Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Vill ha förändring - ogillar motorn, måste lämna tråden, diskussion får inte fortsätta.
De inbitna som köper allt CA slänger ur sig blir upprörda av verkligheten annars.

Det jag menar är att ni kan göra en ny tråd om det. Det ni snackar om handlar inte längre om rome 2. Eftersom att det inte handlar om Rome 2 så kanske man kan göra en tråd som handlar om just det ni vill diskutera istället.

Jag är inte inbiten och köper inte heller allt CA slänger ur sig. Jag håller med om att man vill ha bättre flertrådighet. Men om problemet ligger i att behöva göra om motorn från grunden så förstår jag varför dom inte gör det. Det finns en hel del saker med total war spelen jag inte gillar. Som att CA tog betalt för en grafikinställning(blod i shogun 2 säljs som dlc).

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Det handlar ju om Rome 2 motorn, som används i de andra spelen.

Det finns flera andra spelmotorer där de lagt till rätt bra stöd för fler än 1 kärna.
Men tydligen omöjligt/skitsvårt i just TW motorn.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Vill ha förändring - ogillar motorn, måste lämna tråden, diskussion får inte fortsätta.
De inbitna som köper allt CA slänger ur sig blir upprörda av verkligheten annars.

Verkligheten? Du menar ditt gnällande om saker som denna tråd inte handlar om? Är du verkligen så egocentrisk att du tror att de är mer upprörda av dina "påståenden" än hur du resonerar och tilltalar folk? Visst. Motorn kunde ha ett bättre stöd men det gör det inte rätt för dig att vara ohyfsad.

Skrivet av Dwightschrute:

Det handlar ju om Rome 2 motorn, som används i de andra spelen.

Det finns flera andra spelmotorer där de lagt till rätt bra stöd för fler än 1 kärna.
Men tydligen omöjligt/skitsvårt i just TW motorn.

Faktiskt inte. Din diskussion handlar om optimeringar i Shogun 2.. inte i Rome 2 vars motor inte ens finns att skåda än.. Vad de kommer att åstakomma med den är rena spekulationer så snälla håll dig till rätt spel iaf.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Vart står det att de använder ny motor då Tumnus?
Jag nämnde Shogun för att alla andra säger att Shogun använder fler kärnor lOl.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

http://www.pcgamer.com/previews/total-war-rome-2-preview-ever...

Citat:

Total War: Rome 2 runs on a new engine that supports the largest and most detailed battles in the series’ history, to the extent of supporting full, in-engine cutscenes. In place of a traditional general’s speech, then, the siege of Carthage began with an actual conversation between Scipio and his men, before zooming out to take in the sight of the Roman fleet approaching the heavily-defended shoreline.

http://www.totalwar.com/en_us/rome2

Citat:

All-new graphics engine: see exotic ancient cities and colossal armies rendered in incredible detail, while jaw-dropping cinematic battles unfold. New unit cameras allow you to see the battle from every perspective.

Det är inte direkt något nytt, ifall det verkligen kommer vara en helt ny motor, det får vi se.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Simcon:

http://www.pcgamer.com/previews/total-war-rome-2-preview-ever...

http://www.totalwar.com/en_us/rome2

Det är inte direkt något nytt, ifall det verkligen kommer vara en helt ny motor, det får vi se.

Om du kollar Creative Assemblys egna Q&A så ser du att det är en modifierad Warscape de kör.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Vart står det att de använder ny motor då Tumnus?
Jag nämnde Shogun för att alla andra säger att Shogun använder fler kärnor lOl.

Om du tar dig tid och analyserar vad jag har skrivit både ovan och tidigare i tråden så menar jag att de modifierar motorn.. Vad för modifikationer de gör kan man bara spekulera i men det ändrar inte det faktum att du tuggar samma sak hel tiden. Visst Shogun 2 har inte det bästa stödet för flerkärniga processorer men att sitta och spamma tråden med samma skit gång på gång som du gör är bara idiotiskt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Om du tar dig tid och analyserar vad jag har skrivit både ovan och tidigare i tråden så menar jag att de modifierar motorn.. Vad för modifikationer de gör kan man bara spekulera i men det ändrar inte det faktum att du tuggar samma sak hel tiden. Visst Shogun 2 har inte det bästa stödet för flerkärniga processorer men att sitta och spamma tråden med samma skit gång på gång som du gör är bara idiotiskt.

Men i hans försvar så måste jag säga att det tog ganska lång tid innan folket fattade att Shogun 2 är en massiv CPU flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Om du kollar Creative Assemblys egna Q&A så ser du att det är en modifierad Warscape de kör.

Mjo, ser så ut

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

Men i hans försvar så måste jag säga att det tog ganska lång tid innan folket fattade att Shogun 2 är en massiv CPU flaskhals.

De flest fattade det efter sida 2..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dwightschrute:

Vill ha förändring - ogillar motorn, måste lämna tråden, diskussion får inte fortsätta.
De inbitna som köper allt CA slänger ur sig blir upprörda av verkligheten annars.

Nej det handlar inte om det.

Jag ska erkänna att jag köpt Total War spelen sedan Rome kom ut och min personliga åsikt är att det är ett spel helt i en klass för sig. Där finns såklart fläckar som man önskar att de hade rättat till men med varje förändring eller potentiell förbättring så kommer det oftast ett annat problem eller egenskap som vissa inte kommer att uppskatta.

Jag tycker att du har en extremt trångsynt inställning till det hela och dömer ut en hel spelserie för att det är dåligt stöd för multi core. Jag köper dina argument och kan också till viss del förstå din irritation men jag tycker att den är gravt obalanserad. Du lär ju fortfarande ha helt ok prestanda med din spelrigg, visst den kunde potentiellt varit bättre men det vet varken du eller jag eftersom vi själva inte är programmerare och av den andledningen inte vet hur pass komplicerat det är att skriva om motorn. Civ 5 eller BF3 är inte helt jämförbara spel i detta sammanhanget.

Att du fortsätter att fylla denna tråden med dina extremt negativa åsikter om CA irriterar såklart folk som är inbitna fans som kan se igenom de nackdelar som finns och se till vilken grymt bra spel det faktiskt är.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Nej det handlar inte om det.

Jag ska erkänna att jag köpt Total War spelen sedan Rome kom ut och min personliga åsikt är att det är ett spel helt i en klass för sig. Där finns såklart fläckar som man önskar att de hade rättat till men med varje förändring eller potentiell förbättring så kommer det oftast ett annat problem eller egenskap som vissa inte kommer att uppskatta.

Jag tycker att du har en extremt trångsynt inställning till det hela och dömer ut en hel spelserie för att det är dåligt stöd för multi core. Jag köper dina argument och kan också till viss del förstå din irritation men jag tycker att den är gravt obalanserad. Du lär ju fortfarande ha helt ok prestanda med din spelrigg, visst den kunde potentiellt varit bättre men det vet varken du eller jag eftersom vi själva inte är programmerare och av den andledningen inte vet hur pass komplicerat det är att skriva om motorn. Civ 5 eller BF3 är inte helt jämförbara spel i detta sammanhanget.

Att du fortsätter att fylla denna tråden med dina extremt negativa åsikter om CA irriterar såklart folk som är inbitna fans som kan se igenom de nackdelar som finns och se till vilken grymt bra spel det faktiskt är.

Jag har alla spelen i serien, så jag har ju all rätt att kritisera motorn osv osv.
Inbeforetroll.

Och om folk inte kan hantera negativa åsikter och annat, vad i hela friden gör de på ett Forum!?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dwightschrute:

Jag har alla spelen i serien, så jag har ju all rätt att kritisera motorn osv osv.
Inbeforetroll.

Och om folk inte kan hantera negativa åsikter och annat, vad i hela friden gör de på ett Forum!?

Diskuterar.

EDIT: Tog bort resten för att få död på den här nolldiskussionen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

De flest fattade det efter sida 2..

Det tror jag inte.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av furuliden:

Det tror jag inte.

När du säger massiv CPU-flaskhals, är det då ett problem till den milda grad att det inte går att spela eller stör det dig bara?

Personligen har jag inga som helst problem att spela spelet så som det är designat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

När du säger massiv CPU-flaskhals, är det då ett problem till den milda grad att det inte går att spela eller stör det dig bara?

Personligen har jag inga som helst problem att spela spelet så som det är designat.

Man ska inte behöva ha en dyr dator för att kunna spela med respektabel framerate.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

När du säger massiv CPU-flaskhals, är det då ett problem till den milda grad att det inte går att spela eller stör det dig bara?

Personligen har jag inga som helst problem att spela spelet så som det är designat.

Spelet upplevs laggigt under slagen, vilket är synd eftersom mitt grafikkort i praktiken kan ge dubbelt så många FPS om CA optimerade bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Man ska inte behöva ha en dyr dator för att kunna spela med respektabel framerate.

Det behöver du inte heller... Om stödet är värdelöst som du påstår.. Då spelar det ingen roll vilken dator du köper. CPU:n kommer att flaska ändå. Men att sitta och klanka ner på spelet för det är idiotiskt. Att påstå att det kommer att floppa är en generalisering på att alla bryr sig så mycket om en sådan småsak som du gör. Vilket de flesta inte gör. Jag själv bryr mig inte så hårt så länge som det är spelbart. Jag föredrar att se det positiva i det CA har gjort rätt i spelen. Och de är väldigt mycket. Att de sedan har mindre bra stöd för flerkärniga processorer är inget jag hakar upp mig på och det borde inte du heller.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Jag själv bryr mig inte så hårt så länge som det är spelbart.

Vilket är en anledning till att vi får spel som presterar dåligt idag, och blir alltmer av en trend, för att dagens gamers, inte bryr sig för fem öre längre. Bara de får sitt efterlängtade spel, och att de då är "spelbart".

Jag betalar inte massor med pengar för hårdvara, så jag kan spela X spel i 30-40fps.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dwightschrute:

Man ska inte behöva ha en dyr dator för att kunna spela med respektabel framerate.

Det behöver du ju inte heller eftersom det visar sig att en high end CPU inte ger några större fördelar.

Skrivet av furuliden:

Spelet upplevs laggigt under slagen, vilket är synd eftersom mitt grafikkort i praktiken kan ge dubbelt så många FPS om CA optimerade bättre.

Det håller jag med om att det inte alls är trevligt men man kan ju tweaka grafikinställningarna för att få bättre prestanda.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tycker tråden inte handlar om spelet utan om grafikmotorn som tw använder och hur de har programmerat den. Känns väl ändå som att det är nånting vi får vänta och se med tills release. Jag tror dock inte att de kommer att chansa och döda hela TW serien med att släppa det helt ospelbart utan att det är nånting de har tagit med i beräkningarna.

Som jag tycker att det har sett ut så har de det vanliga elementen med, storslagna strider och den fortsatta tw känslan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Medlem

Nice :), börjar bli riktigt sugen

Permalänk

Me likey

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Missa inte att det på botten av sidan jag länkade till går att gå tillbaka till sidan där fraktioner står. För där finns mer information.

Förtydningar från CA kille i tråden för uppdateringen:

Q: Including the "Rome" slot i count 8 slots for revealed Factions. Curious as if these are the factions we will be starting out with, or if they are the only playable factions? Also the mention of picking one of the 3 big families in Rome, could it be that the political part of playing as Rome will be making sure to please both the remaining Families, if failing could they break off from Rome and start there own Roman factions.

Citat:

These are the 8 playable factions and today we confirmed that Rome would have 3 playable families within it.
We're not ready to start talking about the mechanics of how this will work, but the scope of it alone is amazing.

Q:so basically 8 times 3 equals 24 different factions with which you can play.

already eager to see a modder unlock all the others.
curious what the other playable factions will be
greeks, carthage, egypt, gaul, spain, german, pontus, macedon?

Citat:

No plans to talk about the non-playable factions for the moment, but I'm sure we'll have more info about them closer to launch.

Q: so does this mean that rome is one faction and not sub divided into 4?

Citat:

The Roman faction has 3 playable familes. We're not ready to talk about the mechanics of this just yet, but its going to be a whole lot of content.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?t=548136

"Hi everyone,

Today I bring you an image filled update including horses, spears and javelins, and celtic leather armour along with an answer to a question I’ve seen in a few threads.

Q. Will there be unit officers and standard bearers in Rome II, and how varied will they look?

A. Yes as in previous Total War games there will be officers and standard bearers in units. They will also be varied in look and match the visual variety of the various factions and cultures. So the Romans will get a variety of looks for officers and standard bearers, as will the Carthaginians, as will the Iberians (referring to all the Iberian factions) and so on and so forth."

The first image we have today is showing off horse models for Rome II:

The next shows some spears alongside a variety of javelins. These will be used by the Greeks, Romans, Carthaginians and Eastern factions:

These next images show some of our research and art process. First we start with some research images that have been turned into concept art for the character artists to make the models and textures from. In this example we are showing some Celtic leather armour:

This is made into the finished art:

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd

Två faktioner har blivit avtäckta.. Inte direkt några nyheter men ändå lite kul läsning.

http://wiki.totalwar.com/w/Factions

De två faktionerna är (big supprise) Karthago och Rom..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Två faktioner har blivit avtäckta.. Inte direkt några nyheter men ändå lite kul läsning.

http://wiki.totalwar.com/w/Factions

De två faktionerna är (big supprise) Karthago och Rom..

Trevligt med lite mer information! Nu ser jag verkligen fram emot att dom börjar avtäcka dom andra (mindre uppenbara) faktionerna.

Blev faktiskt lite orolig då jag såg kartorna till respektive faktion. Fick känslan av att dom använder samma gamla värdelösa provinssystem som föregående spel, med stora provinser. Ta den enda staden i provinsen genom att rusha förbi fiendearmen som ligger i dvala någonstans i provinsen och voila hela provinsen är din. Hoppas innerligt att jag har fel.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se att de delar upp i fler mindre regioner, byar utanför staden, mer byggnader att bygga, mycket att forska, möjligheten att kunna uppgradera enheter (!), säg att jag vill ha "superior armor" på en enhet, så kan jag träna om enheten i en stad där jag har någon schyst smedja eller dy. (Eller varför inte bygga ett fort, och se byar som växer upp runtomking fortet ).

Btw. vad tror ni om releasedatumet i oktober, som jag sett i anknytning till något avtal med några böcker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Trevligt med lite mer information! Nu ser jag verkligen fram emot att dom börjar avtäcka dom andra (mindre uppenbara) faktionerna.

Blev faktiskt lite orolig då jag såg kartorna till respektive faktion. Fick känslan av att dom använder samma gamla värdelösa provinssystem som föregående spel, med stora provinser. Ta den enda staden i provinsen genom att rusha förbi fiendearmen som ligger i dvala någonstans i provinsen och voila hela provinsen är din. Hoppas innerligt att jag har fel.

Ska jag gissa så blir det nog något i stil med följande:
Grekisk fraktion (Eller någon form av makedonien och då istället splittra upp Grekerna mer)
Galler
Egyptier
Seleukider (Tänk där Turkiet ligger idag)
Sedan är jag mer osäker, men kanske Britter och Germaner?

(I stort sett identiskt med ettan, men jag skyller på att jag inte är så kreativ ;)... så är säker CA inte det heller).