Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dwightschrute:

Skojar jag? Titta på bilden så ser du att det knappt är någon skillnad mellan 2x och 4-8x.
Och du säger att det skulle vara ospelbart med 2 kärnor på en P2, medans det är klart och tydligt spelbart med 2 kärnor på bulldozer? Likaså 2600K. Och i3an.

Samtidigt länkar du till det mest skojiga skämt testet i datorvärldens historia.
En Athlon vs fullfjädrade processorer istället för en i3.
Sedan stänger inte Swec av kärnor som Tomshardware gör.

Så ditt test, är onödigt att länka till.
(Och ifall som du säger, Frostbite använde 6 kärnor, så skulle väl BD vinna över 2500k, då den har 8 kärnor?)

Det intressanta i testet innan är skillnaden mellan en X4 på 3.7Ghz och en X6 på 3.3Ghz, där X6'an presterar märkbart bättre i BF3.
http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...
Här ser vi hur väl BF3 presterar med fyra respektive sex Bulldozerkärnor, vågar inte ens tänka på hur illa det skulle vara med endast två.
Även i detta test kan man se att FX-4100 är högre klockad än FX-6100, dock presterar de jämbördigt då BF3 utnyttjar de två extra kärnorna.

Och din teori om att Bulldozer skulle vinna är rätt... Om de hade varit baserade på samma arkitektur. Du kanske inte är så insatt, eller så visar du det bara inte, men klockfrekvens och antal kärnor är inte allt. En 2500K har så sjukt mycket effektivare kärnor, så att den faktiskt slår FX-8150 i det mesta - framförallt spel, trots att 8150 har åtta kärnor. Att spelet utnyttjar sex kärnor hjälper tyvärr inte 8150 så mycket, 2500K's fyra starka kärnor går om som ett ånglok ändå.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.3:

Så, vad tror ni om Total War: Rome II nu då?
Jag ser mycket fram emot spelet iaf och hoppas de behåller balansen men kommer med mycket nya spännande grejjer!

Det kan bara framtiden förtälja. Oftast brukar TW serien ha en ganska bra balans i sina spel. Men med fler ändringar ju större blir chansen att balansen blir skev.

Skrivet av Dwightschrute:

Fast prestandan är det ju knappt nån skillnad på när det gäller 2 mot 6.
(Då menar jag inte en skitig athlon vs en i7 3930k)
Utan en i3 mot en stock i7/bd.

Stödjer inte Rome 2, 4 kärnor så kommer det floppa, hårt. Fast det kommer sälja, för att fans är fans...de tänker inte alltid!

Så du köper alltså spel baserat på hur många kärnor spelet utnyttjar? Snarare så att fans ignorerar små saker som hur många kärnor som spelet använder. De bryr sig mer om spelet i sig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Det intressanta i testet innan är skillnaden mellan en X4 på 3.7Ghz och en X6 på 3.3Ghz, där X6'an presterar märkbart bättre i BF3.
http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...
Här ser vi hur väl BF3 presterar med fyra respektive sex Bulldozerkärnor, vågar inte ens tänka på hur illa det skulle vara med endast två.
Även i detta test kan man se att FX-4100 är högre klockad än FX-6100, dock presterar de jämbördigt då BF3 utnyttjar de två extra kärnorna.

Och din teori om att Bulldozer skulle vinna är rätt... Om de hade varit baserade på samma arkitektur. Du kanske inte är så insatt, eller så visar du det bara inte, men klockfrekvens och antal kärnor är inte allt. En 2500K har så sjukt mycket effektivare kärnor, så att den faktiskt slår FX-8150 i det mesta - framförallt spel, trots att 8150 har åtta kärnor. Att spelet utnyttjar sex kärnor hjälper tyvärr inte 8150 så mycket, 2500K's fyra starka kärnor går om som ett ånglok ändå.

Nej men bryr mig om prestandan,, fast vissa tycker ju oom att betala flera tusen för 30fps.
Bättre säga nej med plånbok att vi vill ha bättre prestanda än att fortsääta ge pengarna till hajarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Men för i helv.. swec för mobil är ju rena skräpet

Ciyerade tumnus men det blir ist msi?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det kan bara framtiden förtälja. Oftast brukar TW serien ha en ganska bra balans i sina spel. Men med fler ändringar ju större blir chansen att balansen blir skev.

Men finns det inte en charm med att det inte är balanserat? Som "Europa Universalis" där olika lag är olika svårighetsgrader. Känns som att de då får möjligheten att gå loss på ett annat sätt med de olika gubbarna, då det inte behöver tänka på styrkeförhållandena. Det blir mer karaktär till lagen.

Sen så blir det ju problem sen när jag skall LAN:a vid realease:n. Han med starkast lag får ta och vara lite snäll mot det andra och det är ju inte så att någon bryr sig om de förlorar mot en polare.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk

Här har ni ett riktigt test som visar hur CPU krävande Shogun 2 faktiskt är.

En jävligt intressant sak som jag märkte idag var att efter jag hade överklockat min processor från 2.79GHz till 4.0Ghz (+43%) så sänktes CPU användningen på de övriga kärnorna så att i princip bara kärna 1 belastades.

Alltså när Shogun 2 hade tillgång till mer "hästkrafter" så användes bara kärna 1, flaskhalsen är alltså lika stor efter överklockningen som innan.
Om ni vill så kan jag göra en separat video som visar hur CPU belastningen ser ut med en överklockad processor.
I detta test (som ni ser nedan) kör jag med en i7 920 i standard frekvenser.

Dator:
i7 920 (2.79GHz)
GTX 670 2GB V-Ram
12 GB RAM
180GB SSD
1080P skärm

Grafikinställningar: "High" med unit size på "Ultra", 1080P.

Resultat:
Gpu användning: ~50%
Cpu användning: ~100% på kärna 1, ~40% på de andra 3.
FPS: min = 36
avg = 55
max= 101
Upplevdes ganska laggigt då jag har en 120Hz skärm och är van med att ha minst 80FPS.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Überklass:

Jag råder alla som missat Q & A (som jag postade tidigare i tråden) att läsa detta, en hel del ny intressant information.

http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?t=548136

Tack, äntligen någon som bidrar med något av nyhetsvärde, till skillnad från flerkärnorsstödsnazisten nedan.

Skrivet av Dwightschrute:

Fast prestandan är det ju knappt nån skillnad på när det gäller 2 mot 6.
(Då menar jag inte en skitig athlon vs en i7 3930k)
Utan en i3 mot en stock i7/bd.

Stödjer inte Rome 2, 4 kärnor så kommer det floppa, hårt. Fast det kommer sälja, för att fans är fans...de tänker inte alltid!

"Stödjer inte Rome 2, 4 kärnor så kommer det floppa, hårt. Fast det kommer sälja"

Eh va? Antonym mening.

Antingen säljer ju spelet bra eller så säljer det dåligt (floppar) inte både och samtidigt. Förvirrad mening.

Varför är det så viktigt med flerkärnigt stöd? För att alla som sitter med en gigantisk e-penis inte ska känna sig lurade att de köpt den värsta processorn på marknaden? Om spelet drivs tillfredsställande bra med enbart en eller två kärnor aktiva så är väl det nog?

Du har ju ingen som helst aning om hur komplicerat det är att bygga in flerkärnigt stöd, speciellt i ett spel som Total War-spelen så därför tyckar jag personligen att du kan tagga ner med bashandet och snällt markera att det hade varit önskvärt med ett bättre stöd för fler kärnor och lämna det där. Sen kan vi andra få diskutera Rome II och dess nyheter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

"Stödjer inte Rome 2, 4 kärnor så kommer det floppa, hårt. Fast det kommer sälja"

Eh va? Antonym mening.

Antingen säljer ju spelet bra eller så säljer det dåligt (floppar) inte både och samtidigt. Förvirrad mening.

Varför är det så viktigt med flerkärnigt stöd? För att alla som sitter med en gigantisk e-penis inte ska känna sig lurade att de köpt den värsta processorn på marknaden? Om spelet drivs tillfredsställande bra med enbart en eller två kärnor aktiva så är väl det nog?

Du har ju ingen som helst aning om hur komplicerat det är att bygga in flerkärnigt stöd, speciellt i ett spel som Total War-spelen så därför tyckar jag personligen att du kan tagga ner med bashandet och snällt markera att det hade varit önskvärt med ett bättre stöd för fler kärnor och lämna det där. Sen kan vi andra få diskutera Rome II och dess nyheter.

SVÅRT? De har ju kört med samma skitmotor sedan Medieval(eller Rome?) så... jo kanske det är svårt att införa sådant i en buggig samt gammal motor.

Det är viktigt så man får bra prestanda!?
Varför inte utnyttja det vi har i PC världen? Det är ju trotsallt ett PC spel och inte ett 360 spel.
Varför har vi flerkärniga processorer om spelen inte kommer utnyttja dom? Likabra att sälja CPUer med 1 kärna!

Är det nog ifall 2 kärnor är "aktiva" ? Haha, ja om man vill flaska.

Med stöd för fler kärnor kan vi få större strider, bättre prestanda, snabbare load times, snabbare turns m.m.

Och varför skulle det vara svårare att implementera multicore stöd i ett Total war spel jämfört med andra spel!?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av furuliden:

Här har ni ett riktigt test som visar hur CPU krävande Shogun 2 faktiskt är.

En jävligt intressant sak som jag märkte idag var att efter jag hade överklockat min processor från 2.79GHz till 4.0Ghz (+43%) så sänktes CPU användningen på de övriga kärnorna så att i princip bara kärna 1 belastades.

Alltså när Shogun 2 hade tillgång till mer "hästkrafter" så användes bara kärna 1, flaskhalsen är alltså lika stor efter överklockningen som innan.
Om ni vill så kan jag göra en separat video som visar hur CPU belastningen ser ut med en överklockad processor.
I detta test (som ni ser nedan) kör jag med en i7 920 i standard frekvenser.

Dator:
i7 920 (2.79GHz)
GTX 670 2GB V-Ram
12 GB RAM
180GB SSD
1080P skärm

Grafikinställningar: "High" med unit size på "Ultra", 1080P.

http://www.youtube.com/watch?v=lXKij6yUp0o

Resultat:
Gpu användning: ~50%
Cpu användning: ~100% på kärna 1, ~40% på de andra 3.
FPS: min = 36
avg = 55
max= 101
Upplevdes ganska laggigt då jag har en 120Hz skärm och är van med att ha minst 80FPS.

Jag körde ett DX11 benchmark 1080p och fick avg. 55 fps.

Min CPU användning låg på 36% max och min GPU användning låg på 99%.

Spec. i sign.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Jag körde ett DX11 benchmark 1080p och fick avg. 55 fps.

Min CPU användning låg på 36% max och min GPU användning låg på 99%.

Spec. i sign.

55 fps, gratulerar!
I ett benchmark, där man bara ser typ en grupp med enheter i taget, och de står i princip stilla hela tiden.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dwightschrute:

SVÅRT? De har ju kört med samma skitmotor sedan Medieval(eller Rome?) så... jo kanske det är svårt att införa sådant i en buggig samt gammal motor.

Det är viktigt så man får bra prestanda!?
Varför inte utnyttja det vi har i PC världen? Det är ju trotsallt ett PC spel och inte ett 360 spel.
Varför har vi flerkärniga processorer om spelen inte kommer utnyttja dom? Likabra att sälja CPUer med 1 kärna!

Är det nog ifall 2 kärnor är "aktiva" ? Haha, ja om man vill flaska.

Med stöd för fler kärnor kan vi få större strider, bättre prestanda, snabbare load times, snabbare turns m.m.

Huruvida det är en "skitmotor" eller ej låter jag vara osagt men du ger ju knappast intrycket av att vara särskilt insatt eller ha läst den information angående flerkärnigt stöd som jag länkade till tidigare.

Ja du professorn varför har vi flerkärniga processorer? Du kanske ska ta och fundera en gång extra på den saken. Är det kanske så att det är Intel och AMD som driver den utvecklingen och inte mjukvaru-utvecklarna.

Min poäng är att jag är övertygad om att de försöker optimera motorn så bra de kan efter dagens hårdvara men det kan ju vara så att det är ytterst komplicerat att skriva om en motor för detta stödet, som i de länkarna jag lämnat tidigare det framgår rätt tydligt, och man har prioriterat att göra andra optimering. Därmed inte sagt att det går söligt.

Snabbare load times lär du inte få eftersom det är ytterst hårddisken som påverkar eller SSD:n och ju mer ögongodis, som du givetvis också kräver, desto mer texturer att ladda så summan av laddtiderna är någorlunda konstant.

Du får gärna svara men nu diskuterar jag inte detta ämnet mer med dig för det ger inte någon annan något som helst mervärde och kladdar bara ner tråden med spam.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dwightschrute:

55 fps, gratulerar!
I ett benchmark, där man bara ser typ en grupp med enheter i taget, och de står i princip stilla hela tiden.

På jobbet är det även du som bestämmer hemma förstår jag. En attitydsjustering hade varit på sin plats för din del.

Vad du missade i sammanhanget var att min GPU gick i 99%.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

På jobbet är det även du som bestämmer hemma förstår jag. En attitydsjustering hade varit på sin plats för din del.

Vad du missade i sammanhanget var att min GPU gick i 99%.

Jasså? Så, för att din GPU arbetar i 99% så betyder det att ifall CPUn skulle arbeta mer, att du inte skulle få någon bättre prestanda!?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Huruvida det är en "skitmotor" eller ej låter jag vara osagt men du ger ju knappast intrycket av att vara särskilt insatt eller ha läst den information angående flerkärnigt stöd som jag länkade till tidigare.

Ja du professorn varför har vi flerkärniga processorer? Du kanske ska ta och fundera en gång extra på den saken. Är det kanske så att det är Intel och AMD som driver den utvecklingen och inte mjukvaru-utvecklarna.

Min poäng är att jag är övertygad om att de försöker optimera motorn så bra de kan efter dagens hårdvara men det kan ju vara så att det är ytterst komplicerat att skriva om en motor för detta stödet, som i de länkarna jag lämnat tidigare det framgår rätt tydligt, och man har prioriterat att göra andra optimering. Därmed inte sagt att det går söligt.

Snabbare load times lär du inte få eftersom det är ytterst hårddisken som påverkar eller SSD:n och ju mer ögongodis, som du givetvis också kräver, desto mer texturer att ladda så summan av laddtiderna är någorlunda konstant.

Du får gärna svara men nu diskuterar jag inte detta ämnet mer med dig för det ger inte någon annan något som helst mervärde och kladdar bara ner tråden med spam.

Om texturer orsakade längre laddningstider så hade Skyrim och andra moddade spel tagit minuter att ladda, med så många olika paket som man kan ha tillsammans. Och det är inte texturer jag vill ha bättre av, eller grafiken. Snarare prestandan.
Jo, laddningstider påverkas av CPU, och såklart Hårddisk. Jag får bra mycket snabbare laddningstider i TW spelen om jag klockar CPU jämf med Stock.

Länken du/någon gav ang att spelen använder fler kärnor, visade ju inte direkt någon prestanda skillnad eller någon speciell skillnad i aktivitet.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Jag körde ett DX11 benchmark 1080p och fick avg. 55 fps.

Min CPU användning låg på 36% max och min GPU användning låg på 99%.

Spec. i sign.

Det är för att den inbyggda test-sviten inte alls är särskilt CPU intensiv. Om du spelar ett riktigt slag i kampanjen så kommer din processor att flaska ditt grafikkort, lite beroende på vilka grafikinställningar du kör såklart.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dwightschrute:

Jasså? Så, för att din GPU arbetar i 99% så betyder det att ifall CPUn skulle arbeta mer, att du inte skulle få någon bättre prestanda!?

Skrev jag det?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av furuliden:

Det är för att den inbyggda test-sviten inte alls är särskilt CPU intensiv. Om du spelar ett riktigt slag i kampanjen så kommer din processor att flaska ditt grafikkort, lite beroende på vilka grafikinställningar du kör såklart.

Kan du köra testsviten och posta dina resultat?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Kan du köra testsviten och posta dina resultat?

Okej, kommer strax.

Resultat:

  • Avg FPS 69.625

  • GPU användningen låg på stadiga 99%.

Nu kan ni tydligt se att:

  • Inbyggd test-svit = låg cpu belastning, gpu flaskas inte

  • "Riktigt" slag i en kampanj = mycket hög cpu belastning, grafikkortet nyttjas bara till ~ 50%.

Här nedan följer en bild på mitt resultat.

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Östlund:

Men finns det inte en charm med att det inte är balanserat? Som "Europa Universalis" där olika lag är olika svårighetsgrader. Känns som att de då får möjligheten att gå loss på ett annat sätt med de olika gubbarna, då det inte behöver tänka på styrkeförhållandena. Det blir mer karaktär till lagen.

Sen så blir det ju problem sen när jag skall LAN:a vid realease:n. Han med starkast lag får ta och vara lite snäll mot det andra och det är ju inte så att någon bryr sig om de förlorar mot en polare.

Balanserat till den grad att ingen trupp är "odödlig..". Alla trupper ska ha sin svaghet.. tex. kavalleri ska vara starka mot bågskyttar men svaga mot spjutbärande trupper som tex. en Phalanx.

Skrivet av Dwightschrute:

55 fps, gratulerar!
I ett benchmark, där man bara ser typ en grupp med enheter i taget, och de står i princip stilla hela tiden.

Gratulerar till dig själv.. Du tillför inget till tråden så varför slutar du inte bara skriva? Attitydproblem verkar du lida av dessutom.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Balanserat till den grad att ingen trupp är "odödlig..". Alla trupper ska ha sin svaghet.. tex. kavalleri ska vara starka mot bågskyttar men svaga mot spjutbärande trupper som tex. en Phalanx..

Det kan jag hålla med om. Men tycker det är bra att det (troligen) inte kommer att bli lika kraftig Sten-Sax-Påse som i Shogun 2. Tycker annars att CA oftast lyckas bra med den delen. Vet att att det finns moddar för sånt men hade gärna sett att du kan vara förlorande (svaga) lag i spelet från början, till ex Mugal i Empire

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 | Intel i7 870 | Gigabyte GTX 760 | DDR3 8GB A-Data |

Permalänk
Entusiast

De har lagt upp lite bilder på rustningar ifrån spelet, kolla längst ner på sidan. http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?t=548136
Ser helt galet snyggt ut!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av furuliden:

Okej, kommer strax.

Resultat:

  • Avg FPS 69.625

  • GPU användningen låg på stadiga 99%.

Nu kan ni tydligt se att:

  • Inbyggd test-svit = låg cpu belastning, gpu flaskas inte

  • "Riktigt" slag i en kampanj = mycket hög cpu belastning, grafikkortet nyttjas bara till ~ 50%.

Här nedan följer en bild på mitt resultat.

Är inte det väldigt märkligt? Eller är testet saltat?

Ett alternativ till dessa resultat kan ju vara att när det väl är strid så kan alla AI-beräkningarna vara väldigt intensiva, dessutom lär de vara rätt "seriella" alltså de beräknas på rad och är svåra att parallelisera, men va fan vet jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Balanserat till den grad att ingen trupp är "odödlig..". Alla trupper ska ha sin svaghet.. tex. kavalleri ska vara starka mot bågskyttar men svaga mot spjutbärande trupper som tex. en Phalanx.

Gratulerar till dig själv.. Du tillför inget till tråden så varför slutar du inte bara skriva? Attitydproblem verkar du lida av dessutom.

Du har inte riktigt tillfört något heller.
Jag tillförde dock med en diskussion gällande multicore stöd, gällande detta spelet Rome 2, och dess tidigare spel.
Fast, vi får tydligen inte diskutera någonting gällande motorn eller så, bara huruvida en enhet är bättre än X Y Z.
Eller ifall det finns nya bilder.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Är inte det väldigt märkligt? Eller är testet saltat?

Ett alternativ till dessa resultat kan ju vara att när det väl är strid så kan alla AI-beräkningarna vara väldigt intensiva, dessutom lär de vara rätt "seriella" alltså de beräknas på rad och är svåra att parallelisera, men va fan vet jag.

Testet är saltat, ingen tvekan om saken.

Just av den anledningen så tycker jag det är underligt att Sweclockers använder Shogun 2:s test-svit i sina grafikkortstest.
http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

Testet är saltat, ingen tvekan om saken.

Just av den anledningen så tycker jag det är underligt att Sweclockers använder Shogun 2:s test-svit i sina grafikkortstest.
http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

För att... istället för att spela igenom ett scenario om och om igen på i stort sett samma sett varje gång (med lite inzoomningar osv) så kör de hellre på ett benchmark som inte stressar datorn någonstans.
För du vet, Sweclockers recensenter har ju inte "all tid i världen".

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

För att... istället för att spela igenom ett scenario om och om igen på i stort sett samma sett varje gång (med lite inzoomningar osv) så kör de hellre på ett benchmark som inte stressar datorn någonstans.
För du vet, Sweclockers recensenter har ju inte "all tid i världen".

Battle replay?

Dessutom så tar det inte så lång tid att testa. Runt 5 minuter. Och sedan så kanske man ska köra 3 testvarv för att få ett stabilt resultat, så runt 15 minuter totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Testet är saltat, ingen tvekan om saken.

Just av den anledningen så tycker jag det är underligt att Sweclockers använder Shogun 2:s test-svit i sina grafikkortstest.
http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

När de testar grafikkort så är det ju en fördel att inte cpun flaskar. Det gör att grafikkorten kan jobba fult ut och man får bra resultat att mäta med. Det ger mycket bättre siffror i ett grafikkortstest än i ett test där cpun flaskar hårt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

När de testar grafikkort så är det ju en fördel att inte cpun flaskar. Det gör att grafikkorten kan jobba fult ut och man får bra resultat att mäta med. Det ger mycket bättre siffror i ett grafikkortstest än i ett test där cpun flaskar hårt.

Jo, men testet speglar ju inte verkligheten. Vad har dom egentligen gjort för några modifikationer? Så därför känner jag att man inte riktigt kan lita på resultaten man får där. Finns ju andra spel man kan använda om man inte orkar göra riktiga spel-test.
Jag skulle älska om Sweclockers gjorde mer "riktiga" speltester, alltså sådana här: http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jo, men testet speglar ju inte verkligheten. Vad har dom egentligen gjort för några modifikationer? Så därför känner jag att man inte riktigt kan lita på resultaten man får där. Finns ju andra spel man kan använda om man inte orkar göra riktiga spel-test.
Jag skulle älska om Sweclockers gjorde mer "riktiga" speltester, alltså sådana här: http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Det där testet är dock mycket mer opålitligt och går inte lika bra att jämföra kort mot kort med. Det är resultat man inte kan lita lika mycket på.

Även om Shogun 2 benchmarket bara testar gpu och inte ger samma prestanda som i spelet så ger det en väldigt tydlig prestanda bild för korten, alltså det man vill ha av att benchmarka. Det som gör att cpu inte används lika mycket där är bland annat för att trupperna inte behöver röra på sig. Testet är till för att testa gpu och inte cpu, och det är exakt vad den gör också.

Om du och Dwight kan lämna denna diskussion nu då vi förstått att ni inte gillar motorn så vore det jätteskönt.

OnT: Det ska bli kul att se ett nytt Rome. Varje uppdatering på motorn har ju gett många förbättringar, speciellt på ain, något som gör det svårt för mig att gå tillbaka till spelen innan Empire. Ska bli kul att se hur motorn har förbättrats denna gång.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Vill ha förändring - ogillar motorn, måste lämna tråden, diskussion får inte fortsätta.
De inbitna som köper allt CA slänger ur sig blir upprörda av verkligheten annars.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Det där testet är dock mycket mer opålitligt och går inte lika bra att jämföra kort mot kort med. Det är resultat man inte kan lita lika mycket på.

Även om Shogun 2 benchmarket bara testar gpu och inte ger samma prestanda som i spelet så ger det en väldigt tydlig prestanda bild för korten, alltså det man vill ha av att benchmarka. Det som gör att cpu inte används lika mycket där är bland annat för att trupperna inte behöver röra på sig. Testet är till för att testa gpu och inte cpu, och det är exakt vad den gör också.

Om du och Dwight kan lämna denna diskussion nu då vi förstått att ni inte gillar motorn så vore det jätteskönt.

OnT: Det ska bli kul att se ett nytt Rome. Varje uppdatering på motorn har ju gett många förbättringar, speciellt på ain, något som gör det svårt för mig att gå tillbaka till spelen innan Empire. Ska bli kul att se hur motorn har förbättrats denna gång.

Men sluta nu, jag kommer inte lämna denna diskussion och det vet du.

Jag tycker det är mycket bättre att göra riktiga speltest som speglar verkligheten bättre. Då kanske vi slipper folk som påstår att man kan maxa BF3 med ett GTX 560 eftersom att de har tittat på resultat från en SINGLE PLAYER sekvens.

Om man upprepar ett speltest några gånger så kan man få mycket exakta resultat som bara diffar med någon procent. Jag tycker det är sjukt intressant att se hur ens grafikkort faktiskt presterar i ett spel, och inte titta på några "låssas" siffror som bara existerar i en test-svit.

Men varför välja? Man kan ju kombinera metoderna, då får man verkligen ett säkert resultat.