Permalänk

Meh. Är påväg för att hälsa på polarn, tog med mig kamera, men glömde filmen hemma i kylen... >.< Nån som vet om man kan köpa film i Norrköping?

Permalänk
Medlem

Möjligen Kungs tv (<http://www.kungstv.se/>), antar jag, men säker är jag inte. Hade det varit Linköping hade jag nog kunnat ge bättre förslag, är inte i Peking så ofta.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Inte illa! Jag har ju sett dina 1600-bilder med D76 förut och jag gillar't! Har du några på >1600 med TMAX?

Det kommer under veckan, ska fotografera i mellanformat med TMAX, så det blir en del då
Något specifikt du vill se?

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Meh. Är påväg för att hälsa på polarn, tog med mig kamera, men glömde filmen hemma i kylen... >.< Nån som vet om man kan köpa film i Norrköping?

Teknikmagasinet säljer Fuji Superia 200 (om nu TM finns i Norrköping...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gholen:

Det kommer under veckan, ska fotografera i mellanformat med TMAX, så det blir en del då
Något specifikt du vill se?

Nja, inget specifikt. Jag brukar väl föredra att jämföra mellan porträttbilder när jag testar film dock, fotar det mer än landskap och sådant. Men du kommer köra TMAX-film? Jag tänkte mer på Tri-X pressad till säg 1600 eller 3200 i TMAX-framkallaren.

Jag har Tri-X ändå upp till 6400 i min att framkalla-låda, så jag måste bestämma mig vilken soppa de hamnar i. :]

edit: Idag så knep jag tre Elitechrome 100 och en CT Precisa 100 för 96 kr på Tradera, utgångna men kylda. Jag tror de hamnar i C41-soppan någon gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Nja, inget specifikt. Jag brukar väl föredra att jämföra mellan porträttbilder när jag testar film dock, fotar det mer än landskap och sådant. Men du kommer köra TMAX-film? Jag tänkte mer på Tri-X pressad till säg 1600 eller 3200 i TMAX-framkallaren.

Jag har Tri-X ändå upp till 6400 i min att framkalla-låda, så jag måste bestämma mig vilken soppa de hamnar i. :]

edit: Idag så knep jag tre Elitechrome 100 och en CT Precisa 100 för 96 kr på Tradera, utgångna men kylda. Jag tror de hamnar i C41-soppan någon gång...

Jag kommer köpa två rullar TMAX 400 dom närmaste dagarna och soppa i D76 och TMAX developer. Vilket påminner mig, dags att kassera den gamla framkallaren och hälla i nytt.
I morgon däremot kommer jag att i NYTT TMAX soppa upp två rullar från helgen med TriX i 3200

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av gholen:

I morgon däremot kommer jag att i NYTT TMAX soppa upp två rullar från helgen med TriX i 3200

Ser fram emot de resultaten!

Här kommer en tråkig bild från min rulle Tri-X@3200 i Rodinal 1+100 två timmar semi-stand (en vändning efter halva tiden): http://forumbilder.se/images/943201223609A875c.jpg
Scannad i 2400 dpi och opillad, men man får ju en uppfattning i alla fall.

Permalänk
Medlem

Nytt i TMAX, som jag lovade

Mannen i kiosken. . Nikon F3HP + Nikon Series E 50/1.8

Kattlycka. Nikon F3HP + Nikon Series E 50/1.8

Naket. Nikon F3HP + Nikon Series E 50/1.8

Alla bilder i TMAX Developer, filmen är Kodak TriX 400 pressad tre steg. Tempratur på framkallaren var runt 23-24 grader. Agitering tre gånger per minut.
Fixerad i Ilfords fix.

För att se dom i större storlek, kolla in min blog.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Någon som har några 5x4"-filmhållare liggandes? Fick precis hem den här besten, men den kom med 9x12-hållare.

http://i.imgur.com/tGZaF.jpg

Hur har det gått med din Graflex? Jag måste säga att jag är rätt sugen på en... Just Speed Graphic verkar ju bra iom den inbyggda slutaren.

Permalänk
Medlem

Ruta noll. Kodak TriX 400 @ 3200 i TMAX.

Ruta noll. Kodak TriX 400 @ 3200 i TMAX.

Ruta 0 är helt jävla underbart ibland. Man vet aldrig vad som är där. Det är oftast en testbild för att se att det löper fint i upptaget för filmen. Och ändå. Så bra.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av gholen:

Awsum! Den maskerade kameramannen, måste säga att F2:an döljer ansiktet rätt ordentligt...

En gammal bild från i somras, höftade exponeringen lite.. Men den är rätt cool! Nikon FM2 med 24/2.8 och Fujicolor C200 skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Awsum! Den maskerade kameramannen, måste säga att F2:an döljer ansiktet rätt ordentligt...

http://upload.smulan.se/RjtTia8j

En gammal bild från i somras, höftade exponeringen lite.. Men den är rätt cool! Nikon FM2 med 24/2.8 och Fujicolor C200 skulle jag gissa på.

ruskigt cool bild!

här är från Norrtälje, Trix400:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack usilusken.

Kammade just hem denna på Tradera:

Canon Dial 35! Fräsig halvformatare med automatisk framdragning, man drar upp den så tar fjädern hand om frammatning och spänning av slutaren. Plus att den har rätt egen design... Och slutartids-prioritet om man vill.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig tråd, man kanske skulle ta och fylla på lagret av film nu när D300'an gett upp.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

Hur har det gått med din Graflex? Jag måste säga att jag är rätt sugen på en... Just Speed Graphic verkar ju bra iom den inbyggda slutaren.

Har beställt filmhållare från ebay, så det lär la dyka upp on inte allt för avlägsen framtid. Speed Graphic är en fin kamera, ridåslutaren kan det vara sisådär med ibland, inte alltid säkert att den går på rätt tider osv (tveksam till att min gör det), och kameran har ju ingen uppsjö av "movements" som med "riktiga" storformatskameror, men den går å andra sidan att använda handhållen om man har tungan rätt i mun, har mätsökare och är gediget byggd, kostar oftast inte så farligt mycket heller.

Något jag hade sett till att göra är att skaffa en med så kallad "graflok"-bakstycke, då kan man använda all världens roliga acessoarer också, såsom polaroidhållare och rullfillmsbakstycken, tyvärr har min version inte det, utan är lite äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Har beställt filmhållare från ebay, så det lär la dyka upp on inte allt för avlägsen framtid. Speed Graphic är en fin kamera, ridåslutaren kan det vara sisådär med ibland, inte alltid säkert att den går på rätt tider osv (tveksam till att min gör det), och kameran har ju ingen uppsjö av "movements" som med "riktiga" storformatskameror, men den går å andra sidan att använda handhållen om man har tungan rätt i mun, har mätsökare och är gediget byggd, kostar oftast inte så farligt mycket heller.

Något jag hade sett till att göra är att skaffa en med så kallad "graflok"-bakstycke, då kan man använda all världens roliga acessoarer också, såsom polaroidhållare och rullfillmsbakstycken, tyvärr har min version inte det, utan är lite äldre.

Galet spännande, håll oss uppdaterade. Jag gillade idén med inbyggd slutare, då kan man ju ha vad som helst som lins när man känner för att flumma lite. Men för precisionsjobb så kanske linsens slutare är att föredra (och den inbyggda lär ju skaka en del!).

Ska tänka på det med Graflok, det var jag inte riktigt medveten om. Tillbehören är det klart man vill ha, synd bara att polaroidfilm är lite av en bristvara numera. Fujifilm slutade ju med sin 4x5-film men har någon som är marginellt mindre, i rätt hållare kanske det går bra.

Min Canon Dial kom fram igår, men jag tror den är paj.. Jag är inte helt hundra på hur handhavandet går till, så jag ska leka vidare innan jag tar gravölen. Även batterihållaren kan nog må bra av ännu mer rengöring.

Men bara för att det var billigt så köpte jag en Canon MC igår, en sån gammal lyx-kompakt från 1984. Ser väldigt mycket ut som en Olympus XA men den har autofokus. Jag får med den dedikerade blixten som man sätter i sidan också, precis som på XA...

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

Galet spännande, håll oss uppdaterade. Jag gillade idén med inbyggd slutare, då kan man ju ha vad som helst som lins när man känner för att flumma lite. Men för precisionsjobb så kanske linsens slutare är att föredra (och den inbyggda lär ju skaka en del!).

Ska tänka på det med Graflok, det var jag inte riktigt medveten om. Tillbehören är det klart man vill ha, synd bara att polaroidfilm är lite av en bristvara numera. Fujifilm slutade ju med sin 4x5-film men har någon som är marginellt mindre, i rätt hållare kanske det går bra.

Fuji har ju kvar sin 4x3-film kvar (100C och 3000B tror jag de heter?) till vilken det finns hållare (Fuji PA-145 eller Polaroid 405) som passar en Speed Graphic med Graflok-bakstycke (alternativt en gammal Speed Graphic där man förlänger skruvarna på bakstycket en aning, vilket är vad jag planerar på att göra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Ska tänka på det med Graflok, det var jag inte riktigt medveten om. Tillbehören är det klart man vill ha, synd bara att polaroidfilm är lite av en bristvara numera. Fujifilm slutade ju med sin 4x5-film men har någon som är marginellt mindre, i rätt hållare kanske det går bra.

Impossible project har 8x10 polaroidfilm.
http://shop.the-impossible-project.com/shop/film/8x10inch
Det finns en chans att de gör 4x5 också, håll ögonen öppna.
http://shop.the-impossible-project.com/shop/film/4x5inch

Vanlig 4x5 film finns annars rätt mycket av.
http://www.brunosbildverkstad.se/c/film-81/bladfilm-95/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Impossible project har 8x10 polaroidfilm.
http://shop.the-impossible-project.com/shop/film/8x10inch
Det finns en chans att de gör 4x5 också, håll ögonen öppna.
http://shop.the-impossible-project.com/shop/film/4x5inch

Vanlig 4x5 film finns annars rätt mycket av.
http://www.brunosbildverkstad.se/c/film-81/bladfilm-95/

Brukar du också köra med bildverkstan? Jag var där senast idag och köpte lite olika 400 iso svartvitt.. Har börjat bli igenkänd där som killen som alltid frågar efter ct100.. De har den på hemsidan igen nu, men det är restat..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Brukar du också köra med bildverkstan? Jag var där senast idag och köpte lite olika 400 iso svartvitt.. Har börjat bli igenkänd där som killen som alltid frågar efter ct100.. De har den på hemsidan igen nu, men det är restat..

Skickades från m.sweclockers.com

Japp! Köpte upp svinmånga Kodak Elitechrome samt en del ct100 där förut. Ligger i kylen nu. Tycker de är trevliga och har bra priser på film. Sen blir det ibland en promenad till Odenlab för inlämning av rullar.

Nu har jag hållt på med internet sen 1996 men tycker ändå inte man ska underskatta en god promenad och möjligen lite gatufoto i city samtidigt. I Kungsträdgården kan man t.ex alltid fota folk

Visa signatur
Permalänk

Lay Low, Iceland Airwaves 2012, Reykjavík.
Pentax ME Super, Superia 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Japp! Köpte upp svinmånga Kodak Elitechrome samt en del ct100 där förut. Ligger i kylen nu. Tycker de är trevliga och har bra priser på film. Sen blir det ibland en promenad till Odenlab för inlämning av rullar.

Nu har jag hållt på med internet sen 1996 men tycker ändå inte man ska underskatta en god promenad och möjligen lite gatufoto i city samtidigt. I Kungsträdgården kan man t.ex alltid fota folk

Jaså var det du som dränerade stället på CT100? Jag minns att jag fick köpa en rulle ur flerpacken de hade, men nästa gång man var där fanns ju inget kvar. Hoppas de får in sin order igen, annars så kikar jag lite på att beställa en bulk-rulle av Rollei Digibase 200CR.

Ja, på internet skapar man inga bilder.. Jag kör gärna en shootout någon dag, vi analoga tokar måste ju hålla igång och dessutom kika på varandras kameror!

Uhm, juste ja. Sista nyheten i min fotovärld var inköp av en enliterspåse D76! Jag har ju uteslutande kört Rodinal men ville testa något annat. Jag tycker Rodinal är riktigt mysigt med APX100 och FP4+, men jag tror Tri-X kan tjäna på D76. Det blir lätt lite kornigt med Rodinal. Min lilla kunskap om framkallare sträcker sig till solvent och non-solvent, och D76 är ju solvent vilket ska innebära mindre synligt korn och mjukare, men viss förlust av skärpa (eller ja, upplevd skärpa?). Var egentligen ute efter HC110 eftersom jag gillar flytande saker med lång hållbarhet, men D76 får en chans! Och ja, HC110 är non-solvent men jag har förstått att den ger bättre korn än Rodinal på hög ISO. XTOL går bort eftersom jag inte orkar ha fem liter ståendes. Ilford DDX verkar smådyrt men intressant. Perceptol och Microphen vill jag prova med det är ju pulver..

Någon som har tips på hur jag borde göra med den? Det blir ju en liter, och jag har väl tre val. Köra stock-lösning one-shot (ger 3 framkallningar vilket blir rätt dyrt), köra stock-lösning cirka 10 gånger med 10% tidspåslag per rulle (verkar jobbigt att räkna på om man pushar och dessutom varierar mellan filmtyper) eller köra 1+1-spädning och då få 6 framkallningar vilket ger lite bättre pris. Jag är ju bortskämd med Rodinal som kostar någon krona eller två per vända.

Permalänk

Ett par gamla bilder som jag gillar. Taget med billig kodak iso 200 av det gratis slaget i en pentax KX och 50mm objektivet

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Riktigt fina. Gillar färgtonen. Scannat dessa själv? Har du mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Jaså var det du som dränerade stället på CT100? Jag minns att jag fick köpa en rulle ur flerpacken de hade, men nästa gång man var där fanns ju inget kvar. Hoppas de får in sin order igen, annars så kikar jag lite på att beställa en bulk-rulle av Rollei Digibase 200CR.

Ja, på internet skapar man inga bilder.. Jag kör gärna en shootout någon dag, vi analoga tokar måste ju hålla igång och dessutom kika på varandras kameror!

Heh, nä jag tror det finns ytterligare någon CT100-skurk i omgivningen. Jag har så mycket annan film i kylen så jag köpte bara 2-3 stycken. En shootout är jag gärna med på någon dag, det vore skoj

Kanske finns nån mer stockholmare i tråden som har lust? Är ju bara att vi bestämmer någon dag, antagligen efter nyår eller så.

Skrivet av Inveramsay:

Ett par gamla bilder som jag gillar. Taget med billig kodak iso 200 av det gratis slaget i en pentax KX och 50mm objektivet

http://farm8.staticflickr.com/7109/7728101822_a428a768da_b.jp...

http://farm8.staticflickr.com/7263/7728098426_e476d29149_b.jp...

Schyssta bilder! Gillar speciellt den nedre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jupp, jag får hålla med de andra. Det var sjysta bilder, Inveramsay. Lite mystiska och riktigt trevliga färger. Favoritade den sista på flickr..

Jag sitter just och lyssnar på Canoscanen som tuggar i sig lite Ektar, alltid skoj. Har en rulle Porta 160 i inkorgen också, även den nyanländ från Crimson.

Permalänk
Skrivet av pennywize:

Riktigt fina. Gillar färgtonen. Scannat dessa själv? Har du mer?

Tackar, jo jag scannade sjalv. Det borde finnas ett par till nagonstans som jag ska skanna in nar jag kommer hem efter julen. Det blev lite markligt med fargtonen, jag har inte pillat med fargerna alls i efterbehandlingen utan bara tagit bort lite dammkorn. Maste ha varit ljuset och mystiken da bilderna ar tagna uppe pa ale stenar. Om du klickar pa bilden sa kommer min photostream upp och det ligger ett par till dar. Undrar om det var rullen eller objektivet som det var nat knas med men det ser ratt bra ut faktiskt med dom bleka fargerna.

Skrivet av cl3mens:

Jupp, jag får hålla med de andra. Det var sjysta bilder, Inveramsay. Lite mystiska och riktigt trevliga färger. Favoritade den sista på flickr.

Tackar, nu far man nog ta med sig kameran hem fran foraldrarna (det ar pappas gamla jobbkamera fran 70-talet) och fota lite pa riktigt igen. Digitalt i all ara men det ar inte samma kansla, det ar mer att fotografera an att ta bilder som med digitalt

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Sjukt sugen på att soppa E6 här hemma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertrash:

Sjukt sugen på att soppa E6 här hemma...

Hade jag haft en bättre tillgång till billig E6-film, CT100 eller så, så hade jag köpt ett kit direkt! Det sägs ju vara lika enkelt som C41 (som jag iofs inte börjat med än). Kanske blir något när jag fått tag i en bulkrulle digibase 200cr?

På fotofronten har det väl inte hänt jättemycket. Min Canon MC strular en del, kuggar över filmens matningshål tyvärr. Min Dial 35 som jag trodde var paj visar sig fungera fint dock, även om den åt upp batteriet väldigt fort. Och så blandade jag nyss till en liter D76, hurra hurra!

Jag har läst lite om folk som kör med bag-in-box för förvaring av framkallare. Ingen luft när man drar ur mer soppa, men man kan ju visserligen inte hälla tillbaka och återanvända. Det finns kit för de som gör eget vin att köpa på bryggaffärer, så man behöver inte ens kladda med en använd. Fast någon hävdade att det bara håller hälften så länge som glasflaska, och då är vi ändå nere på tre månader för D76 om man ska tro på Kodak. Puh... Det vore riktigt fint att ha ett gäng lådor med lite olika soppor, Perceptol vill jag testa!

Permalänk
Medlem

Ett litet självporträtt från Augusti. Jag hade inte direkt sovit den natten, men jag var på tok för insnöad på att fota för att göra något annat än att ta med på tok för mycket kamerautrustning och sticka ut hela dagen.

Flickr