Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gigabyte förbereder moderkort med nya sockel FM2 för AMD Trinity

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte förbereder moderkort med nya sockel FM2 för AMD Trinity

I början av oktober släpper AMD den nya A-serien "Trinity" för stationära datorer. Gigabyte laddar upp inför lanseringen med ett nytt moderkort för sockel FM2.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt faktiskt:)

Permalänk
Medlem

matx eller itx tack

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Blir riktigt spännande att se lite benchmarks på detta. Intressant utveckling med integrerad grafik som blir allt kraftfullare

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

matx eller itx tack

Precis, HTPCn i sovrummet vill bli uppgraderad och den är u-ATX
(Mest vill den bli uppgraderad för att lillebror vill ha de gamla delarna till speldator, hehe)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Verkligen sett fram emot trinity, dock kom dom försent för mig så det inte blev amd i htpc/nasen.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Snygg bräda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

matx eller itx tack

Fler moderkort i formfaktorn mITX/mATX för AM3+ och FMx hade varit väldigt trevligt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Master of Overkill

Ska köpa värsting Trinity och modekort till brosan han fyller år snart

Han gillar AMD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det enda som är trevligt med GIGABYTE'S moderkort är pcb färgen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det ska bli nya Trinity Fusion till en HTPC som farsan ska ha. Jag tänker fortsätta kalla det Fusion oavsett vad Arctic och AMD tycker. Låter mycket bättre i mina öron än HSA.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Gif me mITX FM2 Naow!

Ska bygga mig en skokartongs rigg x)
Köra en Hybrid xfire med 7770 låter lovande för att köra TF2 på (Y).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Nice o.0

Varför har AMD så jävla sjyssta bryggor med intels inte är det?

jag menar 6 Sata 6Gbit och 6 USB 3.0! och FM2 är ju "budget"

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Nice o.0

Varför har AMD så jävla sjyssta bryggor med intels inte är det?

jag menar 6 Sata 6Gbit och 6 USB 3.0! och FM2 är ju "budget"

Intel har ingen anledning att lägga resurser på deras chipset och dom använder sig av gamla arkitekturer och frabriker.
Tyvärr.

Permalänk

Som tidigare llano-byggare tror jag att en och annan kontorsdator kan knåpas ihop med denna i sig, idelt bra erfarnheter av dessa APU-CPU:er, vore trevlig att se i vettiga m-atx & mini ITX-konfigurationer.

Permalänk
Medlem

Hoppas på ett bra mini-itx kort med AM2.

Permalänk
Medlem

Blir väl Trinity då för budget-dator för workstation/familjen, Någon som vet hur bra A10-5800K Integrerade grafik + Dual Graphics kommer funka?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en utveckling på E-350,450 systemen med, de är lite för slöa, annars perfekta som htpc/surfdator.
Var inne på en laptop med en ax processor, men det är ganska dåligt utbud i Sverige verkar det som... och de flesta har ett diskret grafikkort också, vilket jag tycker är konstigt då apu:erna skulle varit perfekta för att spara plats och pengar men ändå ha fullt tillräcklig grafikprestanda för det mesta (utom gaming). Lite besviken på att tillverkarna inte lanserat fler sånt i Sverige!

Permalänk
Medlem

Trinity kommer nog bli riktigt bra tror jag! GPU-delen sägs vara riktigt kompetent.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Intel har ingen anledning att lägga resurser på deras chipset och dom använder sig av gamla arkitekturer och frabriker.
Tyvärr.

Det är korrekt att Intel använder äldre tillverkningsteknik för chipset, just nu används 65nm för desktop och 32nm eller 22nm för mobila enheter. Men AMD tillverkar A85X på 65nm, precis som Intel.

Det är inget snack om att AMDs low-end chipset har mer finesser jämfört med Intels, men frågan är: hur många som köper low-end kommer ha mer än en eller max två HDs som behöver SATA3, använda fler än 16 PCIe kanaler och har behov för mer än 2 USB3 portar?

Det Intel gör är rent marknadssegmentering, har inget med 65m process att göra. Det är lite förvånande att AMD anser att det inte finns någon att tjäna på att göra samma sak, dock bra för konsumenter som kör AMD

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Härligt. Då börjar det närma sig dagen då jag bygger ihop en trevlig "hemmadator" till mor och far som även jag kan använda mig utav då jag är på besök.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Inaktiv

Hade de inte varit för Intels superba garanti så skulle man säkert laggat med AMD.. länge leve Sandy-Bridge!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är korrekt att Intel använder äldre tillverkningsteknik för chipset, just nu används 65nm för desktop och 32nm eller 22nm för mobila enheter. Men AMD tillverkar A85X på 65nm, precis som Intel.

Det är inget snack om att AMDs low-end chipset har mer finesser jämfört med Intels, men frågan är: hur många som köper low-end kommer ha mer än en eller max två HDs som behöver SATA3, använda fler än 16 PCIe kanaler och har behov för mer än 2 USB3 portar?

Det Intel gör är rent marknadssegmentering, har inget med 65m process att göra. Det är lite förvånande att AMD anser att det inte finns någon att tjäna på att göra samma sak, dock bra för konsumenter som kör AMD

Jag jämförde iofs med Intels Z77 som är toppmodellen för deras 1155-plattform.
Inte bara är tillverkningsprocessen gammal utan dessutom är störredelen av chipset arkitekturen gammal.

Permalänk

Moderkort över m-itx är i princip ointressanta för denna sockel som tidigare sagts. gief nu!

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

En till här som vill se härliga mATX-kort.
Och tack Gigabyte för att ni använder riktiga lås på båda sidor på minnesplatserna.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Moderkort över m-itx är i princip ointressanta för denna sockel som tidigare sagts. gief nu!

Kan sträcka mig till mATX om crossfirestödet blir bra med extra radeon-kort. Hmm, tänk trifire då med två HD7770 (eller vad som presterar mest likt det inbyggda, mer troligt 7750 eller än mer low end) då kanske ATX är befogat. Fast slog mig nu att mATX räcker till det också då det knappast rör sig om 2-slotskort

mITX till en HTPC/konsol-ersättare, ja tack om TDP håller sig inom rimliga gränser.

Sen till den andra debatten om att man inte behöver alla SATA 3GB/s, jag tycker det är bra att man uppgraderar gränssnitt då de ändå är bakåtkompatibla. Sen om det höjer priset med några kronor så verkar det ju inte drabba konsumenterna i någon större utsträckning då de kan vara billigare än Intels varianter.

Längtar till tester av desktop-Trinity!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen säga att det är grafik ur HD7000 serien? Grafiken är ju VLIW4 arkitektur, dvs närmst släkt med 6900-serien.

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Kan sträcka mig till mATX om crossfirestödet blir bra med extra radeon-kort. Hmm, tänk trifire då med två HD7770 (eller vad som presterar mest likt det inbyggda, mer troligt 7750 eller än mer low end) då kanske ATX är befogat. Fast slog mig nu att mATX räcker till det också då det knappast rör sig om 2-slotskort

mITX till en HTPC/konsol-ersättare, ja tack om TDP håller sig inom rimliga gränser.

Sen till den andra debatten om att man inte behöver alla SATA 3GB/s, jag tycker det är bra att man uppgraderar gränssnitt då de ändå är bakåtkompatibla. Sen om det höjer priset med några kronor så verkar det ju inte drabba konsumenterna i någon större utsträckning då de kan vara billigare än Intels varianter.

Längtar till tester av desktop-Trinity!

Med tanke på att Liano gick att köra crossfire med upp till 6670 som högst antar jag att motsvarande gäller för Trinity också, alltså upp till 76xx serien men klagar inte om jag har fel I vilket fall som är trifire extremt onödigt då du får ett bättre separat grafikkort för samma pris än om du köper 2x kort som kommer gå att köra i trifire! Ända anledningen till att göra ett kort större än m-itx är för att få 4 minnes slots samt för folk som behöver mer än ett insticks kort, typ ljudkort + "random" kort.

I mitt fall ser jag gärna ett m-itx kort utan alla onödiga grejer, jag menar vem behöver en VGA kontakt på ett nytt moderkort?! Eller de 10! st USB 2 kontakterna när kortet redan har 6st USB 3. Nej ge mig ett avskalat m-itx kort med 2 minnes slotar, 4-6st SATA 6GB/S och ett par USB 3, HDMI och displayport räcker som utgångar och släng till trådlöst stöd från början sen är dom hemma!

Permalänk
Medlem

Inga handgranater eller ak-47? Dåligt moderkort!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts