Domstol i USA: "Samsung har kopierat Iphone och Ipad"

Permalänk

På ett sätt är det konstigt att man kan ha patent på vad en mjukvara gör, däremot inte på själva mjukvaran. Antag att telefon A och telefon B har en identisk zoomfunktion. Under skalet ser det helt olika ut men användaren ser ingen skillnad, han nyper för att zooma. Om koden är näst intill identisk så är det en sak. Om jag skriver egna drivare till min mus, bör Logitech stämma mig då? Min mjukvara flyttar ju också en pekare på en skärm beroende på input från en mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jag rekommenderar att du kollar upp lite mer exakt vad det citatet jag gissar du syftar på handlar om. En stor konstnär tar inspiration och idéer från andra och skapa någon eget, en bra konstnär kopierar bara andra.

Finns flertalat sådana exempel när det gäller Apple, att de var inte först med att utveckla tekniken men de tog den till sig och gjorde det till sin egen. Ett bra exempel på det är deras magsafe-kontakt.

"Picasso once said: Good artists copy, great artists steal
And we have you know...always been shameless about stealing great ideas"
Så med andra ord: Bra artister/konstnärer kopierar, stora srtister/konstnärer stjäl. Detta sade Jobs 1996 (framgår i videon om remix som har länkats tidigare: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=zd-d... ).
Så med det i bagaget och hur Apple beter sig idag...jag väljer att hålla inne med den kommentaren...

Kontakter? Har förändrats och förfinats genom åren... Apple var knappast FÖRST med en kontakt. De gjorde om en standard så att det passade dem (som så många andra har gjort).
HUR många olika kontakter finns där inte för olika ändamål och krav? Jösses.....

Eller hjulet som jämförelse.....det går inte att skapa ett nytt hjul......bara förändra och förbättra.... Point made? I think so....

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Varför är det så? Har ni några argument eller är det bara lösa påståenden? Tänkte främst för det var så många som gillade ditt inlägg.

Titta på videon som huxflux länkar till på förra sidan så ser du exempel på att patentsystemet inte längre gör det som var tanken bakom skapandet. Systemet var till för att främja utveckling men idag används det så stora företag kan dominera marknaden och utvecklingen snarare hindras. Filmen ger ett bra exempel på att om mjukvarupatent, som de ser ut idag, hade funnits på 80-talet så hade förmodligen Xerox patenterat saker som skrivbord, visualisering av filer som skrivblad och mappar och allt annat vi är vana vid idag, och de hade kunnat hålla företag, som det lilla nystartade garageföretaget Apple, borta från marknaden med sina enorma resurser.

Till och med en amerikansk domare, vars namn undviker mig för tillfället, sade att patentlagarna verkligen måste ses över i samband med en Apple-rättegång för några månader sedan. Han påpekade också det sorgliga faktumet att sådana ändringar tar lång tid att genomföra.

Permalänk

I framtiden kommer det inte spela någon roll vilken mobil eller surfplatta du köper, Apple kommer få patentpengar på alla mobila enheter och på så sätt så kommer Apple alltid tjäna dina pengar oavsett märke. Alla blir förlorare i den här patentstriden.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Galaxy Note är ju så stor att man inte får ner den i fickan?

Haha, jag har flera gånger fått panik över att jag inte känner mobilen då jag sticker ner handen i byxfickan efter mobilen och INTE känner den. Det hela slutar med att man känner något i byxan längs låret när man går i backar/trappor och sticker ner handen och finner den. Kan säga att mina byxfickor är riktigt stora, så att man får säkert plats med 2 notes på bredden (Kanske någon stans mellan 1½ - 2 notes låter lite mer rimligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Ja just det...så var det. Men i slutänden så kan merparten av saker bara förfinas för det är SVÅRT att komma på ngt nytt idag som inte har gjorts redan.

Kontakter? Har förändrats och förfinats genom åren...

Eller hjulet som jämförelse.....det går inte att skapa ett nytt hjul......bara förändra och förbättra.... Point made? I think so....

Men var går gränsen av "förfining", ta inspiration och att helt enkelt kopiera?

Alltså Apples magsafe, en kontakt som hålls på plats med hjälp av en magnet och som inte har något upp eller ner. Det har funnit i andra produkter (alltså inte datorer) innan Apple tog det till sig på sina Mac:ar. Det är att "sno" en ide och göra sin egna produkt bättre.

Eller som när de tog fram designen på en av iPhone prototyperna. Designern fick uppdraget att ta fram en design baserat på Sonys designspråk. Det handlade återigen inte om att kopiera en redan befintlig produkt, utan att ta inperation av ett designspråk för att utveckla en egen produkt.

Det samsung gjorde med sin Galaxy S, både designmässigt (telefon, kablar, kartonger) och gränssnittet var inte att ta inspiration från Apple och göra en bättre produkt enligt mig. De kopierade en konkurents redan befintlig produkt mer eller mindre rakt av. De tog inte idéer från Apple och gjorde något bättre.

Men Apple är inte fläckfritt på denna punkt heller enligt mig. Notificationcenter anser jag inte handla om inspiration. Det är mer eller mindre en kopia av en funktion som Android haft länge.

Att man kan göra något bra som inte är det minsta likt Apples gränssnitt tycker jag Microsofts WP7 är ett bevis för. Gillar det verkligen (synd bara att de har så dåligt stöd från utvecklare än så länge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

"Picasso once said: Good artists copy, great artists steal
And we have you know...always been shameless about stealing great ideas"
Så med andra ord: Bra artister/konstnärer kopierar, stora srtister/konstnärer stjäl. Detta sade Jobs 1996 (framgår i videon om remix som har länkats tidigare: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=zd-d... ).

Återigen, läs vad det handlar om. Att stjäla en ide och att kopiera. Han säger inte att man skall kopiera en konkurrent produkt rakt av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av J7:

Haha, jag har flera gånger fått panik över att jag inte känner mobilen då jag sticker ner handen i byxfickan efter mobilen och INTE känner den. Det hela slutar med att man känner något i byxan längs låret när man går i backar/trappor och sticker ner handen och finner den. Kan säga att mina byxfickor är riktigt stora, så att man får säkert plats med 2 notes på bredden (Kanske någon stans mellan 1½ - 2 notes låter lite mer rimligt)

Har hänt mig ett antal gånger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Återigen, läs vad det handlar om. Att stjäla en ide och att kopiera. Han säger inte att man skall kopiera en konkurrent produkt rakt av.

Hans citat håller ändå inte med senare beteende eftersom uttrycket inte är "bad artists copy, good artists steal".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Hans citat håller ändå inte med senare beteende eftersom uttrycket inte är "bad artists copy, good artists steal".

Citatet är ju inte Steve Jobs utan Picassos (sägs det åtminstone) och handlade inte om några elektronikprodukter direkt Steves ord är: "We have always been shameless about stealing great ideas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Orginal citatet är inte Steve Jobs utan Picassos (sägs det åtminstone) och handlade inte om några elektronikprodukter direkt Steves ord är: "We have always been shameless about stealing great ideas"

Jag vet var det kommer ifrån (Steve säger det till och med i citatet) och saken blir precis densamma eftersom Apple inte stämmer Samsung för att ha stulit iPhones från deras lager utan att de påstår att de kopierat design. Att Steve sedan sade "att han skulle göra allt i sin makt för att förgöra Android för det är en stulen produkt" gör det än mer knasigt. Speciellt som Android verkligen inte tagit iOS rakt upp och ned utan Google har lånat några ideer från Apple, några från andra håll och sedan satt ihop allt och gjort egna förbättringar. Det är svårt att separera det från sådant Apple håller på med.

Sedan betyder det ju inte mycket i praktiken. Att Jobs böt inställning till saker och människor beroende på om han tjänade på dem eller inte är ju väldokumenterat och inget man behöver bevisa igen.

Permalänk
Medlem

Apple utnyttjar sitt storhets vansinne i amerikanska patent lagar som de mer eller mindre målar in sig i ett hörn, som kommer få konsekvenser för Apple i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag vet var det kommer ifrån (Steve säger det till och med i citatet) och saken blir precis densamma eftersom Apple inte stämmer Samsung för att ha stulit iPhones från deras lager utan att de påstår att de kopierat design. Att Steve sedan sade "att han skulle göra allt i sin makt för att förgöra Android för det är en stulen produkt" gör det än mer knasigt. Speciellt som Android verkligen inte tagit iOS rakt upp och ned utan Google har lånat några ideer från Apple, några från andra håll och sedan satt ihop allt och gjort egna förbättringar. Det är svårt att separera det från sådant Apple håller på med.

Sedan betyder det ju inte mycket i praktiken. Att Jobs böt inställning till saker och människor beroende på om han tjänade på dem eller inte är ju väldokumenterat och inget man behöver bevisa igen.

Förstod inte mycket av vad du sa där Eh, Stulit iPhone från ett lager? Citatet handlar ju högst sannolikt inte om att fysisk stjäla något (definitivt inte så Steve tolkade det allafall). Finns många intressanta diskussion/tolkningar av detta citat förövrigt.

Som jag redan sagt så håller jag med om att även Apple kopierat (notification center) men Samsung gick för långt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Ville minnas att jag såg en gammal bild som drog Apples rykte om att stämma allt och alla till sina extremer (tror det var då Tyskland bannade). Så jag beslutade mig för att hitta den!

För att undvika flamekrig eller liknande så kanske man bör påminna att bilden drar tillväga extremerna och endast bör tittas på för humorn och inte något sanningsvärde, för det finns inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Men var går gränsen av "förfining", ta inspiration och att helt enkelt kopiera?

Alltså Apples magsafe, en kontakt som hålls på plats med hjälp av en magnet och som inte har något upp eller ner. Det har funnit i andra produkter (alltså inte datorer) innan Apple tog det till sig på sina Mac:ar. Det är att "sno" en ide och göra sin egna produkt bättre.

Eller som när de tog fram designen på en av iPhone prototyperna. Designern fick uppdraget att ta fram en design baserat på Sonys designspråk. Det handlade återigen inte om att kopiera en redan befintlig produkt, utan att ta inperation av ett designspråk för att utveckla en egen produkt.

Det samsung gjorde med sin Galaxy S, både designmässigt (telefon, kablar, kartonger) och gränssnittet var inte att ta inspiration från Apple och göra en bättre produkt enligt mig. De kopierade en konkurents redan befintlig produkt mer eller mindre rakt av. De tog inte idéer från Apple och gjorde något bättre.

Men Apple är inte fläckfritt på denna punkt heller enligt mig. Notificationcenter anser jag inte handla om inspiration. Det är mer eller mindre en kopia av en funktion som Android haft länge.

Att man kan göra något bra som inte är det minsta likt Apples gränssnitt tycker jag Microsofts WP7 är ett bevis för. Gillar det verkligen (synd bara att de har så dåligt stöd från utvecklare än så länge).

Skrivet av S_Z:

Återigen, läs vad det handlar om. Att stjäla en ide och att kopiera. Han säger inte att man skall kopiera en konkurrent produkt rakt av.

Och hur har Samsung kopierat den RAKT AV?
Det har de INTE.
Deras produkter må vara snarlika.....men inga rena kopior. Då hade marknaden varit översvämmad av iPhonekopior märkta Samsung, sett likadana ut, fungerat likadant... Nu är det snarligt. HUR kan man missta en Samsung från en Apple? Det GÖR man inte....även om man ser till plattorna...
Däremot lukruativa kineser har slussat ut en mängd med iPhone-kopior i rasande takt....för kineserna skäms inte för sig när det gäller kopior.

Saken är även den att Apple har "kopierat" och/eller "stulit" funktioner och idéer från andra och på något sätt skapat ett nytt patent på något redan existerande för att de förde in funktionen inom en annan applicering än vad ursprunget hade. Men det är likväl samma sak som ursprunget.
Smart? Ja......
Rätt? Nej....
Så kom inte o snacka här nu... Apple är minst lika ruttna som alla andra på att stjäla och kopiera....

Sedan kanske jag kan tillägga att merparten av tekniken som används inom elektronik (ta Retinaskärmen som exempel) har tagits fram av en annan part än de som sätter märket på den.... Apple ville ha en viss typ av skärm och letade sedan efter ngn som tillverkar skärmar av den typen de ville ha och bad dem göra skärmar enligt deras specificationer, tekniken fanns redan.

Jag ser PRECIS samma sak inom min egna bransch.....det är sällan märkena tar fram ngr komponenter själva framförallt elektronik och andra komponenter som ventiler osv utan de kontaktar andra för att få fram saker enligt egna specifikationer som de sedan inför i deras egna produkter.

Mobiltillverkarna kan hålla på bäst de vill med stämningar och motstämningar hit och dit. MEn faktum kvarstår att ALLA kopierar och stjäl från varandra.
Sedan att vissa gör det "snyggare" än andra är en annan femma.....

Alla är lika goda kålsupare....

Permalänk
Skrivet av SalaMAD:

Bara jag som tycker att det känns som att apple vill att man ska uppfinna hjulet igen... En klocka eller kalender går inte att utforma på så många olika sätt, och tittar man noga på denna bild så tycker jag det är fler olikheter än likheter mellan de olika skärmdumparna.

...fast hade hjulet uppfunnits i modern tid så kan jag ju lova att det hade funnits patent på det Inte konstigt att man vill värna om sin uppfinning egentligen, om någon kör på samma idé så är det ju förlorade pengar Sen tycker jag själv att det är lite löjligt och att patentet borde omarbetas.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Och hur har Samsung kopierat den RAKT AV?
Det har de INTE.
Deras produkter må vara snarlika.....men inga rena kopior. Då hade marknaden varit översvämmad av iPhonekopior märkta Samsung, sett likadana ut, fungerat likadant... Nu är det snarligt. HUR kan man missta en Samsung från en Apple? Det GÖR man inte....även om man ser till plattorna...
Däremot lukruativa kineser har slussat ut en mängd med iPhone-kopior i rasande takt....för kineserna skäms inte för sig när det gäller kopior.

Saken är även den att Apple har "kopierat" och/eller "stulit" funktioner och idéer från andra och på något sätt skapat ett nytt patent på något redan existerande för att de förde in funktionen inom en annan applicering än vad ursprunget hade. Men det är likväl samma sak som ursprunget.
Smart? Ja......
Rätt? Nej....
Så kom inte o snacka här nu... Apple är minst lika ruttna som alla andra på att stjäla och kopiera....

Sedan kanske jag kan tillägga att merparten av tekniken som används inom elektronik (ta Retinaskärmen som exempel) har tagits fram av en annan part än de som sätter märket på den.... Apple ville ha en viss typ av skärm och letade sedan efter ngn som tillverkar skärmar av den typen de ville ha och bad dem göra skärmar enligt deras specificationer, tekniken fanns redan.

Jag ser PRECIS samma sak inom min egna bransch.....det är sällan märkena tar fram ngr komponenter själva framförallt elektronik och andra komponenter som ventiler osv utan de kontaktar andra för att få fram saker enligt egna specifikationer som de sedan inför i deras egna produkter.

Mobiltillverkarna kan hålla på bäst de vill med stämningar och motstämningar hit och dit. MEn faktum kvarstår att ALLA kopierar och stjäl från varandra.
Sedan att vissa gör det "snyggare" än andra är en annan femma.....

Alla är lika goda kålsupare....

Du verkar upprörd i ditt sätt att skriva med massa punkter och ord med stora bokstäver. Om du är det, tagga ner lite, det är kul att diskutera

Du har rätt till din åsikt men jag delar den inte. Jag har redan flertalet gånger sagt att jag även tycker att Apple har kopierat. Och jag har inget emot det i liten skala men personligen håller med domen i fallet om just Galaxy S. Det rör sig om helheten, det var inte någon enstaka sak som de kopierade. De försökte skapa något väldigt likt iPhone, ner till kablar och kartonger. De gick för långt i mina (och uppenbarligen juryns) ögon helt enkelt.

Att börja blanda in retinadisplay i diskussion förstår jag inte. Apple tillverkar själv inte elektronikkretsar eller komponenter och de har aldrig påstått att de gjort det heller.

Som jag sa tidigare, jag ser en definitiv skillnad "att sno idéer" (magsafe) och att kopiera design eller funktion från konkurrenters befintliga produkter. Det är min åsikt, du behöver inte dela den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Förstod inte mycket av vad du sa där Eh, Stulit iPhone från ett lager? Citatet handlar ju högst sannolikt inte om att fysisk stjäla något (definitivt inte så Steve tolkade det allafall). Finns många intressanta diskussion/tolkningar av detta citat förövrigt.

Som jag redan sagt så håller jag med om att även Apple kopierat (notification center) men Samsung gick för långt enligt mig.

Du sade att Picasso inte talade om elektronikprodukter och jag menade att det är inte hela produkten som är kopierad/stulen enligt Apple (dvs de stämmer inte Samsung för stöld), bara designideer (vilket blir i linje med vad Picasso pratade om).

Angående Galaxy S, som du skrev om i inlägget ovan, ägde jag en sådan och den hade inte laddare osv som ser ut som Apple-grejer. Det rörde sig väl om Samsungs första platta som var på det sättet då jag inte sett någon telefon i Galaxy S-serien som har laddare och så som liknar Apples.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför dom ska hålla på såhär. Allt är ju mer eller mindre lånat och kopierat, ta tex Apple A5 processorn. Grundidé från Intel, designad av Apple och tillverkad av Samsung. Undra vem som kommer tillverka deras nästa processorer efter detta ptentkrig. Någon som redan vet kanske?

Permalänk
Skrivet av Liquidedust:

Innan någon påpekar något, nästan all läkemedelsproduktion och forskning sker i dagsläget av amerikanska företag och görs med rent vinstintresse.

Jag håller med i stort sett allt du skriver. Jag ser också stor skillnad på läkemedelsforskning och en ide om hur man pillar med fingrarna på en mobil.
Jag håller inte, och ville påpeka, den otroligt naiva inställningen som vissa har om att patent i sin helhet bör avskaffas. Det finns mycket problem med patentregler speciellt ur ett internationellt perspektiv.

De amerikanska företagen som forskar fram nya mediciner gör det i rent vinstintresse och det är förutsatt att dom skall få avkastning på sina investeringar.
Om inte det fanns hopp om avkastning så görs helt enkelt inte investeringen och det finns ingen ny produkt att kopiera.
Inom medicin så blir det också en humanitär faktor som inte är helt självklar hur man skall hantera.

Det är visst okej att "det amerikanska företaget" sitter och spenderar hundratals miljoner under flera år i forskning så länge dom inte har mage att vilja tjäna pengar på sin produkt?

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artcore:

Förstår inte varför dom ska hålla på såhär. Allt är ju mer eller mindre lånat och kopierat, ta tex Apple A5 processorn. Grundidé från Intel, designad av Apple och tillverkad av Samsung. Undra vem som kommer tillverka deras nästa processorer efter detta ptentkrig. Någon som redan vet kanske?

Skulle Apple ha snott processorn menar du?

A5 som helhet är designad av Apple men den består ju av processorarkitekturer från bland annat ARM (CPU) och Imagination Technology(GPU). Apple betalar ju dessa företag pengar för att använda deras arkitekturer. Så de har varken tagit/lånat/kopierat något, de har köpt.

Än så länge är det fortfarande Samsung som tillverkar deras processorer.

Permalänk
Medlem

såg på nyhetena att folket i USA är oroliga för deras mobil marknad om Apple får fortsätta..Tacka fan för det.Betala över priser för en mobil med skit prestanda medans övriga världen får snabbare och snabbare mobiler och större utval kopierade av varandra eller inte vem bryr sig inte jag lol

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

såg på nyhetena att folket i USA är oroliga för deras mobil marknad om Apple får fortsätta..Tacka fan för det.Betala över priser för en mobil med skit prestanda medans övriga världen får snabbare och snabbare mobiler och större utval kopierade av varandra eller inte vem bryr sig inte jag lol

Är teoretisk snabbhet det som är viktigast?

Permalänk
Medlem

Så, då är det bara att hålla tummarna att Google trycker till Apple ordentligt nu i kommande stämningen med Motorola Mobile i fronten.

Jag hoppas något företag kan sätta Apple på plats och visa att startar man leken så får man nog slutföra den också. De har inte uppfunnit något själva, bara snott, gjort om och tagit patent, för att sedan ta ännu mera patent som borde tillhört någon annan, den originala skaparen. Skaparen som tyckte att:

-"Fan detta var en bra idé men vi låter andra företag låna den så kanske den utvecklas och blir ännu bättre"

Då kommer elaka Apple, snor idén och inte nog med det, de tar åt sig äran också! När Steve Jobs dog så blev denna planet av med ännu en ond människa. Han sitter nog ihop med djävulen och Hitler och jämför sina försök att ta över världen.

Yay, offtopic

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Sånt här dödar innovation, dock är det ingenting nytt under solen, det är så det har varit för enskilda uppfinnare i åratal. Det enda uppseendeväckande är att det denna gång är ett megastort företag som gått på pumpen, ett sånt som annars brukar kunna försvara sig själv i trolltvister, enskilda personer kan bara glömma att ens försöka. Vissa udda typer som Håkan Lantz har visst försökt, med tveksam framgång, men han är ett extremfall att han ens försökt.

Det är nästan omöjligt att utveckla en bättre produkt som är bättre än av vad det vara månde, utan att använda delar som påminner om den produkten som den är bättre än. Världens snabbaste sportbil är ganska så lik den näst snabbaste osv osv. Och är det nästan omöjligt så låter man bli, så mycket blev det av den innovationen. Ingen alls.

Det är bara att hoppas att alla nu ger fan i USA, så kan Apple få monopol där och bli tvångsdelade av de federala myndigheterna.
Men, det kommer inte att hända, eftersom Apple är i en ohelig allians med Microsoft(båda använder samma företag för patentskydd). Säljer Windows Phone 8 tillräckligt bra blir Apple/Microsoft som Intel/AMD. Den ena finns bara till för att den andra inte skall tvångsdelas. Våta drömmar för Apple-dirrar.

edit. det är rätt otroligt hur kommunistisk extremkapitalism blir, antingen får alla bara köpa en bilmodell eller så får alla bara använda en telefonmodell. Same shit, different name ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Och karusellen rullar vidare..

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S_Z:

Du verkar upprörd i ditt sätt att skriva med massa punkter och ord med stora bokstäver. Om du är det, tagga ner lite, det är kul att diskutera

Du har rätt till din åsikt men jag delar den inte. Jag har redan flertalet gånger sagt att jag även tycker att Apple har kopierat. Och jag har inget emot det i liten skala men personligen håller med domen i fallet om just Galaxy S. Det rör sig om helheten, det var inte någon enstaka sak som de kopierade. De försökte skapa något väldigt likt iPhone, ner till kablar och kartonger. De gick för långt i mina (och uppenbarligen juryns) ögon helt enkelt.

Att börja blanda in retinadisplay i diskussion förstår jag inte. Apple tillverkar själv inte elektronikkretsar eller komponenter och de har aldrig påstått att de gjort det heller.

Som jag sa tidigare, jag ser en definitiv skillnad "att sno idéer" (magsafe) och att kopiera design eller funktion från konkurrenters befintliga produkter. Det är min åsikt, du behöver inte dela den.

Har du funderat på att få din syn undersökt? Om den bilden visar direkt kopiering av något nytt så behöver du den omgående.
Sorterade ikoner är gammalt som fan, varenda kalender ser likadant ut, samma gäller resten. Vilken rabiat idiot godkände design patent på den skiten undrar jag för inte kan det ha varit någon vettig person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigCheese:

Jag håller med i stort sett allt du skriver. Jag ser också stor skillnad på läkemedelsforskning och en ide om hur man pillar med fingrarna på en mobil.
Jag håller inte, och ville påpeka, den otroligt naiva inställningen som vissa har om att patent i sin helhet bör avskaffas. Det finns mycket problem med patentregler speciellt ur ett internationellt perspektiv.

De amerikanska företagen som forskar fram nya mediciner gör det i rent vinstintresse och det är förutsatt att dom skall få avkastning på sina investeringar.
Om inte det fanns hopp om avkastning så görs helt enkelt inte investeringen och det finns ingen ny produkt att kopiera.
Inom medicin så blir det också en humanitär faktor som inte är helt självklar hur man skall hantera.

Det är visst okej att "det amerikanska företaget" sitter och spenderar hundratals miljoner under flera år i forskning så länge dom inte har mage att vilja tjäna pengar på sin produkt?

Problemet just med grundforskning inom läkemedel är att det till stor del flyttat ut från Universitet och och med statsfinansierad grundforskning och mer eller mindre enbart fokuserats i kommersiella bolag. Vi hade juh även i Sverige en stor del av staten subventionerad och statsfinansierad grundforskning för just medicin för att just läkemedel inte skulle hamna i en kommersiell spiral.

Nu är juh läkemedel tills viss del reglerad även i USA, och menar skulle läkemedelsbolagen bestämma helt själv skulle ingen bromsläkemedel alls för t.ex cancer eller aids tas fram, detta då det är väldigt liten om någon marginal alls på det, men i stället skulle samhället fyllas med smärtstillande, antidepressiva och potensmedel som det är väldigt bra marginal på (också till stor del åt det hållet Amerikanska läkemedelsindustrin går åt).

Till stor del denna situation som på något sätt i grund och botten måste lösas, problemet är dock att det är svårt att göra ren grundforskning på nya läkemedel utanför USA, och även i USA, då de flesta läkemedelspatent fortfarande till stor del ägs av de läkemedelsföretag som är etablerade och/eller baserade i USA redan. Enda länderna på rak arm som jag vet har vågat gå emot detta är Brasilien och Indien, vilket dock har lätt till en hel dels handelsembargon från USAs sida mot dessa länder.

Det behövs helt enkelt en omstrukturering av läkemedelspatent helt enkelt, en sådan sak som att klassificera saker som essential och non-essential skulla göra en hel del, och tillåta statsfinansierad grundforskning igen på essential utan att inkräkta på läkemedelsbolagens vinstdrivande produkter dvs non-essentials.

Helt klart inte emot vinstdrivande företag och alla patent, men just inom mjukvara, affärsideér och läkemedel anser jag själv av det måste omstruktureras en hel del, speciallt gällande USA, Kanada, Japan och Sydkorea. EU har en lite mer resonabel inställning till dessa sorts patent, även om just läkemedelspatenten även här skulle behöva en översikt. Mjukvaru och affärsidé och konceptpatent anser jag dock att vi kan lägga i malpåse direkt, är mer eller mindre omöjligt i dag att utveckla programvara t.ex utan att inkräkta på minst ett dussin patent bara genom funktioner och UI. Så antingen måste man begränsa mjukvaran till att inte tillåtas i USA, Kanada, Japan och Sydkorea eller så får man helt enkelt skita i att utveckla alls. På den globala marknaden vi har i dag blir det liksom totalt vansinne och om mjukvaru, koncept och affärsidé -patent får fortsätta existera.

Menar, hur sjutton kan ens mjukvaru, koncept och affärsidé -patent ens uppnå verkanshöjd, eller icke ha någon prior art. Blir liksom helt absurt att man ska förbjudas att göra saker på ett visst sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampa10:

kan ingen skicka en atombomb på usa så det blir slut på elendet.

Hade fungerat om inte hela världens ekonomi ligger på USAs breda axlar.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Undrar om USA kommer förbjuda försäljning av Mazda/Toyota nu... Ser ju nästan exakt ut som Chrystler/Ford... 4 hjul, samma typ av förbränningsmotor. Några små skilnader i chassit men jag menar, heeey! samma antal fönster och tom. tutan låter nästintill identiskt!

Går säkert att få i samma färger också...