Microsoft Windows 10 laddas ned utan användares tillåtelse

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man är så trög med mjukvara, vill lära mig sudo this, sudo that måste ta mig tid att försöka hårdare nån gång..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Erik på jobb t e x har haft "automatiskt ladda hem uppdateringar till sin Windows-version" men flippade totalt, började sparka in dörrar o skit, ställde sig i trädgården och bara skrek

Nä, jag förstår Erik, vill man ha det som det alltid varit, så skall det bara vara så, punk!!

Vad är det du säger?
Nu har jag lite svårt att läsa den översta meningen men jag tolkar det som att en "Erik" har fått sin dator uppdaterad och går bärsärk över detta vilket slutar med att denne står och skriker ute i trädgården och skriker?

Det låter inte helt friskt om jag ska vara helt ärlig

Personligen hade jag inga problem med detta men förstår båda sidor. Jag håller med om att man borde bli tillfrågad och inte klassa detta som en vanlig uppdatering.

Permalänk
Medlem

Står ju klart och tydligt att det är om du valt att få ner uppdateringar automatiskt. Så simpelt är det. Har du valt att få uppdateringar automatiskt så får du det. Fan är det att klaga om?

Permalänk

Mycket trollande efter trollig artikel. Ledsen Jacob men detta var en av de sämsta artiklar som publicerats på denna sida.
Det är mycket enkelt, 99,9% av Windows användare har inte kompetensen att bedöma om de ska ha eller inte ha Windows 10. Därför måste automatiskt få Windows 10 för inte bli en av all pestsmittade varbölder till virushärder som ställer till det på nätet. Är man en poweruser och en del av den kvarvarande promillen så kan man ta ställning till om man kan och klarar ligga kvar på ett äldre system. Då vet man också hur man hindrar nedladdning av uppgraderingsfilerna. Detta har varit publicerat och en poweruser har tagit reda på hur man gör.
Precis som med bilar (här kommer den obligatoriska bilanalogin) så har man inte en rätt att vara en fara för andra, vilket är exakt vad alla de pestsmittade varbölder till virushärder är som finns där ute. Därför har man bilprovningen för bilar som stoppar vraken och därför ska alla som inte vet hur man hanterar sin dator uppgraderas till windows 10. För allas bästa som skydd mot infekterade smitthärdar.
Denna storm är bara det sårade ego hos de som trodde de var powerusers men som uppenbarligen inte var det eftersom de inte i god tid innan tagit reda på hur man stoppar nedladdningen. Jag undrar om Jacob var en av dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Du kan inte mena allvar?
Du menar på fullt allvar att du kan inte förstå att folk blir förbannade om folk som vill sitta kvar på W7 eller W8/8.1 helt automagiskt får sina maskiner "uppdaterade" till W10? Du kan verkligen inte förstå det?

Herregud alltså....

Det är INGEN Som automatiskt har blivit uppgraderade till W10 utan att acceptera. Tror du det har du inte läst överhuvudtaget. Den laddar bara ner filer som behövs vid uppdatering, OM du har godkänt att få automatiska uppdateringar till Windows. Hur jävla svårt är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns ingen som har fått det installerat utan att aktivt boka, godkänna eula och installationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte OSet installerat, nej.

Men nerladdat och den irriterande ikonen med alla meddelande, jo. Och det är ju detta som de flesta blir förbannade på. Förstå dem rätt nu, och misstolka inte det. Vet att han du citerade trodde det, men själva notiserna är lika retande.

@maddogmoffit om MS gjort det enkelt för "vanliga" att säga "Nej, tack" så hade jag kunnat respektera det. Men vf hände med valfrihet här? Har inte folk rätten att bestämma över vad de själva vill ha nu? Spelar ingen roll hur mycket virus, eller problem de får, det är deras jädra rätt att välja att ha dem. Respektera detta, om du själv vill bli respekterad.
Detta är inte bilsäkerhet vi jämför med, folk dör inte för att du inte uppdaterade virus skyddet. Och folk dör ändå trots bilprovningen. Lär dem att köra bil och datorn bättre istället. Risken blir ju bara att folk kommer sluta använda uppdateringar istället om de får sånt som de inte vill ha.

Permalänk
Medlem

Ni som klagar, ni byter väl till ett annat operativsystem nu som Microsoft inte ligger bakom?
Markera rejält.
För inte fortsätter ni att acceptera såna här saker för att sen gnälla i forum, eller?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Inte OSet installerat, nej.

@maddogmoffit om MS gjort det enkelt för "vanliga" att säga "Nej, tack" så hade jag kunnat respektera det. Men vf hände med valfrihet här? Har inte folk rätten att bestämma över vad de själva vill ha nu? Spelar ingen roll hur mycket virus, eller problem de får, det är deras jädra rätt att välja att ha dem. Detta är inte bilsäkerhet vi jämför med, folk dör inte för att du inte uppdaterade virus skyddet. Och folk dör ändå trots bilprovningen, lär dem att köra bil och datorn bättre istället.
Respektera detta, om du själv vill bli respekterad.

OBS "du" är riktad till den fiktive opponenten ingen enskilt utpekad person.
Var har du fått för dig att du har någon rätt till valfrihet? Detta är en fråga om samhällsskydd. Du har uppenbarligen inte uppfyllt din förpliktelse att hålla dig ajour, då hade du vetat vad som skulle komma och lärt dig hur det förhindrar det. Det är på samma sätt som du inte har rätt att göra vilka som helst dumma val i andra delar av livet, val vars konsekvenser kan vara till besvär för andra. Folk får vänja sig att om de är på nätet så har de en hel del skyldigheter inte bara en massa rättigheter. En sådan skyldighet är att hålla sig uppdaterad och sin dator i trim eller överlåta detta till en leverantör till exempel Apple, Google eller Microsoft. Frihetsivrare kan annars räkna med att för eller senare bli avstängda från nätet så som samhällsfaror. Nätet börjar nu bli så viktigt för samhället att man inte kan tillåta individer att ha friheten att vara virussmittad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Inte OSet installerat, nej.

Men nerladdat och den irriterande ikonen med alla meddelande, jo. Och det är ju detta som de flesta blir förbannade på. Förstå dem rätt nu, och misstolka inte det. Vet att han du citerade trodde det, men själva notiserna är lika retande.

@maddogmoffit om MS gjort det enkelt för "vanliga" att säga "Nej, tack" så hade jag kunnat respektera det. Men vf hände med valfrihet här? Har inte folk rätten att bestämma över vad de själva vill ha nu? Spelar ingen roll hur mycket virus, eller problem de får, det är deras jädra rätt att välja att ha dem. Respektera detta, om du själv vill bli respekterad.
Detta är inte bilsäkerhet vi jämför med, folk dör inte för att du inte uppdaterade virus skyddet. Och folk dör ändå trots bilprovningen. Lär dem att köra bil och datorn bättre istället. Risken blir ju bara att folk kommer sluta använda uppdateringar istället om de får sånt som de inte vill ha.

Stopp och belägg! Det var installation av OS som vi pratade om, ingenting annat. Det var den diskussionen jag svarade på. Byt inte ämne.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns ingen som har fått det installerat utan att aktivt boka, godkänna eula och installationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Förklara detta för mig är du snäll....
Kom hem efter jobbet och möttes av en inloggningsruta till W10, helt "automagiskt" hade Microsoft tagit sitt egna lilla beslut att min W7 installation var obsolet.
Kanske ville överraska i all välmening......:)

Hade beställt uppdateringen/filen och hade W10 ikonen vid klockan MEN hade valt att själv bestämma när installationen skulle starta.
Har aldrig haft på automatiska uppdateringar i någon Windows version, eller att den ska ladda ner uppdateringar om jag själv inte väljer detta.

Stänger aldrig av datorn om jag är hemma, åker vi bort en helg eller liknande stänger jag av den men så var det inte i detta fallet.

Edit: Möttes inte av inloggningsrutan men en pågående installation av W10 med ~5-10min kvar

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anCOOL:

Förklara detta för mig är du snäll....
Kom hem efter jobbet och möttes av en inloggningsruta till W10, helt "automagiskt" hade Microsoft tagit sitt egna lilla beslut att min W7 installation var obsolet.
Kanske ville överraska i all välmening......:)

Hade beställt uppdateringen/filen och hade W10 ikonen vid klockan MEN hade valt att själv bestämma när installationen skulle starta.
Har aldrig haft på automatiska uppdateringar i någon Windows version, eller att den ska ladda ner uppdateringar om jag själv inte väljer detta.

Stänger aldrig av datorn om jag är hemma, åker vi bort en helg eller liknande stänger jag av den men så var det inte i detta fallet.

Exakt. Det var ju det jag skrev. Ingenting som du skrev motsatte det jag sa.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Flytta till någon ort där datatrafiken inte levereras med semaforer så är problemet löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Exakt. Det var ju det jag skrev. Ingenting som du skrev motsatte det jag sa.

Jag har aldrig godkänt någon installation av W10!
Däremot har jag godkänt att en installationsfil skall laddas ner till min dator.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Avstängd

Jag undrar hur många miljoner timmar detta har sparat åt människor runt om i världen. Det lär vara rätt många. Trots detta har jag sett klagomål på sociala medier att installationen av Windows 10 tar för lång tid, tänk er då hur det hade låtit om det krävts en nerladdning också vid installationstillfället. Huga.

Skrivet av anCOOL:

Jag har aldrig godkänt någon installation av W10!
Däremot har jag godkänt att en installationsfil skall laddas ner till min dator.

Du kan inte få Windows 10 utan att boka det, godkänna EULA och installera det. Så är det bara.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Det spelar ingen roll vad MS har för tanke det är upp till varje enskild kund om de vill uppdatera eller inte, annars är det egenmäktigt förfarande av MS.

Jag har extremt svårt att tro att windows kan nedladda och installera sig själv utan att någon vid den datorn någon gång har tryckt på "ok" knappen och accepterat detta. Även om det vid det tillfället kanske inte var helt lätt att sätta sig in i vad ett "ok" innebar.
Är det något jag tror MS kan så är det Juridiken.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orisons:

Jag har extremt svårt att tro att windows kan nedladda och installera sig själv utan att någon vid den datorn någon gång har tryckt på "ok" knappen och accepterat detta. Även om det vid det tillfället kanske inte var helt lätt att sätta sig in i vad ett "ok" innebar.
Är det något jag tror MS kan så är det Juridiken.

Ja, det är omöjligt att installera Windows 10 som vanlig konsument utan att godkänna EULA. Självklart, annars hade Microsoft blivit stämda från alla håll och kanter och vi ser inga sådana nyheter i media.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Detta är väl ett mindre problem för svenska användare i de flesta fall förutom de fall där det laddas ner över mobila anslutningar, däremot ska man inte glömma att det fortfarande finns en mängd länder som använder data caps även på fasta anslutningar, och då kan en 6GB dold nedladdning bli ett stort problem.

Bra jobbat Microsoft

Permalänk
Medlem

Vi lever i en värld där ingen går att lita på....

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xealo:

Detta är väl ett mindre problem för svenska användare i de flesta fall förutom de fall där det laddas ner över mobila anslutningar, däremot ska man inte glömma att det fortfarande finns en mängd länder som använder data caps även på fasta anslutningar, och då kan en 6GB dold nedladdning bli ett stort problem.

Bra jobbat Microsoft

Det är inte 6GB dold nedladdning. 2-3GB laddas ner och packas upp och blir 6GB.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av maddogmoffit:

OBS "du" är riktad till den fiktive opponenten ingen enskilt utpekad person.
Var har du fått för dig att du har någon rätt till valfrihet? Detta är en fråga om samhällsskydd. Du har uppenbarligen inte uppfyllt din förpliktelse att hålla dig ajour, då hade du vetat vad som skulle komma och lärt dig hur det förhindrar det. Det är på samma sätt som du inte har rätt att göra vilka som helst dumma val i andra delar av livet, val vars konsekvenser kan vara till besvär för andra. Folk får vänja sig att om de är på nätet så har de en hel del skyldigheter inte bara en massa rättigheter. En sådan skyldighet är att hålla sig uppdaterad och sin dator i trim eller överlåta detta till en leverantör till exempel Apple, Google eller Microsoft. Frihetsivrare kan annars räkna med att för eller senare bli avstängda från nätet så som samhällsfaror. Nätet börjar nu bli så viktigt för samhället att man inte kan tillåta individer att ha friheten att vara virussmittad.

Det är just detta som är både rätt och fel.

Där finns inga skyldigheter att hålla dig ajour. Windows 7 och 8 har flera år kvar på sin produkt cykel och är fullt godkända att använda dessa år till, utan problem. Och vill du sätta dig med Windows XP och surfa, så har du full rätt till att göra detta också, trots att du utsätter dig själv för risk.

ISP kan som du säger, välja att blockera dem, om de blivit infekterade och är en fara, men de får inte hindra dem att köra "farligt Windows" mer än de får hindra dem att köra valfritt OS, oavsett säkerhet. De får endast agera när någon är en fara, inte i förebyggande syfte (och det får inte du eller MS heller göra).

Förstår att du vill att dessa ska sluta sprida skit, och på den nivån håller jag med dig. Men jag anser att så länge personerna har aktiva uppdateringar av säkerhetspatcher, samt ett fungerande virusskydd och brandvägg, så är de ingen fara. De ska ha full rätt att bestämma detta själv dock, då vi inte lever i en diktatur där någon styr och nekar dig rätten att göra vf du vill (inom lagen rätt så klart) på internet och i ditt eget hem, med din egen dator.

Det är tom så att den dagen Windows 10 får majoritet av användarna, så kommer OSet bli hackarnas nya favorit och då ska du se vad dess säkerhet går för. Varför ska de gå för en minoritet av Windows 7/8 om de kan gå på majoriteten

Skrivet av strejf:

Stopp och belägg! Det var installation av OS som vi pratade om, ingenting annat. Det var den diskussionen jag svarade på. Byt inte ämne.

Okej, men jag byter ämne nu till det artikeln handlar om... håll dig till det artikeln säger då.

"For individuals who have chosen to receive automatic updates through Windows Update, we help upgradable devices get ready for Windows 10 by downloading the files they’ll need if they decide to upgrade."

De har alltså inte valt något annat än automatiska uppdateringar, och nu får de logga (med irriterande popup), installationsnerladdning och allt, utan att medge något extra.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av strejf:

Glöm inte att det gör uppgraderingsförfarande till en mycket smidigare och snabbare upplevelse för miljoner människor.

Absolut inte, därför jag valde termen "semifult", de skulle ha gjort det mer uppenbart och noterat att Windows Update laddar ner Windows 10.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Problemet är att teknik-analfabeter trycker sig vidare och uppdaterar, utan att de förstår vad de pysslar med. Var förbi päronen här om dagen och då hade farsan (som nätt och jämt vet hur han sparar ett dokument i word) installerat om datorn till windows 10! Nu var den såklart halvt kaos, och den saknade nätverk m.m. efter installationen.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Flytta till någon ort där datatrafiken inte levereras med semaforer så är problemet löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är väl inte löst för det. Hade du tycket det var kul ifall ett antal progam/linuxdistributioner laddades ner till din dator utan ditt medvetna godkännande och först senare hade du fått tacka nej till att installera dem? Den korrekta vägen hade förstås varit att fråga först om man vill ladda ner installationsfilerna.

Även om många sitter på fasta linor så gör inte alla det. Jag har en vän (kör win7) som har det väldigt knapert och har bara råd med absolut minimum datapott (2 gb tror jag det är) som delas på två i hushållet dessutom. Win10 tvångsmatningen blir ett helt klart ett problem för henne

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det här har sparat många timmars nerladdande för mig när jag har installerat Windows 10 hos familj och vänner. Riktigt bra gjort av Microsoft!

Skickades från m.sweclockers.com

Vet att du är helt kåt på Microsoft, men det är absolut inte roligt för dom som inte vill ha något att göra med Windows 10 av ett eller annat skäl.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Kasken:

Du kan inte mena allvar?
Du menar på fullt allvar att du kan inte förstå att folk blir förbannade om folk som vill sitta kvar på W7 eller W8/8.1 helt automagiskt får sina maskiner "uppdaterade" till W10? Du kan verkligen inte förstå det?

Herregud alltså....

Du kan inte mena allvar.
Du kan inte på fullt allvar förstå att folk blir förbannade för att Windows Update laddat ner Windows 10 som ses som en uppgradering av Microsoft för att förbereda för en framtida uppdatering och inte tvingat dem till att uppdaterat något i dagsläget utan bara gjort det enklare, snabbare och smidigare?

*Fixed.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Rent idiotisk. Varför ladda hem windows 10 och låta det ta utrymme till ingen nyttja? Jag förstår ingen som helst poäng i detta. Liksom valet att installera får användaren göra manuellt, när användvaren gör detta val så vill den såklart ha det senaste windows 10 filerna att ladda hem och gör det då.
Det finns otroligt många persondatorer där 2-3GB på C extra är alldeles för mycket till onödiga filer.
*edit*
Att ladda hem en installationsprogram för nedladdning av windows 10 med lite information etc på runt en 1MB kan för många dock vara acceptabelt.

Permalänk
Medlem

Directx är det enda som håller mig kvar hos windows, valve har en bra lösning om bara spelutvecklare kan överge directx, vilket knappast lär hända innom kort tyvärr. Debian med gaming - mums.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Folk som inte obegränsat med internettrafik får skylla sig själva om dom har automatiska uppdateringar påslagna. Ingen har för övrigt gnällt när windows har laddat ner service packs på 1GB styck...

Permalänk
Medlem

"Samtidigt talar flera rapporterar om att Microsoft försöker påtvinga uppgraderingar, genom att tillfråga användare varje gång datorn i fråga slås på eller när de startar webbläsaren Internet Explorer."

När jag var barn fick jag lära mig att ett "Nej" alltid är ett "Nej", vad hände med det?
Tjata tills man säger "jaja... låt gå då..."

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Kan passa på att fråga er som kör W10, för alla oss spekulanter - vid det här laget, existerar det något *enkelt* och effektivt verktyg som inaktiverar *samtliga* uppdagade integritetsluckor i W10? Dvs ett verktyg som täpper till dessa med en knapptryckning eller liknande? Jag tänker på de osynliga VPN-tunnlar som går till Microsoft om filer man har på datorn, vad som sägs i inkopplade mikrofoner etc?