Katastroflansering för nya Sim City

Permalänk

Jaså? EA har bajsat ner ännu en spelserie, SC5 såg lovande ut från början men när dem nämnde multiplayer så var det bara att ta till vodkaflaskan och börja halsa. Tragiskt, SimCity var en bra spelserie, det samma hände med Civ 5. Både Civ 4 och SC4 är sjukt bra spel, men Civ 5 och SC5 har totalförstört serierna, samband?

Permalänk
Medlem

Jag kommer åtminstone aldrig att köpa ett spel som kräver Origin för att spelas. Hade velat spela Sim City, men min ovilja att använda Origin tar överhanden.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem

Har bara BF3 på Origin, men det är ett jävla skit. Fick spendera 5-6 timmar med att försöka installera det innan jag läste på nätet att man INTE fick uppdatera Origin innan man installerade BF3. Fick disc read error vid 100%. Med opatchat Origin funkade det. Sen måste man ha UPNP avslaget i både dator och router för att kunna spela på servrarna. Sinnesjukt värdelöst. Tycker nästan synd om utvecklarna som får spelen "förstörda" av detta skitföretag. För jag vägrar tro att Dice gjort BF3's online"motor" så dålig i grunden.

Att även detta spel från denna underbara förläggare funkar piss är föga förvånande. EA kunde sparat X miljoner dollar genom att bara sitta ner, hålla käfte, och släppa spelen på Steam som vanligt folk. Men inte då. Ett eget system måste de ha. Får nästan lite Apple-vibbar över det hela. Förutom att Apples produkter är någorlunda buggfria.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Handikappat för DLC, svindyrt, avsaknad av ordentligt single-player läge, miniatyr-banor, inga savegames, och nu detta. Hade hoppats detta skulle vara SimCity 3000 för 2010-talet, men fy fan. Nej, det var fan bättre förr. Gå dra något gammalt över er EA, och sluta fucka upp våra bästa spelserier.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Problemet med överbelastning av tvingande online lösningar är inget som är lätt att lösa.
Det fanns för MMOs som släpptes för 20år sedan i exakt lika stor utstäckning som det finns idag för alla "online only" spel.

Problemet med överbelastning på releasedagen är nämligen inmurat i hela konceptet, första veckan/månaden vill 5-10gånger så många spela samtidigt som resten av spelets livslängd, det är helt enkelt inte "ekonomiskt" att köpa in tillräckligt med servrar, utan man tar helt enkelt lite överbelastning för att tjäna mer pengar och slippa sitta med för mkt servrar efter första rushen har lagt sig.

Enda lösningen är infrastruktur, alltså att sköta DRM via t.ex. Steam som har tillräckligt med servrar eftersom de hanterar ett stort antal spelare året runt helt oavsett vilket spel som råkar vara populärt just nu. Det löser dock bara själva DRM delen av problemet, inte den delen med överbelastning av server trafik som sker väl inne i spelet.

Permalänk
Medlem

Episk summering av "problemet":
http://www.youtube.com/watch?v=LudiGhthhfk

Permalänk
Skrivet av Terroristen:

Skönt att man inte förbokade då.. har varit grymt nära ett par gånger.

Samma här! Otroligt glad och besviken på samma gång. Man är ju rätt trött på EA just nu....

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Skrivet av Dentoid:

Alltså är det bara jag som int ens kan ladda ner det?
EDIT: har startat om origin otaliga gånger och skärmdumpa för någon minut sedan
http://i.imgur.com/SEhLbIf.png

uppdatera spelsidan? (det finns en refresh knapp på vänster sida)

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har aldrig haft problem med uplay, endast Steam och Origin.
Origin är det buggigaste, segaste av alla med pinsamma priser.

Har bara använt uplay till att ladda ned Assassins Creed 3, där tog det mer än ett dygn, ca 40 kb/s bitvis och jag har 100/100Mbit via fiber hemma som i övrigt fungerar prima och får full hastighet via Steam 99% av tiden och origin 70% av tiden.

Sedan tvungen att tanka spelet två gånger eftersom min dator inte blev sig lik efter första installationen. Gick inte att starta exe filer förens jag gjort system återställning och ominstallerat uplay.

Jag har även 3 olika versioner av uplay, en på deras webbsida där jag kan se 3 spel, en version installerad på HD där jag kan se ett av de 3 spelen + 2 andra som inte syns alls online, samt en version för det spel jag köpt via Steam som måste starta via "uplay launcher", där man endast kan se det spelet i fråga (det spelet syns inte på någon av de andra versionerna av uplay).

Kort sagt får uplay 1/10 poäng, origin 2/10 poäng och steam 7/10 poäng av mig
Men roligt att andra har olika uppfattningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

EA bör släppa alla sina spel även på Steam, hatar Origin och att alla nya EA spel sedan 2012 har börjat hamna endast på Origin...

Men då skulle ju ingen köpa det på Origin!

Permalänk
Medlem

Jag kunde ju aldrig spela betan bara för att servrarna var så dåliga trots att jag hade fåt legit nyckel direkt från Nvidia

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Men man kan ju spela singleplayer då... nä juste ja... det är ju EA, och de har satt en "Always online DRM" på den...

"Always online DRM" (AOD) baklänges blir ju DOA (Dead on Arival).

To soon?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Hehe, antar att de större recensenterna inte lämnat in någon recension ännu då de inte kan spela spelet...

http://www.metacritic.com/game/pc/simcity/critic-reviews

Permalänk
Medlem

Tråkigt, nån som vet hur det är för övrigt?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Tråkigt, nån som vet hur det är för övrigt?

Jag har spelat ugnefär 4-5 timmar idag.... och tycker väldigt mycket om spelet hittills...

Flyter på bra... Och om de bara hade låtit oss spela offline, så hade det inte varit några problem....

Jag har lyckats spela i perioder om 2 timmar ugnefär innan jag blev utslängd, så kanske har varit lyckosam, men nu har jag mer problem.... Jag har inte lyckats komma in på ett tag....

Det som gör mig mest arg av allt dock, är att om en server är full (vilket dem kan vara nu), så kan du inte komma åt dina sparningar !!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Har bara använt uplay till att ladda ned Assassins Creed 3, där tog det mer än ett dygn, ca 40 kb/s bitvis och jag har 100/100Mbit via fiber hemma som i övrigt fungerar prima och får full hastighet via Steam 99% av tiden och origin 70% av tiden.

Sedan tvungen att tanka spelet två gånger eftersom min dator inte blev sig lik efter första installationen. Gick inte att starta exe filer förens jag gjort system återställning och ominstallerat uplay.

Jag har även 3 olika versioner av uplay, en på deras webbsida där jag kan se 3 spel, en version installerad på HD där jag kan se ett av de 3 spelen + 2 andra som inte syns alls online, samt en version för det spel jag köpt via Steam som måste starta via "uplay launcher", där man endast kan se det spelet i fråga (det spelet syns inte på någon av de andra versionerna av uplay).

Kort sagt får uplay 1/10 poäng, origin 2/10 poäng och steam 7/10 poäng av mig
Men roligt att andra har olika uppfattningar.

Får exakt lika bra nedladdning från uplay som från Steam, alltså ca 10MB/s och nedladdningen pausar av sig självt
om det händer något. Datorn bara en gång när jag laddade ner ett spel gick till sleep mode och ville ej vakna.
När uplay är startart igen så kan jag fortsätta där jag var sist.
Du har haft otur, du har endast laddat ner ett spel och tydligen knappt använt tjänsten.
Sen skulle man vilja veta när detta hände då det kan ha varit innan AC3 fick uppdateringar osv.
Därför kanske du borde använda det lite mer innan du drar en slutsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Grejen är väl att EA var väl medvetna om att det här skulle hända, onödigt kostsamt att erbjuda tillräckligt med servrar vid lansering när aktiviteten sjunkit med 50 procent efter en vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

De hade väl kunnat hyra en jädra massa servrar typ första månaden? De måste ju fatta att alla vill spela direkt efter release!? Men men, man får väl göra något annat de första dagarna :'(

Visa signatur

MacBook Pro Retina 15" 16GB 256GB

Permalänk

Vadå värdelöst att få hem ett spel på releasedagen men inte kunna spela?! Dessutom envisas skiten med att ansluta till nordamerikanska servrar när de finns i Europa! AAAAAAAAH! När man väl är inne går det inte att spela för "staden kan inte skapas, försök igen". Gå o dränk er EA!

Permalänk
Medlem

Spelade spelet vid den amerikanska releasen via VPN, fungerade hur bra som helst.

Hade väl tur helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Men ni som har förbokat, häv köpet iom att det inte går att spela det, det ger EA och deras DRM en knäpp på näsan, om ni sedan väljer att köpa det när det fungerar som det skall igen för et reducerat pris så är det en win/win situation.

Permalänk
Skrivet av Luciphear:

Ganska glad att amazon.co.uk tar några extra dagar på sig att få hit spelet nu. Spel på release är inte längre något att se fram emot.

Har det någonsin varit det?

På 90-talet var det drivrutiner som strulade med nya spel, nu är det online DRM.
Alltid något, sånt är livet, inget att hänga läpp över.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Skrivet av coolacrille:

Samma här! Otroligt glad och besviken på samma gång. Man är ju rätt trött på EA just nu....

Så många gånger jag beställt spel från blizzard och det alltid krånglar tycker jag att om man slår ihop origin/ea så är det inget problem. Blizzard har dock storhetsvansinne och skiter i det mesta nu för tiden, dock hoppas jag HoS inte blir några problem med.

Visa signatur

BitFenix Prodigy, Intel i5 3570K, ASRock Z77E-ITX, Cooler Master Silent Pro M2 620W, Evga Gtx 670 ftw, 2x120gb SSD, 1X500gb HDD, 1tb Seagate Barracuda, 16Gb RAM Corsair Vengenz

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiahn:

Det är tråkigt att saker och ting inte fungerar vid släpp, och att DRMen förstör spelupplevelsen för många. Man kan tycka olika om huruvida de gör rätt, men jag tror vi måste försöka se på saken ur deras perspektiv. Naturligtvis vill de inte att folk ska få en dålig upplevelse; det gynnar varken dem eller spelarna. Jag vill tro att de gör vad de kan, och jag inser att det finns saker som påverkar en release som jag inte känner till eller förstår.

Jag tänker köpa spelet.

Fast det är ju jag som SPELARE som KÖPT spelet för att SPONSRA dom med pengar, som blir påverkad.

Det är bevisat att om ett spel är bra så säljer det. Men det säljer ju inte bättre när det ska krångla till det för en själv. Always-online DRM på ett singleplayerspel (som alla andra sagt) är katastrofalt pinsamt.

EA kan göra bra spel men krånglar ALLTID.

Kommer ihåg när jag köpte NFSU 2 och ville lira online. Var tvungen att patcha det för det skulle gå. "Klicka på den här länken för att uppdatera" --> Felkod 404 - Sidan finns inte.

Eller att mitt BF2 konto som jag var tvungen att skapa inte fungerade ihop med BF 2142. Jag ville alltså ha båda spelen på samma konto. Men det gick såklart inte. Så när jag skapade ett nytt konto så ploppar det upp "You have already used this cd-key". Då har dom hamnat på samma konto (BF2-kontot) men det går inte att logga in med det innuti 2142.

Det är några problem jag haft. Steam har fungerat grymt bra. Origin är nåt fiasko som inte fyller ALLS samma funktion som Steam även fast dom försöker.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Kan hålla med till viss del. Men även om fallet är att det är designat för multiplayer så har EA gjort ett katastrofalt val av namnet, marknadsföringen mm. Om det nu var tanken att det skulle uppfattas som ett mmo så hade de gett det namnet Sim City Online, eller något i den stilen.

Sen så är det ju faktiskt inte så att mulitplayer funktionaliteten är något som behövs lika mycket som i ett spel som wow, det spelar en relativt stor roll för spelet men spelet beror inte helt på det.

Sen att det ens finns en funktion för att skapa privata regioner är motsägelsefullt i ett multiplayer spel.

Utvecklarna själva har gått ut och sagt att det i framtiden kan bli så att städena inte kommer vara begränsade till futtiga 2x2 km och när det händer, lite beroende på hur stora städer du kan bygga så finns det verkligen ingen ursäkt i att det är ett multiplayer spel, eftersom staden kan försörja alla behov själv.

Då kan man ju argumentera att det är en framtida patch för när servrarna tas ned. Men då kan man ställa frågan, varför finns det inte med från dag 1? Jo för att de vill ha always-on.

Hursom så har EA gjort fel på flera nivåer med denna lansering och med val av drm, det finns verkligen ingen mening att försvara always-on drm som konsument, det är helt bisarrt varför man ens skulle vilja göra något sådant.

Bra läsning, då är inte sim city 5 spelet för mig. Såg det som ett single player spel som jag tänkte köpa för att fördriva tiden på jobb utomlands.
Kanske går att hitta en senare "version" så att man inte behöver vara vara online hela tiden. 5 hundring mer till bärskontot alltså

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk

Jag gillar Gamereactors rescension utav Sim-city 5 på metacritic två dagar innan release.

Gamereactor:

Citat:

EA has listened to the community, improved, brought back what was good, improved again and made the most marvelous city creator you could ever imagine.

http://www.metacritic.com/game/pc/simcity/critic-reviews

Men egentligen kan jag inte klandra dem... Jag har varit super hypad inför Simcity och har varit nära på att förhandsboka spelet ett flertal gånger, det som har "räddat" mig från att förhandsboka det är det att jag är väl medveten om EAs relativt nya filosofi "Strunta i spelarna, pumpa in så mycket pengar som möjligt innan de märker att spelet är värdelöst." (på ett ungefär).

Nej, nu kan de rentav fet-glömma att jag tänker lägga 500 spänn på en liten del av ett buggigt och restriktivt spel. Bättring EA!

Permalänk

Det finns ett problem med always online DRM om det kommer att bli standard. Antag att du köper ett spel som säljer halvbra, det är inget fiasko men ingen succé heller. Hyfsat många tycker om spelet men inte tillräckligt många. Efter sex månader läggs det ned. Nej exakt hur Sim City är uppbyggt vet jag inte men always online när det gäller singleplayer spel är inte acceptabelt.

Permalänk
Medlem

Och för er som vill ha pengarna tillbaka, glöm det:
http://imgur.com/gallery/lAnTGEM
EA customer support

Däremot kan ni få ert Origin-konto bannat om ni vill.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Vilken normalfuntad människa skulle betala för det här, finns väl andra spel som i alla fall erbjuder spelglädje för pengarna...

vad menar du, det är ju as kul att sitta och kolla på error meddelanden

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Kan lite halvt acceptera detta i ett onlinespel men i ett spel där man kan välja att spela helt solo är det ganska j**la illa. : /

Permalänk
Medlem

Bojkottar EA pga. deras DRM-skydd till SimCity (och potentiellt andra spel), kommer inte köpa eller spela. Hoppas fler gör samma sak. Bara inte frestelsen blir för stor

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6