Spelet Kraschar när jag öppnar sparfilen

Permalänk

Spelet Kraschar när jag öppnar sparfilen

Hej, min dator kraschade idag tack vare att radeon 7870 GHz edition är skit och är ostabilt så datorn får blackscreen och infinet soundloop varje timme ungefär. Så jag satt och spelade Mount and Blade Warband och det kraschade, men nu när jag trycker på sparfilen och tänker börja spela så kraschar det direkt och det står "Mount and Blade Warband.exe har slutat fungera, Windows försöker hitta en lösning på problemet"

Så jag vet inte hur man fixar det här, jag hoppas verkligen att någon snäll skäl vet hur man fixar det här för annars måste jag radera en 40 timmars speltids sparfil. !!!!!!

Permalänk
Medlem

Hur vet du att felet ligger i ditt grafikkort?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Hur vet du att felet ligger i ditt grafikkort?

för att efter att det hänt första gången så sökte jag på Google "radeon 7870 GHz edition blackscreen". Där fick jag upp massor med artiklar från Radeon, TomsHardwear. o.s.v att det var något problem när dom gjorde grafikkortet, att dom (kommer inte ihåg vad) gjorde någoting som gjorde att grafikkortet var instabilt och kunde få blackscreen vid många tillfällen

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Radeon 7870 GHz Edition OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyThisTme:

Radeon 7870 GHz Edition OC

Vilken tillverkare var nog snarare frågan då han länkade till just Sapphire's tråd om problemet.
XFX, Asus, Sapphire, Powercolor, Gigabyte, annan? (tror bara Sapphire och Powercolor har denna serie dock, men kan ju ha fel)

Oavsett vilken så kontaktar butiken där du köpt kortet och förklara problemet, antagligen känner de redan till det och du kan få ett nytt från en batch som inte har felet. Är det länge sen du köpte kortet så kontaktar du tillverkaren av kortet för gratis byte.

Och angående din korrupta sparfil, om spelet krashade medans den sparade så är chansen stor att du inte kan komma åt den igen, därför man alltid sparar sin progress i olika savegames oavsett spel (förutsatt att det går förståss)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Vilken tillverkare var nog snarare frågan då han länkade till just Sapphire's tråd om problemet.
XFX, Asus, Sapphire, Powercolor, Gigabyte, annan? (tror bara Sapphire och Powercolor har denna serie dock, men kan ju ha fel)

Oavsett vilken så kontaktar butiken där du köpt kortet och förklara problemet, antagligen känner de redan till det och du kan få ett nytt från en batch som inte har felet. Är det länge sen du köpte kortet så kontaktar du tillverkaren av kortet för gratis byte.

Och angående din korrupta sparfil, om spelet krashade medans den sparade så är chansen stor att du inte kan komma åt den igen, därför man alltid sparar sin progress i olika savegames oavsett spel (förutsatt att det går förståss)

jag har ett sapphire 7870 GHz Edition Oc. Helvete, bu måste jag starta om helvetes 40 speltimmar, FAN

Permalänk

Inte särskilt troligt att ditt grafikkort korrumperat din save-fil.

Savefiler korrumperas om spelet eller datorn kraschar/avslutas medan du håller på att spara filen, eller om spelet gör nåt fel medan det sparar.
Jag googlade också "radeon 7870 GHz edition blackscreen" och problemet är alltså bara att skärmen slocknar eller går in i sleepmode. Teoretiskt sett kan väl en grafikdriver orsaka att datorn eller spelet kraschar precis när du sparar, men att skärmen blir svart korrumperar i sig inga filer.

Det är inte så där jätteovanligt att spelen själva korrumperar sina save-filer, särskilt gäller det om man bara kör "quick save". Det är därför man alltid bör göra riktiga save ibland.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Inte särskilt troligt att ditt grafikkort korrumperat din save-fil.

Savefiler korrumperas om spelet eller datorn kraschar/avslutas medan du håller på att spara filen, eller om spelet gör nåt fel medan det sparar.
Jag googlade också "radeon 7870 GHz edition blackscreen" och problemet är alltså bara att skärmen slocknar eller går in i sleepmode. Teoretiskt sett kan väl en grafikdriver orsaka att datorn eller spelet kraschar precis när du sparar, men att skärmen blir svart korrumperar i sig inga filer.

Det är inte så där jätteovanligt att spelen själva korrumperar sina save-filer, särskilt gäller det om man bara kör "quick save". Det är därför man alltid bör göra riktiga save ibland.

men när datorn går in i sleepmode eller vadfan så går det inte att slå på skärman eller datorn igen, så man måste trycka på knappen på datorn för att slå av den och det är då filerna har blivit korrupted eller whatnot

Permalänk
Medlem

Vad har du för övriga delar i din dator? Kan vara bra att veta det oxå. har ett par polare som sitter med HD7870 GHz och ingen av dom har haft några problem. Vist problemet kan vara om du har en GHz OC edition, då kan det vara klocken från fabrik som alltså inte är helt hundra, detta var inte helt ovanligt på det numera "Skit gamla" HD5770.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyThisTme:

för att efter att det hänt första gången så sökte jag på Google "radeon 7870 GHz edition blackscreen". Där fick jag upp massor med artiklar från Radeon, TomsHardwear. o.s.v att det var något problem när dom gjorde grafikkortet, att dom (kommer inte ihåg vad) gjorde någoting som gjorde att grafikkortet var instabilt och kunde få blackscreen vid många tillfällen

Jag googlade samma sak, det första som kommer upp är massa sätt att lösa probemet, har du provat det?

Möjligtvis så kan man fixa det genom att klocka ned kortet. Kollade på en fixad bios och det var nedklockat, men det kan ju vara annat också som är fixat.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Inte särskilt troligt att ditt grafikkort korrumperat din save-fil.

Savefiler korrumperas om spelet eller datorn kraschar/avslutas medan du håller på att spara filen, eller om spelet gör nåt fel medan det sparar.
Jag googlade också "radeon 7870 GHz edition blackscreen" och problemet är alltså bara att skärmen slocknar eller går in i sleepmode. Teoretiskt sett kan väl en grafikdriver orsaka att datorn eller spelet kraschar precis när du sparar, men att skärmen blir svart korrumperar i sig inga filer.

Det är inte så där jätteovanligt att spelen själva korrumperar sina save-filer, särskilt gäller det om man bara kör "quick save". Det är därför man alltid bör göra riktiga save ibland.

Men vafan, datorn kraschade ju när han spelade, därför blev det korrupt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Vad har du för övriga delar i din dator? Kan vara bra att veta det oxå. har ett par polare som sitter med HD7870 GHz och ingen av dom har haft några problem. Vist problemet kan vara om du har en GHz OC edition, då kan det vara klocken från fabrik som alltså inte är helt hundra, detta var inte helt ovanligt på det numera "Skit gamla" HD5770.

Msi P55 CD53 (Moderkort)
Intel Core I5 750 (Processor,2,67GHZ, inte överklockad)
8Gb 1600MHz (ramminne)
Samsung 830 series 128Gb (SSD)
1TB (hårddisk, vet ej vilken hårddisk)
500Gb (extra hårddisk)
800watt Crossair (Nätaggregat)
Sapphire 7870Ghz Edition OC (grafikkort)

Permalänk
Skrivet av deadich:

Jag googlade samma sak, det första som kommer upp är massa sätt att lösa probemet, har du provat det?

http://i.imgur.com/RpFCJId.jpg

Möjligtvis så kan man fixa det genom att klocka ned kortet. Kollade på en fixad bios och det var nedklockat, men det kan ju vara annat också som är fixat.

Men vafan, datorn kraschade ju när han spelade, därför blev det korrupt.

jag har testat med Beta drivers, jag har testat att köpa ett nytt nätagg från 500 watt till ett nytt 800 watt, men jag har inte testat att klocka ner kortet. Just nu är den i Gpu klocka: 1050MHz och Minnes klocka:1250MHz

Permalänk
Medlem

Verkar som sagt finnas en väldans massa problem med just SAPPHIRE korten. så hade jag vart dig hade jag returnerat det!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Verkar som sagt finnas en väldans massa problem med just SAPPHIRE korten. så hade jag vart dig hade jag returnerat det!

har försökt men dom går inte med på det