Permalänk
Medlem

Projekt Golden Oldie

Hej,

bli inte avskräckt av all denna detaljerade text, om du har ont om tid skall du kunna avnjuta galleriet även om du inte läser detta.

Hur som helst jag har nu dragit igång ett projekt då jag ska byta ut delarna ur denna rigg och sätta i inuti detta gamla Siemens Nixdorf Xpert chassit, jag hade letat ett litet tag efter ett gammalt grått men ändå elegant chassi som jag kunde ha på vårt lokala lan party och fann det nu efter jag hjälpt en kille med en datorrelaterad sak. Anledningen var att alla skulle tro att datorn var urkass men sedan när de går fram och kollar ska de bli positivt överaskade över att riggen är så bra som den faktiskt är.

Att montera i detta chassi tog totalt 16 timmar av ganska fokuserat arbete därför att det krävde extrem våld med hammare att rensa från gamla delar samt att få moderkortplåten att överensstämma med skruvplatserna för moderkortet eftersom jag var tvungen att såga ut en egen plats för mitt moderkorts moderkortsplåt, det fanns inte en plats där man bara kunde sätta i och ur moderkortplåtar hur som helst utom jag fick såga ut en egen ur plåten. En annan sak var att få CPU kylaren att passa, jag fick bända upp kylflensarlagren en för en med en skruvmejsel, en sak som resulterade i många sår och mycket död tid. Jag fick också sitta och klura mycket om allt verkligen skulle passa och det kom jag fram till att det gjorde det minsann men lite fix och trix skulle behövas!

Kamera: iPhone 4s, blir ganska bra bilder i rätt ljus men de flesta bilderna är tagna en mörk, molnig åskdag.

Komponenter:
Siemens Nixdorf Xpert chassi
Intel i5 2500k - CM TX3
Sapphire 7970 3GB
MSI P67 G-45
8GB Vengeance 1600mhz röd
Corsair 750W V2 80+ bronze
1TB HDD - Samsung
120GB Vertex 3 MAX IOPS
Arctic Silver 5 kylpasta
(2012-10-04 Update)
Antec KÜHLER H2O 620 som byter ut CM TX3n som satt på, då fasar jag även ut de fasansfulla gröna fläktarna.
Corsair AF 120 1100rpm quiet edition som ska sitta på 620n, detta fasar ut ALLA gröna fläktar och lämnar endast det subtila blåa skenet från moderkortet.

Projekt Golden Oldie

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

haha, körde du datorn sådär?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

haha, körde du datorn sådär?

Ja

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

så extremt roligt att se! kommer att härma dig en dag!

Permalänk
Medlem

Du skulle ha kapat lite hål ur moderkortsplåten för kablar precis bredvid kontakterna. Nu när man ändå hade ute plåten menar jag.

Det är kul att någon går emot alla dessa stilrena chassin och "synas i mörket" byggen. Retro är ju rejält på modet, men ingen verkar vilja bygga i gamla datorlådor

Permalänk
Avstängd

Vadå frakta den så pga alkohol!? Är du onykter är det tamefan ännu värre att köra moppe.. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Vadå frakta den så pga alkohol!? Är du onykter är det tamefan ännu värre att köra moppe.. :S

Min mamma och pappa hade druckit den kvällen och jag var ivrig med att börja.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klemze:

Min mamma och pappa hade druckit den kvällen och jag var ivrig med att börja.

Okay, då missförstod jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

så extremt roligt att se! kommer att härma dig en dag!

Fan det var extremt kul att höra!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt bygge! Har väntat på att nån ska göra nått sånt här!

Gärna lite fler bilder på den färdiga maskinen sen

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Riktigt grymt bygge! Har väntat på att nån ska göra nått sånt här!

Gärna lite fler bilder på den färdiga maskinen sen

Jag har vart riktigt lat den senaste tiden för jag har svårt att bestämma mig, ska jag tona ner belysningen och byta ut cdspelaren mot en grå eller ska jag ha kvar den svarta cdspelaren och bara bombardera de 3 "linjerna" på fronten med grön/röd eller både och belysning? Har svinsvårt att bestämma som sagt.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt!
tycker att den ser bättre ut med den grå spelaren, men å andra sidan är jag lite inne på att det som inte är funktionellt är inte snyggt (till viss del). Går det inte att bara ta fronten från den gamla och ha i chassit, eller kanske byta ut den svartas mot den grå fronten? Det skulle bli riktig respekt!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Fränt jag tycker du ska ha fronten som den är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Riktigt coolt!
tycker att den ser bättre ut med den grå spelaren, men å andra sidan är jag lite inne på att det som inte är funktionellt är inte snyggt (till viss del). Går det inte att bara ta fronten från den gamla och ha i chassit, eller kanske byta ut den svartas mot den grå fronten? Det skulle bli riktig respekt!

Skrivet av J0nK3n:

Fränt jag tycker du ska ha fronten som den är nu.

Ni har övertygat mig, jag tänker ha det "gamla" utseendet utan flash.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Riktigt coolt!
tycker att den ser bättre ut med den grå spelaren, men å andra sidan är jag lite inne på att det som inte är funktionellt är inte snyggt (till viss del). Går det inte att bara ta fronten från den gamla och ha i chassit, eller kanske byta ut den svartas mot den grå fronten? Det skulle bli riktig respekt!

Menar du att jag ska sätta fläktar i fronten på Siemens chassit eller vad?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Jag har vart riktigt lat den senaste tiden för jag har svårt att bestämma mig, ska jag tona ner belysningen och byta ut cdspelaren mot en grå eller ska jag ha kvar den svarta cdspelaren och bara bombardera de 3 "linjerna" på fronten med grön/röd eller både och belysning? Har svinsvårt att bestämma som sagt.

Tycker också du ska ha den i originalskick med grå CD-spelare. Blir riktigt retro då

Borde gå att köpa gråa fronter på eBay kanske?

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Avstängd

verkligen inte det snyggate retro chassit på landet.. men i like

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Menar du att jag ska sätta fläktar i fronten på Siemens chassit eller vad?

Fläktar? Då missförstår du mig nog lite.

Jag tänkte att det skulle bli snyggt med den gråa optiska läsaren i stället för den svarta. Men går det att ta bort fronten från den, bända bort plasten liksom? (på den optiska läsaren. inga missförstånd den här gången) I så fall skulle du ju kunna ha chassit att se ut som att den har en urgammal optisk läsare, men det är inget innanför. Mer plats för annat.
Men sedan tänkte jag lite längre och kom på att om det går skulle du ju kunna ta fronten från den och sätta på den nya fungerande optiska läsaren. Då ser datorn ut att ha en uråldrig läsare medan det sitter en relativt ny och välfungerande läsare innanför. Ännu häftigare!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Fläktar? Då missförstår du mig nog lite.

Jag tänkte att det skulle bli snyggt med den gråa optiska läsaren i stället för den svarta. Men går det att ta bort fronten från den, bända bort plasten liksom? (på den optiska läsaren. inga missförstånd den här gången) I så fall skulle du ju kunna ha chassit att se ut som att den har en urgammal optisk läsare, men det är inget innanför. Mer plats för annat.
Men sedan tänkte jag lite längre och kom på att om det går skulle du ju kunna ta fronten från den och sätta på den nya fungerande optiska läsaren. Då ser datorn ut att ha en uråldrig läsare medan det sitter en relativt ny och välfungerande läsare innanför. Ännu häftigare!

Okej, tack för idén!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Sjukt cool idé, dreamhack 1998:D

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk

Skulle inte bli förvånad sen när du får besök och "Nä men varför har du inte slängt ut den där gamla burken än?"

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är roligt med äldre chassin som det här, tycker absolut inte du skall ha några färgade ljus någonstans då det förstör intrycket.
Kan du inte leva med CD spelare så tycker jag du skall ta en tripp till närmaste soptipp och titta efter äldre spelare i elektronikavdelningen som är grå/vita och hitta en front där knappen sitter placerad på samma position som din svarta DVD spelare eller bara ta och plocka bort och måla om den svarta fronten.

Annars tycker jag det blev bra även om jag skulle valt ett annat chassi.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unaimednr1:

Skulle inte bli förvånad sen när du får besök och "Nä men varför har du inte slängt ut den där gamla burken än?"

Precis sådana reaktioner jag fått vilket tyder på ett lyckat projekt.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag tycker det är roligt med äldre chassin som det här, tycker absolut inte du skall ha några färgade ljus någonstans då det förstör intrycket.
Kan du inte leva med CD spelare så tycker jag du skall ta en tripp till närmaste soptipp och titta efter äldre spelare i elektronikavdelningen som är grå/vita och hitta en front där knappen sitter placerad på samma position som din svarta DVD spelare eller bara ta och plocka bort och måla om den svarta fronten.

Annars tycker jag det blev bra även om jag skulle valt ett annat chassi.

Har inte använt min cdspelare mer än de gångerna jag installerat Windows, så jag kunde inte bry mig mindre om jag ska vara ärlig :D. Den gråa cdspelaren har ju ingen s-ata kontakt men den har en strömkontakt som passar mitt nätagg, så det funkar att trycka ut och in skivan osv

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

Sjukt cool idé, dreamhack 1998:D

Tack som fan, hoppas killarna på LANet gillar idén lika mycket som du :).

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Jag måste ha mer hjälp. Ska jag flytta över Intel core i5, Sapphire graphics och Powered by Corsair klistermärkena för att hinta mot vad som finns i eller ska jag ha Pentium II och Windows 95? Vad tycker ni?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Jag måste ha mer hjälp. Ska jag flytta över Intel core i5, Sapphire graphics och Powered by Corsair klistermärkena för att hinta mot vad som finns i eller ska jag ha Pentium II och Windows 95? Vad tycker ni?

Tycker du ska ha kvar dom gamla klistermärkena. Så blir den riktigt stealth Kommer säkert dra mycket uppmärksamhet till sig

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Jag måste ha mer hjälp. Ska jag flytta över Intel core i5, Sapphire graphics och Powered by Corsair klistermärkena för att hinta mot vad som finns i eller ska jag ha Pentium II och Windows 95? Vad tycker ni?

Helt klart de gamla! Skulle absolut använda en på min dator om jag också hade en!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Tycker du ska ha kvar dom gamla klistermärkena. Så blir den riktigt stealth Kommer säkert dra mycket uppmärksamhet till sig

Skrivet av hag.com:

Helt klart de gamla! Skulle absolut använda en på min dator om jag också hade en!

Will do.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Tack som fan, hoppas killarna på LANet gillar idén lika mycket som du :).

Haha, jadu!
Du kommer nog få en heldel blickar!;)

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window