Tele2 chockhöjer datamängden

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag ringde in och ändrade. Tog max 5 min.

Fastpris 20GB för 298kr/mån.

Har fri surf för 249:-/ månad Telenor. Men det finns ju inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amajave1:

Har fri surf för 249:-/ månad Telenor. Men det finns ju inte längre.

Samma här. Håller hårt i det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är trevligare med lägre bandbredd än trafikmängdsbegränsning, jag hade inte tvekat det minsta att välja ett abb med begränsad fart så länge datamängderna är så små att man riskerar att slå i taket, ska det finnas nån mängdbegränsning så måste den vara så pass seriös att man inte riskerar att slå i den "varje månad" dvs minst 500 Gbyte/månad.

Beror väl på vad man har för behov.
Spelar ju ingen roll om jag har 500GB trafikmängd om jag inte kan streama 5Mbit/s film?

Och för att använda "minst 500GB" så har du ju redan där stora krav på bandbredden (orkar inte ta hänsyn till eventuell 1024 bas, är ändå bara ett överslag):

500*100 -> 500 000 meg / 30 dagar / 24 timmar / 60 minuter / 60 sekunder -> 0.2 meg / sekund. Och då snackar vi detta _konstant_ över en hel månad!
0,2 meg ger 1,6 Mbit kontinuerlig bandbredd över en hel månad.

Så vet inte, ingen idé fortsätta argumentera med dig. Radiovågor är ett delat medium, det går inte att jämföra radiovågor med en LAN/Fiberlösning där varje kund har en egen lina in i lägenheten.

Om du kan utveckla en radioteknik som klarar av att leverera 1,6 Mbit kontinuerligt 24/7 till varje användare och lyckas sy ihop det vinstdrivande för 200:- i månaden så säger jag hatten av. Blir nog både en miljadär och nobelpristagare av dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Beror väl på vad man har för behov.
Spelar ju ingen roll om jag har 500GB trafikmängd om jag inte kan streama 5Mbit/s film?

Och för att använda "minst 500GB" så har du ju redan där stora krav på bandbredden (orkar inte ta hänsyn till eventuell 1024 bas, är ändå bara ett överslag):

500*100 -> 500 000 meg / 30 dagar / 24 timmar / 60 minuter / 60 sekunder -> 0.2 meg / sekund. Och då snackar vi detta _konstant_ över en hel månad!
0,2 meg ger 1,6 Mbit kontinuerlig bandbredd över en hel månad.

Så vet inte, ingen idé fortsätta argumentera med dig. Radiovågor är ett delat medium, det går inte att jämföra radiovågor med en LAN/Fiberlösning där varje kund har en egen lina in i lägenheten.

Om du kan utveckla en radioteknik som klarar av att leverera 1,6 Mbit kontinuerligt 24/7 till varje användare och lyckas sy ihop det vinstdrivande för 200:- i månaden så säger jag hatten av. Blir nog både en miljadär och nobelpristagare av dig

Även om jag tycker han överdriver med 500GB mobilt så har du delvis fel.
Jag hade några månader efter huset byggdes till att fibern blev inkopplad och låg ungefär på den nivån över 3G.

Det fungerar såklart inte om alla gör så, men det sitter folk med 10 eller 100 fiber som inte gör mer än att betala räkningarna, samma gäller såklart via mobilnäten.
Och mobilnätet är rejält överdimensionerade för dagens snåla paket, tele2 för ju upp det på en någorlunda rimlig mängd nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Får Comviq också höjning? Det ägs ju av tele2.

/Slapp jävel som inte orkar söka.

Nej Comviq får inte denna ökning

Skrivet av MrM3:

Sitter för närvarande med ett gammalt 3 Total 10 gig för 350 kr / mån. Hur är Tele2 vad gäller täckning kontra 3? Värt att byta operatör tror ni? Tycker det är skönt att det blir lite prispress om datamängd igen. Kan bli läge att slå till och byta operatör när vårens nya mobiler släppts.

För mig har Tele2 mycket bättre täckning än 3. Så om jag hade haft 3 så hade jag bytt omgående

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

så jävla skönt att man sitter på ett telefonabonnemang fria samtal / fria sms / fri surf för 169 kr månaden xD

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Trevligt med mer data för pengarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Även om jag tycker han överdriver med 500GB mobilt så har du delvis fel.
Jag hade några månader efter huset byggdes till att fibern blev inkopplad och låg ungefär på den nivån över 3G.

Det fungerar såklart inte om alla gör så, men det sitter folk med 10 eller 100 fiber som inte gör mer än att betala räkningarna, samma gäller såklart via mobilnäten.
Och mobilnätet är rejält överdimensionerade för dagens snåla paket, tele2 för ju upp det på en någorlunda rimlig mängd nu.

Jag mäter min trafikmängd och och om jag är lite försiktig så klarar jag mig strax under 500 Gbyte/månad men kan hamna kring 2Tbyte om jag är flitig på nätet.
Största problemet är nog att operatörerna har marknadsför mobilt som ersättning till fast och då ska det ju fungera till det också och är man dessutom flera som ska dela på mängden blir det ännu mer orealistiska mängder de satt upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag mäter min trafikmängd och och om jag är lite försiktig så klarar jag mig strax under 500 Gbyte/månad men kan hamna kring 2Tbyte om jag är flitig på nätet.
Största problemet är nog att operatörerna har marknadsför mobilt som ersättning till fast och då ska det ju fungera till det också och är man dessutom flera som ska dela på mängden blir det ännu mer orealistiska mängder de satt upp.

Jag antar att du pratar om din fasta uppkoppling med 0,5-2TB.
Inte mätt, men gissar att jag ligger nog inte riktigt lika högt, men runt 500GB är nog rimligt en normal månad.

Diskussionen här är dock riktad mot telefonabonnemang, jag har obegränsat men det är sällan jag går över 10GB, även med kraftigt ökat användande hade nog 20GB räckt de flesta månaderna. 100GB som tele2 nu erbjuder räcker såklart inte som bredbandsersättare, men det räcker väldigt långt till mobilen. Priset kan ju fortfarande diskuteras, men "paket" på 50-100GB så ser iaf inte jag något större problem längre.
Förändringen som kom för några år sen när max helt plötsligt var 5-6GB och svindyrt är ju dock helt sjuk.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Jag antar att du pratar om din fasta uppkoppling med 0,5-2TB.

Ja jag tycker inte det är värt att ha dubbla abb, om mobildata ska vara intressant så ska man kunna köra allt via det annars kan det vara om det inte är riktigt billigt, men att betala 1000 kr/månad totalt är inget jag vill göra utan då avstår jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Samma här. Håller hårt i det.

Telenor kommer i år börja tvångsstänga gamla fri surf abonnemang.

Permalänk
Medlem

Fick också detta sms idag , 50GB för samma pris som innan. Najs

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Meh Telia har inte uppdaterat än, får en att vilja avbryta abonnemanget om det inte dyker upp snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RepZi:

Meh Telia har inte uppdaterat än, får en att vilja avbryta abonnemanget om det inte dyker upp snart.

Ring och säg upp direkt, säg varför också. Det behövs om vi ska få ett priskrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Meh Telia har inte uppdaterat än, får en att vilja avbryta abonnemanget om det inte dyker upp snart.

Bara o säga upp då du ändå har minst 1 mån eller 3 mån uppsägningstid och du kan alltid dra tillbaka en uppsägning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Telenor kommer i år börja tvångsstänga gamla fri surf abonnemang.

Källa på det?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta har nämts:

Vänta på att du får mer information i ett SMS under de kommande dagarna. En stor del av kunderna med ett befintligt Volymabonnemang eller ett Maxi Unlimited-abonnemang kommer att bli uppgraderade till att få mer data - utan att priset förändras. Här nedan har du en lista på vilka abonnemang som påverkas. SMS har redan börjat gå ut till kunder med nedanstående abonnemang. Uppgraderingen sker automatiskt och det kommer att vara klart som senast den 1 mars.

Har du redan bytt abonnemang manuellt kommer du inte att bli uppgraderad.

Har du ett av följande abonnemang kommer du inom kort bli uppgraderad till 50GB data:
Maxi Unlimited
Volym 2GB
Volym 3GB
Volym Limited Edition
Volym Mellan
Volym Medium (6GB)

Har du ett av följande abonnemang kommer du inom kort bli uppgraderad till 100GB data:
Volym 6GB
Volym 10GB
Volym 12GB
Volym 20GB
Volym Hög (20GB)
Volym Hög

Om du senare vill byta datapaket kommer du inte att kunna gå tillbaka till samma pris som du får efter denna omläggning.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja jag tycker inte det är värt att ha dubbla abb, om mobildata ska vara intressant så ska man kunna köra allt via det annars kan det vara om det inte är riktigt billigt, men att betala 1000 kr/månad totalt är inget jag vill göra utan då avstår jag.

Jag håller med, men samtidigt inte.
Pratar vi mobilt bredband ja, men oavsett datamängd skulle jag aldrig ersätta den fasta uppkopplingen hemma med telefonen.
Och jag vill ha tillgång till internet i telefonen.

Skrivet av trollhattan:

Telenor kommer i år börja tvångsstänga gamla fri surf abonnemang.

Såg någon nämna det på swedroid med, men hittar ingen källa?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Jag håller med, men samtidigt inte.
Pratar vi mobilt bredband ja, men oavsett datamängd skulle jag aldrig ersätta den fasta uppkopplingen hemma med telefonen.
Och jag vill ha tillgång till internet i telefonen.

Det första bredband jag hade var via 3g sedan gick jag över till adsl när det kom eftersom det gick snabbare än 3g men 4g har aldrig ens varit i närheten av att vara intressant pga trafikrestriktionerna så det har jag helt avstått från eftersom jag skulle bli tokig på att bara kunna lightsurfa i telefonen och inte använda den som modem till laptop och stationär om jag väl hade ett 4g abb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Även om jag tycker han överdriver med 500GB mobilt så har du delvis fel.
Jag hade några månader efter huset byggdes till att fibern blev inkopplad och låg ungefär på den nivån över 3G.

Det fungerar såklart inte om alla gör så, men det sitter folk med 10 eller 100 fiber som inte gör mer än att betala räkningarna, samma gäller såklart via mobilnäten.
Och mobilnätet är rejält överdimensionerade för dagens snåla paket, tele2 för ju upp det på en någorlunda rimlig mängd nu.

Beror helt på var man bor.
Min sommarstuga i skärgården har jag bara täckning från en mast, och den masten är rejääält överbelastad under högsäsong som sagt.
(Drop från ~22Mbit -> max 4-5 Mbit), spelar ju ingen roll om man så skulle ha fri surf om bandbredden blir så låg att det ändå inte går att nyttja dom tjänster man vill åt.
Kan försöka minnas att återkomma med BBK-screenshots senare i år

Det blev ju dock 500 gig på företags-abben nu
http://www.tele2.se/foretag/shop/aktuella-kampanjer/mycket-me...

Så visst, du har nog en poäng i att dom själva anser sig ha en överkapacitet.
Men sen beror det ju på, deras kapacitet är ju vad den är. Bara för att dom erbjuder folk 500 gig så finns det ju antagligen ingenting som garanterar att man ska kunna använda den mängden under en månad.

Permalänk

Det här var ju trevligt. Även med de dyrare abonnemangen har man ju tidigare fortfarande ha fått passa sig för att inte streama alltför mycket utan wifi etc.

Fick just ett sms från halebop och de verkar ha dubblerat surfmängden på alla sina abonnemang för både nya och befintliga kunder men det rör sig fortfarande bara om maxhastigheter som gått från 1gb till 2gb, 3gb->6gb, och 5gb->10gb.

Trevligt att det sker gratis men 10gb som max för knappt 400kr är inte ens i närheten av jämförbart med 50gb eller 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Det här var ju trevligt. Även med de dyrare abonnemangen har man ju tidigare fortfarande ha fått passa sig för att inte streama alltför mycket utan wifi etc.

Fick just ett sms från halebop och de verkar ha dubblerat surfmängden på alla sina abonnemang för både nya och befintliga kunder men det rör sig fortfarande bara om maxhastigheter som gått från 1gb till 2gb, 3gb->6gb, och 5gb->10gb.

Trevligt att det sker gratis men 10gb som max för knappt 400kr är inte ens i närheten av jämförbart med 50gb eller 100.

Det var snålt Halebop höjde. Dom ligger inte alls lika med Tele2.

Permalänk
Medlem

Halebop snålhöjde med 3gb bara

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amajave1:

Har fri surf för 249:-/ månad Telenor. Men det finns ju inte längre.

Haft samma på mobilen men sedan vi fick fiber hemma bytte jag till ett 4G mobil-abb med 0,5 GB och fria sms+ring för 200 kr. Telenor blev jätteglada och jag drar nu runt 300 Mb/månad mot 2-300 GB jag använde innan vi fick fiber.

Tycker faktiskt det är stor skillnad på Telenor 4G mot deras 3G i mobilen. Helt klart värt bytet när jag numera inte använder mobilt data till att tanka från Steam/Origin, Xbox Store och Uplay.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Det kanske redan nämnts i tråden men sker detta automatiskt? På Mitt Tele2 (mobilappen) står det fortfarande 3GB.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Perfekt till den gamla telefonen i byrolådan eller för oss som köpt mobilen kontant utan bindningstid och inte vill köra med kontantkort. Undra vad som är haken? Har inte läste det finstilta ännu.

Fast har nu som sagt Telenor och är enormt nöjd med deras täckning och surffart så undra om man vågar byta till Tele2?

Alternativt kan man ha 99kr surfabonnemang om man har Office 365 som ger 60 minuter till fasta telefoner genom Skype. 60 minuter drar ca: 1 GB och då har man 4 GB kvar till surf och betalar då bara för att ringa till mobiltelefoner.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Länken visar inte vad det var från början.. men är väl bra om Tele2 höjer mängden data.
Alternativ 1-2 verkar fortfarande rätt så oanvändbart om man verkligen ska använda internet till mer än bara e-post.

0.5GB 198kr
5GB 248kr
20GB 298kr
50GB 398kr
100GB 548kr

Jag har ett familje abb med 6GB fördelat på 3 enheter och vi klarar os, vi gör inte ens slut på det och vi gör mer än bara kollar e-post.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Har fått ett paket från Tele2 till mitt lokala ombud. Har dock bara beställt abonnemang. Skickas sim-korten rekommenderat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Har fått ett paket från Tele2 till mitt lokala ombud. Har dock bara beställt abonnemang. Skickas sim-korten rekommenderat?

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen. När jag bytte abonnemang för typ ett halvår sedan från kompis till kompis student så skickade de en orderbekräftelse (endast ett A4-papper) i en stor låda som jag var tvungen att hämta ut.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jfqvist:

Har fått ett paket från Tele2 till mitt lokala ombud. Har dock bara beställt abonnemang. Skickas sim-korten rekommenderat?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Bakgrund:

Antagligen. När jag bytte abonnemang för typ ett halvår sedan från kompis till kompis student så skickade de en orderbekräftelse (endast ett A4-papper) i en stor låda som jag var tvungen att hämta ut.

Det måste bara vara Tele 2 som gör på det sättet i så fall, har både Telia och Telenor och ingen har gjort så, det kommer i brevlådan som vanligt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.