Permalänk
Skrivet av cl3mens:

Jag har läst lite om folk som kör med bag-in-box för förvaring av framkallare. Ingen luft när man drar ur mer soppa, men man kan ju visserligen inte hälla tillbaka och återanvända. Det finns kit för de som gör eget vin att köpa på bryggaffärer, så man behöver inte ens kladda med en använd. Fast någon hävdade att det bara håller hälften så länge som glasflaska, och då är vi ändå nere på tre månader för D76 om man ska tro på Kodak. Puh... Det vore riktigt fint att ha ett gäng lådor med lite olika soppor, Perceptol vill jag testa!

Segt om man tar fel när man ska ta sig en slurk bara....

Själv kör jag med bälgflaskor, verkar fungera väldigt bra, har haft D-76 och Xtol som har stått i flera månader, och jag har inte märkt av någon försämring.

Edit: Ingen som vet vart man kan få tag på en fresnellins i sisådär en 5x4 tum? Skulle behöva en till mattskivan på min Speed Graphic.

Permalänk
Medlem

Cybertrash: Mja, jag får se till att fixa till kartongen ordentligt. Men nu lutar jag ändå åt att återanvända D76:en, så då behöver jag ju glas eller bälg ändå.

Jag scannade just min första D76-rulle som jag soppade idag, Tri-X exponerad som 800 körd i stocklösning 6:45 helt enligt boken. Jag är mycket nöjd!

Flickr

Flickr

Det blir definitivt mer Tri-X i D76!

Permalänk
Medlem

Flickr

Jag var förbi min lokala fotoaffär och råkade fråga om de möjligen inte hade en gammal engångskamera att ge bort. Jag fick 17 stycken.. Oops. Men det var nog bra, för bara tre av dom tar vanliga filmkassetter utan modifiering, de andra saknar armarna som vrider spolen (de har väl någon specialkassett).

Kul grej som jag inte kände till: Jag fick några Fujifilm-kameror som var identiska med en modell Clas Ohlson säljer. Fast den från Clas Ohlson är helt enkelt återvunnen och förseglad med eltejp efter filmbytet! Det kan förklara varför kameran jag köpte på Jula för några år sedan knappt producerade några bilder alls. Suck! Och när de tar nästan lika mycket betalt för en som för en Kodak-kamera så finns det ju ingen anledning längre.

Ilford ska släppa två nya engångskameror också, lite lustigt val i dagens marknad kanske.. Men en med XP2 och med HP5+, jag gillart!

Det kommer förhoppningsvis bilder från min kamera snart, jag satte i en halv rulle Superia 1600. Det var den eller 200 ISO, och jag tyckte blixten fungerade bäst runt 800 ISO på min DSLR.

Permalänk
Medlem

Här är ett par polaroider som jag fört över till akvarellpapper, dock sen fotade med iphone i farten så kvaliten på bilderna är katastrof.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

http://farm9.staticflickr.com/8076/8315934441_6387ef14f7_c.jp...

Flickr

Jag var förbi min lokala fotoaffär och råkade fråga om de möjligen inte hade en gammal engångskamera att ge bort. Jag fick 17 stycken.. Oops.

Hah. Ska du fota med dem? Eller har du nåt projekt på gång?
Jag hittade en Konica EU-mini för 30:- på Myrorna, satt t.o.m film i. Det är i princip en återanvändningsbar engångskamera. Fast jag gillar inte bildkvaliten, den är sådär lite töntigt halvdassig. Ska det va suddigt får det gärna vara rejält.

Skrivet av Perkka:

Här är ett par polaroider som jag fört över till akvarellpapper, dock sen fotade med iphone i farten så kvaliten på bilderna är katastrof.

http://idetorka.se/bilder/swec/analogt/60923FA6-EE2B-42EE-9E0...

http://idetorka.se/bilder/swec/analogt/EEC27FF1-83C0-4E6F-816...

Häftiga bilder. Du har en skön och egen stil. Hur gör du för att få över dem till akvarellpapper?

Några färgglada:

Tagna med Lomography CN 400 film. Dock hastigt förminskade i paint så kornighet kan se mycket grövre ut än den borde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kodak Portra 400

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Hah. Ska du fota med dem? Eller har du nåt projekt på gång?
Jag hittade en Konica EU-mini för 30:- på Myrorna, satt t.o.m film i. Det är i princip en återanvändningsbar engångskamera. Fast jag gillar inte bildkvaliten, den är sådär lite töntigt halvdassig. Ska det va suddigt får det gärna vara rejält.

Jodå, jag har kört lite med Superia 1600:n jag satte i. Jag väntar mig intressanta resultat! Jag funderade en stund på att plocka fler blixtar ur de andra kamerorna och bygga något, men det är lite ont om plats hemma så jag behöll bara tre tomma.

Fick tag i en Canon Prima 4 av styvmorsan också. Verkar vara en ganska tråkig sak med 35/4,5 och mycket billig plast. Men inbyggd blixt och autofokus gör den intressantare för mig igen! Jag tänkte bygga något liknande en fotoautomat och ställa upp på en fest, och då passar auto-allt bra! En cool feature på den är möjligheten att ta upp till fyra bilder i serie med en knapptryckning, lite ovanligt. Jag kanske tar med den på nyårsfesten imorgon dock, ibland kan jag vara lite tilltalad av pang-på blixteffekten..

Har du testat lomographys 800-film förresten? Den är ju faktiskt ganska billig ibland!

Senaste nytt från halvformataren:

Större på flickr

Det är på IKEA...

Permalänk

Mörkrumsabstinens så det skriker om det.

Vore sjukt kul att pröva på någon alternativ process, typ platinakopior eller kollodiumplåtar.

Har skaffat lite ny optik till storformatarn, en Schneider 90mm Angulon f/6.8 och en Calumet-Ilex Caltar 165mm f/6.3. Caltaren fick jag tyvärr lämna direkt tillbaks till affärn för att åka på service, men förhoppningsvis är den tillbaka snart. Angulonen är riktigt schysst, kul med lite vidvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Fick tag i en Canon Prima 4 av styvmorsan också. Verkar vara en ganska tråkig sak med 35/4,5 och mycket billig plast. Men inbyggd blixt och autofokus gör den intressantare för mig igen! Jag tänkte bygga något liknande en fotoautomat och ställa upp på en fest, och då passar auto-allt bra!

Hah, coolt. De psykadeliska färgbilderna ovan är tagna med en Canon Prima mini 2, med lomo 400 film och avstängd blixt.

Skrivet av cl3mens:

Har du testat lomographys 800-film förresten? Den är ju faktiskt ganska billig ibland!

Jo det har jag. Den är lite knepig. Bedöm själv. Tryck på bilderna för en större version.

Satt och fotade lite på en Djurgårdsmatch. Tyvärr var kanten mellan skugga och sol så skarp att ingen av de bilderna va nåt att ha Sen kom en väldigt argsint vakt och sa att jag inte fick fota heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Hah, coolt. De psykadeliska färgbilderna ovan är tagna med en Canon Prima mini 2, med lomo 400 film och avstängd blixt.

Jo det har jag. Den är lite knepig. Bedöm själv. Tryck på bilderna för en större version.
http://www.usling.se/foto/lomo800-3-liten.jpg[/IMG]
http://www.usling.se/foto/lomo800-4-liten.jpg[/IMG]
Satt och fotade lite på en Djurgårdsmatch. Tyvärr var kanten mellan skugga och sol så skarp att ingen av de bilderna va nåt att ha Sen kom en väldigt argsint vakt och sa att jag inte fick fota heller.

Hähä, då är vi två i Primaträsket då.. Jag tog faktiskt bara med den och engångakameran på nyårsafton, jag tyckte det kändes smart att ha något riktigt idiotsäkert när man skulle festa till ordentligt. Och så kunde ju andra fyllskallar knäppa bilder också utan att oroa sig för fokus och sånt jobbigt! Ska bli kul att framkalla...

Tack för exemplen! Den verkar ju märkbart grynigare än Superia 800. Fast vad jag minns har du bättre scanner än mig som säkert plockar fram det mer, och högre DPI var det med. Men jag har kört Superia 800 på både 800 och 1600 och tycker mig inte se samma markerade korn. Tror jag stannar på den, visserligen kornigt men lite mindre markerat.

Någon liten fågel sade att Lomography hade köpt massa Ferrania-film, men jag har för dålig koll på det. Men jag tror det kan vara det om det finns plustecken och cirklar i sidomarrkeringarna på negativet. Jag har en rulle Extrafilm som har det, och de körde Ferrania vad jag hört.

En till från halvformataren som jag blev nöjd med. Har velat göra något liknande sen jag fick tag i en, det stående formatet inbjuder till roliga bildserier.

Större på flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Hähä, då är vi två i Primaträsket då.. Jag tog faktiskt bara med den och engångakameran på nyårsafton, jag tyckte det kändes smart att ha något riktigt idiotsäkert när man skulle festa till ordentligt. Och så kunde ju andra fyllskallar knäppa bilder också utan att oroa sig för fokus och sånt jobbigt! Ska bli kul att framkalla...

Det beror ju på hur roliga polare du har... Jag har en som garanterat kommer fota sin penis om han får tag på kameran... Men det va därför jag fixade en Canon Prima, för festbilder osv. Ful som stryk är den, men rätt praktisk.

Skrivet av cl3mens:

Tack för exemplen! Den verkar ju märkbart grynigare än Superia 800. Fast vad jag minns har du bättre scanner än mig som säkert plockar fram det mer, och högre DPI var det med. Men jag har kört Superia 800 på både 800 och 1600 och tycker mig inte se samma markerade korn. Tror jag stannar på den, visserligen kornigt men lite mindre markerat.

Någon liten fågel sade att Lomography hade köpt massa Ferrania-film, men jag har för dålig koll på det. Men jag tror det kan vara det om det finns plustecken och cirklar i sidomarrkeringarna på negativet. Jag har en rulle Extrafilm som har det, och de körde Ferrania vad jag hört.

Aha! Jo då är det Ferrania. Det är plus och cirklar på negativet. Jag gillade inte riktigt lomo 800 heller. Men jag har en rulle till i kylen. Om jag bara hittar rätt motiv till den kanske den blir schysst ändå. Betong eller nåt.

Skrivet av cl3mens:

En till från halvformataren som jag blev nöjd med. Har velat göra något liknande sen jag fick tag i en, det stående formatet inbjuder till roliga bildserier.
https://farm9.staticflickr.com/8215/8328511196_3fdbb7a3b9_c.j...

Större på flickr

Svincool ju.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lomo LC-A+ och Fuji Superia 400

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av cl3mens:

En till från halvformataren som jag blev nöjd med. Har velat göra något liknande sen jag fick tag i en, det stående formatet inbjuder till roliga bildserier.

Klockren serie, hur gör du för att scanna in filmen med "ramarna" i behåll? Mina filmhållare till scannern täcker sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Klockren serie, hur gör du för att scanna in filmen med "ramarna" i behåll? Mina filmhållare till scannern täcker sidorna.

Tack!

Vanligtvis så brukar jag köra med 120-masken i min canoscan och sätta fast ändarna av negget med lite frystejp. Men det här var så krulligt så jag lade det direkt på glaset, lade en glasskiva från en ram över (därav dammet) och sen masken över. Gick att stänga tillräckligt mycket för att den skulle samarbeta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

http://msoininen.smugmug.com/Other/Blandade-bilderMixed-pics/...

Larsmo, Finland

Samtliga tagna med en Rolleicord V på Kodak Ektar 100 i sommras.

Angående bilden som var tagen i Larsmo. Min mamma kommer nämligen därifrån så jag visade bilden för henne och hon undrade vart någonstans i Larsmo bilden var tagen. Om du kommer ihåg får du gärna säga till

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Tack!

Vanligtvis så brukar jag köra med 120-masken i min canoscan och sätta fast ändarna av negget med lite frystejp. Men det här var så krulligt så jag lade det direkt på glaset, lade en glasskiva från en ram över (därav dammet) och sen masken över. Gick att stänga tillräckligt mycket för att den skulle samarbeta.

Skickades från m.sweclockers.com

Får du inte newtonringar när du lägger filmen direkt på glaset? Min morsa fick det med sin flatbäddscanner.

Tyvärr är typ inga filmhållare gjorda för att ta med sprockethålen. Men lomography har en: http://shop.lomography.com/accessories/camera-accessories/lom...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Får du inte newtonringar när du lägger filmen direkt på glaset? Min morsa fick det med sin flatbäddscanner.

Tyvärr är typ inga filmhållare gjorda för att ta med sprockethålen. Men lomography har en: http://shop.lomography.com/accessories/camera-accessories/lom...

Mjo, det blev en del. Det syns mest när man kollar ganska förstorat, och jag tänkte inte på de innan jag letade. Gör inte så möe på just denna (lämnade ju dammet också för lite råare känsla), men definitivt något jag ska tänka på när jag tar andra.

Alla mina andra har scannats med 120-masken, om du är försiktig kan du undvika att filmen nuddar glaset. Det underlättar att lägga något stöd mitt i också, precis efter bilden du ska ha, som håller upp. Det är ett evigt pill med scannandet, men ibland vinner det verkligen på att ha med hålen ju.

Lomographys hållare verkar inte få med hela filmen ändå, även om det mesta kommer med. På min skulle nog Kodak-texten klippts på mitten.

edit: Minns svagt att jag läste denna guide när jag skulle börja: http://www.theplasticlens.com/2009/01/scanning-for-sprockets/

Permalänk

Lekte också med att scanna in ramen med 120-masken (sån copycat jag är). Epson's filmhållare är rent vidriga... Borde köpa bättre.

Vart bild på bror min som jag tog i somras (enklare tider... Mer ljus ute...) FP4+ från Farbror Ilford fick stå för silvret, framkallat i Kodak Xtol 1+1, taget med en Olympus 35RC. Vart riktigt nöjd faktiskt, verkar vara nån skum ljusläcka (fast bara ibland), men tror det kostar mer att reparera kameran än att köpa en ny, och den stör inte så mycket.

Permalänk

Apropå analoga kameror, är det någon som vet om det finns en butik i Stockholm som servar våra gamla trotjänare? Ljustätningarna på min Pentax har gjort sitt. Har köpt en färdigskuren sats, men jag litar inte på mig själv att göra ett bra jobb. Tips?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Lekte också med att scanna in ramen med 120-masken (sån copycat jag är). Epson's filmhållare är rent vidriga... Borde köpa bättre.

Vart bild på bror min som jag tog i somras (enklare tider... Mer ljus ute...) FP4+ från Farbror Ilford fick stå för silvret, framkallat i Kodak Xtol 1+1, taget med en Olympus 35RC. Vart riktigt nöjd faktiskt, verkar vara nån skum ljusläcka (fast bara ibland), men tror det kostar mer att reparera kameran än att köpa en ny, och den stör inte så mycket.

Härlig bild, jag diggar FP4+. Särskilt bra på människor tycker jag.. Men det första intrycket jag får är ju lensflare av något slag, för det tycks inte fortsätta utanför den exponerade delen av filmen?

Skrivet av pennywize:

Apropå analoga kameror, är det någon som vet om det finns en butik i Stockholm som servar våra gamla trotjänare? Ljustätningarna på min Pentax har gjort sitt. Har köpt en färdigskuren sats, men jag litar inte på mig själv att göra ett bra jobb. Tips?

Tack på förhand!

Jag tror att Wibergs foto kan ordna det. Föreståndaren verkar väldigt kunnig i alla fall, och de har tonvis med gamla kameror. Men jag vet inte om de faktistkt åter sig serviceuppdrag. Ring och kolla! Eller gå dit, affären är cool ändå. http://www.wibergsfoto.se/

Här hemma så är det rätt lugnt med fotandet, jag har gjort slut på superian i engångskameran, den måste soppas omgående

Här kommer en bild jag tog i Augusti. Jag har knappt brytt mig om rullen eftersom den kameran underexponerade och motiven var trista. Men efter en del färgpillande så fick jag fram denna och jag gillart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pennywize:

Apropå analoga kameror, är det någon som vet om det finns en butik i Stockholm som servar våra gamla trotjänare? Ljustätningarna på min Pentax har gjort sitt. Har köpt en färdigskuren sats, men jag litar inte på mig själv att göra ett bra jobb. Tips?

Tack på förhand!

http://www.schonherrsfoto.se/ fixar sånt. Gå dit och prata med dem, de är jättetrevliga

Visa signatur
Permalänk

Rekommenderar Schönherrs över Wibergs. Killen på Wiberg kan både det ena och det andra, men man tenderar att få en stor mängd åsikter presenterade som fakta också, sen är hans priser absurda. Herrarna på Schönherrs är extremt kunniga och väldigt trevliga, handlar nästan bara där numera. De har en extern kille som sköter reparerandet och kan inte riktigt säga hur det fungerar, har tagit ett tag för mina prylar (lämnade in för 2 veckor sedan), men å andra sidan har det ju varit juletider å dylikt.

För min egen del så verkar det som att mitt paket 4x5" FP-4+ har blivit fuktskadat, fick ett blad ur lådan häromdan (verkade ha klibbat fast) som såg ut så här:

Har typ 22 blad kvar (var en 25-blads låda)... Jävla skit :c

Permalänk
Medlem

cybertrash: det där ser inte bra ut.. :< Men ja, något för kreativa bilder kanske? Kan ju även duga för att testa nya framkallningstekniker, om resterande blad inte är helt hopklistrade så klart.

Jag har just skrivit under min plånboks dödsdom och köpt en Polaroidkamera..

Polaroid EE100 är en rätt enkel modell, men jag tänkte att man börjar enkelt innan man gifter sig med mediumet. Nu fotar man ju helt plötsligt storformat.. Typ. Jag ska gå och köpa mig en packe Fujifilm FP100C imorgon, 139 kr för 10 bilder, yay. Tur att man har blixtkuberna liggandes i alla fall. Det ska bli sjukt skoj i alla fall.

Så ropade jag även hem en liten utbyggnad till FD-systemet. En Canon AV-1 (som är en instegsmodell med endast bländarprio), en ny 50/1.8 (gav bort min gamla) och en Nissin 360-blixt (har en redan och älskar den, så jag ville ha fler). 205 pix för det får räknas som godkänt. En axelrem och väska hängde på också.

Permalänk

Tack för tipsen. Ja det verkade som det skulle gå på mellan 600 och 800kr att lämna in min kamera, även fast jag hade materialen färdiga och skurna. Köpte istället ett nytt begagnat kamerahus med nya fräscha tätningar redan monterade för under 600kr på ebay. Tråkigt att priset på en service kostar mer än kameran..

Permalänk
Skrivet av pennywize:

Tack för tipsen. Ja det verkade som det skulle gå på mellan 600 och 800kr att lämna in min kamera, även fast jag hade materialen färdiga och skurna. Köpte istället ett nytt begagnat kamerahus med nya fräscha tätningar redan monterade för under 600kr på ebay. Tråkigt att priset på en service kostar mer än kameran..

Varför inte ge sig på att försöka fixa din då?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Varför inte ge sig på att försöka fixa din då?

Jag ska utomlands snart och jag behöver ha den i brukligt skick tills dess.. Vet att det inte är kanske supersvårt men som sagt, har inte utrymme för att det kan bli fel.

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

cybertrash: det där ser inte bra ut.. :< Men ja, något för kreativa bilder kanske? Kan ju även duga för att testa nya framkallningstekniker, om resterande blad inte är helt hopklistrade så klart.

Jag har just skrivit under min plånboks dödsdom och köpt en Polaroidkamera..

Polaroid EE100 är en rätt enkel modell, men jag tänkte att man börjar enkelt innan man gifter sig med mediumet. Nu fotar man ju helt plötsligt storformat.. Typ. Jag ska gå och köpa mig en packe Fujifilm FP100C imorgon, 139 kr för 10 bilder, yay. Tur att man har blixtkuberna liggandes i alla fall. Det ska bli sjukt skoj i alla fall.

Så ropade jag även hem en liten utbyggnad till FD-systemet. En Canon AV-1 (som är en instegsmodell med endast bländarprio), en ny 50/1.8 (gav bort min gamla) och en Nissin 360-blixt (har en redan och älskar den, så jag ville ha fler). 205 pix för det får räknas som godkänt. En axelrem och väska hängde på också.

Avundsjuk! Jag bjöd på en sån på Tradera nyss men förlorade... Var det du som knep den?

Skulle väldigt gärna vilja börja fota 'Polaroid', har funderat på att modda min Speed Graphic så man kan få in ett polaroidbakstycke, men bakstyckena i sig är rätt pricey...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Avundsjuk! Jag bjöd på en sån på Tradera nyss men förlorade... Var det du som knep den?

Skulle väldigt gärna vilja börja fota 'Polaroid', har funderat på att modda min Speed Graphic så man kan få in ett polaroidbakstycke, men bakstyckena i sig är rätt pricey...

Åh.. Det kanske det var! Denna auktion: http://www.tradera.com/polaroid-ee100-auktion_302625_17197851...

Men jag såg en ny auktion idag som såg coolare ut.. http://www.tradera.com/gammal-polaroidkamera-modell-220-med-k... Hade gärna haft en av 100-400-modellerna, men de tycktes aldrig finnas när man ville buda.

Speed graphic har du ju dock, den är JAG avis på

Tror att jag ska köpa mig lite billig färgfilm nu och ett C41-kit. Går att hitta 20 rullar 24 exp lätt utgången kodak gold för 170 kr på ebay inkl frakt. Det låter lagom att lära sig på. Jag har snöat in lite på billig kodakfilm atm.

Permalänk
Medlem

Här kommer lite lo-fi...

Första rutan från min omladdade engångskamera. Färgerna var inte direkt lätta att justera med alla ljusläckor, och filmen var rätt överexponerad. Men men. Lo-fi it is. Hade liknande (lite mindre) ljusläckor på första halvan, sen fick jag tag på ejtejp och slapp återanvända den gamla, då försvann dom helt på gott och ont. :]

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

Åh.. Det kanske det var! Denna auktion: http://www.tradera.com/polaroid-ee100-auktion_302625_17197851...

Men jag såg en ny auktion idag som såg coolare ut.. http://www.tradera.com/gammal-polaroidkamera-modell-220-med-k... Hade gärna haft en av 100-400-modellerna, men de tycktes aldrig finnas när man ville buda.

Hah, det *var* den, din jäkel! Får buda på en annan helt enkelt.