Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apples nästa Iphone kan innehålla fingeravtrycksläsare

Permalänk
Melding Plague

Apples nästa Iphone kan innehålla fingeravtrycksläsare

Pinkoder kan vara ett minne blott i Apples nästa Iphone. Djupt inne i en ny betaversion av operativsystemet Ios 7 döljs en mapp som skvallrar om integrerad fingeravtrycksläsare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Fingeravtrycksläsare och biometri är creepy.

Tänk er det kombinerat med att man måste ha fingeravtryck för att skapa konton på webbsajter, forum, och tjänster.

Anonymitet försvinner, och ingen vågar längre uttrycka kontroversiella åsikter. Allt blir bara en stor monokultur med ja-sägare där ingen vågar ifrågasätta något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Fingeravtrycksläsare och biometri är creepy.

Tänk er det kombinerat med att man måste ha fingeravtryck för att skapa konton på webbsajter, forum, och tjänster.

Anonymitet försvinner, och ingen vågar längre uttrycka kontroversiella åsikter. Allt blir bara en stor monokultur med ja-sägare där ingen vågar ifrågasätta något.

Varför inte våga att stå upp för sin åsikt?.. Enligt lag så har du rätt att göra det iaf, bara du inte bryter mot lagen :P.

Hoppas iaf inte att det blir som du spekulerar kring, kan vara mysigt att vara lite anonym ;), annars kommer det troligen finnas sätt att kringgå detta på.

Tycker annars att det är en trevlig feature, jobbigt med alla lösenord som kanske inte alltid är dom säkraste.
Lite tråkigt om ngn "knäcker" ens fingeravtryck dock.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Entusiast

Surt om man skadar fingret i fråga

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag kör med iOS7 nu och det är ett jättelyft för Apple, MEN - det kommer 1-2 år försent tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det här kommer vi Android-användare bli avunsjuka över!
Eller..

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Det här kommer vi Android-användare bli avunsjuka över!
Eller..

Pffft! Våra mobiler är för bra för sånt trams

Permalänk
Medlem

Så sparas våra fingeravtryck i Apples servrar så har NSA dom Gött.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ludde551:

Varför inte våga att stå upp för sin åsikt?.. Enligt lag så har du rätt att göra det iaf, bara du inte bryter mot lagen :P.

Hoppas iaf inte att det blir som du spekulerar kring, kan vara mysigt att vara lite anonym ;), annars kommer det troligen finnas sätt att kringgå detta på.

Tycker annars att det är en trevlig feature, jobbigt med alla lösenord som kanske inte alltid är dom säkraste, lite tråkigt om ngn "knäcker" ens fingeravtryck dock.

Det må vara lagligt, men hur socialt accepterat är det?

Att stå upp för sin åsikt i vissa frågor skadar bara en själv, medan som anonym kan du få din röst hörd riskfritt.
Idealt hade ju självklart varit ett samhälle där man inte blir lynchad för att ha annorlunda åsikter, men det är vi långt ifrån , även här i "civiliserade" Sverige.

I övrigt hade det nog hade varit trevligt med fingeravtryckslås. Dock vill det sig till att det är snabbt som ögat på att läsa av fingret, annars blir det bara irriterande.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av vondran:

Så sparas våra fingeravtryck i Apples servrar så har NSA dom Gött.

Ptjah, om jag jobbade på NSA och fick välja mellan få reda på din e-postadress eller ditt fingeravtryck för att spionera på dig, då skulle jag välja det förstnämnda.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ifall någon vet så har Iphone 6 blivit uppskjutet pga att de fick problem med leverantören som säljer fingeravtryck läsaren, därför det blivit uppskjutet. Det här är väldigt gamla nyheter?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ludde551:

Varför inte våga att stå upp för sin åsikt?.. Enligt lag så har du rätt att göra det iaf, bara du inte bryter mot lagen :P.

Hoppas iaf inte att det blir som du spekulerar kring, kan vara mysigt att vara lite anonym ;), annars kommer det troligen finnas sätt att kringgå detta på.

Tycker annars att det är en trevlig feature, jobbigt med alla lösenord som kanske inte alltid är dom säkraste.
Lite tråkigt om ngn "knäcker" ens fingeravtryck dock.

Alla människor har INTE rätt att uttrycka sin åsikt i sina länder. Bara för att du känner att du kan uttrycka dina åsikter så betyder det tyvärr inte att alla kan göra det.

Självklart kommer man som lite engagerad (vilket majoriteten av mänskligheten inte är) kunna kringgå detta men jag håller med "rektor", detta är rätt jävla creepy.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Det här kommer vi Android-användare bli avunsjuka över!
Eller..

Inte så jättemycket då min mobil sedan ett par år har fingerscanner för upplåsning av telefonen. (Moto Atrix)
Men ifånen kanske ska ha scannern till något annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men om någon får tag på ditt fingeravtryck spelar det ju ingen roll.
Inte för att det skulle vara någon stor risk precis. Men jag ser inte fördelen med det
istället för en vanlig PIN kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Jag kör med iOS7 nu och det är ett jättelyft för Apple, MEN - det kommer 1-2 år försent tyvärr.

Sällan man håller med någon som klankar ner på iphones på sweclockers, men jag håller med dig. Det skulle ha kommit tidigare. Mobilmarknaden behöver något nytt och spännande varje generation, inte var fjärde mobil.

Skrivet av Friterad:

Men om någon får tag på ditt fingeravtryck spelar det ju ingen roll.
Inte för att det skulle vara någon stor risk precis. Men jag ser inte fördelen med det
istället för en vanlig PIN kod.

För att det är smidigare? Tänk att bara behöva klicka på en knapp utan att behöva knappa in din pinkod varje gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Ptjah, om jag jobbade på NSA och fick välja mellan få reda på din e-postadress eller ditt fingeravtryck för att spionera på dig, så skulle jag välja det förstnämnda.

Fast grejen är ju inte att dom vet min e-mail, grejen är att det byggs databaser med information om individer som blir alltmer omfattande. Att få reda på någons e-mailadress är ju en ganska smal sak, men att kunna läsa den och ta del av allt som skrivs, kunna se en persons beteendemönster och kontakter etc bygger ju en ganska fin grund för fula saker. Det är ju så klart inget nytt, det är vad Facebook och en rad andra sidor handlar om; vi ger en massa information om oss själva som leder till reklam som är anpassad för oss. Det här handlar bara om "värre" saker än reklam, om man nu är lagd åt det hållet.

Permalänk
Medlem

Vänta bara, Apple kommer ta patent och skrika "VI VAR FÖRST MED DETTA SÅ INGEN ANNAN FÅR ANVÄNDA DET!" som med allt annat dom gör.

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem

Ja snälla, kan inte Apple (egentligen vilket företag som helst ioförsig) släppa nånting "revolutionerande" igen (som första iPhonen tydligen var). Skulle vara kul att se lite konkurans från deras sida, även fast man är lite utav en Android-fanboy!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuiceU:

Ja snälla, kan inte Apple (egentligen vilket företag som helst ioförsig) släppa nånting "revolutionerande" igen (som första iPhonen tydligen var). Skulle vara kul att se lite konkurans från deras sida, även fast man är lite utav en Android-fanboy!

Skickades från m.sweclockers.com

Fingeravtrycksläsare är inget "revovutionerande" då det redan finns på Motorola ATRIX.

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiss:

Ifall någon vet så har Iphone 6 blivit uppskjutet pga att de fick problem med leverantören som säljer fingeravtryck läsaren, därför det blivit uppskjutet. Det här är väldigt gamla nyheter?

Ja men allt hittills, även det du skriver, har varit rena rykten och spekulationer. Detta är det första är det första tecknen direkt från Apple, i deras mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Fingeravtrycksläsare och biometri är creepy.

Tänk er det kombinerat med att man måste ha fingeravtryck för att skapa konton på webbsajter, forum, och tjänster.

Anonymitet försvinner, och ingen vågar längre uttrycka kontroversiella åsikter. Allt blir bara en stor monokultur med ja-sägare där ingen vågar ifrågasätta något.

Siter som bryr sig om anonymitet (flashback?) kommer ju aldrig kräva det ändå.. + En ip är ju inte anonym i vilket fall så länge man inte använder VPN i flera steg osv och till och med det går ju att spåra om man bara vill så man får nog acceptera att COOP Forum kan ta reda på vem som klagade på deras otrevliga kassör om de vill, och Stefan Löfven(stavning?) kan ta reda på vem det var som uttryckte sarkasm över hans vallöften om han vill det. Om de sedan lägger ner tid på det är ju en annan fråga.

On Topic: Tycker det verkar intressant, särskilt på iPhone som ska ha ens iTunes-lösen varje gång man ska göra något litet nånstans, uppdatera nån app eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Det här kommer vi Android-användare bli avunsjuka över!
Eller..

Det finns på Motorola Atrix, från 2011, så Apple är inte först. Det är en rätt bra funktion faktiskt, men tyvärr fungerar den bara på blur-romar.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Vad händer om du tex bränner fingret/tummen på spisen?
(Utom att det gör ont)

Telefonen går inte att låsa upp?

Permalänk

Integritet är nog inte ett så stort problem, redan nu är det ändå extremt lätt att spåra en "svensson" då folk inte tänker på vad de lägger upp. Senast såg jag en bild här på forumet där personen satte tummen över namn och adress på ett brev, kunde få ut 2-5 bokstäver på varje rad och med det hitta personen, vart den bor, familj osv.

Dock så ser jag att mobilstölder kommer minska BRUTALT om detta blir en obligatorisk sak (vilket jag inte har något emot, bara bra, inget man kan glömma bort direkt). Att bypassa ens ett lösenord på en smartphone är omöjligt för de flesta men de flesta har ju inte lösenord heller. Kommer man inte in i telefonen är den inte värd mycket pengar och med det inte värt risken.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

Vad händer om du tex bränner fingret/tummen på spisen? (Utom att det gör ont)

Telefonen går inte att låsa upp?

Sådant här har ju varit populärt i laptopar för säg fem år sedan. Då var det mer en "antingen skriver du lösen eller så drar du fingret"-deal som gällde, och jag skulle tro att det blir likadant här.

Hade för mig att man nästan helt slutade med fingeravtrycksläsare på konsumentgrejor eftersom det gjorde fingrar stöldbegärliga.. och ingen vill bli av med tummen..

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Själv har jag inget emot att skriva in min Pin/lås till mobilen. Men jag gillar konceptet.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrills:

Vad händer om du tex bränner fingret/tummen på spisen?
(Utom att det gör ont)

Telefonen går inte att låsa upp?

Man använder sitt lösenord.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Fingeravtrycksläsare och biometri är creepy.

Tänk er det kombinerat med att man måste ha fingeravtryck för att skapa konton på webbsajter, forum, och tjänster.

Anonymitet försvinner, och ingen vågar längre uttrycka kontroversiella åsikter. Allt blir bara en stor monokultur med ja-sägare där ingen vågar ifrågasätta något.

De flesta säger redan "Ja" ändå.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Integritet är nog inte ett så stort problem, redan nu är det ändå extremt lätt att spåra en "svensson" då folk inte tänker på vad de lägger upp. Senast såg jag en bild här på forumet där personen satte tummen över namn och adress på ett brev, kunde få ut 2-5 bokstäver på varje rad och med det hitta personen, vart den bor, familj osv.

Dock så ser jag att mobilstölder kommer minska BRUTALT om detta blir en obligatorisk sak (vilket jag inte har något emot, bara bra, inget man kan glömma bort direkt). Att bypassa ens ett lösenord på en smartphone är omöjligt för de flesta men de flesta har ju inte lösenord heller. Kommer man inte in i telefonen är den inte värd mycket pengar och med det inte värt risken.

Om inte det vore nog så lägger folk upp bilder på sina bankkort på instagram, testa bara att söka på #swedbank.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Fingeravtrycksläsare och biometri är creepy.

Tänk er det kombinerat med att man måste ha fingeravtryck för att skapa konton på webbsajter, forum, och tjänster.

Anonymitet försvinner, och ingen vågar längre uttrycka kontroversiella åsikter. Allt blir bara en stor monokultur med ja-sägare där ingen vågar ifrågasätta något.

Haha, det kommer inte vara aktuelt på ett bra tag. Och om så, kommer det finnas sådana som dig att stoppa det

Men blir ju grymt kul att använda det för att slippa pin-koder etc.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM