Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igge23:

Hemskt vad negativ man kan vara då.

Jag kör Shogun 2 med unit multiplier 1.6 och det ger ca 400 i en enhet och det glider på utan problem även i strider då det är 20vs20 enheter.

Lirar med allt på High, dx 11 och 1080.

Och som vanligt när det gäller sweclockers så kan ingen specifiera sin Setup, FPS eller någonting.

Ja, och vissa tycker 15fps i CoD4 flyter utan problem.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Och som vanligt när det gäller sweclockers så kan ingen specifiera sin Setup, FPS eller någonting.

Ja, och vissa tycker 15fps i CoD4 flyter utan problem.

AMD phenom 2 965 4.0Ghz OC
12GB corsair dominator 1600Mhz
ASUS 6870

Går inte under 30 FPS

Nöjd ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igge23:

AMD phenom 2 965 4.0Ghz OC
ASUS 6870

Går inte under 30 FPS

Skitsnack.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Skitsnack.

Jasså? Så vad exakt är det som gör det till skitsnack? Och varför skulle jag lägga min tid på detta om det inte skulle funka?

Troll gonna troll

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igge23:

Jasså? Så vad exakt är det som gör det till skitsnack? Och varför skulle jag lägga min tid på detta om det inte skulle funka?

Troll gonna troll

Du kan väl ta ett par bilder som visar din FPS mitt i en strid, med alla settings på high, alla tick options (som gör något) också igång, och med antialiasing.

Och då menar jag inte att du ska vara utzoomad så alla enheter är i 2d.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Tycker det ser fulare ut än Medieval 2 Kingdoms.
Trots alpha så borde det väl ändå se bättre ut än Shogun 2?
Fast det spelar ingen roll hur spelet ser ut sen om de inte fixar multicore stöd.

Pre-Alpha ännu en gång. Tonvis med texturer kommer att omstruktureras.. Att jämföra ett spel som inte i närheten är klart med ett annat som är en färdig produkt går direkt inte. Dessutom kommer spelet ha samma grafikmotor som Shogun 2 och med lite små fixar skulle jag tro att den även får flerkärnigt stöd. Allt annat vore idiot eftersom varenda person idag sitter på minst en tvåkärnig processor.

Skrivet av Dwightschrute:

Du kan väl ta ett par bilder som visar din FPS mitt i en strid, med alla settings på high, alla tick options (som gör något) också igång, och med antialiasing.

Och då menar jag inte att du ska vara utzoomad så alla enheter är i 2d.

Gå och lägg dig eller lär dig iaf resonera som folk för tusan. Nej, Shogun 2 var inte det mest optimerade spelet MEN jag maxade det ändå med hyfsad FPS. Så att säga att man får mindre än 15 FPS är rent skitsnack från din sida. Och Ja, jag zoomade in under själva striderna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Pre-Alpha ännu en gång. Tonvis med texturer kommer att omstruktureras.. Att jämföra ett spel som inte i närheten är klart med ett annat som är en färdig produkt går direkt inte. Dessutom kommer spelet ha samma grafikmotor som Shogun 2 och med lite små fixar skulle jag tro att den även får flerkärnigt stöd. Allt annat vore idiot eftersom varenda person idag sitter på minst en tvåkärnig processor.

Gå och lägg dig eller lär dig iaf resonera som folk för tusan. Nej, Shogun 2 var inte det mest optimerade spelet MEN jag maxade det ändå med hyfsad FPS. Så att säga att man får mindre än 15 FPS är rent skitsnack från din sida. Och Ja, jag zoomade in under själva striderna.

Allt annat vore idioti? Ja det förklarar ju Empire, Napoleon, Shogun 2, FoTS osv....?

15fps=15 inzoomat.
Ni verkar dock inte ha hardware shadows igång, antialiasing, hdr, ambient occlusion eller några gulliga inställningar.
Ni sitter säkert också på small unit size med shadows på low.

Om inte bilder visas så är det bara påståenden från era sidor också.

CPU prestanda.

Notera att detta är i det inbyggda benchmarket vilket inte direkt zoomar in i några strider eller någonting.
(Tror inte ens det slåss något, utan det är väl bara intro delen av ett scenario där alla enheter står stilla?)

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Du kan väl ta ett par bilder som visar din FPS mitt i en strid, med alla settings på high, alla tick options (som gör något) också igång, och med antialiasing.

Och då menar jag inte att du ska vara utzoomad så alla enheter är i 2d.

Har aldrig AA igång då jag ser det som en onödig inställning som bara drar kraft

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igge23:

Har aldrig AA igång då jag ser det som en onödig inställning som bara drar kraft

Haha.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Maxar exakt allt i Shogun 2 och lyckas på något vänster ändå nå en ganska hyglig medelfps på ungefär 40. Dimper ner kring 30 i vissa tuffa strider. Men du har väl rätt? För folk kan väl inte få annorlunda resultat än vad du får.. För all hårdvara är ju exakt identisk med varandra. Vi säger väl så..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Maxar exakt allt i Shogun 2 och lyckas på något vänster ändå nå en ganska hyglig medelfps på ungefär 40. Dimper ner kring 30 i vissa tuffa strider. Men du har väl rätt? För folk kan väl inte få annorlunda resultat än vad du får.. För all hårdvara är ju exakt identisk med varandra. Vi säger väl så..

Jag har bättre grafikkort och överklockad CPU.
Ändå har du bättre prestanda, bilder or it does not happen, ever.

Men grattis, du har 40fps medel med 2d enheter.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Värst vad det ska nitpick'as här då!

Riktigt taggad inför spelet, har goda minnen ifrån RTW, som man fortfarande kan spela pga av alla goa moddar

Någon Sweclockare som hänger på TWC förresten?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dwightschrute:

Jag har bättre grafikkort och överklockad CPU.
Ändå har du bättre prestanda, bilder or it does not happen, ever.

Men grattis, du har 40fps medel med 2d enheter.

Someone needs a hug.

Tack för att jag läste eran skitkonversation om ingenting när jag trodde att det skulle finnas lite spännande information om Rome 2. Om du har så uppenbart svåra problem med hur spelet ser ut just nu så kanske du ska ta och sluta bry dig helt enkelt. Kommer nog underlätta. Alternativt att du ger dig ut och skapar något själv med din enorma kunskap.

God fortsättning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

jag dippar ner på runt 20-30 fps när jag zoomar in. dock så märks det knappt eftersom du inte gör någonting när du är såpass inzoomad. Hoppas de kan optimera motorn något bättre i rome 2, men jag hade aldrig några problem i shogun 2 ( förutom att dx11 inte funkar med 7970...).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ZaRreE:

jag dippar ner på runt 20-30 fps när jag zoomar in. dock så märks det knappt eftersom du inte gör någonting när du är såpass inzoomad. Hoppas de kan optimera motorn något bättre i rome 2, men jag hade aldrig några problem i shogun 2 ( förutom att dx11 inte funkar med 7970...).

Skickades från m.sweclockers.com

För nyfikenhetens skull, vad innebär det påståendet; optimera motorn?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

För nyfikenhetens skull, vad innebär det påståendet; optimera motorn?

Ja.. införa flerkärnigt stöd? Just nu så stödjer alla TW spel enbart en kärna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Enligt en case study på Intel så har Shogun 2 multi-core optimeringar. Det är i alla fall vad utvecklaren säger.
http://software.intel.com/en-us/articles/shogun2-total-war-ca...

Citat:

We really wanted Shogun2 to take advantage of systems with multiple cores. We started work on multi- core optimization very early in the development of Shogun 2, long before the earlier mentioned replay camera had been implemented.

Citat:

Intel worked with Creative Assembly for about 9 months on Shogun 2. We worked on the game together to add multi- core optimizations which resulted in the game being 1.2X faster on a 4 core HT system compared to a 2 core one

-----

Skrivet av Dwightschrute:

15fps=15 inzoomat.
Ni verkar dock inte ha hardware shadows igång, antialiasing, hdr, ambient occlusion eller några gulliga inställningar.
Ni sitter säkert också på small unit size med shadows på low.

Med all grafik på högsta blir GPU begränsning, inte CPU. Du menar alltså att vi har för hög fps på grund av att vi inte slagit på alla extrema grafikinställningar, och menar i slutändan att dålig fps med all grafik på högsta beror på CPU:n och att spelet bara kör på en core? Slog min handflata mot pannan just.
http://www.firingsquad.com/hardware/Intel_Core_i7-3770K_Ivy_B...
Kolla CPU-testet (översta grafen) mot DX11-high testet (nedersta grafen).

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Ja.. införa flerkärnigt stöd? Just nu så stödjer alla TW spel enbart en kärna.

Nej? Napoleon total war har stöd för två kärnor.

Dessutom så kan alla ni som tror (och påstar) att Total War spelen inte behöver mer en EN kärna, ta och titta på dessa två videoklipp som jag gjorde:

Även fast jag har en snabb processor, en i7 920 klockad till 4.0Ghz så flaskar den i Shogun 2 pga dålig (närmast obefintligt) optimering för flera trådar.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Pre-Alpha ännu en gång. Tonvis med texturer kommer att omstruktureras.. Att jämföra ett spel som inte i närheten är klart med ett annat som är en färdig produkt går direkt inte. Dessutom kommer spelet ha samma grafikmotor som Shogun 2 och med lite små fixar skulle jag tro att den även får flerkärnigt stöd. Allt annat vore idiot eftersom varenda person idag sitter på minst en tvåkärnig processor.

Gå och lägg dig eller lär dig iaf resonera som folk för tusan. Nej, Shogun 2 var inte det mest optimerade spelet MEN jag maxade det ändå med hyfsad FPS. Så att säga att man får mindre än 15 FPS är rent skitsnack från din sida. Och Ja, jag zoomade in under själva striderna.

sluta myta!!! du maxxar iinte shogun 2. ingen gör det pga deras kassa cpu optimering

Permalänk
Avstängd
Skrivet av panzerthrash:

sluta myta!!! du maxxar iinte shogun 2. ingen gör det pga deras kassa cpu optimering

Vadå myta? Maxxar Shogun 2.. om du inte tror mig så bryr jag mig direkt inte. Sedan vadå ingen gör det? Bara slå på högsta inställningar.. Sedan om det är spelbart eller inte är upp till personen ifråga. Kan lätt spela på 20-30 medan andra inte tål att ligga under 60.

Skrivet av furuliden:

Nej? Napoleon total war har stöd för två kärnor.

Dessutom så kan alla ni som tror (och påstar) att Total War spelen inte behöver mer en EN kärna, ta och titta på dessa två videoklipp som jag gjorde:
http://www.youtube.com/watch?v=jff9fUmNkiw

http://www.youtube.com/watch?v=IxWLKn6U65o

Även fast jag har en snabb processor, en i7 920 klockad till 4.0Ghz så flaskar den i Shogun 2 pga dålig (närmast obefintligt) optimering för flera trådar.

Får omformulera mig.. Spelet borde optimeras EFTER flerkärniga processorer.. Du kan ju seriöst inte påstå att det är optimerad att en kärna nästan går på 100% medan andra går på 5-10%.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Vadå myta? Maxxar Shogun 2.. om du inte tror mig så bryr jag mig direkt inte. Sedan vadå ingen gör det? Bara slå på högsta inställningar.. Sedan om det är spelbart eller inte är upp till personen ifråga. Kan lätt spela på 20-30 medan andra inte tål att ligga under 60.

Får omformulera mig.. Spelet borde optimeras EFTER flerkärniga processorer.. Du kan ju seriöst inte påstå att det är optimerad att en kärna nästan går på 100% medan andra går på 5-10%.

Du, som i jag? Nu tror jag att min herre får ta och sova lite och sedan tänka om på vad som hände.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

Du, som i jag? Nu tror jag att min herre får ta och sova lite och sedan tänka om på vad som hände.

Ursäkta... Är trött.. Man. Inte du.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Vadå myta? Maxxar Shogun 2.. om du inte tror mig så bryr jag mig direkt inte. Sedan vadå ingen gör det? Bara slå på högsta inställningar.. Sedan om det är spelbart eller inte är upp till personen ifråga. Kan lätt spela på 20-30 medan andra inte tål att ligga under 60.

Får omformulera mig.. Spelet borde optimeras EFTER flerkärniga processorer.. Du kan ju seriöst inte påstå att det är optimerad att en kärna nästan går på 100% medan andra går på 5-10%.

du får ursäkta mig men jag trodde det var vedertaget här på sweclockers att maxxa betydde 60+ fps hela tiden i ett spel därav min reaktion;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av panzerthrash:

du får ursäkta mig men jag trodde det var vedertaget här på sweclockers att maxxa betydde 60+ fps hela tiden i ett spel därav min reaktion;)

Nej. 60 fps är vad de flesta anser är "hyglig" fps i ett FPS som BF3. Maxxa i detta fall betyder spelbart på högsta inställningar

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Tumnus:

Ja.. införa flerkärnigt stöd? Just nu så stödjer alla TW spel enbart en kärna.

Fel, Shogun 2 stödjer 2 kärnor. Har du en high-end CPU så kommer du troligen aldrig se detta.

Visst Shogun 2 borde ha ett "bättre" stöd för flerkärnigt stöd men man bör ha i åtanke hur extremt komplicerat det är att programmera flertrådig mjukvara, speciellt spel.

Här har ni en artikel som beskriver hur det är att programmera flertrådigt.

http://www.edn.com/design/systems-design/4313235/Multicore-pr...

Här är en som utvecklar på den diskussionen som pågått här inne

http://forums.totalwar.com/showthread.php/17478-Extremely-Lon...

Jag tycker det är lite enfaldigt att skrika efter flerkärnigt stöd i spel när man inte har ens den blekaste aning om vad det innebär eller hur det fungerar. CA kommer behöva skriva om HELA motorn troligtvis för att implementera ett s.k. "multi core" stöd och då är det inte ens garanterat att det kommer fungera särskilt bra; alltså fortfarande uttnyttja mest en kärna. Jag tror man har gjort rätt viktiga övervägningar där.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Fel, Shogun 2 stödjer 2 kärnor. Har du en high-end CPU så kommer du troligen aldrig se detta.

Visst Shogun 2 borde ha ett "bättre" stöd för flerkärnigt stöd men man bör ha i åtanke hur extremt komplicerat det är att programmera flertrådig mjukvara, speciellt spel.

Här har ni en artikel som beskriver hur det är att programmera flertrådigt.

http://www.edn.com/design/systems-design/4313235/Multicore-pr...

Här är en som utvecklar på den diskussionen som pågått här inne

http://forums.totalwar.com/showthread.php/17478-Extremely-Lon...

Jag tycker det är lite enfaldigt att skrika efter flerkärnigt stöd i spel när man inte har ens den blekaste aning om vad det innebär eller hur det fungerar. CA kommer behöva skriva om HELA motorn troligtvis för att implementera ett s.k. "multi core" stöd och då är det inte ens garanterat att det kommer fungera särskilt bra; alltså fortfarande uttnyttja mest en kärna. Jag tror man har gjort rätt viktiga övervägningar där.

Rent tekniskt så kanske man inte ljuger om man säger att Shogun 2 har stöd för två kärnor. Men i praktiken så används bara en kärna.
När en i7 920 i 4.0Ghz flaskar ett HD 6950 i Shogun 2 så är det något som är fel, riktigt fel.
Om jag körde i stock klock (2.79GHz) så skulle det flaska något fruktansvärt, så ska det bara inte vara i ett modernt spel. Speciellt med tanke på att jag ändå har en förhållandevis kraftig dator.
Jag vågar knappt tänka på hur lite mitt nya GTX 670 används i Shogun 2.

Jag kan ju nämna att det är svårt att hålla sig över 60 fps oavsett om jag sänker alla grafikinställningar, och detta beror ju självklart på att det är CPU:n som är flaskhalsen, inte grafikkortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Enligt en case study på Intel så har Shogun 2 multi-core optimeringar. Det är i alla fall vad utvecklaren säger.
http://software.intel.com/en-us/articles/shogun2-total-war-ca...

-----

Med all grafik på högsta blir GPU begränsning, inte CPU. Du menar alltså att vi har för hög fps på grund av att vi inte slagit på alla extrema grafikinställningar, och menar i slutändan att dålig fps med all grafik på högsta beror på CPU:n och att spelet bara kör på en core? Slog min handflata mot pannan just.
http://www.firingsquad.com/hardware/Intel_Core_i7-3770K_Ivy_B...
Kolla CPU-testet (översta grafen) mot DX11-high testet (nedersta grafen).

Ja det förklarar ju varför min CPU har en aktivitet på 30% som mest, och endast kärna 0 arbetar i spelet, med 5% på 1.

GPU begränsning, ja eller hur, för att skit renderas på CPU istället för GPU, så måste det vara GPU begränsning pga låg FPS!
Skuggor = CPU.
Animationer = CPU.
Smoke/Particles/Fog/Dust = CPU.
Enheter = CPU.
Fysik = CPU.

I stort sett hela spelet körs på CPU förutom texturer och mindre saker, samt själva bilden som hamnar på skärmen.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Ja det förklarar ju varför min CPU har en aktivitet på 30% som mest, och endast kärna 0 arbetar i spelet, med 5% på 1.

GPU begränsning, ja eller hur, för att skit renderas på CPU istället för GPU, så måste det vara GPU begränsning pga låg FPS!
Skuggor = CPU.
Animationer = CPU.
Smoke/Particles/Fog/Dust = CPU.
Enheter = CPU.
Fysik = CPU.

I stort sett hela spelet körs på CPU förutom texturer och mindre saker, samt själva bilden som hamnar på skärmen.

Så om gpu inte är viktigt, kan du då förklara varför det är så kraftig skillnad mellan olika gpuer? http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

Så om gpu inte är viktigt, kan du då förklara varför det är så kraftig skillnad mellan olika gpuer? http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Vart skrev jag att GPU inte är viktigt?
Klart GPU är viktigt ifall CPUn inte orkar med.

Vi hade nog haft betydligt bättre prestanda ifall alla 4 kärnor, eller alla tillgängliga kärnor kunde användas i alla spelen.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dwightschrute:

Vart skrev jag att GPU inte är viktigt?
Klart GPU är viktigt ifall CPUn inte orkar med.

Vi hade nog haft betydligt bättre prestanda ifall alla 4 kärnor, eller alla tillgängliga kärnor kunde användas i alla spelen.

Nej, för långt ifrån alla spel kräver all den CPU-kraft som moderna high end processorer har idag. Däremot hade troligen Shogun 2 tuffat på snabbare men som jag skrev ovan så är det till för CA att skriva om hela motorn för att lyckas få till en bättre kärnskalning. Jag fattar att de drar sig för att göra det dock.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt