsfilm.
http://shimmeringgrains.com/
Nu är ju jag partisk men måste säga att hon gör ett bra jobb

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Schysst! Vad är det för film? Ser ut som Kodak Elitechrome.
Jag brukar också få skruva lite vid scanning av dia för färgerna täcker inte hela histogrammet och scannern fattar inte det.

Tack!

Det är Agfa CT Precisa 100 faktiskt, den var billigast (50 kr för en rulle tror jag) och man vill ju börja med något billigt när man lär sig. Men tycker inte den presterar dåligt, och killen i fotoaffären diggade den också. Verkar dock vara rätt svårt att få tag i den numera, Agfa är ju rätt dött.

Jag köpte på mig en Elitechrome 100VS, 160 spänn tack tack. Men jag vill skjuta av en rulle innan de försvinner för gott i alla fall, lite som en salut kanske.

E6-film verkar ha en rätt mörk framtid... Men jag hoppas att någon ska sälja CT100 billigt snart igen, så kan jag börja experimentera med E6 hemma.

edit: Och ja, din morsa är duktig. Det var en intressant blogg, och jag är lite avis..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Tack!

Det är Agfa CT Precisa 100 faktiskt, den var billigast (50 kr för en rulle tror jag) och man vill ju börja med något billigt när man lär sig. Men tycker inte den presterar dåligt, och killen i fotoaffären diggade den också. Verkar dock vara rätt svårt att få tag i den numera, Agfa är ju rätt dött.

Jag köpte på mig en Elitechrome 100VS, 160 spänn tack tack. Men jag vill skjuta av en rulle innan de försvinner för gott i alla fall, lite som en salut kanske.

E6-film verkar ha en rätt mörk framtid... Men jag hoppas att någon ska sälja CT100 billigt snart igen, så kan jag börja experimentera med E6 hemma.

edit: Och ja, din morsa är duktig. Det var en intressant blogg, och jag är lite avis..

Heh åfan. Jag har några Agfa CT Precisa i frysen. Man får ett litet blåstick med dem...

här är väl den billigaste diafilmen som finns:
http://shop.lomography.com/films/35mm-film/35mm-colour-slide-...
http://shop.lomography.com/films/35mm-film/35mm-colour-slide-...
Ganska ofta slut i lager, men de kommer in igen. Dock är de lite gjorda för crossprocessing (man framkallar den i C-41) och lek, inte proffsfoto i första hand. Om du köper 100-filmen och vill crossprocessa så fota den i 160-200 iso, annars blir den utblåst.
Blir rätt coolt:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur FAN har jag missat den här tråden?!

I alla fall, jag slänger upp några gamla bilder

Holga & TMAX 400

Holga & TMAX 400

Nikon F2 Photomic & TriX 400 pressad till 1600.

Olympus OM2 och Ilford HP5

Mer kommer senare, bland annat från en Kiev 4M.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

Gräddan av vad som kom hem till mig i ett paket idag. Canon F1 New med AE-sökare parar sig med Canon FD 85/1.2 L. I paketet fanns även en Canon T90 (som jag nog måste läsa mer manual för), 300TL-blixten som kan TTL med T90, 24/2.0, 35/2.0, 85/1.8, 100/4 Macro, 200/2.8, en 2x teleconverter, mellanring och lite effekt- och färgfilter som han slängde med.

Julafton kom tidigt, och på mina villkor, hah! Imorgon blir det att hänga på sig F1:an och bränna av en rulle illa kvickt. Första gången jag håller i en F1, och det är nog den mest förtroendeingivande kameran jag hållit i. Jag som tyckte Nikon FM2 var robust. Ska bli kul att klämma Nikon F/F2/F3 någon gång och jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

http://upload.smulan.se/5Y9e47Z1

http://upload.smulan.se/vtcyGMDy

Gräddan av vad som kom hem till mig i ett paket idag. Canon F1 New med AE-sökare parar sig med Canon FD 85/1.2 L. I paketet fanns även en Canon T90 (som jag nog måste läsa mer manual för), 300TL-blixten som kan TTL med T90, 24/2.0, 35/2.0, 85/1.8, 100/4 Macro, 200/2.8, en 2x teleconverter, mellanring och lite effekt- och färgfilter som han slängde med.

Julafton kom tidigt, och på mina villkor, hah! Imorgon blir det att hänga på sig F1:an och bränna av en rulle illa kvickt. Första gången jag håller i en F1, och det är nog den mest förtroendeingivande kameran jag hållit i. Jag som tyckte Nikon FM2 var robust. Ska bli kul att klämma Nikon F/F2/F3 någon gång och jämföra.

Själv hart jag en Nikon F2 Photomic, en av dom absolut trevligaste jag vet. Canon F1 ligger aningens bättre i mina händer, så jag söker med ljus och lyckta efter en.
Bor du i närheten av gbg så kan vi ju alltid ta en shootoff

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av gholen:

Själv hart jag en Nikon F2 Photomic, en av dom absolut trevligaste jag vet. Canon F1 ligger aningens bättre i mina händer, så jag söker med ljus och lyckta efter en.
Bor du i närheten av gbg så kan vi ju alltid ta en shootoff

Det hade varit awsum. Tyvärr så bor man norr om stockholm, så det är en bit bort. Men det är alltid kul att fota och snacka med andra filmälskare. Onödig kuriosa är att jag köpte dom av en kille från Göteborg som hade annons på fotosidan. Jag har sett några F1 old på tradera nyligen, en gick för dryga 500 kr bara (lite slitet skick). Men New har jag inte sett på länge, och bara att man slipper hitta ersättare till de hemska kvicksilverbatterierna på 1.35 volt är mycket värt. Exponeringsautomatiken bryr jag mig inte speciellt mycket om, kameran har ändå inget AE-lås konstigt nog...

Tidigare så förstod jag inte alls grejen med folk som köpte Nikon F/F2/F3 eller Canon F1 istället för de billigare Nikon FM2/FE2 eller Canon A1/AE1/AE1P iom att de stora skillnaderna ligger i vilka skumma tillbehör man kan få tag i. Nu vet jag bättre. Känslan av kvalitet och hållbarhet är verkligen något extra, och jag tycker inte alls att FM2 och AE-1 Program är dåliga...

Jag måste tjata på kompisens kompis som har en F2 om en liten kläm och känn-session...

edit: Vad framkallade du din sista HP5+-bild i förresten? Bra klipp! Jag har kört en i Rodinal och fick visserligen kontrast men galet gryn.

Permalänk

Någon som har några 5x4"-filmhållare liggandes? Fick precis hem den här besten, men den kom med 9x12-hållare.

Permalänk

Lustigt hur fotojournalisternas kameror har förändrats på bara 60 år

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

"Men New har jag inte sett på länge, och bara att man slipper hitta ersättare till de hemska kvicksilverbatterierna på 1.35 volt är mycket värt. "

Apotekets varta för hörapparater i revolvermagasin använder jag i min OM1. Dom ligger på 1,4 volt, och klarar jobbet finfint.

Skrivet av cl3mens:

edit: Vad framkallade du din sista HP5+-bild i förresten? Bra klipp! Jag har kört en i Rodinal och fick visserligen kontrast men galet gryn.

Det är vanlig hederlig D76, men vill man ha hårdare toner och mer kontrater (mer korn med) så när man agiterar så ruskar man mer. Jag har ännu inte provat Rodinal, men det kommer det med.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

Oh, also. Bilder

Alla bilder tagna med Nikon F2 Photomic, Nikkor 50mm/1.4 Auto-S, Kodak TriX 400 pressad till 1600 i D76.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

Min kameramanick är exakt en sån här En Fed 2, med ett Jupiter-8 50/2, en sovietisk Zeisskopia.

Och ett gäng bilder:

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Min kameramanick är exakt en sån här En Fed 2, med ett Jupiter-8 50/2, en sovietisk Zeisskopia.
http://www.electricedge.com/greymatter/images5/fed2_j8-410.jp...

Och ett gäng bilder:

Vackert! Nu blev jag fasligt sugen att stoppa färgfilm i min FED 3a

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Lustigt hur fotojournalisternas kameror har förändrats på bara 60 år

Skoja inte... Där kan man tala om en kamera som ingiver respekt.... Dagens kameror är ju mer.... Timida.

Permalänk
Skrivet av Cybertrash:

Skoja inte... Där kan man tala om en kamera som ingiver respekt.... Dagens kameror är ju mer.... Timida.

Inte alls, jag hade gärna haft en om jag bara hade haft råd att lägga ett par tusen på en storformatskamera. Just den modellen är ju trots allt ett väldigt bra köp för pengarna

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Min kameramanick är exakt en sån här En Fed 2, med ett Jupiter-8 50/2, en sovietisk Zeisskopia.
http://www.electricedge.com/greymatter/images5/fed2_j8-410.jp...

Och ett gäng bilder:

Härliga bilder! Gillar din stil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett litet cross processing-experiment jag gjorde i September. Köpte en utgången Agfa CT100 Precisa för en krona på tradera, ingen aning om hur den förvarats. Exponerade som ISO 80 (borde ha gått högre, fick vita högdragningar). Framkallat hos Crimson.

Klicka för större.

Klicka för större.

Permalänk
Medlem

Hämtade hem sex rullar från framkallning idag, och har scannat hela kvällen. Hittills så är jag väl mest nöjd med det jag hade lägst förväntningar på, en utgången Extrafilm-rulle i en halvformatare och en bak och fram-vänd Tudorcolor (rebrandad fujicolor c200). Men jag har tittat mycket mer på bilderna därifrån än portan och superian jag sköt. Superia 1600 på EI 3200 är.. intressant..

Från Tudorcoloren:

Klicka för större på flickr.

Det lär komma mer, men snart borde man sova.

Permalänk
Medlem

Ny i familjen

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av gholen:

Ny i familjen

Sån vill jag ha! Fint skick? (Och "din gris", ifall man får vara rå-&-hjärtlig :).)

Jag köper trälist för alla pengar jag har atm, tyck lite synd om mig.

Permalänk
Medlem

Hammar: Kolla L-foto.se, där finns det en hel del på Nikon F:sidan.
Och ja, jag är en gris, med en Nikon F2, och en Nikon F3. I LOVE'EM!

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

Mjaså, mjaså! F3 verkar vara ett trevligt järn. Hur rustik känns den jämfört med F2:an? F3 och min F1 New var ju samtida, fast om jag ska vara ärlig så använder jag aldrig automatiken i F1:an. Den blir ju ganska värdelös utan exponeringslås och feedback i sökaren (du ser bara inställt bländartal).

edit: Visst fan, här kommer en bra hemsida jag hittade härom dagen: http://tomchuk.com/misc/rf/
"Mätsökarkort" för oss som har kameror med zon-fokus eller annat som saknar fokushjälp. Du stoppar in värdena och håller sedan upp kortet och tittar på det växelvis med ögonen, precis som mätsökaren fungerar. Sjukt användbart! Även om jag utvecklat ett ganska bra sinne för avstånd med min Agfa Optima så är lite fusk alltid välkommet ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Mjaså, mjaså! F3 verkar vara ett trevligt järn. Hur rustik känns den jämfört med F2:an? F3 och min F1 New var ju samtida, fast om jag ska vara ärlig så använder jag aldrig automatiken i F1:an. Den blir ju ganska värdelös utan exponeringslås och feedback i sökaren (du ser bara inställt bländartal).

Den känns bra, mindre men den ligger nästan lika bra som F1an i handen, om inte exakt likadant.
Sökaren är bland det bästa jag sett, och den är stor, tydlig och automatiken är helt okej. Mycket passande i en miljö som tex spårvagn eller krog. Jag har inte framkallat första rullarna ännu, men har en känsla av att det sitter där det ska.
Jämför man med F2an är det mycket skillnad i tyngd, men inte mycket mer.
Jag är mycket nöjd. NU ska jag ha tag på en bra 35a och en 85a tänkte jag, så att jag har lite olika val. Men kort sagt är det riktigt bra. Det känns att kameran är byggd för journalister. Precis som F1an är den byggd med enkelhet i fokus.

Exponeringslåset är lätt att komma åt, och bra det med.
Senast söndag blir det framkallning av F3ans rullar, så söndag kväll kanske vi ser lite resultat. tre rullar TriX har passerat hittils, och sedan är det två rullar med TriX som ska kollas från F2an. Nom nom!

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Vackert! Nu blev jag fasligt sugen att stoppa färgfilm i min FED 3a

Tackar!
Det är säkert en bra plan

Skrivet av usilusken:

Härliga bilder! Gillar din stil.

Det glädjer att du uppskattar dom Tack så mycket!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

En lite rolig artikel angående filmfotografi:
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-20434270
läsvärd oavsett om man håller med eller ej

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En av dom första bilderna med min Nikon F3HP. Min pappa är modell.

Optik: 50mm/1.8 e series
Film: KOdak TriX 400 pressad till 3200 i D76.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

Man kan inte annat än beundra din pappas skägg, gholen. Får mig att sakna mitt lite, jag hade inte riktigt så långt men hade jag gett det ett halvår till så kanske...

Senaste i fotosvängen här hemma är en nyframkallad rulle FP4+ som hänger på tork just nu. Vi får se vad jag tycker om den, det är min första. Har börjat beta av min backlog, idag scannade jag min första Ilford Delta 100, jag köpte den för att jämföra mot PAN-F+ som finkornigt alternativ för sv/v. Det var ett imponerande klipp i bilderna, väldigt nöjd med korn och skärpa. Kanske lite väl mycket kontrast, jag tog det mesta med en billig blixt så jag ska köra en till innan jag bestämmer mig och försöka ta lite utomhus-bilder.

Och så ska jag köpa mer framkallare snart, jag tittar på HC-110.. Vill helst ha en som man späder inför varje användning. Nyckeln till att jag är otrogen mot rodinal är helt enkelt att jag vill testa något annat för högkänsliga filmer. Om jag ids slabba med pulver ändå så kanske Microphen eller Perceptol kan komma i fråga. Och så borde jag blanda till den där påsen D76 jag fick, bara för att testa.

edit: Juste ja, FP4+:en blir min rulle nr 50 sedan jag började med film igen i januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Man kan inte annat än beundra din pappas skägg, gholen. Får mig att sakna mitt lite, jag hade inte riktigt så långt men hade jag gett det ett halvår till så kanske...

Ja, det är ganska imponerande.

Skrivet av cl3mens:

Och så ska jag köpa mer framkallare snart, jag tittar på HC-110.. Vill helst ha en som man späder inför varje användning. Nyckeln till att jag är otrogen mot rodinal är helt enkelt att jag vill testa något annat för högkänsliga filmer. Om jag ids slabba med pulver ändå så kanske Microphen eller Perceptol kan komma i fråga. Och så borde jag blanda till den där påsen D76 jag fick, bara för att testa.

edit: Juste ja, FP4+:en blir min rulle nr 50 sedan jag började med film igen i januari.

Jag använder gärna TMAX Developer. Den är i mina ögon helt underbar, en flaska på en liter, blanda till fem, varje liter kan återanvändas ett 20-tal ggr innan man behöver förändra tiderna, som mest har jag nog fått 36 rullar på en liter.
Fint korn, bra drag i den, och rolig att använda för pressande. D76 är vansinnigt kul med, och jäääävligt enkelt.

Nikon F2 med 50mm/1.4, TriX pressad till 3200 i D76.

Som du ser blir det ganska bra i alla fall

Lade till bild.
Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av gholen:

Jag använder gärna TMAX Developer. Den är i mina ögon helt underbar, en flaska på en liter, blanda till fem, varje liter kan återanvändas ett 20-tal ggr innan man behöver förändra tiderna, som mest har jag nog fått 36 rullar på en liter.
Fint korn, bra drag i den, och rolig att använda för pressande. D76 är vansinnigt kul med, och jäääävligt enkelt.

Nikon F2 med 50mm/1.4, TriX pressad till 3200 i D76.
http://farm9.staticflickr.com/8197/8224712712_676919f039_b.jp...

Som du ser blir det ganska bra i alla fall

Inte illa! Jag har ju sett dina 1600-bilder med D76 förut och jag gillar't! Har du några på >1600 med TMAX?

I rakt motsatta landet, här kommer lite FP4+ och Rodinal som jag fixade igår:

Flickr, satte en redigt bra titel på den...

Flickr

Min Canon Demi EE17, underbar liten halvformatare. Och sjukt snygg! Som en kompis sade, "Jag vill äta upp den"