Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Iom att du kan ha 2 diskar i (os+lagring) så är ju SSD storleken inte likte kritiskt. Det är en vanlig 2,5 tums bay så vilken som passar.

Nu e jag så pass okunnig så det sa mig inte så mycket, har en kompis som får mecka den åt mig, måste bara veta vilken jag ska köpa som e mest prisvärd och vad den kostar , nån länk kanske? Tack :0)

Visa signatur

Okunning och vill lära mig, Hjälp! ;)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ssddd50:

Det var datorn med i7an jag hade tänkt, den dyrare.. är den värt sitt pris tycker du?

Behöver du i7 så javisst, synd att du inte hann beställa när den låg på 5990 bara

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fock_it:

Nu e jag så pass okunnig så det sa mig inte så mycket, har en kompis som får mecka den åt mig, måste bara veta vilken jag ska köpa som e mest prisvärd och vad den kostar , nån länk kanske? Tack :0)

Se bara till att inte fylla ssd:n med filmer och sånt så räcker 128GB.

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag med i3 varianten i knät, oerhört imponerad än så länge.

Permalänk
Medlem

Var det bekräftat att även den med I3 processor hade en 1920x1080 skärm?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PsyCor:

Var det bekräftat att även den med I3 processor hade en 1920x1080 skärm?

Japp.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ingen som kännt sig sugen på att testa nVidia Inspector och klocka grafikkortet ännu?

Har läst igenom Sony tråden på Notebookreview där folk klockar sina 640m LE genom biosmod till över 1000 MHz utan volthöjningar, vore inte helt fel om det hade funnits till denna också.

Med nVidia Inspector så verkar man dock "bara" kunna klocka 135 MHz över standard på core.

Permalänk
Medlem

Blev en order för mig med idag, men jag nöjde mig med i3:an ;)l

Permalänk
Skrivet av Throme:

- Lite bök såklart med at få optimus att fungera bra, man måste helt enkelt göra en profil för alla saker man vill ska använda 640 kortet, visst det fungerar men supersmidigt vet jag ju inte om det är.

/ Tobbe

Du kan ställa in så att 640 kortet används som standard alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av RostfriaRobin:

Du kan ställa in så att 640 kortet används som standard alltid

Hur kan man göra det? Jag kan inte hitta en sådan inställning någonstans, men jag är ju dock ingen mästare på att leta heller.

Permalänk
Medlem

Jag har nog tänkt mig stoppa in en till pinne 4gig ram och en SSD när jag får datorn.
"Fungerar" dom här?:
RAM:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/151073-corsair_vengea...
eller
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/155428-crucial_4gb_dd...

SSD:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152508-intel_intern_s...

Följer det med någon CD för att installera om OS? Eller får man köra det via usb och fixa alla drivrutiner själv?

Permalänk
Medlem

Köpte denna dator till min mor. Imponerande maskin för priset anser jag full hd skärm, bra grafikkort och en cpu från generationen Ivy bridge.

Jag stoppade i en ssd jag hade liggande körde ominstalationen från medföljande 3 cd skivor.
Funkade utan problem en av skivorna uppgraderar os den andra drivrutiner och den sista officepaketet.

En kanon dator för priset får passa på att tacka cdon för snabb leverans en dag från beställning helt ok .

Permalänk

Ni som har fått era NH532'or kan ni posta lite benchmark siffror så jag kan jämföra med min Toshiba L855-10U. Gärna 3dmark06/vantage/11 och wei.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

I 3Dmark06 fick jag ut 8909 poäng vad har du på din Toshiba L855-10U .

Permalänk
Skrivet av Zsingo:

Hur kan man göra det? Jag kan inte hitta en sådan inställning någonstans, men jag är ju dock ingen mästare på att leta heller.

Nvidias kontrollpanel - Hantera 3D-inställningar - Globala inställningar, så står det "Önskad grafikprocessor" Så väljer du bara "högpresterande NVIDIA-processor.

Permalänk
Skrivet av Bullyboy:

I 3Dmark06 fick jag ut 8909 poäng vad har du på din Toshiba L855-10U .

På min toshiba får jag:

3dmark06: 9319
3dmark vantage: 5502
3dmark11: 1250

Windows experience index (WEI):

Proc: 7.6
Minne: 7.6
Grafik (aero): 6.8
Grafik (3d): 6.8
Hd: 7.9 (har bytt till ssd)

Ingen anledning att gråta över Toshiba köpet än iallafall ;).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

i3an har inte Blue Ray eller USB 3.0 Är det nåt man bör ha?
Nödvändigt för framtiden.

Permalänk
Medlem

jag är ingen dator snille men

Jag skulle se det som att det är en framtidssatsning att ha blu-ray och usb 3.0, men det kan ju bara vara en smak sak egentligen. Däremot tror jag att i7 bara har 4 kärnor och i3 inte har det och det tror jag är det riktiga satsningen, att ha fler kärnor, smak eller inte smak.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av tipparen:

i3an har inte Blue Ray eller USB 3.0 Är det nåt man bör ha?
Nödvändigt för framtiden.

Skrivet av Portalen:

Jag skulle se det som att det är en framtidssatsning att ha blu-ray och usb 3.0, men det kan ju bara vara en smak sak egentligen. Däremot tror jag att i7 bara har 4 kärnor och i3 inte har det och det tror jag är det riktiga satsningen, att ha fler kärnor, smak eller inte smak.

USB 3.0 har den, specsen på CDON är lite fel/bristfälliga.

En annan grej jag inte nämnt tidigare är att jag tycker den "POSTar" rätt fort, tar någonstans mellan 5-7 sekunder för windows att börja ladda. Trevligt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv

Efter mycket om och men så blev det 3990 kr datorn, beställde den nyss!

Funderar på att peta i SSD i den, räcker ett 60 gb?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/139495-ocz_intern_ssd...

är det någon skillnad i hastighet på olika SSD kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Portalen:

Jag skulle se det som att det är en framtidssatsning att ha blu-ray och usb 3.0, men det kan ju bara vara en smak sak egentligen. Däremot tror jag att i7 bara har 4 kärnor och i3 inte har det och det tror jag är det riktiga satsningen, att ha fler kärnor, smak eller inte smak.

Om man kikar på min post så länkar jag tom om I7 CPUn, det är en rusktigt snabb I7 för en bärbar dator, 4 kärnor och 8 trådar. Så "Bara" 4 kärnor vet jag inte om det direkt är en dålig sak

CPUn i den dyrare är extremt mycket snabbare än i den för 4k. http://www.notebookcheck.net/Intel-Core-i3-2350M-Notebook-Processor.53423.0.html Sandy bridge I3 mot Ivy Bridge I7.

Och för någon som undrade tidigare så har den 6 MB L3 Cache. Man kan säga att i7-3610QM är i princip nästan lika snabb som en standard clock I7-2600K, inte helt, men nästan.

Edit: i7-3610QM har dessutom turbo boost ända upp till 3.3 GHz med 1 core, vilket saknas helt på I3-2350M

"The Intel Core i7-3610QM is a fast quad-core processor for laptops based on the Ivy Bridge architecture. Due to Hyperthreading, the four cores can handle up to eight threads in parallel leading to better utilization of the CPU. Each core offers a base speed of 2.3 GHz but can dynamically increase clock rates with Turbo Boost up to 3.1 GHz (for 4 active cores), 3.2 GHz (for 2 active cores) and 3.3 GHz (for 1 active core)."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon145492:

Efter mycket om och men så blev det 3990 kr datorn, beställde den nyss!

Funderar på att peta i SSD i den, räcker ett 60 gb?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/139495-ocz_intern_ssd...

är det någon skillnad i hastighet på olika SSD kort?

60 gb blir för lite jag kör med en 80 gb, man bör nog inte ha mindre än det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Throme:

Om man kikar på min post så länkar jag tom om I7 CPUn, det är en rusktigt snabb I7 för en bärbar dator, 4 kärnor och 8 trådar. Så "Bara" 4 kärnor vet jag inte om det direkt är en dålig sak :)"

typo goddamn you ;P

Permalänk
Medlem

Tipsade flickvännen om denna dator (Den billigare för 3990kr) och det blev ett köp för hennes del.

Imponerande pris
Full HD skärm (dock en död pixel. Men det är inget att klaga över) vilket gör sig bra på den 17,3" stora skärmen, blev förvånad över hur bra färgåtergivning det var på skärmen med tanke på priset.

Hon har bara testat att spela WOTLK och League of Legends, inte så krävande spel men dessa har flutit på bra på högsta inställningar.

Om det är någon som har några funderingar så kan jag svara på dom
Ska försöka köra några benchmark så att ni har något att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cudage:

Tipsade flickvännen om denna dator (Den billigare för 3990kr) och det blev ett köp för hennes del.

Imponerande pris
Full HD skärm (dock en död pixel. Men det är inget att klaga över) vilket gör sig bra på den 17,3" stora skärmen, blev förvånad över hur bra färgåtergivning det var på skärmen med tanke på priset.

Hon har bara testat att spela WOTLK och League of Legends, inte så krävande spel men dessa har flutit på bra på högsta inställningar.

Om det är någon som har några funderingar så kan jag svara på dom
Ska försöka köra några benchmark så att ni har något att jämföra med.

Posta gärna en bild på tangentbordet så man ser layouten.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av fredl:

Posta gärna en bild på tangentbordet så man ser layouten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv

Ska nog beställa SSD till min, vilken av dessa två (eller någon liknande i samma prisklass) är bäst i kvalite, prestanda mm.?

Samsung 830:

http://cdon.se/hemelektronik/samsung_830_series_basic_128gb_s...

Intel 330:

http://cdon.se/hemelektronik/intel_330_series_120gb_ssd_r%3a5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon145492:

Ska nog beställa SSD till min, vilken av dessa två (eller någon liknande i samma prisklass) är bäst i kvalite, prestanda mm.?

Samsung 830:

http://cdon.se/hemelektronik/samsung_830_series_basic_128gb_s...

Intel 330:

http://cdon.se/hemelektronik/intel_330_series_120gb_ssd_r%3a5...

Kör på intel som är billigast du får dessutom 5% på det priset med swec rabatten.

Permalänk

Lite frågor om datorerna:

Klarar båda av dessa spel som typ Skyrim och Diablo 3, och med båda menar jag den för 3999 och 6400ish.
Har båda plats för en extra SSD?

Och givetvis, i denna prisklass är dessa mest prisvärda?

Är det även någonsom har hunnit "pressa" datorn lite än? Alltså hur fläkten går vid längre användning och vad dom klarar av rent spel och underhållsmessigt.

Tackar så mycket om ni pallar att svara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aggudabbu:

Lite frågor om datorerna:

Klarar båda av dessa spel som typ Skyrim och Diablo 3, och med båda menar jag den för 3999 och 6400ish.
Har båda plats för en extra SSD?

Och givetvis, i denna prisklass är dessa mest prisvärda?

Är det även någonsom har hunnit "pressa" datorn lite än? Alltså hur fläkten går vid längre användning och vad dom klarar av rent spel och underhållsmessigt.

Tackar så mycket om ni pallar att svara

Enligt Notebookcheck så ska den klara Diablo 3 på High/Ultra. Du kan själv se hur grafikkortet presterar i andra spel i länken nedan
Källa: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-640M-LE.72199.0.html

Har även läst att grafikkortet ska gå att överklocka en hel del