SweClockers besöker Gigabytes fabrik

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Bakgrund:

Haha fan vad stressande att sätta dit komponenter på ett löpande band.

Deras band gick lagom fart skulle kunna sitta där om jag fick ok betalt de såg ut att njuta lite av att bli filmade för ett så simpelt arbete ;)!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Måste säga att sweclockers redaktionen har smak för musik:D

Permalänk
Medlem

Är det fläktar vid 02:23-minuten? Är det på grund av hettan där inne? Finns på fyra platser om jag ser rätt.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen vara kul att se nåt företag som har egen tillverkning (likt Gigabyte) erbjuda sina anställda riktigt "halv-feta" löner, ge dom förmåner som mat på jobbet osv. whatever, motsvarar ens deras snittlön 30;-/ timmen?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fifan, man får tacka sin lyckliga stjärna att man inte har ett industrijobb.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Trevligt, tack för inslaget!

Permalänk
Medlem

Stackars arbetare...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av fredde1337:

Är det samma låga löner som i Kina för arbetarna?

Främst importerade Filippiner som jobbar mer eller mindre gratis.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Fifan, man får tacka sin lyckliga stjärna att man inte har ett industrijobb.

Det är ganska kul att jobba på ett löpande band men det är ju kanske inget alla vill göra hela livet

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Deras band gick lagom fart skulle kunna sitta där om jag fick ok betalt de såg ut att njuta lite av att bli filmade för ett så simpelt arbete ;)!

Nja, jag vet inte. Efter några veckor av det där tror jag inte det är något man hade njutit av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mack3h:

Kina säger att de äger Taiwan och Taiwan hävdar att de är ett eget land. Eftersom de har internet där så skulle jag tippa på det senare

Det finns i Hong Kong också.

http://www.taipeitimes.com/News/front/archives/2012/03/30/200...

Permalänk
Medlem

Här Nils-Julius, aka NjB mods har du vad du ska bli om su vill tillverka moderkort inte riktigt något du gör hemma i garaget xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Skulle verkligen vara kul att se nåt företag som har egen tillverkning (likt Gigabyte) erbjuda sina anställda riktigt "halv-feta" löner, ge dom förmåner som mat på jobbet osv. whatever, motsvarar ens deras snittlön 30;-/ timmen?

Minimilön är ungefär 25 kr/timme har jag för mig. Arbetarna i fabriken tjänar gissningsvis mer.
Väg sedan in att prisnivån är typ 1/4 av Sverige och skatterna väldigt låga så är 30/timme inte så fruktansvärt.

Det jag undrar lite över är vart swec-redaktionen egentligen åkt. Taiwan har ingen stad som heter så och 2,3 miljoner invånare skulle placera den bland de största.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kalas bra inslag, det var mycket intressant.
Men framför allt, jag vill också ha ett berg av moderkort som vid 04.08

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av glemmy:

Det jag undrar lite över är vart swec-redaktionen egentligen åkt. Taiwan har ingen stad som heter så och 2,3 miljoner invånare skulle placera den bland de största.

Utan att veta säkert då jag inte är på plats i Taiwan tror jag det blivit lite förvirring, något som är lätt hänt när språkbarriären är stor och engelskan ofta inte speciellt bra. Vad jag förstår heter fabriken "Gigabyte Nanping" och ligger längs Nanping Road, men staden heter Pingzhen. Det stämmer med avståndet från Taipei, men inte med antalet invånare.

Jacob och Jonas får kika på det hela när de vaknar, klockan är ju strax innan 05 på morgonen där borta.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt intressant. Det jag funderar på är dock hur tillverkarna vägrar erkänna att det kan förekomma böjda pins på ett moderkort. Speciellt med tanke på hur många som tar i ett moderkort. Nån gång måste en arbetare ju göra ett misstag.....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hette stället "None ping"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Utan att veta säkert då jag inte är på plats i Taiwan tror jag det blivit lite förvirring, något som är lätt hänt när språkbarriären är stor och engelskan ofta inte speciellt bra. Vad jag förstår heter fabriken "Gigabyte Nanping" och ligger längs Nanping Road, men staden heter Pingzhen. Det stämmer med avståndet från Taipei, men inte med antalet invånare.

Jacob och Jonas får kika på det hela när de vaknar, klockan är ju strax innan 05 på morgonen där borta.

Ah det låter rimligt
Ja det är lätt att förvirring uppstår. Speciellt när taiwaneserna kör med sitt egna romaniseringssystem på skyltar (som skiljer sig ganska mycket från kinesernas pinyin).
Tack för klargörande!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Väldigt intressant. Det jag funderar på är dock hur tillverkarna vägrar erkänna att det kan förekomma böjda pins på ett moderkort. Speciellt med tanke på hur många som tar i ett moderkort. Nån gång måste en arbetare ju göra ett misstag.....

Socketen monterades ju ganska tidigt i tillverkningen och hade en skyddsplast på sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Azodan:

Socketen monterades ju ganska tidigt i tillverkningen och hade en skyddsplast på sig.

Det vet jag men det går ju rätt så fort och någon gång måste det ha hänt att skyddsplasten har lossnat. Tror inte på att detta systemet är 100% felfritt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Främst importerade Filippiner som jobbar mer eller mindre gratis.

Ser väl mer eller mindre likadant ut hos alla tillverkare?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Deras band gick lagom fart skulle kunna sitta där om jag fick ok betalt de såg ut att njuta lite av att bli filmade för ett så simpelt arbete ;)!

Ja, stackarna får väl sparken om de inte ler.

Men vafan, om svenssons tillverkade moderkort skulle ju fan ett kosta 10 papp+.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Inte så givande att se men ack så trevligt ändå
Hoppas dom har hyggliga arbetsförhållanden.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Fifan, man får tacka sin lyckliga stjärna att man inte har ett industrijobb.

Jobbade vid ett löpande band i slutet av 90-talet. Var ganska skönt..

Kom dit, satte på den bärbara CD-spelaren eller freestyle med lite techno eller nå´t.. (MP3 fanns inte då.. ) och jobbade på utan att "tänka" på jobbet.
Alla rörelser var invanda och gick per automatik.. Rätt som det var skulle man hem igen.
Då man var en av de snabbare på "linan" kunde man ofta köra undan och sedan gå och fika eller läsa tidningen och sedan köra ett gäng igen.

Nu sliter man nästan ihjäl sig som egen företagare och skulle alla dagar i veckan ställa mig vid bandet igen om jag fick..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Det va inte alls så jag föreställde mig hur det skulle se ut, men häftigt med ett besök där

Vem är det som spelar Dubmood i varje klipp med musik?
Den personen borde få en glass eller något

Visa signatur

5900X NH-D15 X570 TOMAHAWK 32GB EVGA G3 750W EVGA 3080 FTW3 Samsung 830 256GB Crucial MX100 512GB Crucial MX300 750GB Crucial MX500 2TB Define C

FreeNAS G3258 Supermicro X10SLM-F 16GB ECC 6x3TB WD Red RAIDz2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack3h:

Kina säger att de äger Taiwan och Taiwan hävdar att de är ett eget land. Eftersom de har internet där så skulle jag tippa på det senare

Taiwan är mycket riktigt ett eget land och erkänt som ett sådant av väldigt många länder i FN, bland annat Sverige om jag inte missminner mig. Dock har ju Kina lagt sitt veto i FN när det gäller Taiwan att det tillhör Kina. Taiwan har ju sin egen regering och egna val och i princip allt det övriga sköts generellt som det gör i en suverän stat. Så vitt jag vet är det i huvudsak två stora partier eller block det rör sig om i landet - ett kinavänligt parti/block och ett icke-kinavänligt. Har dock lite dålig koll på vilken sida som har makten i landet idag.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Tänk er att sitta där vid bandet hela dagarna och montera alla små grejer....fyfan vad montomt (heter det verkligen så?) det skulle bli!

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk

Underbar artikel/video, tackar

Permalänk
Medlem

taiwan ftw!! skojar inte
vad tror ni att sånt arbetskraft kostar här i sverige?
ett sånt moderkort skulle säkert har kostat över 2,5k kr om inte mer....

jag tackar!!

Permalänk
Medlem

Usch vilket terapiarbete... dock väldigt intressant video!