Microsoft Windows 10 laddas ned utan användares tillåtelse

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Jag undrar hur många miljoner timmar detta har sparat åt människor runt om i världen. Det lär vara rätt många. Trots detta har jag sett klagomål på sociala medier att installationen av Windows 10 tar för lång tid, tänk er då hur det hade låtit om det krävts en nerladdning också vid installationstillfället. Huga.

Du kan inte få Windows 10 utan att boka det, godkänna EULA och installera det. Så är det bara.

För mig har skiten bara förslösat timmar. Efter 4-5 försök att installera Windows 10 har jag get upp och kommer aldrig att lägga nån mer tid på det sämst skrivna installationsprogrammet i modern tid. Vid samtliga försök har installationsförsöket stannat vid mellan 13 - 19% där det står kvar i tillsynes oändlighet utan att ge något besked och utan att reagera på tangentbordstryckningar. Man brukar säga att ett bra skrivet program aldrig ska börja 'gura' utan alltid lämna en respons ÄVEN om man sätter sig på tangentbordet men det här verkar ju inte öht. ha nån interrupt rutin för att kolla av tangentbordet. Av alla Windowsinstallationer jag gjort från Windows 3.11 och framåt var det här det sämsta jag varit med om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Rent idiotisk. Varför ladda hem windows 10 och låta det ta utrymme till ingen nyttja? Jag förstår ingen som helst poäng i detta. Liksom valet att installera får användaren göra manuellt, när användvaren gör detta val så vill den såklart ha det senaste windows 10 filerna att ladda hem och gör det då.
Det finns otroligt många persondatorer där 2-3GB på C extra är alldeles för mycket till onödiga filer.
*edit*
Att ladda hem en installationsprogram för nedladdning av windows 10 med lite information etc på runt en 1MB kan för många dock vara acceptabelt.

Nej det verkar vara väldigt svårt för väldigt många här att förstå att det blir en bättre och snabbare uppgraderingsprocess för den som vill ha Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jag undrar hur många miljoner timmar detta har sparat åt människor runt om i världen. Det lär vara rätt många. Trots detta har jag sett klagomål på sociala medier att installationen av Windows 10 tar för lång tid, tänk er då hur det hade låtit om det krävts en nerladdning också vid installationstillfället. Huga.

Detta med sammanräkning av tid har jag aldrig förstått mig på. Det enda intressanta är väl egentligen bara hur stor tidsbesparingen blir för den enskilda användaren.

För dem som har en lite långsammare anslutning ser jag detta som en fördel. Att nedladdningen sker sakta i bakgrunden. Tidsmässigt så har det ju ingen betydelse egentligen om det sker en förladdning eller inte, det handlar bara om upplevelsen. Dett upplevs som snabbare eftersom man inte är medveten om nedladdningen.

De som har en 3/4G-anslutning med begränsad datamängd är det inte lika bra för. Att det sker helt utan någon information.

Vi använder själva bara fiberanslutningen här hemma, så för oss är det ju inget större problem.

Skrivet av strejf:

Du kan inte få Windows 10 utan att boka det, godkänna EULA och installera det. Så är det bara.

Säker på det?

Har en bärbar dator här hemma som Windows 7 fortfarande var installerat på. Plötsligt en morgon när jag startade den hälsade den mig välkommen till installationen av Windows 10. Det kanske fanns något subtilt meddelande någonstans som jag inte uppfattade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej det verkar vara väldigt svårt för väldigt många här att förstå att det blir en bättre och snabbare uppgraderingsprocess för den som vill ha Windows 10.

Och det verkar vara väldigt svårt att bla dig att förstå att det är bara onödigt och irriterande för de som inte vill eller har valt att göra denna uppgradering.

Är det så svårt för dig och MS att först vänta på ett "vill du ha?", svar "ja", från kund, innan man trycker ner det i halsen? Och dessutom, kunna acceptera ett "Nej, tack". Det är allt jag, och många andra ber om.

Permalänk
Medlem

Tur att man aldrig har haft igång automatiska uppdateringar när man har kört windows 7.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och det verkar vara väldigt svårt att bla dig att förstå att det är bara onödigt och irriterande för de som inte vill eller har valt att göra denna uppgradering.

Är det så svårt för dig och MS att först vänta på ett "vill du ha?", svar "ja", från kund, innan man trycker ner det i halsen? Och dessutom, kunna acceptera ett "Nej, tack". Det är allt jag, och många andra ber om.

Det valet har du när du väl installerar windows 7. Kör just nu windows 7 på alla enheter då jag använder inte windows till något annat än facebook och dylikt slösurfande och skype. Finner grafiska gränssnitttet tillräckligt skänt och jag orkar inte bekanta mig med andra.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vad gäller funktionen i sig skulle det vara intressant att höra varför du är positiv till förändringen

En hel del användare, majoriteten skulle jag nog påstå, har en lägre nivå av kunskap, för att sådana personer skall kunna tillgodogöra sig uppdateringar på ett smidigt och enkelt sätt som inte blir för tekniskt är detta en väldigt bra lösning.

Jag känner flera äldre som är 60+ som hade blivit lite försiktiga vid frågor om uppdateringar osv, för dom hade helt enkelt inte vetat vad som skulle göra, då är det lämpligt att köra igenom den.

Windows 10 är hur man är vrider och vänder på det framtiden, och det är bra om så många som möjligt får in det på sina system.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Windows 10 är hur man är vrider och vänder på det framtiden, och det är bra om så många som möjligt får in det på sina system.

Tills Windows 11 kommer. Då är det framtiden. Tills Windows 12 kommer. Eller hur dom nu väljer att numrera sina versioner och uppgraderingar.

En gång var Windows 1.0 framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag har inte detta problemet, installerade Windows 7 Enterprise, blockerade Windows Update, laddade ner uppdateringar med WHDownloader (den lägger W10 uppdateringarna i en egen mapp så man enkelt kan undvika dem), installerade dem med en batch script.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Den där jävla uppgraderingsrutan är det värsta påfund sedan Sasser-viruset härjade vilt 2004. Folk som sitter på äldre datorer eller som inte vet vad de håller på med och klickar ja och sedan så fungerar inte saker som de ska då drivrutiner saknas och man åker på att ångra på att hjälpa med att ångra och återställa datorer...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Microsoft ser windows 10 som en uppgradering inte så konstigt då att dom väljer just Windows update för detta.Eller vad är problemet..

Har man Windows update påslaget så laddas det ju självklart ner uppgraderingar..Att kalla det i smyg är ju helt fel

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Och det verkar vara väldigt svårt att bla dig att förstå att det är bara onödigt och irriterande för de som inte vill eller har valt att göra denna uppgradering.

Är det så svårt för dig och MS att först vänta på ett "vill du ha?", svar "ja", från kund, innan man trycker ner det i halsen? Och dessutom, kunna acceptera ett "Nej, tack". Det är allt jag, och många andra ber om.

Du har valt det i och med att du kör med automatiska uppdateringar, hur svårt ska det vara att förstå?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Här kan ni hitta en lösning.

"BlockWindows

Stop Windows 7 through 10 Nagging and Spying updates, Tasks, IPs, and services. Works with Windows 7 through 10"

https://github.com/WindowsLies2/BlockWindows/

Permalänk
Inaktiv

Hela den här tråden är egentligen otroligt förnedrande för Microsoft. Man har alltså kommit ut med en ny version av sin flaggskeppsprodukt. Man ger bort den gratis. Många vill ändå inte ha den. Man försöker pracka på den folk med eller mindre påflugna metoder. Folk vill lik förbaskat inte ha den.

Vad kommer det härnäst? En gråtande och snörvlande Nadella som knackar på min dörr? Snälla Lasse, kan du inte tycka om Windows 10 bara sådär lite grann .....

Svar nej. Som marknadsföring är det här rena katastrofen. Microsofts framstår ju bara som patetiska i sin desperation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du har valt det i och med att du kör med automatiska uppdateringar, hur svårt ska det vara att förstå?

Att det är jävligt fult att tvinga på en användare på detta sätt, och dessutom inte acceptera ett Nej.

Om det är så här MS (och du) resonerar så säger jag ut med skiten, för gott.
Då kan MS och Windows gå i graven...

Respekterar de inte ett "Nej" från en användare, så tänker jag inte köpa deras produkter.
Och i samtliga maskiner jag hanterar hädanefter med Windows kommer automatiska uppdateringar vara avstängda, oavsett vad jag behöver göra för att få det gjort (brandväggar, 3:e part program, what ever)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Att det är jävligt fult att tvinga på en användare på detta sätt, och dessutom inte acceptera ett Nej.

Om det är så här MS (och du) resonerar så säger jag ut med skiten, för gott.
Då kan MS och Windows gå i graven...

Respekterar de inte ett "Nej" från en användare, så tänker jag inte köpa deras produkter.
Och i samtliga maskiner jag hanterar hädanefter med Windows kommer automatiska uppdateringar vara avstängda, oavsett vad jag behöver göra för att få det gjort (brandväggar, 3:e part program, what ever)

Du borde vara glad att Microsoft inte kör ut Windows 10 som en tvingande uppgradering för 7 och 8.1 som inte går att undvika. Fast det är klart, det kan ju bli så framöver...

Allvarligt talat så förstår jag inte vad ni pratar om. Du har valet att inte uppgradera till Windows 10. Du kan till och med avinstallera uppdateringen som skickar ut meddelandet om att uppgradera. Ni har 100% kontroll. Vad är problemet?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du borde vara glad att Microsoft inte kör ut Windows 10 som en tvingande uppgradering för 7 och 8.1 som inte går att undvika. Fast det är klart, det kan ju bli så framöver...

Då hade jag varit en av de första som kontaktat en advokat om det och du kan ge dig fan på att jag hade ställt till oreda.
Gör de det, kan de lägga ner sin verksamhet, då marknaden hade blivit tokig på dem.

Skrivet av strejf:

Allvarligt talat så förstår jag inte vad ni pratar om. Du har valet att inte uppgradera till Windows 10. Du kan till och med avinstallera uppdateringen som skickar ut meddelandet om att uppgradera. Ni har 100% kontroll. Vad är problemet?

Nej, jag vet att du inte förstår det. Men du kan väl iaf respektera det. Du måste veta hur du ska avinstallera det, du kan inte bara säga "Nej, tack" så försvinner det. Utan det poppar upp igen imorgon. De tar sig friheten att ösa in ca 3GB i SoftwareDistribution mappen, och sen packar upp det till ytterliggare 6GB i en dold mapp. Detta är rätt mycket utrymme för folk som sitter på 60-120GB SSDer. Tänk om de inte vill ha detta OS?

Du själv har varit väldigt noga i andra poster om att man ska få göra som man vill:

Skrivet av strejf:

Men som tur är får alla göra som de vill

Skrivet av strejf:

Vilken tur att vi lever i ett fritt land.

Du säger det... men du verkar inte förstå vad orden innebär.
Om du gjorde det så hade du förstått att inte alla delar din åsikt, inte alla tycker att det är rätt av MS att tvinga på något, oavsett om det är bra eller dålig.
Jag själv kör Windows 10 på denna maskinen bla, så tro inte att jag inte har testat det, eller inte använder det. Jag vet vad det är god för, men deras sätt att göra detta på får mig att vilja slänga ut allt i ren protest för att de måste lära sig att det inte är okej.

Respektera din kund, så respekterar de dig. MS säger precis som du att de gör det, men de och du visar bara sidor tvärt emot det just nu.

Permalänk

Först så får man inte DX12 om man inte har Win10. Vissa program (som i vissa jobb relaterande fall är anledning till att företaget ens har investerat i en dator, och för att företaget skall kunna fungerar korrekt) fungerar inte med win10.

Man har ju god lust att göra om hela skiten och börja om med ett mer framtids säkert OS. Man vet ju aldrig om MS skulle få för sig att blockera vissa funktioner, eller hela skiten, om man kör på tex win7.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk

Borde bli lagstadgat att använda windows 10 så man slipper välja

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Fanns det inte en sida, https://fix10.isleaked.com/ som handlade om vad man kunde göra för att stänga av de tveksamma funktionerna i Windows 10? Verkar inte komma åt den längre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maddogmoffit:

Det är mycket enkelt, 99,9% av Windows användare har inte kompetensen att bedöma om de ska ha eller inte ha Windows 10. Därför måste automatiskt få Windows 10 för inte bli en av all pestsmittade varbölder till virushärder som ställer till det på nätet. Är man en poweruser och en del av den kvarvarande promillen så kan man ta ställning till om man kan och klarar ligga kvar på ett äldre system. Då vet man också hur man hindrar nedladdning av uppgraderingsfilerna. Detta har varit publicerat och en poweruser har tagit reda på hur man gör.

Vad är det du egentlige påstår:

- att Windows 7 redan är så bedrövligt osäkert att alla måste gå över till Windows 10?
- att MS trots löfte om support till år 2020 inte kommer att klara av uppgiften?
- att Windows 7 efter flera års patchning har fler säkerhetshål än vad >2GB komprimerad data för uppdatering har?

För att kasta in en brinnande fackla ironi i diskussionen, borde ju i så fall det komma en uppdatering som tvingade över användarna till andra än Microsofts operativsystem. Dina argument går i den linjen, än om du nog inte avsåg det.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nej det verkar vara väldigt svårt för väldigt många här att förstå att det blir en bättre och snabbare uppgraderingsprocess för den som vill ha Windows 10.

just det som är grejen, "för den som vill ha" Jag gillar dock windows 10

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Det finns fler OS i både gratis och betalvarianter bara att byta ifall man är missnöjd. Att gnälla på operativsystemet men ändå installera måste ju rimligen betyda att det inte finns nåt bättre därute.

Sen så behöver knappast någon "spionera" då många delar ut hela sitt liv på olika sociala medier helt frivilligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Nej det verkar vara väldigt svårt för väldigt många här att förstå att det blir en bättre och snabbare uppgraderingsprocess för den som vill ha Windows 10.

Ge ett enda argument på varför det blir en bättre installationsprocess?

Mina argument för att att det blir en sämre uppgraderingsprocess än att bara automatisk ladda hem en installationsapp som därefter laddar hem är följande:
1. Den upptar inte lika mycket utrymme. För platsbrist på C: kan orsaka stora skador. Även om man skulle vilja uppgradera till Windows 10, så vill man själv ha möjlighet att göra plats för detta innan installationsfilerna har laddats hem.
2. Man laddar själv hem installationsfilerna när man vill, man vill kanske inte göra det när man är i utlandet och bara svarar på något jobbmail med dyra roamingavgifter.

Angående snabbare uppgraderingsprocess, så visst om installationsfilerna redan är nerladdade innan man påbörjar installationen så blir den snabbare. Lägger man dock till alla problem som man får istället, så överväger denna lilla fördel inte problemen.

Så varför har Microsoft gjort detta? Jo för att de vill att fler ska uppgradera till Windows 10 där detta kan bidra till att fler gör detta.

För min egen del har jag tröttnat på Loser Edition Of Windows för länge sedan och kör i princip Windows Server Datacenter överallt. Enda undantag är laptops och min kommande surfplatta.

Permalänk
Avstängd

Det finns två typer av människor. De som vill ha Windows 10 och de som inte vill ha Windows 10.

1. De som vill ha Windows 10 får en snabbare installationsprocess och tycker att det är jättebra att Windows 10 är preloadat och får en mer positiv upplevelse.
2. De som inte vill ha Windows 10 kan antingen ignorera popups om att skaffa Windows 10 eller så kan de helt enkelt avinstallera uppdateringen.

Båda grupperna har alltså full kontroll och Microsoft bestämmer ingenting.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@skog1s:
Som en entusiast sitter jag kvar på Windows 7, delvis för att det inte finns en enda teknisk anledning att byta till Windows 10 förrns DX12 spel släpps. Mätbara bakgrunds-skillnader påverkar inte användningen av operativsystemet överhuvudtaget, och Windows 7 är mycket friare än 10 när det kommer till just privacy och kontroll över sitt eget OS.

Nu kan vi stänga av Windows update med och manuellt blockera dem påträngande uppdateringarna till Windows 7, något Windows 10 användare inte kan.

Dessutom sitter jag med en hel del tusenlappars hårddiskar på en Raid-kontroller som inte har drivrutiner till Windows 10, Entusiaster använder det OS som är bäst för dem, må det vara Linux, Windows 7/8/10, OSX till och med. Att man måste använda Windows 10 för att vara en entusiast? Vad är det för påhitt?

Det här påverkar farmor 68 som har en laptop hon kollar facebook med, automatiska uppdateringar på, windows 10? Ja men det kör vi! Uppdateringar är bra. Klickar denne person Nej så trycks det i ansiktet tills personen råkar trycka ja, det tar någon timme och sedan sitter personen med ett OS som denne inte förstår någonting av, inget är där det var förut, hela datorn är förstörd för den personen. Att rulla tillbaka till tidigare windows är gömt i en bakmeny som är nästintill omöjlig att hitta för en oteknisk person och det står inte i ren text heller. Och även om hen lyckas rulla tillbaka trycks Windows 10 i ansiktet nonstop fortfarande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Det finns två typer av människor. De som vill ha Windows 10 och de som inte vill ha Windows 10.

1. De som vill ha Windows 10 får en snabbare installationsprocess och tycker att det är jättebra att Windows 10 är preloadat och får en mer positiv upplevelse.
2. De som inte vill ha Windows 10 kan antingen ignorera popups om att skaffa Windows 10 eller så kan de helt enkelt avinstallera uppdateringen.

Båda grupperna har alltså full kontroll och Microsoft bestämmer ingenting.

Det finns väldigt många typer av människor, den grupp du syftar på grupp 1 är otåliga nybörjare inom datorteknik.
Din grupp nummer 2 kan råka ut för väldigt massa problem i onödan. Program kan krascha de kan bli av med arbetsfiler, få svindyra telefonräkningar etc.

Bland gruppen som tänker göra en uppgradering till windows 10 utan att blåsa datorn etc, så kan de flesta lika väl vänta några minuter innan installationen påbörjas och slippa så otroligt mycket problem istället.
Teknisk sett behöver installationsprogrammet inte alls vara mer komplicerat och det skulle kunna laddas hem i förväg, så det finns ingen fördel där. Utan fördelen är för otåliga personer som är beredd på att förlora kontroll för spara in någon minut efter de har klickat på uppgradera knappen.

Permalänk
Avstängd

Jag installerade Windows 8.1 på en maskin som tidigare kört Windows 10. Nu frågar installationsprogrammet direkt från DVD'n om jag verkligen vill installera Windows 8.1 och inte Windows 10 istället. Det hela patchas online när man startat från DVD'n.

Dessutom som så bockar de själva i "Uppgradera till Windows 10", som extra val i Windows update. Och den har börjat installera Windows 10, flera gångar för mig om jag är där inne och fixar.

Igår insåg jag att på min Windows 7 dator hade MS installerat samma spionprogram som kommer från Windows 10.
Läs mer här. http://www.techworm.net/2015/08/new-windows-788-1-updates-spy...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@skog1s:
Som en entusiast sitter jag kvar på Windows 7, delvis för att det inte finns en enda teknisk anledning att byta till Windows 10 förrns DX12 spel släpps. Mätbara bakgrunds-skillnader påverkar inte användningen av operativsystemet överhuvudtaget, och Windows 7 är mycket friare än 10 när det kommer till just privacy och kontroll över sitt eget OS.

Nu kan vi stänga av Windows update med och manuellt blockera dem påträngande uppdateringarna till Windows 7, något Windows 10 användare inte kan.

Dessutom sitter jag med en hel del tusenlappars hårddiskar på en Raid-kontroller som inte har drivrutiner till Windows 10, Entusiaster använder det OS som är bäst för dem, må det vara Linux, Windows 7/8/10, OSX till och med. Att man måste använda Windows 10 för att vara en entusiast? Vad är det för påhitt?

Det här påverkar farmor 68 som har en laptop hon kollar facebook med, automatiska uppdateringar på, windows 10? Ja men det kör vi! Uppdateringar är bra. Klickar denne person Nej så trycks det i ansiktet tills personen råkar trycka ja, det tar någon timme och sedan sitter personen med ett OS som denne inte förstår någonting av, inget är där det var förut, hela datorn är förstörd för den personen. Att rulla tillbaka till tidigare windows är gömt i en bakmeny som är nästintill omöjlig att hitta för en oteknisk person och det står inte i ren text heller. Och även om hen lyckas rulla tillbaka trycks Windows 10 i ansiktet nonstop fortfarande.

Menar du att det inte finns några tekniska fördelar förutom stöd för mer RAM-minne, större hårddiskar, ny hårdvara, inbyggt stöd för bland annat USB3, att det startar fortare och är allmänt snabbare, får mer FPS i spel, ger längre batteritid på bärbara datorer, kopierar filer snabbare över nätverk, kan montera ISO och VHD filer, kan köra virtuella maskiner i Hyper-V, använder mindre systemresurser (RAM m.m.), inte behöver startas om lika ofta pga Windows Update, nya grafikdrivrutinsmodellen WDDM 2.0, ansluter snabbare till trådlösa nätverk, bättre stöd för flera skärmar och DPI-inställningar, stöd för monitorer med 4k-upplösning, bättre säkerhet med mindre risk för att råka ut för virus..... plus mängder av andra tekniska saker?

Är det förutom dom grejerna du menar?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

@skog1s:
Som en entusiast sitter jag kvar på Windows 7, delvis för att det inte finns en enda teknisk anledning att byta till Windows 10 förrns DX12 spel släpps. Mätbara bakgrunds-skillnader påverkar inte användningen av operativsystemet överhuvudtaget, och Windows 7 är mycket friare än 10 när det kommer till just privacy och kontroll över sitt eget OS.

För min egen del uppgraderar jag maskiner först efter att jag har gjort utförliga tester att alla program fungerar, jag ska även ha gjort backuper etc. Det är en rätt så stor process att uppgradera Windows och knappast något man bara får för sig att göra.
På vissa maskiner kanske det vore bra, allt skulle fungera bättre, men har man tid? Jag själv kommer skrota min bärbara snart och köpa en ny istället, ändå har den i 4 cores i7, fullhd toutch screen etc. (otroligt sleten än den dock i chassiet)