Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Aggudabbu:

Lite frågor om datorerna:

Klarar båda av dessa spel som typ Skyrim och Diablo 3, och med båda menar jag den för 3999 och 6400ish.
Har båda plats för en extra SSD?

Och givetvis, i denna prisklass är dessa mest prisvärda?

Är det även någonsom har hunnit "pressa" datorn lite än? Alltså hur fläkten går vid längre användning och vad dom klarar av rent spel och underhållsmessigt.

Tackar så mycket om ni pallar att svara

De klarar D3 och Skyrim hjälpligt ja. Har inte personligen skruvat upp min och kikat men det ska enligt uppgift finnas plats för SSD i båda. ^^

Jäkligt svårslagna i pris just nu med tanke på vad man får, synd att den med i7 gick upp en femhundring i pris.
Glöm inte att lägga till Office och F-Secure som du får gratis just nu om du tänkt köpa någon av dem.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Cudage:

Enligt Notebookcheck så ska den klara Diablo 3 på High/Ultra. Du kan själv se hur grafikkortet presterar i andra spel i länken nedan
Källa: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-640M-LE.72199.0.html

Har även läst att grafikkortet ska gå att överklocka en hel del

Härligt! vilken av dom är nu LE?
Hemskt ledsen att jag frågar självklara frågor men jag är lite virrig när det kommer till laptops

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Aggudabbu:

Härligt! vilken av dom är nu LE?
Hemskt ledsen att jag frågar självklara frågor men jag är lite virrig när det kommer till laptops

Båda har 640M LE.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Båda har 640M LE.

Ohh, i see..
Men är det någon som vet om det går att sätta i en ssd i lillebrorsan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av fredl:

Posta gärna en bild på tangentbordet så man ser layouten.

Här kommer en till som kanske visar själva tangentbordet lite bättre. :x

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Här kommer en till som kanske visar själva tangentbordet lite bättre. :x

Vafan, har du inte lämnat tillbaks den än?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zlackern:

Vafan, har du inte lämnat tillbaks den än?

Nej inte ännu.
CDON tog några dagar på sig att svara på mitt ärende för att sedan hänvisa mig till att ringa till Fujitsu direkt istället, och deras arbetstider har inte matchat mina direkt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Här kommer en till som kanske visar själva tangentbordet lite bättre. :x

http://i.imgur.com/4lvzb.jpg?1

Tackar. Du får gärna posta en bild på datorn med locket stängd också så att man ser ovansidan.

Permalänk
Medlem

Har beställt den i7an och ska köpa ram+ssd vilket ram passar bäst från cdon 4gb? Eller är det onödigt? Och ssd tänkte jag denna http://cdon.se/hemelektronik/intel_330_series_120gb_ssd_r%3a5...

Ska ha datorn för endast spel surf och film

Visa signatur

Okunning och vill lära mig, Hjälp! ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fock_it:

Har beställt den i7an och ska köpa ram+ssd vilket ram passar bäst från cdon 4gb? Eller är det onödigt? Och ssd tänkte jag denna http://cdon.se/hemelektronik/intel_330_series_120gb_ssd_r%3a5...

Ska ha datorn för endast spel surf och film

Ange SWEC1207 så får du 5% på SSD:n. Alltid något :). Jag tror inte att du behöver 4GB extra. Avvakta med den tycker jag.

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft datorn i ett par dagar. Väldigt nöjd med mitt köp!
Dock ångrar jag att jag inte köpte i7an. Även om jag inte än haft något behov av mer processorkraft känns datorn så bra i övrigt att ha framtidssäkrat den lite extra inte hade varit fel.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av fredl:

Tackar. Du får gärna posta en bild på datorn med locket stängd också så att man ser ovansidan.

Lite småskitig nu och knasigt ljus men iaf.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Tackar. Den ser bättre ut än jag hade väntat. Borde få min imorgon.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att inte kunna installera drivers efter ominstallation och OS satt på en SSD tex.

När jag sätter in skivan för Drivers, Manuals & Utilities så kommer jag in på något program som jag kan installera drivers med, men för en automatiskt installation måste man ha internet, och det går inte utan att ha drivers för nätkortet, sen för en manuell installation så finns inte ens datorn med i listan (NH532), den finns inte heller med i listan på manualer.

Dessutom funkar inte deras hemsida om man ska ladda ner drivers, det går bra tills man kommer dit man ska välja OS, sen så kommer man inte längre.

Piss Fujitsu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm123:

Någon annan som har problem med att inte kunna installera drivers efter ominstallation och OS satt på en SSD tex.

När jag sätter in skivan för Drivers, Manuals & Utilities så kommer jag in på något program som jag kan installera drivers med, men för en automatiskt installation måste man ha internet, och det går inte utan att ha drivers för nätkortet, sen för en manuell installation så finns inte ens datorn med i listan (NH532), den finns inte heller med i listan på manualer.

Dessutom funkar inte deras hemsida om man ska ladda ner drivers, det går bra tills man kommer dit man ska välja OS, sen så kommer man inte längre.

Piss Fujitsu....

Lan-drivrutin: http://support.ts.fujitsu.com/download/Showdescription.asp?So...

Permalänk
Medlem

Verkat lösa det nu, fixade LAN samt W-lan drivrutinen genom att ladda ner på min stationära sen lägga över o installera, sen fixa med DeskUpdate från Fujitsu o söka drivers och ladda ner, dock så fick jag ladda ner Nvidia separat, får väll se om jag får en ny skiva som är den rätta och installera de drivers som saknas (om det gör det).

Tack fredl!

Permalänk
Medlem

beställde min igår. Dator till tjejen, ska spela sims 3, o se på film mm. Tänkte i3an först, men hon är verkligen inte kräsen när det gäller datorer, den förra hon ägde hade hon i 7 år, så slog till och tänkte det kunde hålla 7 år till
cdon hade höjt med 500kr till imorse såg jag, men som tur va han jag beställa innan den höjningen. Den verkar väldigt prisvärd och populär.
Har lite stramt med pengar nu, är det en väldigt slö hdd i den eller klarar man att stå ut med den tror ni? Kanske hjälper om jag slänger dit ett USB 3.0 minne för ReadyBoost?

[edit] Tack för din recension tidigare Tobbe, bra info.[/edit]

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Gjorde test med 3dMark06

Jag använder en SSD till operativsystemet, kan någon snäll själ kunna köra samma program fast ni har HDDn till OS? Se vilken skillnad det blir!

Någon som vet hur man överklockar kortet?

Permalänk

Malm123 kan du köra 3dmark vantage också? länk: http://downloads.guru3d.com/downloadget.php?id=1906&file=5&ev...

Det blir ingen skillnad i 3dmark testerna med eller utan ssd eftersom dom mäter cpu + grafik och inte diskprestanda.

Angående överklockning testa msi afterburner.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

NH532 och några av mina frågetecken

Jag beställde en NH532 till frugan (hon hade precis som någon annan här också haft sin gamla dator, en laptop med Celeron i 7 år!).

(1) Hon reagerade på att skärmen var "grynig" och jag förstår vad hon menar. Det kanske bara beror på att vi båda är vana vid annan skärmtyp men ville kolla om någon annan upplever den på samma sätt?

(2) Om hon upplever det för störigt har någon koll på vad CDON har för policy för öppet köp när man startat och installerat datorn (ja, ja kan säkert läsa det i något avtal någonstans. Jag är lite lat.)?

Tillägg: Har nu läst på lite på CDON och insett att de har en återställningsavgift på 700kr (rena rama rånet). Har någon erfarenhet? Finns det möjlighet att "föhandla" om man lämnar tillbaka datorn av en god orsak eller om man istället byter till annan produkt?

Permalänk
Medlem

Någon som har en Synapticsdrivare som fungerar till NH532 som har tvåfingerscroll? Lite av en deal breaker för mig.

Har testat min lite grann nu och är ganska imponerad sett till priset. Skärmen är ingen kioskvältare (fick en CMO1720 i min), men den är åtminstone matt. Har gjort en ren installation av W7 på en intel 120 gb ssd med den medföljande skivan och installerade drivrutinerna som var med på dvd 2. Datorn är förvånansvärt nätt med tanke på att det är en 17" och den känns som sagt, väldigt prisvärd. Har lite problem med fläkten som spinner upp och går en kort stund vid surf, kan bero på att jag har missat någon drivare.

Öppnade datorn och under luckorna på undersidan så finns det plats för mini pcie för 3G (antennsladdar och antenn verkar vara förinstallerat, en ledig ramslot samt en ledig hårddisk slot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Malm123 kan du köra 3dmark vantage också? länk: http://downloads.guru3d.com/downloadget.php?id=1906&file=5&ev...

Det blir ingen skillnad i 3dmark testerna med eller utan ssd eftersom dom mäter cpu + grafik och inte diskprestanda.

Angående överklockning testa msi afterburner.

Fixar det imorgon om jag har tid.

Ytterliggare en fråga om det är någon kunnig här.

Det finns ju både integrerat grafikkort som är något Intel 4000 bla bla skit, sen finns det ju 640M LE, hur väljer man så att dator ALLTID väljer Nvidia grafikkortet?

Om jag ska köra tex CPU-Z så blir det Intel 4000 integrated graphics och det finns inget alternativ att välja det andra kortet.

Någon som vet hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theninth:

Jag beställde en NH532 till frugan (hon hade precis som någon annan här också haft sin gamla dator, en laptop med Celeron i 7 år!).

(1) Hon reagerade på att skärmen var "grynig" och jag förstår vad hon menar. Det kanske bara beror på att vi båda är vana vid annan skärmtyp men ville kolla om någon annan upplever den på samma sätt?

(2) Om hon upplever det för störigt har någon koll på vad CDON har för policy för öppet köp när man startat och installerat datorn (ja, ja kan säkert läsa det i något avtal någonstans. Jag är lite lat.)?

Tillägg: Har nu läst på lite på CDON och insett att de har en återställningsavgift på 700kr (rena rama rånet). Har någon erfarenhet? Finns det möjlighet att "föhandla" om man lämnar tillbaka datorn av en god orsak eller om man istället byter till annan produkt?

Köpte du i3an eller i7an? Skulle du kunna ladda upp en bild där man ser skärmen då den är igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm123:

Fixar det imorgon om jag har tid.

Ytterliggare en fråga om det är någon kunnig här.

Det finns ju både integrerat grafikkort som är något Intel 4000 bla bla skit, sen finns det ju 640M LE, hur väljer man så att dator ALLTID väljer Nvidia grafikkortet?

Om jag ska köra tex CPU-Z så blir det Intel 4000 integrated graphics och det finns inget alternativ att välja det andra kortet.

Någon som vet hur jag ska göra?

#12516060

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlackern:

Köpte du i3an eller i7an? Skulle du kunna ladda upp en bild där man ser skärmen då den är igång?

i3:an. Jag tvivlar på att en bild (med min kamera) skulle kunna fånga grynigheten. Men det spelar ingen roll. Jag har skickat en förfrågan till cdon nu. För jag är rätt säker på att vi lämnar tillbaka den. Om någon är intresserad (eftersom det kan hjälpa andra om de är missnöjda) har jag skickat två förfrågningar till cdon (utan svar ännu) som ser ut så här:

Citat:

Fråga 2012-07-30 20:01
Vad gäller för öppet köp av laptop? Vi tycker skärmen är grynig (vilket förmodligen inte är ett fel på vårt exemplar utan typen av skärm). Vi har inte bestämt oss, men datorn är ju startad och "installerad".

Citat:

Fråga 2012-07-30 21:36
Hej igen! Jag har läst på att ni tar ut en återställningsavgift. Dock vet jag att Konsumentverket tolkar §12 i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) som att

"Lagen är istället tydlig med att kunden ska få undersöka varan – och därmed måste företag räkna med att köparen startar datorn. Kostnaden för att återställa datorn ska företaget självt stå för." (http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/natkunder-luras-pa-ange...)

Då jag utgår ifrån att ni följer konsumentverket undrar jag nu istället hur återköpet går till. Vi är nu ganska säkra på att vi kommer lämna tillbaka den. Både jag och min fru får ont i huvudet efter att kollat på skärmen en stund (även om vi skalar upp text o dyl)

Jaja, fortsättning följer. Lagen jag hänvisar till finns här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theninth:

i3:an. Jag tvivlar på att en bild (med min kamera) skulle kunna fånga grynigheten. Men det spelar ingen roll. Jag har skickat en förfrågan till cdon nu. För jag är rätt säker på att vi lämnar tillbaka den. Om någon är intresserad (eftersom det kan hjälpa andra om de är missnöjda) har jag skickat två förfrågningar till cdon (utan svar ännu) som ser ut så här:

Jaja, fortsättning följer. Lagen jag hänvisar till finns här.

Det ser ut som om den är matt på TheDaemons bilder. Synd, för de blanka är det inget fel på. Har också tänkt på att de matta ser väldigt gryniga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Någon som har en Synapticsdrivare som fungerar till NH532 som har tvåfingerscroll? Lite av en deal breaker för mig.

Har testat min lite grann nu och är ganska imponerad sett till priset. Skärmen är ingen kioskvältare (fick en CMO1720 i min), men den är åtminstone matt. Har gjort en ren installation av W7 på en intel 120 gb ssd med den medföljande skivan och installerade drivrutinerna som var med på dvd 2. Datorn är förvånansvärt nätt med tanke på att det är en 17" och den känns som sagt, väldigt prisvärd. Har lite problem med fläkten som spinner upp och går en kort stund vid surf, kan bero på att jag har missat någon drivare.

Öppnade datorn och under luckorna på undersidan så finns det plats för mini pcie för 3G (antennsladdar och antenn verkar vara förinstallerat, en ledig ramslot samt en ledig hårddisk slot.

http://www.synaptics.com/resources/drivers
Den stödjs inte officiellt av Fujitsu. Den gick att installera och använda på min kompis Fujitsu av en annan modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlackern:

Det ser ut som om den är matt på TheDaemons bilder. Synd, för de blanka är det inget fel på. Har också tänkt på att de matta ser väldigt gryniga ut.

Det beror inte på att den är matt, det mest troliga är att det är en billig skärm vilket säger sig mer eller mindre självt. En komplett bärbar med den här specen måste ju spara in någonstans för att kunna säljas för 4kkr (för i3:an). För mig som verkligen vill ha en matt bildskärm och spelbar(ish) dator så var det ju en för bra deal för att inte testa. Har dock inte aktiverat installationen för att kunna returnera om jag inte blir nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlackern:

Det ser ut som om den är matt på TheDaemons bilder. Synd, för de blanka är det inget fel på. Har också tänkt på att de matta ser väldigt gryniga ut.

Intressant att höra att fler tänkt på det. Säljs samma dator också i blank eller menar du matta skärmar i allmänhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theninth:

Intressant att höra att fler tänkt på det. Säljs samma dator också i blank eller menar du matta skärmar i allmänhet?

Jag var lite oklar, sorry. Har sett två andra av Fujitsus budgetmodeller och då har den matta jämförelsevis varit grynig. Modellen går att konfigurera litegrann och jag tror att CDON har valt endast matta skärmar.