Domstol i USA: "Samsung har kopierat Iphone och Ipad"

Permalänk
Medlem

"nyp för att zooma" windows hade ju det till sin windows dator som var formad som ett skrivbord med windows vista...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Gilla om ni ogillar...

"Amerikansk domstol"

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av J7:

Snart börjar väll Apple stämma andra företag på att deras modeller (mobiler och laptop) liknar deras egna...

Skulle inte bli förvånad om alla i juryn hade en iPhone

Jag har både använt iphone och samsung mobiler, visst dem är lika men hur många sätt går det att designa formen på mobilen, menyer?

Snart blir väll någon tillverkare som tillverkar ultrabooks stämda för att designen likar deras macbook

Min drömrubrik i framtiden borde nog fan vara, "Apple blir stämda av ...... på miljontals kronor"

Och nej, jag är ingen Samsung fanboy. Jag använder fortfarande apple produkter, men föredrar Galaxy Note över iphone 4 på grund av storleken och formen. Hatar raka kanter :/

Galaxy Note är ju så stor att man inte får ner den i fickan?

Permalänk
Medlem

SÅ JÄVLA GÖTT, dom där SAMSUNG kan ju fan inte komma på något själv! NEWBS

"IRONI" ifall någon tog åt sig

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det är igentligen bara en sak som bevisas med detta. Systemet är helt korrupt.
Och i slutändan är det vi konsumenter som får betala för detta... vi som inte ens vill ha skitpatentverket och deras regler till att börja med.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Galaxy Note är ju så stor att man inte får ner den i fickan?

Det kanske stämmer om man fortfarande går i lågstadiet.

Permalänk

Jag är ungefär lika trött på bägge dessa företagen. Om jag kommer ihåg rätt började Apple med detta och sen följde Samsung. Tråkigt i vilket fall. Nej jag kommer hålla koll på Sony, Nokia, LG och HTC bland annat istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag tyckte väl att dom såg likadana ut i gränssnitt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evil Peter:

Det kanske stämmer om man fortfarande går i lågstadiet.

Vad menar du?

Permalänk
Medlem

1 miljard USD

Skrivet av ZaRreE:

Aha..

Gummibandseffekten, nyp för att zooma, seriöst?

Tjänar man inte redan tillräckligt med att vara först?

Oavsett, hur kan sådana idéer vara värt 1 miljard USD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Vad menar du?

Att bara små människor har så små kläder att fickorna är för trånga för att få ner något som är 8,29 cm brett och 0,96 cm tjockt.

Permalänk

http://venturebeat.com/2011/10/20/how-steve-jobs-felt-betraye...

Om detta stämmer så är det ju inte så konstigt att Android har saker som även Iphone har. Baserat på de dokumentärer jag sett om Apple och Jobs så låter det väldigt troligt att han skulle ha yttrat dessa ord. Först Gates och nu detta, hade nog reagerat på samma sätt om det varit jag.

Läste på IDG att summan som Samsung kan komma att betala kan bli tre gånger så stor då juryn i vissa fall ansåg att Samsung begått stora lagbrott. Samsung kommer självklart att överklaga detta och det lär dröja innan vi ser ett slut på denna tvist. En på Google har sagt att för att tillverka en smartphone idag så behöver man ha tillgång till 250 000 patent, att ha koll på varje litet patent är nog mer eller mindre omöjligt så stämningar av den här sorten lär vara vardagsmat inom mobilbranschen såldes begås det nog en hel del patentintrång på daglig basis.

Jag har inte följt Apple på mobilsidan mer än att jag minns vilket liv det blev när de släppte Iphone och bara en sådan sak att folk efteråt refererar till sin Iphone istället för mobiltelefon visar hur duktiga Apple är på PR.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Advokaterna gnuggar händerna, nu blir det säkert en fortsättning och det är i slutändan alla vi konsumenter som får betala för spektaklet.

Permalänk

Jag tror det här tyvärr kommer eskalera och det kommer bli många patentstrider framöver, till slut blir det ingen som törs utveckla något eftersom man kan inkräkta på någons patent. Alternativt får man betala en fet summa pengar till Apple så fort någon ska göra en mobil som liknar deras system, MS åkte ju på en sån smäll nyligen och valde att betala avgifter för Surface.
Sjukt att det ska gå till så när MS själva åkte på en smäll om att man måste låta användarna få välja webbläsare. Jag hoppas framtiden går mot ett mer öppet system, men tyvärr verkar man ju bli ännu mer låst i framtiden och det kommer hämma utvecklingen på lång sikt. Konkurrens är bra, även om man halvt som halvt kopierar varandra, för det gör ju alla företag mer eller mindre.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Debug:

Vad händer om ett svenskt företag tillverkar någon mjukvara som exempelvis Apple tycker är kopierat? Skulle de kunna bli dömda för något?

jag tror nästa steg vore att apples advokater skulle höra av sig.
Ta exemplet med facebook Like knappen. Skulle man ha det på sin hemsida och bli stämd för användningen kan man anta att i framtiden kommer de kunna blockera din hemsida från landet där domslutet tagits.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Varför hatet på Apple?

Så klart att de stämmer sönder alla, de vill ligga framför...
Ifall Samsung hade legat i Apples läge skulle de nog också stämmt dom.
Alla vill ligga först och Apple har så mycket pengar och makt nu så de kan leka runt hur mycket de vill.
Tänk sjävla ifall du hade en produkt som konkurerade med någon annans skulle inte du vilja kunna göra allt för att förstöra deras produkt så de måste tänka om? Jag tror bara iallafall att det här visar hur dåligt systemet fungerar, man borde inte klaga på apple för det.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evil Peter:

Att bara små människor har så små kläder att fickorna är för trånga för att få ner något som är 8,29 cm brett och 0,96 cm tjockt.

Nu fatta jag

Permalänk
Medlem

Utan att ta ställning till om Samsung faktiskt har kopierat något vill jag bara säga att:

1. Apple är ett amerikanskt företag och stämde i USA, Samsung är koreanskt, bara det kan vara en stor nackdel för Samsung. (Juryn består väl av amerikaner)

2. Reglerna för amerikanska patent verkar vara designade för att stora företag ska få monopol. Man måste ha massor av pengar bara för att överleva till rättstvistens slut, oavsett om man har rätt eller fel. Sedan verkar man kunna få patent på nästan vad som helt, hade det amerikanska patentsystemet varit med under hela mänsklighetens historia hade vi dött ut då folk skulle haft patent på eld, sädesslag, alla verktyg och hjulet (även saker som "Att så odla växter genom att så frön" hade antagligen varit patenterade om man ser på hur vissa patent är formulerade). Samma sak med uppfinningar idag, skulle alla utnyttja patentsystemet fullt ut skulle ingen kunna bygga något eftersom nya saker bygger på gamla.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Så klart att de stämmer sönder alla, de vill ligga framför...
Ifall Samsung hade legat i Apples läge skulle de nog också stämmt dom.
Alla vill ligga först och Apple har så mycket pengar och makt nu så de kan leka runt hur mycket de vill.
Tänk sjävla ifall du hade en produkt som konkurerade med någon annans skulle inte du vilja kunna göra allt för att förstöra deras produkt så de måste tänka om? Jag tror bara iallafall att det här visar hur dåligt systemet fungerar, man borde inte klaga på apple för det.

Det går inte riktigt att anta att andra i Apple's plats skulle stämma andra på det sättet. I Europa och Asien är det överlag vanligare att man ser till att lösa det med patentutbyten osv, vilket gagnar innovation. Det var heller inte alls stämningar på ens i närheten av samma sätt i mobiltelefonbranschen innan Apple blev centralfiguren i patentcirkusen. Att Apple är baserat i landet med det sjukaste patentsystemet bidrar också till det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Precis, Samsung släppte telefoner med touchskärm 2007/2008. Jag själv hade en LG KU990, den släpptes ca 3-4 månader efter den första Iphonen och hade även den en ungefär lika stor touchskärm och samma form framifrån. Blir så trött på att Apple försöker hävda att dem uppfann touchtelefonen, den var ju uppenbarligen på gång hos många tillverkare redan.

Allt Apple har gjort är att ta andras uppfinningar och baka ihop dem till sin egna produkt. De har inte uppfunnit ett enda dugg mer än skalet som dem har tryck in andras komponenter och forskning i.

http://st2.gsmarena.com/vv/bigpic/lg-ku990.gif

Touchtelefonen fanns ju långt innan, hade en htc:s windows phone kring 2005, då fanns inte iphone än. Det apple sa då var att de uppfunnit multi touch, men det stämmer inte heller, den var redan uppfunnen, minns jag inte fel hade till och med sweclockers någon artikel om den då nya tekniken.
De ville patentera det med men det ansågs som "generic", hade de lyckats vore apple ännu större än de är idag och kanske dom enda.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd

jag skämms över min galaxy s2.
jag skulle skämmas mer över att bara apple pojke dock..

Lösningen? död åt alla berörda

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Tycker Samsung uttalar sig på rätt sett:

"Today's verdict should not be viewed as a win for Apple, but as a loss for the American consumer. It will lead to fewer choices, less innovation, and potentially higher prices. It is unfortunate that patent law can be manipulated to give one company a monopoly over rectangles with rounded corners, or technology that is being improved every day by Samsung and other companies. Consumers have the right to choices, and they know what they are buying when they purchase Samsung products. This is not the final word in this case or in battles being waged in courts and tribunals around the world, some of which have already rejected many of Apple's claims. Samsung will continue to innovate and offer choices for the consumer,"

Gillar mest:
It is unfortunate that patent law can be manipulated to give one company a monopoly over rectangles with rounded corners, or technology that is being improved every day by Samsung and other companies.

Så otroligt bra skrivet. Det är så sant.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Läsvärt:
http://alltommac.se/artiklar/apple-vann-over-samsung/

Artikeln samlar iaf lite mer info än "fyrkantig svart låda kopieras".

Gillar skarpt detta från den artikeln

Citat:

I mina ögon är dock Apple den störste förloraren. Hur i helvete kunde man vara så naiv att man lät Samsung få fri tillgång till all kunskap, all kännedom om nya produkter och låta dem tillverka några av de viktigaste delarna. Det var ett lika korkat beslut som när man lät Bill Gates komma åt Macintosh med menyer, ikoner, mus och fönster, för att utveckla program till Apple.

Permalänk
Skrivet av zather:

Så klart att de stämmer sönder alla, de vill ligga framför...
Ifall Samsung hade legat i Apples läge skulle de nog också stämmt dom.
Alla vill ligga först och Apple har så mycket pengar och makt nu så de kan leka runt hur mycket de vill.
Tänk sjävla ifall du hade en produkt som konkurerade med någon annans skulle inte du vilja kunna göra allt för att förstöra deras produkt så de måste tänka om? Jag tror bara iallafall att det här visar hur dåligt systemet fungerar, man borde inte klaga på apple för det.

När båda företagen har det bra och går bra, varför inte bara gilla läget och vara nöjd? Måste man verkligen börja anmäla den ena eller andre för att kunna eskalera ännu mer? Folk är ju redan negativa till monopol, varför ska ändå alla företag sträva efter det? Varför får dom det för?

Applikationsupplägget som är på en mobil dvs iPhone eller Android, skall ha ett sådant upplägg. Det kan man inte stämma folk för. Klockan är rund och almanackan är rutig, kan man anmäla företag bara för att de följer normer?

Gällande zoom-in &-ut funktionen så är väl den ändå hyfsat gammal? Apple var inte först med allt gällande touch, dessutom har dom köpt upp fingerworks som hade kommit hyfsat långt när det gäller just touch.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Touchtelefonen fanns ju långt innan, hade en htc:s windows phone kring 2005, då fanns inte iphone än. Det apple sa då var att de uppfunnit multi touch, men det stämmer inte heller, den var redan uppfunnen, minns jag inte fel hade till och med sweclockers någon artikel om den då nya tekniken.
De ville patentera det med men det ansågs som "generic", hade de lyckats vore apple ännu större än de är idag och kanske dom enda.

Jag har inte koll på Apples uttalande men multitouch har de verkligen inte uppfunnit, nej. Det skapades faktiskt något sådant redan på 80-talet, innan Apple släppt sin första Macintosh. Jag minns dock inte längre vilka det var som stod för uppfinningen.

Permalänk
Medlem

Okej, Apple har gjort mig till en Apple-hatare på ett år, från att ha velat köpa en MacBook (har ägt iPod innan). Nu kommer jag propagera emot Apple alla gånger jag har chansen. Och aldrig köpa nåt från deras äckliga företag.

Permalänk
Medlem

Samsungs nya platta

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag har inte koll på Apples uttalande men multitouch har de verkligen inte uppfunnit, nej. Det skapades faktiskt något sådant redan på 80-talet, innan Apple släppt sin första Macintosh. Jag minns dock inte längre vilka det var som stod för uppfinningen.

det finns tex i denna (ca 5:30) som länkats ett par gånger
https://www.youtube.com/watch?v=L1s_PybOuY0&feature=player_em...

kruxet är väl att ingen hade patenterat det så när apple "uppfann" den så ville de göra det

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Kanske bättre om dem gör plattan till en form av en halv rutten äpple.

Permalänk
Medlem

Förvånad över att ett Amerikanskt storbolag vinner ett mål i USA?
Ha, Apple köper inte bara produkter, mark, byggnader, dom köper även domare o nämndemän så..
Kör samma rättegång sydkorea, ska vi se hur långt äcklen på Apple kommer..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos