Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Hah, det *var* den, din jäkel! Får buda på en annan helt enkelt.

Gah! Jag tänkte faktiskt lite på er i tråden när jag budade.. Jag brukar undvika att kämpa mot folk man känner igen på tradera. Om jag ruttnar på den säger jag till! Jag tror den dyker upp imorgon, argh vad Schenker privpak är slött. Helt klart inte värt två-tre dagars extra leveranstid för de där sparade tiokronorna.

edit: Senaste gärningen var att vända en Lomography 800-rulle bak och fram (jepps, köpte trepack ändå eftersom smeten var så billig och de ev. hade gått över på Kodak (fast detta visade sig vara Ferrania ändå)). Blir lite redscale i min Canon MC. Jag tycker om resultaten när man överexponerar redscale rätt mycket. Då får du inte så överdrivet rött utan mer bruna tongångar och knappt något blått. Ser mycket retro ut.. Senast jag gjorde så var standard 2 steg överexp och gärna 3-4 när jag kunde, det var ISO 200-film. Med 800 kan jag tryggt ligga på +3 utan att ha med stativet utomhus.

Permalänk
Medlem

Min första polaroid.. Porträtt av flickvännen.. Ja, jag undrar också vad som hände. Körde med blixtkub och har kollar så den ljusmäter, men jag ska testa igen... Hon blev ganska paff när blixtlampan brann av, folk är inte vana vid dom.

Första tankarna: den är plastig! Och hela grejen med att köra ISO 3000-film försvinner med denna. Andra modeller har möjligheten att köra 3000-film med full bländaröppning. Den här bländar bara ned ~5 steg och kör med samma slutartiden som för 100 ISO. Inte såå sexigt. Men ja, det är en början!

edit: När jag höll upp den igen i porträttläge så förstod jag varför. Fingret blockerade linsn när jag höll upp blixtdiffusorn.. Andra bilden föreställde faktiskt det jag tänkte mig...

Permalänk

Beställde precis en Polaroid 220 från dendära stora auktionssiten i Amerikat... Trist med plastlins å helautomagisk, men jag har ett storformatsobjektiv jag inte använder... *börjar leta efter skruvmejslar*

Edit: Cl3mens, vilken film kör du btw? Trodde Fujis var rektangulär... Är det gammal Polaroid eller Impossible Project?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Beställde precis en Polaroid 220 från dendära stora auktionssiten i Amerikat... Trist med plastlins å helautomagisk, men jag har ett storformatsobjektiv jag inte använder... *börjar leta efter skruvmejslar*

Edit: Cl3mens, vilken film kör du btw? Trodde Fujis var rektangulär... Är det gammal Polaroid eller Impossible Project?

Oh! Trevligt köp. De har väl i alla fall mätsökare?

Det är faktiskt FP-100C (Silk), bara konstigt perspektiv. Reagerade också..

Nu har jag testat att bleka negativen, fungerar riktigt bra! Det är ju inte tänkt att man ska behålla neggen på FP-100C, men om man klipper loss det så kan man använda klorin för att få bort baksidan! Sedan är det bara att skölja bort framkallaren och torka. De blir lite matta, kanske behöver lite fix...

Här kommer en dubbelexponering, lite kasst genomförd men cool ändå. Måste ha blixten rakt från sidan och tänka än mer på placering nästa gång. Jag täckte ljusmätaren med kludd. När det är för mörkt får du i princip ett bulbläge (tror inte den någonsin stänger själv, för lågt ev )

http://upload.smulan.se/fpxBClSr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jo det är en mätsökare på den, tyvärr inte av Zeiss-modell...

Alltid undrat, är det när man bleker neg man får den här typen av knepiga kanter:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Jo det är en mätsökare på den, tyvärr inte av Zeiss-modell...

Alltid undrat, är det när man bleker neg man får den här typen av knepiga kanter:

https://farm6.static.flickr.com/5205/5372542664_27462055a5.jp...

En annan sak de vinner på över EE100 är att de har vettig placering av avtryckaren, inte en stor blaffa framme vid linsen som ger rätt intressant ergonomi (och skakrisk). Finns visserligen möjlighet att köra trådutlösare.

Jepps, det där är vad man får ut. Synd för mig som har en Canoscan 9000F, ett sådant negativ är cirka 5-6 mm för brett för att få med båda kanterna om man vill scanna det bakgrundsbelyst. Men jag kan alltså få ut hela blden, bara kanterna jag torskar lite av. Har provat att scanna i platen-mode och försöka vända det i gimp, vi får se om jag lyckas till slut...

Permalänk

Scannar min 4x5"-film i "dokumentläge" å inverterar i Lightroom, fungerar okej, blir inte superskarpt, men det funkar för webben. Blir gunket vid negativkanterna kladdiga eller nånting?

Edit: Börjar bli smått sugen på en Hasselblad.... >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Scannar min 4x5"-film i "dokumentläge" å inverterar i Lightroom, fungerar okej, blir inte superskarpt, men det funkar för webben. Blir gunket vid negativkanterna kladdiga eller nånting?

Edit: Börjar bli smått sugen på en Hasselblad.... >.<

Jag har en hel del att lära när det kommer till invertering och färgkorrigering helt på egen hand märker jag. Men skoj är det. Bakgrundsbelyst vart det lite mer information att arbeta med, tror jag i alla fall. Fick inte toppresultat av någon metod milt sagt, men man lär sig..

Hasselblad ja, och jag som tyckte min plånboks öde var beseglat när man började med polaroider.

Permalänk

Äsch, Polaroider är billiga

Samtidigt så vore det nice med en sånhär 6x7-Mamiya också... Eller en vettigare storformatare... *lider av Gear Accuisition Syndrome*.

Kommer nog ut å fotar för lite såhär på vintern :/

Permalänk
Skrivet av Cybertrash:

Kommer nog ut å fotar för lite såhär på vintern :/

Och som ett trollslag så dök inspirationen upp, ska nog göra en serie om kaffe... i kaffe. Försöka mig på att soppa i Caffenol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Och som ett trollslag så dök inspirationen upp, ska nog göra en serie om kaffe... i kaffe. Försöka mig på att soppa i Caffenol.

Caffenol verkar skoj, jag var lite sugen på det innan jag orkade köpa D76. Men det kommer..

Jag passade på att sortera om i kyl och frys nu, totalt har jag 90 rullar med 3000 bildrutor att avverka! Jag borde väl standardisera lite, men det är löjligt kul att prova ny film.

Flickr, jag har lagt notiser på bilden så man ser mer vad det är för något. Men det är ju klar tyngd mot Kodak.

Permalänk

Oj jävlar... Extrafilm! Kommer ihåg kuverten man fick med sina "framkallningar" när man var liten, dom stod det alltid Extrafilm på... *nostalgi*

Mycket 35mm eller? Om du tyckte att HP-5 var lite dassig i D76 så kan jag rekommendera Xtol, är fullkomligt kär i HP-5, och det brukar bli jättefint i Xtol 1+1.

Själv beställde jag precis en låda Harman Direct Positive Paper i 5x4. Det är 'typ' fotopapper som är bakvänt, det börjar svart och ju mer man exponerar desto ljusare blir det, och det passar direkt i en filmhållare.

Ska bli intressant, de har tydligen väldigt hög kontrast och känsligheten är förskjuten åt det blåa hållet (samt ett ASA-värde på typ... 3... >.<), kan nog få lite gammaldags look i och med att den är ortokromatisk, borde ge häftiga hudtoner. Kan nog öka den effekten ytterligare om man daskar dit ett blåfilter framför objektivet också (vilket även reducerar kontrast).

Nu måste jag bara hitta ett rum att mörklägga så man kan framkalla dom "på riktigt" i skålar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Oj jävlar... Extrafilm! Kommer ihåg kuverten man fick med sina "framkallningar" när man var liten, dom stod det alltid Extrafilm på... *nostalgi*

Mycket 35mm eller? Om du tyckte att HP-5 var lite dassig i D76 så kan jag rekommendera Xtol, är fullkomligt kär i HP-5, och det brukar bli jättefint i Xtol 1+1.

Själv beställde jag precis en låda Harman Direct Positive Paper i 5x4. Det är 'typ' fotopapper som är bakvänt, det börjar svart och ju mer man exponerar desto ljusare blir det, och det passar direkt i en filmhållare.

Ska bli intressant, de har tydligen väldigt hög kontrast och känsligheten är förskjuten åt det blåa hållet (samt ett ASA-värde på typ... 3... >.<), kan nog få lite gammaldags look i och med att den är ortokromatisk, borde ge häftiga hudtoner. Kan nog öka den effekten ytterligare om man daskar dit ett blåfilter framför objektivet också (vilket även reducerar kontrast).

Nu måste jag bara hitta ett rum att mörklägga så man kan framkalla dom "på riktigt" i skålar.

Jo.. Extrafilm och Fujis inskick var det mycket av för farsan de sista åren han körde film. Jag minns Apportfoto också, bilderna kom i gula fodral med en duva som logga har jag för mig. Mina starkaste fotominnen från barndomen är annars pappa jagandes alla med en AE-1 Program med stort zoomobjektiv och alla dessa eviga Kodak Gold 200-förpackningar.

Jo, jag har ju inte riktigt kommit upp mig ur småbildsträsket än! Jag har faktiskt en del 120-film som jag fått, men allt är utgånget och får ses som testrullar. Funderar över både en hyfsad TLR (Yashica eller Rolleicord) och en leksaks-Holga... Ska jag köpa storformat så måste jag nog verkligen tänka först, det blir mer investeringar i framkallningsutrustning då också. Men det vore ju skoj!

Nä, jag testade HP5+ i Rodinal, och det vart lite väl kornigt. Milt sagt. Jag är väldigt glad i Tri-X i D76 (helt ok i Rodinal med), men den är inte lika klassiskt kornig som HP5+ sedan de uppdaterade emulsionen (kring 2005?). Kollar man på gamla Tri-X-bilder så är det en helt annan film. Plus att Ilfords grejer inte krullar upp sig så rävigt som Tri-X när man torkar.

Ang. Xtol så är jag lite avtänd av att behöva blanda 5 liter per gång. Men det kanske kommer. HC-110 står annars på min lista.

Det där Harman-pappret verkar spännande! Jag googlade snabbt på det och såg någon som kört det i Caffenol, det kanske du snubblade över också? Den borde ju bete sig ganska roligt utomhus på molniga dagar när du klättrar högt i vitbalansen med mycket blått.

Permalänk

Weeeeee.

Nu skulle jag bara behöva en jävla massa ljus... Typ en jättestor blixt...

Appropå Mörkerrum, kolla denhär videon från Fotosidan. Kul att det fortfarande finns folk som är drivande för 'riktigt' fotografi där ute. Har mailat och frågat hur mycket det kan tänkas kosta att hyra deras mörkerrum lite då och då... Annars kan nog en workshop vara rätt kul.

Permalänk
Medlem

Kanske lite fel tråd att fråga i men försöker pika in, nån som kan rekommendera nån säljare ställe att leta analoga kameror, har letat efter en Nikon F1 på ebay nu ett tag.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

Kanske lite fel tråd att fråga i men försöker pika in, nån som kan rekommendera nån säljare ställe att leta analoga kameror, har letat efter en Nikon F1 på ebay nu ett tag.

Såg faktiskt några på tradera i höstas. En gick kring tusenlappen minns jag...

Keh.com ska annars vara bra har jag hört. Allt i bargain-skick och uppåt. Har själv inte handlat där än, men de har bra utbud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Frakt från keh.com kostar sjukt mycket, vilket är synd för att dom har jättebra skick på sina prylar, och grejerna i sig brukar vara väldigt resonablet prissatta.

Om du vill handla från en handlare, kolla LP-fotos auktioner de brukar få in bra prylar har jag hört. Jag vet att Wibergs foto har mycket Nikon (säkerligen F1: or), men herrn där har för vana att ta väldigt bra betalt för det han säljer (till den grad att han skapat sig lite av rykte bland fotografer... Tydligen var hans far som ägde butiken innan precis likadan).

Annars så är nog eBay en av dina bättre val, kolla annonserna på APUG också, där brukar priserna vara lite vettigare, man måste vara betalande medlem för att få lägga in en "vill-köpa" annons men man kan alltid titta på befintliga annonser.

Du kan nog försöka lägga in en annons på fotosidan också, finns en och annan analogare där med.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen boys, la upp en köpes annons på fotosidan och fick napp nästan direkt
Ska iväg å hämta mig en Nikon F på söndag då

dags å köpa 35mm film också då!

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Avundsjuk! Men grattis, det är nog en fantastisk kamera. Jag har inte haft förmånen att klämma på en själv men den inger ju förtroende. Och jag vet själv hur mysiga proffskameror är, även jämfört med prosumer-grejerna. Gholen lär ju bli avis om han tittar in här igen, karln har ju både F2 och F3..

Jag var upp tidigt imorse (klockan 8...) och for ut på lite fotografering. Tyvärr så var det inte så klart och soligt som det varit i veckan när man suttit inspärrad på pendeln på väg till jobbet. Men det blev en del grejs, vi får se. Nu håller jag på och sköljer en rulle Ilford Delta 3200 som väntat på framkallning i 1,5 månad.

Permalänk

Nä alltså säga vad man vill om klimatet, men fotogeniskt är det fan inte

Skulle bott i England eller USA med deras dramatiska landskap...

Fota å framkallade första arket Harman-papper häromdan, vart rätt underexponerat, tror det är ASA 1.5 snarare än 3, har hört att RC-varianten ska vara snabbare, så det kanske är den som är ASA 3. Sjukt hög kontrast också, nästan som lith.

Börjat bli sugen på egen C-41 processering... Framkalling är ju så sjukt dyrt om man ska lämna in det.

Permalänk
Medlem

Nån som har nå 35 film å rekommendera, kört mestadels kodak t-max 120 tidigare.
Fuji neopan kanske?

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

Nån som har nå 35 film å rekommendera, kört mestadels kodak t-max 120 tidigare.
Fuji neopan kanske?

Jag tycker de flesta typer av film är bra! Om man förstår vilka för och nackdelar de har kan man använda rätt film vid rätt tillfälle. Sen gäller det också att hitta sitt personliga uttryck och ta de filmer som passar detta.

Nya Kodak Portra 400 tycker jag är grym nu på vintern med alla subtila färgskiftningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har haft ett litet uppehåll med mitt analoga fotograferande men får nog återuppta det i år

Kan bjuda på några bilder och tekniker

Ett par bilder framkallade med caffenol

Tagna med Kiev 6C och Zodiak 8 30mm F/3.5, det vidvinkligaste som finns till mellanformat

Några rayographs och lumenprints den enklaste typen av fotografering, (man behöver inte ens nån kemi till lumenprints)

Samt lite blandat

Permalänk
Skrivet av oet:

Jag har haft ett litet uppehåll med mitt analoga fotograferande men får nog återuppta det i år

Kan bjuda på några bilder och tekniker

Ett par bilder framkallade med caffenol

Hur får du tag på ingridenserna till Caffenolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Hur får du tag på ingridenserna till Caffenolen?

Jag använde det här är receptet

1. 1 litre water
2. 100 ml washing-soda or 54 gramms
3. 16 ml vitamin-C or16 gramms
4. 160 ml coffee or 40 gramms

Allt finns att köpa i vanliga affärer notera dock att washing-soda inte är samma som tvättmedel, jag använde målarsoda som finns att köpa i färghandeln.
Det måste också vara frystorkat kaffe och jag läste nånstans att ju billigare desto bättre men om det stämmer törs jag inte svara på.
Som stopp och fix använde jag kodaks egna.

En länk med lite info
http://caffenol.blogspot.se/2010/03/caffenol-c-m-recipe.html

Permalänk
Medlem

Så otroligt vackra bilder det blir! är helt förundrad! tycker det är lite synd att utvecklingen har gått åt det digitala hållet.. men det känns tryggt att det finns eldsjälar som er som fortsätter på det analoga spåret så även min generation får ta del av all skönhet! en stor eloge till er

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oet:

Jag har haft ett litet uppehåll med mitt analoga fotograferande men får nog återuppta det i år

Kan bjuda på några bilder och tekniker

Ett par bilder framkallade med caffenol

Ruskigt grymma bilder!
Vill se mer sånt.

här finns lite fler olika recept för caffenol: http://www.caffenol-cookbook.com/

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av oet:

Jag använde det här är receptet

1. 1 litre water
2. 100 ml washing-soda or 54 gramms
3. 16 ml vitamin-C or16 gramms
4. 160 ml coffee or 40 gramms

Allt finns att köpa i vanliga affärer notera dock att washing-soda inte är samma som tvättmedel, jag använde målarsoda som finns att köpa i färghandeln.
Det måste också vara frystorkat kaffe och jag läste nånstans att ju billigare desto bättre men om det stämmer törs jag inte svara på.
Som stopp och fix använde jag kodaks egna.

En länk med lite info
http://caffenol.blogspot.se/2010/03/caffenol-c-m-recipe.html

Grymt, var just "washing soda" och vitamin C jag vart lite fundersam på vart man får tag på.

Fick äntligen kläm på direktpositiv-pappret:

Detta är alltså en minuts exponering på f/16, med en 100W-lampa ungefär en 10-15cm ifrån motivet. Mätaren sa 15sec på f/16 för ASA3, men vid tidigare test så visade sig ASA3 vara lite för högt så jag exponerade två steg högre (varav ett steg för bälgkompensation).

Scannen ser förtaskig ut, men det ser bra ut på riktigt. Kontrasten är stört hög dock, får labba lite mer och se om man kan få ner den på någe vänster.

Permalänk
Medlem

Va precis å hämtade min nya kamera nu, tänkte bara visa upp skönheten här! stolt ägare!

Nikon F, byggd 1960
Nikkor 58/1.4

Återkommer när första framkallningen står på dörren

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

En fråga till er underbara analog utövare, när ni ska framkalla era rullar, lämnar ni rullarna för framkallning, alltså bara för framkallning av filmen och gör papperskopior själv om ni vill göra det, eller gör ni allting själva hemma?

Kom på att jag har en bunt rullar från en resan som jag borde framkalla och jag har utrustning, förutom vätskor. Men vet inte om jag har disciplinen att framkalla hemma.

Visa signatur

Tofu bud