Microsoft Windows 10 laddas ned utan användares tillåtelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men jag är ett fan av Windows och Microsoft, absolut.

Haha, det där var väl ändå en underdrift av episka proportioner!
Jag har väl aldrig sett någon som så outtröttligt hyllat en produkt under så lång tid. Balmer bleknar i jämförelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvartVarg:

Rätt åt bakåtsträvarna. Trollolololol

Skrivet av strejf:

Det här har sparat många timmars nerladdande för mig när jag har installerat Windows 10 hos familj och vänner. Riktigt bra gjort av Microsoft!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon81912:

Håller med. Det var supersmidigt att uppgradera på sambons dator

Skrivet av Vesh:

Det är väl bara att stänga av automatiska uppdateringar om man har begränsad anslutning? Jag förstår inte problemet i det då uppdateringen mer eller mindre verkar hanteras som vilken annan patch som helst från Windows Updates sida.

Skrivet av mibsweden:

Det här är ju rätt kul. Användare aktiverar automatiska uppdateringar i Windows och blir sen arga när uppdateringar sker automatiskt. Vill liksom säga WTF?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte alla som är som oss.
D v s entusiaster inom Datorhårdvara & mjukvara.
Många "vanliga" är valet att automatiskt ladda hem uppdateringar till sin Windows-version.

Själv har jag haft ett mindre helvete, p g a att släktingar/vänner/arbetskompisar ringer/skriver akut och undrar vad som händer!

Har just nu i denna stund:

6st Laptops och 3st torn som ska fixas.

Erik på jobb t e x har haft "automatiskt ladda hem uppdateringar till sin Windows-version" men flippade totalt, började sparka in dörrar o skit, ställde sig i trädgården och bara skrek

Nä, jag förstår Erik, vill man ha det som det alltid varit, så skall det bara vara så, punk!!

Kan ni inte förstå det, ja då tycker jag synd om er.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Kul om man sitter på nät där man har limits....

ELLER INTE !

Men stäng av automatisk nedladdning av uppdateringar då? Otroligt vinklad artikel, Windows 10 är en uppdatering och laddas således självklart ner om användaren har valt så. Allt annat vore märkligt.

Permalänk
Medlem

Microsoft vill trycka igenom win10 oavsett vad användarna tycker. Med tanke på att de flesta användare inte kan/vill hantera uppdateringar manuellt är det bara för dem att öppna munnen och svälja vad som än bjuds.

Jag har flera vänner som inte är särskilt insatta eller kunniga och som bara har mobilpotter som internet. För dem blir det här ett stort problem, oavsett vad Microsofts reputation managers/fanboys säger.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Nej Windows 8 och senare har full koll på vad som är en mobilt bredband och vad som är en WiFi-anslutning. Windows 7 är gammalt och mobila bredband var inte vanliga 2009, därför finns ingen inbyggd funktion där för att göra skillnad på mobila bredband och WiFi.

Du kan läsa länken som det har skrivits om tidigare här i tråden för att lära dig mer om hur det fungerar i detalj.

Nu använder jag visserligen Windows 10. Så hur det fungerar i 7/8 och 8.1 vet jag inte. Men använder jag min mobil som så kallad "hot spot" så ställer den inte in det automatiskt. Ansluter jag datorn till Telias "ZTE MF910" så är det samma sak.

Inget problem för mig då jag 99% av tiden använder fasta anslutningen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Elvis_z89:

Klart du får klaga, det är din mänskliga rättighet. Men i tråd efter tråd är det allt du gör - klagar, inga konstruktiva eller särskilt produktiva klagomål för den delen heller, utan bara klagomål rakt av, hur gynnar det klimatet på SweClockers? Du tycker det är svinigt att Microsoft bjuder på en gratis uppdatering till ett nytt operativsystem, jag uppskattar det å andra sidan.

I tråd efter tråd så klagar du om inte på AMD, så Microsoft, ingen konstruktiv kritik som bidrar till ett sämre diskussionsklimat på överlag. Som du märker är jag ingen aktiv skribent heller, men detta är en utav sakerna jag har anmärkt på de senaste månaderna.

Har jag sagt något om gratis uppdatering?
Jag pratar hur dom HANTERAR sättet att skicka ut det.

Klagar på det jag tycker är rätt idiotiskt.

Sen får folk tycka va dom vill.

Säger oftast det folk tänker och inte skriver, tycker fortfarande borde komma upp en dialog ruta eller något annat.
"W10 download in backround | Yes / no | men är det bara jag?

Varenda gång jag satt på swec för 1-2 år sedan och spamma med fakta tex i 3-4 SLI / CF trådar eller om andra saker så fick jag VARJE dag skit inte bara i citat även PM och PERSONLIGEN i telefon så jag lagt ner det.

Då förstår du varför.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Igelkotten Igge:

Men stäng av automatisk nedladdning av uppdateringar då? Otroligt vinklad artikel, Windows 10 är en uppdatering och laddas således självklart ner om användaren har valt så. Allt annat vore märkligt.

"om" jag sitter inte på det.

Det är andra som får problem, jag vet flera polare som kan nada om datorer som jag fråga idag och alla totalt hatar det.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bakwetu:

Microsoft vill trycka igenom win10 oavsett vad användarna tycker. Med tanke på att de flesta användare inte kan/vill hantera uppdateringar manuellt är det bara för dem att öppna munnen och svälja vad som än bjuds.

Jag har flera vänner som inte är särskilt insatta eller kunniga och som bara har mobilpotter som internet. För dem blir det här ett stort problem, oavsett vad Microsofts reputation managers/fanboys säger.

Tack exakt det jag menar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Men stäng av automatisk nedladdning av uppdateringar då? Otroligt vinklad artikel, Windows 10 är en uppdatering och laddas således självklart ner om användaren har valt så. Allt annat vore märkligt.

Du har inte tänkt på att alla kanske inte ens vet hur man stänger av automatisk nedladdning av uppdateringar ?

Tror mer att nyheten vill upplysa den skaran, om du förstår vad jag menar.

Och är det så, är det inte rätt.
Eller du tycket kanske fortfarande att Greta 66 år ska veta det

Edit/ Jo tro det eller ej, det finns äldre årgångar som använder datorer, till surfa o facebooka!

Det blir ju panik i skallen på dom när allt ändras!

Har sett det, har varit där, och kommer att se det igen, tyvärr

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av skog1s:

Det är ju inte alla som är som oss.
D v s entusiaster inom Datorhårdvara & mjukvara.
Många "vanliga" är valet att automatiskt ladda hem uppdateringar till sin Windows-version.

Själv har jag haft ett mindre helvete, p g a att släktingar/vänner/arbetskompisar ringer/skriver akut och undrar vad som händer!

Har just nu i denna stund:

6st Laptops och 3st torn som ska fixas.

Erik på jobb t e x har haft "automatiskt ladda hem uppdateringar till sin Windows-version" men flippade totalt, började sparka in dörrar o skit, ställde sig i trädgården och bara skrek

Nä, jag förstår Erik, vill man ha det som det alltid varit, så skall det bara vara så, punk!!

Kan ni inte förstå det, ja då tycker jag synd om er.

EXAKT så jag har det, gråter med dig... massa nära som exakt har detta problem...

FÖRSTÅR dom till 100 %

Hade jag varit dom så hade jag blivit fly förbannad så innibänken.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

WTF! Händer detta också, även man avinstallerat win 10 upgrade KB från win update?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av gaa:

Jeg har Windows 7. Hvor er denne installasjonsfilen lagret?

Den ligger som en dold mapp på din hårddisk. Sök på Mappalternativ och markera (under fliken visning) "Visa dolda filer, mappar och enheter". Efter att ha gjort det bör du finna den någonstans i utforskaren på (C:). Mappen heter $Windows.~BT.

Här är en bra tråd angående detta : #15588026

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av petabyte:

Vad är en uppdatering om inte en ny version av ett program/operativsystem. Ska servicepack inte heller laddas ner autoamtiskt? Om vi tittar på andra program ska nya android versioner inte heller dyka upp under uppdateringar? Ska vi gnälla på Firefox för att dom släpper sina nya versioner i uppdateringarna också? Det är så här det fungerar för många mjukvaror.

Lösningen är att stänga av automatiska uppdateringar och själv välja vad man vill ha, och här kan ni faktiskt legitimt gnälla på windows 10 då man inte har full frihet att välja där. Men att gnälla för att man får windows 10 för att automatiska uppdateringar är påslaget, nej de är löjligt.

Först har vi det här med att uppdatera ett OS, typ med säkerhetspatchar och allt annat som ingår i underhållet men som inte ändrar så mycket i funktionalitet och handhavande. Rätt nödvändigt och rätt självklart (om man inte har något speciellt skäl att stänga av).

Sedan har vi att byta till ett ny version av OS:et. Det drar med sig stora ändringar i funktionalitet och handhavande.

Jag tycker det är skillnad. Stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag tycker förändringen är positiv, men jag är nyfiken och har en fråga till dig;

Är du anställd på Microsoft?

Om så Microsoft skulle sprida ett virus genom Windows 10 som grillade BIOS på allas moderkort så skulle Strejf hitta något positivt med det och tycka att vi som skriker är tramsiga. Så illa är det.

Vad gäller funktionen i sig skulle det vara intressant att höra varför du är positiv till förändringen

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Men stäng av automatisk nedladdning av uppdateringar då? Otroligt vinklad artikel, Windows 10 är en uppdatering och laddas således självklart ner om användaren har valt så. Allt annat vore märkligt.

Har mina uppdateringar avstängda i win 7, ändå förbrukade datorn 5gb på 40min utan jag hade något program igång etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

EXAKT så jag har det, gråter med dig... massa nära som exakt har detta problem...

FÖRSTÅR dom till 100 %

Hade jag varit dom så hade jag blivit fly förbannad så innibänken.

Förbannad på vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Visst kanske inte så snyggt skött, men var inte hela tanken med att windows 10 är "gratis" att minska fragmenteringen på marknaden mellan olika windows versioner. Om det är det som microsoft är ute efter så är det klart att de försöker få så många som möjligt att uppgradera. Förövrigt installerar inte os X också uppdateringar automatiskt?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Kom hem efter jobbet och möttes av en inloggningsruta till W10, helt "automagiskt" hade Microsoft tagit sitt egna lilla beslut att min W7 installation var obsolet.
Kanske ville överraska i all välmening......:)

Hade beställt uppdateringen/filen och hade W10 ikonen vid klockan MEN hade valt att själv bestämma när installationen skulle starta.
Har aldrig haft på automatiska uppdateringar i någon Windows version, eller att den ska ladda ner uppdateringar om jag själv inte väljer detta.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Förbannad på vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja inte f*n vart det på katten precis.

Gissa på vad.....du får 25 gissningar (jag vet inte, kanske det behövs så många)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@Orisons: Mac OS X har automatiska uppdateringar om man vill ha det annars inte, de naggar inte om dem och de tvingar absolut inte på nya versioner av OS X på något sätt. Man måste själv gå in i app store och välja att man vill ha senaste versionen av OS X för att få den installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Förbannad på vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte mena allvar?
Du menar på fullt allvar att du kan inte förstå att folk blir förbannade om folk som vill sitta kvar på W7 eller W8/8.1 helt automagiskt får sina maskiner "uppdaterade" till W10? Du kan verkligen inte förstå det?

Herregud alltså....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Apropå Microsofts oroväckande beteende på senare tid; jag skulle installera uppdateringar till win7 idag. Jag kontrollerar alltid de Valfria uppdateringarna noga för att inte få deras spyware-uppdateringar eller win10-relaterade uppdateringar. De Viktiga uppdateringarna brukar jag installera rakt av. Men nu upptäckte jag att de har smugit in KB3083324 som en Viktig uppdatering. Vad den gör berättar de inte, det får man gissa sig till. Det enda man får reda på är att det är: an update that contains some improvements to Windows Update Client in Windows 7 Service Pack 1 (SP1) and Windows Server 2008 R2 SP1.

mmmkay, mitt förtroendet för MS är nu så lågt att det blir inte någon installation av något som inte förklararas utförligare vad det är.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kul om man sitter på nät där man har limits....

ELLER INTE !

Eller sunkig ADSL lina som orsakar massa buffrande och skyhöga svarstider. Eller än värre, vid roaming...

Och vad mer laddar dom ned utan godkännande?

~6 GB är ju ett helt spel i storleken Borderlands 2 och liknande, och sitter man då på en SSD...

Ett annat scenario: Jag råkar kasta bort en mapp med viktiga dokument eller bilder. Aj då! Och inser det först nästa dag. Lugnt tänker jag, datorn har ju inte använts och startar Recuva och söker på platsen mappen fanns: All filer riskerar vara bortom räddning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@Igelkotten Igge:

Det är en skillnad med uppdateringar på ett OS och en uppdatering till ett nytt os. Automatiska uppdateringar i Windows är ett måste för att internet skall överleva om vi inte vill ha flera zombies där ute som använda för attacker. Det är väldigt dumt för "vanligt" folk att slå av automatiska uppdateringar, så ditt argument att stänga av dem håller inte.

Det är väldigt dumt av MS att göra på det sättet det är inte bara meetering på bandbredd som kan ställa till det, utan även hårddisk utrymme med mera. Finns massor av folk som inte förstår vad som händer när en uppdatering rullas ut på detta sättet sedan finns det dem med väldigt begränsat utrymme som till ex på en Surface Pro 64gb platta kan det vara svårt att få plats med en uppdatering på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Visst kanske inte så snyggt skött, men var inte hela tanken med att windows 10 är "gratis" att minska fragmenteringen på marknaden mellan olika windows versioner. Om det är det som microsoft är ute efter så är det klart att de försöker få så många som möjligt att uppgradera. Förövrigt installerar inte os X också uppdateringar automatiskt?

Det spelar ingen roll vad MS har för tanke det är upp till varje enskild kund om de vill uppdatera eller inte, annars är det egenmäktigt förfarande av MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det där har iaf 8.1 koll på och laddar inte hem stora uppdateringar om du sitter på ett nät med limit. Du kan dessutom ange det som ett nät med limit manuellt. 7 vet jag dock inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Windows 7 har ingen möjlighet att sätta sådan inställning. Men det hindrar inte detta från att initiera och kosta 3G användare en förmögenhet.

Som sagt... OM man valt att reservera det, så tycker jag detta är en bra sak. Men eftersom de gör det utan att man verken godkänt eller önskar det, så är det frågan om de inte gjort dator inbrott enligt svensk dataintrångslagar.
De ska ha skit för detta, och vill du strejf har de flestas respekt här, så inser du att allt MS gör är inte bra. Hylla gärna det som är bra, men detta är verkligen inte det.

Permalänk
Medlem

A jag som sitter hemma och suckar över att jag fan inte får uppgraderingen.. Waitingwaitingwaiting

Permalänk
Medlem

Är det därför den rutan försvann efter senaste uppdateringen???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Du kan inte mena allvar?
Du menar på fullt allvar att du kan inte förstå att folk blir förbannade om folk som vill sitta kvar på W7 eller W8/8.1 helt automagiskt får sina maskiner "uppdaterade" till W10? Du kan verkligen inte förstå det?

Herregud alltså....

Det finns ingen som har fått det installerat utan att aktivt boka, godkänna eula och installationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Jag börjar känna att trots "hästkrafterna" i datorn så offrar jag allt vad spel heter och går över till linux.