Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Vart skrev jag att GPU inte är viktigt?
Klart GPU är viktigt ifall CPUn inte orkar med.

Vi hade nog haft betydligt bättre prestanda ifall alla 4 kärnor, eller alla tillgängliga kärnor kunde användas i alla spelen.

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...
Om du kollar detta test och sen efter överklockning så kan du se att grafikkortet flaskar mer än vad processorn gör. Annars hade prestandan ökat när de överklockade processorn.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Så om gpu inte är viktigt, kan du då förklara varför det är så kraftig skillnad mellan olika gpuer? http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Varför det skiljer så mycket mellan grafikkorten i testet du länkade är för att testet utfördes på Shoguns inbyggda test-svit, vilken inte alls belastar CPU:n så mycket som när man spelar "riktiga" slag i kampanjen.

Jag kan faktiskt utföra mer tester på Shogun 2 och posta youtubeklippen i den är tråden , ikväll.

Permalänk
Medlem

Här är en som gjort ett CPU-test, vilket visar att Shogun 2 skalar rätt bra med fler cores.
http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?t=549554

i7-2600K@4GHz / GTX580 3GB SLI
1 core = 12,7 fps
2 core = 22,4 fps
3 core = 30,1 fps
4 core = 33,6 fps

Upp till 3 core så skalar Shogun 2 riktigt bra, mellan 3 till 4 bara en mindre ökning av fps.

Permalänk
Medlem

Så, vad tror ni om Total War: Rome II nu då?
Jag ser mycket fram emot spelet iaf och hoppas de behåller balansen men kommer med mycket nya spännande grejjer!

Permalänk
Skrivet av Buio:

Här är en som gjort ett CPU-test, vilket visar att Shogun 2 skalar rätt bra med fler cores.
http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?t=549554

i7-2600K@4GHz / GTX580 3GB SLI
1 core = 12,7 fps
2 core = 22,4 fps
3 core = 30,1 fps
4 core = 33,6 fps

Upp till 3 core så skalar Shogun 2 riktigt bra, mellan 3 till 4 bara en mindre ökning av fps.

Inbyggda test-sviten säger inte ett skit när man spelar Shogun 2 på "riktigt", tyvärr. Men jag kan göra ett riktigt test imorn och posta resultaten här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Här är en som gjort ett CPU-test, vilket visar att Shogun 2 skalar rätt bra med fler cores.
http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?t=549554

i7-2600K@4GHz / GTX580 3GB SLI
1 core = 12,7 fps
2 core = 22,4 fps
3 core = 30,1 fps
4 core = 33,6 fps

Upp till 3 core så skalar Shogun 2 riktigt bra, mellan 3 till 4 bara en mindre ökning av fps.

Haha. Skalar rätt bra, sluta prata i nattmössan Buio.

Jag har Shogun 2 och FOTS, ingetdera använder mer än 1 kärna.
Och du ska sluta länka till de inbyggda benchmarksen där absolut ingenting sker.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Haha. Skalar rätt bra, sluta prata i nattmössan Buio.

Jag har Shogun 2 och FOTS, ingetdera använder mer än 1 kärna.
Och du ska sluta länka till de inbyggda benchmarksen där absolut ingenting sker.

Håller med. Har båda de spelen och inget av dessa använder mer än en core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Haha. Skalar rätt bra, sluta prata i nattmössan Buio.
Jag har Shogun 2 och FOTS, ingetdera använder mer än 1 kärna.
Och du ska sluta länka till de inbyggda benchmarksen där absolut ingenting sker.

Jag påvisar ett test som kör med en stor strid i låg upplösning och extremt låg grafik och en person som kört det med olika antal core. Det är så man brukar köra CPU-test, eftersom då är grafiken inte en flaskhals.

Du bara gnäller utan att ha något på fötterna. Din förra kommentar om att vi körde med för låg grafikinställning var ett exempel på ditt trams utan att ha någon som helst koll på hur det fungerar i spel. Inte konstigt att du inte gick vidare där, eftersom du insåg att du var helt fel ute.

Visst kan spelet belasta en core väldigt hårt, men det betyder inte att spelet inte använder flera cores. Det kan helt enkelt vara så att vissa saker inte lönar sig att multitråda, eftersom de då får en massa extra last i form av synkning av data vilket kan leda till sämre prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Jag påvisar ett test som kör med en stor strid i låg upplösning och extremt låg grafik och en person som kört det med olika antal core. Det är så man brukar köra CPU-test, eftersom då är grafiken inte en flaskhals.

Visst kan spelet belasta en core väldigt hårt, men det betyder inte att spelet inte använder flera cores. Det kan helt enkelt vara så att vissa saker inte lönar sig att multitråda, eftersom de då får en massa extra last i form av synkning av data vilket kan leda till sämre prestanda.

Höj upplösningen och titta på din CPU aktivitet när du själv spelar.
1 kärna. Sedan får du inte glömma bort att ditt OS och andra applikationer använder din CPU också, därav mindre "5%" användningar på diverse kärnor ibland.
Min GPU används som mest 60% i Shogun 2 och FOTS.
Medans min CPU används som högst 30%, det är alltså kärna 0 + minimal till ingen aktivitet på resterande kärnor.

Fast det är väl klart att CPU spelar mer roll vid låg upplösning om grafikkortet knappt används då, men är det någon stor förändring i aktiviteten i total war spelen? Nej.
Ser man spikar i aktiviteten jämf med högre upplösning? Njet.
Ser man 4 aktiva kärnor jämf med högre upplösning? Njet.
Man ser samma gamla ensamma kärna som arbetar.

Vore kul att se ett test med någon som har en i3 2120 eller så vs en 2500k, båda på samma klock.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Det finns artiklar jag länkade till tidigare där programmerarna själv säger att de redan från start har gjort spelet multitrådat och flera tester (som görs för att belasta CPU) påvisar att det stämmer. Man testar inte CPU-belastning genom att ställa upp grafik högt, eftersom i ett så grafikintensivt spel som Shogun 2 blir GPU flaskhals istället och CPU slutar att spela roll.

Det går säkert att göra spelet ännu mer optimerat för multitrådat, men det är något vi inte kan veta. Det finns så enormt många faktorer som spelar in, i alla fall vad jag läst. Är ingen spelprogrammerare själv så har ingen egen erfarenhet av det.

Permalänk
Avstängd

Drog DX9 CPU benchmark, gissa min fps?
800x600, low settings.
Average fps 30.

CPU användning 22% som mest.

Drog nu DX11 High benchmark.
(Absolut ingenting händer i detta)
72fps och det verkar inte finnas någon AA eller gulliga inställningar på high (hw shadows, hdr, dof osv) som default.
Och CPU användning på 25-28% som mest.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle ni kunna tänka er att ha diskussionen i en separat tråd? Rätt ointressant för oss som hoppas att ny intressant information om det kommande spelet trillat in, men som blir besvikna varje gång det visar sig att det är flera sidor singlecore/multicore-ältandes..

Ni får väldigt gärna fortsätta med er diskussion, men gärna i en separat tråd.

Tack.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Skulle ni kunna tänka er att ha diskussionen i en separat tråd? Rätt ointressant för oss som hoppas att ny intressant information om det kommande spelet trillat in, men som blir besvikna varje gång det visar sig att det är flera sidor singlecore/multicore-ältandes..

Ni får väldigt gärna fortsätta med er diskussion, men gärna i en separat tråd.

Tack.

Kan bara hålla med, 2 hela sidor med bara skitsnack.
Vill ha mer info om spelet som dig och det är bara skit som läggs in

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Überklass:

Skulle ni kunna tänka er att ha diskussionen i en separat tråd? Rätt ointressant för oss som hoppas att ny intressant information om det kommande spelet trillat in, men som blir besvikna varje gång det visar sig att det är flera sidor singlecore/multicore-ältandes..

Ni får väldigt gärna fortsätta med er diskussion, men gärna i en separat tråd.

Tack.

Vart annars ska vi diskutera det?
Det är relevant till spelet och spelen i serien.

Vill ni ha riktiga nyheter gällande Rome 2 så är väl den bästa chansen direkt på TW sidan?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dwightschrute:

Vart annars ska vi diskutera det?
Det är relevant till spelet och spelen i serien.

Vill ni ha riktiga nyheter gällande Rome 2 så är väl den bästa chansen direkt på TW sidan?

Nej. Nyheter och information om det nya kommande spelet är relevant i den här tråden, därav namnet: "officiella Total War: Rome II-tråden". Inte "officiella vi-pratar-om-single-&-multi-core-stöd-till-shogun-II-tråden".

Är det svårt för dig att skapa en ny tråd där du och dom som är intresserade av den informationen kan samlas och diskutera så får vi som vill ha nyheter om Total War:Rome II fortsätta här?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Nej. Nyheter och information om det nya kommande spelet är relevant i den här tråden, därav namnet: "officiella Total War: Rome II-tråden". Inte "officiella vi-pratar-om-single-&-multi-core-stöd-till-shogun-II-tråden".

Är det svårt för dig att skapa en ny tråd där du och dom som är intresserade av den informationen kan samlas och diskutera så får vi som vill ha nyheter om Total War:Rome II fortsätta här?

Kan bara instämma. Förövrigt upplever jag debatten som en aning aggressiv. Denna tråden skall istället föra samman folk från hela Sverige i sin kärlek för Total War serien.

Kan inte få nog av att spekulera om lagen kommer att göras balanserade. Vilka lag kommer att finnas? Kommer det funka bra med land och vatten strider eller blir det urbuggat?
Det kommer bli intressantaste spelsläppet på flera år.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Entusiast

Något som däremot skulle vara intressant är huruvida man fixat ordentligt multi-core stöd i Rome II motorn.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MrAdde:

Något som däremot skulle vara intressant är huruvida man fixat ordentligt multi-core stöd i Rome II motorn.

Du min herre är ett geni.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Entusiast

Jag förstår inte riktigt, håller du med mig eller tycker du att vi borde strunta i ämnet helt, även om det handlar om Rome II?
Förövrigt så klarar Frostbite 2 att hantera sex kärnor utmärkt, så man kan tycka att med deras "nya" motor ska man fixa ett någorlunda vettigt multi-core stöd. Vissa säger ju dock att i t.ex BF3 så är det fysiken som tar det mesta av CPU-kraften, men ärligt talat så bryr jag mig inte, jag är bara glad över att spelet utnyttjar hårdvaran i min dator, till skillnad ifrån ex. Shogun 2. (Förhoppningsvis kommer jag kunna säga detsamma om Rome II som BF3)

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MrAdde:

Jag förstår inte riktigt, håller du med mig eller tycker du att vi borde strunta i ämnet helt, även om det handlar om Rome II?
Förövrigt så klarar Frostbite 2 att hantera sex kärnor utmärkt, så man kan tycka att med deras "nya" motor ska man fixa ett någorlunda vettigt multi-core stöd. Vissa säger ju dock att i t.ex BF3 så är det fysiken som tar det mesta av CPU-kraften, men ärligt talat så bryr jag mig inte, jag är bara glad över att spelet utnyttjar hårdvaran i min dator, till skillnad ifrån ex. Shogun 2. (Förhoppningsvis kommer jag kunna säga detsamma om Rome II som BF3)

Med tanke på den evighetslånga diskussionen ovan och där användare faktiskt vädjar till er att sluta basha om multi-core stöd i Shogun 2 eller inte så utgick jag från att du var ironisk och trollade.

Jag hade fel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinoman:

Med tanke på den evighetslånga diskussionen ovan och där användare faktiskt vädjar till er att sluta basha om multi-core stöd i Shogun 2 eller inte så utgick jag från att du var ironisk och trollade.

Jag hade fel.

Jag är inte så intresserad av Shogun 2 dock, det hoppas jag framgick.
Dessutom så vädjade ingen till mig eftersom att jag inte ens var med i den diskussionen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Jag råder alla som missat Q & A (som jag postade tidigare i tråden) att läsa detta, en hel del ny intressant information.

http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?t=548136

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Jag förstår inte riktigt, håller du med mig eller tycker du att vi borde strunta i ämnet helt, även om det handlar om Rome II?
Förövrigt så klarar Frostbite 2 att hantera sex kärnor utmärkt, så man kan tycka att med deras "nya" motor ska man fixa ett någorlunda vettigt multi-core stöd. Vissa säger ju dock att i t.ex BF3 så är det fysiken som tar det mesta av CPU-kraften, men ärligt talat så bryr jag mig inte, jag är bara glad över att spelet utnyttjar hårdvaran i min dator, till skillnad ifrån ex. Shogun 2. (Förhoppningsvis kommer jag kunna säga detsamma om Rome II som BF3)

Fast prestandan är det ju knappt nån skillnad på när det gäller 2 mot 6.
(Då menar jag inte en skitig athlon vs en i7 3930k)
Utan en i3 mot en stock i7/bd.

Stödjer inte Rome 2, 4 kärnor så kommer det floppa, hårt. Fast det kommer sälja, för att fans är fans...de tänker inte alltid!

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dwightschrute:

Fast prestandan är det ju knappt nån skillnad på när det gäller 2 mot 6.
(Då menar jag inte en skitig athlon vs en i7 3930k)
Utan en i3 mot en stock i7/bd.

Stödjer inte Rome 2, 4 kärnor så kommer det floppa, hårt. Fast det kommer sälja, för att fans är fans...de tänker inte alltid!

Hurr Durr!

Klart att prestandan skiljer mellan två och sex kärnor? I teorin öppnar det upp för 200% högre potentiell prestanda.
Jag som sitter med en Phenom 2 X6 är väldigt glad över det t.ex, alla sitter inte på SB/IB prollar.
Jämför med hur väl en P2 X6 presterar emot en P2 X2 så ska du se att det gör stor skillnad med de extra kärnorna.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Fast prestandan är det ju knappt nån skillnad på när det gäller 2 mot 6.
(Då menar jag inte en skitig athlon vs en i7 3930k)
Utan en i3 mot en stock i7/bd.

Stödjer inte Rome 2, 4 kärnor så kommer det floppa, hårt. Fast det kommer sälja, för att fans är fans...de tänker inte alltid!

Inte en chans att Rome 2 kommer floppa bara för att det inte skulle stödja 4 kärnor, visst, det kanske inte kommer bli spelet vi vill ha. Men det kanske kommer bli spelet vi förtjänar? Det är definitivt något som kommer att sälja så länge de inte klantar till det rejält, vilket det inte ser ut som att de gör. Rome var kanske det bästa spelet tidigare i serien och Rome 2 verkar bli rätt bra. Shogun 2 var kanske inte perfekt, men det var trots det ett rätt bra spel. Så Rome 2 kommer med stor sannolikhet också att bli bra ;). (Det här inläggets slutsatser är oerhört tunga ^^).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Hurr Durr!

Klart att prestandan skiljer mellan två och sex kärnor? I teorin öppnar det upp för 200% högre potentiell prestanda.
Jag som sitter med en Phenom 2 X6 är väldigt glad över det t.ex, alla sitter inte på SB/IB prollar.
Jämför med hur väl en P2 X6 presterar emot en P2 X2 så ska du se att det gör stor skillnad med de extra kärnorna.

Men som sagt, ge mig 4 kärnor för Rome 2 så blir allt ok.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simcon:

Inte en chans att Rome 2 kommer floppa bara för att det inte skulle stödja 4 kärnor, visst, det kanske inte kommer bli spelet vi vill ha. Men det kanske kommer bli spelet vi förtjänar? Det är definitivt något som kommer att sälja så länge de inte klantar till det rejält, vilket det inte ser ut som att de gör. Rome var kanske det bästa spelet tidigare i serien och Rome 2 verkar bli rätt bra. Shogun 2 var kanske inte perfekt, men det var trots det ett rätt bra spel. Så Rome 2 kommer med stor sannolikhet också att bli bra ;). (Det här inläggets slutsatser är oerhört tunga ^^).

Shogun 2 var ju ett väldigt litet spel i ett stort paket (antalet GB) där så gott som alla hade samma enheter, alla slagfält var i stort sett likadana, samma sak med alla sieges, samma layout på så gott som allt.

Empire och Napoleon däremot, var grymma spel, men saknade multicore stöd, vilket gjorde spelen riktigt dåliga prestandamässigt.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Shogun 2 var ju ett väldigt litet spel i ett stort paket (antalet GB) där så gott som alla hade samma enheter, alla slagfält var i stort sett likadana, samma sak med alla sieges, samma layout på så gott som allt.

Empire och Napoleon däremot, var grymma spel, men saknade multicore stöd, vilket gjorde spelen riktigt dåliga prestandamässigt.

Empire och Napoleon har kanske varit de två svagaste delarna i serien, men det är mer mina personliga preferenser. Kanske också det faktumet att jag inte längre kunnat plöja in de mängder med timmar som jag kunde i de tidigare spelen i serien. Shogun 2 har jag spelet förhållandevis lite, men det är ett trevligt spel.

Iaf. utifrån "Q&A" som länkats till tidigare så känns det som att DLC modellen från Shogun 2 kommer att upprepas, i värsta fall än värre. Vilka fraktioner/folkslag som de kommer få för sig att sälja får vi se, får hoppas på att de iaf. har lite smak i vilka de väljer. En addon motsvarande "Barbarian Invasion" känns som att det kommer vara rätt givet. Sedan får vi se vad det är för annat de kommer försöka packa på oss. Så utöver mina klagomål på affärsmodellen så verkar det lovande.

Permalänk
Entusiast

Jag hoppas du skämtar. Två kärnor på en Bulldozer prolle skulle flaska så hårt i BF3 att det knappt gick att spela.
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
Där är min källa till mina påståenden, äger även en P2 X6 @4.0Ghz och en X4 @4.0Ghz, så jag har haft möjligheten att leka runt lite och testa.

Tänk även på att P2 arkitekturen har högre IPC än Bulldozer, jag kan garantera dig att BF3 skulle vara ospelbart om jag endast hade två kärnor aktiverade på min P2'a. Man kan dessutom tydligt se skillnaden mellan två, fyra och sex kärnor i Sweclockers test, lägg även märke till att X4'an är högre klockad än X6'an, trots det är det X6'an som vinner över X4'an.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Jag hoppas du skämtar. Två kärnor på en Bulldozer prolle skulle flaska så hårt i BF3 att det knappt gick att spela.
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
Där är min källa till mina påståenden, äger även en P2 X6 @4.0Ghz och en X4 @4.0Ghz, så jag har haft möjligheten att leka runt lite och testa.

Tänk även på att P2 arkitekturen har högre IPC än Bulldozer, jag kan garantera dig att BF3 skulle vara ospelbart om jag endast hade två kärnor aktiverade på min P2'a. Man kan dessutom tydligt se skillnaden mellan två, fyra och sex kärnor i Sweclockers test, lägg även märke till att X4'an är högre klockad än X6'an, trots det är det X6'an som vinner över X4'an.

Skojar jag? Titta på bilden så ser du att det knappt är någon skillnad mellan 2x och 4-8x.
Och du säger att det skulle vara ospelbart med 2 kärnor på en P2, medans det är klart och tydligt spelbart med 2 kärnor på bulldozer? Likaså 2600K. Och i3an.

Samtidigt länkar du till det mest skojiga skämt testet i datorvärldens historia.
En Athlon vs fullfjädrade processorer istället för en i3.
Sedan stänger inte Swec av kärnor som Tomshardware gör.

Så ditt test, är onödigt att länka till.
(Och ifall som du säger, Frostbite använde 6 kärnor, så skulle väl BD vinna över 2500k, då den har 8 kärnor?)

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear