Katastroflansering för nya Sim City

Permalänk
Medlem

Ja och det har visat sig fungera väldigt bra som skydd mot piratkopiering. Eller inte? De bannar en när spel som är olagliga finns på en origin resp steam konto. Men i praktiken är det verkningslöst då vi säkerligen får se någon NoOrigin lönsing på någon sida snart likt NoSteam. Jag funderade skarpt på att inhandla spelet idag men då det inte ens att få ned spelet från Origin så skiter jag i det. Kommer inte ens att funderar på det för en det finns rapporter som talar om att det fungerar tillfredsställande i alla fall. Det är märkligt att allt EA tar i ska vara så fruktansvärt dåligt förberett. Minns Battlefield 2, överfyllda sevrar, dålig kapacitet, buggar i spelet som påminner ett spel i dess alfa-stadie. Först när v 1.2 kom så började de få rätsida på saker och ting. Ett halvår till i utvecklingstid hade inte skadat.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodapop:

Jag kommer att köpa det här spelet, men jag är rätt nöjd med att jag inte har gjort det än.
Det känns som att lärdomen av de många misslyckade releaser vi börjar se är att det är bättre att vänta på rea. Fullpris vid release är inte värt någonting.

Det är säkert ett bra spel, men att stödja spel som använder den här typen av drm är något jag personligen inte kan acceptera. Varför ge EA mer anledning att fortsätta med den modellen i kommande spel?

Nej, bojkotta alla spel med den här typen av drm säger jag. Synd att man missar några guldklimpar men ytterligare skador på spelindustrin som kommer ske om nin tillåter det att spridas. Om folk accepterar denna typen av drm och köper spelet så ger ni EA statistik på att spel även med always-on säljer och de fortsätter med det.

Ställ er själva frågan om ni måste spela spelet till vilket pris som helst. Välj mellan att acceptera always-on nu och se det i mycket större utbredning i framtiden eller så bojkottar ni det helt och hoppa över att spela spel som använder always-on, oavsett titel. Kan ta som ett personligt exempel ME serien, även om det är den serien som jag gillar mest så hade jag absolut inte köpt en kommande titel om den krävde always-on.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Är de inte så för i princip alla spel (Läses spel som säljer MYCKET)? De klarar inte av trycket som blir när spelet släpps.

Precis, att folk inte fattar det...

Skrivet av LeafBox:

Förväntade man sej ngt annat utav EA och Origin?

Skrivet av Batman:

Tja, det är ju EA som håller i det hela så. Vem är egentligen förvånad?

Precis vad man förväntar sig av Steam/Valve/Blizzzard m.m. också.

Skrivet av Porraz:

Det känns som att det är dags att fixa till Origin. Bara problem hela tiden. Jag måste jämt logga ut och logga in för att allt KANSKE ska funka!

Skrivet av hölmiz:

Snälla EA, lansera färdiga produkter. Sånt här är okej i betaversioner, inte i lanserat spel!

Det är inte fel på spelet eller EA utan servrarna.

Skrivet av stn1337:

http://www.metacritic.com/game/pc/simcity

In på Metacritic och gör er röst hörd.
User score ligger just nu på 2.1

onlinekrav på ett single-player spel utan fungerande servrar. EA lyckas fan med allt, välförtjänt titel förra året iallafall "Most hated company in the United States".

Så du vill att fler folk ska trolla och sätta betyg på ett spel som dom inte har?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

always on är ju skräp. Kul att sitta på landet en regnig dag med en halvtaskig mobil internetuppkoppling.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Tycker ni som köper EA-spel får skylla er själva... Ni bidrar ju till sånt här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benny_k:

EA är och kommer alltid att vara världens sämsta företag. Alla kategorier.

Deras support är bra Jag fick sjukt bra med hjälp när nån ryss stal mitt Origin account

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av Dentoid:

Alltså är det bara jag som int ens kan ladda ner det?
EDIT: har startat om origin otaliga gånger och skärmdumpa för någon minut sedan
http://i.imgur.com/SEhLbIf.png

Jag hade samma problem, i mitt fall handlade det om att ordern inte hade gått igenom. Jag kontaktade EA-support som fick ta bort min order så att jag kunde lägga en ny.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakan78:

Det är märkligt att allt EA tar i ska vara så fruktansvärt dåligt förberett. Minns Battlefield 2, överfyllda sevrar, dålig kapacitet, buggar i spelet som påminner ett spel i dess alfa-stadie. Först när v 1.2 kom så började de få rätsida på saker och ting. Ett halvår till i utvecklingstid hade inte skadat.

När användarna strömmar in, kommenterar och ger feedback så utvecklas spelet. Du tyckte det var klart i v 1.2, de tyckte det var klart vid release, vissa tycker inte spelet är klart än idag. De arbetar och uppdaterar produkterna för att tillfredställa kunderna, inget spel kommer vara perfekt för alla vid release.

Permalänk
Avstängd

Inget ovanligt att de skiter i att det blir såhär.

Activision gör så med wow vid expansioner eftersom de vet att folk kommer sluta spela det efter ett par dagar och då duger servrarna som de hade från början.

Permalänk
Medlem

Var det inte detta spelet vars beta var begränsat till en timme?
Skrämmer ju iväg alla potentiella kunder och betatestare också för den delen.

Tja om så var fallet, EA, som man sår får man skörda

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Klaga mer tack. Det är inget DEMAND att köpa spelet så skippa det. Vem trodde på allvar att det inte skulle vara några problem med servrarna vid releasen?

Att man måste vara online är det ända som fungerar för att folk skall köpa spelet och inte ladda ner det, om det gick att spela offline så skulle det crackas.
Se Diablo 3, hittat någon crack till det ? Nej, det kommer inte komma en piratkopia på SimCity 5 på ett bra tag. Bra utveckling i mitt tycke där de faktiskt får betalande kunde till sin produkt och kan fortsätta göra bra spel.

Provade att logga in nu och hade inga problem, ifall det skulle stula och ge er så mycket huvudvärk så vänta med att lira en dag?

Det finns privatserver crackar för diablo 3 ute, har funnits ett bra tag. Sen att dem inte är lika stabila som officiella servrarna är en annan grej.

Bara principen att man ska behöva dras med att alltid vara online på ett SINGLEPLAYER spel är helt kasst, hur gör du om du tar med dig en bärbar till landet där du inte har någon internet uppkoppling och vill spela simcity?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Klaga mer tack. Det är inget DEMAND att köpa spelet så skippa det. Vem trodde på allvar att det inte skulle vara några problem med servrarna vid releasen?

Att man måste vara online är det ända som fungerar för att folk skall köpa spelet och inte ladda ner det, om det gick att spela offline så skulle det crackas.
Se Diablo 3, hittat någon crack till det ? Nej, det kommer inte komma en piratkopia på SimCity 5 på ett bra tag. Bra utveckling i mitt tycke där de faktiskt får betalande kunde till sin produkt och kan fortsätta göra bra spel.

Provade att logga in nu och hade inga problem, ifall det skulle stula och ge er så mycket huvudvärk så vänta med att lira en dag?

Problemet är att jag inte vill vänta 1 dag för ett spel jag köpt, men jag köper det du säger. Det är självklart problem med att hålla en release felfri med alla dessa anslutningar. Men dom måste ju kunna testa detta bättre? Jag vet ett fåtal vänner som fick access till betan. Andra games kör open beta release och låter då 200 000 pers ansluta för att testa servrarna.

Det kommer förhoppningsvis lösa sig.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vorhees:

Origin tycker jag ska slopas använd steam istället som fungerar!!

Samma visa som när battlefield 3 släpptes

Origin buuuuuu

Steam ska inte heller användas. Konsumenterna ska inte tvingas installera Steam (eller annan liknande mjukvara) som
i sin tur tvingar konsumenten att registrera spelet online, och i vissa fall vara online för att kunna spela.
Jag vill installera spelet, inget annat!

Visa signatur

QC7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shauni:

Tycker ni som köper EA-spel får skylla er själva... Ni bidrar ju till sånt här.

Alternativ finns ju inte och jag tänker inte avstå att missa ett riktigt bra spel.
Jag vill gärna köpa nya spel i serier som Mirrors Edge, Battlefield, Mass Effect, Need for Speed och som nu SimCity.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

När användarna strömmar in, kommenterar och ger feedback så utvecklas spelet. Du tyckte det var klart i v 1.2, de tyckte det var klart vid release, vissa tycker inte spelet är klart än idag. De arbetar och uppdaterar produkterna för att tillfredställa kunderna, inget spel kommer vara perfekt för alla vid release.

Jag vet. Grundtanken är god. Men om man jämför spel som ubisoft släpper så känns de mer stabila vid release än EA som inte kan rucka en dag på sitt releasedatum. Patchar ska vara ett komplement. Inte ett sätt att fixa till spelet så det blir spelbart.
När man kunde krasha ned med bilar i hus och sitta och peppra på fienden utan att de kunde träffa en är tex en allvarlig bugg som inte ska finnas i en färdig produkt. Men det tog tid innan de fixade till de.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Trodde först jag hade öppnat Aftonbladets hemsida när jag såg rubriken "Katastroflansering". Ägs Sweclockers av Schibsteds?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Deluxe versionen släpps enbart Origin, även det till svineri pris. Så jäkla orättvist att EA köper sina rättigheter så man blir bunden till dem. Vore bäst om Maxis kunde gå vägen utanför EA så det gynnar kunderna bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Det finns privatserver crackar för diablo 3 ute, har funnits ett bra tag. Sen att dem inte är lika stabila som officiella servrarna är en annan grej.

Bara principen att man ska behöva dras med att alltid vara online på ett SINGLEPLAYER spel är helt kasst, hur gör du om du tar med dig en bärbar till landet där du inte har någon internet uppkoppling och vill spela simcity?

Du klagar på system requirements, om jag åker ut på landet och vill spela SimCity5 men jag har bara tillgång till en Amiga500 så går det inte.
Ta med dig din dator och en mobil/dongel så kan du spela.

Det klagas för klagandets skull i den här tråden.

Permalänk
Medlem

Köpte precis SimCity på Dustin. Skiva ftw!

EDIT: Tills jag precis insåg att jag inte har någon läsare..! HELVETE!

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Du klagar på system requirements, om jag åker ut på landet och vill spela SimCity5 men jag har bara tillgång till en Amiga500 så går det inte.
Ta med dig din dator och en mobil/dongel så kan du spela.

Det klagas för klagandets skull i den här tråden.

Du kanske inte har förstått att alla inte har mobilt bredband eller mycket datatraffik på sin mobil?

Hur gör du på ett flygplan där du inte får ha mobilen påslagen och det dessutom ändå inte finns någon mottagning?

Det klagas eftersom lanseringen är sämst, inte för klagandets skull. Om EA hade tänkt lite innan dem släppte spelet hade den här konversationen inte ägt rum.

Och vad har system reqs med det här att göra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flyawaynille:

Vad gör Ubisoft för fel? Enligt mig är Ubisoft ett av de absolut bästa spelhusen just nu. De har skippat Always on DRM och de gör bra spel. UPlay fungerar även bra. De var dåliga förut, men de verkar ha fattat nu.

Dom pissar ju på oss spelare varje gång nån i ledningen ska kommentera nått, Det är alltid oss spelar som det är fel på när deras spel inte säljer. Sen visst är det bra att dom skippat sitt drm, men det är försent, jag har blivit van med att inte köpa ubisoft spel.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Alternativ finns ju inte och jag tänker inte avstå att missa ett riktigt bra spel.
Jag vill gärna köpa nya spel i serier som Mirrors Edge, Battlefield, Mass Effect, Need for Speed och som nu SimCity.

Är väl inte så svårt att avhålla sig då spel som Battlefield, Mass Effect och Sim City gått i klart fel riktning. Hur dåliga måste de bli innan folk slutar köpa spelen?
Sen är det ju klart att det finns studior under EA som fortfarande gör en del bra grejer, men studior som EA har slaktat totalt överröstar helt klart (Origin, Westwood, Bullfrog, Maxis, Mythic, Bioware och även DICE skulle jag säga).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Du kanske inte har förstått att alla inte har mobilt bredband eller mycket datatraffik på sin mobil?

Hur gör du på ett flygplan där du inte får ha mobilen påslagen och det dessutom ändå inte finns någon mottagning?

Det klagas eftersom lanseringen är sämst, inte för klagandets skull. Om EA hade tänkt lite innan dem släppte spelet hade den här konversationen inte ägt rum.

Och vad har system reqs med det här att göra?

https://help.ea.com/article/simcity-system-requirements

Internet Connection:
To experience SimCity, players will need an Internet connection of at least 256 kbps download and 64kbps upload or faster.

Om jag är på ett flygplan kan jag inte spela spelet ifall det inte finns WiFi onboard, har jag bara ett Nintendo 64 hemma så kan jag inte spela spelet.
"Hur ska du göra om du vill spela spelet i en källare där du inte har ström?" Det går inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Precis, att folk inte fattar det...

Precis vad man förväntar sig av Steam/Valve/Blizzzard m.m. också.

Det är inte fel på spelet eller EA utan servrarna.

Så du vill att fler folk ska trolla och sätta betyg på ett spel som dom inte har?

Jaha, vem är det som styr över hur stor serverkapacitet som spelet ska ha, kan det vara EA kanske? För övrigt så har EA designat spelet så att du måste vara online, vilket innebär att servarna kan ses som en del i vad som erbjuds när du köper spelet, med andra ord är det ett problem relaterat till spelet och därmed också ett problem med spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

https://help.ea.com/article/simcity-system-requirements

Internet Connection:
To experience SimCity, players will need an Internet connection of at least 256 kbps download and 64kbps upload or faster.

Om jag är på ett flygplan kan jag inte spela spelet ifall det inte finns WiFi onboard, har jag bara ett Nintendo 64 hemma så kan jag inte spela spelet.
"Hur ska du göra om du vill spela spelet i en källare där du inte har ström?" Det går inte.

Är du dum på riktigt?

Dina jämförelser med konsoler som är 15+ år gamla har ingenting med den här konversationen att göra.

PRINCIPEN med att man måste vara ONLINE i ett SINGLEPLAYERSPEL är inte hållbar, förstår du vad jag skriver nu?
I ett singleplayer spel ska man inte behöva logga in, man har redan köpt sin inloggning eftersom man har betalat för en serienyckel. Det ENDA always online DRM gör är att förstöra för dem som faktist köper spelet.

Permalänk
Medlem

Det bästa av allt med deras "Genius" always ON-DRM (och server problemen) är att om man startar launchern och lyckas "logga in" så bemöts man sen inne i huvudmenyn utav "Simcity Servers are down, please try again later"

Förstår inte hur man kan vara så inkompetenta, massvis med buggar är kvar från "beta-testerna" (har själv påträffat drygt 13 st utav ett tjugotal som jag själv rapporterade under "beta-testerna"), de har ignorerat feedback från "beta-testerna" angående en drös saker, bl.a att du itne kan ändra språk någonstans, så jag sitter vackert med Svenska och känner mig som en 12-åring när jag stirrar på huvudmenyn.

Deras inkompetens syns ju framförallt på hur enormt dåligt de har "stadgat sina servrar", vi tog upp det massvis med gånger under "beta-testerna", att om en så pass liten mängd testare körde över serverarna (och fick sitta i login-kö upp mot 2 timmar ibland), så behöver de verkligen utvidga server-farmarna.
Samt verkar de inte kunna enkel matematik, då X Förbokningar = Förbered Server-farmen för X + Y för folk som köper dirket på lanseringsdatumet.

Mår lite dåligt över att jag ger EA pengar (visserligen bara 360 kr, och inte 559kr, för att jag köpte det via GreenManGaming), problemt ligger i att de har absorberat så pass många bra dev-studios som gör bra spel, men EA själva är ju ett utav de värsta och uslaste företagen som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Du klagar på system requirements, om jag åker ut på landet och vill spela SimCity5 men jag har bara tillgång till en Amiga500 så går det inte.
Ta med dig din dator och en mobil/dongel så kan du spela.

Det klagas för klagandets skull i den här tråden.

Om man inte har någon jävla dongel då? och när klagade han på system-req?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Klaga mer tack. Det är inget DEMAND att köpa spelet så skippa det. Vem trodde på allvar att det inte skulle vara några problem med servrarna vid releasen?

Att man måste vara online är det ända som fungerar för att folk skall köpa spelet och inte ladda ner det, om det gick att spela offline så skulle det crackas.
Se Diablo 3, hittat någon crack till det ? Nej, det kommer inte komma en piratkopia på SimCity 5 på ett bra tag. Bra utveckling i mitt tycke där de faktiskt får betalande kunde till sin produkt och kan fortsätta göra bra spel.

Provade att logga in nu och hade inga problem, ifall det skulle stula och ge er så mycket huvudvärk så vänta med att lira en dag?

Förstår mig inte på folk som du, som gladeligen struntar i sina egna rättigheter och sväljer företagens BS med hull och hår, men å andra sidan så är ju folk olika...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shauni:

Är väl inte så svårt att avhålla sig då spel som Battlefield, Mass Effect och Sim City gått i klart fel riktning. Hur dåliga måste de bli innan folk slutar köpa spelen?
Sen är det ju klart att det finns studior under EA som fortfarande gör en del bra grejer, men studior som EA har slaktat totalt överröstar helt klart.

Hur är det fel riktning? Vad ger dig rätt att avfärda det som dåliga spel för andra personer?

Battlefield har lidit av samma typ av buggar sen 1942 som finns nu med taskig nätkod och liknande och det är garanterat inte EA's fel.

Mass Effect 3 är fortfarande ett riktigt jäkla bra spel där slutet inte nådde upp till färväntningarna, men det var ju intentionen av Bioware's författare och inget som vi kan ändra på, oavsett hur mycket tjat dom hade fått. Det är ju inte så att en film görs om med ett annat slut för att en del personer inte tycker om det?

Och det enda felet med SimCity som jag sett änsålänge är bara att DRM inte är som det ska vara, men spelet blir ju inte automatiskt ett skitspel bara för det?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Är du dum på riktigt?

Dina jämförelser med konsoler som är 15+ år gamla har ingenting med den här konversationen att göra.

PRINCIPEN med att man måste vara ONLINE i ett SINGLEPLAYERSPEL är inte hållbar, förstår du vad jag skriver nu?
I ett singleplayer spel ska man inte behöva logga in, man har redan köpt sin inloggning eftersom man har betalat för en serienyckel. Det ENDA always online DRM gör är att förstöra för dem som faktist köper spelet.

SimCity 5 är inte ett singelplayerspel. Det kräver internet för att spela. Har du inte internet så går det inte att spela. Nuff said