Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag råkade se denna tråden av en ren slump men det passar bra då jag är i stort behov av en laptop!

Jag behöver framförallt en dator till att redigera videos för youtube i 1080p ca. 20-30 minuter långa videos med hjälp av programmet Davinci Resolve, inga avancerade effekter eller dylikt utan endast lite klippa & klistra + undertext. Men det förekommer även mycket "vanliga" saker som att mejla, kolla på film/youtube, använda word/excel och surfa.

Jag kollade på en Macbook men det är en bra bit över vad jag egentligen vill lägga på en laptop...

Tror ni möjligtvis att denna HP-datorn kan passa mig? Är mycket tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,
MK

Permalänk
Medlem

Denna var den jag köpte och slängde i 2 8GB DDR4 minnen i den och jag är ju inte missnöjd! Det var 3350KR Rabat för min del.

dom är små monster kan man ju säga. 8GB integrerad AMD grafik!

https://imgur.com/a/29GSJME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzzler:

Denna var den jag köpte och slängde i 2 8GB DDR4 minnen i den och jag är ju inte missnöjd! Det var 3350KR Rabat för min del.

dom är små monster kan man ju säga. 8GB integrerad AMD grafik!

https://imgur.com/a/29GSJME

Vad gör du på datorn om du kallar den för ett monster ?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzzler:

Denna var den jag köpte och slängde i 2 8GB DDR4 minnen i den och jag är ju inte missnöjd! Det var 3350KR Rabat för min del.

dom är små monster kan man ju säga. 8GB integrerad AMD grafik!

https://imgur.com/a/29GSJME

Det verkar inte gå att bygga ut minnet på denna.

Permalänk
Medlem

Jag som är dåligt insatt, vad är "monster" med 8GB integrerad AMD-grafik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzzler:

Denna var den jag köpte och slängde i 2 8GB DDR4 minnen i den och jag är ju inte missnöjd! Det var 3350KR Rabat för min del.

dom är små monster kan man ju säga. 8GB integrerad AMD grafik!

https://imgur.com/a/29GSJME

Den har INTE 8 gig (dedikerat) vram, sorry. (Den kan använda vanligt långsamt ram som om det vore vram)
Radeon Vega 8 är ok för att vara ett i byggt grafikkort, typ likställt med Intels motsvarande inbyggda.

Nog för att inbyggda grafikkort kan kännas skrämmande för den som spelar, men det är fel sorts skrämmande för att kallas monster

Men som skoldator/surfdator är den ett bra köp.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Den har INTE 8 gig (dedikerat) vram, sorry. (Den kan använda vanligt långsamt ram som om det vore vram)
Radeon Vega 8 är ok för att vara ett i byggt grafikkort, typ likställt med Intels motsvarande inbyggda.

Nog för att inbyggda grafikkort kan kännas skrämmande för den som spelar, men det är fel sorts skrämmande för att kallas monster

Men som skoldator/surfdator är den ett bra köp.

det stod så här på en sida.

Om du har 8x2gb 3200Mhz ram i ditt system kan du öppna och spela vilket spel som helst. En annan egenskap hos Vega 8 är att den ger utmärkt prestanda för sitt pris i Turkiets förhållanden, men om du planerar att köpa Vega 8 och spela spel på 1080p medelhöga och höga inställningar, köp den inte från början. Du kan lägga till lite mer till din budget och få Vega 11. Jag fick 35-45 fps vid 720p låga inställningar med Cyberpunk 2077 enkelkanals 8gb 3200Mhz ram, sedan genom att lägga till Fidelity FX 2.0 till spelet kunde jag få 30-40 fps vid 720p medium inställningar (radeon boost påslagen). Så detta lilla monster låter dig öppna och spela nästan alla spel.

Permalänk
Viking
Skrivet av Rizzzler:

det stod så här på en sida.

Om du har 8x2gb 3200Mhz ram i ditt system kan du öppna och spela vilket spel som helst. En annan egenskap hos Vega 8 är att den ger utmärkt prestanda för sitt pris i Turkiets förhållanden, men om du planerar att köpa Vega 8 och spela spel på 1080p medelhöga och höga inställningar, köp den inte från början. Du kan lägga till lite mer till din budget och få Vega 11. Jag fick 35-45 fps vid 720p låga inställningar med Cyberpunk 2077 enkelkanals 8gb 3200Mhz ram, sedan genom att lägga till Fidelity FX 2.0 till spelet kunde jag få 30-40 fps vid 720p medium inställningar (radeon boost påslagen). Så detta lilla monster låter dig öppna och spela nästan alla spel.

Tycker du 720p 30 FPS låter bra? Eller vad försöker du säga?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Är det värt med en NVIDIA Shield om man sitter på en LG C9 (2019 års modell)? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av BurningSnowman89:

Är det värt med en NVIDIA Sheild om man sitter på en LG C9 (2019 års modell)? 🤔

Söker du en androidspelare för appar finns inga andra vettiga allternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BurningSnowman89:

Är det värt med en NVIDIA Sheild om man sitter på en LG C9 (2019 års modell)? 🤔

Körde den på min C9 i flera år. Bästa komplementet till den i min mening.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Körde den på min C9 i flera år. Bästa komplementet till den i min mening.

I vilket avseende? Är det så mycket bättre/smidigare än att köra LG:s egna system/appar?

Permalänk
Medlem

Fråga ang Shield.
Om jag tänker bara använda den som en mediaspelare.
Spela upp från min server. Räcker med den enklare modellen?
Eller är Pro så mycket bättre?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Fråga ang Shield.
Om jag tänker bara använda den som en mediaspelare.
Spela upp från min server. Räcker med den enklare modellen?
Eller är Pro så mycket bättre?

Den vanliga räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Den vanliga räcker.

Håller inte med. Hade ganska mycket problematik med min, samma för min bror. Bytte till Pro och buffrandet med mera upphörde.
Baserat på upplevelser med Plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Håller inte med. Hade ganska mycket problematik med min, samma för min bror. Bytte till Pro och buffrandet med mera upphörde.
Baserat på upplevelser med Plex.

Det var så för ett tag sedan men det har löst sig sedan ett tag tillbaka, Pro är dock ändå att föredra men har en vän som kör Tube varianten med Kodi och det fungerar, även Plex bör vara ok nu.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av BurningSnowman89:

I vilket avseende? Är det så mycket bättre/smidigare än att köra LG:s egna system/appar?

Finns en uppsjö med applikationer att använda till den.
Allt finns ju inte till LGs webOS så bara det är en stor fördel för mig.
Och så har den AI-uppskalning också så lågupplöst material ser lite bättre ut.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Håller inte med. Hade ganska mycket problematik med min, samma för min bror. Bytte till Pro och buffrandet med mera upphörde.
Baserat på upplevelser med Plex.

Jag kör med tuben och kör både Kodi och Plex lokalt utan problem med lokala 4k filer.

Permalänk
Medlem

På ämnet nvidia shield "tube" vs "pro".

Jag har en tube och överlag väldigt väldigt nöjd med den, min tv från 2016 isch hade inte varit särskilt användbar utan den.
MEN det jag saknat mest är faktiskt att kunna kör in en usb i enheten. I något fall ville jag haft ett tangebord, något gång ett usb minne eller kanske en handkontroll?

Jag kan inte motivera att byta nu när jag har tube (och begande enheter kostar som att köpa nytt...), men hade jag köpt nytt hade jag gått på pro alla dagar i veckan bara för den saken.

Permalänk
Medlem

Från början hade Shield-tuben problem med 4K remuxar vet jag, men dom kanske har fixat det?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

Produkt: PlayStation 5
Länk: https://www.amazon.de/dp/B08H93ZRK9
Kategori: Konsole
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5113846
Pris: EUR 491,05 med frakt (~ 5900 SEK)

Note: sadly Amazon.de raised shipping fee to Sweden, and it's no longer fixed, so if you buy more/bigger things it will be more expensive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

Note: sadly Amazon.de raised shipping fee to Sweden, and it's no longer fixed, so if you buy more/bigger things it will be more expensive.

No difference with Prime?

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

Note: sadly Amazon.de raised shipping fee to Sweden, and it's no longer fixed, so if you buy more/bigger things it will be more expensive.

Vad tvungen att titta och detta verkar ju väldigt dumt.

€5.99 per delivery + €1.99 per kg (proportionally)
https://www.amazon.de/-/en/gp/help/customer/display.html?node...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Produkt: Samsung S95B OLED TV 65” förkalibrerad (2022)
Länk: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Kategori: TV-Apparater
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6028892
Pris: 16990 SEK

Finns också 55” för 9990kr
Sommarens deal är tillbaka!

Samma pris på Dustin, Elon och NetOnNet

nja, skulle vilja säga att sommarens deal var 77" S90C för 30k plus 800kr rabatt kod via Samsung Members appen, samt utvalda gratis produkter tex Galaxy Tab S9 vilket får ner kostnaden till ca 21-22k efter man sålt den.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nja, skulle vilja säga att sommarens deal var 77" S90C för 30k plus 800kr rabatt kod via Samsung Members appen, samt utvalda gratis produkter tex Galaxy Tab S9 vilket får ner kostnaden till ca 21-22k efter man sålt den.

Tror medbor menade att dealen som gick att hitta i somras är tillbaka, inte att det är sommarens deal (?)

Annars skulle jag säga att LG 65B1 för 7990, LG 77C3 för 19 990 eller Samsung QN95B 55" för 5990 och 75" för 10490 är bättre deals.

Permalänk
Skrivet av hejjimmy:

Stämmer mycket bra det, reserverade en s95b tidigare i veckan som fyndvara där jag i butiken fick reda på att det var en tydlig inbränning på panelen. Den följde tyvärr inte med hem.

Lite nekro, men är det inte möjligt att få panelen utbytt på garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nja, skulle vilja säga att sommarens deal var 77" S90C för 30k plus 800kr rabatt kod via Samsung Members appen, samt utvalda gratis produkter tex Galaxy Tab S9 vilket får ner kostnaden till ca 21-22k efter man sålt den.

Skrivet av Danieleet:

Tror medbor menade att dealen som gick att hitta i somras är tillbaka, inte att det är sommarens deal (?)

Annars skulle jag säga att LG 65B1 för 7990, LG 77C3 för 19 990 eller Samsung QN95B 55" för 5990 och 75" för 10490 är bättre deals.

Jag menade precis att den deal som försvann gör några veckor sedan nu är tillbaka, kanske lite slarvig formulering

Permalänk
Medlem

När dom säger att dom säljer samsung s95b 55 och 65 tum färdigkalibrerad, och sen att det står att dom var tvungen att bryta förpackningen för att göra kalibreringen. Hur kan man veta att det inte är en begagnad TV som dom sedan säger är kalibrerad för att kunna sälja en tv med trasig förpackning?

Permalänk
Medlem

Förkalibrerad!?
Vilket nonsens, en kalibrering skall göras i din egna miljö med grådagarna i ditt rum.
Blir så upprörd på alla dessa försäljningsförsök som är rent liurendrejeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

När dom säger att dom säljer samsung s95b 55 och 65 tum färdigkalibrerad, och sen att det står att dom var tvungen att bryta förpackningen för att göra kalibreringen. Hur kan man veta att det inte är en begagnad TV som dom sedan säger är kalibrerad för att kunna sälja en tv med trasig förpackning?

Perfekt sätt att kränga alla reklamerade böjda S95B till mindre kunniga kunder.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator